Středočeský kraj vybral administrátora obří zakázky na železniční dopravce, soutěž vypíše příští rok
CityElefant v barvách PID. Foto: Ropid
Samotná soutěž má začít v prvním kvartále příštího roku.
Samotná soutěž má začít v prvním kvartále příštího roku.
Na nějaké novější motoráky na Tábor-Benešov zase nedojde?
Když jsem tu minule napsal, že by to chtělo jedno podlažní vlaky i na ostatní tratě, tak jsem tady dostal drsný hejt a helese..
Elefanty na Kolín se docela divím, že nechtějí rychlejší jednotky na nejrychlejší trať, kapacitně by to taky nebylo podstřelené.
Průšvih tohoto mega výběrového řízení bude v něčem úplně jiném – on je ten problém zakopaný v každém trošku větším výběrovém řízení, ale tady se ukáže v plné nahotě. A schválně – napadá Vás, co to bude ?
Tzv rozstřel… pro předem známého zájemce?
Při rozstřelu se oslovuje více dopravců.
Bylo by možné položit dotaz, jakým způsobem hodlá SČK uzavřít po prosinci 2023 desetiletou smlouvu přímým zadáním (což je rozstřel), když by to již nemělo být za těchto parametrů a terminů možné? Tj. např. ta smlouva deklarovaná na 2025-2035.
To ano. Ale upravuje se k výsledku, který chceme… Jsme v Česku.
Absolutní off-tipic, ale nevíte někdo, kdy se uzavře soutěž na tramvaje pro DPP?
Pantery mají vyjet už v roce 2024 a Emu 400 v 2026.
Žádné EMU400 nemá SČK ani nikdo jiný objednané.
Co teda bude od roku 2026 jezdit mezi Karlštejnem a Berounem
NAD, protože tam bude rozkopaná trať. Pokud jde o přepnutí, má se realizovat až po ukončení všech optimalizací na 171 k Radotínu.
Takže tak rok 2030.
Dobrná překlep, 2040 😉
Proc si to Stredocesky kraj neprovozuje sam, ale zadava to externi agenture. Se zrika zodpovednosti nebo zakryva ti, zs na to personalne ani odborne nema?
Vy si taky smlouvy píšete sám a u soudu odmítáte advokáta? Jako ano, bylo by skvělé, kdyby Krajský úřad měl špičkově obsazené právní oddělení, ale vešli by se ty právníci do jejich mzdových tabulek? Tyhle soutěže na organizaci soutěže provozuje třeba i SŽ.
Kraj by si mohl sjednat advokátní kancelář jen na konzultace, administrativu by mohli dělat krajští úředníci.
Ono by to ale ani nebylo možné, protože krajský úřad je úřadem se všeobecnou působností, což znamená, že jeho působnost má obrovský rozsah, tudíž i zasahuje do velkého množství oblastí práva. Aby bylo možné to všechno pokrýt, bylo by třeba velké množství právníků, protože i oni se specializují na různé oblasti.
Je to jednoduché, ministerstva, kraje, magistráty a jiné podobné organizace platí právníkům a administrátorům podle tabulek a k tomu osobní příplatky podle známosti a oblíbenosti. Plat, o který si řekne zkušený právník v oblasti zakázek, se Praze pohybuje okolo 100 tisíc (plus mínus). Takový právník zvládne připravit in. jednu složitou zakázku za měsíc. Náklady na takového člověka by pak byly cca 1,2 mil. Kč x 1,3 (odvody) = 1,56 mil. Kč a k tomu nějaká režie atd. takže max. 2 mil. Kč. K tomu třeba ještě jeden administrátor (ne právník), který by byl třeba za polovinu. To je ale přece… Číst vice »
Počítá se i v budoucnosti s novými vozy na relaci Praha-Mělník bez přestupu ve Všetatech?
