Stříbrný šíp potřebuje opravu, dostane i nová kola

Motorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhy

Z původního stroje se zachovalo velmi málo, fakticky jen skříň, podvozky a pultík strojvedoucího.

Klenot ve sbírce historických vozidel Českých drah, motorový vůz Stříbrný šíp (M260.001), potřebuje zásadnější opravu. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz to řekl ředitel Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka Marek Plochý.

Vůz z roku 1939 má tři nedostatky, které brání jeho komerčnímu i nostalgickému provozu. „Je problém s řazením směru. Když jede jedním směrem, tak ten směr zůstává zařazen a nelze ho změnit,“ uvedl Plochý jeden z nich. Dalšími jsou prasklý blok nápravové převodovky a sjetá kola. Muzeum proto nyní pro vůz hledá opravárenskou firmu.

U kol uvažuje o tom, že je nechá vyměnit za nová. Kola totiž patří k nemnohým částem, které zůstaly původní. „Když se bude vyvazovat pojezd a bude to celé rozpojené, tak necháme udělat nová kola. Materiály už jsou dnes někde jinde a pokud chceme Stříbrný šíp využívat, tak je to třeba,“ říká Plochý. Muzeum by tak šlo ve stopách Tatry, která u Slovenské strely rovněž nechala kola zhotovit nově.

Stříbrný šíp vstal z mrtvých v březnu 2016, kdy pracovníci drážních dílen DPOV v Nymburku završili několikaletou renovaci a legendární motorový vůz z dílen firem ČKD a Praga se po téměř osmdesáti letech znovu zaskvěl v plné kráse. Stalo se tak díky Výzkumnému ústavu železničnímu (VÚŽ), který renovaci vlaku převzal pod svá křídla, když stroj koupil od mateřských Českých drah. Dnes už patří znovu ČD.

Renovace Stříbrného šípu. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyMotorový vůz M 260.0 Stříbrný šíp. Foto: České dráhyStříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStříbrný šíp, interiér.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Z původního stroje se zachovalo velmi málo, fakticky jen skříň, podvozky a pultík strojvedoucího. Vlak má například novou elektroniku, motory a vakuovou toaletu. Interiér je přesnou kopií původního, sedačky se vyráběly podle dobových fotografií, návrháři ale vycházeli například i z úchytů v podlaze a stěnách.

První život vozu přitom narušily dobové události. Konstruktéři ČKD naplánovali jeho oficiální prezentaci na 14. března 1939 s předpokladem, že vozidlo ovládne tehdejší zpravodajství. Vpád německých vojsk ale odsoudil motorák do zapomnění. I když v témže roce dosáhl při zkouškách rychlosti 130 kilometrů v hodině, v běžném provozu se následně objevoval jen sporadicky a definitivně byl odstaven v roce 1953. Najezdil pouhých padesát tisíc kilometrů.

Muzeum ČD ho chce mimo jiné využívat jako zážitkový vlak, například pro klienty cestovních kanceláří.

Velký rozhovor s Markem Plochým přinese deník Zdopravy.cz příští víkend.