Středočeský kraj chce za více než miliardu trolejbusy z Prahy do Polabí
Trolejbus Škoda 24Tr Irisbus v barvách DPP. Autor: DPP - Ondřej Volf
Podle aktuálního plánu mají trolejbusy vyjet v roce 2025.
Podle aktuálního plánu mají trolejbusy vyjet v roce 2025.
Kdyby krajský zastupitelé investovali do oprav toho co vlastní (silnice, nemocnice, domovy důchodců, školy) bylo by to i někde vidět. Každý zvolený zástupce se musí předvádět a snažit se vystavět takový nějaký svůj pomník. Podle toho to nejen ve středních Čechách, ale i v celý republice taky vypadá.
No nazdar. To snad radši pěšky.
Vida, lepší, rychlejší a levnější řešení než plýtvat peníze za železnici.
Principielně to není špatné – bude záležet na samotném provedení. I já se přiznám, že nemám moc rád trolejbusové troleje, sloupy atd. Pokud se nepůjde cestou nejlevnějšího řešení, ale zvolí se nějaké estetické řešení, ideálně spojené s náhradou stávající veřejného osvětlení a dalšího mobiliáře, tak by to mohlo fungovat hezky – ale jde v něco takového v této zemi doufat?
Právě to provedení bude ten největší problém asi. Ani pokud by se udělala soutěž a designové stožáry, tak to nemusí zaručit že to bude nadčasový design a bude to pěkné.
Proč pořád řešíte stožáry v intravilánu????
Já tady žádné příšerné dráty nechci!!!
A to tady je kde?
U Ludvíka v pokojíčku.
Tak si je nikam nevěš. To je jednoduché. 🙂
Zkuste Marconiho.
Myšlenka je to pěkná, jenže to naráží na technické provedení. Vím, že Praha uvažuje o dalších 4 městských linkách, že je převede na trolejbusy. Ale problém je hlavně v zemi, kde je mnoho inženýrských sítí. A ten sloup, který troleje drží, se prostě nedá udělat s nějakým mini základem. Je možnost tam mít pilotu, ale jejího vrtání je potřeba opatrnost hlavně u plynovodů, kanalizací a vodovodů. Nebo bude sloup v betonové kostce, která je ale náročnější na práci a prostor. Říkám pořád, že zemní infrastruktura na to není připravená, není možné ty dráty pověsit jen tak na osvětlení. Takže by… Číst vice »
Pokud se nedá drát pověsit na stávající sloupy veřejného osvětlení, pak mě na tom trochu děsí ještě to, že se počet sloupů na chodníku/podél ulice podstatně zvýší. To nebude žádná nádhera. Mimochodem, nevíte, jak je to s možností upevnit příčné převěsy na domy? Mám dojem, že se to tak dříve dělalo dost často.
S tím nebudou majitelé souhlasit. Podívejte se jaké domečky stojí ve Vinoři, nebo Podolance. Ta místa už takhle nejsou nijak krásná a zadrátování to fakt nevylepší!
Ano, zvýší. Ale doufám, že se to udělá tak, aby ty sloupy byly kombinované a ne to zvěrstvo, co je např. na Klapkově v Praze. To je zhovadilost, jeden sloup vedle druhého, protože – světlo, trakce, značka, značka, světlo, trakce, trakce, značka, světlo. Nechápu, kdo to takhle schválil. Ty sloupy se dají udělat tenké a zesílené, aby namáhání vydrželi, ale jsou samozřejmě dražší. Moje filozofie je ta, že nejdřív využiju domy, když to nejde, tak sloupy do páru, a když to nejde tak rameno. Ale realita je bohužel jiná, proti mojí filozofii. Kvůli pozemkům, inženýrským sítím a vlastnickým právům. Z… Číst vice »
Dá se to udělat normálně. Dá se to udělat blbě. A dá se to udělat jěště blbější. Např. na 1 řadě sloupů je NN. Na jiné řadě sloupů je VO. A na třetí řadě sloupů je telefon. Nezapomněl jsem na obecní rozhlas? Nezapomněl, ten je na střídačku na všech sloupech, občas konzola na fasádě. Vyšlismus.
Jestli to bude normálně, to už nezáleží na mně. Můžu ovlivnit dost věcí, ale stejně poslední slovo má DPP a město.
On se dá sloup vyměnit za takový, který unese i trakční vedení. Ve výsledku je pak sloupů stejně.
Převěsy na domy nelze dát. Domy v okolí té trasy jsou totiž příliš nízké.
Já tedy nevím, ale vy tam někde čtete o sloupech ve městě? Já to tedy spíše vidím na sloupy v meziúsecích (je jich potřeba o dost méně). Je tam potřeba vyššího příkonu než ve městě, taktéž u rekuperace, nabíjení bude sice kratší, než v úsecích ve městě, nicméně v úsecích mimo město při dostatečné rychlosti pohybu bude moci být vyšší.
No, nevíš. Podívej se na zadání linek 191, 176. Narážím hlavně na tohle. Hluché úseky bez zástavby by měly být pro sloupy v pohodě. Ale zaručit to nemůže nikdo, protože i relativně prostorný terén může být dost dobře zasíťovaný. Takhle se spletl kamarád, když projektoval trolejbus na Jírovu v Brně.
Já se na ně koukat nebudu, nejsem projektant v tomto projektu. Nicméně dá se předpokládat, že v extravilánu těchto rušivých prvků bude podstatně méně než v intravilánu obcí a měst…
Já je taky neprojektuju, ale aspoň bys věděl, co si město vymýšlí a co všechno musí projektant splnit.
Pamatuji ještě krásné tramvajky v Jablonci. Stožáry trakčního vedení doslova budily pocit uměleckého výtvoru. Takže není stožár jako stožár a nesmí jich být podle tratě „přehršle“.
To je pravda, ale takový vyumělkovaný stožár je prostě dražší.
Tomu se říká fanatismus, po městě ok, ale táhnou dráty nad silnicí mimo město je úlet.
