Stiskněte tlačítko, rychle. Všechny zastávky v Praze a okolí budou už brzy na znamení
Příměstská doprava PID, autobusová zastávka Lichoceves. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Nutnost včas upozornit řidiče může být pro seniory, děti či cestující se zavazadly náročnější.
Kde jsou ty časy, kdy jste řidiči nahlásili kam jedete a on vás sám upozornil, že jste na místě…
Zaplať pánbůh 🙏🏻 Už aby to bylo. Dyť je to taková hloupost zastavovat na zastávkách, když nikdo nechce nastupovat ani vystupovat. Tak jednoduchý to je, chci vystoupit, zmáčknu tlačítko a řidič ví… Ještě by mohli zavést britský model MHD, kdy cestující, který čeká na zastávce MUSÍ na řidiče mávnout (jako když voláte taxi). To by bylo geniální. No, snad už se blíží na lepší časy a ubyde zbytečně stresu.
Problem je v tom te na znameni budou tyto prestupni uzly, kde bude vždycky někdo vystupovat, jednou za čas ale nikdo a pak bude divení že se to přejelo.
To je naopak výhody sjednocení.
Neřeším jestli je zastávka na znamení nebo ne, prostě si zmáčknu otevření dveří.
Ještě klíďo udělat zastávky na znamení u tramvají a budou si všichni myslet, že městem jezdí lochness vlako tramvaj.
Dobré ráno!
Kolik let jste to prospal? Zastávky na znamení jsou (v Praze!) u tramvají od roku 2012.
Jenom pár ale. Třeba 180 má v Řepích 4/5 na znamení a tramvaj 1.
Na okrajích Prahy je jich dost. Možná víc jak půlka. Třeba od Kobylis je to střelničná a kyselova na znamení, pak je Ládví normální, štěpničná na znamení a Ďáblice konečná Linka obvykle číslo 10, ale často se to mění (nedávno 1, kdysi 12 nebo 17). Takže počítáno od Kobylis víc jak půlka. Něco podobného je myslím i do Modřan (od Výtoně zhruba půlka zastávek). A podobně na tom jsou ostatní konce Prahy. V centru jsou zastávky na znamení jen málo, takže kdo neopustí centrum se s tím možná nepotkal.
Jediný problém vidím v tom, že přívozy žádná tlačítka na znamení nemají 😀😃😀
A lanovka na Petřín taky ne, i když tam by se hodila, nemusela by zbytečně stavět na Nebozízku, kde často nikdo nenastupuje a nevystupuje. Ta nová, co se chystá, by určitě poptávkové otevírání dveří mít mohla.
No jistě, ještě udělejme třeba stanice metra na znamení
Ten přívoz nemá chybu!
„Na znamení“ v půlce řeky, abych si mohl skočit do vody zaplavat si. A až přívoz popluje zpátky, tak na něj zamávám, on mi zastaví a já vylezu 🙂 🙂 🙂
Nebozízek dřív býval na znamení. Ani nevím, jak to fungovalo, protože jsem tam stál a možná i mával, projely dvě lanovky oběma směry, tak jsem to vzdal a šel pěšky.
Jeste rypnuti… mysli tim i trolejbusy?
U výtahu v našem domě jsou na znamení všechny stanice, včetně přízemí. Celkem to funguje.
U nas take, ja nejsem proti, … jen si rikam, ze jsou mista, kde toc smysl nadava, napr. u metra…
Jako že výtah prostě jede a když chce člověk aby zastavil jinde než v horním / spodním podlaží, tak musí ve správnou chvíli zmáčknout jediný dostupný čudlík?
Kdyby byl bus jako výtah, že po nástupu zmáčknu na kterou zastávku jedu a on tam zastaví, to by bylo OK. Bohužel tomu tak není.
Ano, musí včas zmáčknout správný čudlík. V autobusech je to o dost jednodušší.
Teda vetsina vytahu, ktere znam, se bez zmacknuti cudliku ani nerozjede.
A v pripade prejeti neni treba vystoupit a nastoupit do jineho vytahu, aby se clovek dostal, kam potrebuje…
Přičemž je ve výtahu důležité slovo „správný“ čudlík (vesměs tolik kláves kolik stanic).
V buse je důležité slovo „včas“ (po odjezdu/průjezdu předchozí zastávky). Taky si v busech dovedu představit odkudkoli dostupné tlačítko (na příští zastávku) a na pár místech dotykáč se seznamem příštích pár zastávek.
A možnost dávat znamení přes mobil.
Zřejmě tedy nemáte v domě eskalátor ani paternoster:=)
Páternoster pro změnu nikde nezastavuje, protože má zpoždění, ale aspoň přibrzdí, aby se dalo vystoupit nebo i nastoupit.
U nás to nefunguje 🙁
Fungovalo to po zprovoznění výtahu, ale trpělo to drobnou chybičkou, že než jste si v přízemí zmáčkl třeba třeba dvojku, tak si vás někdo přivolal do pětky.
