Středočeský kraj vybral administrátora obří zakázky na železniční dopravce, soutěž vypíše příští rok
Samotná soutěž má začít v prvním kvartále příštího roku.
Středočeský kraj využije při administraci výběru železničních dopravců, kteří budou jezdit v rámci Pražské integrované dopravy od roku 2029 do roku 2044, rady společnosti MT Legal. Svým objemem 60 miliard korun nebude mít soutěž v české dopravě obdoby.
Zakázka na administraci má podle informací ve věstníku veřejných zakázek hodnotu 3,45 milionu korun. Advokátní kancelář má se soutěžemi na železnici již zkušenosti: podílela se například na tendrech v Plzeňském kraji, který je s otevřeným výběrem dopravců v zemi nejdále. Administrovala také výběr elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj.
Kraj oznámil plán na soutěžení letos v květnu, v červnu jej pak schválili zastupitelé. Podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého by v příštích týdnech měly být vypsány předběžné tržní konzultace, samotná soutěž začne v prvním kvartále příštího roku.
Chystaný tendr přitom bude mít finanční objem, který nemá v poměrech tuzemských krajů obdoby. Předpokládaná hodnota zakázky na 15 let v dnešních cenách je kolem 60 miliard korun. Z toho 70 procent pokryje Středočeský kraj, zbytek hlavní město Praha.
Vítěz soutěže začne jezdit v prosinci 2029, kdy skončí současný kontrakt s Českými drahami. Smlouva bude uzavřena do prosince 2044. Hlavní tíha provozu má ležet na nových dvoupodlažních jednotkách pro 400 cestujících (EMU 400), což je zhruba o 30 procent více, než kolik pojme CityElefant.
Soutěže na elektrické vlaky, na dieselové rozstřely
Kraj s novými jednotkami počítá pro relace Beroun – Praha – Český Brod, Praha – Kladno a Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav. Celkem má jít v první fázi o 68 jednotek. Ohledně termínů nicméně u kladenské a mladoboleslavské trati panuje nejistota, což chce kraj řešit smluvní opcí.
Správa železnic hodlá spojení z Prahy do Kladna a z Prahy do Mladé Boleslavi modernizovat a elektrizovat; u mladoboleslavské trati jde především o novostavbu Všejanské spojky, která propojí Milovice s tratí Nymburk – Mladá Boleslav. „Ale plánujte provoz na 30 let dopředu, když Správa železnic není schopná říci, kdy přesně dojde k elektrifikaci tratí,“ řekl Borecký.
Vedle nových kapacitních jednotek má provoz na hlavních tratích i po roce 2029 zajišťovat 54 CityElefantů, které projdou modernizací. Kraj s nimi počítá až do roku 2044, a to pro relace Praha – Kolín a Praha – Benešov. Třetím typem budou RegioPantery (EMU 240), s jejichž dodáním kraj počítá příští rok. Budou obsluhovat především tratě Praha – Kralupy nad Vltavou a Praha – Benešov. Podle Boreckého přitom v soutěži nebudou zvýhodněny České dráhy, vlaky budou muset případně předat novému dopravci.
Jeden až tři soubory
Kraj zatím nerozhodl, zda provoz na hlavních tratích v elektrické trakci vysoutěží jako jeden balík, či jej rozdělí do několika souborů. V úvahu podle vedení kraje připadají maximálně tři soubory.
U dieselových tratí má být smlouva kratší, protože kraj neví, jak pokročí plány na eletrizaci. Část výkonů vyjme z dnešní smlouvy s ČD (dle smluvních podmínek může jít až o 20 procent) a vysoutěží je na deset let. Nepůjde o klasickou soutěž, ale o takzvané rozstřely.
Vítěz by získal smlouvu na období od prosince 2025 do prosince 2035. To by se týkalo tratí 070 (směr na Mladou Boleslav přes Všetaty), 120 (Praha – Lužná u Rakovníka – Rakovník), 121 (Hostivice – Podlešín), 122 (Praha – Hostivice – Rudná), 210 (Posázavský pacifik). Kraj by přitom požadoval nová či zánovní vozidla.
Na zbytek dieselových výkonů chce kraj prodloužit smlouvu s Českými drahami (prosinec 2023 až prosinec 2033). To se týká výkonů, kde ČD aktuálně nasadí nové vlaky od polské Pesy, například Praha – Rudná – Beroun nebo Beroun – Rakovník.
Středočeský kraj počítá s tím, že se mu náklady na zajištění vlakové dopravy zvednou od roku 2030 v dnešních cenách o 1,5 miliardy korun ročně na 3,8 miliardy. Pokrýt nárůst chce mimo jiné prosazením změny v rozpočtovém určení daní, neboť se cítí dlouhodobě diskriminován.