Středočeský kraj otestuje odbavení bez nákupu jízdenky u řidiče
Autobus MAN Lion’s City. Foto: Ropid
Plošné rozšíření změny odbavení se posouvá dál hlavně kvůli obavám Prahy z úniku tržeb.
Plošné rozšíření změny odbavení se posouvá dál hlavně kvůli obavám Prahy z úniku tržeb.
No dobře, ale nejsou revizoři potřeba* (nedochází k úniku tržeb) už dnes? Cestující nehlásí přesně kam jedou, takže si řidič nemůže kontrolovat počet vystoupivšich cestujících.
Jinak samoztřejmě revizoři kontrolují na příměstu DC, v Letňanech na 375 jednou měli žně.
Jedinými místy, kde nástup do regionálních autobusů pouze předními dveřmi působí větší zdržení, jsou mezilehlé zastávky v Praze při jízdě z Prahy do Stč. kraje a asi i vybrané frekventované mezilehlé zastávky ve větších místech (městech) Stč. kraje při jízdě ve směru do Prahy, protože ve výchozích zastávkách je na odbavení času dost a jinak jde v naprosté většině o jednotky cestujících. V Praze to odrazuje od použití těchto autobusů ty cestující, kteří nejedou až „ven z Prahy“, ale stačí jim použití linek MHD, což ovšem komplikuje organizaci dopravy jako takovou. Asi by proto stačilo doplnit na ty frekventované zastávky… Číst vice »
No podle mé zkušenosti to dost zdržuje i na běžných zastávkách. Kolik trvá odbavení jednoho cestujícího? 10 – 15 vteřin? Pak i 3 nastupující cestující zdrží ten autobus o půl minuty. Ty autobusy stojí zastavují každou chvilku a ono se to pak nasčítá a opravdu hodně to zdržuje.
Nástup předními dveřmi a odbavení řidičem dává smysl maximálně u dálkových autobusů, které staví třeba jednou za 50 km. Tam se to asi ztratí. U příměstských vymetáků, které v každé obci zastavují každých pár set metrů, je půlminutové až minutové zdržení na prakticky každé zastávce hodně znát.
A to počítáte jen zdržení v případě, kdy tam skoro nikdo nenastupuje. Jenže v ranní špičce v takové vesnici nastupuje dohromady třeba třicet lidí, teď někomu nejde přečíst kupon, někdo platí tisícovkou, někdo začne hledat občanku nebo ISIC teprve na vyzvání řidičem… Ono si stačí uvědomit, že ten autobus přijede do Prahy plný, a všichni ti lidé museli někde nastoupit. Takže se na zastávkách dohromady čekalo, až nastoupí padesát nebo taky sto padesát lidí. Nebo je to opačně vidět na cestě z Prahy, když velká část cestujících nastupuje na zastávce u metra. A ten autobus tam dlouhé minuty stojí, než… Číst vice »
Hlavne je nesmysl, aby ze s toho autobusu stala prazska MHD. 99% lidi chce jet z konecne na konecnou.
Zapomněl jste ještě další místa, kde to zdržuje – výchozí (nebo jiné frekventované) zastávky v Praze při jízdě z Prahy. A dále to zdržuje ve vybraných mezilehlých zastávkách v menších místech v StK. Přičemž je vhodné upřesnit, že „vybrané“ znamená v obou případech „skoro všechny“. Nebo-li, když to shrnu – nástup pouze předními dveřmi způsobuje větší zdržení prakticky všude, kde je zaveden, s výjimkou pár zastávek (typicky na znamení), kde obvykle nenastupuje nikdo nebo jeden dva cestující. Mimochodem, i ten jediný nastupující cestující způsobí znatelné zdržení, protože když se nemusí u řidiče prokazovat nebo dokonce platit, zavře řidič dveře hned,… Číst vice »
Když JŘ je postaven správně = se započítaným časem na odbavení u řidiče, tak odbavení u řidiče nemůže způsobit zdržení! Zejména to znamená dostatečný čas na odbavení v nástupních zastávkách – najetí BUSů minimálně 5 minut před plánovaným odjezdem na linku (čili např. na Kačerově u linky 333 tzv. obratový čas má počítat s dostatečným časem na toto i tzv. vyrovnání zpoždění na příjezdu z SčK) a jízdní doby mezi jednotlivými nácestnými zastávkami se mají prodloužit před těmi prokazatelně vytíženými = ve výsledku každá linka by měla mít rozdílné jízdní doby mezi cestou do/z Prahy apod. (větších měst v SčK… Číst vice »
= pokud někdo tvrdí, že odbavení u řidiče způsobuje zdržení, tak musí myslet proti nastavenému jízdnímu řádu, a tím říká, že JÍZDNÍ ŘÁD JE POSTAVEN ŠPATNĚ – ČASOVÉ NASTAVENÍ TZV. NORMY PRÁCE (TERMINUS TECHNIKUS ZE ZÁKONÍKU PRÁCE) NEODPOVÍDÁ REÁLNÉ ČASOVÉ POTŘEBĚ NA VYKONÁNÍ POŽADOVANÉ ČINNOSTI!
Není pak to pak ale zbytečné zpomalení autobusu? Kdyby tam ten čas nebylo potřeba vynaložit na nákup jízdenek tak se cestující může dostat do cíle rychleji.
Dle mě třeba pro linku 333 na Kačerově není dost času na nástup cestujícíc ve výchozí zastávce – protože neojediněle BUS přijíždí z opačné konečné v SčK v době plánovaného odjezdu zpět, a to má řidič odbavit 30 či i více nastupujících!
tak a toto je dalsi problem! delim do 2 vetvi: preference a VJR, ktery i bez vyluk v nekterych sejdrech nedava poradne ani prostor pro vykonani potreby! Peference jsou pak vysadou DPP a vsechny ostatni spoje nabiraji zpozdeni, za sebe co jezdim je kriticka cela oblast Kacerov az po Ikem/Zalesi a pak krizovatka v Chilske to je katastrofa, zrovna dneska mne ceka 385/7 a v odpoledni casti to vidim na 5-10min sekery na vyjezdech, protoze proste 5min na otoceni a odbaveni nestaci, k tomu preferecne a jsme presne u jadra problemu. jeste poznaka: nevim proc maji P linky stejne casove… Číst vice »
nejhorsi napad za poslednich 25 let, nebo jak to je dlouho od integrace. povazuji to za hloupe PR navrzene od stolu s cilem zalíbit se. kdyz ponechám stranou, ze odbavení netrva nijak zvlášť dlouho, a jde zpoždění casu odejzdu predejit tim, ze se na nastupni proste postavite drive (primarne jsou problém nastupni, nebo uzly s metrem) tak jde vyjet +/- na cas. osobně považuji argumentaci o zpozdeni z důvodu odbavení za lichou! co mi ale vadi nejvic, je ztráta kontroly nad osazenstvem salonu, vetsinou jezdi region soukromý dopravce, kde maji RA pridelený vuz, o který pecuji – ma zkušenost, neumim… Číst vice »
Občas jezdím linkou 375. Prodej jízdenek řidičem prostě zdržuje a působí zpoždění. Buď může být jízdní řád dostatečně vycpaný vatou, ale pak tím nikdo nebude chtít jezdit, jak to bude pomalé. Nebo budou autobusy věčně jezdit pozdě, takže tím nikdo nebude chtít jezdit, protože pak nedokážou odhadnout, kdy dorazí do cíle. Obojí vede k tomu, že tím autobusem pojede jen ten, který nemá jinou možnost. Je správně, že se to nějak řeší. Zvolené řešení možná ideální není, ale proto se testuje. Z mého pohledu by pomohlo především zrušit prodej jízdenek u řidiče, nástup předními dveřmi a pípání jízdenkou tolik nezdržuje,… Číst vice »
(obcas) jezdim jako RA a musim, rict, ze placeni hotovostí je tak 5x rychlejší nez kartou, dale pak zalezi, samozřejmě, na RA, jak mu odbavovani jde a jak je schopen rychle vyridit proces nastupu. na zbytek si netroufám reagovat, proroze je to mimo moji rozlisovaci schopnost, ovsem poukazal bych na preference na semaforech, ktere naprosta většina regionalnich linek nema a zabit zbytečně 3-4min stáním a koukanim, jak to DPP hezky sviští, je celkem frustrujici pocit, nehledě na to, ze v regionu jsou tzv. křížení (prestupy). no! za mne bych videl zlepseni jinde, než pouštět kdekoho do přepravního prostoru a zapornou… Číst vice »
Především už by přece mělo být dávno jasné, kde skutečná zpoždění zaviněná odbavováním velkého množství individuálně na místě platících cestujících opravdu vznikají – ve všech mezilehlých zastávkách to určitě není (a troufám si tvrdit, že těch problémových míst je naprostá menšina, navíc to nezřídka nastává jen u některých /a předem vytipovatelných/ spojů). S touto znalostí lze řešit právě tyto konkrétní případy tak, aby kvůli tomu mimo obvod fungování režimu pražské MHD (kde bych nástup všemi dveřmi povolil) nemusel být nástup pouze předními dveřmi rušen.
