Stopka pro MAXy. Kvůli evropskému zákazu nedoletěly boeingy Smartwings do Prahy
Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Vlna zákazů provozu letadel Boeing 737 MAX 8 dorazila plně do Evropy. Pár hodin poté, co jejich provoz zakázaly některé
OK-SWB před chvílí z Ankary odletěl.
Letadlo by z Ankary mělo odletět zatím předběžně jako let QS1203 mezi 19 až 19.50 hodin jejich času. Aspoň taková je moje informace.
Na palubě toho letu co mířil z Dubaje do Prahy mám svého syna…nepřál bych nikomu ty pocity, když jsem více než hodinu sledoval jak letadlo ve výšce 10.000 metrů krouží nad Černým mořem kde bylo extrémně špatné počasí a nemůže přistát….nechápu, proč letadla, která již byla ve vzduchu před zákazem EASA nenechali doletět….
Nad cernym morem vcera zadne extremne spatne pocasi nebylo.
Chapu, mel jste tam syna, ale tim spis jenpotreba zustat realistou a nohama na zemi – letadlo krouzilo a resilo se, kam pristat. Paliva melo dost, letelo – neslo o zadnou mimoradnou situaci. A spadnout by ho nikdo nenechal.
No ono je velmi těžké zůstávat zcela nezaujatě nad věcí, když tam màte někoho z rodiny, protože přesně nikdy nevíte co se tam nahoře děje. A když letadlo lítá víc než hodinu nad mořem tak to moc na klidu nepřidá. To není o panice, to je jen o normální lidské obavě….jinak budu mluvit, když v tom letadle nebude nikdo koho znám a jinak v opačném případě.
Tak takové věci se dějí dennodeně, kvůli tomu není třeba panikařit, je to normální postup a kdyby letadlu hrozila nouze (palivová), tak jej na území pustí i v případě, že má jinak zákaz (tohoto typu). Zřejmě vyčkávali na rozhodnutí z centrály na nejvhodnější místo k diverznímu přistání, paliva měli spoustu, ještě na celou cestu do Prahy. Nouzi poznáte podle kódu odpovídače.
Letadlo prostě nemůže počkat na parkingu u pumpy a tak je „zaparkované“ v holdingu, dokud se nenajde řešení nastalé situace.
žádne špatné počasí včera nad čm nebylo, letěl jsem tam sice odpoledne, ale ani večer podle mých inofrmací se nic extremního nedělo. Váš syn byl v bezpečí.
Oblast kde letadlo kroužilo byla dle FR celá tmavě zelená a místy žlutá…to je pro mě, možná špatně, extrémně špatné počasí, nicméně vycházím z údajů na FR.
zelena .. a misty zluta.. pravdepodobne mate zapnute zobrazeni srážek.
naprostá většina srážek vznika v podstatně nižších výškách, než ve kterých se to letadlo pohybuje. výjimkou jsou bouřky. ty se tam tou dobou nevyskytovaly.
takže pod nimi možná pršelo, nicméně oni měli nejspíše jasnou noc a kochali se pohledem na hvězdičky.
Ano, mám zaplé. A taky vím, že počasí je níž než standardně létaji letadla. Nicméně to letadlo taky musí přistát a během sestupu se samozřejmě s tím špatným počasím dostává do kontaktu. V Ankaře v době přistání pršelo. Nicméně to zas není tak důležité, důležité je, že jsou všichni OK. I když některým českým lidem se zavděčit nejde…jedna z cestujících na palubě, moderátorka Seznamu Farářová už vytrubuje (rozuměj se prodává) národu její „otřesné zážitky“….
