Airport Express je běžná linka PID. Hlavní Nádraží – Letiště.
Že některé grafikony má v letištních zastávkách půlkruhy (zastavuje jen pro nástup/pro výstup) to řeší akorát formality, tarif (netřeba řešit, že by někdo chtěl popojet), čekání na čas odjezdu. Ale stejně tam fyzicky jede a zastaví, lepší trasa jinudy nevede.
Hlavně ale mezi zastávkami na hlaváku a letišti jede kudy chce. Je pravda že toto je trochu výjimka pro MHD, nicméně třeba v Uherském Hradišti to taky existuje.
Linka má nějak vedenou trasu v licenci. Pro odklony se hodí mít nějaké důvody a jsou nějaké postupy. 🙂 že se to u rychlíků ve městě toleruje a chyběl by materiální aspekt je dobře.
Alex
8 měsíců
Na podobném principu se cestovalo v Moskvě již za Chruščova.
Za Chruščova Rusko (RF) neexistovalo. Podobný pincip neznamená mobily, ale to, že trasy, zastávky a ani jízdní řády pro tam tehdy jezdící Latvije nebyly striktně dané.
Podle mě to je správná cesta a v některých oblastech asi, možná v kombinaci se školními autobusy, jediná možnost dlouhodobého přežití VHD v plošné obsluze.
Nezaměňovat s dřívějšími pokusy například v Plzni, kde šlo o telefonickou poptávkou podmíněno jízdu konkrétního spoje dané linky, což řekneme kombinováno nevýhody obou přístupů.
Kde je to den předem?
Tohle funguje v Rakousku a je to hodina, v JĆK běžel nějaký pilot před časem ve Slepičích horách (tam bych čekal, že to po vypršení dotace zavřeli).
Jako hlasový hovor taky, proč ne. Ale nepovažuji to za důležité. Když bude, nemělo by se stávat přetížení(už vůbec ne že zavolám poprvé včas ale zvedne to někdo až v době kdy bus nejde odklonit).
To by byl výborný nápad, aby ve všech zaatávkách na znamení, a že jich teda přibude, zastavovaly autobusy jen v případech, že o zastavení bude požádáno přes mobilní aplikaci.
Pokud by na závleku byla poslední zastávka, tak to nevadí, holt dojedu s náskokem.
Pokud by bylo na lince více závleků, bylo by to i na statistiku (vycházel by velký rozptyl protože jednou zastaví všude podruhé nikde – nebo by skutečné časy byly rozumně blízko průměru, protože pokaždé zajede někam, nikdy všude)
A jak by to fungovalo, když je to spoj navázaný na vlak? Pokud to bude vyjíždět vždy s vatou, nemá to žádnou výhodu oproti tomu, když to bude závlekovat všude vždy. Nebo by se podle poptávky měnil čas odjezdu z výchozí zastávky, a všichni na trase by se to museli nějak dozvědět…?
Jaaa
8 měsíců
Jak se už před 20 lety prokázalo na západě, poptávková doprava je hrobař VHD.
Nedá se na ni spolehnout, nedá se operativně plánovat nebo měnit plány. To odradí značnou část cestujících.
Výsledný chaos v jízdách je mnohem méně efektivní, než pevné linky, jakmile je alespoň trochu vyšší poptávka. To znamená další odliv pasažérů a další pokles výnosů.
Nakonec se až na specifické případy obvykle ukázalo, že tohle je cesta k zániku veřejné dopravy v místě.
Tak si to ještě přečtěte. Ne to není o náhradě vozidel ve veřejné dopravě, kvůli nedostatku řidičů. To je prostě firma, která chce vyrábět autonomní vozidla, pro provozovatele je to výhoda, pokud to bude levnější, než s řidičem, i kdybych jich byl dostatek.
Jasně, vůbec autonomní auta neřeší nedostatek řidičů.
Petr
8 měsíců
Nápad bezesporu dobrý. Chtělo by to ale nějaký název, protože poptávková doprava nikomu nic neřekne. Jen ne zas nějaký anglicismus, aby z toho ty babičky nebyly vyjevené.
Jak bude vypočítána cena, když tarif PID zohledňuje pásmo a čas v případě vysoké poptávky? Znamená to, že jednou pojedu za jednu cenu, protože se vejdu do časové platnosti jízdenky a podruhé za jinou cenu, protože dodávka po cestě nabírá někoho dalšího, nebo někam zajíždí?