Můžu vám dát příklad z linky 398 z Mochova z doby, kdy ještě neexistovala zastávka Nehvizdy, Na Bulánce, trvalo v ranní špičce odbavení cestujících dlouho na zastávkách Mochov; Nehvizdy, U Studánky; Nehvizdy; Jirny, Logistický park. Další zastávka Sychrov už je v Praze. (Nicméně někdy trvalo dlouho odbavení třeba i v Horních Počernicích, když nastupovalo víc lidí předem a kupovali si jízdenky). Víte, kolik je na té trase zastávek, které jsem nevyjmenoval? Jedna – Jirny, rozcestí. Tam se zpravidla nestavělo vůbec. Tolik k tomu, že těch problémových míst je menšina. Ne, není, naopak se to u páteřních linek týká většiny zastávek.… Číst vice »
To popisujete linku jedoucí převážně po silnici 611?
Tu silnici několikrát měsíčně západně od Sadské využívám k cestě autem mezi mým pracovištěm v Praze-Libni a bydlištěm mé mamky v Nymburce, a dle mě v dopravních špičkách je u Prahy přetížená, tak netvrďte nesmysl, že dlouhá jízdní doba BUSů po ní tam jde jen na vrub času nástupu cestujících do nich!
Dle mě si dost odproujete – nástup i jen 30ti lidí např. do BUS 333 na Kačerově jen předními dveřmi i s pouhou kontrolou jízdenek řidičem je určitě na 5 minut, a při tom zapomínáte, že reálně mnoho lidí nastupuje s jízdenkou papírovou (ať již z MHD či z vlaku či jiného BUSu), kterou reálně stroj nezkontroluje a jen „nepípne“! Při čemž reálně nejsem naivní – jistě si někdo (ať již z cestujících či i tzv. objednavatelů spojů) všiml, že minimálně někteří řidiči platnost papírových jízdenek reálně nekontrolují, takže někteří cestující jistě ukazují řidiči jízdenku neplatnou! A dle mě reálná… Číst vice »
Naprosto souhlasím, a to jako: – byvalý řidič tramvaje v Praze s 10ti letou praxí – obyvatel Středočeského okresu Praha – západ – častý cestující vlaky po ČR Dovolím si tu zejména vzpomenout mnou zažité např. na regionální lince Pardubického kraje Česká Třebová – Moravská Třebová mnou využívanou minimálně 10x ročně v úseku mezi Českou Třebovou a Mladějovem na Moravě, kde to není moc let, kdy zjevně kraj nechtěl platit náklady na průvodčího – resp. vlakvedoucího a na lince byl zaveden tzv. samoobslužný systém odbavení, ale nevydrželo to tam snad ani celý rok! Pravděpodobně si někdo z odpovědných musel všimnout,… Číst vice »
Dokázal bych si ty revizory představit v podobě průvodčích, ovšem jen na frekventovaných svazcích linek a jen v blízkosti hranice Prahy. Tedy pouze na tomto typu linek by fungoval režim bez nástupu předními dveřmi a to v pásmech 0B1. Revizoři by zpravidla ve dvojicích při hranici města přebíhali mezi jednotlivými spoji. Tím by byl maximálně vytěžen jejich potenciál. Samozřejmě by nenastupovali úplně do všech spojů ale dejme tomu do třetiny. Od 2. pásma dál by už opět kontroloval řidič. Tam už to tolik nezpomaluje. Na jiných pomalý jich náhodných linkách by rovněž zůstal nástup předními dveřmi.
Teoreticky i toto považuji za možné řešení, ale za praktičtější furt považuji vyřešit problém časové náročnosti skutečné kontroly papírových jízdenek řidiči při přestupech, kde podle mne se reálně ztrácí nemalá číst tržeb nemalým počtem podvodů cestujících, že řidičům ukazují jízdenku již buď zcela neplatnou či s kratší platností než reálně potřebují do zamýšleného cíle! Má opakovaná zkušenost je, že řidiči při přestipech většinou reálně ukazovanou papírovou jízdenku nekomtrolují – údaje časové a pásmové platnosti na ní označené! = Ve výsledku dle mě nebude jiné technické cesty než obdoby v MHD Ostrava, a to zrušením v celém PID papírových jízdenek, a… Číst vice »
Ještě by to napřed chtělo, aby na všech PID linkách šel pro všechny varianty zakoupit lístek on-line. Typicky na sever od Prahy v linkách v duálním módu s DUK, kde zároveň můžu požadovat vydání Labe-Elbe ticket s předpotopní variantou pouze papírových lístků, jak za CaK Rakousko-Uherska. Protože nevim proč bych si měl kupovat lístek navíc k vlaku do Roudnice, když už mi tam LET platí.
Tady někdo používá můj nick.
Tohle opatření by asi bylo přínosné na vytížených linkách, které mají na obou koncích velká města (typicky linky z Prahy do okresních měst ve StČ kraji). Tam taky platí argument se zrychlením odbavení na zastávkách. Ale pak tu je spousta linek ve „venkovské“ části kraje, kde autobus vozí pár lidí a má intervaly jak sobí spřežení. Tam se to bude kontrolovat dost špatně – revizor se tím zablokuje na kus dopoledne a za tu dobu zkontroluje dvacet lidí. A první a poslední spoje se zkontrolovat snad vůbec nebudou dát – jedině, že by revizor dojel na/z konečné autem. Takže v… Číst vice »
Byla doba, kdy se rychle odbavovalo i na linkách z Prahy do okresních měst. Třeba Na Knížecí do Příbrami se platilo 62 s tiskem jízdenky a 50 bez ní, skoro nikdo tu jízdenku nechtěl…
Proč by ty linky měly mít jinou číselnou řadu?
Kdyby se to dělalo takhle, tak bych byl pro to, aby to bylo bodem SPP. Autobus má na zadních dveřích kontrolku(symbol jednosměrky) to řidič může rozsvítit/zhasnout. Když to rozsvítí, tak nefunguje otevření poptávkou a cestujicí nastupují předem. (A dovedu si představit i napojení na palubák – otevírání podle vyhlášené linky). Když jede bus bez toho systému (a kvůli oběhům nemá ani samolepku) tak to lidem dojde, ze se dveře neotevíraj.
Praze to může být jedno, když na území Prahy stejně je nástup DC bez omezení….
Praze to nemůže být jedno, protože zavedením nástupu všemi dveřmi v SčK by se tento logicky zavedl i v Praze směřujících z ní do SčK, a při tom by spousta lidí začala podvádět – neplatit za jimi provedenou jízdu i na území Prahy – resp. spoji na jejichž úhradě se Praha podílí!
Tak elektronické odbavení odsýpá. Různé slevy by se daly spojit s identifikátorem tak, aby na něj šla nahrát jízdenka jen když je tam platná sleva.
Největší problém je platba u řidiče. Stejně jako ve vlaku se to dá řesit přirážkou, třeba stovkou nebo dvěma za transakci.
A kolik vlastně dělá podíl tržeb v rozpočtu VHD kraje? Není systémově jednoduší mít VHD zdarma a všem lidem zavést nějakou extra daň na dopravní obslužnost. Stejně i v dnešní době je asi větší část nákladů na VHD placená z daní nás všech.
