Středočeský kraj chystá chytré zastávky, většinu nákladů zaplatí evropská dotace

Nový odjezdový panel v Klánovicích. Foto: RopidNový odjezdový panel v Klánovicích. Foto: Ropid

Výměna by měla vyjít na bezmála 143 milionů korun.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MartinH

https://mapa.pid.cz/
Ihned a zdarma.
Ovšem například pro seniory jsou tabule přínosnější.

medvěd

EU zaplatí většinu, dobrá. ALE kolik bude stát ročně provoz chytré zastávky ? A za 5 let ta firma a výrobce už nemusí být a jak to budou servisovat ? Uvidíme. Každá hračička stojí větší
peníze.

ZdendaP

Ad za 5 let ta firma a výrobce nemusí být… S tímhle přístupem by se neudělalo nikdy nic.

Stepan

Roční provoz nebude stát skoro nic. Až něco přestane fungovat, tak tam nefunkční panel bude ještě pár desítek let strašit a buď ukazovat nesmysly, nebo bude úplně zhaslý. Jako svého času Buse na Černém Mostě nebo Pragotron na Hájích. Ve Středočeském kraji už je víc panelů, které dlouhodobě nefungují nebo ukazují nesmysly.

Leinad

A jelikož některé z těch panelů nejsou napojeny ani na elektrickou síť(mají solárko a akumulátor) tak se platí akorát za data(simku v panelu) než se zapomene.

Ondřej

Tak kvůli tomuhle ruší spoje?

Libcha

Mezitím v Praze na Jižním městě investovali do nového zastávkového mobiliáře, ale bez infopanelů. Jako u blbců.

Frantisek

Ty lze naštěstí poměrně snadno doplnit.

MHD

Ale nejsnadněji je to právě při té rekonstrukci.

MHD

nejsnadnější

Paolo

Displeje sú fajn ale pro začátek bych uvítal elementárnější věc jako přístřešky aby byly vůbec nějaké.Na linka h 221 a 209 které jsou kvůli slabé infrastrukture věčně opožděné a jedí 2 x za hodinu je přístřešek sprosté slovo.Zaujimalo by mne ( možná námět na reportáž) jestli v okrajových částech Prahy je reální,že se toho dočkáme..nemusí být nový design stačí provizorní jako na 197 myslím Br náměstí například ale aspoň něco…za špatného počasí čekat buch ví kolik je děs..

Stepan

Myslím, že zatím to stále funguje setrvačností tím stylem, že ve „velkých“ městských částech u centra přístřešky platí a zařizuje město, zatímco v malých okrajových částech si to městské části dělají samy a ze svého. A i v těch velkých městských částech je třeba se hlučně a vytrvale domáhat, protože pokud se z dané nikdo neozve, tak přístřešek nedostane. Ale zase když někdo potřebuje udělat velký kšeft, tak to bude cpát všude bez ohledu na logiku a potřebu. Klidně i pod most, že.

Stepan

Jo a mimochodem, článek je o investicích Středočeského kraje (kde přístřešky nezřizují dopravci, ale obce), zatímco vy zmiňujete absenci přístešků v Praze – kde se na infosystémech tak škudlí, že je zatím nemají ani nejvýznamnější terminály.

Georg

co pristresky, i oznacniky by se hodily…

jal

Něco podobného už funguje nějaký ten rok na východě.
https://www.gorolweb.cz/v-mostech-maji-chytre-zastavky-a-planuji-dalsi/

Tabule se zpožděním atd jsou téměř všude v přestupních místech snad v každém IDS?

Stepan

Když už se dávají takové peníze do displejů, snad by se vyplatilo utratit nějaké drobné i za to, aby ty tabule neukazovaly naprosté nesmysly, jak se poměrně často stává. Predikce zpoždění naprosto primitivní a s chybami, neumí si to pořadit se závleky, čekačkami, zrušenými a vynechanými spoji, nezvěstnými spoji bez signálu, neumí to signalizovat přeplněný spoj, neumí to odfiltrovat zjevně chybová data atd.

A pak už většině cestujících stačí chytrý mobil a signál – ty tabule na zastávkách měly smysl možná v 80. či 90. letech.

