dkv-spojujeme

Středočeský kraj od dubna zdraží jízdné ve veřejné dopravě

Autobus PID do Tuchoměřic. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaAutobus PID do Tuchoměřic. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

"Tarify nemohou nahrazovat sociální politiku státu," uvedl radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

189 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Je někde možné zjistit plány na zdražování kuponů Lítačky (a nejen po Praze)? Jezdím z 5. pásma a dost mě to zajímá …

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#diskuze #borecký #řezníkzúval #810 #vlksenažral #kozazůstalacelá

Lang

Já snad z toho Boreckého vyrostu.
Tak takhle vypadá odborník na veřejnou dopravu?

Jedlík

Zdraží hlavně nejkratší jízdy, které podle radního výrazně zatěžují systém veřejné dopravy. – Tak to mě pobavilo😀. Vyhodíme Boreckého, protože je největší zátěží pro dopravu 🤔

Vtvt

Když si vezměte dojíždění vlakem od Kolína do Prahy, tak Borecký má pravdu.

Vzhledem ke zdvojnásobení kapacity v Č. Brodě je zřejmé, že pokud nepřiplatí lidé z Úval, Klánovice či z Běchovic za cestu do širšího centra Prahy, tak se brzy nevejdou do VHD.

Neboť alternativou zdražení krátkých jízd je škrtnutí posilových vlaků z Č. Brodu.

Lepší dražší jízdné do VHD než žádná VHD

Vojtech

I když mu fandím, tak toto, co vymyslel, je taková kravina, kvůli které vznikne autickatska koalice ODS – ANO a pak ho vyrazí stejně

Martin

Kéž by.

Vtvt

Co je nepochopitelného na tom, že věrní pasažeři, když jedou velký úsek,… tak takoví pozitivně vytíží kapacitu linky.

Zatímco občasní pasažeři, kteří jedou kousek, tak to prostě budou mít dražší.

Viz příklad vlaků z Kladna do Prahy. Kdo jezdí pravidelně větší úsek z těch 36 km tak na 1 km jízdy zaplatí míň, než občasný co jede 7 km Hostivice-P. Veleslavín.

Lepší dražší VHD, než žádná

Vojtech

Alexi, normalne Bych Té podržel, ale žádná MHD v Praze a Středočeském kraji = konec funkčnosti ČR ( protože zde vzniká 25 % HDP a lidi za tržní cenu jezdit nebudou a auta Středočech už neni kam dávat 15 let = kvůli tomu se porad rozrůstající parkovací zóny). Takže bez ohledu na prachy ještě větší a výkonnější MHD a pokud možno i levnější

Vtvt

Obávám se, že zdražení MHD v Praze bude % ještě prudší než zdražení v SČK. Neboť v Praze se už velmi dlouho nezdražovala měsíční/roční a chybí část peněz za jednotlivé jízdenky, neboť turistů furt chybí než kolik jich bylo před čínským virem. https://zdopravy.cz/nazor-naklady-za-20-let-stouply-o-61-proc-by-mela-zdrazit-v-praze-mhd-56152/ Osobně se shoduji s paní Hnulíkovou z Arrivy, že velké zdražení dotované dopravy bude mít dopad na mobilitu ve smyslu tom že kdo bude moct, tak „uteče“ do automobilové spolujízdy, čtyři až pět lidí se domluví, každý pojede svým autem, budou se střídat po týdnu a že se podělí o náklady na parking. A v některých regionech… Číst vice »

hank

Tržby z pražské MHD jsou ve vztahu k nákladům podniku tak nízké, že zavedením veřejné dopravy zdarma by Praha na souvisejících nákladech (prodej jízdenek, revizoři, SW a účetnictví…) ještě ušetřila; nemluvě o snížení nákladů na „externality“ (které se zatím nikdo ještě ani neodvážil vyčíslit) odbourané přechodem lidí z auťáků do MHD.

A nebylo by to první srovnatelné město v Evropě poskytující MHD zdarma.

nowas

Kdo by už do tak levné pražské mhd přešel z auta, kdyby byla zadarmo? Spíš by spoustu lidí vyhnali bezdomovci.

PetrH

Za rok 2019 byly tržby dopravního podniku z jízdného 4,46 miliardy korun. To opravdu neušetříte na revizorech a účetnictví.
Které _srovnatelné_ město v Evropě poskytuje MHD zdarma? Ona všechna i nesrovnatelná města mají MHD na mnohem horší úrovni vzhledem k počtu obyvatel a naopak to tlačí lidi do aut.

Mirek Zv.

Lucembursko.

nowas

Za tržní ne, ale zdražení se holt dá očekávat. Nebo snad kvůli 5000,- ročně víc za dopravu budou střrdočeši dávat v Praze hromadné výpovědi?

Mikuláš Pelíšek

Ještě před dvěma týdny byla řeč o ceně ročního celokrajského kuponu mezi 3.500 a 10.000, dnes už je to „pod“ 20.000 Kč?!

Jack

To je ta inflace… alá Výmarská republika.

babilon

Od dubna je to pod 20000, ještě nižší cena je pak v plánu od září.

Jack

Borecký = Vít Bárta roku 2022. Jako se na dlouho druhý podepsal pod zastavení dopravních staveb, tak se první podepíše pod rozvrat VHD v největším kraji v ČR. Oba svým svěřeným politickým tématům rozumí/rozuměli stejně = vůbec.

Martin

Chudák jeho nástupce, dát to všechno dohromady a hlavně lidí přesvědčit aby využívali veřejnou dopravou.

nowas

Jeho nástupce, jestli to bude chtít opět zlevnit a provozovat v tomto objemu, tak na to bude muset sehnat peníze, hodně peněz. Tak to mnoho štestí. Nebo spíš upřímnou soustrat.

Vtvt

Asi tak. A zadlužení není cesta.

Velmi zadlužený Olomoucký kraj má opačný poměr dotací do vlakové vs. busové dopravy než SČK.

