Středočeský kraj začne testovat vodíkové autobusy, chce využít zelený vodík z elektrárny Vrané
Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris
Většinu nákladů má zaplatit evropská dotace.
Většinu nákladů má zaplatit evropská dotace.
Kolik takový vodíkový autobus stojí? Já jen, že Sředočeský kraj furt brečí, že nemá prachy.
Ano, ano, místo zelené elektriky z vodní elektrárny, kterou jsme vyplýtváme na elektrolýzu vyprodukujeme cca 3 krát více elektriky ve zdrojích špinavých.
A to se vyplatí…
O švédském spisovateli Augustu Strindbergovi se dočteme, že byl přistižen, kterak vyfukuje kouř z dýmky do umyvadla s vodou, zkoušeje, zda touto cestou nevznikne zlato. A my si říkáme: Hle, jak podivínský nápad se zrodil v geniálním mozku! Ale není správnější říci: Nebyl to Strindberg, kdo experimentálně zjistil, že vypouštěním tabákového dýmu do vody zlato nevznikne? Někdo to totiž vyzkoušet musel. Někdo musel slepou uličku lidského poznání ohledat a ohlásit světu: Tak tudy ne, přátelé!
Děkuji za uvedení zdroje vodíku a prosíl bych je uvádět i příště… na to obvykle propagátoři vodíkových tecnologii často zapomínají …
Není jednodušší a levnější zprovoznit trolejbusy?
Jednodušší nikoliv. Koukněte na web, jaký povyk místních vzbudily trolejbusy v Polabí. Na úrovni obcí se proti nim zvedla velká vlna nevole a tak ve výsledku padla trat do Kostelce a zůstala jen osekaná varianta do Brandýsa/St. Bol. Hodnotit to raději nebudu….
Děkuji za upřesnění. Nechápu proč někdo se bouří proti trolejbusům.
Já také ne, ale je to realita.
Vodík vyrobený elektrolýzou není zelený. Oxymorón jako kráva.
No asi to berou podle toho, odkud se bere ta elektřina pro elektrolýzu. Pokud z hydroelektrárny, tak ano. Při té elektrolýze nic dalšího toxického vznikat nebude, tak leda kyslík… Ale na druhou stranu elektřina z té vodní elektrárny, která se takto spotřebuje na elektrolýzu (což celkově, tzn. s následným využitím pro pohon vozidel není moc energeticky efektivní proces), by se určitě dala využít i jinak a mohlo by se díky tomu spotřebovat méně elektřiny vyrobené z fosilních paliv… Takže takovéhle „plýtvání“ elektřinou s tím, že je „zelená“ do té doby, dokud se stále a ve velkém objemu vyrábí i „nezelená“… Číst vice »
Uhodil jste hřebíček na hlavičku. Za úspěch považuji to, že výzkumníci že ZČU teď vyvíjí jinou metodu výroby vodíku, protože elektrolýza jako taková je ztrátová
Protože je elektrolýza ztratová, tak vodík z ní není zelený? Nebo jak? Která technologie je zcela bezztratová?
Zatím žádná. Z podstaty věci u každé přeměny energie vznikají ztráty. Jde jen o to aby byly ekonomicky akceptovatelné.
Přesně tak, cílem by mělo být eliminovat, co nejvíc tahle ztráty. Proto kde to je možné a vhodné, měla by být VHD elektrifikována ať už napřímo na trojelbusy/lokomotivy anebo s uložením do baterek, které jsou efektivnější, než ten vodík, ale zároveň míň, než trolejbus.
Takže vyrobit vodík, spálit, vyrobit elektřinu a tu uložit do baterek? Kde je to omezení ztrát?
Co? Baterky se snad nabíjí ze sítě, bez vodíku, ne?
Takže ztráty jsou u nich tepelné z reakcí a odporu baterky, ale jinak nic dalšího. Je to mnohem efektivnější než vodík, ale zase méně efektivní než přímý odběr (závislá elektrická trakce).
A v síti se bere elektřina jak, když má být bezemisní?
Co to s tím má společného? Je to čistě jen rozdíl ve ztrátách a je zdroj energie jakýkoliv.
Energii máte takovou od koho nakoupíte výkon, z hlediska sítě je to jedno, všechny zdroje táhnou za jeden provaz.
Přesně to, z čeho se ta elektřina bude vyrábět, když má být zelená a co s jejími přebytky při nevyrovné výrobě. Jestli není lepší využít vodík přímo.