Tahle trať se nesoutezi v tomto balíku. Balík 070.121.122.123 a 210 má jít samostatně již od roku 26.
to bude průšvih
České dráhy tu už 30 let nemají co dělat. Jezdí pozdě, zaměstnávají nerudný personál, provozují staré vraky. Jel jsem do Brna soukromníkem Railjet a to byla paráda. Krásný, tichý a pohodlný vlak, milá průvodčí, vlak jel bez zpoždění. Už aby i v kraji začal jezdit Railjet, Arriva (jezdí už teď do Kladna moderními vlaky a je levnější než ČD) a vlaky provozované PID (zatím moc nejezdí, ale viděl jsem na ně někde reklamu) a podobně místo těch stoletých motoráků. Možností je hodně, ale to by stát nesměl za každou cenu udržovat při životě ztrátový podnik.
railjet je čd
Jsem nevěděl, že Railjet neprovozují ČD. A to je vyloženě starý vrak 😀 A kdo myslíte, že provozuje ty ,,vlaky PID“? 😀
PID žádné vlaky neprovozuje, není dopravcem.
České dráhy provozují to, co si objedná kraj.
Vy to máte v té hlavě hodně pomotané. Zkuste si o veřejné dopravě něco nastudovat, ať tu mezi odbornou veřejností nejste svými příspěvky pro smích.
Každý monopol je nezdravý. Včetně praktického monopolu MT Legal na administraci veřejných zakázek v osobní dopravě napříč celou republikou. Jimi připravované zakázky se podobají jak vejce vejci, naprosto nevyvážené smluvní podmínky, likvidační pokuty, přemrštěně komplikované a nesrozumitelné aktualizace cen. Výsledkem je odrazení potenciálních uchazečů od účasti v tendru.
AK Fiala není konkurence?
Spíš Havel & partners a pak pár dalších, minimálně teda v Praze. Se divím, že pražské AK si to neohlídali. Ale je možné, že lidé z IDSK si dali do ZD „drobný“ specifický požadavek, aby se mohli přihlásit jen MT Legal.
Upřímně jsem tuto AK dlouho u žádné zakázky na veřejnou dopravu neviděl, nevíte o nějaké ?
Více to, já si myslím, že advokátní kancelář dá do požadavků to, co si nadiktuje její zákazník. Co by jí samotné přinesly nevyvážené smluvní podmínky, likvidační pokuty, přemrštěně komplikované a nesrozumitelné aktualizace cen?
V realitě je to tak, že krajští úředníci v téhle tématice tápou, sami konkrétním ustanovením smluv nerozumí, jakýkoli dotaz přeposílají k vyřízení dotyčné kanceláři, matematické vzorce nedokážou interpretovat. A co se týče drastických pokut, nemám na mysli pokuty za nevypravení, zpoždění nebo předjetí spoje, ale pokuty typu „nedodržení marketingového manuálu“ apod., které jsou nastaveny do naprosto nesmyslných částek, kdy se leckdy může stát, že pro dopravce je lepší nevypravit spoj vůbec než na něj poslat vozidlo s odlišným potahem na sedačkách. Tohle všechno je součástí zadávacích podmínek, ale podle Zákona o zadávání veřejných zakázek právě tohle napadnout nelze, dopravce má… Číst vice »
Ještě vysvětlivka k té nevyváženosti. Dopravci mají velké kvantum povinností, jejich plnění je prakticky ve všech případech ve smlouvách spojeno s konkrétními sankcemi. Zadavatelé těch povinností mají mnohem méně – kromě placení za objednané služby třeba ještě včasné dodání jízdních řádů a dalších parametrů objednávky, na jejichž základě dopravci připravují oběhy vozidel, vozový park, personální kapacity atd. I když je včasné obdržení těchto informací pro dopravce klíčové, tak zadavatelům za nedodržení termínů prakticky žádné pokuty nehrozí a také že tyto termíny často nedodržují.