Dále mě zajímá jestli se bude cena měnit v průběhu jízdy například, když během jízdy dojde k objednávce z jiného místa a dodávka tam bude muset zajet
Špatně jsem se vyjádřil. Tarif PID zohledňuje pásmo a čas. Když je vysoká poptávka a přetáhla čas jízdního dokladu, mám problém.
Proto se ptám: může mít moje cesta z másla A do místa B každý den jinou cenu kvůli poptávce? Tzn jeden den jedu z A do B a druhý den jedu z A do B přes body C a D, což zvýší čas a může dojít k tomu, že mi stejný doklad již nemusí platit.
Rozhodně nepřetáhnete čas kvůli vysoké poptávce, ale když už tak kvůli dopravní situaci. Už jsem dlouho v Praze a okolí nebyl, ale všude jinde v civilizaci je běžné, že platnost lístku posuzuje podle jízdního řádu. To totiž není problém cestujícího, že to má zpoždění, ale provozovatele. Navíc ty časy platnosti jsou tak dlouhé, že se prakticky v té oblasti nemůže stát, že by vám vypršela platnost jízdenky. Těžko budete jezdit z bodu A přes bod C a D na opačném konci oblasti, než je pod B, pokud to není v oblasti bodu A. Nedávalo by to smysl nejen časově, ale… Číst vice »
V PIDu to tak ale bohužel není, tady zodpovídá cestující za to, kolik pásem chce a jaký čas jede. Takže ano, je to problém cestujícího.
Rozhodně si myslím, že tato situace může nastat například už při započetí cesty kdy si koupím 2 pásma za 15 min a myslím si, že 15 min lze přetáhnout poměrně snadno. Při následné cestě vlakem v rámci platného pásma asi budu pruvodcimu blbě vysvětlovat proč jsem si nekoupí 2 pásma a 30 min
Jak mi může aplikace při nákupu dokladu vygenerovat cenu a dobu, když se k jízdě mohou přidat další cestující a tím ovlivnit trasu popř cenu. Nedává to smysl
Objednáte stanovenou dobu předem a před odjezdem vám aplikace ukáže cenu a čas jízdy. Jak jednoduché Watsone. Ona vám totiž aplikace vygeneruje daná data, až po určité době, přávě proto, kdyby v danou dobu chtěli jet i další cestující. A vzhledem k tomu, že bez objednání v aplikaci nepojedete, dost těžko pojedete načerno. Tolik k těm revizorům, kteří nějak v tu chvíli nedávají smysl.
Ve výsledku je to stejné. Těžko to pojede místo 10 minut třeba 40 minut. Ostatně lístky pro pražskou část PID mimo ni neplatí a ty ostatní mají dostatečnou dobu platnosti.
Dostatečnou dobu platnosti nemají jízdenky PID mimo Prahu ani náhodou.
Řidiči tohle řeší dnes denně.
Stačí závlek, nebo večerní čekání na garantovaný připoj, který přidá nekolik minut k oficiální jízdní době a už potřebujete dražší jízdenku kvůli nedostatečné časové platnosti
Najdete mi nějaké normální spojení (ne šoto vyhlídkovou jízdu), kde by to platilo? Do Českého Brodu se dostanete z Prahy do 40 minut. Jízdenku potřebujete jízdenku na 7 pásem. Ta platí 150 minut. Opravdu nemáte dost času? Dovolte, abych se zasmál. 🙂
Stačí mít lítačku na Prahu (tak to má hodně lidí) a už kupuju lístek s platností na 3 pásma, který platí 30 minut. Z Klánovic jedu do Č. Brodu 15 minut, mám tedy 15 minut na to se někam poptávkovým busíkem dostat. Stihnu to aspoň do Přistoupimi, nebo si ho mezitím přivolá někdo do Tuchorazi a už se to nestihne?
