Středočeský kraj spustil druhou vlnu autobusových soutěží
Venkovská zastávka PID. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Předpokládaná hodnota zakázek je 4,8 miliardy. Jediným kritériem je cena.
Předpokládaná hodnota zakázek je 4,8 miliardy. Jediným kritériem je cena.
Měl bych dvě otázky:
1)Jaké jsou výsledky výběrového řízení pro první vlnu, kde byla uzávěrka přihlášek do 22.92022?
2)Kdy budou vyhlášeny výsledky, či do kdy je uzávěrka přihlášek pro tuto druhou vlnu?
dlouhodobě se ví, že v Česku soutěž pouze na cenu prostě nefunguje, ale nedělej stejnou chybu 2x, udělej jí 3x až 5x, aby jsi se utvrdil v tom, že je to blbost, středočechům přeji příjemné cestování ala BusLine na Pardubicku
Tak PK neměl žádné extra standarty a vyšší sankce. Pokud se soutěží smlouvy dodržení PID standardů, je jasně dáno, co se požaduje i to, co se stane, pokud tomu tak nebude.
A jaký parametry by se měly soutěžit a jak je zadat do výběrka ?
Když tak koukám na zastávku na obrázku co takhle vyhlásit soutěž o nejošklivější zastávku HVD.
Brání vám v tom někdo? 😉
Běžte jim tu hrůzu zbourat, a postavte jim místo toho něco překrásného a supermoderního pod čímž zmoknou a v zimě zmrznou.
Těžko říci, co je horší, zda tento plechový výkřik pozdního socialismu, nebo moderní unifikovaná betonová příšernost.
Tipuji že zastávka bez jakéhokoli přístřešku.
jenže člověk neví,zda je to čekárna nebo kadibudka a tedy neví,jak se v ní chovat 🙂
Busline na to má doufám už založeno několik SPV
Budou pěkný zastávky
Jsem jediný komu případá že parta kolem Boreckého dokáže zikvidovat po železnici i autobusy?
Jinak pro ty co argumentují že to jinak než cenou nelze, poslechněte si zde podcast se šéfem Umbrelly a soutěže v Německu. Proč se nepoučit jinde že.
Takže Busline a Arriva a klasická komedie? Ještě AKV?
a) pan Borecký železnici ve Středních Čechách nezlikvidoval, vlaky pořád jezdí, věřte mi.
b) představa, že kdyby na jeho židli seděl někdo jiný, tak by se nic neměnilo, je naivní. Otevřete si jakékoliv zpravodajské médium a uzříte, že stávající struktura veřejných výdajů ČR + to, co se na rozpočet hrne (kompenzace cen energií), je neudržitelná a bude se řezat. Všude. Včetně nám tolik milých vláčků. Borecký neborecký.
Vlaky pořád jezdí? Když budu chtít v listopadu o víkendu jet do Mšena, nepojede tam ani jeden jediný vlak. A to i přesto, že kolikrát jezdily vlaky narvané i mimo období od dubna do října zažil jsem to několikrát.
A ne, že tam jezdí autobusy mě nezajímá. Vlak je lepší, pohodlnější, spolehlivější a pro turisty vhodnější. Navíc ty autobusy už skoro nemá kdo řídit, takže jsou mi stejně k ničemu.
Tak si objednej vlak u nějakého spolku.
Připomnělo mi to jednoho sportovce, který si stěžoval, že se kvůli výluce nedostane s bicyklem z Kolína do Veltrub, protože autobusy kola neberou.
Tak ale to by zařízeno být mělo, pokud je náhradní doprava na železnici. (Jenže zkuste ty „pokuty“ nějak spravedlivě rozdělit postiženým kolarum)
Ono se tam už nedá dostat jinak než vlakem? Ani na kole z Čelákovic, pěší jsou rovněž stříleni?
Jo aha, pán by musel vypláznout 14 Kč za lístek PID, ať tam raději veřejná kasa utopí 10 mega navíc, aby se náhodou nestalo, že na těch 6 minut jízdní doby nebude ten záchod opravdu chybět?