No a zase. Tohle můj příspěvek vůbec neřešil a ambice řešit neměl.
To jsou dva naprosto odlišné problémy. Plně si uvědomuji absurditu tohoto projektu, ale nikterak to nemá vliv na obecný fakt, jestli je účinnější elektrický přenos přímo, přes baterku, nebo přes vodík.
Co zase? Reagoval jste na mou odpověď nekoho jiného, tak nevím co jste řešil někde jinde. Absurdní na něm není nic. Jestli má být elektřina vyráběna bezemisně, tak je důležitý její zdroj. Tu elektřinu musíte někde nějak vyrobit, než ji uložíte do baterií atd. Dobré je přečíst si zde starší diskuze, kde nynější obhájci baterií jsou tehdejšímu odpůrci či dokonce byli obhájci vodíku.
Výroba „zeleného“ vodíku elektrolýzou? Ona má elektrárna Vrané nějaké problémy na vedení nebo proč jako má snahu mařit elektrickou energii bezproblémově dodatelnou do sítě místo toho použitím na elektrolýzu?? Zelení, kua, distancujte se od takových aktivit nebo zůstanete dál za extrémisty vzdálené od reality…
Ta slovní úloha zní takhle:
Mějme autobus, kterým chceme projet určitou trasu v nějakém přiměřeném čase.
Jaká z dostupných možností vyžaduje nejmenší energetické nároky?
Neznám odpověď. Možná je opravdu efektivnější tu naftu někde v Arábii vytěžit, zpracovat a přivézt do Evropy.
Ale možná, že je efektivnější provést tu „neefektivní“ elektrolýzu téměř v místě spotřeby?
Ještě teda doplním, že uznávám, že pokud kvůli tomu bude v síti chybět elektřina a domácnosti kvůli tomu začnou topit PET lahvemi, takt o úplně výhra není.
A na kolik energie přijde elektrolýza, stlačení, skladování a chlazení ?
https://www.cs-dopravak.cz/stopka-pro-vodikove-autobusy-v-montpellier-jsou-prilis-drahe/
A ekonomicky to nevyšlo ani v ústeckým kraji.
https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1748691
Doporučuji stranu 58 s náklady.
Opravdu myslíte, že kvůli tomu nebudete doma svítit? Jestli ono výtěžení ropy u Hodonína nezpůsobí nedostatek pohonných hmot, že?
Jedním ze smyslů zeleného vodíku je, že je vyráběn s využitím přebytků z větrných a fotovoltaických elektráren. Tím částečně pomáhá vykrývat výkyvy ve výrobě elektřiny (a může být využit i při nedostatku jako její zdroj). Výroba vodíku s využitím energie z vodní elektrárny, která má prakticky stálý výkon, vede ke ztrátě tohoto výkonu, který pak může chybět jinde…
Vodní elektrárny jsou špičkové zdroje.
Zrovna ta ve Vraném na to nevypadá. I podle popisu na stránkách ČEZu je to průtočná vodní elektrárna.
Ano, její zásobní prostor je celkem malý, to částečně omezuje možnost samostatného špičkového provozu, nicméně jelikož bezprostředně navazuje na stupeň Štěchovice (jehož kapacita už umožňuje pološpičkový provoz) tak je průtok (a tím výkon) dán tím co vypouští Štěchovice…
Štěchovice jsou především vyrovnávací nádrží pro Slapy tudíž je VE Štěchovice I také průtočná, ale vedle ní je přečerpávací elektrárna (VE Štěchovice II).
Když teče voda v řece nelze elektrárnu vypnout nebo jak? To jsou mi novinky.
Elektrárnu vypnete, ale řeku ne, a voda poteče přes hráz bez užitku. To se týká toho Vraného, částečně Štěchovic a netýká se to Slapů.
Voda nepoteče přes hráz, to je havarijní výpusť. Voda běžně odtéká spodní vypustí nikoliv nutně přes turbíny. Kdybyste o tom věděl alespoň úplné základy…
Na to aby po vypnutí elektrárny netekla voda přes hráz musíte tu spodní výpust otevřít.
A teď mi řekněte jaký je smysl to takhle dělat u elektrárny ve Vraném, která by měla udržovat nějaký minimální průtok ve Vltavě?
Elektrárna má udržovat nějaký průtok? A kde myslite, že se bere voda pod hrází? Aby tekla voda do elektrárny tak teče kudy, podle vas?
U tady té hráze ve Vraném očekávám primárně průtok přes turbíny průtočnou elektrárnu.