Josef22

Jenom ze zvědavosti se zeptám. Jak chcete predikovat zpoždění? Copak ten systém pozná, že mezi zastávkou C a D je dopravní nehoda a zácpa, kde ten autobus nabere 10 minut zpoždění? Predikovat nic nelze, jedině přenášet aktuální zpoždění z palubního počítače. „A pak už většině cestujících stačí chytrý mobil a signál – ty tabule na zastávkách měly smysl možná v 80. či 90. letech.“ Omlouvám se, ale to je další perla. Copak na všechno potřebujeme mobil? Já nechci vytahovat z kapsy mobil na všechno. Na všechno je tisíc aplikací a je to zbytečný bloatware, který v mobilu doopravdy nechci. Takže… Číst vice »

Stepan

„Predikovat nic nejde“? Aha. 🙂 Víc vysvětlovat nemusíte.

Ivan

Predikce zpoždění v dnešní době není žádný problém, např. Google navigace už funguje s vcelku velkou přesností. Takže by to jistě šlo propojit (neříkám, že přes Google, systémů je více). Jako Štěpán si také myslím, že je to již přežitek, stačí cedule s názvem zastávky a qr kód, po jehož načtení se všechny informace objeví. Radši investovat do přístřešku. Mobilní telefon je dnes již standard, že ho nemá určitě procento lidí je irelevantní. Kdysi byly také jízdní řády tištěné a všichni neuměli číst. Důchodce většinou jezdí pár linkami, není proto problém, aby měl doma od vnoučat vytištěné jízdní řády. PS.… Číst vice »

Frantisek

Ne každý má vždy u sebe nabitý ‚chytrý‘ telefon s daty. Ohledně přístřešku mohu také argumentovat tím, že každý už má dnes přeci deštník nebo nepromokavou bundu. A když spoj nepojede třeba půl hodiny, kolik lidí na něj zůstane čekat?

Honza

Predikce zpoždění není problém jen v teoretické rovině, v té praktické to hodně kulhá. I onen Google (nebo Seznam) predikují zpoždění na základě aktuálních provozních dat a nikoli podle toho, jaká bude situace za několik minut nebo hodin – tam pracují jen s velmi hrubými odhady. Do jisté míry to tak bude vždy, ani ajťáci neumí cestovat v čase a vypočítat všechny možné varianty, které nastanou. Konkrétně u dopravních omezení nepoznají, jestli se zácpa týká všech vozidel, nebo je bus pruh z obliga. Nepoznají, jestli na nějaké nácestní zastávce bude nastupovat invalida a řidiče zdrží ruční manipulace s pošinou, nebo… Číst vice »

Josef22

Predikce zpoždění nikdy nebude fungovat dobře. Ani mapy nezohledňují aktuální provoz úplně do podrobna. Třeba takový Waze ukazuje sníženou rychlost na úseku podle rychlosti uživatelů používající aplikaci. Takže v té dané situaci mohla být překážka na silnici = snížená rychlost. Hned Vám to ukáže nesmysl. Dále také systém nepočítá s bus pruhy nebo s případnou preferencí, kdy někde (neříkám v Praze) lze ušetřit i minutu-dvě. Zkuste si otevřít ve špičce Google mapy. Na většině Prahy Van to ukáže různou škálu barev od nějaké žluté po rudě červenou. A dost často se mi stává, že úsekem projíždím a doopravdy tam není… Číst vice »

Stepan

Jenže na těch tabulích se pak nezobrazí aktuální zpoždění, ale úplně hloupá a nesmyslná predikce, že se to zpoždění už nezmění.

bkv

A hlavně v tom mobilu uvidíte stejná data jako na tabulích…

Stepan

V tom mobilu někdy najdu i aktuální zpoždění navazujících či předchozích spojů, a pokud znám správnou adresu, můžu si najít i podrobný rozpis, kde a kdy a o kolik se můj spoj zpozdil, ve kterých úsecích mu vypadla GPS, v některých aplikacích se už i rozlišuje, jestli jde o zpoždění aktuální nebo předpokládané atd. Tabule většinou bývají po pěti letech už zastaralé a nikdo je pak už nepředělává ani nepřeprogramovává, zatímco v mobilu máte vždy nejnovější verzi rozhraní. Atd.

