Středočeský kraj vypsal třetí vlnu soutěží na autobusové dopravce

Nové autobusy MAN pro Arriva City. Foto: PIDNové autobusy MAN pro Arriva City. Foto: PID

Hodnota kontraktů na deset let se blíží dvaceti miliardám korun.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdydy

Tak hlavně dostatek řidiču, jinak to nepojede

LiborV

Očekávám, že o Českobrodsko a Černostelecko zkusí zabojovat OAD a o Mělnicko Arriva.

Nádražák

Pevně doufám, že ve smlouvě budou omezeny subdodávky. ČSAD Střední Čechy si na tom postavilo byznys a kvalita je příšerná. Je super, že ten autobus je z roku 2007 (tudíž splňuje věk) a je nízkopodlažní, ale to, že v něm nedoléhají dveře a dovnitř fouká, řidič nerozumí absolutně česky a ruku v ruce s tím nezná cestu, tudíž cesty do města jsou vždy zajímavé, je všem úplně jedno.

Jiří Kocurek

Takže problém je
a) řidič nezná cestu:
– na to lze požadovat zkoušky z místopisu
b) že řidič nezná ani slovo česky:
– na to lze požadovat B2 zkoušku z češtiny

ale namísto toho požadujeme smlouvu na hraně se zákonem. Inu nádražák.

Jiří Kocurek

Ikdyž vlastně by úplně stačila B1 a s A2 by to taky nějak šlo
https://www.jazykove-urovne.cz/uroven-b1/

Martin Verner

Kde tam vidíte smlouvu „na hraně se zákonem“?
Omezení subdodávek je v obchodním právu běžné, a právo veřejných zakázek omezení plnění zakázky na služby skrze poddodavatele výslovně umožňuje (§ 105).

Leinad

a) nebo důsledně po dopravcích uplatňovat pokuty za zaviněná zpoždění. Že podle gps jel autobus jinudy než měl je příčina (navýšení) zpoždění.
b) souhlas. Mimochodem odbavení cestujících patří mezi standardy kvality.

Tom

I subdodávka musí dodržovat standardy PID. kde vidíte problém?

Martin

Milý nádražáku, případy, kdy řidič nezná cestu, se stávají zcela běžně a nehraje v tom roli, zda je to subdodávka nebo ne. Sám jsem byl svědkem toho, kdy řidič hodil dispečerovi klíče od vozu na stůl a odešel, takže dispečer narychlo sháněl někoho, kdo je po ruce, má řidičák DE a je ochotný odjet cyklobus. Sehnal kluka, který byl ze sousedního kraje a celou dobu u firmy jezdil jen jednu linku z místa svého bydliště ve Středočeském kraji do krajského města v kraji sousedním. Toho pak poslal s cyklobusem do hor ležících na hranici se sousedním státem.

TrBus

A také se zdraží jednotlivé jízdné u kterého bude zrušena platnost pásem, nově se cestující bude řídit jen časovou platností jízdenky.

Josef22

„Předložené nabídky budou hodnoceny na základě ekonomické výhodnosti, a to pouze na základě nejnižší nabídkové ceny. Hlavním důvodem je udržení jednotné úrovně kvality ve všech soutěžených svazcích linek (…)“
A je si pan Buchetka stoprocentně jistý, že nejnižší nabídkou dojde k udržení té úrovně kvality? Co všechno dokážou za problémy způsobit nejlevnější nabídky, to už tady pravidelní čtenáři tohoto portálu asi vědí…

Kubrt

Jiné řešení?

Josef22

Nevybírat dopravce pouze podle nejnižší ceny, a dále třeba hodnotit i další, jiná, kritéria? Ono je jistě fajn, že „to“ „někdo“ dokáže vyjezdit, ale jakým stylem to je, to už se řeší až za provozu a ve finále to stojí další peníze a úbytek cestujících. Ale pozor! „Ušetřili jsme pár drobných, cestující můžeme klidně ztratit“. Tak to alespoň vnímám já, jako cestující. Nespolehlivý dopravce mě motivuje jedině k tomu, abych přestal jezdit, nikoliv abych platil.

Kubrt

A jaká budou ta další kritéria, když úroveň služby je definovaná „Standardy kvality PID“, které jsou následně součástí smlouvy mezi objednavatelem a dopravcem?

Pampeliška

Kvalita je dána standardy PID, které dodrží všichni dopravci bez rozdílu, jinak sankce.

Tom

Standardy PID vymezují podmínky jasně. Nebo to vidíte jinak?

Radek

To záleží na tom, zda jsou dostatečně citelné sankce. Aby se dopravci nevyplatilo nedodržovat standardy.

Peeetr

Dalších parametrů jsou desítky, jen jde o ta jednotně poměrně vysoce nastavená „minima“, která musí všichni dodržovat.
To jestli je pak budou soukromé subjekty dodržovat, primárně nezáleží na vysoutěžené ceně, protože každý jinak chamtivě lpí na vyvádění zisků, ale nejdůležitější motivací je přísnost vymáháných pokut.

Leinad

A co hodnotit?

Pampeliška

Bez hejtíku na nejnižší cenu by ten článek by byl o ničem… ale komentující nejsou schopni nalézt jinou alternativu, která by neznamenala shození výběrka u ÚHOSu. Naštěstí pouze komentují a veřejnou dopravu neplánují.

LiborV

Výběrové řízení zaměřené na cenu mi dává smysl. Jsou výběrová řízení (hlavně v zahraničí) kde je nejnižší cena hodnocena například 60% a 40% počet v rámci zakázky nabízených vozidel na alternativní pohony. To předpokládám, že nebude napadnutelné u ÚOHS. Nejsem si však jistý, že stav veřejných rozpočtů v ČR něco takového umožňuje. Navíc toto kritérium nijak neřeší spolehlivost dopravců.

Jyrka

Pan Buchetka umí jen přečíst email…