Stopka pro vlaky přes fotbalové hřiště. Unikátní trať developer oplotil a zahradil

Zatarasená část Čiernohronská železnice. Foto: ČHŽZatarasená část Čiernohronská železnice. Foto: ČHŽ

Spor řeší soudy a Dopravný úrad.

Čtyřicet let po zahájení prací na záchraně a obnově provozu čelí Čiernohronská železnice na Slovensku dalším problémům kvůli sporům s developerem. Zastavený je provoz na trati z Čierného Balogu na Dobroč, na dalších dvou tratích se jezdí dál bez problémů. Cestující se ale nemohou svézt po trati, která ji celosvětově proslavila: vede přes fotbalové hřiště.

Spory s developerem začaly loni, kdy nejprve zasypal část trati, letos přibyl plot a betonové zátarasy. Ty jsou i před bránou haly, kde má spolek svůj sklad.
„Prý má na plot stavební povolení. Pokud ano, bylo vydáno v rozporu se zákonem, protože jsme jako vlastník trati měli být účastníky řízení. Nikdo nás ale neoslovil,“ řekl šéf neziskové organizace Aleš Bílek pro deník SME. Čiernohronská železnice požádala soud o vydání předběžného opatření, které by přinutilo developera odstranit zátarasy.  Pozemky na části trati na Dobroč získal developer Jozef Gabriar, který chce na místě postavit 50 rodinných domů.

Vlaky na trati jezdí od roku 1913. Spor se teď týká situace způsobené v 80. letech. Oficiálně byla trať zrušená, než ji nadšenci začali v roce 1983 zachraňovat. Jenže pár let před oficiálním zrušení byla stavba prohlášena za národní kulturní památku. Developer chce trať zrušit, protože je na jeho pozemcích. Rozhodnout o tom, zda je trať provozována legálně, má ministerstvo dopravy.

Čiernohronská železnica je lesní dráhou o rozchodu 760 mm, spojuje obce Chvatimech, Valaská, Hronec a Čierny Balog ve Slovenském rudohoří. Provoz je na 20 kilometrech trati, její provozovatel chce v spolupráci s Banskobystrickým samosprávním krajem trať v budoucnu elektrifikovat a rozšířit až pod Nízké Tatry.

Tagy Čiernohronská železnice
137 komentářů