Stovky milionů za 200 km/h. Koridor Sudoměřice – Votice se otevře o rok později
Na úseku Sudoměřice - Votice se bude jezdit až 200 km/h. Změna stavby vyjde na 400 milionů.
Správa železnic (SŽ) naplňuje svůj plán na zvýšení rychlosti na nově budovaném úseku 4. koridoru Sudoměřice – Votice až na 200 km/h. Aktuálně vypsala výběrové řízení na firmu, která úpravy provede. Ačkoliv jde zřejmě jen o formalitu, neboť celý úsek buduje OHL ŽS, tendr poprvé ukazuje náklady na změnu projektu a úpravy stavby, která byla původně plánována na rychlost 160 km/h. Správa železnic se rozhodla pro změnu až po zahájení stavby.
Předpokládaná cena zakázky nazvané „Modernizace trati Sudoměřice – Votice – Úprava řešení na 200 km/h“ činí téměř 418 milionů bez DPH. Reálné náklady ale budou podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše nižší, neboť je třeba zároveň odečíst takzvané méněpráce. Jde o náklady, které díky změně projektu naopak nebudou muset být vynaloženy. Ty Správa železnic odhaduje na 120 až 150 milionů korun.
„Předmětem plnění jsou především úpravy na objektech železničního spodku a svršku, nástupištích a sdělovacích zařízení. Úpravy řešení na 200 km/hod budou realizovány v rámci již probíhající stavby,“ píše se v dokumentaci. Nutné změny popsal už loni v prosinci i ředitel stavby Lumír Pyszko v internetovém magazínu Silnice Železnice. „Trasování celého úseku zůstane stejné, ale většina železničních zastávek se bude muset upravit, jelikož zvýšením rychlosti se výrazně mění jejich bezpečnostní parametry. Především šířka bezpečnostního pruhu z 80 cm na 130 cm. S tím je spojena řada dalších prací – umístění osvětlení na zastávkách, trakční vedení, kabelizace a návaznost na železniční spodek. Vzhledem k tomu, že zastávky Heřmaničky a Střezimíř jsou na mostech, musí se změnit i již navržená konstrukce mostů,“ napsal Pyszko.
Úpravy si vyžádají i změnu termínu zprovoznění. Původně mělo být hotovo v létě 2021, ještě letos v únoru při prorážce tunelu Deboreč doufal šéf SŽ Jiří Svoboda v prosinec 2021. „Jsem zvědav, jak se k tomu postaví zhotovitel,“ uvedl tehdy Svoboda a dodal, že stavbaři to s ním nebudou mít lehké. Dnes už ale sama Správa železnic hovoří o tom, že předpoklad uvedení do provozu je do konce roku 2022.
Téměř dvacetikilometrová stavba začala na jaře 2018. Celkové investiční náklady přesahují sedm miliard korun. Samotnou stavbu získala v soutěži společnost OHL ŽS za 4,4 miliardy. K tomu bude třeba připočítat minimálně uvedené náklady na změnu rychlosti.
Až 200 km/h se má jezdit i na dalších dvou úsecích 4. koridoru: aktuálně budovaném Soběslav – Doubí i chystaném Ševětín – Nemanice.