Reklamaci firma „opravila“ tak, že „zásobník pater“ funkci zrušila, kdo si zmačkne čudlík jako první, tam se jede, ale když dlouho váhá, tak si ho klidně zvenku stejně někdo přivolá (dávat spínač obsazení kabiny se prý už nenosí, je tam jen spínač přetížení…)
TO JE DOUFÁM VTIP
Už teď mám problém se prorvat k tlačítku v autobuse, když je namrdano 100 lidí na jedné hromadě a na celý autobus 3 tlačítka. Často se mi stává, že musím jet další 2 zastávky, kde je normální bez znamení a pak až vystoupit. Největší kokotina a očividně nahoře sedí dementi, co v životě v prervanym autobuse nejeli. Hlavně, že si vozí prdel v bavoráčku.
To je zajímavý… já jezdím DENNĚ do práce do zast. na znamení, a za těch asi 10 let jsem přejel jen jednou, když jsem se začetl do novin a zapomněl si zmačknout.
Jinak ta závist je ale strašná věc, že? 🙂
Generace sněhových vloček.
Raději přejedete několik zastávek a pak jdete kilometr pěšky, než abyste ze sebe vysoukala „Prosím stiskněte tlačítko, chtěla bych vystoupit“?
Na druhou stranu, pokud podobný slovník používáte i v reálném životě, je snad lepší abyste mlčela.
Drzkovat a urazet v diskuzich pod clankem by ji slo, ale zabucet v autobuse je neprekonatelny problem. Snehova vlocka je neskutecne trefne oznaceni
Tak tenhle problém nemám. Kdyžtak věta „můžete mi tam prosím zmáčknout ten čudlík?“ zabere. Ale ani to jsem nemusel nikdy moc použít.
Při pravidelném dojíždění žádný problém, vím, kde mám mačkat a je to v cajku.
Pro mě je problém, když jedu někam, kde to neznám. Autobus zastávky moc nehlásí (u příměstských linek dost častý nešvar) a já ani nevím, kdy ta správná zastávka bude (a protože nikde nestaví, není je ani možné počítat). No už jsem se nějakou dobu do takové situace nedostal, většinou mám možnost sledovat podle GPS kde se nacházím a teda nejsem úplně mimo.
V jakém autobuse jsou jen tři tlačítka?
3,nevím ale u autobusů SOR CN 10.5 co u nás jezdí jezdí jsou jen 4 na celý bus z toho 2 často nefunkční.
Mě by zajímalo, jaký je poměr nevytížená/vytížená zastávka. Protože jestli těch nevytížených je málo, řidiči se z toho pískání zvencnou.
U moderních autobusů nic pískat nemusí
Řekl bych, že znamení dostávají už dnes řidiči skoro před každou zastávkou, kde někdo vystupuje. Protože se už (naštěstí) používá jedno tlačítko pro znamení i pro otevření dveří. Takže než přemýšlet, jestli je zastávka na znamení nebo jestli je aktivované poptávkové ovládání dveří, je nejjednodušší prostě to tlačítko před zastávkou zmáčknout. A dělá to tak spousta lidí.
U starších příměský autobusů jsou jen tlačítka na znamení.
„musí zastavit vždy, když je na zastávce cestující nebo když tam stojí jiný autobus.“
Joo, když tam stojí jiný autobus, tak se to zhusta bere jako „zastávka už je obsloužena“ a druhej bus vesele jede dál…
Což v některých případech nevadí (když třeba oba dva busy jedou na nedaleký terminál, kde oba končí). Problém je, že ne vždy to řidiči dodržují v případech, kdy to vadit může.
Ve všech (slovy VŠECH) systémech, kde se neprodávají přímo ve vozidle jízdenky z A do B, by měly být všechny zastávky na znamení, o MHD už ani nemluvě…
Koupě relační jízdenky na konkrétní spoj se dá brát jako jeden ze způsobů, jak dát znamení.
Je to tak, proto v IDZK je dost vtipné mít zastávky na znamení. Teda kromě těch kde je nástup všemi dveřmi (300).
To jako že si má řidič pamatovat, do kterých všech zastávek prodal jízdenku?
Protože dnes vám neprodá jízdenku do Horní dolní (což by si při troše dobré vůle mohl „pamatovat“ ten strojek na jízdenky), ale jízdenku na X pásem.
Ale třeba právě v té IDZK se jízdenka prodává do konktrétní zastávky Horní, Dolní, rozc. 0.6 (x) a stejně bych si pak měl při výstupu zmáčknout tlačítko.
No u zónového tarifu ne, ale u toho kilometrického tarifu si to ten strojek opravdu pamatuje
JE TO HOVADINA!. Pokud vím, tak na zastávce na znamení obvykle člověk zvedá ruku a dává tak řidiči znamení, že chce nastoupit. Co když tam bude nějaký vandrák jen tak postávat? Myslíte si, že kvůli každému koho řidič uvidí stát na zastávce bude zastavovat? Těžko. Jen si vzpomeňte co je kolikrát vidět u přechodů pro chodce. Někdo tam stojí a vejrá a když řidič zastaví tak dělá jakoby nic nebo gestikuluje, že přecházet nechce. Stejný jako lidi co je přímo u přechodu vykecávají.
Však o tomto tento článek vůbec není. Tento režim už funguje přes 10 let bez problémů…
Ale je.