V ČR je minimálně 5 renomovaných AK, které se zaměřují a na vežejné zakázky v přepravě ceetujích – AK Havle&partners, AK Fiala Tejkal a partneři, AK MT Legal, AK Weil, Gotshal & Manges, Mott MacDonald CZ. Jsou to odborníci s bohatými zkušenostmi, s e 3 z nich mám i osobní dobrou zkušenost. Při zadání hodně záleží, co si zadavatel vyřeší sám a jaké má on zkušenosti s provozním konceptem, ekonomikou, popisem vyhrazených změn, sociálně spravedlivým zadáváním, rozumným sankčním mechnismem, standardem kvality, který zaručuje stejnou kvaitu v celém kraji a plno dalšími faktory. Příklad požadavku na standardy je legitimní nejen pro… Číst vice »
Nešlo mi o to, aby jeden zadavatel administraci každé své dílčí zakázky svěřil jiné AK. Ano, schopnost zprocesovat tendr, aniž by jej sestřelil ÚHOS, je pro každého zadavatele důležitá. Ale stejně tak by mělo být důležité, aby se 10leté kontrakty nakonec zdárně realizovaly a nemusely být po pár letech předčasně ukončovány. Například Arriva má zakázku na MHD v jednom městě, kterou administrovala právě MT Legal, kde se indexace cen děje s odstupem 18 měsíců, takže od letošního ledna dostává zaplaceno podle cen platných na trhu v roce 2021. Tohle si nevymysleli úředníci dotyčného malého města, tohle do smluvních podmínek nasázel… Číst vice »
tak doufám, že čd nevyhrajou ideálně nic, nebo skoro nic, fandím arriva, leoexpress, regiojet a komukoliv dalšímu ze soukromého sektoru.
Jarine tě od ČD vyhodili pro totální neschopnost – že takový odborný příspěvek
Proč?
Jako jo, dneska místo dvouslona (6 vozů) řadí čmáranice (asi tak 3 vozy). Nicméně s lepší smlouvou a dohledem by se taky snažily.
Arriva a LeoExpres nejsou soukromý sektor, ale německé respektive španělské státní dráhy.
Tak kdo se do toho přihlásí? Je to obrovský balík takže ČD a pak ti co mají za sebou silného vlastníka tedy Arriva a Leo. Myslíte ze ještě někdo další?
regiojet bude mít určitě zajem taky.
Klidně to může zkusit i RegioJet, na todle mu někdo vždycky půjčí. Mohl by do toho jít i kterejkoliv národní od sousedů. Ale v takovýmdle množství se může stát, že se přihlásí jen ČD a riziko konkurence jen udrží cenu možná pod tím, co kraj očekává.
PID zvažoval nakup tech emu400 na sebe, ale neprošlo to
Nebylo by od věci zkusit spíše postavit depo čisté pro vlaky PID přece jen je to jen 144 elektrických jednotek které budou deponovany v Praze
A v případě ze by vyhrál někdo jiný než ČD musel by stavět nové depo jen na jednotky
Buodou mít ČD raději prázdné depo, než aby tam servisovali vlaky jiného vlastníky?
ČD mají servisovane i jine vlaky než ty pro PID
Stále tam nemohu najít, jak to bude s tratí 111 Kralupy – Velvary a část tratě 110 Kralupy – Slaný ?
Nebo tyto tratě se nepočítají do Středočeského kraje ?
Praha – Lysá – Boleslav…To už počítaj s tratí přes Milovice, nebo to má být nějaká úvraťovka přes Nymburk?
Trať přes Milovice.
Ano jedná se o „novou“ trať (Všejanská spojka).
Doufam, že se to rozdělí na 3 zakázky, přece jen soutěžit provoz 144 jednotek naraz + opce …
Kdyby to byla jen jedna soutěž soukromnici jsou téměř bez šance, (personal, zazemi atd) jediné že by se na tuto zakázku spojili a utvořili subdodavky..
Nicméně pokud to půjde jako jeden soubor, bude výsledek robustnější co se týče například záložních souprav.
V takovém množství to už je asi jedno
Budou mít na přípravu 5 let. To by i někteří soukromníci mohli zvládnout vcelku (bankovní úvěry, vozidla, personál, zázemí). Navíc by to mohlo přitáhnout nějakého velkého hráče ze zahraničí, který v ČR zatím neoperuje, kterému by se zase rozdělení nevyplatilo. A to, že vypadnou malí soukromníci typu KŽC Doprava se asi nic nestane.
chceme tady zbytečně další soukromníky ze zahraničí?
Kdyby to aspoň byly soukromnici
Rozkulačení železnice v přímém přenosu? Jako dobře, tady aspoň funguje pražská integrovaná doprava, ale ne každý jezdí jen v rozsahu PID. A předražený OneTicket fakt není řešení, situace, kdy je pořád ve většině případů to o dost levnější poskládat z jednotlivých jízdenek, není ideální.
