Středočeský kraj vymění tisíce označníků autobusových zastávek, silueta ŠM 11 zřejmě skončí

Příměstská doprava PID, autobusová zastávka Lichoceves. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaPříměstská doprava PID, autobusová zastávka Lichoceves. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Výměna potrvá několik let.

Zpět na článek
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marie Málková

„Naší snahou je rovněž cestujícím zajistit maximální možnou míru informací, proto jsem rovněž rád za instalaci nových vývěsních tabulí. Součástí modernizace označníků je také vizuální sjednocení informačních prvků na železničních i autobusových stanicích a zastávkách tak, aby cestující bezpečně poznal, že se nachází v prostoru, kde jsou provozovány linky PID,“ doplnil ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

Dotaz. Komentář: Aby nevidomý cestující bezpečně poznal, že se nachází v prostoru, kde jsou provozovány linky PID, je třeba, aby u nových označníků byl proveden signální pás od vodicí linie. Bude toto garantováno?
Děkuji Málková

Mvek

Zrovna nedávno jsem si říkal, že v Praze byla jednu dobu móda nahrazovat ŠM modernizovanou zjednodušenou kresbou autobusu, ale že nyní opět mnoho opravených zastávek má nově vyrobenou tuto značku IJ 4a se ŠM. A já bych byl pro její zachování, je to prostě určitá tradice, navíc na to jsou všichni zvyklí. Copak se změnila značka A30 pro označení nechráněného žel. přejezdu? Dodnes je tam parní lokomotiva. A29 pro chráněný je také dneska matoucí, u ž v dětství jsem nechápal, proč je tam plot u chalupy, protože závory s „třásněmi“ tehdy už nebývaly. Totéž Dej přednost v tramvaji používá obrázek… Číst vice »

tarten

Situace s dopravní značkou „Zastávka“, která je součástí označníku, je všeobecně vzato velice špatná a naprosto neplní svůj účel, protože někde vypadá jak je vyfoceno v článku a o pár minut jízdy autem třeba takhle:
https://www.verkehrsschilder.de/haltestellenschilder

tarten

Silueta ŠM11 má velkou výhodu, zásadní pro dopravní značku: Jsou na ni všichni zvyklí. Pokud to měnit, lépe nepopouštět uzdu fantazie na různé hřebeny a záhadné umělecké symboly, ale napsat tam jednoznačně okamžitě srozumitelné BUS. A je jedno, jestli to bude označovat autobusy, elektrobusy, hydrogenbusy nebo kakabusy.

Šejdr

To, co je na 3. fotce (České Budějovice) je docela zajímavý jev, který se v průběhu času objevil na mnoha označnících po celé republice. Ona to sice podle profilu je ŠM11, ale na střeše má odporové skříně 9Tr. Tohle byl totiž jakýsi unifikovaný obrázek, kde se verze z fotky používala pro zastávky autobusu, zatímco pro zastávky trolejbusu se doplnily sběrače. Výrobce značek ovšem vozidla zřejmě vůbec neznal a nenapadlo ho, že ŠM11 žádné technologie na střeše nepotřebuje, a proto taky nemá.

Granja

Snad to nebude tak žalostné jako ten brněnský ježek v kleci.

Radek

Doufam ze se zmeny oznacniku docka i Praha, myslim ze uz by to modernizaci chtelo. Inspiroval bych se v Budapesti nebo v Bratislave, pripadne v Brne, tam se mi ty oznacniky velmi libi

Georg

ano, o tom se prece pise v clanku.

nevim

Mohli by tam dat ten znak autobusu jako je ten znak v pid. Pripadne bych se inspiroval u DPB i kdyz to se spis hodi do MHD

Josef Švejk

A na ty nové označníky namalujte místo staré Karosy tu hajtru SOR, co je na úvodní fotce, a bude to dokonalé.

Marek

Ti co zde píšou o vyhazování peněz za zbytečnosti, patrně vůbec netuší v jakém je většina středočeských označníků šíleném stavu. Velká část jich úplně chybí, v lepším případě je tam jen jízdní řád vyvěšený na stromě, telegrafním sloupu či lampě. Další část označníků je v takovém stavu rozkladu, že už se tu tam nějaký zřítí vozovky. Tento stav je v postatě hodně za hranou zákona a Středočeský kraj si docela koleduje o nějakou sakci od ministerstva dopravy. Něco se s tím udělat musí, Středočeské označníky a zastávky jsou asi v nejhorším stavu co se týče krajů v ČR. Bude to… Číst vice »

Facepalm

Já když tu v diskusi čtu ty neuvěřitelný moudra, nemohu než dospět k závěru, že tu polovina diskutujících chodí oblečena maturitním obleku, na nohou kanady z vojny a doma si svítěj zářivkovejma tělesama zakoupenejma na Libereckejch výstavních trzích. protože každá věc se přece koupí jednou a její nahrazení je akorát tak vyhazováním peněz.