Nevíte někdo jaké jsou postupy v těchto případech, kdy divertujou jako v tomto případě to Tunisu nebo Ankary s cestujícími? Předpokládám, že letecká společnost se bude snažit poslat do destinace náhradní stroj, který přepraví cestující do cílové destinace. Ale jak se řeší ta doba než pro ně náhradní letadlo přiletí? Jsou cestující na letišti v hale, nebo posádka zajistí ubytování (to asi těžko), nebo se to řeší po česku, to nějak dopadne? Nepředpokládám, že má společnost na letišti svoje zaměstnance, kteří se o cestující budou starat a na druhou stranu si nemyslím, že bude posádka běhat po Tunisu, Ankaře a… Číst vice »
Do TUN byl ihned poslan nahradni stroj, takze asi nemelo cenu resit hotel pro posadku a cestujici. Ono to taky chvili trva, nez se najde ubytovani pro +-180 cestujicich.
Ono zadny “postup “ neni. Takove veci se resi operativne – pokud pro ne maji nahradni letsdlo , tak se posle a lidi pockaj na letisti.
Pokud to bude trvat, tak se lidi ubytujou a cekaji. S ohledem na to, aby se ti lidi dali ubytovat (a cely se to dalo zmanagovat), se vybira letiste kam se pristane.
No, a resi to operacka z prahy spolu s nekterym mistnim partnerem, cestovkou atd.
Pokud to netrvá dlouho, tak se cestující nechají na letišti, dostanou maxla nějaké poukázky na občerstvení, anebo je taky klidně nechají na ploše v letadle… Teprve když je to na dlouho (náhradní letadlo není, počasí je na hovno až do rána…), tak se řeší ubytování a spol. Přičemž „dlouho“ je definováno pouze drsností aerolinky 🙂 (např. Aeromexico drtilo cestující v chcíplým letadle nedávno v Oaklandu asi čtyři hodiny, než je nechali vystoupit). Samozřejmě to neobíhá posádka, ale koordinuje to nějaký „dispečer“ aerolinky s místní handlingovou firmou, která na to je připravená, vybavená a nasmlouvaná. To jsou téměř rutinní věci. Jako… Číst vice »
Díky všem za infa.
Taky jsem moc nepochopil proč neprodyšně uzavřeli prostor nad EU a nenechali ty mašiny doletět do cílové destinace (když už, tak ty MAXy měli problém při vzletu a ne při přistání).
Sledoval jsem ještě TUI co letěli z Hurgady a ty uzemnili v Sofii a Boloni.
Ten TVS1201 co letěl z Dubaie, vyčkával cca dvě hodiny nad Tureckem, než ho poslali do Ankary.
Celé je to přitažené za vlasy
Proč uzavřeli celý prostor EU? Protože můžou. Tady vůbec nejde o bezpečnost (mezi letadlem kroužícím dvě hodiny u Malty a letadlem letícím dvě hodiny do Prahy není principiální rozdíl), ale o alibi (kdyby se to zjebalo, tak se stalo mimo působnost EASA).
To, ze doposud se ty nehody staly jen pri vzletu, je spise shoda nahod.
Ono zarizeni, ktere je (minimalne v pripade lionu) vinikem, je aktivni celou dobu letu a stejny problem muze nastat kdykoli za letu ci pri pristani.
Ale jen tehdy, pokud by piloti zapomněli zatáhnout flapsy. Se zatažením klapek se systém MCAS deaktivuje (je to záplata pro aerodynamickou nestabilitu, která se projevuje jen při vysunuté vztlakové mechanizaci).
Běžně jsou flapsy venku při a krátce po vzletu a v konečném přiblížení a přistání.
Nemůže. Je to omezené na vysunuté vztlakové klapky. Zřejmě je to spojené se stabilitou na nižších rychlostech což není případ letu v hladině.