Dopravní dotace prepočtené na občana:

OLK Bus 1618 Kč na občana
OLK Vlak 1299 Kč

SČK Bus 1333 kč
SČK Vlak 1790 Kč

Údaje za 2021

Daniel Jablonecký

Rozvrat? To v žádném případě. PID v kraji funguje velmi dobře a tam, kde jsou problémy, tak ty se řeší. A pokud jde o finance, přečtěte si některý ze starších Boreckého článků (i na tomto webu), kde to srozumitelně vysvětluje. Ono nakupovat nové busy, zavádět elektromobilitu, zkoušet vodík, instalovat ETCS, dělat konverzi na střídavý proud, obnovovat vozový park vlaků… a ještě do toho ta inflace – to prostě holt něco stojí. Jen člověk zcela slepý tohle nevidí.

Leinad

PID fungoval dobře a kraviny jako Mochovka byly drahé. Po Boreckém kraviny jako Jarov zůstanou(aby Dolní Břežany mohly tvrdit, že mají vlak, tak brejlák s patry zastaví, vyvětrá a zase se rozjede).

Tomas

Zrovna konverzace na střídavý není věci co by kraj, případně za vás IDSK mělo řešit. Financni náklady na konverzi nese stát, potažmo Sž, ne IDSK. Instalace etcs se dá vyřešit i nákupem nových nových jednotek, které by stejně byly třeba s ohledem na životnost některých říkejme tomu „strojů“ provozovaných v Stc. Dejme příklad trať 528B,(110) do dnes tu jezdí 814, které měli být dávno nahrazeny Sharkama potažmo novými EMU400. Nákup takový jednotek samozřejmě přichází tak i tak, ne jen kvůli zavádění ETCS.. Standardně jezdím do práce vlakem, neboť časově spojení je pro mne nevyhovující. Někdy však vlak využiju, ale ovšem… Číst vice »

nowas

Jako že stát bude kupovat nová vozidla na střídavou trakci?

Daniel Jablonecký

Kraj to musí řešit tak, že bude muset platit vyšší cenu dopravního výkonu, do které dopravce promítne cenu nových jednotek resp. cenu mobilní části ETCS. Pořád si myslíte, že se to kraje netýká?

Jack

Kraj instaluje ETCS, kraj provádí konverzi? Kraj nějak promítá zásahy do železniční infrastruktury do cen? To jsem opravdu slepý, protože tohle nevidím.

A když to teda vezmu z druhé strany, tak dražší VHD pak naláká ty z aut? Protože je najednou něco osvítí a řeknou si: „Ty jo, jak zdražila ta socka, tak s ní teď už budu jezdit. Budu moc říct, že na to mám a místo ukazování ega v Mercedesu se předvedu v autobusu.“ Tak to určitě bude…

Daniel Jablonecký

Ne kraj, dopravci to promítají do cen. Kraj to bude muset zaplatit.

Tomas

V tom případě, kdy tyto vlaky na zmíněné trati Praha Kladno nejezdí, proč nemá cestující slevu? Na kvalitu a bezpečnost si má cestující připlatit?, nikomu přeci nebrání jezdit pod dratama dieslem, ale zdržovat 2x cca do jesnoho roka? To se na mě nezlobte ale tady se ukazuje co a jak IDSK případně jeho zástupci mají v hlavě

Martin

Jsou tři druhy lidí, první ty nemají jinou možnost než využívat hromadnou dopravou, druhý kteří jezdí pouze autem a třetí která už si může vybírat a ty už si budou hodně přemýšlet čím pojedou. Hromadná doprava musí být atraktivní( ne aby se tam člověk bál-bezdomovci fetaci a pod.,spoje aby na sebe pokud možno navazovali, , tarif aby se neměnil co půl rok.

nowas

Přemýšlet můžou, ale do Prahy se všichni autem nedostanou.

Martin

Na to spoléhá i Borecky, no necháme se překvapit jestli vybere co si spočítal, ale tipuji že ne.Vzdycky když se zvedla třeba daň na tabák, tak ten výnos nebyl nikdy jak si spočítali.

nowas

Tak to spoléhá asi celkem správně, protože už teď je to problém.

Petrof

taková devastace veřejné dopravy se jen tak nevidí… panáček zapomněl kdo ho živí…

Daniel Jablonecký

Nedramatizujte to. K žádné devastaci nedochází.

M19

Něco podobného tvrdili soudruzi před měnovou reformou také. Ale třeba to bude rozumnější než to z jeho vyjádření nyní vypadá.

Kamil Novotný

Bravo Borecký a jeho banda. Zdražíme, tím se část cestujících přesune do aut, spoje budou méně vytížené, tak jich část zrušíme a tím začne být méně použitelná a tak zase část cestujících odejde, tím se zvýší ztráta a zase zdražíme, odejde další část cestujících a tak jí pomalu a jistě zdevastujeme na východní model VHD. To co se ve Stčk povedlo vybudovat, tahle banda odborníků zlikviduje.

Někdo

Tvl a z čeho mají brát když jsou tady ještě školy cesty nemocnice a jiné věci které kraj financuje

hank

Třeba tady: Daňová progrese, majetkové daně, daně z kapitálových příjmů, daně z příjmů právnických osob, windfall tax, sektorové daně, odbourání úlev pro OSVČ…

55p

To všechno schvaluje krajské zastupitelstvo?

Petr David

Parlament a ten po výběru daní může peníze poskytnout krajům.

hank

Ze které partaje je radní StčK pro dopravu? Jaká je daňová politika jeho strany?

hank

Zapomněl jsem napsat radní pro SILNIČNÍ dopravu. Podpora silniční dopravy a omezování veřejné dopravy jsou spojené nádoby.

původní Jakub P

Co z toho si muze samostatne rozhodovat kraj?

hank

Kde se berou peníze pro kraj?

Pražák

Jasně, typický recept extrémní levice, dokud se to hyperaktivní to zda a až se to hýbat přestane, tak to dotuj.
Např. ty majetkové daně jsou na hraně dvojího zdanění.