Petr

Nahrazování něčeho, co funguje a plní svůj účel, JE vyhazováním peněz a drancováním přírodních zdrojů. Tím neříkám nic o stavu konkrétních označníků, pokud jsou zdevastované, je výměna na místě.

Jiří Kocurek

Pak přichází taková zákeřná otázka: Kolik hrnců nosit na půdu, než se tašky vymění?

Většina těch označníku za ty roku urezla nebo brzy urezne, *** na to psi, opírají se o to lidi i vítr. Vždyť jsou bezmála půl století staré.

tarten

Když ze stovky tašek zbyly tři, není to předčasné?

Facepalm

No, a protože se bavíme o horizontu slouhém jak Lovosice, bavíme se zároveň z 90 % o označnících, které už budou potřeba vyměnit tak jako tak, vy přírodní zdroji.

Jinak teda, myšlenka je to vpravdě štěpná a kdyby se s ní přišlo dřív, mohli jsme třeba dodnes mít parní trakci, mechanický závory a prát na kameninovejch valchách… No nic, podumejte o termínu „morální zastaralost“.

mirek

Velká část dnešních označníků nefunguje a neplní účel, takže výměna je na místě.

Georg

ona jich dokonce i spousta chybi, spousta zastavek je oznacena jen z jedne strany a casto ani netusite, kde autobus vlastne zastavi…

tarten

Nemusíte se kvůli tomu cítit trapně, on to neví ani nově najatý autobusák.

Jetomen

Určitě označníky je potřeba vyměnit, ale proč unifikovat podle Prahy, když rozšíření PIDu od 20 km od Prahy byla pitomost a proč měnit symboliku?

Mvek

Ano, znám pár, kde zastávka (ani linka) už desetiletí není, ale označník z minulého režimu tam pořád ještě rezne… (např. Brusné v k.ú. Mšeno v Kokořínském údolí na severu SČ.)

Jiří Kocurek

Mno tady ty zářivky snad jen namontovali a pak to nechali plavat. Roky před reko už za tmy polovina písmen nesvítila. *ali na to jak na placatý kameň: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Lhotka_nad_Be%C4%8Dvou%2C_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD_%285%29.jpg

Petr Zdobinský

Je vidět, že pan Borecký řeší důležité věci.

Jiří Kocurek

Tak co to tady máme? Hřeben a brýle? Vedle to zase vypadá jako závora. Prosímvás udělejte to srozumitelné, aby to člověk pochopil i bez studia grafického manuálu.

Značku ve vyhlášce pochopí snad každý, kdo v životě viděl autobus.
Koneckonců motorky jsou nejen boxery od BMW, vypadají různě: https://www.parkovanivbrne.cz/uploads/users/DSC_9551%20(kopie).jpg

Luděk

A já myslel, že zrovna Středočeský kraj nemá peněz na zbyt. Ruší např. vlakové spoje, aby ušetřili, apod.
Ale na výměnu označníků (a mimo jiné např. i na Hrabalovu vilu) jim jaksi zbylo.
No, kdyby tam na Kraji i přes tuto akci, ještě něco peněz zbylo, a nevěděli si rady, co s nimi, tak ať je příště pošlou na můj účet.

Roman Čadek

„Výměna potrvá několika let, první na řadě budou poškozené značky.“

Facepalm

Výměna dopravního značení probíhá kontinuálně, značka skutečně nemá životnost 100 a více let. A tahat do toho Hrabalovu vilu, to je fakt akorát tak další ukázka vaší hlouposti. Ale vysvětlovat vám, jak identita národa vychází z jeho kultury a úctě k ní, to by asi bylo zhola zbytečný.

Facepalm

(samozřejmě Hrabalovu chatu)

Jiří Kocurek

Tohle má být ta vila? https://www.tvarchitect.com/clanek/hrabalova-chata-by-se-mela-zpristupnit-verejnosti-postara-se-o-to-stredocesky-kraj/

Kolik z těch 50 mega ročně by se získalo, kdyby se to nechalo napospas divočině/bezdomovcům? Na jízdu 1x týdně do Mochova po dobu pěti let, pak prožrat něco jiného, aby bylo na naprosto neefektivní motorák?