Když nevyhraje ČD tak ale elephanty prodávat nemusejí ne?
Jenom ty pantery
Podle plánu mají být předány všechny vlaky, takže EMU 400, RegioPanter a zbývající CityElefanty
To je sice přání Boreckého, ale nemůžou k tomu ČD donutit (co se týče 471).
Ani v případě 640.2 a EMU 400, pokud se nekoupí EMU 400 z nějaké dotace, která by předání podmiňovala.
ČD mohou vozidla odprodat, ale nemusí.
Plán takový je, ale cokdyz ČD nebudou chtit nebo budou chtit cenu takovou která se nevyplatí
Přece jen pokud vyhraje soukromník tak se mu muže i vyplatit koupit nové emu 300 od stejného výrobce jako ty emu 400
Viz. Současná smlouva článek 13 bod 12, ten říká, že objednavatel se musí dotázat dopravce, zda požaduje, aby případnému novému dopravci byla uložena povinnost vozidla odkoupit. Případná cena (zůstatková hodnota, atd…), že bude stanovena metodikou dle přílohy současné smlouvy.
Z čehož mi vyplívá, že pokud ČD nebudou chtít odprodat, tak kraj má smůlu, a na druhou stranu, pokud to vyžadovat budou, tak naopak má smůlu nový dopravce, a odkoupit musí, maximálně pak nějak právně (soudně) může asi řešit, že cena byla moc vysoká.
Vyplývá* – překlep.
Prodat je nemusí, ale bez smlouvy se Středočeským krajem nebudou mít ČD pro Elefanty potřebnou práci. V takovém případě je jejich prodej víceméně jediný logický řešení.
Ale klidně je taky můžou prodat třeba do Polska.
Nechápu proč na Benešov mají být zase cestující odstrčeni na druhou kolej a nevymění vlaky najednou všude. Navíc Inter Panthery tam díky vytížení jsou hloupost. Moc dobře si pamatuji jak kdysi všude z Prahy jezdily Elefanty a jen na Benešov byly nasazeny Žabotlamy v havarijním stavu. Proč tam byly Elefanty poslední? To samé jsou nejhorší rychlíky na trati. Proč tam nejsou moderní jak na Budějovice tak na Třeboň? Ideálně Cimfortjety. To samé nejhorší motoráky na Praha – Vrané – Čerčany i Čerčany – Zruč. Proč tam nejsou Regiofoxy a na Berounce jo? Navíc tam. Po rekonstrukci nebyly zrychleny jízdní řady… Číst vice »
Směr jih má téměř celou trať z Prahy do Budějovic dvoukolejnou, s velice dobrými rychlostními parametry, přičemž oproti značně nedokončené dálnici D3 není delší. A to ještě nepočítám s tím, že se parametry trati z Prahy do Budějovic zlepší (je ovšem otázka kdy) vybudováním novostavby Nemanice – Ševětín. Otázka vozového parku je věcí objednatele, kterým je Ministerstvo dopravy. Když mu na rychlících a na expresech nevadí vozy A, AB, B a BDs, tak to pak je těžké. Ale i zde dojde ke změně, jakmile budou dodány comfortjety. Otázka vozového parku na vlacích Os a Sp je taktéž věcí objednatele, tentokrát… Číst vice »
Tak vždycky se najde někdo, kdo se bude cítit jako odstrčený. Na nové vlaky na všechny tratě holt není dost peněz, vzhledem k tomu, že na trati do Benešova a Kolína se bude držet stejnosměr nejdéle, tak setrvání Elefantů zde je nejlogičtější variantou. EMU 240 jsou na trati Benešova určeny na spěšňáky. Nemyslím si, že by byl ten výhled pro benešovskou trať tak tragický, jak se tady snažíte vykreslit. Za sebe bych tedy asi ocenil, aby se minimálně u těch starších kusů Elefantů, co zůstanou v provozu i po roce 2029, udělala komplet modernizace interiéru. Třeba na 171 a 231… Číst vice »
na r17 jezdí již drtivou většinou moderní vozy
Pan Borecký chce mít pomník, jinak to nejde nazvat. Neví se, jaké tratě budou elektrické, ale už to potřebuje před volbami soutěžit…
Tvl podíval jste se na ten termín zahájení (2029)? Jste při smyslech? Jak to chcete soutěžit jinak, než dopředu? A pro vaši informaci, volby budou do té doby dvoje, ale volby jaksi nemají vliv na rychlost dodání železničních vozidel. A podepisovat bude pravděpodobně už někdo jiný…
Ondra by to soutěžil rok předem a pak nadával že to nejede
a nadával by, že nikdo z účastníků nemá nové vlaky v maštali, připravené ze dne na den vyjet.