Watsone, znovu se ptám jak mi při nákupu jízdenek, nacházím-li se v Praze, může aplikace vydat jízdenku, když není známý čas a trasa. Při nástupu do vlaku se musím prokázat jízdním dokladem. Jak jistě víte jízdní doklad v aplikaci je placen při nákupu. To tedy znamená, že musím již při nákupu znát čas a pásma kterými jedu. Pokud se tedy například 5 minut po mém nákupu někdo rozhodne, že využije stejnou poptávkovou dopravu do úplně jiného místa logicky tím změní trasu i čas spoje, předchozí cestující má tedy již koupeno a zaplaceno, není tedy možné, aby aplikace dávala info se… Číst vice »
Vy se ptáte sám sebe? Tak si Watsine sám odpovězte? Hádejte, kterými pásmy pojedete. Do České Brodu. Nebo vy netušíte odkud kam jedete, že nevíte kolik pasem projedete? To není IDS JMK, aby jizda přes jinou obec mohla znamenat jiné zóny. Krásná ukázka jak hledáte záminky za každou cenu. Víte vůbec jak funguje PID? Zatím to tak nevypadá. 😉
Proč by trasa neměla být známa? Resp. z kombinace „Z-DO“ by se snad dala cena nějak jednoznačně určit, podobně jako třeba Rohlík dokáže optimální trasu spočítat (ok, někdy je mimo, jak jsem slyšel)
Až pojedete z Karlových Varů. Tak si asi bus nebudete objednávat už z nic, ne? A těch zón je tolik, časová platnost zjevně nebude problém.
Nebo byste raději, abyste se až do cílové stanice vaší cesty nedostal?
No právě nedává smysl to ovlivnění ceny. Má to být podle nejkratší vzdálenosti (mimochodem takto by měla fungovat i veřejná doprava v km tarifu), a pokud se ro prodlouží čili jinému cestujícímu, měl by to „doplácet“ provozovatel. Ono to ale stejně vyjde výhodnější, takže se provozovatel toho bát nemusí.
Linka 666. Stará Boleslav – Káraný. Tam je jízdní doba 14 min, zpět 16 minut. Tam za 20 Kč, zpět za 30 Kč. Jako u blbejch. Samozřejmě, že si nějaká svi.ě přišla zkontrolovat, zda se to dodržuje.
Martin
8 měsíců
Dotaz pro znalejší: nevíte někdo, o jaké legislativní omezení se jedná?
Ja vidím problem v tom, ze když si koupím v Praze jízdenku do určitého pásma, může dojít k tomu, že jeden den jede dodávka prázdná a přímo do cíle a druhý den bude mít x mezizastávek a vyprší mi čas platnosti jízdního dokladu.
Snad bude mít i revizor umělou inteligenci a bude vědět, že v době nákupu dokladu jsem vědomě neporušil přepravní podmínky.
Není-li poptávka nepojede vůbec. Aplikace vám ukáže, jak dlouho pojedete. Systém sdíleného busu funguje např. kolem Říčan. Problém vidím spíš v tom, že hledáte problémy jen proto, aby nějaké byly.
Právě jste objevil další díru systému. Když si cestující koupí x pásmovou jízdenku z automatu v Praze, nebo balíček papírových jízdenek z předprodeje, bude muset navíc řešit aplikaci a volání kvůli spoji. … tohle není hledání nedostatků ale vlastnost tarifu PID, který potřebuje revizi jak prase drbání a například i konečně zrušení několika druhu jízdného či přechod od papírových jízdenek.
žádnou díru jsem neobjevil. Tak, když je to pro vás takový problém, tak to nevyužívejte. Nepojede nic a vy nebudete mít trauma. Případný cestující má smůlu a nikam se nedostane, když bude potřebovat. Pojede autem. Víc už jste nemohl předvést, jak hledáte chyby jen pro chyby.
Vážený pane, nemám narozdíl od vás žádný problem. Pouze jsem si dovolil se veřejně zeptat na několik otázek, které mě zajímají a poukázat na situace, které mohou cestujícím znepříjemnit cestu. Cílem je identifikovat různé situace a poukázat na ně autory aplikace tak, aby vše fungovalo ku prospěchu cestujících. Od vás jsem smysluplnou odpověď bohužel nedostal a dostalo se mi pouze bagatelizace problémů a narážek.
Možná si kraj taky vydělá když senioři využívají víc služeb…
Radek
8 měsíců
Tohle bude docela zajímavý z hlediska platnosti jízdních dokladů při neurčité době čekání na ten mikrobus. Zvlášť po zkrouhnutí časové platnosti.
Ale v principu proč ne.
Co ta s tím má společného? Přesněji řečeno, nepojede kdy si cestující přeje, ale pojede v předem nabízených časech pokud o to nějaký cestující požádá, a tím pádem bude vědět, kdy pojede.
IDSK
8 měsíců
nevíte kde je focena úvodní fotografie? Podle mostu a zadlažbových panelů tramvajové trati to jako v Praze nevypadá. Vozidlo by ale mělo mít pražskou SPZ. Je to jen dotaz pro zajímavost.