Pokud se francouzům povede stáhnout data ze zapisovačů, brzo uvidime a uslyšíme. Protoze je to mediálně vděčné, dočteme se leckde spousty nesmyslů. Tím nemyslím mistni članky ani diskuse, které jsou na české poměry ještě na úrovni ☺. Takze když to fakticky shrnu: Oficiálním důvodem zavedení MCAS bylo chovani mimo centrifikační požadavky při zvětšování úhlu náběhu v čisté konfiguraci a také při zatáčķách s velkým náklonem.( potažmo AOA ). Ne ve smyslu „pitch up“ momentu od silnějších motorů,, ale pouze jako důsledek aerodynamickych sil na zvětšených a pro průměr motoru více vpřed vysunutých motorových gondol. MCAS tedy pracuje (pokud je všechno… Číst vice »
Do toho Tunisu poslal Smartwings letadlo z Lyonu prakticky hned jak jak ten Max přistál v Tunisu a do Prahy tak cestující dorazili v 5 ráno.
Proč OK-TVM tak dlouho nelétá?
Protoze ma bebi.
OK-TVM létá přes zimu na dry-lease pro Air Transat pod registrací C-GTQX. Zdroj: https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737ng-37077.htm
Sorry, OK-SWM. Nějak mám pořád zažitý, že QS = OK-TV…
AOG
Tenhle zakaz maxu pomůže airbusu. Českému smartwings uskodi hodně.
Ceskej tvs to prakticky nepozna. Ma tech letadel nastesti zatim docela malo.
Klasické vítězství byrokracie. Letadla, bez problémů letící k cíli ve více než 30000 ft donutit hodiny
kroužit a cestující vystavit stresu a obrovským ztrátám času…. Proč? Co jim hrozilo tak akutního?
Ono i kdyby se teoreticky mělo při přistání něco stát, vybavení záchranných složek a lékařská péče někde v Tunisu bude určitě lepší než v Praze. Tohle mi fakt hlava nebere.
Protoze EU vedou dementi.
Ale, no tak. Je to jistě kontroverzní, ale pokud bych byl na jejich židli, ptal bych se sám sebe, jestli jsem si 100% jistý, že pokud by došlo k další nehodě kvůli nezvládnutí „souboje“ pilota s MCASem, dokážu si život 180 lidí obhájit před svým svědomím. A musím odpovědět, že bych to před svým svědomím neobhájil, že mám pochybnosti o technických vlastnostech, dokumentaci, výcviku a postupech, které by měli piloti uplatnit.
Jenže to konkrétní letadlo už je ve vzduchu, takže hlavní „problém“ s MCAS je ten, že dvě hodiny kroužení anebo dvě hodiny letu do Prahy se liší akorát v tom, že u Malty to sebou švihne do moře.
Je to pravda, ale stejně tak je i pravda, že už kolem oběda bylo jasné, že takový zákaz pravděpodobně přijde. Bylo vědomě riskantní posílat MAXka mimo EU.
Ale souhlasím, já být na místě EU, dal bych větší prostor pro návrat letadel, třeba do půlnoci.
Letadlo z Prahy do Dubaje odletělo v 9.42h, to žádný zákaz nebyl vydán…a jestli něco bylo pravděpodobně, tak to není jistě….
Jistě, akorát řeč byla o voze (že nenechali letadla, co už byla ve vzduchu a prakticky na hranicích EU, přistát v EU, ale donutili je vrátit se kamsi do 3. světa) a vy o koze .
Nechtel byste si misto nazyvani lidi dementama radsi zjistit jak se veci maji okolo konstrukce 737MAX, implementaci MCAS a vztahu Boeing-FAA „ruka ruku myje“?
skandalni je naopak pristup Boeingu…
jentak mimochodem – zakazy provozu ve zbytku sveta vam nevadi, to uz nejsou dementi?
Někde ale mají pragmatický přístup. Ačkoliv Omán také vyhlásil zákaz, tak linka Oman Air z Moskvy před chvílí vyletěla směrem na MCT.
Vítězství byrokracie nad zdravým rozumem.
Nicméně Airbus si se svým A380 průšvihem trochu té byrokratické podpory jistě zaslouží. 😳
B73M a A380 nejsou konkurencí. U A380 navíc platí, že si o tom štěbetají vrabci na střeše už několik let.
Koukám, že jeden krouží u Istanbulu a druhý u Malty, tak tam asi přistanou. Že by vylítávali palivo?
