Stovka ruských letadel nesmí za hranice, podle USA porušily sankce
Boeing 777-300ER společnosti Aeroflot. Foto: Sergey Korovkin 84 / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)
Stopka postihne letadla Aeroflotu i Gulfstream Romana Abramoviče.
Co je Američanům do evropských/asijských firem, které by na těch letadlech provedly údržbu nebo doplnily palivo?
Jedná se o letadla, která nesmí papírově do vzduchu, což platí celosvětově. Pokud jim do vzduchu pomáháte, činíte tak proti pravidlům (v originálním textu jsou vyjmenovaná), může to být též považováno za trestný čin.
Na základě čeho to platí celosvětově? Export Administration Regulation je právní norma Spojených Států – proč by měla zavazovat kohokoli mimo US?
Zavazujete firmy americké, firmy s americkou účastí, firmy provozující svůj byznys na území Spojených států, firmy obchodující se Spojenými státy a firmami ze Spojených států či s americkou účastí, firmy obchodující se zbožím ze Spojených států a další obdobné případy. Pokud na daném stavu nehodláte nic měnit, je pro vás právní norma závazná. Pokud podnikáte v Rusku, vše od propisky v kanceláři až po finální výrobek vyrábíte a prodáváte v Rusku ze surovin zde vytěžených, vyrobených a získaných a jinam své výrobky nikdy nehodláte prodávat, pak vám sankce jen znemožňují na tom cokoliv změnit. Ovšem pokud máte cokoliv společného se… Číst vice »
Celosvětově platí i pravidla Google, nebo když uložíte nějaké citlivé věci do cloudu co má servery na území USA.
Jiná věc je jak moc se to dá vymáhat mimo jurisdikci USA, ale existují možnosti jak vymoci právo mezinárodně, to tady asi přímo nehrozí, ale firmy co udržují Boeingy minimálně potřebují štemply Boeingu, to jim může být odepřeno jakožto stíhaným. Je to tlak na organizace co zajišťují podporu.
Na základě obchodní smlouvy. Buď tu doložku akceptujete a budete prodávat zboží spadající pod US Export regulation, nebo to nepodepíšete a tím pádem se s Vámi americká protistrana rozloučí. Je by to položilo.
V zasade pro nutnost respektovat americkou export compliance staci, abyste si koupili nebo pronajali jako podnikatel Microsoft Windows nebo Microsoft Office, Oracle DB, IBM Informix provozovali Skype, Teams, Zoom ucet, dostavali sluzby/poradenstvi od HP, IBM – uz to znamena, ze nakupujete bud od americke spolecnosti nebo jejiho zahranicniho distributora atd. Je to zjednodusene, ale zhruba tak to je.
Ono se to hlavně liší podle kategorií. Jiné regulace platí pro MS Windows, jiné pro turbíny Honeywell pro pohon vrtulníku (paramedic nebo bitevník?) a úplně jiné pro zbraňové systémy.
A hádám, že pro cédéčko, já nevím… Britney Spears … neplatí ze strany USA regulace žádné, ale v KLDR bude beztak zakázaná.
Jiri Kocurek: Ano, jsou ruzne kategorie zbozi a sluzeb a pro ne ruzna omezeni. Ale je nutno odlisovat: 1) Pokud se stane X, vztahuje se na nas americka export compliance. (O tom jsem psal predtim.) + 2) Pokud se na nas vztahuje americka export compliance, Y nesmime tam a tam vyvazet vubec, Z smime tam a tam vyvazet pouze s licenci a pro B jsou stanovena urcita omezeni, pro D zadna omezeni nejsou.
nic jim do toho není. akorát pak nesmí spolupracovat s jakoukoliv americkou firmou v čemkoliv.
coz je zprostředkovaně konec fungovani
Co je ruským trollům do slušných lidí a firem?
To mají za to, že zničili Mriju.
Bohuzel, rusove, kteri letadla aktualne beztrestne kradou, si z toho stejne nic delat nebudou.
Díly můžou kanibalizovat, pašovat nebo okopírovat. Vše ale bude přinejmenším diskutabilní v otázce kvality… raději nedomýšlet.
Letadla bez autorizovaného servisu jsou neletuschopná. Tedy zela jistě všude po EU a USA. Kam je pustí jinam je otázka, ale sednout si do nich bude časem víc a víc pro dobrodruhy. V případě pilotů dokonce doslova pro milovníky adrenalinu. Navíc, jednou domršený letadlo podobným kumštýřem, co si uková na kovadlině šroubek z roxoru, už do EU a USA a vlastně nikam, kde jsou při smyslech, nepustí. 🙂
Já bych to neviděla tak černě, sice občas něco spadne, ale oni mají těch letadel i pilotů dostatek na desítky let a třeba si mezitím vyvinou něco vlastního, nebo jim pomůže Čína.
Já jsem starý muž a pamatuju , jak na Hlasu Ameriky, Volá Londýn a Svobodné Evropě vcelku pravidelně informovali o ozbrojených střetech mezi ČLR a SSSR. Mnohem pravděpodobnější mi proto připadá možnost, že Čína se pokusí vzít si část Sibiře, než že by pomáhala kůlu v plotě tak slabému, že jej drtí ukrajinští civilisté.
Ono to může být výhodné i pro Čínu, dá se očekávat bipolární rozdělení světa (Rusko, Bělorusko, Čína, Severní Korea jako jeden blok). Rusko má mnohem větší tradici v konstrukci letadel – umí stroj vymyslet, ale neudrží kvalitní výrobu a Čína zase umí vyrábět. No a tu Sibiř si můžou vzít i tak…
Tak mimo časové hledisko je zde jeste jeden zásadní problém – vybavení letadel avionikou. Ostatně, i echt sovětská letadla používala např. navigační přístroje západní provenience. Za současné situace tedy velký problém pro jakoukoliv spolupráci, jejímž výsledkem by byla certifikace pro provoz do EU, USA a předpokládám i dalších zemí.
Budou je mít leda tak na vnitrostátní lety jako Írán, sem tam něco spadne, ale to v Rusku moc nehraje roli 😀
presne tak, nás mnogo
I když se to občas nezdá, tak ruský občan není úplný (…doplňte vhodné slovo…) a pokud bude docházet k častějším nehodám se zraněními nebo nedejbože s úmrtími, tak do těch letadel prostě nevleze. O pilotech, jež budou mít o něco lepší informace než běžný cestující, nemluvě…
Ale budou, zatím to zkoušejí ustát ale šance už jsou podle mně dost mizivé… napřímo už jim nikdo dlouho nic neprodá, nenalízuje, nepronajme ani nepůjčí, a dá se očekávat že přes prostředníky to bude natolik komplikované, že je sedřou z kůže aby si dovolili to risknout…
Holt dostanou šanci ukázat jak opravdu dobrá a ekonomická letadla, motory aj. umějí vyrábět.