Celkové tržby z jízdného ve středočeské autobusové dopravě činí 1,62 mld. Kč, což pokrývá 23,6 % nákladů na dopravní obslužnost. Kdo to zaplatí, když cestující budou podvádět?
Na základě toho se domnívám, že zavedení nástupu všemi dveřmi je populistický nesmysl s cílem odvrátit blížící se blamáž v krajských volbách na podzim.
Blamáž to stejně neodvrátí. Na působení Boreckého voliči jen tak nezapomenou.
Já si myslím, že blamáž přijde, ale ne z důvodu působení Boreckého na kraji. Taky mě mrzí třeba omezování provozu na lokálkách, ale uznávám, že to není hlavní téma, které by trápilo většinu voličů.
Hlavním faktorem bude ale celostátní politika. A situace pro vládní strany nevyznívá moc příznivě. STAN určitě nezopakuje vítězství ve středních Čechách, kdy měl před 4 lety 22,21 %. Budou rádi za 10 %, v jiných krajích budou mít asi ještě méně.
Omezování provozu na lokálkách nás šotouše sice může mrzet, ale ono to bylo nezbytné. A stejně těch lokálek zbylo ještě dost. Tohle bych Boreckému přičetl k dobru. Ale jinak mě Borecký teda nepřesvědčil o své kompetentnosti, a tahle blbost s nástupem bez kontroly řidičem je další věc, nad kterou kroutím hlavou. A ani neřekl, proč to tak děsně moc tlačí – a naíc v celém kraji. Na jednu stranu chce po obcích doplatky a na druhou stranu se vymyslí systém, kde bude snadné podvádět. Některé venkovské linky budou kontrolovatelné jen velmi obtížně. Naopak, StČ kraj potřebuje systém, kde se zabrání… Číst vice »
PID potřebuje systém, kde se zabrání obrovským únikům tržeb ve vlacích mezi první stanicí 1. pásma a Prahou, kde hodně cestujících jezdí načerno. = DLE MĚ JEDNODUCHÝ, A TO P+R V 1. PÁSMU NIKOLIV ZDARMA, ALE NĚJAK CENOVĚ ZVÝHODNĚNÉ PŘI PROKÁZÁNÍ SE (přiložení k automatu apod.) ČIPOVOU(é) PID JÍZDENKOU/y NA 1. PÁSMO!
Hmm a jak by se ta extra daň počítala? Podle počtu spojů přijíždějících do obce a každý měsíc měnila, protože třeba v prosinci jich přijede díky svátkům méně než jiné měsíce? Těžko můžete chtít stejnou daň v Říčanech a Keblově a to je jen ve Středních Čechách. V některých krajích by se ještě lidem vracelo, třeba v Horních Albeřicích v Krkonoších, kam Iredo linku VHD bez náhrady zrušilo.
A pak samozřejmě dojde k tomu, že lidé přepíšou trvalé bydliště a daňovou rezidenci na chalupu. Malé obce to asi potěší, ale to je tak jediné.
Tady někdo používá můj nick
Tady někdo používá můj nick.
To by muselo být celostátní komplexní řešení ve spolupráci se všemi kraji, jinak to nemá smysl
Už aby to bylo. Dnes jsou dost neúnosná zdržení na zastávkách a nedodržování JŘ díky tomu. Slušné množství revizorů a nebude únik za jízdné. Současný systém je jak za krále klacka.
Souhlasím s tím, že současný stav ideální není. Nicméně nápad na zrušení kontrol v regionální dopravě je vcelku přelomový. Například takový Stockholm má kontrolu jízdenek u řidiče i na městských linkách, což činí jejich městskou autobusovou dopravu zcela nepoužitelnou kvůli zdržení v zastávkách. PID je v tomto docela napřed
Problém je, že kontrola vymetáků bude složitá… To není jako v Praze, že vyjde a jede mu další spoj 🙂
Moc bych se přimlouval za vytížené linky např.398 s nástupem v Praze ČM. Stávající model čekání ve frontě spatřuji nedůstojným.
Nedústojné je, že ty regionální autoBUSové spoje vyjiždějící z Prahy na nástupní zastávky v ní většinou přijíždějí těsně před plánovaným časem odjezdu (ař v něm), přičemž do něj 30 a více lidí nemá šanci předními dveřmi s kontorolou jízdenek řidičem nastoupit!
= Regionální autoBUSy maji být v nástipních zastávkách (ať již v Praze či naopak při cesteě do ní s SčK) přistaveny minimálně 5 (lépe 10) minut před odjezdem, a tím nedůstojné čekání na ně ve frontě odpadá, protože na ně přicházející cestující do nich plynule nastoupí (tak jako v nástupních stanicích do vlaků)!
Co takhle zavést inteligentní systém jako v Nizozemsku, kde si vyřídíte buď fyzickou, nebo virtuální kartu, se kterou vždy při nástupu i výstupu pípnete a na konci dne vám to sečte cenu. Na konci měsíce dostanete pak vyúčtování. Nezdržuje to ani řidiče, ani cestující a při nástupu jen předními dveřmi taky někdo těžko pojede načerno.
A turisti co? Pojedou na Hrad taxíkem?
Ono to funguje i na platební karty 😉 Třeba na Mallorce se na řidiče jenom usmějete a odbavíte až 4 lidi jednou platební kartou… U nás např. Brno nebo Ova.
Byl jsem zahranicni turista v Bratislave, hledal kde koupim listek a nakonec stacilo prilozit mobil ke ctecce. Takze i turiste maji moznost. Sice ne v Praze, ale postupem casu jak bude zkouset ruzne druhy plateb, dojde i sem 😀
Ve svete je tolik overenych zpusobu a my budeme stale hledat nejakou vlastni cestu.
I v Praze zaplatíte Vy i zahraniční turista jízdné za MHD platební kartou, a to již u přímo ve vozidlech povrchové dopravy, byť aktuálně žel stále neprakticky s nutným tiskem papírové jízdenky a velmi omezeným počtem výběru z druhů jízdného!
Obdobně (jen účtovacím obdobím je kalendářní den) se jízdné v MHD platí v ČR již v Brně a v Ostravě, a v této papírové jízdenky byly již úplně zrušeny“
V Ostravě pro turisty či jiné její návštěvníky je možná platba za MHD buď uvedeným způsobem platební bankovní kartou či pořízenou anonymní čipovou roční kartou – „Kreditní jízdenkou“ – https://www.dpo.cz/soubory/aktuality/prirucky/dl-kreditni-jizdenka.pdf , na níž můžete mít nejen kredit pro platbu za jednotlivou jízdu (max. automaticky dopočítané levnější denní jízdné), ale můžete si na ní „nahrát“ i časové dlouhodobé jízdné (od 24h po roční) – https://www.dpo.cz/soubory/aktuality/prirucky/kreditni-jizdenka.pdf !
Nějak nevím k čemu je to vlastně dobré?
Když jezdím pravidelně za své jezdím na roční kupon, když pravidelně na služební mobil do nákladů na SMS jízdenky a když se někde objevím jako turista, tak si koupím jeden lístek a neřeším nějaké virtuální karty.
Někdo jezdí často, ale ne tak, aby se mu vyplatil kupon. Turista asi bude jezdit častěji, než jednou – třeba celý týden. Obecně by takhle měly fungovat všechny veřejné služby, že zaplatím nejnižší možnou částku a nemusím dopředu kalkulovat, co se mi vyplatí. Jezdím, při nástupu a výstupu se identifikuju – a dopravce mi bude účtovat tu nejnižší cenu, jaká odpovídá tarifu. Tj. když pojedu třeba jen 15 minut, zaplatím 15minutovou jízdenku. Do hodiny pojedu dál, tak se mi to prodlouží na jízdenku s platností 90 minut. Za dvě hodiny pojedu jinam, bude to další jízdenka. Ten den vykonám ještě… Číst vice »
Nějak si jako rodilý pražák nedovedu představit, že bych sem jel na týden na dovolenou konzumovat předraženou Plzeň a Krušovice, resp. vůbec si nedokážu představit, že dovolenou trávím týden na jednom místě, ale proti gustu o tom žádná… Ale i tak by mi vadilo vyřizování nějaké karty, prostě je to zbytečný opruz. A ono s tím co je nejvýhodnější je to taky takový složitý, několik let jsem pracoval v pobočce zahraničního korporátu s dvěma budovami na různých místech Prahy několik stanic metrem, kvůli přesunu mezi nima jsme měli zakázáno používat kupóny a papírové/online lístky a nařízeno jezdit na SMS lístky,… Číst vice »
Jste-li celoživotní obyvatel Prahy, tak největší cennosti Prahy asi znáte (průběžně je minimálně jednou začas navštěvujete), ale i proto také ani jejich hodnotu nevnímáte a mnohdy menšími jejími cennostmi i přímo pohrdáte!