„„Znamená to, že cestující čekající na autobus musí stát na zastávce tak, aby ho řidič viděl a zastavil.“
Řidič ho uvidí jak tam stojí a to by podle toho textu mělo znamenat, že by měl zastavit. Ovšem „Zastávka na znamení“….. Znamení není to, že někdo někde stojí. Znamením je ta zvednutá ruka.
V Praze uz dlouho ne, musi zastavit, kdyz na zastavce nekdo stoji…
Průkopníkem tohoto zjednodušení byly České dráhy.
Znamením v tomto případě jest, že se viditelně zjevíte na zastávce v okamžiku příjezdu spoje! Zvedat cokoli netřeba! Jako řidič tramvaje i cestovatel do zahraničí musím říct, že z mého pohledu klady převažují nad zápory tohoto systému!
Bez problémů nefunguje, ty problémy máte popsané zde v diskusi.
Většina zde popsaných „problémů“ jsou pseudoproblémy, co by mohly nastat v případě, že pátek třináctého připadne na první středu po zatmění Měsíce.
Většina západních metropolí to tak má a kupodivu tam v busech a tramvajích nejezdí mrtvoly, co se nedostaly k tlačítku a ve voze zemřely hladem, žízní a vyčerpáním.
Tak občas zastaví navíc kvůli vandrákovi. Dnes tam staví i bez vandráka. To je lepší?
Což se nezmění protože jízdní řád.
ze zkušenosti Dublin: nemávneš – nejedeš
Ze zkusenosti: Reykjavik – nemavnes ale jses videt, tak ti zastavi
„I přes očekávané zrychlení dopravy pak budou muset autobusy dodržovat jízdní řády. Jelikož ze zastávky nelze vyjet předčasně, musejí řidiči stejně zastavit a vyčkat dorovnání časů.“ No super. Tak hlavně, že budou být zastávky na znamení když v nich autobus bude muset stejně zastavit . Tady to už opravdu začíná být pěkný Kocourkov. „Znamená to, že cestující čekající na autobus musí stát na zastávce tak, aby ho řidič viděl a zastavil. Naopak vystupující cestující si budou muset dávat pozor, zda stojí v blízkosti „poptávkového tlačítka“ s žádostí o zastavení. Zároveň ho musejí stisknout včas před přiblížením autobusu k zastávce, jinak… Číst vice »
No, většinou autobusy stejně civí v kolonách; takže je to vlastně jedno…
Autobus má 5 dveří, u každých bude chtít někdo vystoupit a zazvoní si. Někdo pro jistotu víckrát.
Ne jen pět, ale dokonce patery.
No a? To jako ta kontrolka u řidiče na pultě bude svítít 5x jasněji, když se to zmačkne u každých dveří?
Pípnout to může jen jednou, při jejím rozsvícení.
A pak se diví že člověk raději jede autem.
Auto vám nezastaví vůbec nikde, pokud nedáte řidiči znamení.
Fakt? Vy když chcete přejít přechod pro chodce tak na řidiče musíte mávat, že chcete přejít? To sotva.
Co pořád máte s tím máváním?
Můžete klidně i mávat, a stejně nezastaví.
Ale pokud jako řidič pouštíte lidi na přechod až ve chvíli kdy někdo mává tak to pak jo. Tomu se vlastěn vůbec nedivím a odle toho to tahky vypadá když projede x řidičů co si se zastavováním a pouštěním chodců hlavu nelámou.
To vy tady tvrdite, že úmysl nelze signalizovat jinak než máváním.
Tento pokus již tady byl, někdo se napakoval a potom to vrátili zpět.
Fakt sociální inženýři na Magistrátu….
Presne tak, nekdo se musel extremne zahojit na servisovani nadmerne pouzivanych tlacitek v autobusech.
A není to pořád levnější, než nafta na rozjezd autobusu?
No když ten bus bude muset srážet čas, aby ze zastávky odjel kdy má a ne dříve….K tomu aby se ušetřilo na rozjezdech by bylo nutné zrušit jízdní řády.
5x zastavit se a rozjet vyjde na spotřebu 5x víc než 4 zastávky projet a v té páté počkat třeba 20 sekund do času.
Nehledě k tomu, že ve špičce je problém opačný – jede se pozdě a je potřeba jízdní dobu krátit, zatímco třeba pozdě večer můžete jet 30 místo 50 km/h, čímž si ten čas prodloužíte i bez stání „do času“ a ještě ušetříte naftu.
Vy jste génius, právě jste vymyslel, jak autobus postupně předělat na teleport. Autobusy budou muset v nějaké zastávce čekat na čas. Tak posuneme odjezd z té zastávky o minutu dříve. Autobusy tam pořád budou muset čekat na čas. Posuneme to zase o minutu. Autobusy tam stále budou muset čekat na čas. A takhle postupným posouváním o minutu nakonec docílíme toho, že autobusy budou na konečné ve stejném okamžiku, kdy budou odjíždět z výchozí zastávky, takže budeme mít teleport.
Jo tlaky jsou už dlouho a s každou změnou JŘ je nějaká zastávka nově na znamení.
Když se to mělo ofiko schválit za Béma, tak ten to teatrálně roztrhal, takže se do teď pokračovalo pokoutným pomalým přidáváním.
Konečně, funguje to jinde v ČR nebo Londýně úplně v pohodě.. jako denní uživatel MHD to vítám..