Zajímavé je, že OK-SWC přistál před pár minutami na španělské Gran Canarii. To není EU?
Ciste technicky, ten let na kanary vicemene celou dobu ve vzdusnem prostoru nejakeho eu statu… tak asi doletel.
Ty zbyle dva maji nejspis ten problem, ze byly mimo eu – a do eurolandu uz je nepusti.
Ovšem to, jak se zvýšila bezpečnost létání, když je místo v Praze donutili po vyčkávání nad mořem přistát v Tunisu, resp. v Ankaře, tak to jsem vážně nepochopil… 🙁
To uz nejspis ne… u 737 rozdil mezi mtow a mlw zas tak velky neni , a za tech pet – sest hodin letu uz maj vylitano (pocitat se mi to nechce …. takze jen … kvalifikovany odhad) 🙂
Koukám, že už by měl podle času za 25 minut přistávat. Asi tedy ještě není dojednáno povolení přistát? Druhý teď letí směr Tunis, tak uvidíme.
Malta je v unii, tak tam to asi nepůjde, bude každopádně zajímavé sledovat, kde nakonec přistanou.
Let z Kapverdů to zdá se otočil.
Let z Kapverd by mohl přistát v Tunisu.
A teď letí někam na Ankaru….. To je zmatek.
SWA už klesá směr Tunis.
Spojení Dubaj – Praha tvoří na Flightradaru krásné malůvky, hele: https://www.flightradar24.com/data/flights/qs1201#1fc767d2 🙂 Lidem na palubě nezávidím.
Jo no pěkně si to krouží nad mořem.. V tom letadle bych nechtěl sedět 😀
Přesně. A je tam dost lidí, co cestují z Bangkoku, Hong Kongu, Kuala Lumpuru atp.
No, nemyslim, že by Smartwings měly transfery z Asie…. ale ani tak to asi není přjemná zkušenost a když si představím, co je ještě čeká, až někde sednou…
Myslím tím, že už jsou třebas na cestě delší dobu, jsou unavený, těšili se domů
a dvě a půl hodiny od Ruzyně si ještě neplánovaně dají Turecko. Bejt vysmátej
důchodce, nebrečím. Ale ty ostatní? Je mi jich líto, no.
Kde by se tam vzali? Qs tam nejaky code shary nema, a ze by nekdo daval takovouhle streku na dvou samostatnych letenkach? To neni moc pravdepodobne …
Codeshare tak úplně není nezbytnou podmínkou, stačilo by mít interline dohody, ale ani to není QS pravděpodobné, leda nějaký zoufalec s letenkou Hahnair.
Presne tak, proto jsem interline ani nebral v uvahu 🙂
Možná že jó, možná, že né 🙂 Určitě to není příjemný nikomu
Jak se právě dívám, tak dnešní zpáteční let z Dubaje do Prahy zřejmě do cíle nedorazí. Podle všeho ho těsně před hranicí Evropy odmítli a právě krouží nad Černým mořem a vypadá to na přistání v Istanbulu. Velmi promyšlené s tím zákazem… OK-SWB / QS1201
Aerolinky by měly nakupovat kvalitní ruské a čínské letouny a vyprdnout se na ten imperialistický šrot.
Dobrou noc, milý Nicky. Jsi moc průhledný
SWB právě diveruje do Istanbulu. Ach jo. Safety first!!!
divertuje, sakra 🙂
Nevím, kteří jiní dopravci provozují MAX, tak jsem ze zvědavosti kouknul na Flightradar na Smartwings. Je 20:23, OK-SWD teďka přelétá přes Itálii a vypadá to, že OK-SWB dál vesele míří přes Turecko do Prahy. Co teda tohle opatření v praxi znamená?