Je to jakoby pražská SPZ, ale po přiblížení připomíná nejspíš francouzskou značku 🙂 Navíc trolej vypadá trochu jako řetězovková, což u nás v centrech měst nebývá. Ale fotomontáž není špatná, předtím jsem zkoumal jestli takto nevypadá nějaký most v Plzni…
tomas-6273
8 měsíců
V Moravskoslezském kraji šli již před nějakou dobou jinou cestou. Kdysi existovaly 2 samostatné linky Karviná-Orlová a Orlová-Ostrava. 2 linky se zoptimalizovaly do jedné jako 534 Karviná-Orlová-Ostrava. 1 řidič/1bus.
Z článku: „Má jít o doplněk či alternativu ke klasickým linkám, zejména pak v době, kdy není poptávka po veřejné dopravě tak silná.“
Já tu větu chápu tak, že je minimálně v plánu tím část pravidelných linek nahradit. Ostatně kdyby ne, těžko se dosáhne toho řešení nedostatku řidičů autobusů…
nic se nenahrazuje, jen ve večerních hodinách bude na každý vlak od Prahy možnost objednání tohoto mikrobusu do nějaké vzdálenosti od Českého Brodu (10 až 15 km bych tak tipoval)
Tak ocitujte, kde je napsáno co chce kraj dosáhnout. Vím co Borecký říká o některých aspektech, ale co chce kraj, jsze si dle svých předpokladů dosadil do čeho? Ať víme jak čtěte. 😉
Do Oslí jak dělané.
V Praze takto funguje Hop on hop off a airport express
Airport Express je běžná linka PID. Hlavní Nádraží – Letiště.
Že některé grafikony má v letištních zastávkách půlkruhy (zastavuje jen pro nástup/pro výstup) to řeší akorát formality, tarif (netřeba řešit, že by někdo chtěl popojet), čekání na čas odjezdu. Ale stejně tam fyzicky jede a zastaví, lepší trasa jinudy nevede.
Hlavně ale mezi zastávkami na hlaváku a letišti jede kudy chce. Je pravda že toto je trochu výjimka pro MHD, nicméně třeba v Uherském Hradišti to taky existuje.
Linka má nějak vedenou trasu v licenci. Pro odklony se hodí mít nějaké důvody a jsou nějaké postupy. 🙂 že se to u rychlíků ve městě toleruje a chyběl by materiální aspekt je dobře.
Na podobném principu se cestovalo v Moskvě již za Chruščova.
Jasně, je to vlastně ta samá mobilní aplikace, ani ty algoritmy se od té doby nezměnily, že?
V Rusku měli přece už tehdy chytré mobily a UI 🙂
Jistě, Rusko je země, kdy zítra znamená včera. Nebo včera zítra?
kde včera sežrali to co měli na zítra
Za Chruščova Rusko (RF) neexistovalo. Podobný pincip neznamená mobily, ale to, že trasy, zastávky a ani jízdní řády pro tam tehdy jezdící Latvije nebyly striktně dané.
V Německu něco takového nějak funguje.
https://www.dbregiobus-bayern.de/angebot/bedarfsorientierter-verkehr
Podle mě to je správná cesta a v některých oblastech asi, možná v kombinaci se školními autobusy, jediná možnost dlouhodobého přežití VHD v plošné obsluze.
Nezaměňovat s dřívějšími pokusy například v Plzni, kde šlo o telefonickou poptávkou podmíněno jízdu konkrétního spoje dané linky, což řekneme kombinováno nevýhody obou přístupů.
V čem to bylo nevýhodné? Prostě jste věděl, kdy daný spoj jede a jak dlouho je třeba zavolat předem. Tady také nepojede bez objednání předem.
Jo ale volat den předem?
Já plánuji svůj čas max na hodiny.
Kde je to den předem?
Tohle funguje v Rakousku a je to hodina, v JĆK běžel nějaký pilot před časem ve Slepičích horách (tam bych čekal, že to po vypršení dotace zavřeli).
V Plzeňském nebo Ústeckéhém kraji je to na ranní spoj den předem….
To jako k večeru. To snad víte, že pojedete ve čtyři ráno. Nebo to planujete až po půlnoci? Co je to zas za šotodemagogii?
Den? To bývá obvykle tak 30 minut až hodina.
https://www.idpk.cz/cz/spoje-na-zavolani/
Mno raději bych na pravidelných linkách závleky do zastávek na znamení. Zajede když je poptávka.
Což se dost blbě pasuje do klasického jízdního řádu.
A jak pozná, že je poptávka na nástup? Takže spoje na telefonické objednání jako v JMK?
Apka, sms, přivolávací tlačítko na zastávce.
