Středočeský kraj začne testovat vodíkové autobusy, chce využít zelený vodík z elektrárny Vrané

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: SolarisVodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris

Většinu nákladů má zaplatit evropská dotace.

Středočeský kraj začíná připravovat pilotní projekt provozu deseti autobusů na vodík. Autobusy by měly vyjet v roce 2024 v oblasti Mníšku pod Brdy.

Radní na svém dnešním zasedání schválili memorandum o vzájemné spolupráci na projektu nákupu vodíkových autobusů mezi Středočeským krajem, Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou Martin Uher bus. Cílem je nastartování a co nejrychlejší zavedení provozu vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti v oblasti Mníšku pod Brdy a s optimálními náklady.

Memorandum ukazuje, jak drahá je zatím vodíková mobilita. Odhad nákladů na nákup deseti dvanáctimetrových autobusů je 242 milionů korun, zhruba čtyřnásobek ceny naftového autobusu. Pořízení má být hrazeno z dotací ITI Pražské metropolitní oblasti a od státu (za předpokladu získání dotace z ITI/IROP). „Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem,“ řekl Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.

Kraj chce vozidla plnit takzvaným zeleným vodíkem vyrobeným z elektřiny z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou. „Jedním z důvodů, proč na celém projektu spolupracujeme se společností ČEZ, je skutečnost, že je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vraný nad Vltavou,“ dodal Borecký.

Tagy Martin Uher Středočeský kraj vodíková mobilita vodíkové autobusy
63 komentářů