Středočeský kraj zavádí ve třech městech plošně zastávky na znamení
Scania Citywide LE pro společnost Lutan. Foto: Pražská integrovaná doprava
Cestující na zastávce nemusí na autobus mávat.
Cestující na zastávce nemusí na autobus mávat.
Tak jsem to dnes vyzkoušel.
Ano je to super putovat za jízdy po vozidle a hledat tlačítko na znamení.
Hlavně v zatáčkách.
Pro starší lidi to bude zvlášť lahůdka.
Až bude tlačítko u každé sedačky, proč ne.
Dokud to nebude, jsem zásadně proti.
Bohužel asi dostanu hodně mínusu, protože zdejší šotouši nechápou veřejnou dopravu jako službu pro lidi.
Při inteligenci řady přepravovaných cestujících by mohlo pomoci instruktážní video, jak postupovat v případech, kdy jsou zastávky na znamení. V Bratislavě, kde do tohoto režimu spadly všechny zastávky, už něco takového dal tamní Dopravní podnik na své stránky.
A proč nejsou na znamení prostě všechny? Mají to tak v DÚK a je to perfektní.
Další krok udělat z veřejné dopravy ještě větší socku a vyhnat lidi do aut.
Řidiči budou schválně ujíždět a budou tvrdit, že nikoho neviděli.
Dnes je běžný jev, když málo používané zastávky projíždí autobus plnou rychlostí, když tam pak někdo náhodou stojí, tak v lepším případě řidič zastaví desítky metrů za zastávkou v horším případě prostě projede a tvrdí že nikoho neviděl.
Tohle funguje možná na západě, kde jsou cestující vážení klienti a ne u nás, kde jistá část řidičů bere cestující jako otravný substrát.
No konečně budou dávat smysl ty přístřešky na zastávkách, které vás neochrání před deštěm, větrem ani prudkým slunce, ale řidič autobusu vás tam snad uvidí.
To má tolik lidí ze zastávek na znamení fóbii? O co těm lidem jde?
O to, ze na to nejsou zvykly.
A to má být argument? Pořád brečí, jak je v zimě zima a sníh a nezvykli si na to, že v zimě ten sníh prostě padá. Když si zvykli na pákové vodovodní baterie, tak si zvyknou i na tohle.
Myšlenka pěkná, ale provedení nicmoc. V pražské MHD když autobus projede dvě zastávky na znamení tak je potom nadjetý a na další zastávce čeká dvojnásobnou dobu aby se srovnal. Takže úspora času 00nic
Tak ono jde hlavně o eliminaci zpoždění
Jízdní řád je vždycky o součtu pravděpodobností.
Pánové, z vašeho úhlu pohledu máte pravdu. Ale u rychloobrátkových linek (např. 200) mě to připadá nadbytečné. No, ale rozkaz zněl jasně. Když všichni, tak všichni :-). Když je takhle zima jen praští a máte na stanici 2 minuty otevřený bus, tak to žádná hitparáda není.
Tak proč nepoužít poptávkové otevíraní i zavírání dveří?
Protože přijede do stanice nadjetý, všichni vystoupí všemi dveřmi a pak se čeká… Ty dvě minuty.
Tak může zavřít a pak otevřít, až si někdo počká…
Ale to by ty dveře měly být ideálně samozavírací, jak mají 15T.
Obávám se, že to SORky neumí. Alespoň jsem se s tím nikdy nesetkal.
Všechny zastávky na znamení proč ne, bude-li na to uzpůsobeno vozidlo = ze všech míst k sezení bude dosažitelné tlačítko STOP.
Stačilo by dávat znamení z mobilu, a kdo nemá mobil a je nepohyblivý, holt si sedne k tlačítku.
Hudba budoucnosti. Ale jako nápad rozhodně zajímavé.
Ze všech míst k sezení jsem viděl běžně v Norsku (na dálném severu) – jednoduché zařízení – podél okna nahoře natažené lanko, u každé řady sedadel „splachovadlo“, po použití se rozsvítlo vpředu STOP a ještě to cinklo, aby všichni zavnímali zastavení. Také zajímavý švýcarský systém z lokálek, kde si cestující musí předem zmáčknout požadavek na zastavení, který rozsvítí info pro strojvedoucícho před zastávkou. Ten dobře rozliší zda je o mládež, která hledá trochu soukromí nebo o cestychtivé osoby. Navíc nemusí pak tak zpomalovat.
