Středočeský kraj chystá zdražení veřejné dopravy. Má pokrýt nejméně inflaci za deset let
Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy
Výdaje na veřejnou dopravu za pět let stouply v kraji o téměř miliardu korun. Ke zdražení by mělo dojít v polovině roku.
Ústecký a Středočeský kraj je dopravní skanzen české republiky zamrzlý v dobách socialismu.
Zrušit všechny autobusové expresy tipů 500, kladenský expres, přímé spoje Vlašim -Benešov co nezastavují všude ( ať je mají dopravci na vlastní náklady) a další co jsou duplicitní s dráhou . Na dráze si dupnout na ČD aby vyřadila ten dederonský šrot a věci tipů Regiomeouse a nebo změnit dopravce , a SŽ nutit do skuteçných rekonstrukcí menších tratí tak aby odpovídaly 21 století ( kapacitou , zabezpečením , tím pádem vyžší rychlostí , nikoli unifikované zastávky , kilometry modrého zábradlí, ono když by se o svoje budovy dráhy staraly nebylyby ve stavu jakém jsou ) , socialistický komplex některých… Číst vice »
Nejprve se jízdné občanům zlevní díky integraci a poté se zdraží, protože nám to zlevnění chybí v rozpočtu…
Možná by stačilo zpřehlednění – dnes jsou některá pásma za 6,- a některá za 8,- = pokud by byla všechna za 8,-, tak by to taký skok nebyl a ještě by se z toho skvěle počítaly všechny státní a PID slevy. Pokud by to bylo málo, tak pro jedntolivé jízdné není problém zavést „nástupní sazbu“, která b byla pro všechny stejná, bez ohledu na slevy, např. 2,-Kč
Středočeský kraj i Praha mají jedno z nejlevnějších jízdných v republice, nevidím problém se zdražením…
Udržet neudržitelné. To je podstata stanoviska středočeského hejtmanství. O průběžné analýze jako podmínky zvýšené adaptability asi tamní radní jaktěživ neslyšeli. Vzduch vozí pouze ekonomický sebevrah.
Správně, první je třeba pořádně zdražit minimálně o třetinu, a teprve pak se podívat, které spoje lidé nutně nepotřebují, a zůstala jim nejmenší vytíženost.
Adekvátně se všal musí zvyšovat i ceny silniční dopravy, která stále zůstává jakoby levná, protože v něčím zájmu není ochota uplatňovat skutečné náklady z této dopravy. Což je naprosto nezodpovědné a je otázkou, jak tuto činnost posuzovat – i z právního hlediska. V žádném případě například nelze uvažovat o tom, že všechny druhy dopravy mají stejné podmínky a jsou na ně stejné požadavky.
Ano,ano pozavírat všechny,co jezdí autem.😃
A jakpak ji zvysite? 🙂
Podle skutečných nákladů a škod. To ale určitě nepochopíte. Protože nevíte, neznáte, znát nechcete. Tak doporučuji dobrou vůli pochopit a více se učit.
Mýto, parkovací poplatky.
Jsem pro mýto tak aby ŘSD(+krajské správy) i SŽ byly na kladné nule.
Zdražit před volbami? To ho šéf jakékoliv strany nepochválí.
Co maji delat, posledni ranou bylo schvaleni zruseni superhrube mzdy, tim maji kraje vyrazne mene prostredku, a budou to resit i jine kraje a obce… – Libereckému kraji bude příští rok kvůli zrušení superhrubé mzdy chybět více než půl miliardy korun. Zvažuje zrušení dotačních fondů, zastavení investic a oprav… – Nejzásadnější vliv a trvalý problém nastane zrušením superhrubé mzdy bez kompenzací pro obce a kraje. Jenom pro Pardubický kraj to bude znamenat výpadek 380 až 390 milionů korun každý rok, tedy 10% rozpočtu kraje. – O stovky milionů přijde Plzeňský kraj. „V letošním roce už jsme se kvůli koronavirové krizi… Číst vice »
Zdražovat salámovou metodou, každý rok malé kolečko.
Tak to je otazka, protoze vypadek mate okamzity… Urcite nekde nejsou ceny tak nizko jako treba v Praze, kde se nezdrazovalo ani o inflaci a jeste se zlevnilo, takze tady ten salam bude spis pul sisky navic… resp. mel by byt, a to i v predplatnem…
Je to menší zlo než škrtat spoje.
Mně nedělá problém dát za jízdenku v autobusu z Kolína do Týnce místo 19 korun 20 -22 , třeba. Prostě pokud to bude v rozmezí 5-10% tak super. Všechno zdražuje. Inflace je , ceny jízdného se nezvyšovaly. A případnou výhodnější nabídku která by pomohla zabránit odlive k autům ať řeší nějakým předplatným.
Hlavne ze se v kraji dotuji desitky nesmyslnych lokalek jako je trhvy stepanov, kralovice, rozmital, zadni treban atd. Na to je penez dost a zbytek daji doslova cestujici z elefantu a jinych vytizenych spoju.
Vážně by mě zajímalo, kolik z těch 3,38 miliardy jde na tyhle lokálky.. tipuju pár milionů.. tedy celkem zanedbatelná částka, která de facto nic nemění
Co lokalka, to 10-20 milionu, vsak si to spocitejte sam. Ujet 1km vlakem stoji kolem 120 kc. A s udrzbou trati tak 200 kc.
A na to jste přišel jak? Zkuste udělat výpočet a zveřejnit. A kde jsou tržby? Kde je nákladní doprava? A proč třeba ta nákladní doprava je na nich znemožňována? Proč státní dopravní politika ji nepodporuje? Atd. Atd.
Za tohle podekujte vlade, ze se rozhodla na ukor kraju a obci vam nechat par stovek v penezence…
Pokud mely me penize jit do takovychto nesmyslnych trati, tak si je radsi utratim sam, nizsi dane jsou lepsi. Zabavu pro fanousky vlaku si hradte laskave ze sveho. Krome tohoto webu jsem zatim nenarazil na nikoho, komu by nizsi dane vadily. Mozna to bude tim, ze neznam nikoho, kdo pracuje na draze ani zadne vlakove blazny. Nejak nevim, o cem se bavit s lidmi, kteri neznaji jina temata nez vlaky, koleje, dopravci apod. Kdyby znali, mozna by se jim nehroutil svet, kdyz se snizi dane. Kdyz nevi kam s usetrenymi penezi, tak at si za ne obhednaji ty zrusene vlacky.… Číst vice »
Daně jsou u nás jedny z nejnižších, takže opět raději mlčte. A nevím, proč by zase vám, pro vaše zájmy a chutě měl někdo přispívat na vaše ježdění po silnicích a na zdravotní dopady z této vaší činnosti, stejně jako na cyklostezky apod. Ať si tedy každý platí vše podle skutečné ceny sám. Schválně jak to dopadne. Předpokládám, že byste s tím určitě souhlasil při vašich názorech a nápadech.
Lokálky nejsou žádná zábava pro fanouáky vlaků, nevím kde jste na takovou blbost přišel.
Nikdo jiny uz nimi temer nejezdi.