Nebo prostě telefon. Když máte appku, jistě je v telefonu.
Jako hlasový hovor taky, proč ne. Ale nepovažuji to za důležité. Když bude, nemělo by se stávat přetížení(už vůbec ne že zavolám poprvé včas ale zvedne to někdo až v době kdy bus nejde odklonit).
To by byl výborný nápad, aby ve všech zaatávkách na znamení, a že jich teda přibude, zastavovaly autobusy jen v případech, že o zastavení bude požádáno přes mobilní aplikaci.
To bude hodně postávat v zastávkách, pokud nebude závlek.
Pokud by na závleku byla poslední zastávka, tak to nevadí, holt dojedu s náskokem.
Pokud by bylo na lince více závleků, bylo by to i na statistiku (vycházel by velký rozptyl protože jednou zastaví všude podruhé nikde – nebo by skutečné časy byly rozumně blízko průměru, protože pokaždé zajede někam, nikdy všude)
A jak by to fungovalo, když je to spoj navázaný na vlak? Pokud to bude vyjíždět vždy s vatou, nemá to žádnou výhodu oproti tomu, když to bude závlekovat všude vždy. Nebo by se podle poptávky měnil čas odjezdu z výchozí zastávky, a všichni na trase by se to museli nějak dozvědět…?
Jak se už před 20 lety prokázalo na západě, poptávková doprava je hrobař VHD.
Nedá se na ni spolehnout, nedá se operativně plánovat nebo měnit plány. To odradí značnou část cestujících.
Výsledný chaos v jízdách je mnohem méně efektivní, než pevné linky, jakmile je alespoň trochu vyšší poptávka. To znamená další odliv pasažérů a další pokles výnosů.
Nakonec se až na specifické případy obvykle ukázalo, že tohle je cesta k zániku veřejné dopravy v místě.
Tolik k ekonomické výhodnosti.
Nějaké konkrétní důkazy pro vaše tvrzení?
Viz např. https://transitcenter.org/wp-content/uploads/2019/11/Microtransit-1-1.pdf
Nemám teď moc prostoru hledat studie.
Někde nedostatek řidičů řeší autonomními vozidly. U nás tímto způsobem.
Kde ho tak řeší?
https://vtm.zive.cz/clanky/roboticke-taxiky-najezdily-bez-ridicu-milion-mil-presto-museji-celit-neduvere-mistnich-uradu/sc-870-a-220908/default.aspx
Pro ty co neznají google.
Tak si to ještě přečtěte. Ne to není o náhradě vozidel ve veřejné dopravě, kvůli nedostatku řidičů. To je prostě firma, která chce vyrábět autonomní vozidla, pro provozovatele je to výhoda, pokud to bude levnější, než s řidičem, i kdybych jich byl dostatek.
Jasně, vůbec autonomní auta neřeší nedostatek řidičů.
Nápad bezesporu dobrý. Chtělo by to ale nějaký název, protože poptávková doprava nikomu nic neřekne. Jen ne zas nějaký anglicismus, aby z toho ty babičky nebyly vyjevené.
Na východ od nás se tomu říká maršrůtka.
Neříká, je to jiný princip.
Maršrútka může nebo nemusí mít pevnou trasu a může nebo nemusí jezdit na poptávku.
Třeba Piditaxi. 😉
Jak bude vypočítána cena, když tarif PID zohledňuje pásmo a čas v případě vysoké poptávky? Znamená to, že jednou pojedu za jednu cenu, protože se vejdu do časové platnosti jízdenky a podruhé za jinou cenu, protože dodávka po cestě nabírá někoho dalšího, nebo někam zajíždí?
Dále mě zajímá jestli se bude cena měnit v průběhu jízdy například, když během jízdy dojde k objednávce z jiného místa a dodávka tam bude muset zajet
Jakpak tarif PID zohledňuje čas v případě vysoké poptávky? Tak snad zastávky leží v nějakém pásmu, tak to zas takový problém nebude, ne?
Špatně jsem se vyjádřil. Tarif PID zohledňuje pásmo a čas. Když je vysoká poptávka a přetáhla čas jízdního dokladu, mám problém.
Proto se ptám: může mít moje cesta z másla A do místa B každý den jinou cenu kvůli poptávce? Tzn jeden den jedu z A do B a druhý den jedu z A do B přes body C a D, což zvýší čas a může dojít k tomu, že mi stejný doklad již nemusí platit.