A mají tam také přístřešky, kde lidi kryje reklamní panel či neprůhledné sklo? Mají tam také tak těsně nastavené přestupní časy, že „buď doběhnu, nebo čtvrt hodiny či déle postojím“? Kontrolují pravidelně funkčnost tlačítek ve voze? Za mě myšlenka dobrá, musí být dobré ale i provedení.
Provedení v Čechách? To co jinde funguje tak tady je problém tak jako vždycky.
Je, protože tady z toho co se převzalo odjinud funguje minimum.
Protoze do toho furt kafraji takovy exoti jako jste Vy. To se funkcni reseni ohne podle kriklounu a problem je na svete
Ano, mají různé přístřešky. Třeba i za nova průhledné ale počmárané, za nova osvětlené ale zářivka rozbitá.
Časy JŘ utajují, na zastávce max info typu „jede kazdých 15-30 minut“, v lepším případě čas posledního večerního. A jelikož mají líné autobusy(malá akcelerace) a jsou schopni ucpat buspruh bez aut, tak časy z aplikací skutečně nefungují (jsou běžná zpoždění).
I těch tlačítek často není dost. Například ve Finsku, kde jsou všechny zastávky na znamení jsou tlačítka úplně všude. U každého sedadla – na tyčích, rámech oken, případně na stropě nad sedadly ve vysokopodlažní části. To je komfortní. Ne to co tak označuje ROPID.
Znáte nějakou bus linku v PID, kde by nebyla žádná zastávka na znamení? Jak často se setkáte s nefunkčním tlačítkem? Občas bývá nějaké nefunkční přelepené na dveřích, ale tam jsou obvykle dvě další hned na tyčích.
Jen počkejte až bude bus tak narvaný že se k tlačítku nedostanete a budete povykovat na jiné aby ho pro Vás zmáčkli.
Celý bus je nrvaný k prasknutí a vystupovat chcete jenom vy a nikdo jiný.
Jakou další kravinu ještě vymyslíte?
A to by Vam zobak upadl kdybyste nekoho pozadal o stisknuti?
No jo, někdo musí povykovat, jiný raději slušně požádá. Holt lidé jsou různí, já jsem asi (doufám) ta druhá skupina…
A co když bude slejvák a budu zalezen v budce?
Tak jsi hnidopich 🙂
Pockate az vas uvidi ridic, urcite nejezdi jen jeden spoj…
A co v takovémto případě děláte dnes?
(2019: V Praze je 2342 zastávek, z nichž je 1384 na znamení, 933 stálých a u zbylých se režimy střídají. )
Jezdím mezi 4 stálými zastávkami, z toho 2 na metru. Ty klidně na metru být na znamení můžou.
Tak musí vylézt aby ho řidič viděl. Je to napsané jasně. Není vidět? Má smůlu.Snad může jen doufat, že bude někdo z toho busu chtít vystoupit a bus zastaví.
Zatímco dneska autobus na zastávce zastaví a cestující se do něj z pod přístřešku přesune kvantovým tunelováním, takže se ho nedotkne ani kapka.
Zrovna v úterý nás v dešti čekalo na zastávce na znamení asi pět, a světe div se – zvládli jsme to. Autobus zastavil, my jsme nastoupili, a konec světa se nekonal.
Tak aspon nezmoknete
Tohle je špatně už od začátku, kdy se zrušilo mávání. Argumentuje se tím, kolik se ušetří nafty, když se udělají na znamení i zastávky u metra, ale kolikrát se zastavuje kvůli bezďákovi chrnícímu na lavičce v přístřešku, to už nikoho nezajímá.
A já když naopak nastupovat nechci, tak musím zuřivě gestikulovat, abych zbytečně nezdržoval autobus plný lidí (a přesto řidič někdy zastaví – buď z nepochopení, nebo z alibismu).
No tak dnes by tam zastavoval dokonce i v případě, že tam nebude ani ten bezdomovec. Což je rozhodně lepší!!! 🙂 🙂
Já nevolám po tom, aby nebyly na znamení žádné zastávky. Ale nedává smysl mít na znamení ty, kde se zastavuje v drtivé většině případů, třeba ty u metra. Mávání se zrušilo právě v souvislosti s absurdním rozšiřováním zastávek na znamení i na ty frekventované, aby nemusel celý houf lidí mávat. Předtím byly na znamení jen ty, kde se vyskytl občas někdo a fungovalo to dobře. Kvůli zrušení mávání se možná dnes zbytečně zastavuje častěji než dřív.
Občas je tu vidět předpoklad, že by řidič ani zastavit nesměl když nikdo nezmackne tlačítko. Ale tak trochu přemýšlení… konečná taky bude „Na znamení“, ale stejně tam zastaví protože musí vyhodit lidi. Nebo když má čekat na přestup, což je v PID asi věc nevídaná…
Na přestupy se běžně čeká (plánovaně), například v Žehušicích.