Mluvte za sebe. A navíc, co jste kdy udělal pro to, aby ta veřejná doprava k něčemu byla, vyhovovala? Z vašich příspěvků vyplývá jediné, že byste ji nejraději zlikvidoval a zavedl to, co tu bylo počátkem 90. let. Tedy ponechat jen pár hlavních tahů a to ještě pro nákladní dopravu a vše ostatní dát na silnice jak kdysi v tom USA. Ale my už jsme poněkud jinde za těch pár desítek let. Jenže do toho může mluvit jen ten, kdo o tom něco ví, kdo je odpovědný, kdo má rozum a komu nezáleží jen na sobě a svých zájmech. A… Číst vice »
Nejdřív si zjistěte, než budete zase psát své nenávistné názory, jak se skutečně dotuje taková trať – kolik tedy ročně její údržba a provoz stojí. Tedy objektivní náklady, vypočtené objektivně a ne podle toho, co si kdo napíše nebo naúčtuje. A berte v úvahu, že většina lokálních tratí není za desítky let skutečně modernizovaná, udržovaná, takže se jezdí – nadneseně řečeno – zadarmo. A pokud se do nich dávají peníze, tak spíš na jejich likvidaci, na znemožnění řádného provozu – tedy např. snižování kapacity, likvidace kolejišť, možností nakládky a vykládky, hradí se z toho zabezpečení přejezdů pro auta, místo, aby… Číst vice »
Vy jste se zblaznil? 🙂
Přesně tak , do lokálek se neinvestuje a pokud tak do zcela zbytečných věcí ( kilometry modrého zábradlí, unifikované vše atd.) , Žádné moderní zapezpečení , jezdí na nich doslova šrot kterým lidé jezdit nebudou ( regiomouseje hlučný , špatně se do nich nastupuje ) , časté čekání na navazující spoj ( např zpožděné rychlíky z Budějovic ) atd. Když by byl už konečně nový zabezpečovač který by umožnil větší propustnost hlavní ch tratí = přímé spoje z těch lokálních do center měst , moderní hibridní jednotky toto umožňující , byly by lokální tratě tipů Trhový Štěpánov , Sedlčanska hned… Číst vice »
Tak rozhodně mnohem lepší postup, než omezovat nabídku spojení… Možná inspirace pro Ústí…?
Pozor – to je příliš zjednodušující tvrzení: je třeba velmi citlivě hledat hranici mezi cenou služby a její užitností. A v současnosti už je stupeň automobilizace společnosti na hodně vysoké hodnotě! – takže jediné, k čemu může neopatrnost při volbě ceny vést, bude enormní tlak na budování nové silniční sítě a parkovacích možností.
Kvůli zdražení o nějakých 10-20% fakt ne.
Ale pochopitelně že ano, už teď je cesta autem mnohdy výhodnější. Je třeba pamatovat na to, že na venkově má auto každá aktivní domácnost. Trvale klesající obsazenost regionálních motoráčků to jen potvrzuje.
Jezdit sockou je prostě méně pohodlné a zatím se nepovedlo nějak hromadně přesvědčit lidi ve venkovských oblastech o jejích výhodách.
A na samotnou cenu to neutáhnete nikdy – i kdyby to bylo zadarmo, tak se vám na to vykašlou.
Není tak docela pravda. Jednal jsem s řadou lidí i obcí. Brali by hromadnou dopravu a jezdili s ní, ale schází tomu snaha vyhovět lidem a jejich potřebám a zájmům. A to se prostě nedělá, byť jsou výjimky jako např. trať ze Šumperka na Kouty apod. Ale to jsou v zemi spíš ojedinělé výjimky a ani zde to není zas tak dokonalé. A právě tím, když se doprava značně zlepší, zvýší se vytíženost – využití a tím i tržby. A pokud se konečně podaří dostat na koleje i většinu nákladní dopravy, pak se není už o čem bavit.
To jsou jen vaše šototeorie. S jakými obcemi a v zastoupení koho,to už nám asi nepovíte,co? S rostoucí životní úrovní prostě upadá význam veřejné dopravy na venkově. Školáci,ti co už nemají papíry,nebo se už necítí na to řídit,turisti,jednotky osob mimo systém. Taková je realita, můžete se přesvědčit v kterékoliv zemi na západě. A tam máme doufám jako země namířeno. A s tou nákladkou to už je úplně mimo mísu. Kontejnery, sypké náklady ve velkých objemech,auta. Občas něco speciálního. Velké firmy, logistické centra,přístavy. V těch nejbohatších zemích dotované přepravy,v jednotkách procent celkového množství výkonu. Ne,k balíčkům v hytláku pro paní řídící… Číst vice »
Jak tak koukám na ty ušaté teorie, tak on to bude asi jeden plzeňskej schizofrenik, co vystupuje pod dvěma jmény TM a MS.
Koho myslite, to je zajimave?
Teorie je to jen podle vás, stejně jako teoretici nikdy nepřipouštěli, že budou nějaké nezvladatelné pandemie, že není potřeba mít zásoby strategického materiálu, záložní nemocnice, zásoby potravin na delší dobu apod. Doufám, že lidé s tímto myšlením už se nikdy nedostanou do vedení státu a do rozhodování o ekonomice.
Jenže ona ta hromadná doprava vůči silniční je dnes dost drahá i díky tomu, co a jak poskytuje. Takže to není tak jednoduché.
Za jakých okolností je auto (s amortizací atd.) výhodnější než veřejná doprava, kdo volí auto právě kvůli ceně?
Obávám se, že důvody proč jet autem, jsou jinde (rychlost jízdy z A do B, flexibilita,…)
Ne tak docela. Jezdit autem, start se o ně, mít kde parkovat, řídit atd. je docela zatěžující a je to i ztráta času a není zas tak moc lidí, kteří by z auta byli nadšení. Ale koncepce veřejné dopravy je taková, že mnohým nic jiného nezbývá. Když v obci jede autobus 5x denně, v So a Ne třeba vůbec ne, zastaví v obci jen jednou, přestup na vlak znamená složitou cestu přes schody, podchody, bez nástupišť apod., tak je to pro řadu lidí nedostupné. A vtom to vězí. Tady je zanedbanost v řádu desítek let a není snaha to ani… Číst vice »
Když už to auto jednou je (což dnes většinou je), tak ta čísla vycházejí často pro to auto, protože už počítáte jen variabilní náklady.
Auto má životnost v ujetých kilometrech, do servisu taky jezdím po X km. Tedy i pořizovací cena auta je v podstatě variabilní náklad, když pojedu jednou za měsíc tak se rozpadne později než při jízdě každý den.
Jen tak dál ! Tímto stylem můžete zachvilku tu dopravu zavřít úplně.
To radši budou lidi jezdit auty, v klidu a v pohodě a hlavně kdykoliv!
Trend hromadného přesunu lidí do vlastní dopravy byl nastolen už od devadesátých let. Motivací k tomu je, kromě dostupnější nabídky aut, právě i výrazné zdražování veřejné dopravy.
Tak v některých místech je auto nutnost. Např. když bydlíte v jedné nejmenované vesnici za Starou Boleslaví. Tam jede v pracovní dny ráno JEDEN (!) autobus oficiálně v 7:20 (fakticky 7:19) a pak další až 14:33 a mezitím smolík…
Zdražení se dá v dnešní době očekávat, naopak zlevnění by bylo podezřelé.
Jasně, pokrok v přesunu lidí z aut do vlaků a autobusů dosáhneme zdražením a osekáním spojů. Lidi, probuďte se.
Zdražení je nutné. Koronakrize způsobila značné problémy ve veřejných rozpočtech, a je třeba vzniklé ztráty nějak pokrýt. Naopak osekání spojů je naprosto nežádoucí a jenom škodí.
Hlavní problém není Coronavirus, ten je jen dočasný. Hlavní problém je snížení daní z práce o 100 miliard.
Dám na to krk, že koronavirus opravdu dočasný není !!!
Když už bude naděje, že epidemie skončí, naši bohužel spoluobčané nebudou mít nic lepšího na práci, než se jít ožrat do hospody, a druhý den uspořádat kobercový nálet na supermarkety…
Koronakrize se projevila, ale ne zas tolik v pozemni doprave, hodne tomu pomohlo prave to snizeni dani o 100mld., protoze ty penize krajum a obcim jdou prave z techto dani…
A proč u silniční dopravy se investice i další položky do této dopravy neustále zvyšují? Tam to neplatí? Proč to máme platit všichni a zejména v tom nejdražším, tedy zdraví a poškozeném prostředí. To stojí desítky miliard ročně, ale je kolem ticho. O tom se prostě nesmí mluvit.
Zdražení je v pohodě, hlavně se nesmí omezit spoje. Spíš naopak.
Některá nabídka byla až příliš rozmařilá i v době, kdy žádné viry neřádily – lidé se budou muset znovu přizpůsobit nutnosti většího množství přestupů: i když to není lákavé řešení, bude to jediná cesta, jak ušetřit a nelikvidovat přitom příliš nabídku spojení.