Marco

Styl jakým je proveden ten Votický označník se mi líbí. Otázka je jak by vypadal tam, kde zastavuje více linek. Druhá otázka je, jestli to není zbytečné na zastávkách „v poli“ s minimem nastupujících. Tam by třeba stačilo označení zastávky + linky na desce s jízdními řády. Grafika může být stejná (podobná) tomu ve Voticích na autobusáku.
Co vidím jako další problém jsou označníky pouze na jedné straně silnice. Tam mívám nepříjemný pocit. že stojím na nesprávném místě a zastávka pro ten můj směr je někde za rohem, nebo za křižovatkou.

Vagon

Styl možná ano, ale ten piktogram? To je vagon na přepravu hřebenů? Jsou situace, kdy srozumitelný obrázek je důležitější než pokus o novodobého Picassa.

Novotny

Proc to nenechaji tak, jak to je a meni jen ty rozbite oznacniky. To „Z“ jako zastavka je taky matouci. Skoda penez na novy paskvil.

Jan

To je stejné jako s novým nátěrem a logem PID. Prostě pár vysoce postavených lidí chce změnu za každou cenu a nechat po sobě nějaký pomník. Přitom ty staré nejsou špatné.

nevim

Tak ja doufam, ze vymysli neco vkusneho, jestli to bude hnusne tak opravdu skoda penez. I kdyz pravda ze ve stredoceskem kraji jsou ty nejake oznacniky asi dost ve spatnem stavu

tarten

Myslíte tu značku „Pozor šikmý přechod pro chodce“?

Hans

Díky bohu, že zrušením lokálek mohli uskutečněnit takovou důležitou investici.

Jiří Kocurek

Jasně, kraj ty koleje vytrhal

Kernteriér

Čímž si na tu změnu označníků vydělal.

Jiří Kocurek

Opravdu je nutné vozit cement a štěrkopísek z Tochovic do stanice Orlík VD pro zachování provozu a prosperity?

Franta Palkoska

Jj, protože tohle je ten nejpalčivější problém v dopravě…

Emil

Není to zbytečné vyhazování peněz?? Myslím si, že by ta investice za označníky mohla být použita na něco smysluplnějšího. Spousta zastávek nemá ani chodník, přístřešek, lidé stojí v bahně, označník píchnutý ve škarpě apod.
A stejně cestující nějaký označník nezajímá,jak vypadá. Stačí mu, že je na něm vyvěšen jř.

Martin

Kdyby jste měl firmu by výrobu označníků, tak by jste to viděl jinak.

Antonín

Osobně nejsem proti jednotnosti, leč dělat to tak, že opravdu se budou měnit ty poškozené a osazovat nové zastávky, tlačit to tak, aby to zbytečně stálo miliony, které mohou být použity jinde a užitečněji bych zrovna rád neviděl a dělat to tak, aby se to zase po několika letech neměnilo, jako nátěry vozidel – před pár lety – autobusy budou v Praze červeno bílé, příměstské s modrou střechou – sotva provozovatelé vozy přelakovaly, je nové schéma…. Spíše bych přivítal jednotný vzhled jízdních řádů (některé linky mají zastávkové s odjezdy ze zastávky (jako v Praze), některé s průběhem časů všech zastávek… Číst vice »

Rudolf Tuček

Pokud jezdí hodně spojů a všechny stejnou trasu tak jsou vhodnější jen odjezdy ze zastávky, když jede pár spoju a s různými variantami trasy je lepší styl vlakového jř než luštit kudy jede a jestli nekončí někde dřív dole v poznámkách.
Sam osobně na jízdní řády nekoukám a používám aplikace v mobilu k vyhledání konkrétního spojení.

Petr Novák

Je tam jasně napsáno, že výměna potrvá několik let a přednost bude mít výměna poškozených označníků. Takže to nebude jako u nás v Jihomoravském kraji, kde se po zavedení IDS JMK měnily všechny označníky v dané oblasti. Třeba na Hodonínsku a Břeclavsku, což byla největší integrovaná oblast, stihly vyměnit většinu označníků do roka od integrace. A nikdo se nad tím nepozastavil. A to přitom zrovna v této oblasti byly označníky v dobrém stavu a ani nebyly tak staré, protože mnohdy zde dopravci nahrazovaly staré označníky ČSAD svými firemními jen několik let před tím. A pak mluvte o vyhazování peněz.

Pája

Foto 2 je IDS ZLK. Mám ji kousek od baráku.

Facepalm

Však je to pod tou fotkou napsané….

Pája

V mobilu jsem si toho nevšiml. Omlouvám se.

Radius

Možná tam měl otravnou reklamu, kterou bůhví proč dávají na popisky…🤦🏻‍♂️

Frantík

A jak se líbí?