Ahoj, tady jsem se toho dočetl, ale neví někdo jak to bude vypadat u “balíčku jih”? Zda se bude soutěžit cely balík, či jednotlivé trasy? Diky
Balík mimo ex32 která tam měla byt taky a nakonec nebyla
A pokud nevyhrají ČD, tak co s CityElefanty? Převedou je jinam? Třeba do pardubického nebo jiného depa?
Viz článek, musí je odkoupit vítěz soutěže
Tou dobou budou už všechny regionální výkony v elektrické trakci v ČR pokryté novými vlaky (včetně výkonů v Pardubickém kraji) a pro elefanty jiná práce nebude, takže ČD je rády prodají komukoliv jinému, než aby jim stály v kopřivách.
Mínusáři, můžete mi, prosím, napsat, kde by ČD uplatnily v roce 2029 54 elefantů, když by přišly o výkony v PID?
Tak ja vykopnu. Třeba na spěšné vlaky Sedlce – Varšava. Enormní poptávka po dojíždění do Varšavy, narvané vlaky a nedostatečné kapacitní rychlá vrstva.
To je pravda, v podstatě už existuje jen par spesnych vlaku, které vozí soupravy ale ty jsou většinou vicesystemove
I elephanty?
Protože pochybuji ze to mají již teď ve smlouvě …
V současné smlouvě se sice o odkupu mluví, ale je tam věta ve smyslu, pokud to stávající dopravce bude požadovat (aby je nový odkoupil).
Takže pokud vyhraje soukromník a ČD bude chtit prodat tak je musí nový dopravce koupit ?
Ano, vyplývá mi to ze současné smlouvy.
když nevyhrají ČD tak se do Prahy v pondělí ráno po změně jř nikdo vlakem nedostane. Moc dobře si pamatuji na komedii v podání arrivy na trati mb pha
Kolik že se prodělává na krajem uzavřených tratích? Že totiž je na někoho, kdo bude dělat to, co by měl kraj.
Kraj nějaké tratě uzavřel, takže tam neprojede ani fotovlak?
Jakým institutem si chce kraj vynutit po ČD, aby jednotky předaly novému dopravci, když ČD si ty jednotky kupují za svoje vlastní peníze a není na nich tudíž žádné břemeno spojené s dotací?
Co si ještě jednou přečíst celý článek pozorně…?
Je tam napsáno jen to, že je předá, pokud vyhraje někdo jinej. Otázka je tedy pořád stejná, co je donutí to udělat.
Dost pravděpodobně by je k prodeji donutil fakt, že pro tak velký množství stejnosměrných Elefantů prostě nebudou mít ČD výkony. Než je nechat hnít někde v kopřivách a tratit na tom, je výhodnější utržit peníze za prodej.
“ v soutěži nebudou zvýhodněny České dráhy, vlaky budou muset případně předat novému dopravci.“
Tady to máte napsané- předají je novému dopravci.
Institut je jednoduchý. Schválí se na to zákon.
Podobně :
„plánujte provoz na 30 let dopředu, když Správa železnic není schopná říci, kdy přesně dojde k elektrifikaci tratí,“ řekl Borecký.“
Jak chce mít naplánováno cokoliv na delší dobu, když se neví , jak se změní zákony za rok, dva .
Když teď se mění podle potřeby a ještě se musí brát ohled na příkazy z Bruselu.
Příkazy z Bruselu? To jako starosta Bruselu vydává příkaz? Nebo myslíte kolektivní rozhodování dle většiny, na kterém se máme rovněž šanci podílet jako plnohodnotný člen EU? Nebo byste raději rovnou „osvědčené“ příkazy z Moskvy?
