Středočeský kraj chce od roku 2029 nové dvoupodlažní velkokapacitní elektrické jednotky
Dvoupodlažní velkokapacitní jednotka Stadler Kiss pro MÁV - Start. Foto: Rainerhaufe / Wikimedia Commons
Kraj počítá s novými jednotkami pro nejméně 400 sedících cestujících i pro spojení do Kladna.
Jestli počítám správně, tak šestivozové jednotky řady 451+051+051+051+051+451 měly kapacitu 474 sedících cestujících (59+89+89+89+89+59). Tudíž informace v článku o nejkapacitnější jednotce není pravdivá.
můj odhad řazení po roce 2029 … 162-3/362-3 5-6x vložený patro (závislé na délce nástupiště) z ešusu a řidičák…. HV z ešusu vybrakováno a přestavěn na další řidičáky….
Ne že bych nechtěl něco modernějšího než hranaté elefanty, ale jejích náhrada nebude levná, jak se bude vyvíjet ekonomika, respektive co si kraj bude moci dovolit, to nikdo neví a do roku 2029 probehnou krajské volby v letech 2024 a 2028. A myslím si, že je přinejmenším 50% šance a to je docela hodně, že po vyhnání Babiša a jeho poskoku a jeho náhradě Piráty se Starosty, začnou mít lidé postupně pocit, že to také bylo z bláta do louže (narážím na velkou liberalnost těchto stran, kterou nyní hodně lidí přehlíží v touze se zbavit Babiše, ale časem zjistí, že… Číst vice »
Mohu se zeptat nejlépe někoho, kdo má přehled ze zahraničí o modelu, kdy objednatel vlastní vozidla a provozovatel je jen provozuje? Jde mi především o to, jak moc je věnována péče pravidelné údržbě a kdo je za ni zodpovědný: vezmu to na konkrétním příkladu Kraj mi nabídne k provozu svá vozidla a já jako dopravce se snažím nabídnout co nejnižší cenu. Jako první věc, kde každého napadne šetřit je údržba a to zvlášť u nových jednotek, kde není tak nákladná a potřebná. Dopravce tedy kašle na údržbu a za několik let vrátí olítané jednotky zpět kraji. Provoz takto opotřebovaných vozidel… Číst vice »
Kdo je zodpovědný za údržbu určuje smlouva. Klidně to může být auto/vlakoservis, tedy třetí osoba. Případně servis zajišťuje výrobce.
Napříklaj Jihomoravský kraj si kupuje „svoje“ vlaky. A servis mu bude provádět výrobce. A cení si ho na 31 korun za kilometr.Takže milion kilometrů bude stát 31 milionů za každou soupravu.
Projekt RRX Rhein-Ruhr Express. Vlaky vlastní dopravní svaz, který tvoří zúčastněné spolkové země. Aglomerace o cca 20 milionů obyvatel. 6 páteřních linek. 84 vlaků Siemens Desiro HC – 105m délky a kapacita 400 cestujících. Vysoutěženi byly dva dopravci- Abellio a National Express. Kontrakt je na 15 let. Dopravce soupravy provozuje a zajišťuje jejich denní údržbu – odsátí wc, doplnění vody, písku, úklid, mytí. Technickou stránku věci má na starosti dodavatel Siemens. Ten vybudoval nové servisní depo v Dortmund – Eving. Výrobce se smluvně a pod sankcemi zavázal zaručit 99% provozuschopnost jednotek po dobu 32 let. Kromě klasických servisních intervalů v… Číst vice »
Edit: full servis činí cca 45% s celkové ceny kontraktu. Sorry. 🙂
Zdravím. Je mi jasné, že ty stávající jednotky (Elephanty) nejsou majetkem kraje, ale zároveň mě v článku mate: Vlaky chystá nakoupit pro linky z Prahy do Benešova, Berouna a Kolína a nově by je chtěl také využít na trase do Kladna…..; Kraj tedy plánuje nechat zmodernizovat pouze novější Elefanty a ty starší vyřadit, protože výhodnější bude nakoupit nové jednotky. Ok, chápu, že je chce kraj zmodernizované (zmodernizuje je dopravce ve výběrovém řízení nebo „pod jednou střechou“ v DPOV), ale co je má kraj co vyřazovat, když nejsou jeho. Může je maximálně neobjednat, nezahrnout do smlouvy, popř. podepsat smlouvu novou (na… Číst vice »
Vyřadit, to jste si nějak špatně vysvětlil. Jsou ČD a ty s nimi můžou udělat co uznají za vhodné, ale nebudou je moci nabídnout pro provoz v Praze a Středočeském kraji. Asi tak. Tady asi nebude žádný OPD vázaný, jsou to již celkem věkovité „herky“ a jezdí po mnoha krajích.
Omyl, od čísla 61 jsou na OPD pro trať do Benešova.
Bude v novych jednotkach take automat na piti a na pamlsky?
Myslím, že otázka zní: Budou nové jednotky?
Ne. Bude tam gastroservis s obsluhou. V jedničce nahoře bez. Vše grátis.
Byva to nekdy ve vlacich, casto i na nastupistich, takze proc ne…? Docela bonus…
Nějak nevěřím, že se tohle zrealizuje.
Tak uz to bylo avizovano leta dopredu, nektere soupravy nestaci, proto se take diskutuje velmi casto, ze se 2 ctyrvozove soupravy nevejdou na 200m nastupiste…
No a jestli se zrealizuji nektere stavebni casti, to je otazka, faktem je, ze velka cast Prahy ma zoufalou primestskou dopravu postavenou vetsinove na dojizdeni autobusy, ktere take kapacitne nestaci, napr. na jih od mesta…
https://www.idnes.cz/technet/technika/city-elefant-pantograf-ktery-je-lepsi-nez-pendolino.A080406_170731_tec_technika_rja
a to žabotlamy vydržely přes 50 let
vetsinou vlaky vydrzi pres 30 let, i 40 let… 50 let zabotlam uz byl vazne dost spatny…
Je hezké chtít, ale když tzv. nejsou peníze, tak je potřeba udržet provoz s tím co je, protože na nové jednotky a jejich provoz prostě nebude.
I to ježdění s tím co je stojí peníze. Pokud přepočtu amortizaci na jeden vl/km tak to zas tolik není. Jde spíš o to kdo a za kolik půjčí peníze.
jsem bankéř. takze o tom něco vím. 30mld klubový úvěr je problém u nás vubec dát dohromady. největší dlužník v CR, agrofert, dluží bankám asi 50mld. toto je 60% angažovanosti koncernu na jednoho dopravce který zajistí ani ne celou elektrifikovanou dopravu kolem prahy. s tím, že za 10 let splatite přinejlepším půlku kupní ceny, spíš ale výrazně min (pokud nemá být smlouva neakceptovatelne nevýhodná pro objednatel). jen na úrocích to je 900mio-1,2 mld /rok… (počítejte 3-4% p.a.. u takto velkých úvěrů už nefunguje konkurence, musí se zapojit málem všechny banky) pri amortizace 20 let je roční odpis / splátka listiny… Číst vice »
Díky za objasnění. Takže jsou dvě možnosti, rozšířit použití IAD, nebo se snažit snížit nutnost mobility, tedy buď zahustit Prahu, nebo přesun natrvalo do Home Office, kde to alespoň trochu jde.
Nebo zachovat stávající flotilu a doplňovat a obměňovat ji postupně…
Bohužel u té flotily, udělal na začátku někdo dost velkou chybu. Další věcí je, že pokud nesnížíme mobilitu, bude těch souprav nedostatek.
Jak bylo vysvětleno níže, bylo to nezbytné z důvodu nejvyšší kapacity přenosové soustavy trakčního vedení (především měníren). Původní modely pracovaly s pětivozovým vlakem se dvěma hnanými konci.
Takže nyní buď použít jako push-pull, nebo trafovozy + rozebrání jednotek a složení kapacitnějších.
přesně tak. nechat nabíhat smlouvy postupně, nebo vysoutezit nové jednotky jen na 171 kde bude konverze nejdřív a uvolněné jednotky použít na jiné linky atp
proste pujde o postupnou obměnu, 5 – 10 souprav ročně.
Nasiel som to. V clanku o redukci dopravy v Stredoceskom kraji. Kraj da na dopravu v tomto roku 3.5 miliardy Kc, co je 38 % percent prijmov. Dajme tomu ze by bolo treba tych 2.5 mld Kc navyse, tak to je 6 mld Kc len na dopravu. To je 65 % prijmov rozpoctu kraja. Fakt sa najde kraj, ktory by takmer 2/3 prijmov len do dopravy ?
A co navýšit příjmy?
Este viacej zdanime ?
Však se na to chystají všechny strany co jdou do voleb.
Fajnová analýza. Pokud někdo používá pro přesně vyjádřený číselný údaj – 70 jednotek – „řádově“, tak mám vážnou pochybnost o tom, že ví, co plánují a jak plánují …. Například 13 jednotek na trať Praha – Kralupy. Pro hodinový takt postačí 2 soupravy, pro 30 minutový jsou potřeba 4. Přičemž ten 30 minutový vyplývá z proloženého taktu „dálkových“ osobáků do ULK. Tudíž úvaha o 13 jednotkách nedává smysl … Logiku by mělo „zadrátování“ trati z Kralup na Kladno v návaznosti na stavbu letištní železnice a celkovou modernizaci trati do Kladna „centra“. Možná je i drátizace trati do MB v návaznosti… Číst vice »
v plánování oběhu se jistě vyznate vy, já umím financování. ze to nebude úplně vychytane vzhledem k tomu, že nikdo neví jaky bude stav infra za 8 let, s tím se dá počítat…
A koho by to za Berounem do té Plzně vezlo? Tam je to na 2 vozový Regiopanter, bohužel.
Bydlím za Berounem a těmi Os jezdím, tak vím, jaká je tam frekvence.
„ale když vidíte, že kraj plánuje měnit už cca 20-25 leté“
Plánuje měnit vlaky vyrobené v roce 1997 a později, a to nejdříve za 5 let. Jestli počítám dobře, tak nejstarším bude 29-30 roků, když výměna začne. Aneb jak si to přiohnout aby to nevyšlo.
wikipedia: Do ledna 2005 bylo dodáno celkem 16 jednotek ve starším provedení a jeden vložený vůz 071.008 navíc (471.002 byla dodána jako dvouvozová), do roku 2008 mělo být dodáno dalších 14 jednotek. V roce 2006 podepsaly České dráhy a ČKD Vagonka smlouvu o dodání dalších 30 jednotek.[7] K polovině dubna 2007 provozovaly České dráhy 27 jednotek, ke konci roku 2008 bylo ve stavu ČD již 42 jednotek, v září 2010 bylo v provozu 63 jednotek,[8] v dubnu 2011 celkem 70 jednotek.[9] V prosinci 2012 bylo v provozu ČD 81 jednotek. Inventární čísla dodávaných jednotek tvoří vzestupnou řadu s výjimkou čísel… Číst vice »
To by mohla být velká šance pro D-DART, který je částečně šitý na míru pražskému provozu a už je de facto nakreslený a vymyšlený.
Stejně tak velká šance pro jednou nekupovat vlaky, co existují jen na papíře a místo toho koupit nějaké unifikované osvědčené řešení.
Souhlasim, pokud neco na papire existuje a ma se to ucastnit tendru, je treba mit alespon schvaleni a odzkouseny prototyp…
A spousta lidí si postaví dům, ikdyž ho viděli jen na papíře.
Ale za své! Tady jde o veřejné peníze.
Ono to není vždy špatné, ale často se musí čekat až na druhou generaci. Viz Praha a 14T, 15T.