Osobne mi ani tak prestupy nevadi, cesta mi aspon rychleji utece, protoze se aspon neco deje, jen by bylo potreba zarucit tyto prestupy a ne ze na vas pak spoj nepocka a musi se cekat 30 minut na dalsi. Mozna by stalo za to trochu nektere linky poupravit, prijde mi, ze jich je az zbytecne moc a casto se upravuji. Opravdu si nemyslim, ze je treba mit vsechny mozne kombinaci tras
Přestupy zejména při každodenním cestování určitě nikoho nelákají, i když jsou garantované, ale zvýšení jejich počtu je v tuto chvíli asi opravdu jedinou cestou, jak ušetřit bez výraznějšího omezení dopravní obslužnosti zejména tam, kde lze rozumně využít volné kapacity jiných souběžných spojů bez jejich přetěžování: dost příměstských linek PID je „třístovkových“, ačkoli by klidně mohly být jen „čtyřstovkové“ a výchozí nikoli třeba od už metra, ale od nějaké mimopražské železniční stanice, okolo níž stejně přímo nebo téměř jedou, a v některých příměstských oblastech by změna linkového vedení mohla umožnit tento způsob obsluhy území i ještě rozšířit i tam, kde dosud… Číst vice »
No tak 30 minut se ještě dá.
Ale čekat takových 80-90 minut je horší.
Přestup není problém, ale musí mít logiku a musí být pohodlný, tedy aby vše proběhlo, nejlépe na jednom nástupišti.
veřejným zájmem a zajmem deklarovanym politiky je dostat lidi z aut do vhd. nebyla by cesta nechat jizdne jak je a nutne penize vytahnout z volantů pomoci dane z benzinu? třeba…. . kdyz bude jizdenka pid v nejlevnejsi relaci stat 25 kc tak smerujeme k vizi ministru typu říman a jinych . vsichni do aut .
Jizdenky PID maju v CR a SR jednu z najnizsich cienaj po pripadnom 20-30% zvyseni…. doterajsi stav je neudrzatelny…. aspon na SCK zasadla manazerka a nie populisticka hlupana
pre minuskarov… vyssi ciel je pekna vec ale stale aj iny pohlad kto to zaplati( uctenky dopravcom neplatis tak, ze pojdes a popitas vyssiu moc nech plati) a kraj ma aj ine veci v povinnostiach napriklad krajske skolstvo nemocnice a podobne ktore musi hradit
Naopak, daň z nafty byla naopak snížena (o korunu za litr) – tím netvrdím, že je to správně.
To není špatné, ale přemýšleli jste o zdanění ježdění autem? Můj vlastní návrh je 0,125 Kč/km krát pohotovostní hmotnost v tunách. Výnos z tohoto zdanění by byl rozpočtově určený na opravy silnic. Ale pozor! Na veškerých silnicích 1.třídy a dálnicích by se platilo mýto! A to stejným způsobem jako u daně, ale výše samotného poplatků se bude pohybovat od 4,-Kč u osobních aut do 3,5 tuny, až do 16,-Kč u autobusů a kamionů. Takže u dálkového autobusu z Prahy do Brna by to bylo takových 55-70 tisíc korun. Výnos mýta by tvořil část financí do železniční dopravy… Jakože jen na… Číst vice »
Tak tohle je spise na myto, nez danit podle tun…
Částky na mýto byly spočítány a jsou dost vysoké. proto se nikdy o nich nemluvilo a není odvaha to dostat do praxe. Stačí to i porovnat s cenami mýta v zahraničí. U nás je to směšná cena. Např. pro kamiony a autobusy vycházela cena za 1 km kolem 12 Kč na dálnicích a silnicích I. třídy a na dvojkách a trojkách kolem 20Kč a více. Samozřejmě by pak nebyl už problém vozit co nejvíc po kolejích. Vyplatilo by se to. Ale není, z kdovíjakých důvodů, zájem.
Problem je, ze dane z benzinu a volantu inkasuje stat, kdezto stat rozhodl, ze snizi dane z prijmu FO (zruseni superhrube), ktere jdou do rozpoctu obci a kraju (nejen statu)…
STAN mě hodně zklamali. Veřejná doprava byla v krajských volbách jedno z jejich hlavních témat a o zdražování se tam rozhodně nemluvilo. Naopak slibovali dokončení integrace, která za předchozího vedení moc nepostupovala a opakovaně se po částech odkládala. Zdražení by mi dávalo smysl ve chvíli, kdy bude práce vykonána a integrace celého kraje dokončena, jako příplatek za odvedené úsilí a rozšíření dopravního systému. V současné situaci nejenom že je to nepopulární, ale je to pěkná sprosťárna. Navíc se tím roztáčí cenová spirála – teď si zdražením chtějí kompenzovat výpadek příjmů, což ale povede jen k dalšímu snížení počtu cestujících a… Číst vice »
Integrace autobusové dopravy do PID bude během tohoto volebního období dokončena. Pracuje se na tom.
Ke snížení počtu cestujících po zdraženií nejspíš nedojde, jezdit budou pořád. Horší by bylo, kdyby se plánovaly masivní plošné škrty, jaké chce provést v Ústeckém kraji ANO ve spolupráci s ODS a Spojenci pro kraj.
V pořádku, tak ať zdraží ve chvíli kdy to bude hotové. To by mi přišlo fér, aspoň budou mít motivaci s věcmi konečně pohnout. Termínům uvěřím, až to uvidím v praxi, něco podobného slibovalo i předchozí vedení a jak to dopadlo víme.
K integraci v PID zbývá jen pár méně významných oblastí, většina už byla provedena do konce roku 2020.
Myslíte třeba Mladoboleslavsko jako méně významná oblast?
Na to se zeptejte kolegů z redakce, pane Sůro. Z pohledu výkonů v PID souhlasím, že „Poslední velká integrace“ proběhla do konce roku 2020. https://zdopravy.cz/posledni-velka-integrace-v-beroune-bude-centralni-prestupni-uzel-68491/
Méně významných možná pro vás, pokud tam nebydlíte a necestujete. Např. jen na trase páteřní linky Praha-Brandýs n.L.-Benátky n.J.-Mladá Boleslav-Mnichovo Hradiště žije cca 100 tisíc obyvatel (pouze ve Středočeském kraji, Prahu nepočítám). Na rozdíl od jiných již integrovaných nemá tato linka rozumnou železniční alternativu a je silně využívaná. Integrace? Zatím ani v plánu…
Tak to je potom velký špatný…😀
100 000 obyvatel, to je veliký potenciál! Tak ho nepromarnit!
no to je jedno krajske mesto, a ucpana dalnice D10…
Tam právě schází ta nová železniční trať. Ale nemá žádnou prioritu na rozdíl od mohutných investic do dalších kapacitních silnic, dálnic., obchvatů apod. ,což dopravu neřeší, naopak způsobuje to další problémy a zdražování dopravy jako takové.
Schází, ale to asi v horizontu pár let nevyřešíme. Integrace autobusů už měla být dávno hotová.
To souhlasím, ale o tu trať je třeba usilovat a tlačit na to, jinak nebude ani za sto let.
Jenze oni za to nemuzou,… je to dobry tah vlady, po prohranych volbach krajum zatnout sekeru v prijmech z dani (snizeni dani, zruseni superhrube), ackoliv tento navrh drive prohlasovali jako podvod na volicich,… osobne p.Babis prohlasil zruseni superhrube jako ranu pro CR, kdy muzou klesnout ratingy a CR pujde do kopru…
To sice nemůžou, ale tím že sahají okamžitě ke zdražování aniž by odvedli nějakou pozitivní práci jsou Babišovi akorát na ruku. Ten to ve volbách využije ve svůj prospěch.
To ja vim, ale ono to nema reseni, bud skrtnete vydaje tak, ze neopravite ani metr silnice, skrtnete penize do zdravotnictvi, domovum s pecovatelskou sluzbou, nebo v doprave, nebo kde? Kazdopadne je to velky problem,…
Stan i Piráti jsou takové slibotechny a hlavně nemají skutečně odborně podložené koncepce. Něco plácnou, ale skutek utek a hlavně slibují to, co chtějí slyšet jejich voliči.
Hmm, nespletl jste si to s ANO….???