Tak treba to, ze kdyz uz byli v luftu, tak doletet muzou…
To mě napadlo, ale tahle věta hovoří celkem jasně: „Zákaz platí od 20 hodin středoevropského času, poté nesmí vzlétnout žádné letadlo tohoto typu nebo přistát na letiště v rámci EU, stejně tak být ve vzdušném prostoru.“
Tezko rict … uvidime kam s tim ten travel doleti, ma tam tri (+ 1 do izraele) … a pak zitra v novinach pripadne skandal …
Flydubaj do helsinek taky teprve ted pristava v helsinkach.
Ono ve vzduchu jeste par hodin / dnu ty maxy budou. Jsou povoleny technicky prelety, a da se imho cekat ze treba ty maxy smart wingsu, co ted leti do tel avivu a na kanary, se do prahy vrati. To samy fly dubaj atd.
Direktiva byla vydána s okamžitou platností, takže je jasné, že provoz bude nějaký čas dobíhat. Letadlo prostě doletí do svého cíle a může se maximálně vrátit na bázi jako ferry flight. O přistátní v originálním dokumentu nic není. https://ad.easa.europa.eu/
No… ono to bude kus od kusu … QS4160 leti dost podivne, vypada to, ze ho nektere (spanelsko, francie) zeme nechteji vpustit do sveho vzdusneho prostoru…. takze kdo vi , co s nimi bude.
QS1201 se prave take otocil …
No ano, jsem neuvažoval úplně ideálně, kdo byl v Evropě doletěl, kdo potřeboval vstoupit do evropské vzdušného prostoru, měl smolíka.
OK-SWB krouží nad Tureckem – podle direktivy nesmí do letového prostoru EU, viz flightradar.
Itálie měla vyslat stihacky a letoun navest na oblast která nespadá pod narizeni a nebo letadlo sestrelit. To se ale v praxi moc nedeje, proto se tyto narizeni obcas porusi.
Vy nebudete pilot.
Ohromná logika. V rámci zajištění bezpečnosti leteckého provozu a cestujících přijímáme preventivní opatření a kdo jej poruší bude sestřelen. Bravo! To nemá chybu.
Bože, ty jseš idiot!!
PH-TFO tui sa vratil do sofie. tak neviem ako to je vobec..
Teďka na TUI koukám, všechny MAXy co byly před 20. hodinou ve vzduchu divertovaly na některé z blízkých letišť.
No vida, tak OK-SWB už letí zpátky…
OK-SWD právě přístál v Tel Avivu. Ale Izrael není v EU, tak to šlo. 🙂
Já jen pro upřesnění pro méně znalé. V oblasti letové způsobilosti (airworthiness) je v EU + Švýcarsku a Norsku jedinou autoritou, která může vydat Airworthiness Directive (příkaz zachování letové způsobilosti) EASA. Národní úřady pro civilní letectví jednotlivých členských států EASA ztratily v této oblasti právní subjektivitu právě vstupem do EASA. Pokud EASA vydá AD, tak platí pro všechny letadla daného typu registrovaná v členských státech EASA. Tím ovšem ještě není zabráněno vstupu na území EU takových letadel registrovaných ve třetích zemích. Proto EASA vydala ještě Safety Directive zakazující komerční lety třetích stran na/z/do území EU. V provozní oblasti ovšem národní… Číst vice »
V kolik hodin vydala EASA ten zákaz, který platí od 20:00 SEČ? Připadá mi to jako docela nebezpečná šaškárna. Napřed dlouho nic, protože nejsou konkrétní informace z vyšetřování nehody a nakonec vydají zákaz pro letadla, která jsou v tu chvíli ve vzduchu a nedovolí jim v EU snad ani přistát?
Bavíme se pořád ještě o opatření PRO bezpečnost leteckého provozu? Nebo už je to pouhý alibismus příslušných úředníků?