Takhle se na papíře kupovala 380 a jak to dopadlo vidíme dodnes…
Tak je fajn, že to dávají vědět tak dopředu. Jestli se o to chtějí ČD ucházet (z mého pohledu by rozhodně měly), tak aby začaly poptávat. S jejich rychlostí…
A hlavně aby měl Stadler kapacity…
Kapacity teď v Evropě nemá skoro nikdo, nevěřím že se to uskuteční, nebo že bude velký zájem.
Zcela upřímně očekávám, že jim něco vyvine Škodovka. A když to nebude předražený a nekvalitní, tak budu pro všemi deseti.
Tak to hádám, že pro nebudete 😀
Třeba překvapí. Škodovka se pomalu zlepšuje, i když to furt není ideální. Uvidíme za těch pár let.
Poslední soupravy na Slovensku měly kladnou odezvo. ŠT na podvozcích zapracovala.
Technicky vzato, muze nekdo vyvynout vlak i s jinymi podvozky, napr. od Bombardieru… uvidime, jak skoda zapracovala…
A kdy jste naposledy něco kvalitního na kolejích od Škody viděl?
U ČD již proběhla předběžná tržní konzultace.
Měly by se srovnat podmínky pro soukromé a státní dopravce.
Tři poznámky. Na S4 (Kralupy) dnes ešus po půl hodině nestačí, proto je jasné že EMU 240 nebude stačit tuplem a kratší interval by byl žádoucí,ale tam bude silně limitující infrastruktura a dlouhý úsek Roztoky – Libčice a nedostatek předjízdných kolejí,ale když to jde na Beroun tak proč to nezkusit. Jestli bude jedna soutěž na celý kraj bude málo zájemců, náklady na rozjezd budou obrovské a žádný „český“ dopravce nemá dostatečné zdroje,kapacity a zkušenosti rozjet takovou mega akci. Když bude soutěž po tratích bude problém se vším, od kompatibility jednotek, řešení mimořádností, změny ve vedení linek (provázání S1 a S7… Číst vice »
Je ale fakt že pokud Elefant z Kralup dále pokračuje do Ústí tak zejména v úseku z Nelahozevsi do Roudnice, někdy až do Lovosic není obsazen ani z jedné třetiny.
Souhlasím.
Kde navrhujete rozlomení?
V Kralupech nebo až ve Vraňanech?
Pokud vím, psalo se o tom, že do Kralup pojedou 2 jednotky spojené a dále do Roudnice bude pokračovat už jen pouze jedna jednotka.
V Kralupech. nedivil bych se kdyby někoho po vzoru JHM kraje napadlo zadrátovat krátké paprsky z Vraňan do Lužce nebo Straškova. Pak možná rozlomení ve Vraňanech.
tak slon v luzci zní zajímavě…
V těchto úsecích je právě zbytečné tahat tak velké jednotky. Zde stačí vozidla do kapacity 100 cestující ha v sedlech i menší a mít přímé na ty místní tratě.
to byla ironie. málem celá populace Luzce se vleze do tří slonu
Plánuje se drátizace do Slanýho / Velvar, zdvojkolejnění do KnV předměstí, kde by se měla jednotka od Prahy dělit. Viz Plán dopravní obslužnosti StČ kraje 2021-2025
Lužec skončí možná už letos, nejpozději napřesrok. Vozit jednoho člověka za cca 40 Kč/km je neúnosný luxus. A Straškov do roku 2029 dožije stěží.
Tak v celku pochopitelné. Nejstarším jednotkám v té době bude táhnout na 30, což je pomalu čas na vyřazení. Jen tedy bude otázka, co s jednotkami dál, na šrotaci by bylo brzy…
Střídavina v Praze před rokem 2030 mi přijde nereálná. A to bude nejstarším kusům už přes 30 roků.
V Praze možná ne, ale Beroun už bude střídavej.
Tak konečně bychom se mohli dostat na úroveň západu, které takové jednotky prodává na východ. Dnes ČD nemají co prodávat, protože vše co mají navíc je neprodejné. Problém ovšem bude jejich stejnosměrnost.
Hlavně úsporný interier, ke je málo místa moc sedaček apod.
30 let je optimální čas k hledání další generace.
Na šrotaci je na čase po 50 letech.
To ještě odjezdí někde na stejnosměru.
Nemuselo by se ani po 50.letech, modernizační potenciál to má, není pořád potřeba dokola kupovat nové věci, není to ani ekologické, to je recyklace.
Provozovat přes 50 let staré EMU taky nebude moc ekologické. Po takové době stejně budete muset vyměnit skoro všechny díly, a vyrábět za 30 let nové díly na tak staré jednotky určitě nebude levné, navíc to bude žrát víc energie než nové jednotky.
Esa, Brejlovci, Pilštyky, Kocouři… To vše bylo modernizováno a nejsem si jistý, že to (snad s výjimkou 742.7) byla výhra. Aneb „Když to srovnám s tím výletem na Kokořín…“
To jsou ale generačně taky trochu jiné stroje, tohle se zase tolik neliší od toho co se dnes vyrábí, dvoupodlažní hliník s nízkou hranou
V jakém stavu je vůbec ta skříň z hliníku, aby se to nezačalo rozpadat.
Já bych si jako ešus 471 článek dovolil trošku upřesnit. Pokud má být EMU 400 zhruba 70 kusů, pak vystačí na Kladno+letiště, nejspíš na první konvertovaný úsek (prý do Berouna?) a pak zřejmě na Mladou Boleslav a Mělník, dojde-li k naplnění schválené studie proveditelnosti a elektrizaci. Zbývající příměstské tratě, by nejspíš ještě na nějakých 15 let po roce 2029 měly zůstat nám, ešusům. Praha i Středočeský kraj mají ve svých smlouvách náš povinný odkup pro nového dopravce vzešlého v soutěži 2029 a když do nás dají ETCS, tak asi není péče řádného hospodáře jej mít na 5 let. A navíc… Číst vice »
Tohle je konečně rozumný text.
Zatím bych ty staré slony převezl do Liberce, na ČHŽ už také mají předchystána vozidla pro elektrizaci …
Co ma spolocne ČHŽ(čiernohorkas s City Eelefantami??? My predsa mame svajciarske supravy pre ČHŽ a sme na to patricne hrdi.?
Ale dráty ani koleje taky nemáte. 🙂
Zdravím zpod Ještědu, dráty nemáme, ale snad děti mých dětí se dočkají …
Mame tam kolaje, ale iny rozchod( rozdiel 10 mm). Uvidime, co sa podari vvybavit timu okolo Alesa Bilka, mozno aj droty vybavia.
teoreticky by takto mohly být využity ve složení 971+071+diesel ( možná i 2krát 071 když se ze z více jednotek využijou ty zachovalejší). Nevím ale kde by se na Liberecku uživily. Možná na nejvytíženějších turistických spojích do Harachova, tam by ale asi nedaly přechodnost a byly by to další úpravy ( magnetickou parkovací brzdu vyměnit za elektromagnetickou) atd…
Očekával bych že když už by se natahovala nová elektrika, šla by rovnou na střídavinu. Jsme sice, pravda, v česku, ale i tak…
Myslím si, že chcou až moc. Někde stále jezdí Beečka, Bdtečka, 560/460ky atd. a Praha už nechce slony…
Myslim, že pro tebe by měly bejt dostatečný vidle a žebřiňák.
Když bude povinné ETCS a konverze na 2tis AC to by jste raději slony modernizoval za cenu s kterou by jste se přiblížil nově vyrobené jednotce?
Do té doby určitě doputují smluvené poskakující vomitáty z Plzně…
Hlavně to vysoutěžit pořádně, nejméně desetiletý servis v ceně a k tomu nové moderní depo někde na okraji Prahy podle možností, 83 jednotek, to už se hodně vyplatí a nemuselo by se to pytlíkovat na ONJ. Ale obávám se, že to opět po balkánsku.
V poslední větě mi vypadlo slůvko „bude“.
Po vyřazení CityElefantu, po konverzi na střídavou napájecí soustavu a zavedení ETCS, by šlo budoucna využít řídící a vložené vozy na push-pully.
Rád bych připomněl, že pouze tornáda a žabotlamy se nějak častěji rozpojovaly…
Všechny ostatní jednotky byly a jsou pevně spojené.
S jakými jednotkami se počítá po roce 2029 do Milovic? Ty nejsou uvedené v seznamu měst, kam mají nové jednotky jezdit.
Zatím se neví, kdy bude Všejanská spojka a nová dvoukolejná trať Lysá – Milovice. V r. 2030 tam může být NAD.
No to snad ne. To NADkou nemají šanci dlouhodobě vyjezdit.
Všejanská spojka nakonec bude muset jít jinudy, protože přes Milovice by musela přepůlit rezervaci praturů a prakoní, což nemá šanci získat povolení a Strašná železnice to ještě netuší. Takže spojka půjde po nové trase východně od Milovic a žádná NAD během stavby nebude třeba.
Jako, CityElefanty podle mě nejsou vůbec špatný, obzvlášť po modernizaci.
Stadlery jsou samozřejmě láska, ale nákub bude dost mastný
(kritéria však splňuje: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/kod0914d.pdf)
Nojo, KISS by byl ideální. Jen u nás nemožné. U Národního dopravce je vítěz jasný.
Viz třeba Jihomoravský kraj a jeho soutěž, že?
Je jen jeden výrobce. Tečka.
Aneb kočičí vomitáty ze Scheißewerke Pilsen…
KISS má do ideálu daleko. Docela častou nectností v nich jsou místa k sezení s koukáním do sloupku. Tohle Elefant neměl.
Takže když ideál, tak bez těchto kiksů.
To je čistě věc dopravce, co si objedná.
U SBB vše lícuje. Odeg ne.
Co má Kiss skvělé, to je tichounké aktivní odstavení na noc.
Chce to začít pomalu soutěžit , rozdělit třeba na tři soutěže se smlouvou na patnáct let a bude odpovídající cena i služby. A výherce si ty vlaky mohou i pronajmout , když je Praha po vzoru Brna nechce kupovat a pronajímat. Nevím proč jednat výhradně s ČD o škodě . A za deset let na Kladno elektrickým patrem je fake
Ano, to je tedy kachna…
Za 10 let tam ještě tolik lidí jezdit nebude…a za 25 let už ne…
a mimochodem to ETCS na 4 roky 2025 až 2029 se fakt vyplatí…
Se prodá do Košic komplet celý Elefant.
V Kosiciach sa uz chystaju na prepnutie 25 kV/50Hz…..
V roce 2054
V rovnakom roku aj v Prahe budu prepinat na 25 kV 🙂
zásah, potopen 🙂
To bol pokus o vtip. Potichu Vam zavidime, ako sa u Vas v CZ zacali vo velkom rekonstruovat trate a rozne stanice. Nezavidim iba rekonstrukciu na koridoru u Brandyse na d Orlici., kde sa mozu stat rozne problematicke udalosti (napr. minuly tyzden strhnutie troleja).
Teoreticky pokud by se provedli všechny potřebné úpravy (ETCS, předělání na dvousystémové,…), tak by ti sloni ze středních Čech mohli najít práci jinde. Stále jsou tu kraje kde by se mohly využít jako náhrada například dnes již potupně vypadajících souprav s Honeckery či jako posila a nebo záloha za RegioPantery nebo jiné, sice by to byla nemalá investice ale vzhledem k počtu kusů, které by Středočeský kraj nechal na vyřazení je šance, že to smysl ještě má, přeci jen Slonům ještě není tolik na to aby se hromadně začali odstavovat v Třebové a sám za sebe musím říci, že například… Číst vice »
pokud by zafinancovali rekonstrukci, tak se pro ne najde prace i v praze. problem neni technicky, ale financni – zda se (pomerne velka) rekonstrukce do stejnosmerneho vozidla bez etcs vyplati.
ale tady není problém, že by pro ně nebyla práce. Je jich naopak spíše málo. Problém je v tom, že už některé mají přes 20 let a tak by se jejich případná úprava týkala v době, kdy jim bude táhnout na 30.