Tak to je ale teda pěknej nesmysl s tím zákonem.
Co když na myšlenku o plánování zareaguje někdo ze SŽ výrokem „plánujte investice na léta dopředu, když není jasné, na kterých tratích bude objednáván provoz“? Kdo určí, v jakém pořadí by měla být rozhodnutí učiněna? Také je nutno brát v úvahu, že rozsah objednávky může být upravován podle politické a bezpečnostní situace, s ohledem na (ne)dostatek peněz a pod. Je vůbec možné se v takovém prostředí vyhnout nelogičnostem?
Ono by problém plánování vyřešila docela maličká, nepatrná věc. A to, kdyby SŽ opustila svůj zabetonovaný bunkr a začala normálně komunikovat a spolupracovat.
Nelogičnost by byla počítat s tím, že na Kladno se elektricky jezdit nebude a proto se na 30 let zastaví rekonstrukce, jelikož by se to nestihlo do roku 2029.
Každá takové smlouva umožňuje měnit rozsah objednávky plus mínus procenta ročně.
schválí se na to zákon? .) to je takový „ono se to“, „samo se to“.
sice se schválon schválit může, ale nemůže platit retroaktivně.
Stát si se svou a.s. může dělat, co chce. Když bude politická shoda a většina v parlamentu.
V zákoně č. 194/2010 Sb o veřejných službách v přepravě cestujících jsou odkupy vozidel řešeny od roku 2010 – viz § 20 – včetně odkupové ceny za účetní zůstatek + náklady finačních operací. Je to tak správně, portož ebt vozový park kupuje dopravce, ale je mu hrazen objednteli v odpisech a čistém příjmu. Obdobně odkupy řeší i Nařízení 1370/2007. A postup odkupu je řešen ve smlouvách s ČD jak v pražské tak středočeské.
Elephanty netuším
Ale Pantery si daly podle mě do smlouvy, ze jestli chce s nimi teď ČD 3 roky jezdit tak ale musí počítat s rizikem prodeje
Co si takhle přečíst stávající smlouvu, co se tam píše o odkupech neodepsaných jednotek? Navíc toto chrání vlastně ČD, že jim nebudou vlaky. Odkup umožňuje evropská legislativa.
*že jim nezbudou vlaky, pro které nebudou mít práci
Myslím že kdyby ČD tuhle klauzuli napadly u soudu tak jim soud dá za pravdu – nemohou být takto nuceny k prodeji vlastního majetku. Pokud to bude pro ČD výhodné tak v případě prohry jednotky prodat mohou. Ovšem taktéž je mohou na truc prodat ma Slovensko mebo do Polska.
Co by napadly? Svoji vlastní smlouvu? :d
Že by ČD napadly smlouvu, kterou samy podepsaly? Jako důchodce, malým písmem někde dole? Uvědomte si (nejen vy osobně, ale všichni nositelé obav o neprodání), že prodej novému dopravci je to nejlepší, co ČD může potkat, pokud soutěž nevyhrají. Nový dopravce jim dá lepší cenu, než někdo z Košic, který ty vlaky vlastně ani nechce. Naopak je ještě pravděpodobné, že když ČD prodají vlaky novému dopravci, budou je i nadále udržovat, což by v případě prodeje někam do zahraničí taky padlo. ČD jsou obchodní společnost, musí podnikat, vydělávat – ano, i na bonusy manažerů – takže nedává smysl jim podsouvat… Číst vice »
Smlouva může být napadena za nového vedení které se bude vymlouvat že to předchozí bylo nekompetentní. A pokud nový dopravce nebude mít jistotu odkupu tak bude muset řešit vlastní vozidla -> pravděpodobně vyšší cena za km -> vyšší pravděpodobnost výhry ČD, které vozidla už mají.
Jakože u soudu vedení ČD dokazuje, že předchozí vedení mělo papíry na hlavu nebo šlehlo lajnu? 🙂
Není takhle náhodou nejdále kraj Ústecký??
Ústecký kraj nedělal veřejné soutěže, jen „rozstřely“.
Ne, Ústecký nedělal otevřenou veřejnou soutěž (i když uznávám, že jde z velké části jen o formální rozdíl).