„From the effective date and time of this AD, do not operate the aeroplane, except that a single non-commercial ferry flight (up to three flight cycles) may be accomplished to return the aeroplane to a location where the expected corrective action(s) can be accomplished.“
Proto jsem se ptal, kdy to vydali. Je tam uveden den, nikoli hodina. Co s letadlem, které je už ve vzduchu? Musí někde přistát. Proč je nutí přistát mimo EU? Nezapomněli, že to „S“ ve zkratce EASA je ze slova „safety“? Kdyby měli na palubě teroristy nebo zabijácký virus, tak to pochopím. Jim jenom hrozí, že za mimořádných okolností nemusí vyvážení letadla dobře fungovat. No, a tak tedy z normálního letu uděláme „vzrůšo“. To jak pilotům, tak cestujícím pomůže… 🙁
(Taky) Nechápu, proč nebl vydán pouze zákaz vzletů? 😒
Mám letět do Egypta, bude někde seznam linek, kterých se zákaz dotkne? Koukal jsem, že Max na QS1222 / 1223 létá zhruba každý pátý let.
Dotkne se vás tak, že nepoletíte MAXem, ale 737-800. Zákaz přichází naštěstí v době, kdy se vrací letadla ze služeb v zámoří a ještě není takový provoz.
Myslíte, že dokáží pokrýt úbytek 6ti letadel?
Ano dokáží, cestující to nijak nepocítí
Mají jich 40 dalších, není ještě sezóna. To by neměl být problém.
V článku se píše:Zákaz výrazně zkomplikoval provoz Smartwings. Vyřazení sedmi nových strojů, další mají přijít To nebude sranda. Myslím si, že to problém je a velký.
V tuto chvíli se neví, jak dlouho bude uzemnění trvat. Pokud v řádu měsíců,je to průšvih opravdu velký.
Těžko říct, co p. Sůra myslel výrazem „provoz“, to vysvětlí sám, pokud to bude považovat za potřebné. Ale mohl se dotknout toho, že SW budou muset splácet letadla, která sedí na zemi, místo aby létala a vydělávala na sebe.
… zitra se z pronajmu vraci Airbusy … takze to nejak poskladaji.
(Kurna … vypadl mi tam smajlik 😀 )
Tak a je to nad celou EU
https://t.co/cLiAsPBYOX
Včera jsem v diskuzi upozornoval na to, ze nejdele do patku nebude na celem svete letat jediné letadlo B737MAX. Pánové chytří JEN TAK a spol, a jejich chabé irelevantní argumenty… Tak pro priste si uvedomte komu oponujete. JEste potrebujete nejakou zarucenou informaci??
Zatím jsme četli jen názor a žádně argumenty. Zasvěcené argumenty bych si docela rád přečetl.
již připravuji odborný článek
Odborný článek od někoho kdo mluví o sestřelení letadel stíhačkami…..
to říká směrnice a vy, ne já… spatne ctete pane
já jsem zase u první nehody maxe napsal, proč jim nedají stopku.
Nejlepsi jsou ti, co maj usta
Nejlepsi jsou ti, co maj usta plna kecu, hrajou si na experty…. a pak jsou po bitve generalove :))
že to říkáš zrovna ty, chytrolíne
Aktuálně uzemnily MAX další země:
France
Iceland
UK
Ireland
Germany
China
Indonesia
Australia
Singapore
South Korea
Mongolia
Malaysia
Oman
Kdo nese v případě přikázaného uzemnění náklady?
Taky by mě zajímalo, ale předpokládám že aerolinky.
jaké náklady? o čem hovoříte? Každý provozovatel snad nese za sebou náklady….bože
Hypoteticky: polovinu flotily vám tvoří éro, který EASA na několik týdnů zapikoluje.
Nelétáte, příjmy nula, musíte platit lessorovi, objednaný benzín, personál, služby atd.
Ztráta jde do stovek miliónů. Jde opravdu jen a jen o podnikatelské riziko?
ano je
Výrobce je z obliga?
a proto dopravci mají více typů.
Zalezi na pravnim systemu te ktere zeme.