Pražák

* dokud se to hýbe, tak to zdaň (automatické opravy)

Daniel Jablonecký

Kdo je to ta „banda“? Máte slovník jak z divokého západu a plácáte nesmysly. Nic, co funguje, se nelikviduje.

Oldřich Sládek

Píšete blbosti a nesmysly.

VTT

Mně bylo celkem sympatické, jak se Borecký nebál říznout do nanicovatých lokálek (a přiznejme si, že všechny úseky, kde StČ kraj zastavil nebo omeil provoz, takové byly), ale jeho návrhy změn tarifu, to je naprostý úlet. Že se bude s předplatným moct jezdit po celém kraji – no nevím. Pravidelně dojíždím z Benešova do Prahy, jeden čaas jsem si platil Prahu + 5 vnějších pásem. Teoreticky bych mohl jeden den jet na výlet za Mělník, druhý den do Zdic, pak zas do Peček… Ve skutečnosti jsem 90% jízd projel kupodivu mezi Prahou a Benešovem, pak jsem párkrát jel z Prahy… Číst vice »

Někdo

Ale už od 7 dál máš 8-13 pásmo takže dalších 6 kruhů

Petr David

„“Tarify nemohou nahrazovat sociální politiku státu,“ uvedl radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. “

Naprostý souhlas, tarify musí umožnit dostupnost veřejné dopravy, musí jednoznačně zvýhodnit VHD, protože jsou silnice poněkud přetížené.

medical_examiner

A pokud jsou ty věčné řeči o ekologii myšleny upřímně, bylo by na čase silniční dopravu minimalizovat.

Frantík

Tak šup stavět koleje s rychlostí aspoň 120 a ne se furt modlit za VRT…

medical examiner

Přesně tak.
Na VRT bude vždycky času dost…

Kobodej

A zase Borecký, kolik si platí za to aby tady byl každý den.

Jirka

Ano, jiste z toho ma pan Sura kazdy den 10 tisic denne a sacek svesticek k tomu. 🙂

Šejdr

Proč by platil? Stačí jasně a srozumitelně komunikovat informace k novinářům a pokud je téma zajímavé, novináři o tom rádi a bez jakéhokoli úplatku vydají zprávu. PR se tomu říká, a bohužel v komunální politice je to mnohdy ještě pořád neznámý pojem. A v současné vládě bohužel v mnoha případech taky.

Jan Sůra

Nula. Každopádně vás tu zabanujeme zcela zdarma za pitomé otázky. Pokud si myslíte, že bychom vydali text, který by si někdo zaplatil a nebylo to označeno jako komerční sdělení, tak jste opravdu zcela mimo.

Vtvt

Líbil by se mi článek o VHD v MSK. Jak to dělají, že v MSK jsou mnohem nižší (přepočteno na občana) dotace na dopravní obslužnost než v SČK.

Je to tím, že velká část obyvatel msk žije koncentrovaně ve velkých sídlech u sebe?

Je to tím, že z MSK se řada lidí vystěhovala?

Je to tím, že v MSK patrně není fenomén „černých pasažérů“ ve smyslu formalne bydlet v jednom kraji ( Praha), ale skutečně bydlet v druhém (SČK), kde využívat dotovanou hromadnou dopravu? Tj. SČK na tyto nedostává přerozdělené daně=rozpočtové určení daní

Augusto Pinochet

…že by byl 2x menší, ten MSK?…

Pavel

V MSK není tak velká frekvence vlaků.

Jan

Je to opravdu těmi sídly, pak je mnohem snazší ( a levnější) zajistit základní dopravní obslužnost, než například někde v Karlovarském kraji, kde žije málo lidí a i těch pár je roztroušeno do menších sídel

Petr

Ještě, že benzín zlevňuje. Holt se bez řidiče také obejdu.

Někdo

Víš na jak dlouho když už OPEC a aramco chtějí snížit „produkční“ objem ?

král j

Ano, takto se vyženou lidi do aut. Místo toho, aby VHD byla přístupnější.

Někdo

Tak ať bude vhd zdarma ale pak neplač že není na školy na nemocnice atd

Frantisek

Nemusí být zdarma, stačí netrestat krátké vzdálenosti a občasné přepravy, zajistit základní plynulost a spolehlivé přípoje. Pak může klidně zdražovat pravidelně o inflaci.

Augusto Pinochet

…jaký lidi?…ti kdo mají auto už s tim stejně jezdí…a holt ti, co jedou do Bondy na pizzu a kolču nebo do Billy si holt připlatí…

nowas

A kam ty auta naskládají?

Martin

Nové baráky mají garáž, tak třeba tam.

nowas

Na druhé straně.

Martin

A jestli myslíš v Praze, tak tam taky staví kanceláře a pod, s garáží.

nowas

Určitě, pro každého zaměstnance.

Martin

Ne každý dojíždí že středních Čech.

Alexandr

> nejkratší jízdy, které podle radního výrazně zatěžují systém veřejné dopravy

Jak prosím krátká jízda zatěžuje systém MHD? Kdybych jel déle, znamenalo by to menší zátěž? Nebo p. Borecký navrhuje na kratší vzdálenosti používat auto? A to prosím prospěje čemu? Čím víc o tomto výroku přemýšlím, tím méně smyslu dává.