Další možnost je udělat z nich netrakční jednotku a používat je na posily.Lokomotiva by se použila v budoucnu jinak.
Ano, tohle by bylo určitě rozumnější, než přestavovat na dva systémy.
Málo jich zase není, těch Slonů je furt více než lokomotiv co chtějí dráhy nechat zlikvidovat (371, 150.2, 151,…), je sice fakt, že jim bude táhnout na 30 ale stále je tu doba použitelnosti, která se většinou pohybuje okolo 50 let, takže to teoreticky ještě smysl má.
Co nám nakreslí v Plzni?
a jestli se do te doby nauci vyrabet vzduchotechniku…
…tak v Pzni se toho moc nekreslí…většinu prací dělají externí konstrukční kanceláře, námezdní žoldáci u prken…jeden měsíc kreslí stojan na kolo před Lidl a další měsíc se zaobývají okolky u vagonu…
Tak. Taky to podle toho vypadá.
Hlavně pohybový aparát cestujícího…celý rozlámaný, záda ho bolejí…
Přemýšlím, zda prostá konverze všech Elefantů na střídavinu není levnější řešení.
Jinak Středočeský kraj by v rámci úspor mohl požadovat přeznačení 1. třídy v Elefantech na 2. třídu. Tímto jednoduchým administrativním opatřením by se mohlo podařit zvýšit kapacitu souprav.
Jak přesně by ta úspora vznikla? Mohlo by jezdit méně vlaků nebo by stačila sólo jednotka místo spojených dvou?
Některé vlaky by nemusely jezdit zdvojené. U jiných to však bude nadále třeba.
pane vachmajstr, voni sou hlava.
Předěláním první třídy na dvojku byste získal závratných asi 10 míst k sezení….
Tak 10 míst k sezení navíc nahradí druhou soupravu se 300 místy k sezení …. geniální úvaha …
Když se k tomu přídá ECTS, tak určitě ne…. Navíc Elefanty budou mít za chvíli od….slouženo
ETCS bude tak drahé, že se nakonec jeho zavedení odloží.
ETCS není problém, pokud se montuje do nových vozidel. Pantery pro Slovensko, nebo Jihomoravský kraj to mají z výroby a cenově se nijak zvlášť od ostatních sérií neliší.
Jenže Pantery na Slovensko ho z výroby nemají a do slovenských 671-ček se montovalo dodatečně a stálo to pěkný balík směrem k THALESu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%A1_jednotka_671
Jen ty pantery pro JMK by ho snad měly mít z výroby, ale neodvážil bych se tvrdit, že od ostatních sériií se to cenově nijak lišit nebude:-))
Třívozový RP stál 137,5mil., tj 570 000/sedačku. Čtyřvozový pro JMK stál 192 mil, tj. 576 000/sedačku. Jde sice o hrubé srovnání, ale žádný zásadní rozdíl tam opravdu nevidím.
Jenže nesmíte porovnávat hrušky (3-vz) jednotku a jabkama (4-vz) jednotku, ale třeba dvouvozovku 650 BEZ ETCS a nejnovější 650.2 S ETCS – ta první stála cirka 109 mil. Kč, kdežto ta druhá má cenovku 118 mil. Kč za jednotku – čili rozdíl tam vidím cirka 9 mil. Kč.
Ale to je také porovnávání jablek s hruškama. Liší se ty jednotky jen v ETCS nebo i v jiných parametrech? Jak veliké serie a s jakou opcí byly soutěženy? Jaký objem servisu/ND byl součástí jednotlivých kontraktů? jaká doba (a s ní souvisejcí inflace) proběhla mezi uzavřením jednotlivých kontraktů? To vše (a mnoho dalšího) ovlivňuje cenu.
V ETCS se liší nejvíc, protože to dneska stojí 10-18 mega na vozidlo podle toho, zda je to novostavba nebo retrofitt.
Samozřejmě, že je výhodné mít co největší sériovku, aby se náklady na výrobu prototypu rozpustili do co nejvyššího počtu sériových vozidel.
V to doufá jen ČD..
Jak byste si to konkrétně představoval? Jako doplňovat do třívozovky trafo a ETCS? No technicky by to asi šlo, ale stálo by to dost peněz a snížilo by to kapacitu. Tu ale potřebujete vyšší. Ztrojené jednotky se nevejdou na nástupiště a zdvojené jezdí plné. Tak co s tím? V případě přidání nehnaného vozu by to bylo slabé. V případě nějakého spojení dvou hnaných vozů a vložených vozů se kapacita moc nezlepší, protože čelní vůz bude mít s trafem tak 50 míst. Do toho stáří elefantů. Nejstarší mají už 20 let. Konverze nastane až po roce 25, kdy už jim bude… Číst vice »
Pokud se vyplatí rekonstrukce 163 (ex E 499.3) z roku 1984 na 363.5, tak se vyplatí rekonstrukce 471 z roku 1998 na 671 …
Dokonce firma žlutého pána – zatím neúspěšně – hledá někoho, kdo jeho 9 žlutých – italizovaných > bohemizovaných – lok 163 (z roku 1992) > 162 předělá (levně) na 362 …
Pokud by šlo o rekonstrukci, tak budiž, ale tady jde o kompletní změnu konceptu. Jak byste si to teda představoval?
Nový hnací vložák se střídavým trafem a hlavní elektronikou ETCS. Po zbytku se natahá jen nutná kabeláž. Jen to nějaký prostor zabere, takže to nebude mít stejnou kapacitu jako hnaný..
Kapacita na zdvojené jednotce je tím vyšší o 1,5 vozu, ale nekouká za perony. Jakmile pak přestanou stačit v Praze, tak existuje spousta tratí, kde se ještě uživí – ústecko, Hradec, se střídavinou plzeňsko, Budějovice…
Ok. čistě teoreticky by to nějak šlo, ale celé to elektricky a SW sladit s hnacím vozem a hlavně to celé schválit rozhodně triviální není. To celé do vozidla se stářím bezmála 30 let, no nevím.
šrot nevadí, jen nesmí bejt německej…
Nebo se o něj v lese ohřejou srnky…až shoří…
A dalších 30 může jezdit. To není koncepčně taková hrůza jako Tornáda nebo jiné vozy, které byly zastaralé už když vyjely z fabriky.
No nevím jak vy, ale já si moderní způsob dopravy představuji asi trochu jinak, než jezdit půl století starým šrotem.
Máme tu starší nástroje. Budyšínská béčka, nějaké ty plecháče a laminy.
Nebo zastaralé konceptem – Rakve 843, kvatra 842.
Žáby 451/452 byly při vyřazování jen o málo horší než jiné vozy pro lokálky. A rozhodně jsou dodnes pro cestující lepší než mladší ostravská Tornáda. Měly nízkou podlahu, což nebylo ještě nedlouho před tím jaksi běžné. Soudobé Hydry 852/853/854 jezdí doteď.
Ještě dodám, že Rakve přicházely 1995-1997, v 1997 začaly chodit Ešusy a už v roce 1999 se ukázala první Desira 642. A až Desira nebo právě Ešusy mohly nahradit žáby. To nebyla jiná liga, to byl naprosto jiný sport.
Hodně lidí ocení, když ten šrot bude čistý a včas jezdící…
V polovině životnosti vozidla se provede větší rekonstrukce, která povede ke zvýšení standardu, nebo k prodloužení životnosti vozidla, nebo k obojímu.
Otázka je, kdo v Evropě bude schopný dodat do roku 2029 potřebné množství nových jednotek za přijatelný peníz, když tomu budou předcházet naše typické tanečky s výběrovým řízením na dopravce (napadání jeho výsledků psaním divných dopisů o nedůvěryhodnosti vítěze, nebo na ÚHOZ).
Na něčem takovém by se asi musela dost výrazně podílet Škodovka. A já kdybych byl Škodovka, tak bych po zralé úvaze drahám spíš zkusil prodat trakční verzi svého velmi pěkného dvoupatráku, který v MSK jezdí s Brejlovcem.
No a když se pořídí nové, mohou se Elefanty přesunout rovnou jinam a poslouží ještě déle….
Tak naznačte, jak byste chtěl levně rokonstruovat 471 na 671.
O tom, jestli se vyplatila (ne levná) rekonstrukce 163 na 363.5, by se asi taky dalo polemizovat.
Tak ono nejde jenom o doplnění AC systému, ale zejména o navýšení kapacity. Vlaky ke Praze přijíždějí narvané, v trojité trakci jezdit nejde, protože se souprava nevejde na nástupiště. Interval už více zahustit nejde. Takže by mě taky zajímalo, jak udělat levně 4 vozovku, přidat AC systém, ETCS atd.
No a proč se opravily stanice jen na délku dvoješusu? S takovou prozíravostí kdyby stavěj Franz Josef, tak tu dodnes jezdíme s kravama.
Tak některé stanice jsou delší, ale třeba na masaryčce je 200m a šmytec. Takže se vejde 2×4 vozy a víc ani ťuk.
dekujeme za skvely napad jak z vlaku vystvat lidi cestujici jednickou. kralikum uz jste dneska dal?
Jedničkou jezdí buržoazie a ta přece bude v mišelínce tahat gumy…
Pobavilo 😀 Ne, ale vážně. 1. třída je v regionální dopravě naprostá blbost.
Pokud tím jezdí lidi, tak není. A lidi jezdí…
Co to znamená, že jezdí? Pokud se dívám na ranní narvané vlaky do Prahy, tak je 1. třída poloprázdná. Takže ano, někdo s tím jezdí, ale je to pár lidí. Pak by mě opravdu zajímalo, kolik z těch pár jedinců platí plné jízdné v 1. třídě. Podle mě naprosté minimum. Většina budou režisté, případně lidé, kteří si třeba nasbíraných bodů za 1. třídu pro jednou připlatí.
Takže otázkou, jestli má smysl ubírat kapacitu vlaku jenom proto, aby si pár režistů mohlo v klidu sedět v jedničce.
Tak se jich jděte zeptat, jestli mají režijku.
Drtivá většina lidí vám řekne, že žádnou režijku nemá, pouze si připlácí za to, aby se nemusela tlačit s ostatními. A že vlakem jezdí jenom proto, že tu jedničku má. Kdyby ji neměl, jedou autem.
Režistu, co si doplácí za jedničku, znám ve svém okruhu přesně jednoho. Lidi na to obvykle peníze nemají.
Pokud se s ostatními tlačit nechcete, můžete si taky připatit. Nebo raději rovnostářské „pro všechny stejně blbě“? Problém s kapacitou se má řešit přidáním vozů, ne snížením kvality. Nebo jsme snad v Africe?
Máte na to nějaká data, nebo si to pouze myslíte?
A vy? Vy data máte?
Takže když už chcete argumentovat daty. Podle ročenky dopravu v roce 2019 se na železnici přepravilo zhruba 194mil. cestujících. Z toho necelých 2,5 mil. 1. třídou. Tj. pouhopouhá 1,3% z celkového počtu. Pokud to vztáhnu na onoho CE. Ten má 310 míst, z toho 287 v 2. třídě. Pokud by tam 1. třída nebyla, byla by celková kapacita zhruba 320 míst. 1. třída tak zabere zhruba 10% prostoru vlaku, ale převeze v průměru jenom 1,3% lidí. Takže jak vidíte, 1. třída je výrazně méně obsazená a reálně ji používá opravdu jenom mizivé procento lidí. Možná vy zrovna jezdíte v nějakých… Číst vice »
Není náhodou těch 1,3% nicneříkající průměr za celou republiku?