Pac to neustale neco slibuje a jeste tem krajum a obcim skrta penize,…
Já se ANO nezastávám, ale ta druhá varianta je ještě horší.
Středočeský kraj by především měl v první řadě nalézt levnějšího dopravce na železnici, tak jako jiné kraje. Tento se o to vůbec nepokusili. A důklafně prověřit hospodaření IDSK. Ty vazby a bagrování výkonů jsou tam do nebe volající.
Bohužel, minulé vedení kraje v čele s Jermanovou nabagrovalo všechny tratě do rukou ČD na celých 10 let.
Ještě že k ničemu takovému nedošlo, ty šroty z Německa, kteří sem ostatní dopravci tahají, tady okolo Prahy fakt nepotřebujeme.
To jo, protože všichní přípražští jsou nadšení milovníci Regionov a 714 a Bafíků 🙂
714 s bafíky ještě ve SČ kraji někde jezdí? Kde prosím?
Regionovy jezdí, ale v čem je u nich problém? Pokud jsou nasazovány na trať s nízkou traťovou rychlostí, velkou vzdáleností zastávek a nepříliš velkým podélným sklonem, tak v tom nevidím problém. Jsou bezbariérové, IS obsahují, mají otevírací okna. Rozhodně lepší, než 845 (a to bez ohledu na dopravce, na tyto německé šroty bych měl úplně stejný názor i v případě, že by nějaké snad chtěly koupit i ČD).
Striktně vzato Louny-Slaný-Praha, i když jen jeden pár.
Tam jezdí 714 se třemi Bdtn, nebo se to změnilo a jezdí tam 010?
Ale tak či tak, to je asi jediný, nebo jeden z opravdu mála spojů v rámci PID v tomto řazení.
To sice máte pravdu, ale ve smlouvě je tuším možnost soutěžit tuším 20% výkonů .. Asi bych s tím pozvolna začal, jsem režijkář, ale tenhle přístup ČD je neudržitelný….
Co máte za problém s Regionovy ?
Slušné svezení a na vesnice ideální soupravy !!!
Na takovéto ježdění nepotřebujeme předražené Štááádlery a další soupravy za randály !!!
Potřebujeme poctivé Honeckry, stará patra, a ne německé verky.
Potřebujeme patrové jednotky řady 671!
Levnějšího dopravce ? V dnešní době ?
Co čekáte, že to někdo bude dělat za pár babek ?
Ona ta sranda něco stojí…lidi chtějí nová vozidla, dobré platy a k tomu jsou další náklady s tím spojené. To nemůže fungovat za pár korun !
V autobusové dopravě také hledají ty nejlevnější dopravce a pak nám tady jezdí šrotiště a řidiči stávkují o vyšší platy…….to už tady několikrát bylo !
Tak třeba na R14 se změnou dopravce ušetřilo jen z veřejných rozpočtů 300 míčů. Další v součtu miliony ušetří cestující díky levnějšímu jízdnému. Tady je sice jízdné dané krajem, ale levnější dopravci nabízející stejné nebo i kvalitnější služby proti ČD existují. ČD se svými popelnicemi 810, 714 a 814 jako nosnou řadou na dieselových tratích v tomto kraji jsou extrémně předražené.
No jó, ale co to je 300 milionů, když se na jiných místech vyhazuje po miliardách?
Ale hlavně ty autobusy nejezdí za skutečné ceny. V podstatě jen za naftu, řidiče a s bídou za odpisy. U železnice se ale musí platit vše. POkud by to bylo jako u silniční dopravy, pak i cena bude nízká.
Tak především by Petr Borecký (STAN), pokud hovoří o udržitelnosti, měl v prvé řadě objednávat jen ty spoje, na kterých existuje přepravní poptávka. A že jsou v optimalizaci spojů v rámci PID rezervy značné, je zcela evidentní https://imgur.com/re46oBU
Jak můžete z jedné fotky něco usuzovat? 😀 😀 😀
Přidat další není problém https://imgur.com/UDSOu9Y
Na které lince ve Středočeským kraji jezdí Desiro? Myslím že v tomto je zrova Středočeský kdaj v nevinně 🙂
Pokud jsou středočeské Roztoky málo, mohu přidat další ukázku „obsazenosti“ z linky S76 https://imgur.com/r2QrkN6
Aha, takže vy cíleně vyhledáváte poloprázdné spoje, abyste pak mohl tady říkat, které spoje/linky/tratě jsou na zrušení? A proč už nedodáte průměrnou obsazenost všech spojů na celé lince za celý rok?
Na každé lince jsou nějaké prázdné spoje v některá období, i na tramvajové lince 22, kterou přeci taky nikdo neomezuje ani neruší.
Dvaadvacítku zrovna omezují, jen část spojů jede celou trasu, i v centrálním úseku o minutu až dvě delší intervaly … jenže i při těchto omezeních není narušena funkčnost celého dopravního systému. Ale ve venkovských oblastech při intervalech v lepším případě půl až čtyři hodiny i vypuštěním poměrně prázdných spojů funkčnost systému drasticky klesá … no, papalášům, kteří berou za zpestření, že někdy místo autem se svezou autobusem nebo vlakem, těm to nevadí, a ti převážně rozhodují …. .
Provoz linky S49 objednává město Praha (ROPID), nikoli Středočeský kraj – a do Roztok u Prahy jezdí především proto, že na pražském katastru nemá v tom směru kde rozumně skončit.
Kde a kdy konkrétně (pouhé datum nestačí) ty obrázky vznikly – za pobytu při obratu v některé koncové stanici, kdy ve vozidle logicky žádní cestující nebyli?
Hlavne ze jezdi z Libne do Hostivare, jediny rozumny spojeni…
Přesně tak, v Praze se dá zredukovat již zmíněná S49 třeba na celotýdenní 1h takt (úplné zrušení bych si nepřál). Největší úsporu Praze přinese zrušení vložených spojů linky S9 Praha-Říčany v sedle (cca 10.00-14.00) a večer (20.00-21.00). Na elektrických linkách přinese úsporu trvalé zrušení rozjezdu ve 23.30. Mimo Prahu mě napadají drobné škrty na trati 235 Kutná Hora-Zruč n/S. Tam jede vlak liduprázdnou krajinou každou hodinu ve špičce a každé 2 h mimo špičku. Posunem některých spojů mimo takt (na interval 2-3 hod.) by se dalo snížit počet spojů na trati při zachování kvalitní nabídky s přípoji v KH nebo… Číst vice »
Naopak, linka S49 potřebuje výrazně posílit a nasadit nějaké moderní elektrické jednotky. Linka MHD s hodinovým intervalem napříč velkoměstem skutečně moc lidí nepřiláká, zvláště při vozovém parku Arrivy (většinou tam jezdí 845).
Linka S49 akorát ubírá kapacitu na nákladním průtahu Prahou.
To je holt důsledek toho, že stále neexistuje Libeňský přesmyk, který už mohl být dávno hotový. Pak by bylo pro linku S49 prostoru dost.
Zrušením linky S49 by se ušetřilo v podstatě bez negativních dopadů na cestující. Pokrytí její trasy pomocí MHD je dobré, ta linka nepřináší nic navíc. Smysl má možná několik špičkových spojů Roztoky-Holešovice.
Dobré jo? Vy komiku. Buďte té dobroty podívejte se na možnosti dopravy z Hostivaře (a okolí) do Dejvic (a okolí).
Jet jedním vlakem nebo busem, metrem, tramvají přes hodinu, to je celkem rozdíl. A to ani nemusíte mít kočárek nebo zavazadla.
Zkuste si ve špičce autobusovou linkou 182 nebo 183 absolvovat cestu z Libně do Hostivaře. Myslím, že neustálé kolony v Průmyslové ulici (které rozhodně nezmizí, dokud se nepostaví východní část MO) vám budou stačit jenom jednou a ještě budete v dobrém na S49 vzpomínat. A osobně jsem ji dříve využíval velmi často, protože žádná linka MHD nezvládne ze severního konce Prahy do Hostivaře (s možností následného přestupu na S9 do Uhříněvsi a dále) dolet tak rychle a bez přestupu. Význam linky S49 je tedy veliký, jen je potřeba ji zatraktivnit krátkým intervalem a vozidly odpovídajícími moderní VHD a také infrastruktuře… Číst vice »
Nechci se přít, protože S49 také občas využívám.:-) Ale vidím počty cestujících a ty jsou prostě v jednotkách kusů. Lidi o tento směr příliš zájem nemají, to je celý problém.