Peeetr

Elektrokolo nebo moped.

původní Jakub P

Podle mě to v určitém ohledu smysl dává. Jednak jako obdoba „nástupní sazby“ u taxíků, kdy je cestujícího, kterej jede jen kousek, třeba odbavit, což zaměstná personál stejně, jako odbavení toho, který pojede delší trasu. A druhý kontext budou možná popojížďky typu cesta na druhý okraj obce, které by se snadno daly jít pěšky nebo do sousední obce, kam by to šlo snadno na kole, atd. a vlastně i ta VHD je na ně z určitého pohledu kanón na vrabce (auto tuplem). Můžou být místa, kde takové cesty přetíží autobus tak, že se nevejdou lidi, kteří potřebují jet někam dál.… Číst vice »

Martin

Ne každý může jezdit do sousední obce na kole a ne všude je to na provoz možné.

medical examiner

Zvlášť teď v zimě, kdy je brzo tma…

původní Jakub P

Jak píšu:

„Nicméně vzhledem k tomu, jak slabou máme infrastrukturu (to, že je to na další zastávku pár set metrů až nižší jednotky km neznamená, že tam je použitelná bezpečná cesta pro pěší nebo lidi na kolech).“

Jinak „ne každý může“ není argument, pokud jde o přeplňování, ať už vozidel VHD nebo silnic a ulic IAD. Na to totiž stačí, aby mohla nezanedbatelná část, nemusí ani zdaleka všichni…

M19

Borecký pláče jak jsou spoje prázdné a přitom se tam kvůli jízdám nakrátké vzdálenosti nevejdou lidi?

původní Jakub P

Protože je naprosto nepředstavitelný, že by některý spoje mohly bejt prázdný a jiný přeplněný? Nebo třeba jeden a ten samej v části trasy skoro prázdnej a v jiný praskat ve švech?

M19

A to způsobili lidé jedoucí na krátké vzdálenosti tu přeplněnost?

Hodně štěstí

Přesně. Například v Úvalech bych nechal zastavovat vlaky od Kolína jen pro výstup a kdo chce z Úval do Prahy ať si to vezme pěšky přes Klánovický les. 😆

Martin

Přesně tak Úvaly projíždět to je Boreckého argument.

Dachs

„Zdraží hlavně nejkratší jízdy, které podle radního výrazně zatěžují systém veřejné dopravy. V případě jednotlivého jízdného se sloučí dosavadní dvoupásmové jízdenky na 15 a 30 minut…“ Politicky velmi hloupý vzkaz lidem z 1. pásma, že „zatěžujete systém nejvíc“. Ano, zatěžují. Jde o všechny cesty do 15 minut po čáru Praha a od čáry Praha. Jde o všechny největší satelity v bezprostředním okolí Prahy. Největší procento cestujících z vnějších pásem PIDu. Těm to pan radní osolil nejvíc a musel moc dobře vědět, co a komu to dělá. Principálně správný cíl, aby šli do kuponu i cestující, kteří nejezdí vyloženě denně. Příležitostné… Číst vice »

Leinad

Málokdo má jedno auto na furt. Vesměs cena auta závisí na ujetých kilometrech.

medical examiner

To ano…hojně ukončí provoz auta STK, a dotyčný jedinec je nucen si pořídit novou starou šunku…(třeba Felicii).

Pks

Svou Felicii jsem po 25 letech odvezl do šrotu jen proto, že už dost hnila. Jinak bych si jí klidně nechal dál, po těch 250.000km byla furt ve velmi dobré kondici…:-)

M19

Pojedou autem

novotný

Ať už jde borec do háje, ty představy jsou mimo jeho logiku, škoda tady psát, když ho cestující (Boreckého i systém) zatěžují nejkratšími jízdami.

Ať to teda jezdí za drahé peníze raději poloprázdné a nevyužité. Taky cíl. Když to zdraží více jak o 50%.

„Zdraží hlavně nejkratší jízdy, které podle radního výrazně zatěžují systém veřejné dopravy. V případě jednotlivého jízdného se sloučí dosavadní dvoupásmové jízdenky na 15 a 30 minut za 14, respektive 22 Kč do jedné jízdenky za 20 Kč s časovou platností na 15 minut“

medical examiner

Do háje ne, radši semhle: https://mapy.cz/s/harodupeho, příp. https://mapy.cz/s/dodavuvago nebo https://mapy.cz/s/dozeladapo
To už je mimo Středočeský kraj…

Vojtěch Suchan

Tak hlavně, že máme posvátné krávy v podobě desítek bus linek ve kterých jezdí do pěti lidí, nebo nabírají čtyřicetiminutové zpoždění každý den 🙂 Středočeská vhd je extrémně drahá katastrofa, optimalizace oběhů neexistuje, a když už se o něco kdokoliv pokusí, tak to borec shodí. Fakt nasrat.

Jiří Kocurek

bus linek ve kterých jezdí do pěti lidí,

Ovšem nedejbože aby ten autobusový motor poháněl 810

Ondra L.

Autobusove linky, kde jede 5 lidi, nejsou samy o sobe nic spatneho, kdyz plni roli zakladni dopravni obsluznosti. Zakladni dopravni obsluznost tady neni jen od toho, aby lidi nechali auto doma jeli verejnou dopravou, ale taky proto, aby mohli cestovat lide, kteri z nejakeho duvodu auto nemaji nebo nemohou ridit.

medical examiner

Problém je ovšem v tom, že těch 5 lidí je kolikrát ve špičce. V sedle jede v tom autobuse akorát řidič…

Ondra L.

Nezobecnujte.

medical examiner

Včetně těch fungujících jako MHD z jednoho konce vesnice na druhý…

Hodně štěstí

Docela mi chybí ve všech článcích vyjádření hejtmanky. Že by se dáma bála zviditelnit, když se dělají nepopulární kroky?

Daniel Jablonecký

Proč by se paní hejtmanka měla vyjadřovat k něčemu, na co má svého náměstka? Myslíte, že jsou ti dva ve vzájemné opozici?

Pavel

Jak mám rozumět formulaci, že nejkratší cesty výrazně zatěžují systém veřejné dopravy? Jako že delší cesty ho zatěžují méně?

M19

Jinými slovy se právě chystá rozbít systém veřejné dopravy a preferovat na krátké vzdálenosti automobilovou dopravu.

Jiří Kocurek

Protože roční lítačka v Praze je strašně drahá, raději 3 nové pneumatiky.

Alexandr

Tento článek je o středočeském kraji.

M19

V Praze a další pásma? O Praze Borecký nerozhoduje. To dogma, že existuje Homo economicus a jak jsou lidé racionální, to je opravdu jen dogma.

Vtvt

Zkuste se podívat na vytížení jednotlivých vlakových linek SČK/Prahy dle jednotlivých úseků linky – viz od str. 142 https://www.kr-stredocesky.cz/documents/14450/5033701/Dopravn%C3%AD%20pl%C3%A1n+St%C5%99edo%C4%8Desk%C3%A9ho+kraje+2021-2025/d9aebdcb-67da-4168-bcc1-8f49949c0756

Údaje za podzim 2019, tj. za minulé krajské koalice, před čínským virem.