Ovšem to se nesmí jednou rukou držet, zatímco ve druhé drží batoh nebo tašku s nákupem. Pak je dosažitelnější to tlačítko u dveří.
V Lysé používali cestující hlavně linky 430 a 432 po přestupu z vlaku z Prahy. Nyní 90% busů nenavazuje, lidi díky tomu přesedlali do aut, takže je jedno, jestli zastávky budou na znamení nebo ne…
Potíže nezpůsobuje neprojíždění zastávek, ale to, že se např. ráno nedají stíhat jízdní doby a vlaky ku Praze pak snadno ujíždí. A když potřebujete přijet na průjezdnou S9 směr Benešov (která jede pouze jednou za hodinu) a přijede vám S2 na Masn., tak je to naprd. Takže hodně lidí jezdí z Milovic přímo autem do Lysé.
Přesně tak. Když návaznost fungovala, jezdilo v buse 50 lidí, teď jich jezdí 10.
Trochu cestuju po světě a tohle je standard. Tlačítka, lanka přes celý bus apod. Taky řidiči nejsou tak nasraní, prohodí pár slov, pohoda. U nás najít nějakého vlídného řidiče, to je zázrak. Čím to je?
Je to tím, že velká část řidičů má pocit, že řízení autobusu je utrpení, že tu práci dělají omylem a že to musí dát cestujícím pořádně sežrat.
V Marrákeši jsou taky všechny na znamení i když tam jezdí autobusy narvané. Tlačítka tam jsou, protože většina autobusů jsou vysloužilé z Evropy, ale nefungují. Musí se mlátit prstenem do horních madel nebo křičet.
Jo, v Jižní Americe jsme museli řvát pořád 🙂
Ano, ale Terminál v Benešově mohli vynechat.
Tam to tedy smysl nedává.
Dokonce tam bude na znamení i výstupní, takže kdo nezmáčne tlačítko, pojede do garáže. 🙂
První město to není, první byly loni Říčany.
Smysl je v tom, aby odpadlo to nesmyslné rozlišování druhu zastávek.
Jelikož v systému PID nadále zůstane spousta zastavek bez znamení, rozlišovat se to bídě i nadále.
Takže bude hlášení zastávka na znamení konečná stanice, prosíme vystupte. 🙂
Pokud je na všech zastávkách stejný režim, tak se zpravidla nehlásí, že se všude staví jen podle potřeby.
Tak interně zastavit může vždycky, to jenom aby se na to cestující nespoléhali…
Zkušenost z Dublinu. Pokud si člověk na bus nemávne, tak nezastaví ani když stojím přímo u zálivu. No jel jsem druhým…
Mě zase na Jižní Moravě. Nakonec zastavil.
Divím se, že nikdo neargumentuje věčným argumentem jménem „senioři“ 😀 Vždycky to byl hlavní argument proti zastávkám na znamení (nebo obecně vlastně proti všemu inovativnímu 😀 ), tak se divím, že z nich nedělají nesvéprávné blbce, co neumí zmáčknout tlačítko teď 😀
Tak tady je to aspoň napsaný v JŘ, ale třeba v Kolíně jsou taky všechny zastávky na znamení pro výstup a nikde o tom není dopředu zmínka, takže pokud si to člověk nepřečte v autobuse, že pro výstup musí dát znamení, tak má smůlu.
V DÚK je to taky. Já jsem nezmáčkl a i když jsem byl v autobuse sám a při nástupu jsem řidiči říkal, kam jedu, tak mi nezastavil.
A Benešov nic?
Jak nic? Však je zmíněn hned v prvním řádku?
Škoda, že se toto před lety nepovedlo prosadit v celé Praze.
Tak na těch novějších sorkách už se na tlačítko dá dosáhnout odkudkoli… Ale abych vždycky lezl ke dveřím než autobus zastaví (při pražském stylu jízdy/autobusu), to by se mi moc nelíbilo.