Malý zájem je vyvolán právě tím dlouhým intervalem – čekat 20 minut nebo déle na vlak, který má fungovat jako řádná součást MHD, nikdo normální pochopitelně nebude, protože tu cestu mezitím nakonec většinou zvládne i s několika přestupy jinou pomalejší MHD, ale zkuste se dostat třeba z Harfy do Dejvic (přímou) tramvají a porovnejte si to s rychlostí přesunu kombinací s vlakem, třeba vám to pak všechno dojde.
Presne jak pise S49, kdyz mi to ujede, tak nema cenu 20-30min. cekat, to uz dam i jinymi spoji, ale je to nejrychlejsi spojeni a to ze ma tak spatne intervaly je dano prave propustnosti site…
Pritom takovych linek by mohlo byt mnohem vice,… i nejlepsi by byla polookruzni linka z Pobaby do Branika, pres Z.Mesto, apod…
To, ze chybi infrastruktura je vec druha…
Dobre??? 😀
Je to nejrychlejsi propojeni Podbaby(Dejvic) s Holesovicemi, Libni a Hostivari…
V Praze je potřebné a zároveň bez extra velkých investic reálné na všech železničních tratích zavést interval kolem 10 minut – pak se stane železnice skutečně plnohodnotnou součástí pražské dopravy. Než se trefovat na nějaký vlak, co jede jednou dvakrát za hodinu, to už se člověk ve velké části případů raději svěří metru, tramvajím a autobusům. Kratší interval příliš snadno reálný není na jednokolejných tratích zejména kvůli křížením, na dvoukolejných zejména kvůli prostoru pro vlaky rychlejší a nákladní, ale do té čtvrthodiny čekat je i v Praze celkem obvyklé a akceptovatelné.
Ano, přesně tak. To se týká všech linek, vč. S49.
Vize krásná, leč bojím se, že ve směru na Beroun nereálná…
tam je mezi Radotinem a Smichovem interval cca 7.5min… dokud nebude tunel, tak fakt ne,…
Hezká šoto-fantasmagorie. Krom toho, že doba neomezeného utrácení pomalu končí, tak mi řekněte, jak to procpete v úseku Vršovice-Zbraslav. 😉
a nákladní vlaky budou jezdit kdy?
Vnitřními kolejemi. Tím, jak v úseku Kolín-Česká Třebová pojede v jednom směru za hodinu jediný rychlík (Praha-Ostrava-Návsí), tak bude místa dost.
V České Třebové se pak sejde současný koridor s VRT Praha-Hradec Králové-Olomouc-Ostrava. Ale tam pojedou jen expresy.
Pokud by jel do Brna přes Havlíčkův Brod, tak by ho kromě R Praha-HB-Brno a Os Kolín-Brno opravdu nic neomezovalo…
Když se z Prahy do Benešova nebo do Vraňan vlezou 4 koleje (vnitřní pro rychlíky a rychlé náklady, vnější pro Os), tak proč ne.
Do Kolína by to jít mělo, do Berouna to vyřeší odklon rychlíků tunelem (který se ale ani po 11 letech nezačal stavêt).
Ale kontrolní otázka: (na kterou prosím o odpověď)
Kolik by muselo těch patráků být? 100? 120?
Už tam jezdí Desira
Desiro ale není vlak odpovídající infrastruktuře. Linka S49 je celá pod dráty, není sebemenší důvod tam jezdit s motorákem.
Běžnému cestujícímu, nešotouši na trakci nezáleží.
Mě více štve pískání šrotů (špalkové brzdy) na S7 než brumlaní dieselu na S49.
Tímhle byste 235 zabil úplně. Vlakem (a koneckonců i autobusem) nikdo pořádně nejezdí, protože má šílené JD kvůli čekání na křižování ve Zbraslavicích (dost vlaků tam čeká přes 30 minut). A vážně, jet VHD třeba ze Zruče do Kutné Hory hodinu až hodinu a půl.. to je dobré tak akorát pro důchodce. Zbytek lidí pojede autem. Spíš by to chtělo výhybnu někde mezi Zbraslavicemi a Malešovem, dálkové řízení z Kutné Hory/Zruče (aby se ušetřilo na výpravčích) a nějaké zvýšení rychlosti, aby trať byla schopná oslovit pravidelně dojíždějící. Krom toho by nebylo na škodu ukončovat vlaky ve Zruči zastávce (tam by… Číst vice »
Dlouhé čekání ve Zbraslavicích se dá odbourat tím, že se obětuje takt a na celé trati (kromě úseku KH hl.n.-město) se bude jezdit netaktově. Při intervalu 1,5 h ve špičce a 2,5 h mimo špičku lze sestavit GVD bez dlouhých pobytů v Zbraslavicích. S přípoji není problém, z KH jede každou hodinu Os/R na Kolín, a když zrovna nevyjde přípoj, lze Os protáhnout do Kolína, odkud jede každou půlhodinu Ex na Prahu. Nejsem si jistý, zda je tu možné přitáhnout nové cestující, když oblast kolem trati je řídce zalidněná periferie. Zajíždění do Zruče-zastávky by ale určitě pomohlo, s tím souhlasím.… Číst vice »
Já to tam neznám, ale myslíte to zkrátka tak – navázat 235 na přípoje bez ohledu na takt?
Když ta přestupová vazba bude stabilní, tak to jedině pomůže. Dotčení si zvyknou a turistům to vysvětlí vyhledávač spojení…
Všude jezdí plno prázdných spojů, týká se to jak vlaků, tak i autobusů. Veřejná doprava má zajistit obslužnost, ne vydělávat. Nějaké ztráty se budou vždy a všude doplácet.
A ne, z jedné, dvou, nebo i padesáti fotek prázdného desira vážně nemůžete usuzovat zbytečnost spojů vhodných ke zrušení. Zvlášť v této době, kdy je cestujících výrazně méně, než jich bylo kdykoli jindy.
Žádný správný hospodář si nemůže z peněz daňových poplatníků dovolit nabízet služby o které není zájem, zvlášť v době dalšího poklesu celkových příjmů. Pokud chce Petr Borecký (STAN) uvažovat o zdražení, musí toto obhájit – doložit, že peníze z dosavadního rozpočtu jsou využívány efektivně, např. analýzou skutečné obsazenosti objednávaných spojů veřejné dopravy. Spoje se dvěma cestujícími přes den (večer nula) obhájit nelze nikdy, ani pod záminkou „obslužnosti“.
Jenže ta analýza, kterou tu provádíte vy, je zcela mimo. Vy najdete jeden, dva, tři nebo klidně i více prázdných spojů, ale ty plné vidět nechcete. Abyste mohl říct, že je něco zbytečné, musel byste mít k dispozici data z celého dne, celého týdne i celého roku a to nejlépe z nějakého dlouhého časového období (a rozhodně ne z období koronakrize). Ale tak jako tak, dopravní obslužnost regionu je nutná. I když v mnohých případech není příliš využívaná (zejména v nějakách vesničkách o pár desítkách obyvatelích, kam jezdí autobus párkrát denně a využije ho pár důchodců za celý týden), nemůžete… Číst vice »
Linka s 49 je opravdu zbytečnost, soudím i z časů nekoronavirových. Obsluha roztok linkou s4 v půl hodinovém taktu a ráno ještě kratším, je opravdu dostatečná a do libně jede přípoj z masaryčky. A přímých cestujících z roztok do hostivaře je opravdu minimum, jestli vůbec.
Ne, není to zbytečnost, je to nejrychlejší spoj napříč Prahou. Nízké využití je důsledek dlouhého intervalu.
Nízkého intervalu? jakože když to bude jezdit každých 15 minut bude to lepší? Vy asi nevíte co to je za spoj nebo jste se šíleně praštil do hlavy. Kde se tam ty lidi vezmou? Odkud kam pojedou? Tam jich víc nebude ani náhodou.
Co je za spoj linka S49 vím víc než dobře, využíval jsem ho velice často. I když tomu nevěříte, i tangenciální linky jsou ve velkém městě velmi důležité spoje. Každý nejezdí nutně jen do centra. A kdyby linka S49 jezdila každých 15 minut, tak bude využívaná mnohem více, protože jen kvůli dlouhým intervalům dávají lidi přednost tramvajím a autobusům, přestože vlak je mnohonásobně rychlejší. Nevím, kdo se u vás praštil do hlavy, ale tohle snad každému dojde, že to tak je.
Ještě dodám k argumentu dostatečného spojení linkou S4 – linka S49 nemá sloužit jako radiální linka, ale jako tangenciální. Kdo se chce dostat z jednoho konce Prahy na druhý, tak nemusí nutně jezdit přes centrum. Není nic příjemného, když člověk musí vlakem na Masaryčku, pak poměrně dlouhým pěším přesunem na metro C (velmi nepříjemnou částí Prahy), metrem a pak jetště autobusem. V tomto je linka S49 nezastupitelná a nikdo z ROPIDu ani IDSK ji zrušit neplánuje, spíš naopak.
No a on prázdný spoj proti špičce je levnějěí, než mít druhou soupravu s četou. Pokud něco omezit, tak:
– Mochov (ale KŽC má smlouvu, že stejně bude dostávat dosyp)
– Lužec (ale nový most, takže politicky neprůchozí)
– Mšeno (ale drahá oprava trati celkem nedávno, takže stejně jako předchozí)
– Kralovice (ideální náhrada autobusem 570 jedoucím centry obcí)
Mšeno není v žádném případě vhodné k omezování, to ani náhodou. Nepřestává mě fascinovat, kolik lidí sem tento blábol má potřebu neustále, asi tak po milionté, psát. Pro CHKO Kokořínsko je tato trať nenahraditelná a především o víkendech jezdí vlaky často plné k prasknutí. Ano, vždy jen jedním směrem, ale to je celkem běžný stav, ta vozidla se nějak přesunout na začátek trati musí. Píšu z vlastní zkušenosti, jednou za čas po této trati vážně jezdím a prázdný ani poloprázdný vlak jsem nikdy (kromě loňského podzimu) nezažil. Lužec a Mochov na zrušení také nejsou, ale o tom se tu raději… Číst vice »
Tak zrušíme celou S80 no 😀
Očekávejte tisíce děkovných dopisů od obyvatel horního Posázaví, ti vás budou úplně zbožňovat, když jim zrušíte jedinou linku VHD, která funguje napříč celým Posázavím. Od Sázavského kláštera nebo Českého Šternberku také očekávejte děkovné dopisy, protože ten úbytek turistů, který by tam po zrušení vlaků bez jakékoli pochyby nastal, si samozřejmě každý přeje.
Tohle jsem snad ještě nikdy nečetl, že by chtěl někdo zrušit celý Posázavský pacifik už od Čerčan. Zřejmě někdo, kdo jezdí autem a vlaky se mu nelíbí. Inu, ještě že vedení kraje je rozumnější.
Kdepak, tu 570…😀😀😀
Problém je totiž v tom, že lidé, kteří to píší nemají vůbec představu o skutečné objektivní ceně a netuší, jak by se zrušením těchto spojů či tratí skoro nic neušetřilo. Ale že by uvažovali, co udělat, aby zde jezdili lidé i náklady, taková řešení nenabízejí a nehledají.
Dosyp nasmlouvaný na Mochov by neuškodilo převést. Brání něco tomu, aby na S49 jezdil proklad ČD a KZC?
Analýzu obsazenosti si musí provést objednatel, pakliže žádá peníze daňových poplatníků.
I takové spoje jezdit musí, jinak se celá VHD rozpadne a lidi s tím jezdit nebudou. To je vaše zcestná teorie.
Optimalizacia aj zrealnenie cien idu ruka v ruke…. model kedy ide z krajskeho rozpoctu cca 40% na dopravu je ekonomicky nezmysel a neudrzatelny!
Jako kdyby nestačilo, že Borecký řádil jako černá ruka v Úvalech.
Dovolím si jednu myšlenku, i když vím že se přímo netýká tohoto článku, ale veřejných peněz vynaložených na dopravu ano. Co kdyby stát zrušil slevy pro vybrané skupiny a poskytnul těch 6mld objednatelům dopravy, jako kompenzaci za ušlé tržby z důvodu jím nařízených covid omezení? To by se poté třeba nemuselo zdražovat pro normální lidi, kteří v současnosti využívají VHD místo auta, ale v budoucnu by tomu tak být nemuselo. Oproti tomu ty nyní značně zvýhodňované skupiny by v drtivé většině případů těžko vykonaly své současné cesty autem.
Nesmysl, v případě poklesu poptávky má objednatel především pružně reagovat tak, aby ztrátu tržeb kompenzoval adekvátním snížením nákladů.
A jak si ono snížení nákladů představujete? Nafta, odpisy, daně se nesníží…zbyde jen snížení mezd. Omezením spojů se něco málo ušetří, ale dlouhodobě se prodraží.
Například nasazení kapacitnějších souprav/vozidel, elektronizace kancelářské práce, změna objednávání vozidel (ne na prodejní cenu ale na cenu celého životního cyklu). Je toho spousta, kde se dá uštřit.
Nasazení kapacitnějších souprav má smysl jen tehdy, pokud důsledkem nebude prodloužení intervalů nad míru únosnosti pro uživatele VHD – jinak je to spíše cesta ke zvýšení nákladů, protože kapacitnější soupravy jsou obvykle provozně dražší, ale tržby ty vyšší náklady nenahradí.
Snížením mzdy Kalinovi.
To může akorát zredukováním objednávky, ale tím se dostane do podobné situace, tedy objednatel sníží atraktivitu veřejné dopravy pro produktivní část populace, která pak přesedne do aut.
Určitě dobrá myšlenka, jen připomínám, že slevy není na místě zrušit úplně, jen snížit, takže úspora nebude taková. Děti, studenti a ZTP měli státem nařízenou slevu vždycky. Navíc teď v době covidu jsou kompenzace výrazně niží, ty „ušetřené“ peníze by teoreticky mohly jít objednatelům hned.
to bude muset stát peníze natisknout aby udrželi dopravní obslužnost
jojo škoda že nemáme euro, to se tiskne ostošest
Myslíte, že ty stamiliardy deficitu státního rozpočtu se u nás řeší jinak? ČNB „natiskla“ (především elektronicky) biliony korun do roku 2017, kdy za ně v rámci devizových intervencí nakupovala právě eura a dolary. Jen o tom nehovořila tak často a otevřeně jako třeba ECB. Prakticky veškeré schodky Babišova hospodaření jsou monetizovány.
Jen ne EURO!!!
Výletní vlaky KŽC jsou dopravní obslužnost?
Ano, jsou to v podstatě víkendové posily běžných spojů.
Jako jo, osobně beru Pražský Motoráček jako jméno pro S65 😀 ale vážně to musí stát tolik?
Jde o to kolik procent nákladů na VHD, pochází z jízdného. Navýšení o procenta jízdného, pak tvoří opravdu zanedbatelnou část nákladů.
Asi to nebude tak malé číslo. V článku je, v současnosti dává kraj 40% volných prostředků do VHD. Tedy těch, které nejsou mandatorní výdaje. A to je dost.
Kraj 40%, pak samozřejmě něco financuje stát a něco je financováno z evropských dotací.
Přímo v Praze je to 20% celkových nákladů.
Ano a Praha by si mohla dovolit zvýšit ceny minimálně o těch 20-25%, já osobně bych byl pro zvýšení ještě o více. Zrovna jsem si koupil roční lítačku a ta cena je opravdu směšná, klidně bych za to platil o 100% více. I tak bych si vozil po Praze prdel skoro zadarmo.