Alespoň jednou za život by ale Prahu měl na týden (5 až 7 dní – reálně první člověk přijíždí a 7. odjíždí, ale v místě už nic nenavštěvuje), a z tohoto pohledu mi 72h a pak až měsíční jízdenka – https://www.dpp.cz/jizdne/cenik-jizdneho#prague-adult na MHD v Praze připadá jako rejžování DPP na turistech – osobně jsem pro zavedení ještě 7-mi denní za 450Kč!
Podle mě takto funguje i Oyster card v Londýně. Každý musí pípnout na žlutém kruhu u řidiče, nástup je rychlý. Funguje cap, tzn., že po dosažení limitu denní/týdenní jízdenky se nic dalšího neúčtuje. Jako turista jsem si ji tam vždy vyřídil (někdy i v automatu) a při odjezdu vrátil, dostal jsem zpět zálohu.
Tady si muzes pipat treba v Ostrave.
To by mě opravdu nepotěšilo. Kdyby nad volbou jízdenky cestující neměl kontrolu. Ale po mírné inovaci ano. Kdybych si třeba v aplikaci mohl zadat, že tuto jízdu chci na jednotlivou a až tu další na celodenní.
Někdo si cenní jen peněz, ale jiný si cenní také svého pohodlí a potažmo času = třeba cenově přeplatím, ale při výletu do jiného města s MHD a mém plánu ji používat mi je pohodlnější koupit jízdenku na MHD na celý den či počet více dní a dále se jí zabývat maximálně při kontrole revizorem, ale při nástupech (potažmo ještě i výstupech) z vozidel MHD ji naprosto neřešit!
Navíc, když už jsem si MHD takto předplatil, tak ji v daném čase spíše využiji při sebemenší příležitosti než furt opakovaně váhat jestli mi platba za ní ještě nestoupne!
To funguje třeba v Ostravě. Je to dobrý, ale pouze pro případy, že člověk nemá předplacený kupón.
Automaty být v autobusech vůbec nemusejí a dokonce ani řidič nemusí vůbec vydávat jízdenky. 1) budete mít buď appku nebo kartičku s QR kódem, obdobu in-karty. 2) buď si můžete vložit kredit (pokladna ČD, infocentrum, nebo speciální automaty ve větších autobusových stanicích a to buď hotově nebo kartou, nebo nahrajete kartu a platíte za jízdenku. 3) kupujete si buď časovky nebo jednorázové jízdenky v aplikaci/kartičce. 4) před nastoupením do autobusu jízdenku zvolíte jako výchozí a zobrazí se vám QR kód. 5) při nástupu tento QR kód validujete ve čtečce u dveří, tím se virtuální jízdenka označí a zároveň se vám… Číst vice »
Takže má každý mít milion kartiček a aplikací pro každou službu, kterou by hypoteticky někdy mohl využít?
Ne, stačí mít kartu platební.
Jako jinde v republice.
Musela by to být jednotná appka/ kartička pro celou ČR. Podívejte není to můj nápad, ale ono by stačilo kdyby se občas naše politická reprezentace nesnažila vymyslet Kolumbovo vejce, ale místo toho objela pár míst kde to už funguje. A jedno jestli Liége, Katalánsko, nebo kdekoliv jinde.
To bohužel u nás nejde, protože v předpotopní ČR stále existují lístky, které nejdou koupit on-line a týká se to i přesahujících spojů PIDu – typicky Iredo, Labe-Elbe, Odra-Nisa, nově třeba Egronet nebo VDV (tady nevim jestli už slibovaný eshop nefunguje).
Jako největší drzost je, že lístek třeba z Kralup do Drážďan a zpět je násobně dražší než lístek z kamenné pokladny, kde se musí navíc zaplatit práce pokladní, nájem, vytápění, atd. a tak si tady žijeme…
Jojo.. Nastouim, pipnu a jedu 🙂 Nebo to tu nebudeme takhle mit?
Nastoupím s platnou jízdenkou elektronickou nebo případně zakoupím v automatu na nástupišti/v autobuse a jedu.
Proč nejde jen pípnout přímo v busu?
Proč je nutná papírová jízdenka?
Moc jednoduchý.
Kde píše o papírové jízdence?
Ano, kašleme na cestující. Vše jim udělat co nejsložitější, aby konečně přestali jezdit a my mohli brečet o vyšší dotace. Ono se totiž nějak „zapomnělo“ na náhodné cestující. Přitom jich je hlavně o víkendech většina. Přijdu na zastávku, jízdní řád strhaný. Takových nás tam bude třeba pět. Takže se ve voze protlačíme k prodejnímu automatu a začneme bádat, kolik vlastně máme platit. Odkud, kam, k tomu slevy. A autobus už jede, zoufale se držíme tyčí. Když se nám podaří něco konečně vyťukat, je to špatně, protože při hupsnutí autobusu jsme zmáčkli sousední tlačítko. Potom hledáme drobné a zákon schválnosti –… Číst vice »
Pokud umíte napsat komentář na web, tak umíte použít jízdní řády v telefonu i si koupit jízdenku elektronicky.
Ale pokud ne a radši vysvětlujete pěstí, pak ten problém s nízkým IQ bude jinde než u úředníka, bojím se.
On mas spis hodne casu a tak se zamyslel a vyplodil ty nejnepravdepodobnejsi situace, ktere mu zivot muze prinest.
Mozna by to bylo i na film: Vesnican poprve pouzil verejnou dopravu.
„Vesnican poprve pouzil verejnou dopravu.L
Kdysi, když v MHD skončil prodej u řidiče, jsem viděl, jak babka v šátku rve korunu do označovače jízdenek a řve do něj jméno zastávky.
No a dnes stejní řvou o problému s elektronickou jízdenkou.
Ne že bych se chtěl zvukaře zastávat, ale to, že speciálně ve středočeské části PIDu je dost zastávek v podobě vyvrácený sloupek v pangejtu na křižovatce 2 km od obce a na orezlé plechové tabuli zbytky 8 let starého jizdního řádu je prostě fakt. Že to likvidiují cestující s podobným IQ je taky fakt, na druhou stranu v jiných krajích s IDS se tento problém záhadně nevyskytuje
Až klekne mobil tak je tady většina v háji bez něj už si ani neuprd..
Je to komplikace, ale prostě svět se vyvíjí a mnoho služeb které postaveno na tom, že ten mobil máte. V pravěku zase byl problém, když vyhasl oheň. Každá doba má něco.
Tak řekl bych, že to, že máte jiný názor než někdo jiný, ještě neznamená, že ten s tím jiným názorem má nízké IQ.
A bylo by možné jezdit na 3xx linkách i na SMS? že bych nemusel stahovat aplikaci pro příležitostné jízdy.
A ve vlaku, tam to nejde ani v Praze.
SMS by se spíš měla zrušit, je to drahé a nespolehlivé. Vlastně nechápu, jak může vůbec dopravce nabízet jízdenku stylem „platí až od doručení potvrzení, ale kdy potvrzení dorazí, za to neručíme“. Podle mne je to jednání v rozporu s dobrými mravy.
Lepší by bylo, kdyby existovala jedna dopravní aplikace, přes kterou by bylo možné koupit jízdenky pro všechny dopravce a IDS v ČR. Ona určitě za několik let bude, jenom škoda, že to tak dlouho trvá.