M19

A podíval jste se i na tabulky dojezdových dob?

Vtvt

Ne to si nerozumíme. Předřečník se ptal na ekonomický efekt krátkých jízd.

Hezky je to vidět na spešnych vlacích R45 Kladno Praha. Dopravce chce zaplatit celých 36 kilometrů, ale pasažér který jede Hostivice-P. Veleslavín zaplatí jen 7km. Čili takový cestující je nejztratovejsí pro dopravce.

A protože na Kladno se mají kupovat nové vlaky, tak je potřeba odhadnout poptávku pasažérů, aby vlak většinu trasy nevozil vzduch

Frantisek

Jeho místo z Kladna ovšem může využít cestující přestupující třeba do směru Zličín, Jinonice, Smíchov. Nebo Veleslavín – Praha.

Vtvt

Vycházím z reálných údajů, dle dopravních průzkumů z 2019. Můžete dál hloubat nad tím proč Vaše teorie nefungovala v praxi, ale beze mě prosím pěkně

… zdroj dat jsem uvedl, ale nevyužil jste jej a ani nenabidl jiná data.

Chápu Vas = ono je pohodlnější plácat ve stylu „sice to není pravda, ale já si pravdou nenechám kazit svůj názor“

M19

A váš přístup povede k vyšší vytíženosti ze vzdálenějších míst? Jen přijdete o část cestujících na krátké vzdálenosti.

Vtvt

SČK/Praha potřebují znát reálnou poptávku po veřejné dopravy.

Neboť SČK plánuje investovat 60 miliard do nákupu nových busů/vlaků.

https://zdopravy.cz/az-60-miliard-do-verejne-dopravy-stredocesky-kraj-predstavil-ambiciozni-plan-na-promenu-cestovani-130628/

Srovnejte si to s investicemi do nových busů/vlaků v JMK nebo v MSK.

M19

A tu budou zjišťovat novým tarifem podle vás?

M19

Jo? A přepočítat cenu na km jste zkoušel? Uvažoval jste o tom, že pasažéři na krátkou vzdálenost vlastně zlepšují ekonomiku linky? Ale to chce analytické myšlení, nejen porovnávat zdánlivě stejné hodnoty.

Vtvt

Máte i nemáte pravdu. Dojet autem z Úval do Prahy je „snadné“ ve srovnání s dojížděním do Kolína.

Kdo v Úvalech bude moci, tak se domluví ve svém okolí na automobilové spolujízdě = 4 lidi se budou střídat, každý týden pojede jeden svým a složí se na parking v Praze.

Kdo z těsného okolí Prahy nebude mít možnost automobilové spolujízdy, pro toho bude veřejná doprava. Bude drahá, ale bude.

M19

Jinými slovy je třeba zdevastovat systém veřejné dopravy a nahnat lidi do aut. Je třeba více rozvrstvit společnost, aby si někdo nemyslel, že demokracie tu je snad pro všechny a privilegia neexistují. Kraj je tu od toho, jak sehnat více peněz pro známé a sponzory, nikoliv na samosprávu daného území, tedy dělání politiky včetně té sociální. Italská a ruská mafie náš vzor, že…?

Mirek Zv.

Z Úval do Prahy domlouvat spolujízdu? Vy jste teda mimoň, to se jen tak nevidí.

medical examiner

S76 – 554-618 lidí denně a 35%?
To není špatné. Ještě by to ale chtělo vědět, jak jsou na tom linky 633 a 637…

babilon

Nejkratších cest je nejvíc, takže v součtu zatěžují systém víc než ty dlouhé.

Vtvt

Může někdo potvrdit pravdivost pasáže: „Letos dá kraj podle Boreckého na dopravní obslužnost kraje kolem čtyř miliard korun“ ?

Do letošního října totiž krajské středočeské výdaje na dopravní obslužnost přesáhly 4,1 miliardy. Čili za listopad a prosinec to může být hrubým odhadem dalších cca 0,7 miliardy = cekem necelých 5 miliard za rok 2022, tj. cca 3,5 tisíce SČK vydá na dopravní obslužnost na jednoho středočecha

https://monitor.statnipokladna.cz/ucetni-jednotka/70891095/prehled?rad=t&obdobi=2210

Loňské středočeské výdaje na dopravní obslužnost byly 4,3 miliardy. čili 3,1 tisíce na jednoho středočecha. Průměr dotací na dopravní obslužnost za zbývajících 12 krajů (bez Prahy) byl 2,4 tisíce na hlavu.

micat1

Je pěkné, že si dokážete vyhledat statistiky, ale už jsme to od vás všichni četli několikrát v mnoha různých diskuzích. Občas je ale potřeba se zamyslet nad tím, jestli jsou tyto údaje vůbec relevantní k diskuzi, protože nevím co mi chcete říct tím, že SČK dává víc peněz na VHD? A záměrně jste ze statistik vyřadil Prahu, asi abyste zbytečně neupozorňoval na důvod? SČK dává víc peněz na obyvatele (nutno říci že ne o moc) na VHD z několika důvodů. 1. Platy všech pracovníků (řidičů, dispečerů, mechaniků,….) tu jsou vyšší než jinde, s výjimkou Prahy. 2. Je to plochou největší… Číst vice »

Vtvt

Odhaduji, že dotace na dopravní obslužnost v SČK budou stagnovat, nebo mírně klesnou proporčně v porovnání s ostatními kraji.

Tj. jakékoliv zvýšení nakladů na dopravní obsluhu se Plně promítne do ceny jízdného.

P. S. Čísla za Prahu klidně doplňte Vy sám. Pouze upozorňuji, že v jiných krajích obvykle nejsou zahrnuty dotace na MHD, neboť si MHD dotuje příslušné města

micat1

Tak to odhadujete vy, já můžu klidně odhadovat přesný opak, v zásadě je to jedno. Můj point je, že nerozumím tomu, jak je to relevantní k této diskuzi?