Jo někdy se čeká, ale spolehat se na to nedá. Když jsme jednou takto jeli na návštěvu, já autobuse máma vlakem, tak nebýt toho, že já jsem volal, že tam budu až za 5 minut, že jsou nějaké objížďky, tak by bejval ten ukrajinec odjel, kdyby ho máma nezadržela. A to jsem v autobuse od Prahy říkal, že přestupuju na 79x (už nevím 794, 798 stejně to dneska má jiné číslo) bylo to potřeba kvůli ceně jízdenky a řidič to zřejmě i někam hlásil. To čekání (do 15 minut) je napsané i v jízdním řádu. No ale když jsme jeli… Číst vice »
Na Libeňském mostě je konečná „na znamení“ už teď 🙂 (jestli to teda už neopravili, ale když tam tu konečnou zprovoznili, tak přinejmenším v jedničce to „na znamení“ psalo)
Libeňský most teď není na znamení – ani v jízdním řádu, ani na zastávkovém sloupku. Podobně když se rekonstruovala trať v Hloubětíně a 14, která v tu dobu jezdila kvůli zavřenému Krejcárku na Lehovec, končila na Vozovně Hloubětín, v článku o výluce se přímo psalo, že se charakter na znamení ruší. Ale je to tak i u autobusů – např. několik ranních a večerních spojů autobusu 191 končí na Dědině, která je běžně na znamení, ale přesto je pro tyto spoje na LCD obrazovce značená bez zvonečku.
Já ale nepíšu o teorii, ale o tom, co to psalo uvnitř tramvaje. I když tam d-1 končila, tak na vnitřním infopanelu to psalo „Libeňský most – zastávka na znamení“.
To ano ale byla to chyba.
Očekávat od toho zkráceni jízdních dob je velmi naivní. To by se ty zastávky musely natvrdo zrušit.
Přesně. Spíš je občas šance zkrátit zpoždění, pokud náhodou není nutno zastávku obsloužit a lze ji profičet.
Na dráze se v tomto případě ta půlminuta přesouvá z pobytu do jízdní doby v následujícím úseku, což třeba AVV umí přetransformovat do úspory energie.
Tuto změnu vítám. Poměrně často se stává, že například na zastávkách Kunratice, Šeberák, V Ladech nebo Ústav mateřství zastavuje autobus zbytečně. Asi 4 roky zpět naopak autobus 203 přejel Ústav mateřství i když tam lidé chtěli vystupovat a řidič je pak musel pouštět do příkopu. Naopak druhý extrém, který jsem zažil byl, že asi 3 minuty zpožděný autobus 154 zastavil na Hrnčířském hřbitově, i když tam nikdo nečekal ani nikdo nezmáčkl tlačítko. Takže mi ujel návazný bus na Opatově a musel jsem čekat 15 minut. Další problém, který se vyskytuje jsou ta nekvalitní nová plochá tlačítka v novějších SORech. Často… Číst vice »
Já teda v těhle místech občas jezdím 377 a zastávky jako Ústav Mateřství a Klárův Ústav už nejsou ani na znamení. Ostatně ona byla blbost, aby příměstský autobus co jede kdoví kam obsluhoval všechny zastávky od Budějovické až do Kunratic. Tlačítka často blbnou, u některých autobusů si toho všímám. Hlavně že dávají permanentně znamení, takže by řidič měl teoreticky stavět všude. Že by naopak nešlo tlačítko zmáčknout, to tak často nevídám, některé autobusy nemají žádnou zpětnou vazbu, takže když jsem ve 401 dopravce comet mačkal a nic se nedělo, tak jsem si říkal, jestli zastaví v čestlicích nebo ne. Zastavil,… Číst vice »
V metru má smysl tlačítka na dveřích mačkat jen když svítí zeleně. Pokud nesvítí, mačkat nic nemusíte a dveře se otevřou samy. Takhle jednoduché to je, ale stejně se najde dost lidí, co dlto nevědí a tak raději zuřivě mačkají.
A nocni linky?
Ty musí navíc svítit
Ja jen, jestli u nocnich linek nejsou nahodou garantovane prestupy mezi linkami…
A v čem je problém?
Chyba. Svítit se musí po celý den. To že jsou za nesnížené viditelnosti tolerována „denní světla“ jen vpředu je paskvil, který tady existuje a nikdo s tím nehodlá nic dělat. Akorát to dělá ze spousty řidičů co denní světla mají nebezpečné ignoranty co neumí rozeznat sníženou viditelnost .
Na tech prestupnich uzlech a v centru ev. u metra to trochu ztraci smysl, tam bude stejne zastavovat kazdy…
Zajimava situace muze nastat napr. ns Vysocanske, kde kolikrat stoji 3 autobusy za sebou a cestujici nevidi poradne na jejich cisla, nebo na Harfe, kde kolikrat autobus zastavi az v druhe rade, aby neprekazel v krizovatce… Ano ridic nebude videt v techto pripadech, kdo dobiha a kdo naopak ne, pac napr. ta Vysocanska, kdy nekdo vystoupi z prvniho busu a bude se snazit dobehnout treti, a on mu ujede…
Definovat pár přestupních uzlů, kde se zvonit nemusí, by byla akorát nesmyslná komplikace. „Všude na znamení“ je jednoduché, každý to pochopí.
Druhý odstavec se nijak netýká tématu, protože když autobus stojí v zastávce, je úplně jedno, jak k tomu zastavení došlo – zda to byla poptávka z autobusu, ze zastávky, kvůli jinému autobusu a nebo kvůli tomu, že zastávka není na znamení.
Tak hlavně aby jezdily autobusy, kde nejsou jen čtyři tlačítka na celý autobus…, to se pak z davu mačká dost blbě….
Ideálně umístěná na stropě aby na ně lidé menšího vzrůstu nedosáhli.
Tak v Los Angeles jsem asi už před 10 lety v autobusech viděl řešení, kdy podél oken bylo natažené lanko, za které se dalo zatáhnout v podstatě z každého místa a tím se dávalo znamení k zastavení…
Bohužel budu jezdit až do prosince.
Treba jako stanice metra?
V metru nejezdí autobusy. A pokud myslíte přestupní stanice mezi autobusem a metrem, k čemu by to bylo, dělat z nich výjimku? Navíc třeba na Kolbenově ten obrat cestujících asi nebude moc velký ani v autobusu.
Mně zase připadá jako nesmyslná komplikace dávat si znamení i na zastávkách, kde se zastavuje vždycky, jako právě ve velkých přestupních uzlech. A šel bych ještě dál a zavedl bych alespoň ve večerních hodinách, kdy už jsou intervaly dlouhé, garantované přestupy.
On je totiž rozdíl komu ta komplikace vzniká.
Já to mám jednoduché – budu vystupovat, tak zmáčknu tlačítko, po zastavení se otevřou dveře. Vy budete vystupovat, tak začnete přemýšlet, jestli je to velký přestupní uzel nebo malý přestupní uzel, hlavně abyste nemusel mačkat tlačítko. Pak autobus zastaví, dveře se neotvírají, zezadu se přes vás sápou lidi k tlačítku, aby mohli otevřít dveře. Pak se konečně někdo dostane k tlačítku na madlu a dveře se otevřou, což zase zaskočí vás, protože jste konečně pochopil, že je potřeba zmačknout tlačítko a mířil jste k němu prstem. Nemám to přece jenom jednodušší já, když to tlačítko zmáčknu vždycky, když na první pohled… Číst vice »
Na hromadnou dopravu se nedobíhá, na hromadnou dopravu se čeká.
A pak se není čemu divit že lidi jezdí autem když autobusy s 20+ intervalem nečekají na přestup…
Jake cekani na prestup?
Jak pozna ridic, ktery zastavil v rade za drhym nebo tretim vozem na zastavce na Vysocanske, ze chcete nastoupit, kdyz jej od mista cekani u prvniho vozu nebudete dobihat?
Pokud stojí jako třetí nebo čtvrtý, tak stejně musí zastavit znovu.
A proč by musel? Jako třetí otevře dveře, lidé natoupí, vystopí, bus dveře zavře a odjíždí. Představa jak čeká v řadě až ty dva před ním odjedou a on teprve u označníku bude otevírat dveře je fakt něco.
Třeba na to přijdete a kdyby ne, pro ty méně chápavé to pro sichr stanoví provozní předpisy.
Tak to se ale vubec nedeje,… a neni se cemu divit, obvykle totiz je z Proseka 10-20min. zpozdeni…
Tak mají špatný jízdní neřád.
A bude to platit i v metru?
Nebude.
Zatím ne.
Ano, pokud v metru pojede autobus, tak to bude platit i pro něj.
Bude předpis v Praze a okolí nařizovat zastavit vždy řídičidruhého busu jedoucího hned za prvnim, když první zastaví v prázdné zastávce pro výstup? Aby mohl cestující z prvního přestoupit.
Tak tohle je dobrá připomínka. Jinak je docela pitomé, že hlášení jede zřejmě podle GPS takže zastávka se hlásí v chvíli kdy autobus je v zastávce nebo je za zastávkou. To by chtělo také posunout aspoň o 300 metrů před stanici a ideálně s potvrzovacím hlášením: ZASTAVÍME. 🙂
Souhlas.
Nebo posunout hlášení následující zastávky až po odjezdu z předchozí zastávky. Aspoň by odpadlo to současné matení mimopražských.
Několikrát jsem byl rád, že jsem se dozvěděl další zastavku ještě v té předchozí a stihl jsem v ní vystoupit.
Jo, a kdo nastupuje většinou ví jaká je další zastávka.
To ale můžete zjistit i z displejů. V tom hlášení je to matoucí. Daleko víc lidí kvůli tomu hlášení vystoupilo omylem o zastávku dřív, než kolik jich na poslední chvíli vystoupilo včas, aby nejeli špatným směrem.
Ono to hlášení následující zastávky slouží i k tomu, aby se cestující mohl rozhodnout, jestli vystoupí. Pokud až po odjezdu zjistí, že autobus jede špatným směrem nebo nestaví v jeho zastávce, tak to už je trochu pozdě.
Ke zjištění další zastávky bohatě stačí displeje. To hlášení další zastávky je matoucí.
Bude.
Ano, pokud v zastávce stojí autobus, druhý autobus má povinnost tam zastavit. Což se logicky vztahuje i na tento případ.
Logika v tom není, pokud řidič druhého busu vidí zastávku prázdnou. Musí mít jednoznačně nařízeno, že tam musí zastavit taky, i když ještě neví, zda z prvního budu někdo chce přestupovat, nebo z prvního vůbec někdo vystoupí.
Neboli jedou-li dva busy těsně za sebou a první hodlá zastavit v prázdné zastávce, musí i druhý bus v té zastávce zastavit. Obdobně pro více busů za sebou.
A jak v případě přestupu, jedu v druhém , chci přestoupit do prvního, který ale na zastávce nezastaví… To pak musím čekat zbytečně na další., což třeba o víkendech s dlouhými intervaly je na nic.. jedná se o zastávku, kde se linky větví a první a druhý autobus jede jinam. Jak bude zaručena návaznost?
Návaznosti zjevně nikdo příliš neřeší, nakonec takový čekající přece může zaplatit více za přidaný čas, tak proč bychom mu jej zkracovali; raději kolem města postavíme další silnice, jen ať jezdí auty. 🙂 Kdyby „se chtělo“, mohou být stanoveny a vyznačeny přestupní body, kde by se stavělo vždy (asi tedy mimo špičky, kdy je interval pod 15 minut a spoje jsou stejně zpožděné kolonami aut…), plus též vyčkalo, až lidé přestoupí.
Garantované přestupy již vynalezeny byly, jen bývají poněkud utajené před veřejností.
V situaci, kterou popisujete, není zaručena návaznost ani dnes. Protože ten druhý autobus i dnes často reálně zastaví až v okamžiku, kdy už ten první zase zavírá dveře a odjíždí.
Ale on má nařízeno tam zastavit již dnes.
Je nějaká vyjímka pokud jsou oba autobusy stejné linky? Viděno nedávno na Proseku, sjely se dvě 136 těsně za sebe, první autobus zastavil v zastávce a znamení, druhý jen profrčel kolem.
Oficiálně není. Někde jsem dokonce četl, že mají řidiči zakázáno předjíždět jiná pořadí na stejné lince. Což nedává smysl, protože když se pořadí vystřídají a dopředu se dostane prázdný spoj, zpoždění se tím zkrátí a zlepší se komfort pro cestující. Ale těžko by si na takovéhle projetí zastávky někdo stěžoval, a i pokud by si nějaký kverulant stěžoval, rozumný dopravce za to řidiče nebude trestat, ale pochválí ho za krácení zpoždění.
On to jednoznačně nařízeno má.
Bohužel ano, a to i v takových případech, kdy oba autobusy jedou stejnou trasu až do cíle. Typickým příkladem je Ovčí Hájek DC, kde zastavuje 142 jedoucí na Nové Butovice, aby do ní mohl případně přestoupit člověk ze 184, jedoucí na ty samé Nové Butovice (a dál).
V ranní špičce je to ještě okořeněno tím, že oba busy jezdí těsně za sebou, protože Ropid místo prokladu ve většině trasy preferuje proklad v nástupní zastávce.
Dalším oblíbeným příkladem je Strakonická DC. Všechny linky jedou na Smíchov, často jich jede za sebou vláček, ale zastavují stejně oba (všechny).
A když chce někdo přestoupit ze 142 do 184 a jet dál? 🙂
Tuším že tato povinnost je už teď.
Podle mě to dobrý nápad není. V centru stejně většinou někdo vystupuje nebo nastupuje, tudíž se nic nezmění, akorát se bude muset mačkat tlačítko. Návštěvníci a cizinci to nebudou vědět a budou z toho akorát zmatky.
Už teď řada lidí mačká řada lidí tlačítko dopředu i u zastávek, které na znamení nejsou.
On je rozdíl v projevu mačkání tlačítka dveří a tlačítka stop?
To nikdo neví… jezdí X typů autobusů, v každém několik typů tlačítek a vůbec zjistit, které má člověk zmáčknout, je občas rébus.
Naopak jiní cizinci to budou mít stejně jako doma. Třeba v Bruselu jsou všechny zastávky na znamení a žádné zmatky tam nejsou.
Většina ciziny to tak má, nebo nemá?
Spíš má, co si tak vybavuju, tak si vzpomínám na města, kde jsem všude mával či ani nemával, ale vzpomenout si na město, kde se stavělo i na zastávkách, kde nikdo nebyl, si zrovna vzpomenout nemůžu.
Myslím, že tohle je krok zpět. Jako alespoň u velkých zastávek je to blbost. Sice se tak legalizuje už běžná praxe v příměstské dopravě, kde často dochází k zastavování dle potřeby už teď, ale zejména na metrolinkách, nebo jiných vytížených linkách bych to nezaváděl.
V Jihlave [okud si pamatuji byly zasyavky na znameni vsechny krom tech v centru na namesti, logicky nedavalo smysl, aby byly na znameni…
V Praze je to podobne, nektere prestupni uzly nedavaji smysl aby byly na znameni…
Jedná se o zavedení uniformity.
Proč to komplikovat? Pak by cestující museli řešit, kde musí mačkat a kde nemusí. Takhle to bude jednodušší.
Takže jako na jedné lince by to platilo a na druhé ne?to by byl dobrý zmatek…jasně na vytížených zastávkách budou busy zastavovat asi pokazdy ale i tak je to krok vpřed…funguje to ve spoustě zemí a není jediný důvod proč by nemohlo u nás…třeba se ukáže že je potřeba přidat nějaký tlačítka ale to jsou drobnosti. V konečném důsledku to budou úspory, jak v nafte tak třeba v chlazeni nebo topení ( takže zase nafta).
když jsem bydlel na floridě tak při cestování busem si člověk musel zatáhnout za drát natažený kolem oken, což znamenalo, že u řidiče zazvonil zvoneček a zastavil. pokud člověk zapoměl nebo usnul, řidič rozhodně nezastavil dříve než na další zastávce, což bylo i o pár mil dál.