Vlak zas nezajímá nikoho jinýho.
Jediný asi nejste, ale patříte nepochybně k menšině. Doprava ve SČK funguje a nevidím důvod, proč by tomu nemělo tak být i nadále.
A nějaký Kamil Novotný by to zadal napřímo spřátelené firmě bez soutěže? A vlakokilometry z Benešova přesměroval do Lužce, aby na každém kousku kolejí ujel vlak alespoň 4x 4 kilometry denně a oabyvatelé museli na tu 1 zastávku přestoupit do 810? Vč. obyvatelů Vraňa, kterým by zrušil přímý autobus do okresního Mělníka, aby na ten vlak museli?
Se zákazem přestoupit v Cítově na bus, prostě musí přes ten Lužec?
Souhlasím a přidávám ještě 700 mil. za trolejbusy do Brandýsa, na úkor kterých mistr Borecký zastavil přípravu přímého kolejového spojení z Brandýsa do Prahy.
Všem, co tady kritizují „soutěžění na cenu“ doporučuju, aby si sami pro sebe zkusili nastavit parametry výběrového řízení na zajištění dopravy (včetně způsobu vyhodnocení VŘ a průběžného sledování), kde bude více parametrů, než cena.
Chápu, že jsou tu negativní zkušenosti s Busline, ale nemyslím si, že „soutěžení na cenu“ je ta dominantní příčina. Pokud je soutěž „na cenu“ dobře definovaná, včetně kvalifikačních kritérií a sankcí, vede ke stejnému výsledku, jako komplikované zadání – které samo o sobě není zárukou, že bude ze strany dodavatele dodrženo a opět musí nastoupit nějaké sankce.
S tím právě nemohu souhlasit. Historie nám u nás i na Slovensku (Bratislavský kraj) už mnohokráte ukázala, že soutěžit jen na cenu je ta nejhorší možná varianta. Proč? Protože dopravce nabídne podnákladovou cenu, za kterou nebude schopen pořídit autobusy, zaplatit řidiče a dost možná ani nakoupit paliva. A pak přijde s nataženou rukou za krajem a tomu nezbude, než ustoupit, protože jinak by musel přiznat, že udělal chybu. Což je přesně to, co se stalo v Pardubickém kraji s Busline, kde kraj místo přiznání vlastní viny, raději dopravci ustoupil a omezil počet spojů. A něco mi bohužel říká, že ve… Číst vice »
Právě proto se vypisují malé soutěžene oblasti!!!! Víme???
To je sice hezké, ale když jeden problematický dopravce získá takových oblastí více, na problém máme zaděláno tak jako tak. A i kdyby tomu tak nebylo, cestujícím v té dané oblasti stejně nijak nepomůže, že se to soutěžilo po malých celcích, když jim autobus prostě nepřijel už několikátý den.
A ostatně s tím, že jeden dopravce získá najednou v jedné oblasti více celků máme v JMK své zkušenosti. Do nedávna třeba BORS na Břeclavsku a Kloboucku, což se podařilo rozbít až po posledních VŘ, kdy paradoxně naopak v této oblasti BORS vůbec neuspěl. Teď zase třeba ČSAD Hodonín, paradoxně nikoliv na Hodonínsku, ale na Znojemsku a Pohořelicku, BDS-BUS v okolí Brna, monopol, který se po nových VŘ ještě prohloubil a mohl bych pokračovat. Naštěstí s těmito dopravci nikdy problémy nebyly, ale kdyby byly, tak by velká část kraje stála, přesto, že se soutěžili malé celky.
A to jak, pokud mám problematického dopravce tak je výběrové řízení abych to eliminoval. Ale když se nechce tak se hledají důvody jak to odůvodnit a nedělají způsoby jak to udělat. A jak někteří píší dát více peněz ,tak jsou mimo realitu. A bohužel bude hůře. Objednavatele stávající objem dopravní obslužnosti Neufinancuji.