Ani z Budějovic do Rudolfova se dráty netahaly a přitom tam by to smysl dávalo.
Ale z Brna do Šlapanic ano, a z Pardubic do Lázně Bohdaneč taky. A Budějovicích je aspoň trať do Borku.
Nedávalo. Je to 5 km, tedy potřeba další měnírny a přitom kromě špičkových výjimek jsou tam 2 páry za hodiny.
Ideální výkon právě pro parciální trolejbus.
Myslím, že právě v tomhle je budoucnost – žádné baterie, jejichž výroba je drahá a neekologická, nebo naftové motory, ale natáhnout dráty nejen ve městech, ale i na (nákladní dopravou nebo autobusy) zatížených meziměstských silnicích a provozovat trolejbusy v osobní i nákladní dopravě do míst, kam to po železnici nejde nebo by to nebylo výhodné.
Jasně zadrátujme všechno, to bude krásné. 🙁
Baterie budou mít stejně. Jde jen o jejich kapacitu. Dráty by bylo vhodné mít hlavně do stoupáních, kde je velká energetická spotřeba.
Já si myslím , že provozovat trolejbusovou infrastrukturu musí být tak drahé, že ty náklady předčí náklady bateriových vozidel.Ale rád si přečtu názor člověka , který se v tomto oboru pohybuje a ví jak to opravdu je.
Trolejbusová infrastruktura vydrží třeba 40 let i víc, baterky tak 5-7 let i když teda v Hradci se některé články baterií musely měnit u ebusů NS12 už po 2 letech.
To je trochu jinak. Stačí, když místo parciální trolejbus začnete používat pojem „elektrobus s dynamickým nabíjením“ 🙂
Už to zní líp?
A nemusíte stát jak vidle na konečné a drahý stroj bez užitku nabíjet, nabije se cestou.
Sklápěčka a trolej se nemají moc rády.
Sklápečka a mosty taky ne, Co tam máte dále???
Musíš jezdit jinudy.
Tak myslím, že takto se dalo snít možná před dvaceti lety, taky jsem na toto téma něco sepsal, zůstalo to v šuplíku.
Dnes už rozhodně se nedá uvažovat o souvislém napájení z trolejí s výjimkou železnice.
Mohl bych si to přečíst?
No, je to sice strašné, přece jen to byl rok 1998, systém Rola je dnes po právu v propadlišti dějin, ale pošlete mi mail na simral(zav)metransrail.eu
A nesmíte se mi smát 🙂
Ještě, že to nevěděli ve Zlíně, v Pardubicích a u Škodováků na trati Ostrov – Jáchymov 🙂
Ostrov – Jáchymov byla taková hezká kuriozita. Osobní doprava tam pokud vím nikdy nebyla….
Víte to dobře… ačkoliv jáchymovská o to dost stála a byly i úvahy o protažení drátů v Ostrově k nádraží a dokonce až do Karlových Varů.
Brno – Šlapanice. Meziměstská linka.
Souhlas! To zase někdo potřebuje vyhodit nějaké peníze za studie aby přišel na to jaký je to nesmysl!!!!!
Jestli mimo město nebo jen ve městě záleží na jediné věci: Na dopravním vytížení.
A proč je to úlet. Vždyť to má jen výhody proti drátování města…
Mno, podle mého názoru by se tato oblast měla řešit komplexněji. Trolejbus do Brandýsa asi opravdu nic moc neřeší a tento nápad zazněl pravděpodobně pouze kvůli dotacím. A to komplexní řešení? Nejdříve vymístit dálkovou dopravu z neratovické trati (přes Lysou /odbočka VRT). Dotáhnout metro do Čakovic. Pak by se mohla stávající dráha degradovat na tramvaj s případnými přeložkami/odbočkami podle plánované další výstavby. A jednou z těch odboček by mohl být Kostelec a na druhou stranu by se mohlo drandit do Brandýsa. Na plnotučnou novou železnici ta oblast nikdy nebude – je příliš řídce osídlena. Patrové vlaky (jak zaznělo níže) tu… Číst vice »
Pokud budou mít stejné myšlenkové pochody i v Plzeňském kraji, mohly bychom se trolejbusem svézt v budoucnu z Plzně do Rokycan. A nebo z Brna do Blanska. Ale asi to bude pro tyto regiony finančně náročné, přeci jenom Praha je Praha, to máte marný…
Zrovna do Rokycan či do Blanska vede železniční koridor, zatímco do Brandýsa nic takového nevede. Ale stejně si nemyslím, že tím v Brandýse něco vyřeší.
Hopsa hejsa, trolebusem do Brandejsa. Přemýšlím tak potají, zde by bylo lepší tramvají. 🚞nebo🚇
A nebo z Brna do … https://tkb-git.tramvajklub.info/www/fotky/34/3349.jpg
A na svatého „nikdy“ to začne fungovat? To opravdu z toho nejde pochopit, že jde o náhradu výrazných autobusových linek pouze více ekologickým řešením?
6 kloubových autobusů za hodinu není vhodné pro železnici? BnL-StB mají 19000 obyv., kdežto Milovice jen 12000. Se stavebně i výkupem pozemků nenáročnou 2,5 km propojkou Mstětice – Lázně Toušeň je už s dnešním stavem tratí jet z Hlavního za 35 minut, na 28 je jistě reálné se dostat. Dnes toto nejde po silnici busem ani na Palmovku, koukám, že je snaha řešit to busem na Čerňák. Jenže trolejbus bude jistě přes Prosek. Kdo 10 let dojížděl kolem Prahy, ten ví, o kolik zhoustl provoz a prodloužila se doba jízdy. Ten trend potrvá. Plánovat tam trolejbus je tedy pěkně Danajský… Číst vice »
To rozhodně není, protože pokud se dnes začne řešit železnice, reálně se projedete v roce 2040 (když budete mít štěstí).