Není náhodou zájem o jízdu v 1. třídě vozové v okolí Prahy (kde jsou platy zdaleka vyšší, než ve zbytku Česka) také mnohem vyšší , než např. mezi Chebem a Ústím/L.?
Je to průměr za celou ČR, ale to číslo je hodně vypovídající. PID tvoří poměrně podstatnou část výkonů a tudíž ten průměr dost výrazně sám ovlivňuje. Hodnoty PID budou ten průměr trošku tahat nahoru, ale o kolik? O procento, dvě? Fakt sorry, ale ve vlacích na příjezdech je vidět vlak natřískaný a jednička poloprázdná. Tahle čísla to jenom potvrzují.
Nabídka a kvalita dělá poptávku. A znám dost lidí ,kteří právě nejezdí vlakem a veřejnou dopravou, protože tam nemají pohodlí, klid apod.
A proto jezdí v jedničce 1,3% lidí. Chápu.
Mám průzkum trhu. Jednou jsem si ten doplatek na týden koupil, víte? 🙂
Celkem tím potvrzujete to, co říkám. Žádné davy s ní nejezdí a když už si někdo koupí doplatek, tak v rámci nějaké akce „na zkoušku“. že by si ale nějaké kvanta lidí kupovaly pravidelně plné jízdné 1. třídy se říct nedá. V praxi to spíše funguje tak, že v rámci delší cesty, kdy se nechcete mačkat, si dokoupíte doplatek za 250Kč na týden a následně to využijete i v osobácích. Dopravce tak v samotném osobáku žádné závratné částky navíc nezíská. A kvůli první třídě se pak zbytek vlaku více mačká, takže asi tak.
Ono by to chtělo mít k dispozici i „pidky“ pro první třídu…
Ne, pouze s tím jezdím.
Režista si musí doplatit na jedničku, tak jako každý cestující … režistů s nárokem na jedničku je pomálu ….
Záleží, co znamená pomálu. Pomálu je především lidí v jedničce. Pokud sleduji vlak přijíždějící do Prahy, tak v něm je jednička poloprázdná. Na příjezdech ráno lidi i stojí, tak je v CE orinentačně 350 – 400 lidí ve dvojce a jednotky lidí v jedničce. Když řeknu 15/23, tak je to moc. regionální vlaky je potřeba optimalizovat na co nejvyšší kapacitu a ne plácat místo na 1. třídu. Ta patří do dálkovky.
Plácáte nesmysly.
Aha, takže když mám na něco jiný názor, tak hned plácám nesmysly?
Ne, nejde o jiný názor, jde o to, že plácáte nesmysly zcela se míjející realitou.
Co se teda tak moc míjí s realitou? V době předkovidové jezdily vlaky do Prahy plné – zejména od Benešova, Berouna plné tak, že v posledním úseku lidi stojí. Zároveň jede v jedničce 10-20 lidí, tj. tak 2-4% z celého vlaku. To není nesmysl, to je fakt. Část lidí si opravdu plné jízdné zaplatí, část jede na režijku, část si zaplatí doplatek. Podle mě ale většina plnou cenu za 1. třídu neplatí. Aby jízdné pokrylo vícenáklady za místo a nižší obsazenost, tak by muselo být jízdné pomalu na dvojnásobku běžného a tohle pravidelně využívá opravdu minimum lidí.
„Podle mě ale většina plnou cenu za 1. třídu neplatí.“
A to je celé. Vy si něco myslíte a tak na to nadáváte. A nemáte k tomu ani žádné indicie.
Jak české…
Indicie dáváte sám. Pokud si jednou za rok koupíte časový doplatek v akci neznamená, že platíte plné jízdné 1. třídy.
Já jsem si nekoupil nic „v akci“. Jenom jsem prostě věděl, že ten týden budu muset jezdit vlakem často, tak jsem si koupil celotýdenní jízdenku do první třídy.
Ono jde o to, že to lidi využívají hlavně ve formě IN 100 nebo si připlácejí za jízdy, což je asi nejčastější. Tedy soudím z toho, co vidím cestou. Ale nějak jsem z toho nepochopil, jak tedy neplatí plnou jedničku. Na jedničku není žádná sleva. Pouze, se zase dle mého, chybně snížil doplatek na 30% místo 50%. Ale také se zhoršila kvalita jedniček. Jsou z toho většinou otevřené, neútulné prostory, lampičky jako svíčky – neúčelné nebo chybějí vůbec, polohování žádné nebo minimální, WC používají i lidi ze 2. třídy, bývají to průchoďáky apod.
Díky za tenhle argument „hlavně ve formě IN 100 nebo si připlácejí za jízdy, což je asi nejčastější“. Sám potvrzujete to, co říkám. Lidé vesměs neplatí plné jízdné 1.tř., ale využívají různých akčních jízdenek. Třeba ta IN100 – 2. třída 20 000, 1. tř. 25 000. To je jenom 1,25 násobek. Aby se dopravci rentovaly náklady na 1. třídu, tak by IN100 pro 1. třídu musela stát mezi 30 000 – 40 000,-. Takže ano, pokud budou lidé ochotní platit za jednotlivé jízdné okolo 2Kč/km a dají za IN100 40 000,-, tak ať to zabere klidně celý vagón s koženýma… Číst vice »
Problém vidím ve vaší frázi: „Podle mě ale většina… „. Takže data žádná, pouze dojmy… na tom se ale vážně stavět nedá. První třída vozová v příměstě je v 21. století standard, žádný luxus.
Ok. Chcete data, máte je mít. Podle ročenky dopravy přepraví 1. třída jenom 1,3% cestujících. Navíc podíl každým rokem klesá. Jinak řečeno 1. třída zabírá v elefantu 10% prostoru, ale přepraví jenom 1-2% cestujících. Na rozdíl od dálkovky jsou pražské příměstské vlaky omezeny celkovou kapacitou. Vnitřek vlaku jsou spojené nádoby, to co dáte do 1. třídy pak chybí v té druhé. V regionální dopravě je jednička přežitek a plýtvání prostorem. https://www.sydos.cz/cs/rocenka_pdf/Rocenka_dopravy_2019.pdf
Už se opakujete, takže i já provedu to samé:
https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-chce-od-roku-2029-nove-dvoupodlazni-velkokapacitni-elektricke-jednotky-81993/#comment-539982
V té druhé třídě by byl třeba u 471 přínos navýšení asi o 30 sedadel, což tedy při vašem vyjadřování o stojících cestujících by evidentně nedostačovalo. Spíš to tedy chce jeden vůz navíc. Jinak není řešení.
Ok. Tak počítejte se mnou. CE má 287 míst ve dvojce. Jednička používá v průměru 1,3% lidí. Pokud vezmu v úvahu to, že v rámci PID to bude o něco víc, tak bude zaplněna tak z necelé poloviny (cca. 10 míst). Pokud by tam byla dvojka, tak je tam jednak místo 23 míst 33 a zároveň se tam může i stát. Na místě 10 lidí v jedničce by tak mohlo sedět 33 lidí ve dvojce a dalších řekněme 10 stát. JInak řečeno oddíl 1. třídy veze 10 lidí, ale dalších 30 lidí se musí mačkat ve zbytku vlaku. To je… Číst vice »
Demagogie a nesmysl.
V dálkovce jezdí jednička také poloprázdná. Ale to je její smysl. Dobytčák je dvojka.
U nás se opájíme nesmysly typu rezervace míst, ale ve Švajcu místo rezervace míst dají dostatečnou kapacitu jedničky, kde si sednete a ve dvojce jedete ve špičku na jedné noze a to ještě cizí.
Jenomže v dálkovém vlaku stačí přidat vůz a je to. V okolí Prahy je kapacita vlaku plná a lidi musí stát. Takže je sice pěkné, že pár jedinců za drobný příplatek sedí, ale zbytek se pak kvůli nim musí více mačkat.
Tak proč si nepřiplatí do té jedničky a nejede pohodlně? Ten rozdíl v ceně je dnes opravdu malý. A řada lidí to tak i dělá.
Ano, ten rozdíl je relativně malý a ten zdaleka nepokryje náklady, které tím dopravci vznikají. Pokud by mělo jízdné opravdu pokrýt zvýšené náklady na jedničku, tak by muselo být 2x vyšší. Tzn. někde okolo 2Kč/km. A teĎ mi jako zastánce jedničky na rovinu řekněte. Platíte tolik?
1.třída patří i do regionálních vlaků, ale u 471 je na nešťastném místě.
Používá ji dostatek lidí. I když jejich množství je přímo úměrné vzdálenosti od Prahy. Nastupuje jich hodně, a poslední vystupují v Řevnicích.
Když chcete šetřit místem, tak se zbavte háků na kola a sezení po stranách.
Tak o tom dostatku by se dalo hodně polemizovat. 1. třída se ze zkušenosti jakž takž zaplní pouze v případě, že jede vlak totálně natřískaný. To znamená nějakých 400lidí v elefantu a z toho 20 v 1. třídě, tzn. nějakých 5% cestujících. Kolik z těch 20ti opravdu platí plné jízdné, tzn. s in25 1,6Kč/km? Všichni určitě ne. Na rozdíl od dálkovky nejde okolo Prahy jenom tak přidat vagón. Pohodlí v 1. třídě je tak hodně na úkor zbytku.
Dotaz: Není Tony Ryan váš příbuzný?
Ten chtěl z důvodu lepšího využití kapacity letadel zavádět lety na stojáka.
Připomínka: Zjistěte si, kolik procent nákladů na os. žel. dopravu pokrývá jízdné a kolik je nutno dosypat. Má potom význam řešit, kolik lidí platí v 1. třídě plné jízdné?
Právě proto, že se do toho většina sype z eráru nemá smysl dotovat navíc 1. třídu, kterou jezdí v průměru 1,3% lidí. https://www.sydos.cz/cs/rocenka_pdf/Rocenka_dopravy_2019.pdf
Použití IN 25, 50, 100 pro vás není plné jízdné? Spočetl jste si, kolik za rok takový člověk zaplatí za jízdu vlakem na rozdíl od těch co si kupují jízdenky nebo jezdí jen občas?
tak jsem si ta čísla opravdu dohledal. Podle ročenky dopravy jezdí 1. třídou pouhá 1,3% lidí a podíl každým rokem klesá. Na to, že v elefantech zabere zhruba 10% místa, je to dost tristní. Možná máte štěstí na zaplněné spoje, ale čísla mluví jasně.
Promiňte mi prosím, ale vašich celostátních 1,3% procenta v 1. třídě vozové je pro příměstskou dopravu do/ z Prahy stejné nicneříkající hausnumero, jako např. průměrný plat celostátní ca. 34,8 tis. CZK. Pro porovnání pražský 43 tis. CZK a např. KV kraj 31,4 tis.CZK.
Nicneříkající není. PID potáhne čísla trošku nahoru, ale vzhledem k tomu, že je největší objednatel, tak ta čísla sám hodně ovlivňuje. O kolik si myslíte, že to ten PID vytáhne. o procento, dve?
Jasně, v PID jezdí jen vlaky obsahující první třídu.
Opravdu ne.
Tohle ale nikde netvrdím. Pokud jde o podíl vlaků s 1. třídou, tak si troufám tvrdit, že přes 90% přepravených cestujících jí má. Už konečně přestaňte překrucovat fakta. Pokud se celkově v průměru přepraví v jedničce jenom 1,3% lidí, tak cityelefanty v rámci PID budou zřejmě průměr tahat lehce nahoru. Možná 2, možná 3%, ale rozhodně ne více.
Tak musí mít víc vozů a ne lidi nutit jezdit jako dobytek. Pak jich i třeba bude jezdit víc.
A není o tom ten článek? Pořídit vozidla se 4 vozy?