Abyste věděl co znamená prutočná vodní elektrárna. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFto%C4%8Dn%C3%A1_vodn%C3%AD_elektr%C3%A1rna
A Vrané je průtočná: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_elektr%C3%A1rna_Vran%C3%A9
Tak si nastudujte, co to vlastně znamená a jaký je rozdíl mezi prutocnou a akumulační. Přečerpávací vás nechci zatěžovat, aby vás to nemátlo.
A Vrané nad Vltavou je podle vás jaká?
No právě, o to jsou cennější, a „pálit“ jejich výkon použitím na elektrolýzu je ještě větší zvrácenost.
Aha, takže raději vypnout?
Kouzlo je v tom, že tam vyrábíte, když potřebujete. A ne když fouká vítr a svítí slunce…O to citelněji ten výkon vodní elektrárny může chybět.
Kouzlo jev tom, že vyrábíte když potřebujete, tedy v době kdy jsou přebytky a elektrárna by snižoval výkon nebo se vypinala. Kde by tedy chybělo?
Tak jestli se bude vodík z elektřiny té vodní elektrárny vyrábět zrovna jen když jí bude přebytek, pak no problem…
Vidíte, nevíte, ale názor máte naprosto jasný… Tedy názor spíše domněnky…
Kouzlo neplatí pro elektrárnu ve Vraném., ta vyrábí trvale jako průtoková.
Přečtěte si alespoň co to znamená, viz odkaz výše. Neznamená to,že nutně vyrábí trvale. Kouzlo platí.
Tak když nemáte kde akumulovat, tak je ekonomičtější vyrábět průběžně, než vodu nechávat protékat spodní výpustí bez užitku.
Víte co ie to ČEPS? Víte jak se reguluje přenosová soustava? Stále je závislá na dostatku vypouštěné vody z přehrady.
Bavíme se stále o průtočné přehradě ve Vraném nad Vltavou?
Pochybuji, že tato elektrárna plní funkci k regulaci sítě.
Na papíře, v teorii to vypadá skvěle. Jenže technicky a hlavně ekonomicky to s současnými technologiemi vypadá jinak.
V tom se shodneme 🙂
Jsou nejméně další 2 možnosti: CNG a baterie.
Bateriové autobusy na tu samou elektřinu můžou najezdit 3x více km. Už jste vyměnili žárovku ve sklepě za úspornou, když se tam svítí 1 hodinu týdně?
No tak CNG snad už v současné době nemůže propagovat nikdo. Ať už kvůli závislosti na Rusku a komplikované logistice jinými způsoby, nebo kvůli tomu, že je to stále fosilní palivo. A výhody proti naftě (v moderním motoru) minimální, nevýhod mnoho.
Hlavní výhody CNG jsou dvě 1. výrazně čistší provoz než na naftu (a na tom se nebude nic měnit) 2. levnější palivo (až o třetinu, ale může se měnit dle situace na trhu, nicméně plus mínus zůstane poměr kapalných složek a plynu podobný).
Nádrže a motor na CNG jsou celkem dobře zvládnuté, plničku lze postavit téměř kdekoliv, není náročná. Celkově je CNG nic převratného, ale prostě inkrementální vývoj/zlepšení oproti naftě/benzínu.
CNG není u aktuální EURO normy čistší než nafta! A do toho emise NOx…
Naftu nemusíme dovážet a vodík si vyrobíme.Výborné řešení v dnešní době.
Ovšem v měřítku H0 (1:87), přinejlepším.
Akorát je to 4x draží a sežere to 3x víc elektřiny. Ale jsou na to to dotace, tak proč tu elektřinu nevyplýtvat.
No právě ta dotační politika v této oblasti dělá pořádné tóčo. Jako relativně chápu že jako stát tu nechceme být „bilý flek“ na mapě kudy se nedá na vodík projet (nedostupnost plnících stanic) ale já bych to viděl jako citelně levnější udělat jen tu nejzákladnější sít (5-7ks) malých plnišek, neřešit žádnou elektrolýzu ale dle potřeby to zavážet cisternou… Takhle se za to vyfláká mnohem víc, sice to nebude tolik bolet protože řádově půlku zaplatí dotace ale to neznamená že to bude zadara, stejně to nakonec někdo zaplatí… a reálně k užitku to bude teprve tehdy až budou dlohodobě přebytky el.… Číst vice »
https://zdopravy.cz/deutsche-bahn-a-siemens-predstavily-novou-vodikovou-jednotku-a-prives-pro-skladovani-vodiku-113147/