Vtvt

Ti kterým vadí zdražení VHD, tak nepřímo podporují proškrtani veřejné dopravy. To je relevantní k diskuzi = proto jsem to napsal

P. S. Z jakých zdrojů vezme Středočeský kraj na zvýšení dopravních dotací, pokud to tvrdíte?

micat1

Ale zdražování jako takové tady skoro nikomu nevadí, lidem (mně včetně) vadí naprosto nesmyslný nový systém.

Nic takového netvrdím, napsal jsem, že to klidně můžu tvrdit. Tedy, že váš odhad, i vzhledem k tomu, že jste jej zatím nijak nepodložil důkazy, může být mylný.

Vtvt

Téma článku je o zdražení jízdneho… a k tomu jsem reagoval.

Pokud jde o Vaše tvrzení, že já mám cosi dokazovat, tak ne, nemám. To je o logickém myšlení v kombinaci s RUD rozpočtový určení daní.

Nemám ambice vysvětlovat RUD, neboť to má znát každý, kdo chce diskutovat o ekonomice obcí, měst, krajů. Tj. bez znalosti principů RUD, je marná diskuze o VHD

micat1

Nemusíte nic dokazovat, pokud chápete psaný text, pak byste měl dojít k závěru, že po vás nic takového nechci. Ale pokud neuvedete argumenty, nemám důvod si myslet, že je váš odhad přesný.

RUD mi vysvětlovat nemusíte 😉

Svým prvotním příspěvkem jsem jen chtěl poukázat na to, že tady pod každým vláknem, pod kterým přispíváte, píšete to samé, bez ohledu na to, o čem je zrovna řeč, to je všechno.

Vtvt

Zdražovat se bude VHD ve SČK bez ohledu na názory krajských politiků. Myslím že Borecky je velký fanda VHD a proto dělá všechno proto aby ji udržel, včetně svého konce v politice.

Kdo z daňových poplatníků chce slyšet, že pasažeři na delší vzdálenost se skládají na pasažéry kteří jezdí krátké úseky? Taky proto v nekterych krajích zavedli dvousložkové jízdné
– nástupní poplatek
– zbytek jízdného je dle km

M19

Taky jsou to kraje, kde se moc nemohou chlubit kvalitní a moderní veřejnou dopravou. Jestli Zlínský kraj je vzor… No, potěš kostě…

Vtvt

Můžeme být pouze tak „dobří/kvalitní“, podle toho jak jsme bohatí.

M19

Zlínský i Středočeský kraj patří k nejchudším? Je spoustu příkladů, kdy vysoká cena, žádnou zvýšenou kvalitu nepřinesla.

Frantík

Tak nástupní poplatek je v podstatě i za to odbavení…

veli.k

Ze 14 na 22 Kč, to je zdražení o kolik, o 35 %? To opravdu není inflace, ani kumulovaná. Není to tak dávno, co se tato nejlevnější jízdenka zdražovala z 12 Kč na 14 Kč.

veli.k

Omlouvám se, neumím počítat. To je zdražení o 60 %.

Karel IV.

Dle článku má nově 15 minutová jízdenka stát 20 Kč (ze 14 Kč), tj. zdražení 43%.
Jízdenka na 30 minut se „slučuje“ s 15 minutovou, tj. ruší.

Petr Suchý

V článku je zmíněno zdražení z 14 na 20 Kč. Vyplývá z něj taky zrušení 30 minutové jízdenky za 22 Kč.

Dojde tedy ke zdražení jednotlivé jízdenky na 15 minut o 43%

55p

Pro některé cestující a vlakové relace se bude jednat o zlevnění o 10 %, neboť nyní je nejlevnější jízdenka PID ve vlacích za 22 korun.

Martin

Prosím tě tu jednu zastávku pojedou na černo.

medical examiner

Zaznamenal jsem školáky, kteří jezdili někde mezi Třebaní a Smíchovem na černo soustavně… 😀

Pks

Jízda na černo je na této trati sportem z Černošic…

Martin

Od zdražení to bude národní sport z Úval, Říčan a pod.

Hodně štěstí

Veřejná doprava se bude postupně vzdalovat ekonomicky slabší veřejnosti. Taky jsem rád, že jsem se od Boreckého dozvěděl, že cestující na kratší vzdálenost jsou vlastně zlo a zatěžují celý systém. 👍

Vtvt

Alternativou je redukce středočeské dotované dopravy.

Nestačilo by škrtnout nejméně výhodnou formu = nízkokapacitní vlaky. Ale škrty by musely být větší.

hank

Alternativou je zvýšení příjmů státního rozpočtu, a to ze zdrojů, na které si současná vláda díky ideologické zabedněnosti ODS zakazuje třeba i jenom pomyslet. Škrtformami se ještě nikdo ke zlepšení stavu veřejných financí nedoškrtal.

Vtvt

Chápu-li správně, tak podstatná část vládní koalice chce zvýšit daně.https://www.novinky.cz/clanek/domaci-jurecka-musime-se-vratit-ke-zvysovani-dani-40415268

hank

Které daně?

watslaw

Těžko mluvit o ideologické zabedněnosti ODS, když ze svého programu a idejí neplní téměř nic. Rozhazoformami se ještě nikdo ke zlepšení stavu veřejných financí také nedorozhazoval.

hank

Ona má ODS nějaký program? A ony kromě tupých škrtů a bezuzdného rozhazování neexistují žádné další možnosti řízení veřejných financí?

Jiří Kocurek

Problém ale je, že od jisté výše zdanění začne výběr daně klesat. „Dokonalosti“ je dosaženo ve chvíli, kdy daňový polatníck nemá z čeho a čím zaplatit daně a výběr daní klesne na nulu. Už ani ty zlaté zuby se nenosí a co po keramické korunce…

hank

Existují tady významné skupiny daňových poplatníků, které mají z čeho a čím.