To znamená, že nárok má ten, kdo stejně jezdí autem. 😀
Já jezdím de fakto pouze jedničkou a zaplněna je vždy slušně. A režistů vidím minimum – víte, ono tady kolem Prahy je dost lidí, kteří narozdíl od vás rádi investují pár korun navíc, aby třeba mohli cestou domů položit notebook na stolek a pracovat. Tak je v tom nevhte a sám si cestujte dvojkou, spokojenost bude na všech stranách.
Co to znamená slušně? 1. tř. má 23 míst. Pokud se dívám na vlaky přijíždějící do Prahy, tak je ve špičce obsazená tak z poloviny, zatímco ve zbytku se stojí. Těch pár korun navíc zdaleka nepokryje celkový úbytek míst ve zbytku vlaku. Já neříkám, že tím lidi nejezdí vůbec, jenom tvrdím, že cestujících v 1. třídě, kteří opravdu zaplatí plné jízdné pro 1. třídu je minimum. Proto mi přijde přínosnější vyšší celková kapacita, než luxus pro pár jedinců.
Pokud tam ta 1.třída je, tak je to záruka, že můžete doplatit a sednout si. Pokud by ta 1.třída nebyla, tak na místo nárok není.
Když už lidi stojí, tak by bylo nespravedlivější vytrhat sedadla. Mělo by to 2 výhody. Větší kapacitu vlaku, sloni by se nemuseli spojovat a spravedlivě by všichni stáli.
Smyslem první třídy věru není, aby se v ní stálo a platilo se z to o 30 % víc. Jinak nevím, co máte za oči, ale když jedu jedničkou já, většinou je tam pár jednotlivých volných sedaček, někdy ani to ne.
Však ano, pokud je tam pár jednotlivých sedaček, tak to dělá 10-20 míst v celém vlaku (max kapacita 23 míst). Nějakých 30% navíc zdaleka nepokryje náklady na sedačku, které dopravci vznikají. Aby se to dopravci ekonomicky vyplatilo, muselo by být jízdné reálně na 1,5-2 násobku běžného jízdného a to si troufám tvrdit nikdo neplatí. Pokud se v dálkovce přidá vůz navíc, tak to nikoho moc nepálí, ale pokud je celková kapacita na hraně a lidi musí dokonce stát, tak mi připadá vhodnější dát s ohledem na co nejvyšší kapacitu celý vlak ve dvojce.
Jj, prostě typické šetření „ať to stojí co to stojí“.
Takhle opravdu lidi do VHD nepřitáhnete.
První třídou jezdí 2-4% lidí. nejsem si jistý, ale efektivnější asi bude cílit na ten zbytek 😉
Tak zvyšte tu kapacitu soupravy a něco pro to udělejte místo těchto absurdně šetřících úvah.
Když se vyráběly tyto jednotky, vyráběly se s touto kapacitou (tříčlánkové), protože různí chytří lid tvrdili, že vlakem nikdo jezdit nebude, tak ten tříčlánkový ešus bude stačit bohatě. No a dnes je vidět, jak nám tito lidé nadělali škody a ještě se opět snaží dostat do řízení státu. Čili řešení mělo být už delší dobu takové, že se budou vyrábět jednotky 4 – 5 vozové, že je bude možné kapacitně upravovat apod. A samozřejmě že tam bude i 1. třída, aby se získali i další cestující. Vy asi patříte k té skupině, která hromadnou dopravu považuje za socku a tak… Číst vice »
Já vlakem najezdím tisíce km ročně a vidím, jak jednička vozí vzduch. 1,3% přepravených cestujících do celkem dostatečně prokazuje.
Jen manipulace.
Musel byste napsat, kolik bylo vypraveno míst první třídy, kolik druhé, a jaká byla OBSAZENOST v obou dvou třídách.
Nikoli podíl na celku.
Však to je všechno známé. Vlaky do prahy jsou na příjezdu plné, zatímco 1. třída bývá zpravidla i v nejplnějších spojích poloprázdná. Ročenka dopravy to dokazuje. Pokud se v průměru přepraví v jedničce jenom 1,3% cestujících, tak 1. třída logicky nemůže být nijak zvlášť zaplněna ani v rámci PID.
A proč já mám problém, když jedu z Prahy, to místo v jedničce najít a navíc ještě tak, abych měl pohodlí? A nesmíte srovnávat obsazenost třeba v odpolední špičce ve směru do Prahy apod. prostě trochu přemýšlení a logiky.
Přesně…
Zvlášť 2 pravé falešné oddíly jsou k tomu jako stvořené. Vlevo jsou taky dva, ale jen pro dva.
V první třídě jsou zásuvky…a i jinak se dá za těch 30 – 60 minut udělat kus práce.
To vykládejte svým milovaným Němcům, kteří mají 1.třídu i v Pesa Link I, ideální náhradě za 814
Naopak, ta by měla být všude, s výjimkou koncových lokálek a obdobných tratí. Cestující by měl právo vybrat si lepší cestování ,za které si i zaplatí. Ale nesmí to být hra na jedničku. A zájem o to skutečně je.
Vy jste fakt vtipný. V jedničce jezdí pouhopouhé 1,3% lidí. Tak tomu říkám okrutný zájem.
Právě proto je potřeba skoro všude, aby ten zájem mohl být soustavný.
Jenže Interpantery, ABpee347, a ty podivnosti na R12 tyto snahy torpédují…
Jednička patří do dálkovky. Tam ať je jednička kvalitní, s kobercem, s koženými křesly, ale ať se za ní taky Osobáky v rámci PID jsou spíše S-bahn, kde je to naprostý přežitek. Nechtěl byste tu jedničku i do metra, tramvají, nebo autobusů? Když všude, tak všude, ne? Jak je vidět na datech z ročenky, tak lidí pro běžné cesty do práce žádný luxus nepreferují, protože si nejsou ochotni za 1.tř. připlácet. Opakuji ještě jednou, že v 1.tř. jezdí jenom 1,3% lidí a podíl dále klesá. Naprostá většina chce pohodlné svezení za rozumné peníze – na to prostě standardní 2.třída stačí.… Číst vice »
„Jednička patří do dálkovky.“
Uvažování, které v Evropě prosazovali jen a pouze bolševici.
I za první republiky měly osobní vozy 2. a 3. třídu.
2. tehdejší = 1. dnešní.
To není o nějakém centrálním plánování, to je o preferencích cestujících. Pokud jednička přepraví pouhopouhá 1,3% cestujících, tak o ni zájem prostě není. Tento podíl dále klesá. Už prostě uznejte tvrdá data.
Přestaňte už s tím procentem. Je to trapné a nic to nevypovídá. Pro srovnání – jako cena za km ve výši 130 Kč za km neodpovídá cenám na jednotlivých tratích a u každé soupravy (opět je to dost nesmyslný průměr, který se účtuje za každý vlak na každé trati). Čili pokud chcete mít objektivitu, musíte to celé podrobně analyzovat. Bez toho je to k ničemu.
Jen pro zajímavost. Ta 1. třída do metra i do tramvají se uvažovala a pokud vím (ale neřeknu teď kde) někde v zahraničí se to používá. Takže to zas taková fantazie není. U nás se usoudilo, že by se to těžko uhlídalo a není dostatek vozů. A ještě poznámku k těm stojícím cestujícím. ono to bývá také trošku jinak. Lidé stojí, i když jsou ve voze volná místa a to často proto, že se jim nechce dovnitř, když jedou jen pár zastávek a také proto, že se nechtějí mačkat na sedadlech s někým jiným. Takže pro objektivnost byste si musel… Číst vice »
Jako, že když nebude ve vlaku 1. třída, tak začnou lidi (zejména s režijkama) jezdit autem? Fakt ne, lidi budou sice brblat, ale nevěřím, že by kdokoliv kvůli absence 1. třídy do auta přešel. Navíc kolik lidí tím reálně jezdí. Vlak je ráno věčně narvaný a v první třídě pár lidí.
Vaše teze, že jde převážně o režisty, je chybná.
To rozhodně. Já jsem taky občas jezdil 1.třídou (i na S7) – a nevím o někom, kdo by věděl co to vůbec režijka je.
A pokaždé, když jsem zrovna jel v 1.třídě, tak byla obsazena přiměřeně. Naopak když jsem jel jedničkou z Opavy do Svinova, tak jsem tam byl sám.
Podle ročenky dopravy přepraví 1. třída jenom 1,3% cestujících. Takže buď vždycky trefíte nějaký neobvykle zaplněný spoj, nebo si to obsazení cucáte z prstu. Když vídávám vlaky přijíždějící do Prahy, tak je kolikrát vlak natřískaný k prasknutí a v 1. třídě pár lidí. Tohle to jenom potvrzuje. https://www.sydos.cz/cs/rocenka_pdf/Rocenka_dopravy_2019.pdf
všechny vlaky nemají první třídu. a to, že je jednička méně obsazená neznamená automaticky že se ve dvojce stojí. třeba na railjetech před COVIDem byla jednička mnohdy plnejsi než dvojka kvůli cizincum
Čísla jsou včetně dálkové dopravy, kde je přece jenom 1. třída více používaná. Takže regionálka na tom bude ještě hůř. Pokud jde o PID, tak tam se to číslo nebude příliš odlišovat. Možná to bude 1,5, možná 2%? Pořád trošku tristní vzhledem k tomu, že zabírá 10% prostoru.
…a nebude to tím, že rychlik o 6 vagonech má třetinu jednoho vagonu jako 1. třídu a osobáky ji nemají vůbec?…jakmile nemá vlak 1. třídu, jedu autobusem nebo autem, protože užívat si vůně nemytých nositelů igelitových tašek, hodinových telefonnícj hovorů s Máňou o Ordinaci, řevu nevychovaných potomků a dalších výdobytků naší doby nehodlám…prostě ne všichni se chtějí mačkat ve vagonu bez kyslíku, za to s dostatkem odéru popelníku a popelnice…zvláštní, že pakliže dorazí mezistátní rychlík o několika vozech 1. třídy a business class, jsou vždy plné… srovávat mezinárodní dopravu a rychlíky s příměstskými vlaky je blbost…pakliže například do Prahy jedou… Číst vice »
Naprostý souhlas.
ve vlacích má jednička tak 5-10% prostoru a přepraví 1,3% cestujících. Bez první třídy jezdi jenom nejmenší lokálky s naprosto zanedbatelným počtem cestujících. Přestaňte už jednou ta fakta ignorovat.
Abyste mohl operovat svým procentem, tak byste musel říci – zjistit, kolik se přepraví denně cestujících (nebo je kapacita) ve 2. třídě a kolik 1. třída. Pak dojdete k tomu svému procentu, protože většina vlaků má jen dvojku a jednička i u dálkové přepravy z celkové kapacity mívá tak 4 – 10 %. Čili kolik připadá na počet míst počet míst v 1. třídě. A nechci se hádat, ale možná to bude tak do 5 % – s bídou. A dále si musíte třeba spočítat, kolik ve špičce z Prahy jede celkem cestujících a kolik jich je v jedničce. A… Číst vice »
Na ranních S2 jsem si v Zelenči už v první třídě vétšinou nesednul, obsazenost 100%. Před covidem.
Většina lidí jezdí na PID plus doplatek.
první třída je i v sharku.
jinak nevím, jak poznáte rezistu. jestli podle toho že nemá jízdenku či mobiljizdenku ale plastovou kartičku, pak jsem taky režista…mam in50 a jízdenky na plastové karte
Co vy o tom a o těch lidech víte. Právě že znám řadu lidí, kteří právě pro přeplněnost a neútulné prostory nesednou do vlaku, ale ani do autobusu nebo tramvaje. Prostě chtějí mít luxus, nechtějí se mačkat s nepřizpůsobivými apod.. A tak jezdí autem. To je výhra, že? Přitom by právě takoví lidé přinesli více tržeb, protože jsou ochotní si za pohodlí a soukromí zaplatit.
