Střídání v čele největší odborové centrály na železnici. Předseda končí po osmi letech

Kandidaturu na předsedu zatím veřejně ohlásil pouze dosavadní šéf podnikového výboru OSŽ u ČD Carga.
Odborové sdružení železničářů (OSŽ), které je s 23 tisíci členy v aktivní službě a osmi tisíci penzisty největší odborovou centrálou na tuzemské železnici, změní na podzim vedení. Po osmi letech dobrovolně skončí předseda Martin Malý (54), který se do čela OSŽ dostal v listopadu 2017 jako vůbec první zaměstnanec Správy železnic (SŽ). V tajné volbě tehdy překvapivě porazil dvě dlouholeté tváře sdružení Jaroslava Pejšu a Vladislava Vokouna.
Malý deníku Zdopravy.cz potvrdil, že na listopadovém sjezdu OSŽ už do předsednictva kandidovat nebude. „Dvě čtyřletá volební období jsou podle mého názoru optimální. Nyní je třeba dát příležitost dalším, aby byl zajištěn zdravý vývoj do budoucna a nedocházelo k nějaké stagnaci,“ řekl Malý.
Kandidaturu na předsedu zatím veřejně ohlásil pouze první místopředseda OSŽ Radek Nekola (60), který dlouhodobě vede podnikový výbor OSŽ u ČD Carga. „Je to pro mě logické vyústění mé dlouhodobé práce v odborech, má kandidatura vznikla po dohodě s kolegy, kteří mě o to požádali,“ řekl deníku Zdopravy.cz Nekola. V příštích měsících do sjezdu chce ještě ladit svůj program, se kterým se bude o post předsedy na sjezdu ucházet.
Zda se objeví i nějací protikandidáti, se ukáže nejspíš v květnu po konferencích jednotlivých podnikových výborů (především u SŽ a ČD).
Malý považuje své působení za úspěšné, a to nejen díky uhájení jízdních výhod (tzv. režijek). „Snažili jsme se mimo jiné rozvíjet vlastní benefity OSŽ. Především jde o právní pomoc členům, a to nejen v pracovním, ale i občanském životě,“ řekl Malý. Podle něj se podařilo rozšířit i nabídku rekreací ve vlastních střediscích či digitalizovat procesy. Symbolem digitalizace je podle Malého aplikace Moje OSŽ.
Odborové sdružení železničářů nepůsobí pouze u organizací vlastněných českým státem. Funguje například v Arrivě, RegioJetu nebo Trilexu. Má i nedrážní sekci, která zastupuje zaměstnance například ze zdravotnictví, stavebnictví nebo železničního průmyslu.