Autobusy Zprávy

Poslední velká integrace. V Berouně bude centrální přestupní uzel

Autobusové nádraží v Berouně. Pramen: Wikimedia Commons, ŠJů
Autobusové nádraží v Berouně. Pramen: Wikimedia Commons, ŠJů
Na linkách bude platit pásmový a časový tarif PID, díky čemuž by měli cestující ušetřit

Oblast Pražské integrované dopravy (PID) se v neděli letos naposledy rozšíří, když zahrne oblasti Berounska, Hořovicka a Rožmitálska. Ačkoliv do PID zbývá zahrnout (v autobusové dopravě) ještě asi třetinu Středočeského kraje, Berounsko je poslední velkou oblastí s páteřním spojením na Prahu. PID už letos „spolkla“ Kokořínsko, Voticko, část Rakovnicka a Dobrovicko.

Integrace Berounska a Hořovicka přinese 23 nových linek, osm stávajících bude změněno. Zrušeno bude 43 linek mimo systém PID. Jednotlivé linky budou mezi sebou provázány. „Velkým přínosem pro cestující je garance přestupních vazeb díky dohledu dispečinku PID či zlepšení informovanosti cestujících při změnách či mimořádnostech v dopravě,“ uvedl ředitel středočeského organizátora IDSK Tomáš Duroň.

Na linkách bude platit pásmový a časový tarif PID, díky čemuž by měli cestující ušetřit. To se týká především pravidelně dojíždějících.

Jednou z hlavních změn má být zřízení centrálního přestupního uzlu Beroun, Autobusové nádraží, kde se bude přestupovat mezi nově integrovanými autobusovými linkami a vlaky linek R16 a S7. Kompletní informace včetně příkladů cen a tarifních pásem jsou na stránkách organizátora ROPID.

PID už v Berouně platí, ale jen u vlaků a několika autobusových linek. Nová organizace znamená i oficiální konec MHD v Berouně a Hořovicích, dopravu po městě zajistí meziměstské linky.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filip V.

Je to dopravní tragédie pro Beroun a hlavně pro Hořovice. Nové jízdní řády ničí vše, co se vybudovalo a vrací nás o dvacet let zpět. Šílený.

Josef Kubeš

Můžete být konkrétní? Oblast neznám, ale zajímalo by mě to. Děkuji.

Petr

Průvodce integracemi: Berounsko a Hořovicko, 1. část
https://youtu.be/zWcz8BcMmZA

pedro74

Jen doufám, že se integrace bude v budoucnu revidovat jako na Slánsku, protože např. na moje včasná upozornění a připomínky byly pouze žádné nebo negativní odpovědi jak od města tak od integrátora. Snad si to lidé vyřvou. Chyby tady vypisovat nebudu, je toho víc, a vždy vcelku zbytečně.

Petr

Aspoň Vám odpověděli. Já takové štěstí neměl. 😀

Bob

Škoda, že vybrané spoje 394 nejezdí až do Žebráku, ideálně i o víkendech.

VLI

Jestli chápu dobře, tak Beroun-Plzeňka -> Nové Butovice původní cena 31 Kč, nová cena 46 Kč. To mi jako zlevnění moc nepřidá…

MLB

Páteřní trasa mezi Prahou a Mladou Boleslaví už je tedy zaintegrovaná? Že jsem si nevšiml. Který ignorant ty nadpisy vymýšlí?

Dan

Po prostudování nového jízdního řádu jsem zjistil, že doba dojíždění Žebrák – Praha, se prodloužila o 40minut a to pouze na Zličín. Do Butovic je to dalších 20 minut. Takže celkem je dojíždění delší o 60 minut. Ubylo 6spojů. Za to do Zdic jezdí autobusy co 15minut a dále vlaky co 30minut. Díííky!!!

Bob
kulhán

Je potřeba aby si strávil delší dobu v mhd kvůli promořenosti přeci!

Vít Jůza

„Berounsko je poslední velkou oblastí s páteřním spojením na Prahu.“ … trochu odkládané Kolínsko-Kutnohorsko a okres Mladá Boleslav jsou malými oblastmi, nebo bez páteřního spojení do Prahy??

Kalina

Celkem fail na této integraci je vynechání města Zbiroh, resp. ukončení pásma PID ve 2km vzdálené obci Týček.

Kandelábr

Zbiroh je ale Plzeňský kraj.

Kalina

To je obec Týček nebo Kařez také a přesto jsou zahrnuté do PID pásma č. 7.

XXXD

Tak on Kařez je integrován hlavně kvůli rychlíkům. Taky mohla být integrace jen ve Středočeském kraji a poslední na dané trati by tedy byla zastávka Cerhovice (tam rychlík nestaví). I když je tedy asi trochu nešťastné, že Zbiroh už integrovaný není, když právě jeho obyvatelé generují značný podíl cestujících, kteří využívají zastavování rychlíků v Kařezu.

Petr

Spíš se o to někdo zasadil, líná huba holé neštěstí. Protože R26, je v PIDu, také jen po hranici krajů, a ne až do Mirovic, kde původně končilo Esko.

XXXD

Tak to je otázka zda Mirovice jako obec měly zájem. Pokud si nedojdete k hlavní silnici, tak přímo do Prahy odtamtud jezdí jen R26 a to taky není žádný terno, když to nejezdí pravidelně ani každé 2 hodiny a doba jízdy do Prahy necelé 2 hodiny.

Petr

Proto jsem to psal o tom Zbirohu, že záleží, zda měl zájem. Určitě automatický přesah do jiného kraje není. Viz ty Mirovice.

Vít Jůza

Zdá se, že mezi kraji je nejsnadněji domluvitelný a také technicky nejsnadnější minimální překryv nebo dotyk integrovaných systémů. (Také mi to vadí, byť úplně na opačné straně.)

Venca

Integrace není špatná, ale… Plusy: levnější cestování, možnost na jeden lístek projet opravdu velký kus Středočeského kraje a Prahu v různých dopravních prostředcích. Mínysy: Například z mého bývalého domovského města se jede do Prahy i o 40 min. déle. Opravdu méně přímých spojů.

Miloň

Nezatraktivnění expresních autobusů přidávám dalších zastávek a povinnost provozovat nízkopodlažní vozidla s méně místy k sezení a sedadly v protisměru.

suri

Dovolím si polemizovat s tvrzením, že bude zřízen centrální přestupní uzel Beroun, autobusové nádraží, protože autobusy vedené po hlavní dopravní ose ve směru Praha – Beroun – Králův Dvůr, kde se odehrává zdaleka největší přepravní výkon, se tomuto „centrálnímu“ uzlu budou zdaleka vyhýbat (na rozdíl od stavu dnes, kdy tam je ukončena páteřní linka 380 od Prahy). Přestupní uzel tam samozřejmě nevzniká teď, přestupovalo se tam i předtím, jen se jednalo o PID, SID a MHD, po 13.12. už jen PID.

Vojtěch

Poslední velkou integrací s páteřním spojením do Prahy? Co Vlašim a Mladá Boleslav?

jakub (easydrink)

A ta bude letos ještě?

Kalina

Patrně nesplňuje definici „velká oblast s páteřním spojením na Prahu.“

Petr

Aha, tak proto tam lidi štěkají, že některé linky nebudou zajíždět na autobusák, když to bude centrální přestupní uzel. On je totiž trochu rozsáhlejší, přestup na některé spoje je vlakové nádraží zastávka U černého koně. Takže bratru 1,3km pěšky. 😀

Oldřich Sládek

To máte pravdu, centrální přestupový uzel a bude zajíždět jen 5 linek. Například linka 380 přestnae k nádraží jezdit. Nevím, jsem jen železniční inženýr , ale tohle muselo dát ale fakt velkou práci vymyslet….. 🙁

Petr

Jako dopravní inženýr, si myslím totéž. Takovou věc není normální vymyslet. 🙁

XXXD

No jestli vy jste dopravní inženýr, tak potěš pánbůh. Vaše vyjadřování tomu moc neodpovídá. Svět není tak jednoduchý, jak si evidentně myslíte, a věci nejsou tak jednoznačné, abyste mohl říct, že tohle je nejlepší a tohle je blbost. Vždy je to něco za něco.