Kontinentalni pravo nejakym velkym piskuntaliim v teto oblasti nakloneno neni, ale uzemnit maxy ve spojenych statech … pokud by to trvalo dele, tak se par “zalobicek” dockame.
ano, v tomto pripade prozatim ano
Celkem drsný
Proto existuji pojistovny a pojisteni. Je na kazdem, aby si zvolil, jestli se pojisti, aby mu to krylo potencialni skody…
a neexistuje nějaká záruka výrobce?
To uz zalezi na tom, co ma ta ktera aerolinka ve smlouve s vyrobcem.
To se ale my nikdy nedovime.
možná třeba přes zdopravy ano. Přeci třeba jančura něco podobnýho má podepsaný s pesou.
To určitě nemá. Má ručení za zpoždění dodávek. Nemá ručení za to, že vlak původně schválený bude „odschválen“.
Něco mohou krýt pojistky, ale dá se čekat i právnický útok na Boeing s cílem získat kompenzace.
Francie taky: https://twitter.com/DGAC/status/1105489587810549760
Já osobně bych je v životě neuzemnil, je to zbytečná ztráta pro let. společnosti a navíc na to že je nebezpečný jejich provoz nemají žádné důkazy. Podle mě jsou tyto reakce absolutně bezpředmětné.
Smartwings s nimi budou létat jako jediné na světě…Pošlete prosím číslo účtu, ať se Vám složíme na letenky…a můžete pokoušet štěstí…pokud tedy máte rád hodně adrenalinu v krvi…já bych raději zůstal nohama pevně na zemi
Já bych se s nimi létat absolutně nebál. Třeba bych dostal i dotace z EU 🤔
Zajímavé je, že ještě před víkendem to tím samým letadlem bylo bez adrenalinu. 🙂
Mě to trochu uniká, protože nikdo pořádně nic neví, autorita která MAX certfikovala v USA, řekla že létat mohou, Evropská autorita zatím žádné doporučení nevydala, ale některé národní autority dělají tato dost kritická rozhodnutí, přestože také nic neví, což píšou napřímo v prohlášení.
Čekal bych „máme podezření na to a to a proto je typ uzemněn“, ale ne.
Smartwing je odstaví zítra.
A přesně z toho důvodu sedíte na křesle doma u televize a ne na křesle šéfa letecké společnosti
A co když sedím zrovna v křesle šéfa letecké společnosti. 😁
Rád věřím, že v tom křesle šéfa sedíte, jen nevím, kam si ten šéf odskočil.. 🤔
Nemá někdo informace od nějakého pilota MAXe? Oficiálně se asi vyjadřovat nesmí, tak kdyby aspoň naznačil 🙂
ja letam na max8
Tak naznačte…
co presne chcete vedet?
Jestli a jak jsou piloti na tuto konkrétní situaci nyní připraveni
po nehode lion airu se vse zmenilo a piloti u vsech aerolinek prosli skolenim.. zda-li jsou opravdu pripraveni..tezko rici… to jak jsou skoleni je individualni u kazde aerolinky, jsou postupy od Boeingu a plus interni postupy. Ja to zazil u flydubai
jestli se to dá vypnout aby počítač převzal pilotovi řízení, počítám, že když boening upravuje ten program, tak asi je špatný.
vypnout to neslo, nyni nevím letam na 777
oprava-nepřevzal.
ne
On řízení nepřebere. To je na MCAS „zvláštní“. On prostě vyvažuje tak dlouho dopředu až pilotovi narostou síly v řízení klidně za hodnotu člověkem zvládnutelnou (vyvážení má vliv na silově neutrální pozici řízení podle katuální polohy a rychlosti letadla). Pilot proti tomu může bojovat, ale musí to dělat soustavně, protože automat se snaží co může vyvažovat na hlavu.
ano
oprava: …člověkem zvládnutelnou pro udržení chtěného podélného sklonu.
Prostě berany jdou následkem převažování na hlavu stále více dopředu a pilot musí stále více táhnout, aby udržel tu samou polohu letadla.
letal
…. tak uz i Německo.