Deutsche Bahn a Siemens představily novou vodíkovou jednotku a přívěs pro skladování vodíku

Vodíkový vlak Mireo Plus H od Siemensu. Pramen: Siemens MobilityVodíkový vlak Mireo Plus H od Siemensu. Pramen: Siemens Mobility

Dvouvozová jednotka má mít dojezd až 800 kilometrů, trakční výkon 1,7 MW a maximální rychlost až 160 km/h.

Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility dnes v Krefeldu představily nově vyvinutý vodíkový vlak Mireo Plus H a mobilní přívěs pro skladování vodíku. Jde o projekt H2goesRail, který je financován spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu (BMDV).

„Projekt H2goesRail nejenže otestuje využití vodíku v železniční dopravě, ale také jej výrazně posune kupředu. Tímto způsobem můžeme cestovat téměř klimaticky neutrálně i na trasách, jejichž elektrifikace by byla velmi nákladná,“ uvedl státní tajemník BMDV Michael Theurer.

Podle šéfa Siemens Mobility Michaela Petera nabízí nově vyvinutá vodíková jednotka Mireo Plus H „mimořádně dlouhý dojezd a vyšší zrychlení“. Dvouvozová jednotka má mít dojezd až 800 kilometrů, trakční výkon 1,7 MW se zrychlením až 1,1 m/s² a maximální provozní rychlostí až 160 km/h. Třívozová jednotka ujede až 1000 kilometrů.

Vodíkový vlak Mireo Plus H od Siemensu. Pramen: Siemens MobilityVodíkový vlak Mireo Plus H od Siemensu. Pramen: Siemens MobilityVodíkový vlak Mireo Plus H od Siemensu. Pramen: Siemens Mobility

„Vývojem mobilní vodíkové čerpací stanice a související servisní infrastruktury ukazujeme, že zvládáme nejen dopravu, ale také technologie. A to je přesně to, co je pro budoucí dopravu šetrnou ke klimatu potřeba. H2goesRail a spolupráce se společností Siemens Mobility je proto důležitým krokem k postupnému vyřazení nafty a ekologizaci našeho vozového parku,“ uvedla členka představenstva DB Daniela Gerd tom Markotten.

DB podle ní zároveň vyvinula nový postup, díky němuž je doplňování paliva do vodíkové jednotky poprvé stejně rychlé jako doplňování paliva do dieselové soupravy. Vodík vyrábí společnost DB Energie v Tübingenu pomocí ekologické elektřiny odebírané z trakčního vedení.

Jednotka Mireo Plus H zahájí zkušební provoz v Bádensku-Württembersku v roce 2023. Od roku 2024 bude v rámci projektu H2goesRail provozována v rámci pravidelné osobní dopravy mezi Tübingenem, Horbem a Pforzheimem, kde nahradí dieselový motorový vůz. Mobilní plnicí stanice má umožnit testování vodíkových vlaků i na dalších dosud neelektrifikovaných trasách.

Siemens Mobility a Deutsche Bahn představí projekt H2goesRail a Mireo Plus H také na největším světovém veletrhu železniční techniky InnoTrans 2022 v Berlíně.

Vodíkový pohon

U vodíkového pohonu s technologií palivových článků vzniká elektrická energie reakcí vodíku a kyslíku a vodní pára jako „odpadní produkt“. K výrobě ekologického (zeleného) vodíku elektrolýzou se používá (zelená) elektřina z obnovitelných zdrojů energie, tedy z větrných a solárních elektráren.

Tagy Deutsche Bahn Mireo Plus H Siemens Mobility vodík
47 komentářů