Elektrobus s dynamickým nabíjením je řešitelný velice rychle a připomínky zelených, že je to mimo město málo zelené se dají obejít tím, že sloupy budou mít připevněné větve… Když se do toho okamžitě šlápne, můžete jezdit za tři roky. A elektrobusy s dojezdem 50 – 100 km už můžete nakoupit rovnou, mohou začít vykrývat linku ještě před stavbou, jen budou muset zatím postávat na konečných. Tedy projekt je v pohodě možno brát jako etapově rozšiřitelný.
Zdravím, Petře. Mě nepřekvapuje, že projektovat a udělat VRT je záležitost 30+ let (a to jedině když se bude držet linie, že se to fakt udělá).
Ale opravdu jsme už až tak v pr.., že realizaci takovéto 2.5 km propojky v poli nedokážeme pod 20 let?
Mohl bys (nebo někdo) nastínit, jak by vypadal harmonogram projektu a
realizace během těch 20 let?
Jako laika mě napadá problém napojení na zabzař, případně elektrifikace té novostavby + 5 km.
(nechci tím říct, že je to smysluplný návrh, prostě jen se ptám na těch 20 let)
No, vůbec nekladete jednoduché otázky. Zkusím se na ní položit zcela selským rozumem: a) železniční S-Bahn varianta: https://mapy.cz/s/detubujemo b) náhrada autobusů elektrobusy s dynamickým nabíjením: https://mapy.cz/s/fudatoneju a: https://mapy.cz/s/gejumeporo a: https://mapy.cz/s/gadogarejo Začneme Béčkem: řeší opravdu místní obsluhu s návozem na Metro, mírně zrychlí a pokud nebudeme povídat, že je třeba nezbytná preference VHD proti ID, pak není důvod, aby někomu vadila, pokud necháme města a vesnice bez trolejí a troleje budou pouze v extravilánu = rychlá projednatelnost. Cena hrubým odhadem včetně vozidel cca 1 – 1,5 mld. Navíc je možná i etapovost – elektrobusy s dojezdem cca 100 km a teprve… Číst vice »
Mirku, ono nejde pouze o propojku v poli, ale o souvislou trať Zeleneč – Toušeň – Brandýs – Kostelec – Měšice. Nebo chcete jezdit „ropovodem“ z 814 po spojce dále do Neratovic? Ani to neuděláte za méně jak 10 let a s nižšími náklady.
Strčte hlavu do kýble s vodou, vynulujte počítadlo a začněte od nuly.
Hlavně vynechte „šotoušopřání“ …
Klasická ukázka případu, když si šotouši bez rozhledu v městských a krajských firmách hrají a politik jim na to skočí, aby měl téma. Co dodat…kdyby se to opravdu udělalo, může si BnL nechat o lepším spojení dalších 50 let jen zdát. Smutné je, že šotouši podobnými hračkami defakto zabíjí VHD, kterou tak milují. Ještě že za 10, 15 let budou elektrobusy už tak běžné, že podobné drahé nápady zapadnou.
Určitě, třeba už v tu dobu někoho konečně napadne, že elektromobilita je úplně slepá ulička dopravy ,,,
To napadne maximálně diskutující na idnes, kteří zamrzli se vzděláním a informovaností někdy v 80. letech. Vdyť je to přece naopak, slepá ulička dopravy je použití neobnovitelných zdrojů které jsou z definice omezené. Tak proč čekat až nám jeden den dojdou (tedy cena naroste na neúnosnou úroveň) a zároveň si tím zamořovat životní prostředí? Proč nepřejít na elektřinu už teď? Zrovna v dopravě má dlouho tradici od elektrických lokomotiv přes tramvaje až na trolejbusy. A dnes konečně máme dostupné ceny baterií a zároveň se jejich životnost prodlužuje, což za chvíli bude ekonomicky jasně první volba. Viz Muskovy Gigatovárny na baterie… Číst vice »
Jasne a ted zpatky do reality, do ekologie to ma ranec daleko. Chci videt silence, co si koupi elektroauto z bazaru. Vy mluvite o budoucnosti za 50 let, ale tohle dneska fakt nehrozi. Vyroba a likvidace takovy baterie je pro zivotni prostredi hnus ,,,
Drahé a nesmyslné. Na jedné straně nové vedení Kraje šetří kde se dá, ruší slevy pro důchodce a na straně druhé podpoří megalomanský projekt za nejméně! miliardu, jako by se nechumelilo?
O náklady se podělí SČ kraj a hl. m. Praha. Aby to nevyznělo tak, že miliardu dá jen SČ kraj. Navíc tlak na elektrifikaci jde rozhodně z Prahy.
Jenomže ono ve výsledku dá Kraj 70 %, což bude tam miliarda + nějaký drobný stovky milionů a Praha bude participovat maximálně půl miliardou, aby se neřeklo a ještě bude pan MUDr. Houba kušnit, že přece po Praze jede jen 30 % trasy, takže těch 30 % nákladů je priveľa.
A kam by asi tak měl kraj investovat více kromě zdravotnictví a sociálních služeb než do silnic a VHD?
Nesmí ovšem den před tím oznámit radikální šetření téměř na všem včetně šetření na investicích do oprav silnic, a druhý den mávat miliardami za trolejbus.
Měl jste něco společného s investicemi? Asi ne, že???
Důchodci budou mít pořád slevu 75 % z jízdného, kterou garantuje stát. A bude to tak ještě nejméně 1 rok (dál se uvidí po parlamentních volbách).
Přijde mi to jako nesmysl. Brandýs potřebuje kapacitnější, rychlejší a spolehlivější spojení než stávající autobusy. To trolejbusy nevyřeší. Potřeba je připravovat na styl rychlotramvaje řekl bych.
Tam patří a byla plánována nová železniční trať z Prahy na Starou a pak Mladou Boleslav. Snad se jednou dočkáme. A ten trolejbus jako místní doprava tam nakonec vadit nebude. Stále lepší než autobusy. Ty elektrobusy jsou zatím spíš jako sci-fi – tedy aby to řádně fungovalo.
