Středočeský kraj vybral dopravce z první vlny soutěží, rozhodovala cena
Výběr musejí potvrdit ještě zastupitelé a pražští radní.
Středočeský kraj míří do závěrečné fáze první vlny výběru autobusových dopravců pro desetileté smlouvy. Radní dnes rozhodli o výběru dopravců pro celkem osm oblastí. Vybrali dopravce, kteří nabídli v tendru nejnižší cenu, s jedinou výjimkou: na Mnichovohradišťsku byla vyloučena společnost Lutan pro nesplnění kvalifikace. K podpisu smluv dojde poté, co výběr schválí krajští zastupitelé a pražští radní. Část zakázek se totiž týká i provozu v Praze.
Jde o první případ, kdy se ve Středočeském kraji autobusoví dopravci vybírají v otevřené soutěži. Předchozí vlády uzavíraly zakázky bez soutěže. Vítězové získají desetiletou smlouvu do roku 2034 v oblastech Kladenska, Hostivicka, Rakovnicka, Mníšecka, Mnichovohradišťska, Líbeznicka, Velvarska a Hořovicka. Do každé oblasti dorazily nejméně dvě nabídky.
Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách probíhají ve čtyřech vlnách a v každé z nich bylo soutěženo 8 až 10 oblastí. Předložené nabídky jsou hodnoceny na základě nejnižší nabídkové ceny. „Požadovaná kvalita a úroveň služeb je zajištěna v zadávacích podmínkách jednotným standardem kvality PID, proto nebyla potřebná další kritéria, která by například zohledňovala bezbariérovost dopravy, vybavenost autobusů a další požadavky. Hlavním důvodem je udržení jednotné úrovně kvality ve všech soutěžených svazcích linek ve všech oblastech,“ vysvětluje Petr Borecký, radní pro veřejnou dopravu.
Zatímco v některých oblastech zůstane stejný dopravce, jinde dojde k výměně. Na Mnichovohradišťsku bude místo Arrivy jezdit OAD Kolín, na Mníšecku vystřídá Martina Uhra ČSAD Benešov. Právě konec dopravce, který je dlouhodobě hodnocen v dodržování standardů Pražské integrované dopravy jako jeden z nejlepších, vyvolal největší emoce. Vznikla i petice za přehodnocení výběru. Jejich nabídky se v deseti letech lišily jen o 2,6 milionu korun. Martin Uher by ze systému PID neměl vypadnout, má jezdit na Štěchovicku.
Nové smlouvy přinesou přísnější sankce za nedodržování smluv než dosud i omlazení vozového parku. „Ve výbavě autobusů požadujeme například klimatizaci a další výbavové prvky, které maximálně zpříjemní cestu, včetně nízkopodlažnosti, aby byla doprava pohodlná pro osoby na vozíku anebo pro maminky s kočárky,“ konstatuje Petr Borecký. Novinkou budou sčítací rámy pro lepší plánování dopravy.
Vybraní dopravci / oblast / roční cena výkonu
• ČSAD MHD Kladno (Arriva), oblast Kladensko 121,2 milionu korun
• ČSAD MHD Kladno (Arriva), oblast Hostivicko 62,5 milionu korun
• Transdev Střední Čechy, Rakovnicko 153,1 milionu korun
• ČSAD Benešov, Mníšecko 101,9 milionu korun
• Okresní autobusová doprava Kolín, Mnichovohradišťsko 120,1
• ČSAD Střední Čechy, Líbeznicko 139,0 milionu korun
• Autobusy Karlovy Vary, Velvarsko 59,2 milionu korun
• ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY, Hořovicko 80,8 milionu Kč
Kraj aktuálně vybírá dopravce v dalších vlnách, kde už došlo k otevření obálek a probíhá hodnocení: