- Voda •
- Nová mobilita •
- Město
Stockholm vyzkouší ve veřejné dopravě elektrickou loď, má nahradit naftové
Dalším příkladem města, které elektrifikuje svou vodní veřejnou dopravu je Lisabon.
Švédské hlavní město Stockholm nasadí příští rok do zkušebního provozu ve veřejné dopravě elektrickou loď. Cílem metropole je modernizace flotily veřejné lodní dopravy a snížení emisí. Výrobcem nového modelu plně elektrické lodě P-30 je švédská společnost Candela, která staví svůj byznys na elektrifikaci vodní dopravy.
Firma na svém webu uvádí, že loď určená pro Stockholm přepraví až 30 pasažérů, je schopna dosáhnout rychlosti až 60 km/h, oproti lodím s dieselovým pohonem je méně hlučná a při jejím provozu nedochází k produkci emisí CO2. Náklady na provoz nové lodě budou poloviční ve srovnáním s dieselovými plavidly. Další výhodou P-30 má být vyšší rychlost, což umožní rozšíření sítě lodních linek.
„V rámci rozvoje veřejné dopravy se snažíme využívat nové technologie, které mají potenciál zefektivnit provoz. Tento pilotní projekt, který bude trvat až do roku 2024, nám pomůže zhodnotit potenciál využití elektrických lodí a vytyčit směr možného rozvoje vodní veřejné dopravy,“ uvedl šéfka lodní dopravy ve Stockholmu Michaela Haga. V budoucnu by P-30 měla nahradit celkem 60 dieselových lodí, které ve Stockholmu a okolí zajišťují vodní MHD.
Pro společnost Candela představuje spolupráce se Stockholmem první projekt, během kterého bude její nový produkt vyzkoušen v ostrém provozu veřejné dopravy. Doposud se totiž firma zabývala pouze výrobou menších elektrických lodí určených pro soukromý segment.
Šéf Candely Gustav Hasselskog mluví o revoluci ve vodní veřejné dopravě. Podle něj jde totiž o sektor, který má ve městech, jako je San Francisco, Soul, Amsterdam či Stockholm, potenciál konkurovat pozemní veřejné dopravě.
Dalším příkladem města, které elektrifikuje svou vodní veřejnou dopravu je Lisabon. Místní provozovatel Transtejo plánuje zakoupit 10 plně elektrických trajektů schopných pojmout až 540 pasažérů. Podobné trajekty jako v Lisabonu budou k vidění například také ve Washingtonu (Washington State Ferries) anebo v jihokorejském přístavním městě Pusan.
Elektrické lodě jsou k vidění i na tuzemských vodách, slouží ale vesměs turistickému ruchu. Například loni byla v Praze představena elektroloď Bella Bohemia pro 250 cestujících. Na jedno nabití je schopná plout až devět hodin, v běžném provozu přibližně pět až šest hodin. Elektrická loď brázdí i přehradu Slezská Harta. Za MHD se dá považovat provoz na Brněnské přehradě, kde elektrické lodě v sezoně provozuje Dopravní podnik města Brna. Nejde ale o žádnou horkou novinku v rámci současné „elektromobilní vlny“. Elektrické lodě jezdí na „prýglu“ už od prvních poválečných let.