Petr

Můžete nás tedy uvést do problému, co znemožňuje závlek 380 k nádraží? Zvlášť, když byl na webových stránkách půl roku prezentován?

XXXD

Nic to neznemožňuje. Samozřejmě je to možné, ale jak už uvedli další, znamená to pro ty linky závlek. A v případě této konkrétní linky 380 evidentně vyšlo lépe nezajíždět na nádraží a jet přímo. Jak už jsem psal v předchozím komentáři, je to obvykle výběr a ne pouze řešení, které všechno splňuje nejlépe a řešení, které je na nic.

Petr

Děkuji. Takže evidentně jen finance, neboť prodloužení jízdní doby, je u této linky nejméně podstatné. Nejvíce to naštvalo asi rodiče dětí, které chodí do škol nad bránou ( Jungmannova ZŠ) . Bude alespoň řešeno ukončení spojů dalších linek ve Zdicích u nádraží, kde stejně dochází k manipulačním jízdám?

Vít Jůza

Možná se vyšlo z toho, že je to linka především pro ty, kdo stejně do té Prahy chtějí autobusem, a tak na ten závlek nejsou zvědaví. Komu ten závlek bude naopak chybět, to je druhá strana mince.

Petr

Ona ta 380 je prakticky to samé co 317, tedy spíše tzv. „vymeták“ Kdo pojede z Berouna do Prahy, použije, pokud nemusí, rychlejší spoje. Proto každý bral za bernou minci, to co prezentovala oficiální strana PID, tedy pokračování z autobusového nádraží do Králova Dvora. Přičemž ani na emailové upozornění v srpnu tohoto roku, nedošlo ke změně.

kulhán

Já jsem taky inženýr a v životě bych se tady tím nevytahoval hoši!

Petr

A co jste nám tedy jiného, chtěl tímto příspěvkem sdělit. 😀

Kalina

Podle schématu v odkazu je k nádraží vedeno šest autobusových linek, což je až dost a není důvod, aby všechny spoje byly zdržovány zajížděním k nádraží, které leží mimo jejich hlavní trasu. https://pid.cz/wp-content/uploads/mapy/mesta-region/BerounKraluv-Dvur_linkove-vedeni_A3-opt.pdf

Petr

Nejsem z Berouna ale linek je šest a pro rychlík by bylo zajíždění zdržování . Tady má ROPID navrch a o důvod víc , proč to na dráze nemohlo fungovat . Myslim ke spokojenosti platících cestujících . I v MHD jsou páteře a sběratele drbku , školní spoje atd.

M H

Jistá logika tam je. K nádraží přestanou jezdit linky do Prahy, protože tento směr je tam pokryt vlaky. A návoz na vlak by měly zajistit „místní“ linky. Ale jízdní řád jsem nezkoumal…jen schéma od Kaliny.

Petr

On je ten problém, že autobusové a železniční linky, nejsou zcela substituční. Další věcí, která tam není řešena je návaznost na integrované vlaky z vnějších pásem PIDu (5-9). Respektive ono jako PID to vyhovuje, ale jako náhrada SID a MHD, je to trochu divoké.

SaulGoodman

Problém je, že to nádraží leží mimo hlavní trasu a zbytečně to prodlužuje dobu jízdy mezi Berounem a Královým Dvorem. Navíc u některých linek by ani to zajíždění nedávalo smysl, pokud jde o paralelní autobusovou linku k vlakové, tak těžko někdo bude v půlce přestupovat.

Petr

To by mělo logiku, v případě, že by linky končily a začínaly ve Zdicích na slibovaném přestupním uzlu u východu z podchodu u nástupišť. Prozatím se tam pouze odstavují autobusy a nástupní zastávka je víc jak 500m daleko na náměstí u zdravotního střediska.