Většinou člověk nejede sám a snad není v případě nějakého omezení problém někoho požádat.
Zkuste nehledat proč to nejde, ale proč to jde. Myslím, že by to pomohlo všem.
To, že sa postavím ku dverám ešte pred príjazdom do zastávky, je ohľaduplnosť ku spolucestujúcim – skracujem tým pobyt vozidla na zastávke
Všechny dotčené obce se vždy mají možnost ke změně vyjádřit.
Lysá zvolila způsob „ozveme se po termínu na sockách“.
Jaký je termín/problém u zastávek na znamení?
Při změně času nebo trasy spoje docela chápu, přestanou fungovat návaznosti, nemusí vyjít oběhy, ostatní obce se mají vyjádřit.
Kdyby se měl zavést příznak „na znamení“ tak beru že to může někoho překvapit.
Ale když se má příznak shodit, tak to snad může během minuty dispečer vyhlásit rádiem „zastavujeme v zastávce xxx“ a od zítřka i garantovat.
Jaký je pro školáka problém stisknout tlačítko…?
Ještě neumí číst a neví co znamená „STOP“ hádám.
Jasně. Rodiče ho pustí do školy autobusem a neřeknou mu, jak se takovým autobusem jezdí a co dělat, když chce vystoupit 🙂
Snad si nemyslíte, že jsem to myslel vážně
Obecně to problém není, ale třeba u nás jezdí ty školní spoje tak narvané, že si umím představit, že se školáček neprotlačí k tlačítku. Naštěstí většinou jich vystupuje víc, ale jistota to není. A to píšu jako fanoušek zastávek na znamení.
Zastávky na znamení by měly být všechny, zvlášť, když stačí tam stát a mávat se nemusí. V Praze je běžné, že na zastávkách co nejsou na znamení nikdo není, přesto tam musí zastavit a otevřít dveře a na zastávkách na znamení lidi naopak jsou (a nebo ne, ale někdo vystupuje), takže tam zastavuje taky (ve výsledku zastavuje všude). Eliminovalo by se tím zpoždění
Zpoždění se eliminuje hlavně tím, když se napíšou jízdní řády realisticky, se započím neustále se opakujících dopravních zácp v časech špičky.
Cestuji MHD každý den byť pravda, že moc zastávek na znamení nepoužívám. Přesto se mi často stává, že někdo zapomene to tlačítko zmáčknout, neví jak to funguje/co má dělat, nebo dokonce lidi, kteří stáli trochu opodál od zastávky na znamení, a tak je řidič nepovažoval za cestující. Lidé, kteří nepříliš často jezdí MHD neví, že tlačítko „STOP“ funguje jako tlačítko pro zastavení na znamení, ale myslí si, že to je pro okamžité zastavení autubusu. Jako člověk, který cestuje na zastávku na znamení jsem z toho akorát nervózní, abych na to nezapomněl zmáčknout a následně, jestli si toho řidič všimnul (a… Číst vice »
Cestuji MHD „furt“ (i mimo Prahu) a v životě se mi nestalo že bych tlačítko nestihl zmáčknout a nebo že by po stisku řidič nezastavil. A když jedu poprvé po roce a nevím, tak mám jednak pusu, abych se zeptal a druhak má většina lidí mobil, tak ať se zeptá gůůgla (nebo kohokoliv). Fakt v tom problém nevidím
Vidíte, mě se to jednou stalo v nejmenovaném everoněmeckém městě a jednou i v Ostravě, kde jezdím celkem často – byla jsem tam poprvě po 3 měsících a mezitím se linka, která běžně stavěla všude, změnila na komplet zastavování na znamení. Seděla jsem na vyvýšené sedačce i s kufrem, se kterým jsem cestovala, a měla jsem docela problém se k tlačítku dostat
Zavádělo se to poměrně divně. Třeba moje zastávka je na znamení, a ráno když jedu do práce tam čeká 10 lidí. Příští zastávka na znamení není, a lidé tam také nejsou.
Asi pánové zapomněli, že u nás za posledních 10 let postavili cca 10 sedmipatrových baráků, kdežto na příští jak stál panelák, tak tam doposud stojí.