cargo

Středočeský kraj přepracuje projekt na trolejbusy do Polabí, stále s ním počítá

Osmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino. Pramen: SolarisOsmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino. Pramen: Solaris

Kraj do projektu trolejbusů z Prahy do Brandýsa zapracuje připomínky obcí a dalších dotčených stran.

Středočeský kraj chystá změny v projektu výstavby trolejbusové tratě z Prahy do Brandýsa nad Labem a Staré Boleslavi přes Dřevčice. Podle krajského úřadu jde o reakci na věcné připomínky k projektu. Proti plánům vystoupily v posledních týdnech některé obce, ale v případě druhé trasy. U té zatím povolovací proces běží.

Kraj podle registru oznámení vzal svoji žádost o posouzení vlivu na životní prostředí projektu zpět. „Rozhodli jsme se zapracovat do projektu některé připomínky, které v průběhu projednávání přišly,“ vysvětlil vedoucí odboru veřejné mobility krajského úřadu Petr Matura. Podle něj plány na elektrifikaci autobusových linek dál trvají.

Kraj stáhl z povolovacího procesu projekt na výstavbu trolejbusové trati, která nečelí takové kritice obcí jako druhá trasa. Jde o trasu, která má nahradit autobusovou linku 375 z Českomoravské přes Prosek a Vinoř do Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi. Kraj chce na linku nasadit i velkokapacitní tříčlánkové trolejbusy. Pod trolejí má být zhruba 70 % trasy. „Cílem elektrifikace je zlepšit stav životního prostředí, kdy budou naftové autobusy nahrazeny bateriovými trolejbusy. Nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“ řekl při schvalování projektu náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Odpor obcí u linky do Kostelce nad Labem

Na podstatně větší odpor narazil kraj s plánem na elektrifikaci linky 377 z Letňan do Kostelce nad Labem. Obce Veleň, Sluhy, Mratín, Brázdim a Polerady nedaleko Prahy a město Kostelec nad Labem na Mělnicku nesouhlasí s plánovaným zavedením trolejbusové linky 377, která má do těchto obcí jezdit z pražských Letňan. Podle vedení obcí je záměr nesmyslný, vadí jim například to, že by v ulicích vedly troleje.

Dotčené obce zaslaly středočeské hejtmance otevřený dopis, ve kterém vyjadřují svůj nesouhlas. Podle krajského radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) jsou ale trolejbusy jediným schůdným řešením, které je financovatelné.

„Téměř dva roky se všemi možnými způsoby ohrazujeme proti tomuto nesmyslnému záměru zadrátovat naše obce. Naše dosavadní snahy, záporná stanoviska zastupitelstev našich obcí, dopisy, maily, racionální argumenty a pokusy o konstruktivní schůzky zatím zůstávají téměř bez odezvy,“ řekla místostarostka obce Veleň Radka Matějková. Obce plán kraje nazývají „trolejbusy do polí“. S obcemi má příští týden proběhnout jednání.

Některé obce namítají, že jim troleje naruší vesnický vzhled a životní prostředí. Trolejbusy by mohly z Prahy do Středočeského kraje jezdit v roce 2025.
Odhadované investiční náklady na realizaci stavby jsou v případě linky do Brandýsa nad Labem zhruba 566 milionů korun, do Kostelce nad Labem 385 milionů korun. Většinu nákladů má zaplatit evropská dotace.

Tagy EIA seznam Středočeský kraj trolejbusy do Polabí
91 komentářů