Středočeský kraj od března zruší desetinu spojů ve veřejné dopravě, zdraží od července

CityElefant Českých drah v Praze - Vršovicích. Foto: PIDCityElefant Českých drah v Praze - Vršovicích. Foto: PID

Redukce počtů spojů a omezení kapacity potrvá až do konce příštího roku.

Středočeský kraj přistoupí od 7. března k omezení zhruba desetiny spojů veřejné dopravy. Důvodem je velký propad tržeb z jízdného. Konkrétní škrty mají být zveřejněny v příštích dnech.

O chystané redukci dnes v dopise informoval všechny obce krajský radní pro mobilitu Petr Borecký. „Jde o věc, která nebude populární, ale musíme ji řešit,“ uvedl Borecký. Zdražení tarifu a zrušení některých spojů označuje kraj jako stabilizační opatření.

K omezení frekvence spojů zhruba o desetinu dojde od 7. března do konce příštího roku. „Jedná se o omezení, které je schopno přinést reálné úspory, ale ještě výrazně nezasáhne komfort dostupnosti veřejné dopravy ve Středočeském kraji. Umožňuje navíc relativně snadný návrat k normálnímu stavu, bude-li to třeba,“ dodal Borecký. Konkrétní změny má představit Ropid a Integrovaná doprava Středočeského kraje v příštích dnech. Dopad na obyvatele má být podle Boreckého co nejmenší. Má jít jak o redukci spojů, tak snižování kapacity.

Propad tržeb z prodaných jízdenek za loňský rok přesáhl kvůli nižšímu počtu cestujících více než půl miliardy korun. „Z dosažených úspor budou především sanovány ztráty systému tak, aby byla zachována obslužnost a konkurence v oblasti regionální dopravy a zároveň aby nedošlo k výrazně většímu zatížení rozpočtů středočeských měst a obcí než bylo v roce 2020,“ dodal Borecký.

Ztráty 10 až 13 milionů korun týdně

Podle něj ztráty dopravců činí každý týden zhruba 10-13 milionů korun. „Pokud by se trend nezměnil, mohla by v souhrnu za roky 2020 a 2021 kumulovaná ztráta dopravců ve Středočeském kraji přesáhnout částku 1 miliardy Kč. To řadu z dopravních společností tlačí přes hranici přežití. Současně rozpočty středočeských města a obcí, ale i kraj už nemají takřka žádné rezervy, které by do systému mohly dát,“ uvedl. Kraje už kvůli dopravní obslužnosti žádají o pomoc stát, zatím ale marně.

Středočeský kraj dá ročně na dopravní obslužnost 3,5 miliardy korun, za poslední roky tato částka výrazně stoupla. Kromě zdražení a omezení frekvence spojů dojde i k úpravě technických standardů PID, aby dopravci ušetřili za pořizování nových vozidel.

O výši zdražení zatím není jasno, kraj o něm zatím jedná s Prahou. Borecký už dříve v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz uvedl, že by mělo dojít k navýšení o nejméně o inflaci od poslední úpravy v roce 2011, tedy o 21 %.

Třetím krokem je úprava technických standardů PID, které budou spočívat v mírném prodloužení tolerovaného stáří autobusů tak, aby dopravci nebyli nuceni v letošním a příštím roce pořizovat nová vozidla nad rámec nutné obnovy.

Úprava standardů by měla přinést úsporu ve výši 335–385 milionů korun za rok 2021, která půjde na sanaci ztrát dopravců a na zmírnění tlaků na rozpočty obcí, měst a kraje.

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje omezení dopravy kvůli koronaviru PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj Top
187 komentářů