Brandýs/Stará Boleslav si rozhodně zaslouží kolejové spojení s Prahou a myslím, že i trolejbus bude plně využit. Na kraji Brandýsa (ve Vrábí) je plánováno v podstatě nové sídliště (byť se tomu tak dnesku už neřiká), velký nárust počtu obyvatel je plánován i v Dřevčicích a Podolance, nemluvě o Vinoři. Pro všechny tyhle obce je (a bude) linka 375 páteřní. Uvedené území kolejově obslouženo nebude.
Jinak aktuální plány nepočítají s tím, že by se Brandýs/St. Boleslav jezdilo do Mladé Boleslavi. Pro tenhle účel se má budovat Všejanská a Bezděčínská spojka.
https://zdopravy.cz/ustecky-kraj-jako-predmesti-prahy-rychlovlaky-do-drazdan-maji-pomoci-i-severu-cech-58896/
Ono to nesmysl je …
Ono nejde jen o Brandýs. I mimo Středočeský kraj jsou města, která by si lepší spojení zasloužila. Ale ta mají smůlu….
Přesně tak, chce to postavit něco nového, rychlého a ne zadrátovat celou silnici z Harfy až do Brandýsa, jak něco tak šíleného mohlo někoho jenom napadnout….. 🙁 První vyšší náklaďák tu trolej poškodí a už se nikdo nikam nedostane, o zácpách na Mladoboleslvské ani nemluvě, to je fakt šílené!!!!!
Tudy hlavně časově cesta nevede. Zavést prioritu VHD tak, aby mohla jezdit plynule a převést jí do elektrické trakce, což by mohlo pár desítek let vydržet, než konečně dojde na komplexní systémové řešení v celé oblasti. Ano, třicet let tam vznikají šmoulovy, ale nikdo nic koncepčně neudělal. Za pět let se to dohnat nedá, koukněte na rychlodráhu na letiště. Je zcela koncepční, tak koncepční, že se od roku 1995 nekoplo…
To máte pravdu. Ale tady pojede VHD plynule jenom za předpokladu, že bude mít své vlastní pruhy. Ty by se musely vybudovat a to už je fakt lepší ty peníze i čas investovat do přípravy kolejového spojení.
Opět opakuji: tato oblast potřebuje v principu velmi rychlé řešení, což Vám prostě železnice nedá. Trošku okolo toho běhám, vím, o čem mluvím.
Dobře, já ale nevidím možnost dalšího rozvoje tamní VHD bez výstavby nové infrastruktury. Maximálně nějaká preference na křižovatkách, ale to při intenzitě IAD v dané oblasti nevidím jako příliš nápomocné. Samotné zadrátování časovou úsporu nepřinese, komfort také rapidně nevzroste, tudíž to nevidím jako řešení.
Zkrátka si myslím, že by se ty peníze měly využít jinak, a to na přípravu Vámi zmiňovaného komplexního řešení. Ano, za pět let se to nedožene, ale někdy se začít musí.
V první řadě by bylo potřeba obnovit trolejbusovou trať zejména ve městě, to že jednou za hodinu místo autobusu pojede trolejbus, opravdu životní prostředí nespasí, když na vytížených linkách (metrobus) budou jezdit SOR 18. Metrobusové linky jsou to hlavní, co by bylo potřeba převést na trolejbusy, i kdyby se začalo na 25Tr, 22Tr a na posilách klidně i 15Tr .
jojo, 118 treba. ta by uzivila i tramvaj…
Proč by, proboha, měl nový provoz používat stará a zastaralá vozidla??!
Pro potěchu šotoušů 😀
První vlaštovka už by byla, na letiště. Ale opravdu netuším, proč by měl někdo začínat provoz s vozidly před smrtí, aby se mu to po půl roce rozsypalo.
A jak začínali Laurin s Klementem? Nějak se začít musí … 😀
No a kdo říká, že ty městské úseky nemůžou posloužit i městským linkám?
To bude říkat město … Řeknou, že se to bude využívat jen na tu trasu Pha – Brandejs, protože provoz jiných linek nikdo nikdy v projektu negarantoval. Říká se tomu neefektivní využití potenciálu trati … U nás běžné, ve světě nemyslitelné. 😉
Přesně naopak: proč myslíte, že jde zrovna o 377, která využije úsek budovaný pro 140? A to ukončení na Harfě taky něčemu nasvědčuje…
Tak hlavně to co jezdí v Praze je total úlet, trasa Palmovka – Letňany je o ničem a člověk se nikam nedostane,,,
No, ono naše hlavní město má těch úletů v plánu neúrekom. 😀
Pokud jedete z místa někde na trase B, tak nejrychlejší (a možná i nejpohodnější) spojení vychází buď vystoupit na Palmovce a jet 140 (pokud je tam správný čas na přestup), nebo na Vysočanskou. Trasa C se z pohledu Letňan už příliš kroutí a končí uprostřed polí, přitom by se dalo krásně směrovat přímo do Letňan: https://mapy.cz/s/pesecejujo
Nové koště a hned vymýšlí blbosti
Vy si myslíte, že se takový projekt vymyslí za 2 týdny?
To určitě ne, ale přijde nová vláda, noví zvolení lidé a hned je všechno jinak. Pochybuji o tom, že někdo myslí na lidi. V tom samozřejmě bude jako vždy zakopaný pes…..
To si nemyslím … Takových 85 % procent současných tam zůstane … 😉
Nevymyslí, ale … Když řeknu, že osekám výdaje na téměř všechno, abych ušetřil dvanáct miliard z rozpočtu a pak podpořím projekt za minimálně miliardu, čili slovy za deset miliard ve výsledku, tak je to poněkud úsměvné.
Úsměvné je vaše uvažování. Ta miliarda nebude celá z pokladny SČK.
70 % Kraj, 30 % Praha … Pochybuju, že nějaký peníze z EU ten projekt kdy uvidí … No, já vlastně pochybuju o tom, že ten projekt vůbec dojde k realizaci, takže … 😀 😀 😀
Ať raději nevymýšlí nic!!!