Taková aplikace Sejf už toho má poměrně dost
Jezdil jsem výhradně na SMS jízdenky cca 5 let kvůli pracovním přesunům po Praze a nestalo se mi, že by nepřišla a drahé to není, lístek je dražší třeba o korunu, dvě. FTE, které by pak řešilo vyúčtování + čas zaměstnanců na psaní drobných vydání by stál víc.
Pan Jirsák zřejmě myslel, že je to drahé pro dopravní podnik, který platí velkou provizi provozovateli služby, z hlavy teď nevím kolik to je, třeba někdo doplní. Ostatně to je taky důvod proč je sms jízdenka o korunu dražší, motivace lidí přejít na aplikaci.
Výhoda SMS je, že ji můžete poslat i z mobilu bez datového připojení. Není to sice úplně běžný stav, ale při našich cenách a balíčcích datových tarifů se člověku může stát, že přetáhne měsíční limit v just nevhodnou dobu.
Zajímalo by mě, jestli má řidič provizi za prodané lístky. Poslední dobou setkávám s tím, že je označovač ráno vypnutý a řidič nutí lidi koupit si lístek u něj.
Ne. Nemá.
Pokud Vám vyjede lístek z pokladny, tak si nic nenechává 😉
Kéž by do PIDu přišel někdo osvícený a konečně zrušil i tu dvouminutovou aktivační dobu. Zatím platí v PIDu starý dobrý železniční paragraf §7 – Cestující by to zneužili!
Škoda že se v Praze namísto premisy „většina lidí se chová slušně, pojďme jim to co nejvíce zpříjemnit“ stále preferuje spíš premisa „máme tu stále ještě nějaké podvodníky, pojďme jim to to co nejvíce znepříjemnit.“
Jojo, když autobus přijede dřív, zahlásí to CHYBA OPERACE a můžete si povídat s řidičem co to asi znamená.
Fakt skvěle vychytaný systém, ten středočeský e-ticketing…
Vtipná je i situace, když máte aktivování jízdenku, přijede plný autobus a nevezme vás a další třeba jede za 2 hodiny. V takovém případě máte smůlu.
Přesněji „máme tu pár podvodníků, pojďme to znepříjemnit i těm poctivým cestujícím, třeba z nich vychováme další podvodníky“. Ten dvouminutový limit totiž nahrává právě těm, kteří se jako podvodníci chovat začnou a na výzvu revizora hledají dvě minuty mobil.
Nemravné je to i proto, že cestující má mít jízdenku na vteřinu přesně, ale to, že pak spoj bude mít několik minut zpoždění nebo úplně vynechá, to nikdo neřeší.
Ja jednou zjistil, ze to lze aktivovat jen online… Coz jsem dosud nevedel a z chybove hlasky to taky moc pochopit neslo.
Ono se fakt počítalo s tím, že nebude vůbec možné koupit jízdenku u řidiče, nebo pouze s tím, že se nebude muset vždy nastupovat předem a prokazovat se platnou jízdenkou? (tzn. prodej by zůstal)
Jestli je to fakt pravda, tak to je pěkný přechod z jednoho extrému do druhého.
Řidič je od toho, aby jezdil a řešil dopravní situaci ! Prodej jízdenek bych naprosto zakázal !!! Pokud města a dopravci přemýšlejí, stačí dát do vozidla automat na jízdenky a je po starostech na dlohých 100 let ! Jednoduchá záležitost !
V článku je zmíněn dost podstatný argument o úniku tržeb.
Bohužel prodej jízdenek v autobusu je neskutečná brzda celé linky. Jsou zastávky, kde autobus tráví více než 5 minut času (dokonce už jsem takovou zažil bez zálivu, nevím, jestli to byl Středočeský kraj). Někteří lidé neznají tarif (to se nedivím) a debatují teprve se řidičem, co si mají koupit, jiní zase chtějí třeba studentskou slevu, ale průkaz začnou lovit až na výzvu řidiče z batohu. Únik tržeb je samozřejmě nepříjemný, upřímně nevím, jak toto co nejlépe řešit.
Zjisteny unik trzeb lze nahradit poctem revizoru, kteri trzby dorovnaji.
Je fakt, ze v nekterych casech a linkach to nemusi dopadnout zrovna nejlip…
Velmi rychlý výpočet, při průměrné mzdě 44k Kč a počtu 150 revizorů jsou jen náklady zaměstnavatele (bez benefitů, bonusů a přesčasů) kolem 8,8 mil Kč měsíčně. Vyberou tolik aby se aspoň zaplatili?
Úkolem revizorů není vybrat co nejvíc. Jejich úkolem je, aby bylo co nejvíce platících cestujících. Pokud budou revizoři fungovat dobře, může se klidně vybrat víc, než dnes u řidičů – protože si najednou začnou kupovat jízdenky na celou cestu i cestující, kteří dnes mají jízdenku do první zastávky za Prahou a pak „zapomenou“ vystoupit. Do benefitů se pak samozřejmě také musí započítat rychlejší odbavování v zastávkách, tedy zrychlení spojů – což je benefit pro cestující i pro objednatele (rychlejší linka je levnější).
Že každý revizor chytne za měsíc v průměru 30 – 60 černých pasažérů? To by mohlo vyjít.
Myslím, že případný únik tržeb stojí za významné zrychlení jízdní doby a odpadnutí nutnosti čekat frontu na nástup.
Pán asi není ekonom :-). Kdo vyrovná propad tržeb?
Vy jste ekonom?
Pro cestujícího jistě, ale ty peníze v systému prostě chybět budou. Jinak ty fronty mi naopak budou chybět, je to takové civilizované.
Pokud se nasadí revizoři, únik bude marginální
Naprostý souhlas ☝️ Prodej jízdenek neúměrně zdržuje,platba kartou též. Dát do vozu automat, mají plno aplikací,litacky,tak si nemusejí kupovat u řidiče.
Nebo s přirážkou 20kc a bylo by hned po problému s nakupováním.
Navíc vozit ve vozech tržby , které jsou často dost vysoké z hlediska bezpečnosti taky není dobré ☝️
Takový řidič by měl vozit něco jiného než cestující.
Asi chtějí zvýšit dotace do dopravy. Samozřejmě, že vyberou méně peněz, když řidič nebude kontrolovat a prodávat jízdné. (je to 100% jistota)
No a máte spočítané, kolik stojí ty stovky řidičů a autobusů stojící na každé významné zastávce klidně 2-5 minut, než se všichni přes řidiče odbaví? To je teprve únik veřejných prostředků.
Ano, tam jsou také náklady – ale ty už platíte tak jako tak. V některých časech stejně nejezdí podle jízdního řádu, protože kolony, uzavírky apod. Řidiči to pak dohánějí tak, že nečerpají přestávky – furt je platíte tak jako tak. Tam vám faktická úspora nevznikne (jen se vám zlepší nebo zhorší efektivita využití lidí, vozového parku) – ale žádné náklady to neušetří a nové tržby nepřinese.
Náklady to ušetří, protože když bude linka rychlejší, můžete ušetřit třeba jeden oběh (tedy autobus a řidiče), vyjde vám kratší pracovní doba řidiče nebo toho řidič za stejnou pracovní dobu odjezdí víc.
Tak takovou linku v rámci Stř. Čech bych chtěl vidět – aby Vám to vyšlo alespoň na úsporu jednoho řidiče a jednoho autobusu za den. Nemůžete to počítat jako součet úspor času za celý Stř. kraj – protože, když ten čas ušetříte třeba na lince do/z Kolína, nepošlete ho na linku třeba do/z Berouna.
Navíc nepočítáte vůbec s tím, že rozvržení přepravy je během dne značně nerovnoměrné – hodně spojů potřebujete ráno na návoz do Prahy a pak zase pozdě odpoledne/podvečer na rozvoz z Prahy. Některé busy pak během dne část času stejně prostojí, protože nemají co vozit.
Ono se tomu da dost jit naproti… Listek v mobilu za 10, u ridice za 20… A ano, jsou zde lide bez mobilu. Ale ne 90%, jak jiste nekteri odhaduji zkutecnost.
Já stejně jako spousta Pražanů využíváme třístovky jen k jízdám z okrajů Prahy a zpět. Výjimky mimopražských cest jsou jedna až dvě ročně. Vše tedy až na ty výjimky řeší lítačka.