To, co prezentujete, tedy úplně jako přemýšlení nevypadá…
Delam v IT a ted po „debilnim“ zruseni superhrube mzdy mi plat stoupnul z 82000,- cisteho na 90000,- cisteho mesicne a rad si priplatim za jednicku, protoze za hodinu moji prace firma fakturuje 2.200,- na hodinu. Autem se mi jezdit nevyplati, protoze bych ten cas pro prepravu nemohl pracovat. PS: Debilnim zruseni proto, protoze ty prachy navic fakt nepotrebuju. Bydleni mam vyreseny vcetne investicnich bytu a diky tomu, ze se podseknou prijmy obci, tak nebudu mit komfort udrzovanych parku, cyklostezek atd. coz ocenim nejvic. Krome prace totiz nejradsi sportuju venku, takze od mesta ocekavam hlavne kultivaci verejneho prostoru a nejakejch… Číst vice »
sice vydelavam trochu míň a plat mi narostl jen o 6litru, ale s efektem i svým postojem k tomuto nesmyslů…s vámi souhlasim
Hezká pohádka, pán bere 90k a má depku z toho, že města a kraje nemají peníze a že bude muset někomu pronajímat draze byt. 😀 Když pominu, že nikomu draze byt pronajímat nemusíte, tak můžete klidně své penize darovat. Jestli ale ono to nebude úplně jinak, protože celý váš příběh zni, jakobyste presne tyhle možnosti movitějším lidem zavidel a sám nejspíš nemáte ani těch 25 čistého. Už ta dojemná storka o tom, jak jezdíte vlakem. Ale tak když vás baví sepisovat se s výmysly. Pár špičkových programátorů s 90k skutečně znám a řeší dovolené na ostrovech nebo koupi Kodiaka. Zato… Číst vice »
Naopak to chce zvýšit počet míst v první třídě a hlavně ji dát do souladu s požadavky cestujících, aby to mělo úroveň skutečně 1. třídy A klidně opět za 50% navíc.
Přesně tak. První třída má dneska parametry často horší, než rakouská dvojka v Bmz.
Já fakt nevím, jestli si nestojíte na vedení. Podíl přepravených lidí v jedničce se dlouhodobě pohybuje okolo 1,3% a nevypadá to, že by o ni byl nějaký velký zájem. Pro koho ten prostoru bude, když to většina zákazníků nechce?
Co je na tom pozitivní, že je snad opustila myšlenka nepatrových.
Já tam tedy čtu EMU 240 na kralupskou trať, což je třívozový panter.
Pokud je snahou mít 15 min. takt na všech tratích okolo Prahy, tak by to dávalo smysl.
Co myslíte, vleze se tam třetí kolej?
No, myslím, že až uvidí kolik to bude ve finále stát tak nakonec ještě rádi zmodernizují i ty starší CityElefanty. Mám pocit, že čeští objednavatelé by nejraději, aby dopravce jezdil skoro zadarmo, ale s nejmodernějším vlakem.
ano, střet s realitou bude drsný. těch 70 jednotek bude za 25-30mld…a když vadí i 10 mio/rok za kousek lokalky, tak na tohle úplně nebude…
že nějaký lhář ale neslibuje a až pak bude řešit, jak to splnit…to si představit dokážu. jen nevím, který blázen by to financoval, smlouva by musela být alespoň na 15 let nebo ten bullet nebude akceptovatelny
…300 mega stála podobná souprava do Švýcarska, ale v roce 2006…SBB-CFF-FFS RABe 514…
Pan Borecký ví, že 10 mega ušetřených za nějaký vzduchovozič mu EMU400 nezaplatí. Určitě má ve věci VHD mnohem jasněji, než jeho předchůdci.
to možná má, ale tohle pořízení jednotek „najednou“ je mimo finanční možnosti všech vč. českých drah. nepřeberou je taky v jeden okamžik, ale postupně, pak testování, a to už musí mít prachy venku..fakt nereálné zafinancovat. 10 ročně…ok, možná ještě. ale 70 najednou. forget it.
Ja bych to viděl první na Benešov, protože tam se zřejmě první začne s přepínáním na 25kV.
Na druhou stranu pokud bude smlouva dlouhodobá a reálně naceněná, může fungovat jako dobrá záruka pro banky. Takže myslím, že 70 v krátkém sledu financováno úvěrem je reálné. Druhá možnost je jednotky nekupovat a vypsat soutěž na jejich pronájem s možností odkupu při skončení pronájmu za zůstatkovou cenu. Tato varianta by se do smlouvy na dopravní obslužnost naceňovala ještě lépe…
Hmm, kolik by tak stál 4 vozový Stadler Kiss?
ceník stadleru fakt nemám. ale i slon před dlouhými léty stál přes 200 mio bez dph. tady to je delší, takze v tehdejších cenách 280-300 mio. a byla inflace, takze 350 mio /ks? hádám, ale bude to fakt drahé…
problem starsich cityelefantu neni, ze by byl osoupany interier, ale rozdily v technickem reseni (elefanty se dodavaly pomalu dvacet let stylem par kusu rocne).
takze bud elefanta za nemale penize radikalne prestavite (aby se maximalne podobal posledni serii) – a ziskate tim stejnosmerne vozidlo bez etcs, nebo si koupite rovnou nove.
tohle jsou duvody pro nerekonstruovani nejstarsich kusu, ale vime, ze v realite muze byt vse jinak – zejmena pri dobe soutezeni a (ne)spolehlivosti terminu dodavek – viz nim, ale nejen ten…
A jak byste si takovou modernizaci představoval? Připomínám, že se jedná o poměrně slabá vozidla s jedním hnaným vozem, které byste potřeboval přestavět na dvousystémové vozidlo s ETCS, ale ideálně ve čtyřvozové variantě, což znamená dva hnané vozy.
Udělat ze dvou souprav jednu s dvěma tažnými hlavami, a ze zbytku pushpully. 😉
Hmm a je 971 schopná něco řídit ? POkud vím tak sloni se dokážou bavit jen mezi sebou a to ještě ne se všema navzájem. A překuchávat celý řízení a ovládání u řidičáků a vložáků. Navíc úprava vložáků na klasický spřáhlo + nárazníky .
Aha, tak zkuste počítat se mnou. Hnaný vůz z trafem přijde o pár sedaček a bude tak mít zhruba 50 míst. Čtyřvozový CE tak bude mít 368 míst, což je o pouhých 58 více, než 3-vozový. Ze dvou 3 vozovek (620 míst), se udělá jedna 4 vozovka okolo 370 míst. K tomu zůstanou dva čelní vozy, z kterých push pull poskládat nejde. Takže za hromadu peněz za přestavbu byste získal v jednotce pár sedaček navíc. Celkově byste měl jenom polovinu jednotek a za pár let zjistíte, že tahle nákladná přestavba začne dosluhovat a stejně skončíte u nákupu nových jednotek, akorát… Číst vice »
Že by následovaly cestu tramvají RT6?
Nejsem z oboru a tak dávám do pléna tyto mé naivní otázky:
1. Jaká je minimální potřebná lhůta (včetně případných výstupů ÚHOS) na rozhodnutí o nákupu nových vozidel a uzavření smlouvy s dodavatelem?
2. Jaká je momentální dodací lhůta výrobců v Evropě na schválená a provozovaná vozidla požadovaného typu?
3. Bude na body 1. a 2. dohromady 8 let stačit?
ETCS se musí namontovat do všech k 2025 stejně. a pak jich půlku pošleme se skoro novým ETCS do šrotu. fakt to dává smysl jako noha
To není pravda, výhradní provoz pod ETCS začíná jenom u některých tratí.
na všech TEN-T. takze kolem Prahy – do Kolína, Benešová, Kralup a Berouna.
Kde ještě slony jezdí? do Lysé. ok, tak nemusí být. možná. protože se obávám, že jak Praha hlavní, tak Praha Masarykovo jsou „koridorove“ stanice. nebo na nádraží se ETCS nevztahuje? ale co ten nesmysl, že motorak z ledecka musí mít ETCS aby se dostal na kolínské nádraží…
Tady máte implementační plán. K roku zavedení připočtěte 5 let na přechodné období, pak teprve začíná výhradní provoz.
https://zdopravy.cz/novy-jizdni-rad-na-zavadeni-etcs-stat-ma-nova-pravidla-pro-zavadeni-zabezpecovace-na-lokalky-62912/
To Kladno a jednotky pro 400 míst pobaví. Kdo někdy stal v Kladně na peronech přes den tak ví kolik lidí tím vlakem do Prahy jede. Ráno silnější, dopoledne mrtvice, po poledni něco málo zas ano a v podvečer už opět totální mrtvice. Covid Necovid.
řekl bych, že zbytečná obava – v momentě kdy bude trať zmodernizovaná,dvoukolejná, elektrifikovaná a nasazena lepší vozidla než 814, bude i poptávka řádově dost jinde
Možná zmodernizuje, ovšem tu trať to nepřesune tak aby se na vlak v Kladně nemuselo chodit pomalu do polí a lesů, když bus obslouží celé město a bez přestupu končí u metra, u auta se o tom ani netřeba zmiňovat.
Vlak kupodivu navazuje přímo na linky metra A a B, časem (po přebudování žst. Praha-Bubny) to bude i na linku C.
Zastávka Kladno město, Kladno Ostrovec vám nic neříká …. ? Celé se to může „zvrhnout“ do drátizace trati do Kralup nad Vltavou ….
myslíte jako kolečko tratí? praha-kralupy-kladno-praha? a naopak taky
Ono i kolečko Praha – letiště – Kladno (třeba Dubí) – Praha
Pred integraci byl vlak velmi casto natriskany, ale doba jizdy tomu neprala a nepreje, po integraci bus a zavedeni expresnich busu jsou natriskane busy,… ale mezi Kladnem a Prahou je velka poptavka, a pokud bude vlak rychly a pohodlny, nevim, zda to bude stacit,…
Doprava Praha – Kladno trvale vykazuje nejméně 30 – 40 000 lidí denně všemi druhy dopravy + doprava odjinud. Čili pro železnici jak stvořené a proto by i ta trať měly vypadat jinak a propojit nově veškerou oblast s obcemi, které okolo jsou a okolo kterých projíždí poněkud z dálky.
To je právě ta obava – je velmi nepravděpodobné že ke zmíněným úpravám dojde dříve než za 20 let…
Nojono, nejste jedinej, kdo si plete příčinu s následkem…
Pravdu máte oba. Trať je sece tragická, ale současně dnešní vedení tratě nepokryva pohodlně značnou část centra města.
To nemusí hrát přílišnou roli, pokud budou nádraží na Kladně smysluplně obluhována MHD a pokud u nich půjde zaparkovat.
Tak v dnešní době je to hlavně čas co se cení , takže že by polovina města vstávala aby se pokochala krásou naší místní MHD pak postala na peronech a pak konečně jeli nach Prag, tak těch opravdu moc nebude.
Jo, a protože se čas cení, tak lidem jistě brzy dojde, že pár minut busem a pak rychlej vlak do centra bude o dost rychlejší, než se busem plazit někam na periferii a pak dál kdoví čím, co staví na každým rohu. Ale to je taky takovej šotofolklór, myslet si, že vylejzt z autobusu na Zličíně nebo jiný podobný stanici v polích, znamená bejt v Praze.
O kolik bude budoucí Ešus rychlejší než současný Brejlovec? A jak často bude jezdit? Nechci být kverulant, ale obávám se, že autobusy jsou na Kladně silný konkurent vlaku. Pokud nebudou úředně zrušeny, vidím pozici dráhy jako poněkud nevýhodnou…
A o kolik bude takový budoucí Ešus rychlejší oproti vlaku taženému párou, co? Paneboýže, dneska sou asi nějaký erupce na slunci, co jdou eště navíc odrazem přes Třebovou…
Pán asi nic neví o sklonových poměrech v úseku Dejvice – Veleslavín, trakčním výkonu (trakční motory) brejovce a ešusu ….