Opravdu jsou ty autobusy vesměs s motory EURO 5 a 6 tak neekologické, že je nutné vymýšlet takovéto hovadiny? 🤔
Nedostanete na ně (nafta, CNG) takové dotace, jako na bateriový autobus.
A hlavně prachy do kapsy pro určité lidi, že ?
To už víme třicet let jak se to dělá………………………..
Pokud o něčem takovém víte, tak podejte trestní oznámení. Jen si dejte pozor, aby to nebylo křivé obvinění.
A když bude pršet, tak mám podat trestní oznámení, že prší? To, co je zjevné a všeobecné známé, snad není třeba nikomu oznamovat. Natož tomu, kdo v tom je nejspíš sám zapleten, například nějakým soudním mafiím.
Piš konkrétní jména, případy a uveď důkazy. Jinak je to tlachání.
Ono stačí, co se prosakuje na povrch z doby vedení Kraje soudružkou hejtmankou Pokornou.
no ale zase ten autobus tolik nestoji, tak to muze byt sul nul…
ta baterie neco stoji, ale trolejbus ma i mnohem delsi zivotnost…
Pro lidi ano, sice mají nižší CO2 podle EU kvůli životnímu prostředí (efekt stejně asi sporný), ale z jejich výfuků jdou čím dál menší částice, které lidé vdechují, ale nenutí je to ke kašlání jako EURO 0 a 1 v době Karos, Tater, Liazek, takže se usazují v těle (plících, krevním oběhu)…
Přijde mi to jako nesmysl. Když už něco, tak Brandýs by potřeboval rychlejší spojení s Prahou, které trolejbus nezajistí.
Brandýs by se potřeboval prvně zbavit 809tek
Hlavně by potřeboval přímou a pokud možno rychlou trať přes Vinoř a ne lokálkovou tangentu, která vždycky může být jen doplněk.
Ale nesmí tam jezdit 809, ale aspoň Regionova,jinak jsou to vyhozené peníze
Když spočítáme výstavbu, provoz a údržbu měnírny a vedení, nevyjde nám levněji bateriový provoz? Nebo nějaké jiné ekologické vozy?
Vyjde, ale není to správně šoto.
Zde velmi záleží na frekvenci spojů. Extrémy: pro jeden vůz denně se nevyplatí stavět vůbec nic, kdyby to naopak mělo jezdit jak páternoster, tak se zas nedoplatíme na elektrobusech.
Jde spíš o to najít tu hranici, kdy se vyplatí jedna či druhá varianta. A potom správně rozhodnout.
Spíš je otázka, jestli infrastrukturu by využívaly jenom trolejbusy osobní nebo i trolejbusy nákladní?
Kdyby to jezdilo krapet rychleji, mohlo by to dávat smysl na D10. Hádámale , že to půjde spíš přes Kbely a Vinoř, kam bych nákladní dopravu opravdu netahal.
Nejsem si jist, že legislativa umožňuje vedení trolejbusové dráhy po dálnici … Takže trasa povede po „starý silnici“ přes Kbely.
Samozřejmě, dělat zastávky na poli u dálnice by asi smysl nedávalo. O maximální rychlosti trolejbusu bych taky dost pochyboval. Myslím že to nebude ani 80Km/h.
Kdysi dávno se v Budějovicích dělal test na trati do Borku (dnes už je na té trase kruháč) a 15Tr zvládla cca 120km/h. Takže záleží na kvalitě infrastruktury a výrobci trolejbusu a drážní úřad kolik by dovolil jestli 80 nebo 90 km/h či 100.
Ta hranice, od kdy se vyplatí tramvaj, autobus, nebo trolejbus, už ale byla dávno nalezena. 😉 Podívej se do knihy Tvorba systému mestskej hromadnej dopravy od Pavla Surovce. Máš tam hezký graf.
Vyjde to levněji asi o 45 %.
To je hodně podstřelená cena, v Ústí nad Labem máme sousední města, kde je úmístění železnice mimo centrum, či je zrušená, nebo tam vlaky nastaví pro velkou docházkovou vzdálenost. Do nejblžšího města, kde to zasahuje již na jeho okraj, vyčísliy tenkrát cenu na stovky milónů korun, do dalšího města chybí postavit 5km trolejí, že prý by to vyšlo na půl miliardy. Tak jak je možné, že takovou dálku od Prahy je možné postavit novou trolejovou stopu do miliardy?
V článku je psáno, že zatrolejovány budou jen některé úseky, jezdit by tam měly parciální trolejbusy.
V první fázi jsem se podíval do kalendáře. Jestli není apríl nebo silvestr. V životě by mne nenapadlo, že někdo přijde s myšlenkou trolejbusu mezi Brandýsem a Prahou. V místě, kde je pěkná , rovná a přehledná silnice ,trasa vedoucí mezi vesnicemi , kde vzdálenosti mezi zastávkami jsou velké. A tam strčíme vozidlo, které má sice dobré rozjezdy , ale maximálku nějakých pouhých 65 km/h ? Vždyť tam bude všechno brzdit. Normální bus tam jede rychleji…
Trolejbus nemůže jet rychleji? Je to problém technický nebo legislativní? Jinak snad příměstské autobusy s místy na stání mají omezenou rychlost na 70 km/h.
Kamui: Zase vedle, „regio autobusy“ mají 100Km/h !!!
Kde jste na to přišel? Mám příměstskou Scanii automat, která má městskou úpravu a konstrukční rychlost je 100 km/h. Iveco v automatu má 85, manuál taky 100. A nevím o žádném předpisu, který by mi nedovoloval využít konstrukční rychlost, pokud je ta rychlost povolená na dané komunikaci.
I Crossway v automatu umí jet kilem. Jen nesmí být v městské verzi. To pak má omezovač na 85 i manuál.
Tak v Orlové mají Crosswaye v příměstské verzi,tedy dvoudveřové v automatech a bohužel mají konstrukční rychlost pouze 85. V Bohumíně máme manuál a ten má 100. Prostě záleží,jakou převodovku výrobce dodá. Já mám na příměstské lince vlastně třídveřový automat Scanie, takže prakticky mistňák a ten mi při 85-ti teprve řadí šestku.