Buď jste to napsal hloupě, nebo jste napsal hloupost.
Nenapsal. Nástup předními dveřmi u třístovek je super voser a omezuje to užitečnost integrovaných spojů na území Prahy.
Tristovky jsou hlavně určené pro mimoprazske cestujici.
Opravdu – já mysle, že jsou určeny pro všechny cestujícící. Nevšiml jsme si poznámky, jako některá stará ČSAD, že přednostně se přepravují cestující do vzdálenějších zastávek. Jinak např. Vinoř (cca 5 tis. obyvatel) je z 99% závislá na linkách 3xx. Případně i jiné čtvrtě, kam jezdí jen 3xx.
V Praze otviraji vse.
Jen směrem do centra.
I z centra, ale řidič vás vyhodí pokud vlezete nepředními 😛
Z pohledu uživatelského komfortu super, plus to prakticky odstraňuje problém úniku tržeb na straně řidiče (vezme peníze, nevystaví jízdenku). To je stále velmi rozšířený problém.
Na druhé straně to vytváří problém nový: „cestující by to zneužili“, a tedy nutnost řádově masivnějšího kontrolního aparátu.
Zatím by možná mohl existovat kompromis, který by ekonomicky motivoval k nákupu jízdenek předem nebo elektronicky, nebo check-in/check-out systém, a každopádně jednodušší odbavení přes PID Lítačku, které je dneska šílené (hlavně při kombinaci kuponu a jednotlivé jízdenky).
Ještě zmíním případy nefunkčních čteček karet, nejde jen o zanedbatelné výjimky z pravidla funkčnosti.
ještě, že existuje mobilní aplikace, tam se dají v nouzi kupony alespoň ukázat, že existují. Karty jsou na tom hůř…..
Čtečky QR kódů taky nejsou zrovna spolehlivé.
Ta oranžová krabice, kam se to dává dolů, je v pohodě (kromě toho „detailu“, že nevíte kam máte telefon vlastně dát). Ta černá krabice, která to čte zepředu, je sračka májová, úspěšnost 25%.
Ono celé hraní s QR kódy je trochu retro discipl9na, m-ticketing má běžet na NFC, a to v IDSK taky nehrozí…
přesně tak, pokud telefon má NFC, tak NFC, jinak QR nebo jiný způsob.
Asi jsem moc vysoky, ale vzdy tim mobilem macham nekde u kolen a obcas se me ridici zzeli a pusti me dal… Mozna by mel byt hlasitejsi signal, ze to ten kod nacetlo.
Pokud jezdíte pravidelně s jedním dopravcem, u kterého víte, jak NFC odbavení funguje. Pokud to zkusíte náhodně u nějaké příměstské linky, skončí to zablokováním čtečky (která nevěděla, zda NFC jízdenka nebo bezkontaktní platba), vynadáním od řidiče a po restartu čtečky načtením QR kódu.
Ono NFC běží v aplikaci Lítačka… Jenže problém je, že telefony mají primárně nastavené peněženky s platební kartou…. 🙁
No, někde je něco špatně, nejspíš v PID lítačce – já mám prioritu aplikace v popředí a stejně musím vypínat NFC, protože se mi na to chytne karta Peněženky, když na to zapomenu. Třeba aplikace Mobilní platba Sodexo s tím problémy nemá a na popředí NFC odbaví ona.
Je to dobrá změna ale chtělo by to zlevnit brutálně předražené pásmové jízdenky a přestat zvýhodňovat ty co jezdí přes celou Prahu nad těmi co jezdí z kraje Prahy za Prahu. Lidi co jezdí z Hostivaře na Bílou Horu platí 3650 za rok ale když jezdíte pár stanic vlakem za Prahou tak platíte třikrát i více tolik
Řešení je ve zdražení roční lítačky v Praze. Je neúměrně levná.
Z pohledu jasné preference MHD oproti autům je to tak akorát. Navíc nižší ceny nafty zlevňují i provozní náklady busů. Teď ještě ta elektřina, u níž vidím problém v obchodním i produkčně-investičním modelu…
Jak byla prezentace integrovaných systémů, pak na toto se právě Šubrt zaměřoval, že ty ceny ve Středočeském kraji jsou ekonomicky racionálnější.
Něco jiného je smyslnost pásmového tarifu jako takového, že časová platnost je někdy moc krátká, nebo že některé jízdy po obvodu jsou moc levnější… a samozřejmě že pokud je cíl cesty „anonymní“, moc se případného odškodnění nedočkáte.
Řešení je mimopražskou jízdenku zlevnit. Zároveň to pomůže (možná) více lidem přejít z auta.
Jízdenku z Hostivaře na Bílou Horu dotuje Praha (ano, mohla by méně) a pochopitelně není v kompetenci Středočeského kraje nařizovat její zdražení. Praha zase nemá kompetenci rozhodovat o pásmech ve Středočeském kraji (a dotovat tak moc levné jízdné i v kraji, na to by asi ani kraj neměl peníze).
Ale budťe v klidu, pokud jezdíte vlakem pár stanic za Prahou, zas jste zvýhodněn oproti těm, co jedou stejnou vzdálenost třeba v Anglii.
Pokud někdo jede z Hostivaře na Bílou Horu, objednává a platí jeho přepravu někdo jiný, než když někdo jezdí pár stanic vlakem za Prahou. Středočeský kraj neovlivní jízdné v Praze. Praha to zatím chce platit, i když na tom celkem krvácí.
Pokud chcete mít nějaké údaje o tom, kolik se vybere na tržbách z jízdného na jednotlivých linkách a o kolik tím pádem kraj přijde, doporučuji tuto stránku: https://www.sdo2022.cz
Pan Borecký stále nezodpověděl na otázku, z čeho bude propad tržeb krýt. Bude chtít víc peněz po obcích? A budou s nástupem všemi dveřmi souhlasit sousední kraje na mezikrajských linkách?
Oprava nefunkčního odkazu: http://www.sdo2022.cz
Zkrácení jízdních dob (příp. vata na umazání zpoždění) by byla příjemná změna.
Ale sdílím názor Prahy, že se to ekonomicky nemůže vyplatit. Logicky přibude černých pasažérů a čelit se tomu dá jen najmutím armády revizorů, která to taky nebude dělat zadarmo. Navíc bude v autobusech víc existencí, kterým nějaká pokuta od revizora může být fuk, protože se jim to v jejich nesplatitelné hromadě dluhů a exekucí bez problémů ztratí. A to bude nepříjemný důsledek i pro cestující, kteří si za jízdu řádně zaplatí.
Myslím, že větší problém jsou páchnoucí bezdomovci, ale na ty natrefiíte spíš v tramvaji v centru než v příměstské lince. Zrovna tou 375 jezdím, ten autobus má často zpoždění až 10 minut a nástup předními dveřmi to dost zhoršuje. Nejdřív čekáte dlouho dobu na zastávce ve frontě (nemužete si sednout, protože byste ztratil místo v řadě), pak přijede bus, otevřou se dveře, ale hned zase zavřou a řidič jde vyhánět lidi, co nastoupili zadem, pak 50 lidí jeden po druhém nastupují a vždy se najde někdo, kdo neví, jak to naskenovat nebo má jiný problém a proti proudu nastupujících se… Číst vice »
Pěkně popsaná realita odjezdu 3xx z pražských terminálů.
Jednou nam to pri nastupovani otevrel i vzadu 🙂
Takový názor Prahy by byl logický, kdyby ona sama ve svých linkách nástup předními dveřmi měla a existence tam neměla. Takhle to pro Prahu bude fungovat úplně stejně, jako ostatní MHD.
Problém bude nejspíše v nastavení smluv mezi Prahou a SčK o hrazení ztráty, že Praha místo aby platila 5km jízdy po Praze, kde pro pražské cestující zbyde 10 míst (a tudíž jí bylo jedno, co se děje za Prahou), platí třeba 10% ztráty celé dlouhé linky, kde se 70% tržeb realizuje mimo Prahu.
Ruku na srdce, jak často potkáte v Praze revizora? Já byl teď před vánoci kontrolván poprvé cca po roce. Tohle bude problém.