Tak brejlovec 750 BEZ topení se zátěží 200 tun (4 vozy) pojede na sklonu 26 promile rychlostí 48 km/h, s vytápěním 41 km/h.
Třívozový Ešus (kapacitně odpovídá 4 vozům po 80 místech) rychlostí 106 km/h.
Takže zhruba dvojnásobnou rychlostí …
Což se zřetelem k tomu, že ve zmíněném úseku je určité zrychlení uskutečnitelné…tak se to vyplatí.
Akorát že ne na 671, ale na standartní 3 vozový Flirt…
Děkuji za čísla.
Takže v rámci férové výkonnostní soutěže by na takovém vlaku měli jezdit brejle dva.
Nicméně i kdyby ten budoucí ešus dojel do Prahy o 15minut rychleji, asi bych stejně zvolil autobus před domem co jezdí každou chvilku, než pochodové cvičení na Vejhybku…
Prostě si myslím, že dráha bude busové cestující lákat obtížně, toť vše…
Až bude budoucí ešus, tak rozhodně nezůstanou jezdit autobusy, co jezdí každou chvilku.
On Brejlovec na dvojkolejce je výrazně rychlejší než Ten samý Brejlovec na jednokolejce. Nemusí stát u Duté Vrby a čekat, aby se mohlo křižovat.
No já osobně pojedu autem ale když už bych volil VHD tak určitě přímé spojení bez nutnosti ranní rozcvičky a při usetrenem čase za poskakování po přestupech můžu mít odpoledne doma třeba nakrmene slepice a králíky.
Obávám se, že takových bude povícero.
Chceme-li tedy významněji zvýšit atraktivitu vlaku, bude potřeba poněkud přiblížit kladenské nádraží lidem… Já vím, kladenské metro je scifi…
Holt se vytrhaly koleje kroutící se středem města.
Sami si to zavinili, dobře jim tak.
Tam je bývalá kladensko nučická dráha, která projížděla městem a byla ideální pro opětovné využití a účely VD. Zatím to opět milovaní politici zabili, ale není problémy se k tomu zase jednou vrátit. Pak by nebyl ani problém s dostupností vlaku v celém městě.
Inu, koncept lineárního města se u nás moc nejual, a když tak jen „nedokonale“ a kvůli geografickým podmínkám (Zlín). Takže nám nezbývá než budovat MHD..
A na cestující, co použijí v pracovní den těch 193 párů spojů na okraj Prahy (Zlíčín, nádraží Veleslavín) BUS jste zapomněl …. kapacita cca 8600 míst k sezení v každém směru při 45 sedadlech ve vozidle ….
Jojo, prachy nemaj, ale nový jednotky by chtěli. Navíc žádná elektrifikovaná trať do Kladna opravdu stát nebude.
Co je tohle zase za nesmysly…
Prachy nemaj, a proto jsou největším objednatelem VHD v zemi?
Možná ne proto, ale přesto.
Právě proto.
ale chtějí šetřit desítky mio ročně. a tohle asi bude hodně drahá sranda pořídit…
A jak konkrétně souvisí aktuální šetření daný brutálním propadem financí po koronaviru (a v důsledku konání tragické vlády) se záměrem mít za 10 let nový vlaky, protože těm stávajícím bude něco mezi 30 a 40 lety?
Že je to hezká pohádka budoucnosti.
S těmi sekyrami, co nám vyrobil Babiš, budeme mít 10 let co dělat, abychom to dali do kupy.
Vlastně nechápu, proč dodnes nejezdíme žabotlamama, s touhle logikou…
Jak dlouho se nakupovaly Ešusy? 20 let? A z rozpočtu celé ČR?
A tohle chcete stihnout za bratru 5 let? A zaplatit to z rozpočtu kraje? Potažmo vysoutěžit dopravce? Za slušnou cenu? 30 miliard za pět let? Můžete mi prosím ukázat investora, který to zaplatí?
Opravdu, nebuďte bláhový…
Pomalý nákup bych chápal, toto ale opravdu není ve finančních možnostech krajů.
zabotlamy zrezively. jinak furt jezdí na městské lince a zalohach
Kolik by to stálo? 30 miliard? Opravdu si myslíte, že za deset let na to Praha našetří a zbytek jí někdo půjčí? Dotace z EU má Praha dost omezené…
Zaprvé, vlaky se fakt nekupují za hotové, zadruhé si je nebude kupovat Praha (ani Stč. kraj), leč dopravce, kterej si s 15letou smlouvou v kapse bude moct vybírat banku / konsorcium, která mu tenhle naprosto jistej kšeft zafinancuje. A i ty dotace se na to jistě najdou, zejména kvůli Středním Čechám, o to bych opět neměl strach (pokud nám tedy EU nestopne jakýkoli dotace kvůli tomu, že jsme banda zlodějů, která si toho největšího zvolila za premiéra).
„…leč dopravce, kterej si s 15letou smlouvou v kapse bude moct vybírat banku / konsorcium, která mu tenhle naprosto jistej kšeft zafinancuje…“
To chci v našem právním a politickém prostředí vidět. Kontrakt se zruší ještě než vstoupí v účinnost.
https://ekonomickydenik.cz/ceske-drahy-si-otevrely-u-tri-bank-ramcove-uvery-za-85-miliardy-korun/
8,5 mld je rozdíl oproti 30 mld.
a čekal bych…ze zde bylo i nějaké refi stávajících uveru
jsem bankéř. takze o tom něco vím. 30mld klubový úvěr je problém u nás vubec dát dohromady. největší dlužník v CR, agrofert, dluží bankám asi 50mld. toto je 60% angažovanosti koncernu na jednoho dopravce který zajistí ani ne celou elektrifikovanou dopravu kolem prahy. s tím, že za 10 let splatite přinejlepším půlku kupní ceny, spíš ale výrazně min (pokud nemá být smlouva neakceptovatelne nevýhodná pro objednatel). jen na úrocích to je 900mio-1,2 mld /rok… pri amortizace 20 let je roční odpis 1,5 mld takže jen tohle je 2,4-2,7 mld ročně (nepočítám anuitni splacení, tak7e by to bylo lehce méně). a… Číst vice »
ano, do roku 2029 žádná elektrifikovana trať na kladno nebude. vzhledem k tomu, že vymýšlejí megadrahy a dlouhý tunel…
a obávám se že dvoupatro by blbě procházelo skrz tunel ve stromovce
pozor, patro tam bude jen jedno.
projde slon či bmto tunelem u stromovky…ja myslim ze ne.
takze kdyz se chce rozjezdit trat mezi prahou a nejvetsim stredoceskym mestem, tak je cas na skepticke komentare jak je to na hovno, zatimco kdyz jde o msenku, nebo kozi drahu (kde za rok sotoprovozu projede tolik lidi, co trati na kladno ve spickove pul hodine), tak je na miste bojovat jako lev a mavat evropskym rokem zeleznice…
Ach jo.
Ta trať je samozřejmě nezbytná a potřebná.
Ale plánovat si vozidla, když ještě nejsou alokované peníze, je naivní.
Jasně, je strašně naivní počítat s tím, že za 10 let budou ešusy morálně zastaralé a zřejmě i úplně k ničemu, protože přepnutí soustav. Paragraf 1 přece velí, že se musí na všechno do poslední chvíli srát a pak si ve výběrovým řízení s roční lhůtou vybírat z toho, jaký ojetiny kdo za ten rok dokáže sehnat.
Jste si jistej, že jinde v západní Evropě se soutěže chystají 10 let dopředu? Vždyť za 10 let tu bude úplně jiná ekonomická realita. Co bylo v roce 2011?
Chystají a ono to ani jinak nejde, pokud to opravdu myslíte vážně.
Vemte si jako příklad RRX. Jak má nový vlak vypadat, to jim vyšlo někdy v r. 2011, následovaly konzultace s výrobci, co je možné vyrobit a následně soutěž.
Podepsáno bylo 2015, poslední vlaky byly dodány loni.
za deset let praha bude mít max přepnout trať na beroun. to vše.
Jenom dobře, že se takováhle soutěž připravuje 10 roků dopředu. A ne rok a půl před změnou GVD, jak se MD jednoho dne probudilo. A pak odbory psaly protestní dopis proti výběru dopravce.
Chápal bych pět let. Ne 10.
Pět let je tak na vývoj, výrobu a schválení. Je třeba to i vysoutěžit tak, aby bylo z čeho vybírat.
ja bych pro začátek začal jezdit veleslavin-kladno. tam to jde bez tunelů, nebo ne?
dal se můžeme hádat libovolně dlouho.
Pokud vítěz bude stávající národní dopravce, tak výrobce vozidel bude dvorní dodavatel.
Soupravy ala NIM expres nebo valašský pushpull by snad stačili? Už aby to bylo, kdy nebudou dráty, lze to tahat i dieslem…
Jak píše níže TZ, pro vlak stavící co pár km je více hnacích náprav lépe.
Valaššský push pull?
Třeba to znamená anglicky „frgál“.
Co je valašský pushpull? Tam jezdí 460-ky (na Vsetín) a dál (i pod dráty) Arriva s těma „šrotama z Německa“.
Valašský proto, že mezi Frenštátem a Valmezem se již jedná o Valašsko
Ale tam to jezdit nemá ne? Jen z Frenu do Ovy…
Ne, to je Lašsko. Dělí se to na hřebeni Radhošťa.
No a?
Stejně se vysoutěží prd a nakonec budou rádi za ty Elefanty, změna napájení doplní se trafo vůz a zároveň zvýší kapacita. ETCS taky nebude tak horké.
Nahání se jen hlasy před volbami a poté se na sliby zapomene.
Co může chtít člověk po politicích.
Všechno po***ou a střílet se nesmí.
Sháněj hlasy před volbani, které budou za 3 a půl roku, to dává smysl. Ale co může člověk chtít po retardovaných idiotech v šotodiskusích – melou kokotinu a střílet se mesměj…
Krajský volby jsou k prdu, když není podpora z vrchu, a volby do poslanecké sněmovny jsou asi kdy?
Stačí si počkat po letošních volbách a jet svoji koncepci. Když není podpora z vrchu těžko se může něco uskutečňovat.
8 let je dlouhá doba a za 3,5 roku jsou zase volby do kraje a to už může být všechno úplně jinak.
Jasně, středočeskej kraj se chystá zásadně ovlivnit nadcházející parlamentní volby záměrem uspořádat za nějakejch minimálně 6 let výběrový řízení na novýho dopravce pro ražský příměsto. To samozřejmě dává naprostý smysl. Stejně jako si tuhle nesouvisou bramboračku rovnou sám volajkovat….
ETCS opravdu zas tak horké nebude. Leda až to někdo rozkrade…
Ale to víte…takové munice…kdo to má platit…
Lepší model než „tradiční volené politiky“ zatím nikdo nevymyslel.
Já sice v určitém, švýcarském stylu ano (tj. přímou volbou ze všech občanů za doprovodu rozprášení politických stran).
Jen ministři by se korigovali algoritmem, aby se zabránilo nezpůsobilým činitelům. (právník na zdravotnictví, učitel na zemědělství atd.)
Jako vyřazovat v ČR nejlepší vlaky, nejmodernější, nejpohodlnější, z Roku 2000. Když ostatní jsou z 1970. To se může stát jen v ČR.
Vyřadit motorové rychlíkové vlaky, vysokopodlaní, funkční na OS.. A nahradit je.. super DB 628..