Městská verze už neznamená automaticky troje dveře. Iveco v tom udělalo solidní guláš, jako verze City, která má maximálku na 85, se prodávají i dvoudveřové vozy.
A 80 mají i MHDéčka….
Jinak ještě. Konstrukční rychlost autobusu není dána tím,zda tam jsou stojící nebo sedící,ale konstrukcí vozu, která je hlavně omezená použitým typem převodovky.
Malá technická – spíš než převodovkou je to dané stálým převodem v hnací nápravě. Převodovky mají většinou na nejvyšší převod převodový poměr 1,00, jinými slovy přímý záběr. Nejvyšší rychlost potom může být dána bd právě stálým převodem, nebo nastavením omezovače.
Neumějí (už) se dělat troleje a sběrače trolejbusů takovým způsobem, aby snesly klidně 100 km/h?
On zde bude problém v tom, že silnice není rovná. Jsou na ní hupy a díry. To styku sběrače a troleje asi nebude dělat dobře.
No spise se domnivam, ze mezi mesty to bude bez troleji… a ve meste 100km/h nepotrebujete…
Já je takhle dělám.
budete se divit, ale na Krymu ještě nedávno fungovala (nevím, zda funguje stále) trať dlouhá necelých 100 km. https://cs.wikipedia.org/wiki/Krymsk%C3%BD_trolejbus
A ještě nedávno tam jezdili 9Tr, ale toto snad není cesta, kterou chceme jít.
Funguje pořád.
Ano, ale velká část je městský provoz a pak je tam výrazné stoupání sedla a pak klesání k moři-ideál pro silný elektrický proud.
DPO má linky parciálních trolejbusů,kde je plno stoupání a nevadí to. Jen si prostě dokázali vypočítat, že k nabití baterií potřebují být pod trolejemi 2/3 trasy a funguje to. Taková linka 101 jede z Hlavního nádraží po trolejích až na Hranečník, tam stáhne sběrače a po celkem dost prudkých kopcích pokračuje ještě asi 5 km na baterky na konečnou zastávku Ludvíková. Pokud má prostě dostatečnou trasu na nabití, není problém.
Mno, to asi všichni víme, ale jako příklad možností trolejbusu jezdit rychle bych to neuváděl..
Taky si nějak nevybavuju, že by tam ty trolejbusy jezdily nějak rychle. Spíš to bylo stylem rozjet-zastavit-rozjet-zastavit a do konce pomalu tlačit …
To jo, ale trolejbus tu trasu jede 2,5 hodiny. To snad nechceme, ne?
To se nedá vyrobit trolejbus třeba s maximálkou 90 km/h?
Ano, 65 je zoufalých, občas to mezi Sentínem a Bohdančem člověk pocítí při jízdě za trolejbusem.
Za limitující se zde pokládá sběrač s botkou, a pro něj se uvádí maximum 100 km/h. Před lety mezi Semtínem a Bohdančem (neoficiálně) vyzkoušeno.
Mezi Semtínem a Bohdančem je hlavní limit jízdní řád. S Tr14 jsem tam jezdil i 90, ale to bylo v noci, když se zatahovalo do vozovny
Jo, to bejvaly časy, když se v noci mohlo jezdit neomezeně … 😀
Kdy jste jel naposledy v trolejbusu? Těch 65km/h jezdily kdysi dávno Tr9. Dnešním by jste nemusel s autem stačit
Na tom Krymu jezdily Tr9 80 km/h,teď už ne,ale kvůli tomu,že je vedení v dezolátním stavu
Trolejbusy dnes jezdí maximálně 65 proto, že je to jejich schválená konstrukční rychlost.
Až si někdo poptá vozy na 100 km/hod., tak se takové vozy nechají schválit.
Problém není v technice, i dráty lze postavit na takovou rychlost. Problém ve srovnání s dnešním stavem je jen v byrokracii
Budete se divit, ale pokud si pamatuji, tak tento koncept se uvažoval snad již v 50. nebo 60. letech. Byly na to nějaké studie a vím, že jsem je někde viděl. Pak se začaly prosazovat všude autobusy i na úkor tramvají a vlaků a je to tak doposud. Takže nic nového pod sluncem.
Není přece problém zadat Škodovce zakázku, aby vyvinula trajfl s rychlostí 100 km/h …
„Volnou krajinou“ vede z těch 20 km sotva čtvrtina, zastávek na celé trase bude min 25. Hustota dopravy je tam kolem 10 tis. aut za den (víc než na úsecích D6, které se nedávno otevíraly), zácpy časté.
Z čehož lze usoudit to, že trolejbus tam v 90 % nepojede rychleji než 40 km/h, z těch 90 % asi 60 % spíš bude poskakovat 20 km/h. A z toho, ergo kladívko, lze usoudit, že ten projekt je totální kravina …
Do Brandejsa přece pojede (vlako)tramvaj. Nebo teda jakotramvaj?
Vím, proč tomu radši říkám méně komplikovaně: tramvlak. 🙂
Pokud použijí parciální trolejbusy, tak by mohli být troleje ve městech mimo města by mohli jezdit na baterky. Další věci je, zda-li c roce 2025 nebude elektrobusy levnější jak nákladově, tak provozně.
no, nemělo by to být spíš naopak? města si dnes nechtějí hyzdit ulice zaplávou drátů nad hlavou a majitelé je nechtějí mít pověšený na svých nemovitostech….
To dává smysl. Mimo města a na konečných.
Ono spíš jde o to mít dráty pověšené tam, kde
a) již jsou a stejně budou sloupy (např. s veřejným osvětlením)
b) na ně nemá co spadnout
c) je menší šance vytvoření námrazy a ledovky
d) se parciální trolejbus zdrží nejvíce času (a tím se více nabije)
e) cesta vede do kopce (a tento vyšší odběr tak jde z drátů a ne z baterky)
Plus natrolejování a sundávání sběračů se stejně dá dělat jen při stojícím vozidle, takže v zastávce.