Tady
https://a2larm.cz/2022/11/spatne-dane-jako-trestani-chudych-a-betonovani-statu-quo-cesko-slouzi-oligarchii-a-vyssi-stredni-tride/
to někdo spočítal: Když někdo v Praze pronajímá 4 byty 4+1, každý za 22 000 měsíčně, tak zaplatí na daních z příjmu zhruba stejnou částku jako pracující ve mzdě za 22 000 hrubého na dani a odvodech. Daně z majetku činí méně než 1% příjmů státního rozpočtu, zatímco odvody na sociální a zdravotní více než 1/3 a nepřímé daně (DPH) cca 20% příjmů.

Kdo že to živí zdejší stát?

Pražák

Recepty od extrémní levice? To se tu už zkoušelo, 40 let. Výsledkem byla katastrofa. To snad ani nemůžete myslet vážně.

hank

Tyhle údajné recepty od extrémní levice jako progresivní zdanění nebo vyšší majetkové daně se v Evropě používají běžně.

MartinS.

Které zdroje příjmů státního rozpočtu máte na mysli? Daně z příjmu fyzických osob nebo právnických? Jako aby všichni platili na daních víc, aby někteří mohli jezdit levněji veřejnou dopravou?

Ondra L.

Strukturalni schodek statniho rozpoctu je 200 miliard korun. To je podstatne vic, nez kolik vsechny slozky statu daji za verejnou dopravu a polovina toho co stat dava rocne na vyplatu duchodu. Pred 4 lety tu byl strukturalni schodek temer nulovy. Skrtanim drobnych ve verejnych sluzbach ho opravdu nedozenete. Tak ano, budou se muset zvysit dane, je rada moznosti, jak to udelat citliveji, nez to uvalit na zdaneni prace, jsou okolo toho popsany stohy papiru, ale zejmena ods je k tomu bohuzel hlucha a slepa.

hank

Nikoli daň ze zisku firem, ale zdanění zisku firem skrze zdravotní a sociální pojištění financuje fungování českého státu.

Jinak viz doporučení sociologa Daniela Prokopa, který sice byl členem NERVu, ale nikdo z vlády ho moc neposlouchal… Vydal k tomu knihu Slepé skvrny, viz tady: https://www.databazeknih.cz/knihy/slepe-skvrny-o-chudobe-vzdelavani-populismu-a-dalsich-vyzvach-ceske-spolecnosti-410685

Ondra L.

No ano, ale zdravotni a socialni pojisteni jde na zdravotnictvi, duchody a socialni podpory, ktere tvori hlavni vydaje statu. Mimochodem socialni pojisteni je letos v rekordnim minusu – tusim ze 60 mld korun, ktere je dofinancovano z ostatniho vyberu dani – tedy zejmena dani z prijmu a dph. Rict, ze zdravotni a socialni pojisteni „zivi stat“ je nesmysl, jelikoz tyto penize jsou primo urceny k financovani verejneho zdravotnictvi, duchodu a socialnich davek. A asi jste jiz slysel, kam smeruje soucasne financovani duchodu…

MartinS.

Na důchody už jde 555 mld. takže víc než dvojnásobek a sekyra strukturálního schodku státního rozpočtu je za poslední 4 roky zaseknuta tak hluboko, že vytáhnout jí není záležitost jednoho roku, ale zase minimálně 4, ale spíše více let. Jenže kraj nemá peníze už na příští rok. A jen těžko si může na provoz VHD půjčovat s nejasnou vidinou, že jednou těch peněz bude mít možná víc. A pokud jde o ty daně, neumím si moc představit, jak se dají daně vybírat citlivě, aniž by se to dotklo obyvatel a jejich peněženek. Pokud se jim to nevezme přímo ve zdanění… Číst vice »

hank

Zrušení superhrubé mzdy trvalo parlamentu 2 měsíce.

„…neumím si moc představit, jak se dají daně vybírat citlivě, aniž by se to dotklo obyvatel a jejich peněženek.“

Jak které daně. K někomu tenhle stát dokáže být citlivý, když chce. Chudí a deklasovaní to nejsou.

hank

Viz můj post nahoře. Majetkové daně představují méně než 1% příjmů státního rozpočtu, zatímco odvody na sociální a zdravotní více než 1/3 a nepřímé daně (DPH) cca 20% příjmů.

Ta poslední věta je argumentační faul.

medical examiner

Otázka je, jestli by nebylo na čase ten „sociální“ systém poněkud přehodnotit.
Například v tom směru, že by se na důchod šetřilo ve formě obchodního produktu (podotýkám předem, že s úrokem 20-25%, nikoliv těch trapných <1%). Obdobně zdravotní pojištění…

hank

Ne. O to se pokusil Pinochet v Chile a stát musí na takto vyměřené důchody doplácet, protože nezajišťují ani existenční minimum…

watslaw

Tak s úrokem 20-25% by to nebyl obchodní produkt. Kdo by ten úrok platil, a z čeho?

medical examiner

To budou určitě vědět řekněme tady:
https://www.banky.cz/penzijni-fondy/csob-penzijni-spolecnost/csob-dynamicky-fond/

Pro hanka:
No…pravda je, že jsem taky počítal s délkou nejméně 35 let…

MartinS.

Majetkové daně jsou ve vší úctě dvojí zdanění. Vydělám si nějaké peníze, ty peníze zdaním. Ušetřím si a koupím si z těch zdaněných peněz nemovitost a podle Vás mám platit vyšší daň za to, že jsem se choval zodpovědně, šetřil a zajišťoval se třeba na důchod? Nehledě na to, že pokud tu nemovitost budu pronajímat, zaplatím už teď daň z příjmu a i daň z nemovitých věcí. Typický socialistický přístup. Občane, dovolil jsi si něco vlastnit, zdaníme ti to, protože ti, co nešetřili, ale prohulili to a prochlastali nám to už dali na spotřební dani. A my (stát) potřebujeme peníze… Číst vice »

hank

Chudák privatizátor 44 000 bytů OKD má od té dřiny krvavé mozoly na rukách nepochybně ještě teď.

medical examiner

Dálniční známka se opravdu zdražovat nebude.
Přece nejsou mešuge – vždyť je to jejich základní životní potřeba…
A co se týká lepšího výběru daní…ten z ideologických důvodů neprodleně zrušili…

Hodně štěstí

Ono někdy méně znamená více. Ona taky existuje nějaká mez a lidé přestanou cenu akceptovat.