Jan

Je fakt, že třeba v idosu je u PID vidět zpoždění, které je většinou aktuální, ale občas se taky stácá, že ukazuje poslední hlášenou zastávku nebo aktuální polohu, kterou daný spoj ještě neprojel. Takže mě se zdá, že už to jelo, a přitom se teprve blíží do mé zastávky.

pedro74

Jako do hlavních uzlů ano, ale zda je nutné vydat urovna zabtohle 143 mio. Kč no nevím. Mě mobil stačí, ale uznávám, že jistě polovina cestujících jek takto neužívá.

Stepan

Mobil užívá jen ten, kdo chce. S těmi tabulemi to nebude jinak. Kdo se na ně nepodívá nebo jim nebude rozumět, ten se jimi řídit nebude.

Leinad

Odhadovat zpoždění samozřejmě lze.
1) Noční spoj má zpoždění 3 minuty, jede na zastávku kde má pobyt 10 minut. Pravděpodobně zkrátí a pojede včas.
Speciální připad: Pokud má obracák zpoždění delší než pobyt na konečné, asi se taky odečte. (Otázkou je, jestli to chci – a dispečer neprovede něco jako dřívější obrat nebo nasazení zálohy)
2) Poznat jízdní dobu mezi zastavkami C-D to jde těžko (Waze to umí).
Ale hlavně nemusí po pravidelném odjezdu z D v zastávce E svítit že jede včas. Zastávku D ještě neohlásil, na desce řidiče je zpoždění, kdyby přijel do D „teď“ stejně má zpoždění.

Stepan

Ovšem pokud máte v jízdním řádu například uvedeno, že autobus pobývá na autobusáku v Mladé Boleslavi 8 minut, tak z jízdního řádu nepoznáte, kolik z toho je určeno pro odbavování obvyklého množství nastupujících cestujících, a kolik z toho je rezerva, která se dá využít pro srovnání zpoždění. V MHD s nástupem všemi dveřmi je doba odbavování v zastávce všude tak nějak stejná a téměř zanedbatelná, ale ve Středočeském kraji by bylo nutné dlouhodobě statisticky pracovat s daty o dobách jízdy, dobách odbavování, pravděpodobnosti dorovnání zpoždění za určitých podmínek atd. Organizátoři PID a software pro sledování provozu a vyhledávání spojení zatím… Číst vice »

David

Na to ale máte historická data, které k té predikci využijete. Víte, že v tento běžný pracovní den v 17:00 nastupují lidé cca 4minuty, tak tu informaci můžete použít.

Stepan

Abyste ta historická data měl, tak byste to napřed musel začít sledovat.

Jiří Kocurek

Nezvětsný spoj bez signálu? To „bez signálu“ se přece cestujícím stát nemůže.

A mobil si umí „pořadit se závleky, čekačkami, zrušenými a vynechanými spoji,“ nebo že by v mobilu byly úplně tytéž problémy?

Chápu, hledáte důvody, proč to zcela určitě bude nahovno. Akorát ty vaše důvody jsou dost velké bláboly.

Stepan

Bohužel, za současné situace, kdy třeba čtvrtina spojů v těch on-line datech vůbec není a nikdo neřeší proč, a ty tabule pak nedokážou rozlišit vynechané spoje od těch, které se jenom momentálně nehlásí, tak jsou ty tabule stejně vcelku naprd. Možná tak aby se u nich někdo vyfotil do prospektu. Ano, ty mobilní aplikace a mapy tou nekvalitou dat trpí podobně, jen se tam někdy dá snadněji dohledat, v čem ta chyba je. Každopádně než bych investoval desetimiliiony do displejů v terénu, tak bych napřed zainvestoval pár set tisíc a trochu intelektuálního kapitálu do kvality a spolehlivosti těch dat. Ovšem… Číst vice »

Leinad

Apka PID lítačka umí rozlišit zrušený spoj (s napisem nejede) od nepřihlášeného.
U autobusů to funguje docela dobře, mimo jiné protože pokuta za výpadek spoje se snižuje korektním ohlášením dispečerem dopravce.