V roce 2029 let bude nejstarším Ešusům 32 let, tedy budou v tu dobu straší než jsou dnes mnohé 628…
Nicméně klasika – kraj objedná stará vozidla = jsou to idioti, vozej nás šrotem, nojo, politici, všechno prožerou. Kraj trvá na nových vozidlech = jsou to idioti, zbytečně vyhazujou eště dobrý vlaky, všechno prožerou.
Holt zasvědčit se hloupýmu, zapšklýmu a s erekcí problémy majícímučeskýmu šotoušovi je zhola nemožný.
Rád se toho dožiju. Až se po 30 letech budou v ČR běžně vlaky vyměňovat a za nové 🙂
Je pravda, že na někde jezdí furt „jednotky“ 460/560 nebo soupravy lokomotiva+vozy (třeba 163+Bdt+Bdt+Bdt). Co to prostě přesunout tam místo do šrotu? Furt by to tam byl pokrok…
Nerozumím otázce.
Joaha, rozumím. No, tak to je asi věc majitele, tedy ČD, esli je pošle na repasi do hutí, nebo esli je eště pošle někam dělat moderní vozidlo.
Jednotka 471 bez úprav žádnou 560 nenahradí. A pokud se upraví tak, aby nahradila, tak může jezdit dál kolem Prahy.
Viděli jste někde na KORDISu nápis „Sklad mrtvých… slonů?“
Jen ať je vyřadí, troufám si vyslovit hypotézu, že Ešusy by našly důstojné uplatnění na spoustě R. Zejména po doplnění trafa.
Jednou jsem tím jel ze Zábřeha do Prahy a řeknu k tomu jedno – to nechceš.
Jednou jsem s tím jel z Děčína do Prahy a řeknu k tomu jedno – příště bych jel zase.
Já si je na S7 taky nemůžu vynachválit…
Jojo, to je příklad vhodného nasazení takových jednotek…
Tento typ rychlíků jsem neměl na mysli :o)
Jednu dobu jezdily na rychlících z Děčína do Prahy. Vůbec to nebylo špatné, jenom toalet je tam na rychlíkový spoj málo.
To už se stalo s prototypovou jednotkou 450. Na pohřebišti páry a mezi nima elektrická jednotka. A pak s Krakenama 470. Ale jo, v tomhle množství to bude unikát.
Prostě nápad přepínat bezhlavě na AC v celé republice taky není asi šťastný.
Měli vypsat nějaká záměr. Nové vozidla kupovad AC/DC. A po dožití starých DC něco přepínat.
Možná Vás překvapí, že v tom je vcelku systém a přepíná se postupně směrem k Praze právě tak, že tratě 010 a 011 budou až úplně nakonec. Teď dochází k přepínání úseku Nedakonice – Říkovice, další úsek bude na trati z Hranic na Moravě.
Navíce celý projekt je minimálně na 20 let.
„bezhlave“ znamena, ze se 30 let nedeje nic a pak se ve stridavine nespusti ani novostavba do sumperku? jo malem bych zapomnel na dvacet kilometru ferdinandky…
jste si jisty, ze jste schopen se orientovat v soucasnem svete a cinit z toho relevantni zavery?
Ten záměr už dávno vypsali. Tak si jej najdětě, aspoň se naučíte hledat.
Pokud „bezhlavě“ myslíte to, že ČD nakoupily celkem nedávno AC Pantery a LE Flirty, tak s vámi souhlasím.
Předpokládám, že by Škoda nabídla vesměs ty push-pully co dělají pro MSK s rozdílem více vložených + trakčních vozů.
A ty PushPully jsou takhle jak jsou na pevno? Není to pouze řídící vůz + vložený vůz a dopravce si to může poskládat jak chce?
PushPully jsou netrakční jednotky. Jednotky – tedy v provozu nerozpojitelné.
Jen ještě by mně zajímalo, jestli někdo netuší jestli k tomu má Škodovka alespoň na papíře i hnací vůz.
Push-pully jsou myslím na pevno. Jestli mají hnací vůz aspoň na papíře, to netuším, ale sama Škodovka někde psala, že by nástupce Elefantů vycházel z těchto push-pullů.
Současný ešus je vlastně také push-pull.
Nejlepší jsou twindexxy , jsou modulární, a jsou na šroubkvku
Šroubovka je naše spása… UŽ NENÍ ROK 1970!!
Zas tak tolik bych to neodsuzoval. V případě twindexxů mají hnací vozy automatické spřáhlo, aby se rychle dalo spojit dvě a více souprav. Jen uvnitř soupravy je mezi vozy šroubovka, aby se dalo operativně posilovat ve špičce nebo ubírat v sedle. Navíc se vložáky mohou používat i v klasických soupravách tažených lokomotivou.
No a, když se nebude spojovat tak je výhodnější šroubovka (kdyby se jednotka porouchala a musela být tažená lokomotivou)
Mno v Rusku jsem nebyl, ale nepřešli tam náhodou na spřáhla o dost dřív než vyjel první žabotlam?
push pull a tezka lokomotiva je z pohledu mrtve vahy neprilis dobre reseni.
Když to zastavuje po 20 a více km, tak to až tak nevadí. Ale na vymetáku souhlas, tam se to nehodí.
Takže nápad na dovybavení Elefantů čtvrtým vozem s AC výzbrojí je definitvně mrtvý?
Doufejme. Ale je to taková kravina, že by mohla projít.
Technicky by to šlo, ale velkou překážkou bude papír a bumážka. A pak taky fyzika… Hlíníky se docela kloužou, po přidání zátěže by to lepší nebylo. Tj. čtvrtý vůz by musel být i trakční a s trafem… To se asi moc nevyplatí.
Tak což vo to, technicky by šel bez problémů udělat i autonomní šukafon, žejo…
Bumážka a papír je to samé 🙂
Že u nás nikdy kapacitnější jednotka s lidmi nejezdila?
No tak si přepočítejte 451 se čtyřmi a 470 se třemi vloženými vozy 😉
A 560 se čtyřmi samozřejmě…
i pantak jezdil do berouna 6 vozovy…
Pánové v Plzni, je čas aktualizovat Catii a chopit se svých virtuálních per. Zadání je jasné. 🙂
Přesně tak. Tak snad se ukážou, machři! Určitě na to mají, o tom bezpochyb 🙂
Kraj na to snad bude mít peníze. Ne , že cukne u ceny a stáhne ocas jako na západě (v Plzni).
Myslíte s pantery?? Ony ty pošumavské motoracky jsou „trochu menší priorita“ než tratě kolem Plzně nebo Prahy.
Mě na tom fascinuje nápad vybavovat ETCS pouze část souprav. Na ETCS je snad nejdražší vymyslet a vypapírovat ten retrofit, jakmile tohle jednou je, tak se to může setkat, jak Baťa cvičky. Nebylo by v takovém případě rozumné vybavit všechny soupravy, byť u těch starších by to bylo jenom na pár let? Záleží samozřejmě na postupu konverze, ale v tom jsem spíš opatrným pesimistou.
Jak bata cvicky, ale 10 milionu si za kus stejne reknou. Alespon tak se zatim vyrobci tvari.
Což je pořád řádově míň než cena nové soupravy. Kdyby ešus po dosazení ETCS vydržel ještě 10 let, tak by cena nové soupravy na 40 let musela být 40 milionů, aby to vyšlo finančně nastejno. Ona je ale násobně vyšší.
Není trochu brzo slony vyřazovat? Jsou to pořád poměrně nové vlaky a po doplnění zásuvek a wi-fi mají vše, co by měl moderní vlak mít.
Kacířská myšlenka: Ty vlaky se na příměsto ve skutečnosti nikdy nehodily, a to díky koncepci s řídicími vozy. Chápu že vládlo v jisté době nadšení, že „už se to smí“, a tak to možná někdo považoval za pokrok. Ale prostě uklouzaný kompromis mezi push-pullem s těžkou loko coby jednou nebo (částečně) distribuovaným pohonem v lehké jednotce jako druhou možností mi přijde jako velmi nešťastně vybraná cesta. Zvlášť vezmeme-li v úvahu, že je to patrové, a tedy ani brzdné vlastnosti nejsou zrovna ideální… No a na Sp, kam by se to trakčně asi celkem hodilo, to zase pomalu ale jistě začíná… Číst vice »
Tvl Záhubou, co to zase plácáš??
Jednotky 471 mají tak zvolenou koncepci, protože výkonové omezení stejnosměrného systému.
A nebyl na začátku PDEV (pětivozový dvoupodlažní elektrický vlak), viz prototyp dvouvozové 471.002?
Já nemířil ani tak na výkon, jako na adhezní poměr. Přestože ani 3 kV není tak špatná soustava, aby limitem byly 2 MW. Plácá tady spíš někdo jinej. 😉
Vmax 140 vs 160 u Sp vlaků… To je opravu zásadní.
Není, tedy přinejmenším z pohledu „ten rozdíl časů není zásadní“. Ale je to trochu škoda, zvlášť u Sp jedoucích „skoro rychlíkově“ a po trati na hraně kapacity (ta půlminuta rozdílu JD se na mezidobí projeví).
Elefanty mají na 140km/h omezovač rychlosti.
…Přestože ani 3 kV není tak špatná soustava, aby limitem byly 2 MW. ..
Zajímavýé bylo, že odborníci na trakční napájení z VÚŽ i odjinud byli v případě uzlu Praha jiného názoru. To by se totiž muselo s novýma jednotkama zgruntu předělat i napájení. Ostatně to je limitem i dnes.
A nejde adhezi, ale příkon a jeho špičky.
Proto byl výkon el. vozu zvolen 2MW a byly mimo jiné nakonec zvoleny třívozové soupravy s jedním el. vozem.
To jsou dosti známe skutečnosti. Spíš je překvapivé, že to nevíte.
Spíš někdo povyšuje pohled jedné profese nad zdravý rámec. Takový problém to určitě nebyl, když stejně nakonec jezdí cca dvojnásobná hustota provozu a čím dál více mašin šestimegových. Ono jde totiž asi taky o to, kolik těch MW je pro rychlosti do cca 100 km/h či méně (bavíme-li se o uzlu) reálně potřeba a na jak dlouho = jaká je pravděpodobnost, že po nějakou dobu „se to posčítá“, že. Ale úplně především si tu někdo asi plete sílu a výkon, tipoval bych.
A co to prostě přesunout tam, kde do teď jezdí na Os/Sp „jednotky“ 460/560 a nebo soupravy typu 163/162/363/362+Bdt+Bdt+Bdt(+Bdt) ? Furt by to byl pokrok jak prase…
Napajeni? V te dobe uz jim nebude elektrika chutnat nikde v CR.
Tak, plus že X6Y a 3-4 vozy umí být v praxi daleko svižnější souprava. 🙂 Pravda, zas se to srovná pobyty u vysokopodlažních vstupů a popř. bez centrálního zavírání dveří.
Zeptam se jako neznaly, jaky je problem s tim pohonem- moc lehke, malo pohanenych naprav nebo co?
Vy si nechcete cvaknout nový vláček?
Jak cvaknout? Nerozumím.
Fotoaparátem.
Starostove chtějí vše dokud to neplatí.
Ten starosta, co to říká, to říká z pozice krajského radního pro veřejnou dopravu, takže „on“ to platit bude.
Starostové mají s krajem společnýho pouze to, že v něm leží jejich obec, ty mysliteli.
Že by Starostové jako strana?
I tak to nedává smysl.
No tak to chce asi každý, ne?
Tak jsem zvědav, jestli a kdy se středočeský kraj domluví s Prahou.
Jestli? Umíte si představit, že by se nedomluvili?
Pokud to budou chtít mít funkční, ani nic jiného jim, nezbude….
Jedině počkat do října 2041 a pak nad tím volebním lístkem trochu přemýšlet… 😀