Rozhodně nepřetáhnete čas kvůli vysoké poptávce, ale když už tak kvůli dopravní situaci. Už jsem dlouho v Praze a okolí nebyl, ale všude jinde v civilizaci je běžné, že platnost lístku posuzuje podle jízdního řádu. To totiž není problém cestujícího, že to má zpoždění, ale provozovatele. Navíc ty časy platnosti jsou tak dlouhé, že se prakticky v té oblasti nemůže stát, že by vám vypršela platnost jízdenky. Těžko budete jezdit z bodu A přes bod C a D na opačném konci oblasti, než je pod B, pokud to není v oblasti bodu A. Nedávalo by to smysl nejen časově, ale… Číst vice »
Ve Středočeském kraji ale byla časová platnost jízdenek celkem radikálně zkrácena.
Takže tento dotaz je určitě na místě.
I v běžném linkovém provozu se stává, že se musí připlácet například za závlek.
Tady je to pěkně humorně vysvětleno ba videu od metrobusu. https://www.youtube.com/watch?v=ggDvDqZQHMs&list=PLc7F6vPfi0RNMuvZEDP99Om4qbsbUp-hy&index=2
V PIDu to tak ale bohužel není, tady zodpovídá cestující za to, kolik pásem chce a jaký čas jede. Takže ano, je to problém cestujícího.
Rozhodně si myslím, že tato situace může nastat například už při započetí cesty kdy si koupím 2 pásma za 15 min a myslím si, že 15 min lze přetáhnout poměrně snadno. Při následné cestě vlakem v rámci platného pásma asi budu pruvodcimu blbě vysvětlovat proč jsem si nekoupí 2 pásma a 30 min
*3 pásma a 30 min samozřejmě
Poptávkový spoj, si objednáte v aplikaci, ta vám vygeneruje i dobu jízdy a cenu. Opravdu hledáte chyby za každou cenu.
Jak mi může aplikace při nákupu dokladu vygenerovat cenu a dobu, když se k jízdě mohou přidat další cestující a tím ovlivnit trasu popř cenu. Nedává to smysl
Objednáte stanovenou dobu předem a před odjezdem vám aplikace ukáže cenu a čas jízdy. Jak jednoduché Watsone. Ona vám totiž aplikace vygeneruje daná data, až po určité době, přávě proto, kdyby v danou dobu chtěli jet i další cestující. A vzhledem k tomu, že bez objednání v aplikaci nepojedete, dost těžko pojedete načerno. Tolik k těm revizorům, kteří nějak v tu chvíli nedávají smysl.
Bez objednání v aplikaci jet mohu, dle článku bude možno jízdu objednat i zavoláním z telefonu.
Ve výsledku je to stejné. Těžko to pojede místo 10 minut třeba 40 minut. Ostatně lístky pro pražskou část PID mimo ni neplatí a ty ostatní mají dostatečnou dobu platnosti.
Dostatečnou dobu platnosti nemají jízdenky PID mimo Prahu ani náhodou.
Řidiči tohle řeší dnes denně.
Stačí závlek, nebo večerní čekání na garantovaný připoj, který přidá nekolik minut k oficiální jízdní době a už potřebujete dražší jízdenku kvůli nedostatečné časové platnosti
Najdete mi nějaké normální spojení (ne šoto vyhlídkovou jízdu), kde by to platilo? Do Českého Brodu se dostanete z Prahy do 40 minut. Jízdenku potřebujete jízdenku na 7 pásem. Ta platí 150 minut. Opravdu nemáte dost času? Dovolte, abych se zasmál. 🙂
Stačí mít lítačku na Prahu (tak to má hodně lidí) a už kupuju lístek s platností na 3 pásma, který platí 30 minut. Z Klánovic jedu do Č. Brodu 15 minut, mám tedy 15 minut na to se někam poptávkovým busíkem dostat. Stihnu to aspoň do Přistoupimi, nebo si ho mezitím přivolá někdo do Tuchorazi a už se to nestihne?