Chyba je akorát v podobě zajištění pokut. Aby SPV nešlo bez následků pro skupinu snadno odriznout
OK; tak uděláme složitější výběrové řízení, kde dopravce slíbí modré z nebe, ale nebude plnit – tak co teď? Nejsme tam, kde ti, co soutěžili „na cenu“?
Takže abychom nekomplikovali VŘ, tak raději vybereme firmu, o které předem víme, že nabídla podnákladovou cenu a tudíž s ní budou problémy, ale vyloučit ji nemůžeme? Nic jiného se totiž při soutěžení jen na cenu stát nemůže, jak nám historie již mnohokráte ukázala a to zdaleka ne jen u výběru dopravců.
Třeba JMK jen na cenu nevybíral a až na nějaké drobné lokální problémy s ICOMem to tu funguje. Jinde, kde se vybíralo jen na cenu mají problémů dost. A jak píšu, ve Středočeském kraji jsou problémy už teď. Tímto si kraj jen přidělává další.
Tak budou platit pokuty. Pokud se nedoplatí, firma skončí v insolvenci jejich problém.
Ten přístřešek zastávky s absencí dlažby a s náletovým bordelem je kouzelný…
tak u nás 1.4.2022 zaintegrovali jeden z posledních zbývajících kousků – a na zastávkách nejsou dosud ani označníky PID….
https://mapy.cz/s/kehulocoke Mezno, m.č. Stupčice.
Já to vidím pozitivně. Vítěz Arriva a BusLine. Daňový poplatník ušetří a ještě lidé udělají něco pro své zdraví, protože se občas projdou pěšky. 😆
Naivní představa. Při vlastnictví dvou aut na domácnost sáhnou po nich a už je nepustí. Čímž naopak nejen své zdraví poškodí…
Bohužel souhlas.
Naivní je spíš představa, že dneska těma venkovskýma autobusama jezdí někdo, kdo může a má peníze na to jezdit autem, ale z jakéhosi záhadného důvodu jezdí autobusem.
Proč by ne? Na zastávku to má do pěti minut a auto bere jenom 2x týdně, když veze velký nákup. … ale moc takových není.
Jojo, místo otužování po zastávkách pojedou ve vyhřátým autě.
Jasně, doteď měli dvě auta, ale nejezdili, chodili na vlak povozit se v 810. Teď je tam Arriva, tak tím autem začali jezdit, protože výlet v tom motoráku je prostě špatně.
A: Výlet?
B: No jasně, vlakem se přece jezdí na výlet!
A: Každý pracovní den do té samé práce, to je výlet!?
Jaké linky / výkony obsahují jednotlivé oblasti?
Klíčové je nastavit pokuty tak, aby při nevypravení autobusu a ušetření mzdy i paliva nebyl dopravce na nule, ale hned v jasném mínusu i bez započítávání dlouhodobé amortizace.
Mno, jak takové soutěže dopadají bohužel všichni vidíme :))
Pokud jsou dobře definované požadavky a sankce, nemusí to být problém.
Nabragrovat to stáním ČSAD za cenu, kterou si ČSAD určí. A s přestupním tarifem, při každém nástupu kupovat lítstek. Obyvatelé Vršku vždycky ve Spodku na autobusovém nádraží přestupovali na bus do spodecké fabriky kam je to 3 zastávky, nebo půl hodiny pěšky.
„Jediným kritériem je cena.“
Jak tohle může dopadnout?
To záleží na znění smlouvy (pokutách) a podmínkách pro účast. Pokud by pokuta za výpadek byla větší než cena za náhradku(taxik), a někdo by to podepsal. 🙂
Stejně jako v Pardubickém kraji
Klidně dobře. Pokud to bude nastavený tak, že se nevypravení, nebo nedodržení předepsaných standartů prostě nevyplatí. Sice pak bude vysoutěžená cena o něco vyšší, ale vypadnou takový firmy jako BL a podobný garážovky. Někde jsem ve výběrkách viděl i to, že kromě pokuty šly za dopravcem i nákladu na náhradní spoje..