Vtvt

Naprosto souhlasím.

Proč myslíte, že furt nadávám na nákup drahým InterJetů, které se plouží do Chebu? Když jsou na prodej ojeté vagony, které jezdily jako IC1 u DB Fernverkehr.

Proč kritizuji provozování nízkokapacitních vlaků?

Proč mi velice vadí plýtvání na SŽDC?

Protože tak drahou veřejnou dopravu si nemůžeme dovolit.

medical examiner

Ovšem že nemůžeme…
Nějakých 60-70 autobusových linek by bohatě stačilo, to ostatní ať si provozují dopravci komerčně…

medical examiner

Co by třeba řekli na daň z přijmů 9%.
Bez ohledu na další faktory, a tedy i bez možnosti si z daní cokoliv odepisovat.
To by obyvatelstvo pravděpodobně potěšilo. Horší by to bylo s cigaretami, zpoplatněnými 140,-Kč a pivem zpoplatněným nejméně 29 Kč (při 3,8% alk., při 5,3% 40 Kč).

medical examiner

Nebo naopak velkokapacitní autobusy…
To by byla hned klidně 700 milionů úspora…

Frantisek

Vidíte, a přitom paradoxně mnohem energeticky náročnější je zastavování a opětovné rozjíždění těžkých příměstských jednotek na zastávkách, kde nastupuje a vystupuje možná i méně lidí, než do/z toho motoráku. Kromě toho by namísto pouhých škrtů (a rozšiřování silnic) bylo lépe investovat do zkvalitnění těch tratí. Jenže tam existuje jakýsi společenský mentální blok. Budoucnost jedině s auty…

hank

Tohle totiž platí zcela obecně: Zlo zatěžující systém jsou všichni příjemci jakýchkoli sociálních dávek. Za dvě třetiny povinných výdajů státního rozpočtu můžou důchodci, takže teď je potřeba soustředit se na ně.

(To měl být pokus o ironii, ale vůbec bych se nedivil, kdyby s tím někdo v nejbližší době vyrukoval.)

Lumiere

S tím by měl někdo vyrukovat co nejdříve, protože důchodový systém je letadlo, kterému buď brzy změníme zdroj pohonných hmot (příjmů), nebo radikálně snížíme spotřebu, anebo se v dohledné době zřítí.

hank

Průběžné financování důchodů může zkrachovat jedině v případě, že dojde k takovému politickému rozhodnutí.

Šejdr

Jistě, průběžné financování důchodů může fungovat donekonečna, ale s podmínkou, že se důchody podle aktuální situace mohou také výrazně snižovat, a ne jenom permanentně zvyšovat. Pokud budeme dál chtít zvedat důchody bez ohledu na ekonomickou realitu, začne průběžný systém kolabovat už ve chvíli, kdy stát narazí na dluhovou brzdu. Což vzhledem k zadlužování v posledních letech není tak vzdálený horizont. Pak totiž už nebude možné bezhlavě utrácet a vláda se bude muset rozhodnout – investovat do budoucnosti (školství, zdravotnictví), bezpečnosti (policie, armáda), nebo do sociálních dávek a důchodů? A až půjdou do důchodů Husákovy děti, půjde průběžný systém definitivně do… Číst vice »

hank

Pořád dokolečka: Dokud stát nebude hledat peníze tam, kde jsou, nakonec se úplně rozvrátí všechny funkce, které odůvodňují jeho existenci…

medical examiner

Až v dohledné době půjdou do penze „husákovy děti“…

Šejdr

Čili vzhledem k možnosti předčasných důchodů máme tak 10–12 let času. Což není moc na to, že za tu dobu potřebujeme zcela zásadní reformu důchodového systému. Nemluvě o tom, že na dluhovou brzdu při současném tempu zadlužování narazíme už v tomto desetiletí a pak se budou zvyšovat daně, a radikálně škrtat náklady, a největším nákladem jsou právě důchody.

hank

„…a pak se budou zvyšovat daně…“
A proč by se ty daně měly zvyšovat až „pak“, když se to ví už teď?

Daňová progrese, majetkové daně, daně z kapitálových příjmů, daně z příjmů právnických osob, windfall tax, sektorové daně, odbourání úlev pro OSVČ – to jsou všechno reálné dávno známé možnosti, který brání jenom ideologická zabedněnost ODS.

Nechat veškerou zátěž naházenou na chudnoucí střední třídě je zaručená cesta k rozkladu státu.

Ondra L.

Je to tak, oni osratni prijemci davek – legendam navzdory – nezatezuji system prakticky vubec, napr. podpory v nezamestnanosti obnaseji pouze 8 mld rocne.

medical examiner

No jo…ale to máte 8 mld. tady, 1 mld. támhle…a pak se divíte i nohama, že vám vychází výdaje státního rozpočtu 78 mld… 😀

Ondra L.

8 miliard jsou celkove vydaje, vetsina jich vznika v prvnim mesici. Chcete prispevek v nezamestnanosti zrusit uplne? Vznikne vam rada jinych, obtizneji resitelnych problemu. Chcete usetrit zkracenim doby naroku, jak navrhoval jurecka? – neusetrite skoro nic. Stejne je to i se socialnimi davkami – vetsinu z nich totiz tvori rodicovsky prispevek a materska. Chcete je zrusit? Krom toho vlada nedostala od volicu mandat na zlikvidovani socialniho systemu, i kdyz nekteri politici by si to jiste prali.

medical examiner

No…ono kdyby se omezily dávky v nezaměstnanosti…tak by taky něco káplo…
Třeba na maximálně půl roku…

mic

Na kratší vzdálenosti se už dnes jezdí autem, pokud je v cíli kde zaparkovat… Takto se bude jezdit autem více…