Watsone, znovu se ptám jak mi při nákupu jízdenek, nacházím-li se v Praze, může aplikace vydat jízdenku, když není známý čas a trasa. Při nástupu do vlaku se musím prokázat jízdním dokladem. Jak jistě víte jízdní doklad v aplikaci je placen při nákupu. To tedy znamená, že musím již při nákupu znát čas a pásma kterými jedu. Pokud se tedy například 5 minut po mém nákupu někdo rozhodne, že využije stejnou poptávkovou dopravu do úplně jiného místa logicky tím změní trasu i čas spoje, předchozí cestující má tedy již koupeno a zaplaceno, není tedy možné, aby aplikace dávala info se… Číst vice »
Vy se ptáte sám sebe? Tak si Watsine sám odpovězte? Hádejte, kterými pásmy pojedete. Do České Brodu. Nebo vy netušíte odkud kam jedete, že nevíte kolik pasem projedete? To není IDS JMK, aby jizda přes jinou obec mohla znamenat jiné zóny. Krásná ukázka jak hledáte záminky za každou cenu. Víte vůbec jak funguje PID? Zatím to tak nevypadá. 😉
Proč by trasa neměla být známa? Resp. z kombinace „Z-DO“ by se snad dala cena nějak jednoznačně určit, podobně jako třeba Rohlík dokáže optimální trasu spočítat (ok, někdy je mimo, jak jsem slyšel)
Jenže v PID si chci koupit jízdenku předem a na celou cestu. Třeba z Karlových Varů. Takže to mi ukáže cenu kdy, jakou a ta už bude neměnná?
Až pojedete z Karlových Varů. Tak si asi bus nebudete objednávat už z nic, ne? A těch zón je tolik, časová platnost zjevně nebude problém.
Nebo byste raději, abyste se až do cílové stanice vaší cesty nedostal?
no přesně naopak, protože od 8. pásma dál už časová platnost neroste a je porád 180 minut. Takže tam už je člověk limitován hlavně časem a ne pásmy.
No právě nedává smysl to ovlivnění ceny. Má to být podle nejkratší vzdálenosti (mimochodem takto by měla fungovat i veřejná doprava v km tarifu), a pokud se ro prodlouží čili jinému cestujícímu, měl by to „doplácet“ provozovatel. Ono to ale stejně vyjde výhodnější, takže se provozovatel toho bát nemusí.
Linka 666. Stará Boleslav – Káraný. Tam je jízdní doba 14 min, zpět 16 minut. Tam za 20 Kč, zpět za 30 Kč. Jako u blbejch. Samozřejmě, že si nějaká svi.ě přišla zkontrolovat, zda se to dodržuje.
Dotaz pro znalejší: nevíte někdo, o jaké legislativní omezení se jedná?
Předpokládám, že jde o to, že veřejná doprava znamená licenci na konkrétní trasu, což je seznam zastávek v určitém pořadí.
Linku, ne trasu. Což je teda paradox protože linka je přímá, ale seznamy zastávek jsou, no… Spíš menšina linek má všechny spoje ve stejné trase.
Jenom tak trochu postěžování…
Ja vidím problem v tom, ze když si koupím v Praze jízdenku do určitého pásma, může dojít k tomu, že jeden den jede dodávka prázdná a přímo do cíle a druhý den bude mít x mezizastávek a vyprší mi čas platnosti jízdního dokladu.
Snad bude mít i revizor umělou inteligenci a bude vědět, že v době nákupu dokladu jsem vědomě neporušil přepravní podmínky.
Není-li poptávka nepojede vůbec. Aplikace vám ukáže, jak dlouho pojedete. Systém sdíleného busu funguje např. kolem Říčan. Problém vidím spíš v tom, že hledáte problémy jen proto, aby nějaké byly.
Pořád jste neodpověděl na to, co se v takovém případě stane. Pokud nevíte, nereaguje prosím. Zajímá mě konkrétní odpověď na popsaný případ.
Právě jste objevil další díru systému. Když si cestující koupí x pásmovou jízdenku z automatu v Praze, nebo balíček papírových jízdenek z předprodeje, bude muset navíc řešit aplikaci a volání kvůli spoji. … tohle není hledání nedostatků ale vlastnost tarifu PID, který potřebuje revizi jak prase drbání a například i konečně zrušení několika druhu jízdného či přechod od papírových jízdenek.
žádnou díru jsem neobjevil. Tak, když je to pro vás takový problém, tak to nevyužívejte. Nepojede nic a vy nebudete mít trauma. Případný cestující má smůlu a nikam se nedostane, když bude potřebovat. Pojede autem. Víc už jste nemohl předvést, jak hledáte chyby jen pro chyby.
Vážený pane, nemám narozdíl od vás žádný problem. Pouze jsem si dovolil se veřejně zeptat na několik otázek, které mě zajímají a poukázat na situace, které mohou cestujícím znepříjemnit cestu. Cílem je identifikovat různé situace a poukázat na ně autory aplikace tak, aby vše fungovalo ku prospěchu cestujících. Od vás jsem smysluplnou odpověď bohužel nedostal a dostalo se mi pouze bagatelizace problémů a narážek.