Problém je pražská komunální politika na magistrátu, která je ještě více zamotanější než ta celostátní. Piráti se bojí, že taková rozhodnutí by mohla nahrát té druhé opoziční koalici ve volbách na podzim, i s ohledem na to, že ODS je v Praze v opozici. A lze předpokládat, že v Praze bude nejvyšší podíl voličů, kteří budou hlasovat pro opoziční koalice.
Nejlepším řešením by bylo každý rok přihodit korunu nebo dvě na jednotlivém jízdném a nějaké desetikoruny na dlouhodobých jízdenkách. Tím by se problém vyřešil.
Dokud budou papírové jízdenky, tak je každoroční zdražení jednotlivých jízdenek nereálné. Obnáší to tisk nových jízdenek, přeprgramovávání prodejních automatů atd. Tam by to mělo smysl až tak o 10%. A v Praze kvůli turistům asi papírové jízdenky rušit nebudou.
Přeprogramování prodejních automatů není takový problém. Předtištěné jízdenky jsou horší. Možná by stačilo, kdyby automaty v tramvajích uměly přijímat kromě bankovních karet i hotovost, a tím pádem by předtištěné jízdenky mohly zmizet jednou provždy. Tak to funguje třeba v mnoha městech v Německu.
Možná se zeptám naivně: Nešlo by vedle ceny na papírové jízdenky vytisknout dobu použitelnosti jízdenky? Zkrátka že by tam bylo třeba uvedeno „Tuto jízdenku lze využít do 31. 12. 2023“? Na jednu stranu by to znamenalo, že by po změně tarifu cestující s dříve koupenou jízdenkou jel za nižší jízdné, na druhou stranu by odpadly všechny problémy a náklady spojené s výměnou neplatných jízdenek a také nekomfort pro cestující (a pokuty, které schytají neinformovaní cestující, co po půl roce přijeli do Prahy a použili staré jízdenky, které jim zbyly od poslední návštěvy). V podstatě tím myslím stejný systém, jaký má… Číst vice »
No a proč by se nemohly dříve vydané jízdenky (za nižší cenu) prostě dojezdit „kdykoli“?
Vy si snad „spekulativně“ koupíte lístky za milión, abyste tím nějak významně promluvil do bilance zdražení?
P.S. „V podstatě tím myslím stejný systém, jaký má Česká pošta“ – nikoli, požadavkem na ohraničení „doby použitelnosti jízdenky“ myslíte přesný opak (tj. že by nějaká známka A koupená před 10 lety už dávno expirovala). Jste tak hloupý, že to nevidíte?
A když se za 5 let změní odbavovák a s ním i formát jízdenek, tak uděláte co? Necháte ty lidi navždy jezdit na jednu starou jízdenku, kterou už v novém odbavováku nelze označit?
A co když se změní tarif na zónově-relační? Jak budou platit staré jízdenky potom?
BTW, měl jste dostatečnou erekci z toho, že jste někoho v diskuzi zbytečně urazil?
Co když… Hledáme důvody? Jednak nic takového není ani v úvahách, jednak by změna formátu byla trochu samoúčelná, aneb proč měnit něco, co funguje. A ke změně tarifu – no prostě se ve vyhlášeném přechodném období dojezdí postaru. Nevím, kde je problém.
Tu sbírku 210 jízdenek s devíti políčky, z toho třemi až čtyřmi procvaknutými, bych už skutečně neuznával. Ale u slušných jedenkrát použitelných jízdenek jejich neuznávání, pokud na nich není uvedena omezená doba použitelnosti je podrazem.
Šlo by to, pokud by pro takové rozhodnutí byla politická podpora.
Jak už napsal Jimbo Jones, u České pošty je tomu přesně naopak. Známky, vydané od roku 1993 stále platí, ale v dané nominální hodnotě, ne v dané službě. Takže analogie u jízdenek by byla, že pokud máte starou 32,- Kč jízdenku na 90 minut a dojde ke změně tarifu tak, že 32,- nyní stojí třeba 45 minut, tak tu starou jízdenku můžete použít, ale jen na 45 minut. Nebo byste si koupil doplatkovou jízdenku na rozdíl. Obojí je ale z mnoha důvodů nepraktické (na rozdíl od poštovních známek). Každopádně to, co navrhujete, fungovalo (a možná dodnes funguje) v Paříži: Pokud… Číst vice »
Pardon, tu Českou poštu beru zpět, nevěděl jsem, že již existují věčné (písmenkové) známky.
Co je na tom horšího? Kaštani a obchodníci si je prostě budou muset jít vrátit sami jako vždycky. Ten vytištený papír zas tolik nestál.
No neměl by stát. Víme za kolik se v Praze tisknou u Rittiga jízdenky…
Návrat k hotovosti? Rozhodně ne! Budoucnost je výhradně v bezhotovostních platbách.
Mělo by fungovat obojí. Peníze v hotovosti nelze vymazat jedním kliknutím. Pro všechny případy je třeba, aby hotovost nadále fungovala a mohla být používána.
Každý ať si vybere, zda bude platit hotově nebo kartou.
Pokud bude existovat garance.
Už se mi několikrát stalo, že na mé straně (banka, vydavatel karty) bylo vše v pořádku a přesto obchodník nechtěl přijmout platbu. (Naposledy ve vlaku štíplístek tvrdil, že nemá signál.) Pokud by SPP tyto situace dávaly za vinu dopravci a ne cestujícímu, nejsem proti.
Copak v tramvajích, ale všeobecně.
Já když jedu do Prahy, tak si lístky u pokladny – tam ve Třebani, zpátky na Smíchově…
Tak to by nebyl problém, protože kartu má každý turista…
Ne vždy ty platby fungují. Viděl jsem před koronakrizí zahraniční turisty, kteří se neúspěšně pokoušeli zaplatit zahraniční kartou v automatu ve vlaku GWTR do Českého Krumlova.
Stačí mít kartu Amex a máte problém, na venkově je to skoro bez šance a ani v Praze to není žádná sláva (kromě hotelů a letiště).
Já se nechytal s VISA kartou v dopravním svazu Jižního Tyrolska, stejně jako při koupi jízdenky na tramvaj v Linci.
Já měl problém s českou Visou ve Skotsku – nechytaly se edinburghské tramvaje.
Nějak nerozumím, proč u tištěných lístku by bylo zdražování o „korunu nebo dve“ nereáln. O koruny tři (vašich 10 % u jízdenky za 32,–; a stejně o ty koruny dvě u jízdenky za 24,–) by bylo jiné?
Zrovna tyto dvě hodnoty bych zdražil až jako poslední – zůstaly nejdražší v celém systému. Nejdřív roční předplatné, pak hyperlevné krajské dvojpásmo (co ani neplatí ve vlaku), pak ten zbytek, a nakonec tyto. Anebo z Prahy udělat opět udělat jen dvě pásma, potom by mohly zdražit jako první, ale chtělo by to přidat levnější čtvrthodinovou jízdenku na krátká popojetí pro místní (aby se nejezdilo autem třeba jen po Uhříněvsi, protože 24 K tam za to nikdo nedá).
A co pozměnit pásma? I když by to byla spíš kosmetická změna…
Zkrátka vzít si železniční mapu, zabodnout hrot kružítka na pražské hlavní nádraží a udělat kružnice o poloměru 10, 20, 30, 40 atd. kilometrů, a tato pásma nějak zpracovat…
3650Kč rozhodně není „skoro zadarmo“.
A kde žijete? MHD využívám v průměru na nějakých 8 cest denně, cca 50km, včetně víkendů. To je nějakých 20 haléřů na kilometr, to není skoro zadarmo? Vím že ne každý jezdí 50, někteří lidé jezdí denně třeba 10, ale i pro ně je to za hubičku. Pak jsou tu lidé kteří pendlují celou prahu a ti to mají prakticky úplně zadarmo. Takže jo, je to zadarmo a já bych si klidně zaplatil 8 tisíc za roční a udělal vy to každý, neargumentujte sociálními případy, kdo to chce tak si to koupí, například měsíčně, tam bych dal cenu na tisíc… Číst vice »
Na celoroční pražskou síťovku to zadarmo je. Ale je pravda, že to třeba zrovna ti, kdo by to nejvíc potřebovali, nevyužijí, ježto nemají k disposici tolik peněz najednou, aby týž měsíc zaplatili i bydlení a jídlo …
To už je třeba v Německu u většiny dopravních svazů vymyšleno – dá se koupit za mírně vyšší cenu roční na měsíční splátky.
