Středočeský kraj ustoupil od trolejbusů z Prahy do Kostelce nad Labem
Trasa do Brandýsa nad Labem má podle vedení kraje podporu obcí, její příprava pokračuje.
Středočeský kraj ustoupil od zavedení trolejbusové dopravy z Prahy do Kostelce nad Labem. Nechce postupovat proti vůli obcí na trase, které se záměrem nesouhlasí, řekl na dnešním jednání krajského zastupitelstva radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Zastupitelé to vzali na vědomí. Hejtmanství podle Boreckého ustoupilo od budování linky 377 do Kostelce, naopak příprava linky 375 do Brandýsa nad Labem pokračuje, protože s tímto projektem obce souhlasí.
Se zavedením trolejbusové dopravy z Prahy do Kostelce nad Labem nesouhlasily obce Veleň, Sluhy, Mratín, Brázdim, Polerady a Kostelec. Podle nich je záměr nesmyslný, vadí jim například vedení trolejí. „Trolejbusy patří do měst, nikoliv do polí a vesnic. Odmítáme, aby nám Středočeský kraj zadrátoval celé obce trolejemi a sloupy,“ stojí v protestní petici, kterou podpořilo 749 lidí a kterou dnes krajští zastupitelé vzali také na vědomí.
Zástupci hejtmanství namítali, že takzvané parciální trolejbusy mají vlastní akumulátory a troleje by byly jen na některých úsecích. Borecký připomněl, že kraj projekt připravoval od roku 2019. Podle něj dával smysl, obce se ale nepodařilo přesvědčit. „Došli jsme k závěru, že to nemá cenu tlačit silou přes odpor obcí,“ dodal Borecký.
Budování linky 377 je tak zastaveno. V případě linky 375 z pražské Harfy do Brandýsa nad Labem je podle radního situace jiná, protože obce na trase projekt podporují.
Radní při diskusi o trolejbusové dopravě do Kostelce už dříve poukázal na závazky vůči EU týkající se bezemisní dopravy. Podotkl, že lze použít elektrobusy, vodíkové autobusy nebo trolejbusy. Trolejbusy podle něj pro danou lokalitu vyšly, i ze studie, kterou si kraj nechal zpracovat od Dopravní fakulty ČVUT, jako nejrozumnější řešení.
Trolejbusy mají z Prahy do Středočeského kraje jezdit kolem roku 2025. Kraj by chtěl výstavbu financovat ze 70 až 85 procent z dotací. Kraj chce na linku nasadit i velkokapacitní tříčlánkové trolejbusy. Pod trolejí má být zhruba 70 % trasy. „Cílem elektrifikace je zlepšit stav životního prostředí, kdy budou naftové autobusy nahrazeny bateriovými trolejbusy. Nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“ řekl při schvalování projektu náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
(Představa obce Veleň o trolejbusech je k dispozici zde.)
ČTK