Jak kde. Když jezdítě nějakým okrajovým vymetákem, tak ho třeba nepotkáte celý rok. Já jezdím busem jen po městě a revizora potkám mnohokrát do roka i mimo metro. Naposledy to bylo minulý týden v trolejbusu 58, mezi svátky. Několikrát jsem taky byl kontrolován i ve skoro prázdném spoji u konce linky, takže si nevybírají jen centrum.
Revizoři si nemůžou vybrat kam půjdou kontrolovat, dostávají to přiděleno podle počtu cestujicich v určitých trasách, takže v metru je vyšší pravděpodobnost že je potkáte.
Takže pak právě nefunguje ta hlavní funkce revizorů – totiž odrazovat od jízdy načerno. Když všichni vědí, že se revizoři vyskytují prakticky jen na přestupních stanicích metra, jezdí spousta lidí jinde na černo, protože vědí, že je málo pravděpodobné, že narazí na revizora.
Když jsem měl vybitý mobil, šel jsem z A na C vrchem 😀
Revizory potkávám poměrně často, klidně i několikrát do měsíce. Ve většině případů je to v metru.
Já bych to ocenil dost. Není nic otravnějšího než kupovat jízdenku u řidiče, zvlášť když chcete třeba nějakou delší (ne jen na jednu cestu, ale třeba s delší platností atd.), často jsou to cizinci a prostě to vypadá, jako by to viděli poprvé (chyba dopravců, není to hejt na cizince, nerad se dohaduji se všema, když za mnou čeká 20 lidí ve frontě, jen někdy je to konstruktivnější). Myslel jsem, že to teda vyřeším kupováním jízdenky v mobilní aplikaci. To docela fungovalo, až na poslední měsíce, kdy občas plátna jízdenka začala řidiči při načtení hlásit „Nepřípustné odbavení“. Dokonce i tak… Číst vice »
Jen tedy pro doplnění, se všemi řidiči jsem se nakonec s menší či větší důvěrou nakonec domluvil. Ale chtěl bych to vyřešit hlavně proto, že jsem tuto formu nákupu jízdenek naučil i pár lidí vyššího věku v okolí, kteří tomu rozumí ještě méně než já a budou řidiče přesvědčovat o to složitěji a prostě to bude nepříjemné
> Není nic otravnějšího než kupovat jízdenku u řidiče, zvlášť když chcete třeba nějakou delší
Já když řeknu, že chci např. 8pásmovou za 80, tak jsem s tím ještě nikdy neměl problém.
Tak to já ano. Na tento požadavek mi řidič opakovaně odpověděl: To mě nezajímá, chci vědět cílovou zastávku. Zdržujete.
Tak na takového debila jsem ještě nenarazil. Kromě toho, že mají snad i zakázáno se takto ptát, je nadávání cestujícímu, který chce ve skutečnosti rychle vypadnout a nepřekážet, fakt k podivení.
Mám zkušenosti podobné jako babilon, řeknu jakou jízdenku chci a není problém.
Zajimave. Vzdy kupuju za 60 a nikdy problem nebyl… A to uz od doby, kdy to stalo podstatne min.
PID se v tom odbavení přes aplikaci fakt střílí do nohy. Appka je dobrá, ale dvouminutový odpočet dělá problémy pokaždé a kombinace kupon+jízdenka je na hraně použitelnosti.
Ten odpočet já taky nechápu. Je to jeden z důvodů, proč to používám jen někdy. Ta nutnost už 2 minuty před nástupem aktivovat jízdenku, tj. typicky v době, kdy jsem ještě někde na cestě na zastávku, je velká komplikace.
Prý je to uděláno, aby cestující si nekupovali až když uvidí revizora. Jako wtf. Ať si revizor nahlásí nástup do autobusu (či jiného prostředku v daný čas) a pak to může porovnat.
I kdyby si černí pasažéři kupovali jízdenku, až když uvidí revizora – to je přece funkce revizora, aby donutil černé pasažéry koupit si jízdenku, ne? Pokud jeden černý pasažér zaplatí pokutu a dalších 6 si koupí jízdenku, je to lepší výsledek, než když jeden černý pasažér zaplatil pokutu a dalších šest na další zastávce vystoupilo.
Tak ta pokuta musí vyvážit případy, kdy si tu jízdenku nekoupí.
Manželka má kupon, jízdenku a ještě slevu na invalidu (3. QR kód z papíru nebo jiné aplikace), to je pak úplně něco!
Integraci kuponu a jízdenek do jednoho QR kódu (nebo dynamického jako má ČD) slibovali už při spuštění apky. Dodnes to není…
U toho QR kódu – proč prostě neumí řidič „přečíst“, co máte na té zakoupené jízdence napsáno? Lístky v jiném kraji QR kód nemají a kontrolují se vizuálně.
Nevím. I když ukazuji oficiální aplikaci, odpočet zbývající platnosti (resp. čas platností od do), aplikace sama píše, že je jízdenka plátna + je tam ten systém na alternativní odbavení, tak se jim to prostě nelíbí. Většinou byla nejúspěšnější věta, že si to vyřídím s revizorem sám
Tak ono nahrát si do mobilu falešnou aplikaci, které ukáže, že je jízdenka platná, není nic těžkého.
Samozřejmě, proto budu nejraději, když to prostě bude fungovat, jak má
Priklad te aplikace?
Neexistuje, protože se jízdenky předávají zabezpečené (podepsané) pomocí QR kódu. Ale kdyby někdo vymyslel, že se budou jízdenky kontrolovat jenom podle toho, co je tam napsané („jízdenka za 30 Kč“), tak by taková aplikace samozřejmě dříve či později vznikla.
Jak můžete lístek v mobilu kontrolovat vizuálně? To si pak přece může každý udělat svůj lístek. To je jako kdyby byly papírové jízdenky psané rukou na obyčejném papíře bez ochranných prvků.
Jakože je to aplikace PID lítačka, očividně to není screenshot?
Správné rozhodnutí. Únik tržeb snížit docílíte jen turnikety. Tak nevím – vstupem do dopravního prostředku uzavírám přeci smlouvu s dopravcem. Že jsem blbej (nekoupím si jízdenku a neoznačím si jí) – problém pasažéra a právem má být pořádná pokuta (2500 /100 Eur/ na místě 5000 Kč v správním řízení ! Osobně jsem 1.1.2024 viděl roj revizorů v metru a dost polapených neplatících cestujících. Pan revizor mi zkontroloval lístek za 40 Kč a poděkoval. Podvádět se nemá.
Podepisuji.
tak ono by stačilo, kdyby čtečky spolehlivě fungovaly, případně by ještě mohl kraj demotivovat cestující od nákupu lístků u řidiče nějakou významnější slevou za nákup v aplikaci (plácnu třeba 10 %). Ve finále by pak cestující jen prošli okolo řidiče. Takhle vytasím telefon, chvíli šermuji před kamerou/čtečkou strojku a stejně se to pak nepovede a ukazuji displej řidiči.
Tak zrovna v autobuse je tím turniketem řidič. Jako jo, v Amsterdamu třeba mají něco jako turnikety uvnitř tramvaje, ale taky tam mají nástup předními dveřmi…
Jasně – do každých dveří autobusu (a vlaku) turniket 🤣. Možná, to už někde takto vymysleli, ale v Evropě bychom asi byli první. (pozn. když jedu výjiměčně do Prahy busem ze stř. Čech -v rámci PIDu, tak jediné místo, kdo mám šanci si koupit lístek je právě jen u řidiče.
Nikde jinde lístek nekoupím (aplikaci nemám a pro ty občasné jízdy busem to nepotřebuji). Pokud tuto možnost zruší, asi pojedu zadarmo – sice smlouvu uzavřu, jak říkáte, jen není kde za ní zaplatit 😉.
Ja bych udelal jiny turniket. Obcas by mohl byt na zastavce pri vystupu par revizoru s mestakama v pozadi. Stihali by toho obehat vic a cestujici by do posledni chvile nevedel, jestli bude mit smulu 🙂
Casem by se to nejak srovnalo.
o každých dveří autobusu (a vlaku) turniket
to už někde takto vymysleli, ale v Evropě bychom asi byli první.