Pane budicek…. v CR je to suverejnne najmenej a vramci CR a SR tiez… v Cesku napriklad JMK alebo Ostravsko platia viacej v SR v SR napriklad v Presove ( male mesto) platite po prepocte 6000 czk ( ekonomicka sila mesta a regionu je najhorsia!)
Na Slovensku je běžné platit víc za horší služby 😉
No nevím, STAN – operátor dopravy v mém milovaném Nancy má měsíčník za 35,9€ . Co je skoro tisícovka. A to je Nancy i s aglomerací rozhodně menší než Praha. Takže mých 10Kč/den při ročním kupónu je za hubičku. Hodně jezdím autem , jsem řemeslník a některé věci fakt do tramvaje nevezmu, ale platím roční kupón a neřeším, zda jej využiju v přepočtu na počet jízd za jednotlivé jízdné. Líbil by se mi systém, kdy si člověk čipuje jednotlivé jízdy a pokud jejich suma dosáhne úrovně třeba kupónu, další jízdy má už zadarmo. Myslím, že to má někdo i v… Číst vice »
To rozhodně je.
Tak ono to moc zdražit nejde. Jako jo, pro některé lidi to asi může být směšné. Ale pro lidi, kteří vydělávají 20 000 hrubého měsíčně, tedy rodinu, kde je celkový plat 40 000 hrubého, tedy reálně nějakých 30 000, přičemž tak 15 000, když máte štěstí, vám sebere nájem, nebo hypotéka(což to první je vlastně lepší), tak to zas tak směšný není. Jeden 3650 ročně, každé pásmo nějaké 3 000 navíc, to fakt není málo, a to neberu, pokud ti lidé mají děti.
Takže jim to tedy dáme rovnou zadarmo ne? Navíc 20 hrubého v Praze nevydělává nikdo, to už dneska nebere nelempl snad ani někde na Šumavě, tak argumentuje rozumně;)
Kolik takových rodin dneska je?
Roční lítačka v Praze je mnohem nestoudnější sleva než 75% sleva pro děti a důchodce na venkově. Jednotlivé jízdenky v Praze při optimálním využití přibližně odpovídají nákladům, na kratší vzdálenosti nestoudně předražené. Veš Středočeském kraji to do takových extrémů nejde.
Porovnávate neporovnatelné. Sleva na děti a důchodce je uplácení voličů toho čirého zla které snad už brzy půjde od válu a platí ho MD, sice je to dost peněz, ale pořád to není ani náhodou tak velké procento z rozpočtu jako v případě Prahy. Jednotlivé jízdenky bych zdražil z 24 na 32 a z 32 na 46, to je pořád fajn cena a asi to nikoho od cest do Prahy neodradí. Musíme si uvědomit, že buď chceme kvalitní systém MHD nebo socialistický systém MHD, obojí nejde dohromady.
Nevím, přijde mi cena jednotlivého jízdného v pořádku. Možná kratší platnost a levnější jízdenka (jako Bratislava) . V Nancy 1,30€ jízdenka 1,5 u ridiče , 1€ při koupi 10ks . Minimální mzda cca 1400€, životní náklady porovnejte v numbeo například. Takže nechat tak není zlý nápad.
Achjo, srovnáváte jablka s hruškama. Pokud chcete srovnávat příjmy a výdaje za MHD, tak se prosím držte podobných ekonomických kultur (Polsko, ČR, Slovensko). Nemůžete přece srovnávat finanční možnosti měst na západě s těmi na východě. Navíc by to chtělo důkladnější analýzu, kolik toho jde z městské kasy a kolik z jiných zdrojů, jak vysoké jsou příjmy měst na hlavu a tak dále a tak dále..
Zjednodušeně řečeno, ukažte mi kolik procent z rozpočtu jde na veřejnou dopravu tam. Nemyslím si že jsou to tak vysoké podíly z rozpočtů jako u Prahy, potažmo SČ.
Pak se musí zdražit i pohonné hmoty,nebot by se nám cestující mohli vrhnout do aut.
Proto je lépe zdražovat pravidelně o drobné. Kvůli 2% nikdo na auto nepřesedne. Takové šokové zdražení je v tomto směru kontraproduktivní.
Skokové zdražení bude mít zase spíše krátkodobý efekt, pokud vůbec nějaký. Při skokové zdražení PHM to funguje podobně.
Přesně tak. Když se daný rok na tarif nesahne, změní se automaticky o inflaci.
Spíš parkování, protože na krajské úrovni těžko ovlivníte spotřební daň.
Parkování i užívání silnic, jejichž údržba a řízení provozu nejsou zdarma.
Což se ovšem na krajské úrovni také těžko řeší …. .
Ale nafta Vám slovní o korunu spotřební dane
Stačí vyvolat další válku v Perském zálivu.
Zdražení sice nic příjemného není, ale pořád lepší, než veřejnou dopravu omezovat. A ve SČ kraji funguje PID velmi dobře, tak by nebylo úplně vhodné to jakkoli rozvracet.
Proc je zdrazovani ve stredoceskem kraji podmineno zdrazenim v Praze?
Protože tarif PID je s MHD Praha přímo propojen. Praha samotná se počítá jako 4 pásma (2x P, 0, B).
Stačí toto pravidlo změnit. Aby se Praha počítala jen za 3 pásma.
Čas ukáže, co přesně se vymyslí.
Klidně i za dvě, jako původně. Ale i jen tři by byla fajn. 🙂
Nejjednodušší a nejlogičtější by bylo v centru Prahy desetikilometrové kolečko, a dál Praha Nepraha po deseti kilometrech, samozřejmě třeba někde s mírnými odůvodněnými odchylkami, ale ne jako dnes, kdy šířky pásem jsou cca 0 – 20 km a v Praze vše jinak. Ale chtějte něco dnes logicky a jednoduše ….
Naopak – Praha byla dělaná jinak, aby se právě umožnilo středočeskému kraji neměnit tolik ceny oproti původnímu systému. Proto kdysi přibylo pásmo B.
To je telepatie…mě napadlo to samé…
I třeba v Olomouci…
Hloupost: nikde v tarifu PID není nepřekročitelně stanoveno, že by cena za jízdu v jednom pásmu musela být stejná v Praze i v mimopražských pásmech (a ve skutečnosti také ani není): klidně přece lze zvýšit cenu jízdného pro mimopřažská pásma ze 6 Kč třeba na cca 8 Kč (se sudými čísly se lépe pracuje – například při slevách) za jedno pásmo, a bude to vyřešeno. Problém ale asi bude zajistit politickou průchodnost nějakého takového kroku …
Správný krok. Určitě lepší než naprosto neuvážené škrty v Ústeckém kraji, které můžou poškodit v podzimních volbách hnutí ANO, jehož politici je zcela nepochopitelně prosazují, proti zájmu své strany.
Borecký jako člen strany, která bude kandidovat v nejsilnější opoziční koalici, správně chápe, že neuváženými škrty by mohl STAN v podzimních volbách poškodit, a tak prosazuje řešení, které má menší dopady.
Líp bych to nenapsal, díky.
Je to logické, ČD zdražují pravidelně o inflaci a je to tak lepší. Pid dělala líbivou cenovou politiku a teď zákonitě musí přijít šok.
Ono je to hlavně díky tomu, že ČD nejsou politickou organizací, kde by dav jednou za čas volil svého zástupce. Takže politický populismus se zde až tolik nenosí…
No, spíš je to tím, že ten populismus je na úrovni státu, slevy pro studenty a důchodce, a krajů, viz tohle, takže tarif ČD skoro nikoho nezajímá.
PID nedělá politiku, politiku dělají politici. PID je nástroj v jejich rukách.
ROPID a IDSK jako příspěvkové organizace mají ruce daleko více svázané politikou.
ČD jsou akciovka (i když se tak nechovají)