Problém je na dráhách – když nějaké tram pořadí jede jiný spoj než má, ukazuje apka nesmyslné zpoždění/náskok. Na spržel jede v podobném čase jiné číslo vlaku,…

Stepan

Nějaké pokusy o nápravu jsem už na Lítačce taky zpozoroval. Teď jde o to, nakolik důsledně se ty údaje budou do systému zadávat a která rozhraní budou schopná je korektně zobrazit.

S mimořádnostmi, odklony atd. si zatím moc neumí poradit ani Spržel. Jakmile nastane nějaký čurbes, všechna ta přednahraná hlášení a představené informační tabule jsou najednou k níčemu, protože do nich nikdo neumí ručně zadat aktuální informace.

Frantisek

A to snad nemůže ten panel brát stejná data o zpoždění jako přenosný telefon?

Stepan

Může a bere, ale ten výstup je chudší a méně interaktivní. A krom toho, pokud mi aplikace v mobilu ukazuje nesmysly, nestojí mě to žádné vícenáklady, zatímco stovky monstrózních panelů na zastávkách se vyplatí stavět teprve tehdy, když tomu kvalita těch dat odpovídá.

Hodně štěstí

Za ty prachy by mohlo jezdit více autobusových či vlakových spojů.

Tomáš679.2

Jo, když jakýkoliv spoj pojede přesně není třeba informovat o zpoždění

Omega

A jak ekonomicky zužitkujete informaci o zpoždění, stejně s tím nic neuděláte …

blue

Udělám, dojdu zpátky domů a sednu do auta.

Leinad

Mám jet tangenciálním busem (raději) mebo metrem přes centrum (při kolonách rychlejší).

babilon

Nemohlo. Je to jiná hromádka peněz.

Aaabbb

Tak trochu s křížkem po funuse 🙂
Navíc je stále spousta zastávek PID, kde není označník žádný a v lepším případě tam je kus papíru nalepený na zrezivělé boudě.

Stepan

Podle geniálního „přechodného ustanovení“ v zákoně 304/2017 Sb. (s časově neomezenou platností) tam označník v právní fikci je, i když tam ve skutečnosti není. A pokud tam v právní fikci už je, tak ho není možné úředně zřídit, to dá rozum. A to navíc vůbec není jasné, jestli se označníky zastávek v původním významu někdy proměnily v označníky zastávek v novém smyslu toho termínu.

Georg

nekdy ani to ne – preziva csad pravidlo ze oznacnik staci na jedne strane. trefovat takhle neoznacene zastavky v krizovatkach je labuz.

Stepan

Podle mne to nikdy neodpovídalo ani žádným ČSAD pravidlům – to byla a je spíš taková lokální úchylka v některých regionech. Na některých úřadech dodnes nepochopili definici zastávky.

Stara skola

Nebylo by v soucasne dobe lepsi setrit za zbytne veci a penize proudici do dopravy pouzit primarne na uhradu zvysenych nakladu za pohonne hmoty?

Aaabbb

Nemyslím si, že pořádné informování cestujících je zbytné.

Omega

O čem, na zastávce je vyvěšen JŘ a informace, že spoj je opožděn je technicky k ničemu …

Frantisek

Ne vždy. Někdy má člověk alternativu, někdy je mu původní spoj při větším zpoždění k ničemu, protože ujede přípoj. Ne každý čeká jak trubec třeba hodinu na zastávce, když to nejede, aby se pak možná ani nedostal do cíle. Jo, variantou je nabitý chytrý telefon s datovým připojením a informacemi na internetu, ale ne vždy a za všech okolností.

VojtaDrevik

Pokud ta služba nebude tolik atraktivní bude trochu ztrácet kvalitu

Stepan

A tou „kvalitou“ má být, že na tom displeji deset minut visí údaj, že nějaký spoj odjede „za 1 minutu“, nebo že to ukazuje třeba s údajem o 30minutovém zpoždění spoj, který ve skutečnosti projel zastávkou přesně načas?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

mapa.pid.cz

Stepan

Ano, tam jsou ty nesmysly ve zdrojových datech a algoritmech často vidět jako na dlani. A naopak – spoje, kterým vynechává signál, tam vidět vůbec nejsou.