Ano, vymysleli a funguje to i v ČR. Zatím jen ne kolem Prahy.
Na nas plati jen poradna pokuta. Vse ostatni ignorujeme. Tim vic, cim min kontrol je. Dostat kazdy sveho policajta, do roka se z naroda zlodejicku staneme vzornymi obcany…
Já to vítám, a to se nechystám jezdit načerno 🙂 Zrovna na lince 375 jsem měl pocit, že polovinu doby jedu a polovinu doby se stojí v zastávkách, zatímco řidič odbavuje nastupující. Výsledná pomalost přepravy není dobrá pro nikoho: ani pro cestujícího, ani pro řidiče, a ani pro dopravce splácejícího pořízený autobus.
Dopravci je to jedno. On má na lince nasmlouvaný počet autobusů a ty splácí.
Jenže hlas nespokojených se donese i k nim. Takto se iniciovala i změna neschopného dopravce. Takže nezáleží jen na dopravci.
To ze to zjednodusi zivot ridicum je fakt. To, ze e zrychly odbaveni taky. To, ze pribude cernejch pasazeru taky. A to, ze stoupnou naklady na revizory se sice nezminuje, ale nastane to taky.Jestli se to celkove vyplati, nedokazu rict, takze sber a vyhodnoceni dat mi dava smysl.
Já bych si nebyl jistý, jestli náklady na revizory budou „navíc“. Přece není možné, že když odeberou práci řidičům, bude té práce najednou víc? Spíše jí bude v součtu míň, protože revizoři budou namátkoví, zatímco řidiči kontrolují (a dokonce prodávají, což převezmou zas automaty) jízdenky. Spíš bych si tipnul, že celková doba jízdy se významně zkrátí (hlavně směrem do Prahy, opačným směrem zas nebude potřeba stát 10 minut na nástupní zastávce) a po rekonstrukci jízdních řádů ubyde celková potřeba počtu řidičů (nebo přibude spojů) s významným dopadem i na dopravní výkon autobusů atd.
Aby bylo více spojů musejí být i řidiči, kteří nebyly, nejsou a nebudou. A hlavně by se musel někdo zamyslet nad tím jak je finančně ohodnotit a je platit částkou 143,30 Kč/h.
Kolik z vás co tu píšete své názory by tuhle práci chtěl vykonávat?
A ještě dělat uklízečku po dobytkách…
Samozřejmě, že práce bude víc, resp. bude na ni potřeba víc lidí – protože revizor pracuje v těchto podmínkách (příměsta) jen zlomek času, zatímco řidič ve zbylém čase řídí. Zadruhé, ta úvaha o zkrácení jízdních dob je spíš vlhký sen – jednak to 10 minut trvá možná u narvaného kloubáku, u typické linky to bude tak 5, jednak vám to při hodinové jízdní době nepomůže nijak moc. Možná u bagrů, kde se rezignuje na takt, ušetříte jednoho řidiče, ale u 99 % ostatních linek akorát prodlouříte řidičům přestávky.
Nj, ale revizorů PID je dneska hrstka a kontroly často spíš řeší úniky tržeb na straně řidičů. Pokud má černý pasažér vnímat realistické riziko, že bude kontrolován, pak se nejspíš počty budou muset výrazněji navýšit.
Zároveň ale dodejme, že se zavedením karetních terminálů do pražské MHD se hodně lidí naučilo kupovat jízdenku hned po nástupu bez ohledu na kontroly, takže odstranění bariér k nákupu jízdenek může mít určitý pozitivní efekt.
A proc musi revizor jezdit uvnitr? Pokud by cekal na zastavce, stihne vic spoju.
Celkově to skončí tak, že to bude dražší – ale zase se zvýší dotace 🙂 a v EU si bez dotace už neumíme ani „utřít zadek“
Aspoň budete mít plný autobusy😂 co na tom že to nevydělá už vůbec nic , ale jistá minoritní skupina je rada zaplní a jezdit budou o sto šest.
Kolik té skupiny žije v Stčk? Vždyť je většina vystěhovaná do Ústí atd. Tam problém nebude.
Kolik jich žije v Stčk? Odpovím: Hodně a někde jich od revoluce i přibylo. A jsou schopni zaplnit jakékoli množství autobusů.
Plné třístovky jsou především školáky a dojíždějícími do práce, ve špičce jsou i 18m busy natřískané. Ti mají časovou jízdenku a do Prahy nastupují všemi dveřmi a z Prahy jejich odbavení je mžikem, pokud funguje čtečka.
Krásně je to vidět na kladenské MHD – v momentě, kdy se zrušil nástup předními dveřmi a nákup jízdného u řidiče – výrazně narostl počet cestujících. Ale tržby nevzrostly, spíše mírně klesly.
Když se najde „aktivní“ řidič a aktivně (o své vůli) zařve, že všichni nastoupí předními dveřmi a on si je zkontroluje – tak na některých zastávkách uvidíte, že nenastoupí ani polovina čekajících cestujících (ti si počkají na další spoj, kde je řidič nebude „prudit“)
Černí pasažéři už se těší a posílají Boreckému pozdravy. Osobně jsem nespočetněkrát viděl jak někdo raději vystoupil, když po něm chtěl řidič jízdenku..
Je plno lidí, co si teď kupují jízdenku a už vidím jak si jí budou kupovat dobrovolně
„více lidí bude jezdit na předplacené kupony“
Už dnes je běžné, aspoň v jiných krajích, že pravidelně dojíždějící mají nějakou „pípací“ nebo bankovní kartu.
Proč by tomu mělo být jinak v tomto kraji?
Protože tento kraj je lehce retardovaný a neumí do autobusů ani dát funkční čtečky QR kódu.
Ta onanie s tím trvá dýl než si koupit lístek za hotovost.
Proč mi tedy třístovky na Mělník běžně čtou QR kód mého kupónu lítačky?
Jiný dopravce / jiná čtečka.
Eh?? Pravidelně dojíždějící mají legitku už desítky let.
Problém bude u skupiny 65+. V regionální přepravě sleva 50%, v Praze zdarma. Ti lidé jedou občas z vesnice do spádové obce k lékaři, do bankomatu pro důchod, na nákup. Pro většinu z nich bude neřešitelné a stresující si nějakou jízdenku v automatu koupit.
Když navíc už teď musejí hlídat zejména čas, pak až pásmo. Čímž teď nově systém otravuje i ty řidiče…
Nestačí jenom zvolit cíl? Pokud jede jenom jedním autobusem, možná alternativně „s Prahou“…
To doufám ne, to by byl děsnej opruz. Standardně se v automatech vybírá z menu cena jízdenky, příp zlevněná.
Kdyby si každý cestující hledal na displeji z desítek zastávek tu svoji, to by si ji pak půl autobusu nestihlo koupit.
Lidí 90+ bude v MHD docela málo.
Lidi kolem 60 chodí do práce v dnešním systému(dojíždí do práce, plat vesměs na účet, styk s elektronikou/pc i mimo kancelář,…) a těžko to zítra nezvládnou.
Zvyknou si, naučej se.
Kromě těch úplně nejstarších všichni tito lidé ve svém životě jízdenkový automat zažili a patrně i použili. Hodně z nich už dnes má a používá platební kartu a chytrý telefon. Zase z toho nedělejme konec světa.
Souhlasím. Taky nevím proč by zrovna český senior měl být tak neschopný. V zahraničí je automat ve vozidle (ať už bus, tram nebo vlak) celkem běžná záležitost a lidi ho využívají místo řidiče. Tak proč to nemůže jít u nás?
V kraji budou vymýšlet vymyšlené a ověřené.
Gratuluji.
: – )
Kraj to má vymyšlené, potřebují jen data pro Pražáky.
To bude pokut za neodhadnutí času jízdy, nebo za neprodrání se k automatu… Pokud se tam tedy procpe revizor.
Záminky pro revizory – procentáře to budou, ale cestující se nenechají.
Zpoždění na straně dopravce = na jízdenku lze dojet. A stává se to i dneska, že řidič prodá jízdenky a dojede kolonu.
Stojí ve frontě u automatu = není problém.
Proti revizorovi svini, který vás „chytí“, když kupujete jízdenku, nemáte moc možností se bránit.