Natrolejovaní sběračů se dělá běžně na zastávce, ale řidič při tom vůbec neopouští kabinu,pokud se něco nepokazí. V Ostravě na to mají naváděcí plechy na trolejích a funguje to dobře. Spuštění sběračů se dělá kdekoliv,kde je třeba. Je to vše ovládané z kabiny řidiče. Takže toto aspoň u ostravských parciálních trolejbusů není žádný problém.
e) je nějaký limit výkonu, jaký snesou tykadla nebo troleje? – Je reálné nabíjet při jízdě do kopce?
Víte, ono to jde udělat tak, že jde trolej zakopat pod zem … https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/svedsko-nabijeni-trolej-kolej-arlanda.A180413_213938_automoto_fdv
to je ale mnohem drazsi a spatne se to opravuje… jinak spodni napajeni se pouzivalo uz na karlove moste pro tramvaje…
Dnes treba takto:
https://www.youtube.com/watch?v=9XZfC-QP398
https://www.youtube.com/watch?v=9wsnFiEF1HU
Bohužel elektrobusy mají nízký dojezd na 1 nabití. V Ostravě se používají jen na trhačkách,aby se mohly v polovině směny dobít v pauze. Takže jezdí sice ekologicky,ale neekonomicky, jelikož vůz, který stojí několik hodin,aby se zase nabil, nevydělává na svůj provoz. Prostě nedají se využít od rána do noci bez velkých prostojů
To mají teda malou baterii. Zajímalo by mě, jak to mají v Číně, kde komplet eletrifikovali autbosuvou dopravu v několika milionových městech. Když má osobní auto dnes dojezd 500 až 1000 km, tak proč by to neměl mít elektrobus? Případně použít rychlonabíjení na konečných, kde by stačila přestávka několik minut, aby se nabilo pár desítek km. U nás v Praze máme bohužel jen jeden elektrobus v síti PID, jezdí na lince 109 a nemyslím, že mu nějak uzpůsobovali jízdní řád. Prostě se na Palmovce při přestávkách nabíjí.
Ale u aut se můžou baterie v klidu dobít a vybalancovat přes noc, což se u autobusů, které jezdí kolem 20 hodin denně nestíhá. A i když v Číně mají hromadu elektrobusů, stále tam rozvíjí i (parciální) trolejbusy.
Tak já si spíš kladu otázku, co bude v roce 2025 … Myslím, že v té době budeme kalkulovat s tím, že máme projekt ve schvalovacím řízení a stavět začneme možná na konci roku 2030 s tím, že doufáme, že do roku 2040 bychom mohli mít dostavěno někam k Brandejsu …
Nebylo by levnější do Brandejsa postavit dvojkolejnou železniční spojku, zmodernizovat trať do Neratovic a vést patrové vlaky napřímo?
Praha hl.n – pha Vysočany – Mstětice – Brandýs n/L.- Kostelec n/L.- Neratovice.
Pokud by nějaké peníze chyběly, tak roční platba za Mochovský šinkansen to dorovná.
Taky můžeme říct Luďkovi ať na to hodí voko. 🙂
„Pokud by nějaké peníze chyběly, tak roční platba za Mochovský šinkansen to dorovná“
Tak to nedorovná v žádném případě. Vlaky do Mochova stojí jen zanedbatelnou část toho, co by trať Mstětice – BnL-StB – Kostelec n.L. – Neratovice stála. Až bych řekl, že to bude o víc než jeden řád méně.
Případně Brandýs-Benátky nad Jizerou-Mladá Boleslav. A máme vyřešené zrychlení vlaků na sever.
Liberec 😀
Tak spojeni Praha-MB by bylo velmi velmi vhodne vest rychlou vlakovou trati,… do Liberce by to pomohlo taky…
Je potřeba zadat již několikátou studii na zrychlení železničního spojení Praha – Ml. Boleslav – Liberec. A následně ohlalásit, že je to neproveditelné.
A nemodernizovala se náhodou trať Neratovice-BnL-Čelákovice před 2 roky? Bezkontaktní koleje, nové zabezpečení…
Dnes tam v jednom vagónu jede 10 lidí za hodinu.
Bezkontaktní koleje? Maglev?!
Nejspíš myslel bezstykovou kolej, co pána třeba poučit, než se posmívat?
>Bezkontaktní koleje
Jako že tam postavili Maglev?
Ano, vždy 1×810 s cca 5 lidmi. Přejezdy stále nezabezpečené, tj. zcela nevyužitý potenciál pro zrychlení jízdy – a tedy i zatraktivnění spojení. Potom by mohly už nyní jezdit spěšné / zrychlené vlaky Brandýs n/L – Kostelec n/L – Neratovice – Praha s jízdní dobou natolik zajímavou, že by mohly být vlaky pro spojení do centra Prahy z Brandýsa a Kostelce reálně masově využívány.
Ale SŽDC měla na opičku – a teď už evidentně nemá na banánek… A tak si tu žijeme!
Jen zase připomenu, že tato trať měla být jako okružní kolem Prahy a měla propojovat všechna satelitní města. Tedy např. Úvaly, Čelákovice, Neratovice, Kralupy, KLadno……….Snad se uvažovalo i o zdvoukolejnění a ta města měla být větší a samostatná a od Prahy oddělena územím s převahou zeleně a zemědělství, aby nebyla krajina zatížená stavbami a zpevněnými plochami. Velmi rozumné, ale zase se to někdy kolem 70. let zabilo, protože byl zájem naopak plošně rozšiřovat Prahu a na okruh se nechtěly dát peníze.
Čelákovice – Brandýs dodělali asi před 2 týdny.
Luděk ti na to řekne, že než stavět tuhle železniční trať , tak raději 20x přestavím vlastníma rukama Mšenku.
Odbočka do Brandejsa umožňující přímou jízdu Praha – Brandýs – Neratovice, je první etapa.
Ta druhá bude odbočka do Mochova. 🙂
Že by elektrizovaná dvojkolejka vyšla levněji než samotné trakční vedení?