Fakt? A toho dosáhnete v teto diskuzi? To sotva. 😁 Ale okecávat to vám jde dobře.
Takze taxibus…
klasické taxi není sdílené
A je poněkud dražší (a vydělá si na sebe).
Možná si kraj taky vydělá když senioři využívají víc služeb…
Tohle bude docela zajímavý z hlediska platnosti jízdních dokladů při neurčité době čekání na ten mikrobus. Zvlášť po zkrouhnutí časové platnosti.
Ale v principu proč ne.
Neříká se tomu náhodou taxi?
Ne
Říká se tomu maršrutka 🙂
Ne. Maršrurka má svou trasu a neobjednává se.
A navíc ta klasická maršrutka funguje přesně naopak – nejede kdy si cestující přeje, ale kdy řidič usoudí (obvykle podle toho jak je plná).
No ani teď nepojede dle přání zákazníka,ale podle aplikace umělé inteligence.
Co ta s tím má společného? Přesněji řečeno, nepojede kdy si cestující přeje, ale pojede v předem nabízených časech pokud o to nějaký cestující požádá, a tím pádem bude vědět, kdy pojede.
nevíte kde je focena úvodní fotografie? Podle mostu a zadlažbových panelů tramvajové trati to jako v Praze nevypadá. Vozidlo by ale mělo mít pražskou SPZ. Je to jen dotaz pro zajímavost.
Ta úvodní fotografie je fotomontáž, takže původní fotka může být vyfocená klidně v zahraničí
Je to fotomontáž
Je to jakoby pražská SPZ, ale po přiblížení připomíná nejspíš francouzskou značku 🙂 Navíc trolej vypadá trochu jako řetězovková, což u nás v centrech měst nebývá. Ale fotomontáž není špatná, předtím jsem zkoumal jestli takto nevypadá nějaký most v Plzni…
V Moravskoslezském kraji šli již před nějakou dobou jinou cestou. Kdysi existovaly 2 samostatné linky Karviná-Orlová a Orlová-Ostrava. 2 linky se zoptimalizovaly do jedné jako 534 Karviná-Orlová-Ostrava. 1 řidič/1bus.
Orlová-Ostrava pořád jezdí, akorát už ne tak často.
A jak to souvisí s maršrutkama?
Chápu to správně, že jsme v rámci pokroku dospěli od pravidelné taktové dopravy k maršrutkám?
Nic proti, někde to třeba fakt je vhodný koncept a je to určitě lepší, než „vlastní auto nebo nic“. Ale přijde mi to takové hořce úsměvné…
Tenhle koncept nahradil pravidelné linky?
Z článku: „Má jít o doplněk či alternativu ke klasickým linkám, zejména pak v době, kdy není poptávka po veřejné dopravě tak silná.“
Já tu větu chápu tak, že je minimálně v plánu tím část pravidelných linek nahradit. Ostatně kdyby ne, těžko se dosáhne toho řešení nedostatku řidičů autobusů…
Nebo to taky může být alternativa k zavedení nových „klasických“ spojů, které zatím nejezdí, v časech ne příliš vysoké poptávky.
Na mikrobusy není potřeba plný déčkový ŘP, čili klidně to může víc řidičů přinést.
nic se nenahrazuje, jen ve večerních hodinách bude na každý vlak od Prahy možnost objednání tohoto mikrobusu do nějaké vzdálenosti od Českého Brodu (10 až 15 km bych tak tipoval)
No já to chápu tak, že namísto toho, aby nejelo nic, bude možnost poptávkového spoje. Což je i pro provozovatele lepší než vozit vzduch.
Ne, nechápete to správně.
Myšlenka je to bezesporu pěkná. Otázkou je, jak se to osvědčí. Trochu z toho mám obavy, že kraj dojde k úplně jiným závěrům, než předpokládá…
Vy víte, co kraj předpokládá? Nebo jen své dojmy vydáváte za fakta?
Neumíte číst ? Vždyť v tom článku je napsáno, čeho chce kraj dosáhnout a proč to spouští.
Tak ocitujte, kde je napsáno co chce kraj dosáhnout. Vím co Borecký říká o některých aspektech, ale co chce kraj, jsze si dle svých předpokladů dosadil do čeho? Ať víme jak čtěte. 😉
Takovejhle blábol se dá napsat po cokoliv od nákupu ledničky po rozvod s manželkou. Opravdu obohacení diskuse.