Jiří Kocurek

Už víc tak 10 roků se umí sledování polohy vozidel pomocí GPS. Tipnu si že Praha nebude natolik zaostalá za Brnem.
https://mapa.idsjmk.cz/

Stepan

A je to tam v tom Brně taky jen potěmkinovská vesnice, nebo tam existuje nějaká zpětná vazba a jakmile něco nefunguje, okamžitě se to začne řešit?

M19

Představte si ano, ale to lidi co jezdí autem nepochopí, jak moc je důležitá informace, kdy a kam to jede a zda to má či nemá zpoždění.

Stepan

Pokud ty infotabule čtete stejně pozorně jako můj příspěvek, na který zde reagujete, tak je pro vás asi úplně jedno, co se na těch tabulích zobrazuje.

M19

Když nejsou věcné argumenty, začíná osobní osočování. Zpráva o vás.

Stepan

Lidi, co jezdí autem, nepochopí, jak moc je pro cestujícího důležitá chybná, nespolehlivá a nekvalitní informace na monstrózním drahém displeji? Chápu tedy, že vaše spekulace o tom, jestli někdo jezdí nebo nejezdí autem, jste vůbec nemyslel osobně, ale nechápu, proč jste to psal v reakci na můj příspěvek, který se lidí, co jezdí autem, vůbec netýkal.

M19

Můžete mi ocitovat, kde píši něco o chybné, nespolehlivé a nekvalitní informaci a tak dále? Přisuzovat druhým sdělení, které od nich nepochází vám evidentně jde. Můžete zde sdělit zdroj vašich informací, nebo jsou to jen čiré spekulace, pomluvy a lži a pro odvrácení pozornosti z toho obviňujete jiné?

Stepan

O těch jsem psal právě já, a vy jste na to reagoval a zjevně to doteď netušíte.

M19

No vidíte, jak sám krásně přiznáváte osobní osočování a manipulaci. Právě proto, že jste o tom psal vy a následně se snažil vyvolat dojem, že to psal někdo jiný. Tak nevím, kdo co netuší.

Omega

Autem nejezdím, ani ho nemám, informace že spoj je opožděn je hezká, ale nic neřeší …

Frantisek

Když tam hodí zpoždění 20 minut, jdu aspoň kus pěšky, ne-li na jiný spoj, pokud je v okolí ta možnost. Vy čekáte na zastávce do aleluja?

M19

Raději stojíte na zastávce bez jakékoliv informace? Nemít ji něco řeší?

Stepan

Pokud vím, že spoj je opožděn, tak mohu čekací dobu lépe využít. A taky si z toho můžu spočítat, jestli raději zvolit jiný způsob dopravy, případně jestli vůbec má smysl danou cestu podstupovat, pokud bych stejně nestihl to, kam jedu. A taky zhruba tuším, kdy mám ten spoj čekat, abych nemusel být třeba půl hodiny nebo hodinu nepřetržitě ve střehu. A taky pokud vím, že spoj je opožděn, tak je to pozitivní informace, že ten spoj nebyl zrušen a že mi ještě neujel nebo tu zastávku nevynechal.

blue

Investiční peníze těžko převedete na úhradu pohonných hmot. Dva odlišné balíky financí.

Stepan

Účelově vázané dotace se vám asi na smysluplnější účel převést nepovede, ale s vlastními penězi to jde v zásadě bez problémů, pokud nejste v úpadku nebo nějaké podobné nestandardní situaci.

blue

U státní složky ne. Státní rozpočet důsledně rozděluje investice a běžné výdaje, a změny se schvalují až na úrovni MF.

Stepan

Tady půjde spíš o investice krajů a obcí (s výjimkou SŽ), tam asi ta rozpočtová pravidla budou podobná, nicméně nerozhoduje o těch investicích totéž zastupitelstvo jako o tom ročním rozpočtu?