Krok správným směrem. Závislá trakce se na rozdíl od čistě bateriového pohonu může při dostatečné frekvenci spojů vyplatit i bez dotace.
Čímž neříkám, že se v budoucnosti baterka nemůže vyrovnat drátu.
To by mohl být VRTrolejbus po D 10 🙂
Rajská hudba pro mé uši !
Dobíjecí stanice u letadla už se připravuje. Za tu hodinu čekání bude na co koukat 👍
Nepočítalo se tam původně s vlakotramvají?
No pocitalo, pak i s zeleznici, kdyz uz se planuje trolejbus 58 z Palmovky do Cakovic (140), stejne se uvazuje o tom, ze by trat vyuzivali trolejbusy na linkach 185 a 302, tak uz to prodlouzeni do Kostelce by nemel byt problem, do Brandysa to je otazka, zda to bude stacit…
A pak každýmu vlastní elektrický auto s tykadlama. 🙂
😀
Tam si dokážu představit i linky 182 a 378, což už v součtu dělá zajímavé vytížení trolejí alespoň mezi Letňany a Vinoří. Ale ta frekvence linky 375 v sedle a o víkendech si úplně o troleje neříká, myslím že by se v SČ našlo pár vytíženějších příměstských tras po kterých vede i skutečný provoz městských linek, ne jako v tomto směru. No uvidíme jak tohle dopadne
Ja to myslel tak, ze by se jen prodlouzil usek k Vinori z Letnan, dal uz bez troleji… a pak v Brandyse… a do Kostelce prakticky z Cakovic uz bez troleji…
Tam už se počítalo s lecčím … Akorát pořád se jen počítá s tím, „že se by někdy mohlo …“
Ne.
A pak že nejsou prachy!
Prachy jsou nebo přesněji se dají sehnat vždycky. Prachy nejsou jen v případě, že se nechce. To je pak skvělá výmluva a lid obecný na to slyší …
Ale jo, aspoň víme, že snížení daně z příjmu není vůbec žádný problém a může být ještě vyšší, když i nadále naše milé úřady plánují za naše prachy takové nesmysly.
Aby mohly vzniknout „smysly“, tak je třeba začasto začít úplným nesmyslem…
Úplně nejlepší je to okamžitě odsoudit bez jakékoliv znalosti technického řešení či Studie proveditelnosti. Já si pod tím představím elektrobus s rozprostřeným nabíjením a jako pitomost se mi to rozhodně nezdá…
Aby mohly vznikat „smysly“, musely by se dopravní investice řídit nějakou koncepcí a být posuzovány v kontextu jiných možných řešení. Parciální trolejbus do Polabí sníží jen hluk a emise, zatímco železniční trať by zároveň zvýšila rychlost a kapacitu a posloužila by i nákladní dopravě, čímž by hluk a emise klesly ještě mnohem víc. Navíc by mohla posloužit jako výjezd z Prahy na MB a LIB a základ budoucí novostavby tím směrem, která patří podle mě mezi nejpotřebnější dopravní stavby v ČR. O bonusech v podobě napojení na VRT do Drážďan apod ani nemluvě. Takže možná tahle akce může přinést nějaké… Číst vice »
A právě, že přesně „štymuje“. Možná se někdy dožijeme toho, že tímto směrem povede trať, ale nikdy to nebude samostatný S-Bahn, potřebuje k tomu další benefity a rozhodně nepovede středem měst.
V tomto vidím projekt realizovatelný v dohledném čase, zatímco kompletní projekt VRT Drážďany je spíše chimérou (budeme rádi, když v roce 2040 pojedeme po přímé VRT Praha – Ústí – Heidenau bez odbočných tratí a přídavných benefitů…
Dotační prachy budou papírovat středočeši, ne Praha. Stejně jako u tramvaje do Zdib.
To chci vidět … Jestli SK bude papírovat dotace, mělo by se to třikrát překontrolovat, aby náhodou zase nešlo něco někomu někam do kapsičky …
Naopak. Investovat do VHD místo do stále kapacitnější infrastruktury pro IAD znamená pro veřejnou správu velký úspory. Takže jestli něco, je to spíš příznak šetření…
Malá drobnost: Silnice pro autobus + troleje pro trolejbus vyjdou vždycky dráž než silnice pro vozidla do 3,5 tuny. Osobnímu automobilu stačí vozovka 2,2 metru široká. A jestliže pro provozní opotřebení dálnice platí, že 1 kamion vydá za 10.000 osobních automobilů, tak autobus nesmí vydat za víc než 40, aby opotřeboval vozovku méně.
Zrovna v tomto směru jaksi spousta lidí křičí, že těm osobákům už nestačí dálnice 2+2 a je tam nezbytně nutná minimálně 3+3. S jedním 2,2 m širokým pruhem každým směrem by vás nejspíš hnali vidlema… Plus je ty auta potřeba někde parkovat. A nejlíp aby takový prostorný parkoviště bylo všude tam, kam jejich majitelé chtěj jet… A tam se pak ceny točí do takových výšek, že ta trochu širší a opotřebenější silnice a troleje jsou proti tomu prkotina.
No jo, jenže dráty nad opotřebenou silnicí pro v podstatě stále stejně kapacitní a rychlý autobus jaksi nevyřeší ten řev po zabrání dalšího prostoru auty. Každý dvě tuny auta s sebou, a nějaké snížení emisí autobusů bude plivnutím do vody.
V čem přesně elektrizace autobusové linky zvýší kvalitu a kapacitu spojení do Prahy tak, aby ubylo automobilů a nebyly pro ně slepě žádány další kapacity?
V ničem … Všechno zůstane při starém krom úspory za pohonné hmoty … Jinak cena jízdného se zvýší, protože ty prachy budou muset nějak dostat zpátky … A to nepůjde jinak než od cestujících.
Nemůžou to chtít částečně zadrátovat proto, aby tam mohli levněji přidat spoje a zkrátit intervaly nebo nasadit kapacitnější?
Tak na blbosti jsou vždycky … 😀