Ve Vancouveru (BC) a přilehlé aglomeraci zatažením za provázek dáváte znamení řidiči i v současnosti. Za mě dokonalé řešení:)
https://kevinsbusrail.com/translink/novabus-hev/tlink_9401int.jpg
Jeden příklad z praxe
U nás někdy před sto lety býval v tramvajích podobný zvonek.
Tam to ale fungovalo naopak: průvodčí zvonkem dává souhlas k odjezdu. Ale s vlečňákem to propojené není.
Jako opatření je to asi OK, ale zavedl bych to pouze tam, kde je interval max. půl hodiny. U delšího intervalu už je případná chyba řidiče, tlačítka nebo cestujícího hodně nepříjemná. A komu se to stane, ten si příště cestu VHD asi dvakrát rozmyslí, pokud má na výběr…
Chyba tlačítka je docela nevídaná, ale kdyžtak cestující zařve. Chyba řidiče taky není zrovna častá, ale díky Mapě PID si teď každý může real-time zjistit, kde jeho bus je.
Cože Onlajny mapu? Jako děti bez chytrého telefonu a starci?
Az na to, ze v dany okamzik je mapa o neco opozdena a v dobe kdy se snazite zjistit polohu vam prosvisti kolem zastavky… jiste, povinnost zastavit tam je,…
Stejne muze zastavit zbytecne, pokud je to jina linka, na kterou necekate…
Souhlas, jen do intervalu max 29 minut.
Protože když mi taková linka ujede, tak je mi oprávněná stížnost k ničemu.
Tím, když se systém pro všechny zastávky sjednotí, se riziko omylů naopak sníží.
Jedou dva busx těsně za sebou, k prázdné zastávce. Z prvního budu chce cestující přestoupit do toho druhého. Jak si to má zařídit? Další spoj jede za dvacet minut, o víkendu za hodinu.
Odpověz, ROPIDe.
Nejsem ropid, ale aktuálně platí povinnost dalších busů zastavit, pokud v zastávce stojí první. Takže z předního busu do zadního to má vyjít. (Obráceně nemusí)
A když do prázdné zastávky prvni bus teprve přijíždí, tak druhý bus jedoucí hned za prvnim bude muset zastavit pro případný přestup z prvního busu???
Ano.
Ano, protože řidič toho zadního busu přes přední nevidí, jestli na zastávce někdo není. Proto platí to pravidlo, že když je v zastávce bus, musí tam zastavit i další.
I když je občas taky zbytečně vynucované, třeba z Hájů na Jižní Město asi to potřeba není, protože tam sjeté autobusy nemají jak odbočit, poslední zastávky mají společné.
Pokud ten druhý (a další) končí na Jižním Městě, pak ano. V opačném směru by to platilo i pro konec v Hájích, pokud ovšem první nebude tak našlapaný, že se do něj dav nevejde. 🙂
Takže obráceně si člověk počká, což jej jistě mimo špičku potěší. 🙂 Ono to tedy takhle (ne)funguje už teď, i když se zastaví – typicky například druhý bus pustí na kruhový objezd ten první z obratiště (coby „gentleman“), ten pak ovšem v další zastávce nepočká na přestupující. Možná by bylo dobré přijít s nějakým celkovějším řešením.
To už souvisí spíš s inteligencí a povahou řidičů, jestli jezdí pro cestující, nebo jen aby si odkroutili šichtu.
Nyní už to na 70% bez problémů je.
A po změně to bude bez problémů že sta procent?
Pokud přestup není garantovaný, tak není garantovaný, na tom se nic nemění.
Budou zastávky na znamení i na železnici? Ušetřilo by to kvanta zpoždění a naprosto neuvěřitelné množství zbytečně vyplýtvané a velmi drahé trakční energie. Lhostejno či elektrické nebo fosilní.
Leckde už jsou, ale všeobecně včetně projeté Prahy hl.n ., když si nikdo nevzpomene před konečnou stanicí zmáčknout čudlík, to je zajímavá myšlenka.
Hlavní nádraží není vždy konečná, spousta vlaků pokračuje dál.
Copak hlavák, ale Masaryčka. To se zatím stalo jen jednou…
Minimálně dvakrát.
Každopádně spojů, které by na Masaryčce nekončily je absolutní minimum. Neni to třeba jako Řím, Florencie nebo Neapol, kde na těch jejich koncových nádražích vlaky nekončí, ale jedou dál (takže takový vlak z Turína do Kalábrie se cestou, jestli dobře počítám čtyřikrát obrátí (Miláno, Řím, Florencie, Neapol)) a tyhle vlaky jezdí několikrát denně plus řada dalších.
Spěšňák ze Šumperka do Ostravy Střed taky úvraťoval 4x: Glucholazy, Krnov, Opava východ, Ostrava Svinov.
V Praze? Jestli se občas projedou Stodůlky, tak je to asi jediná výjimka.
Jak to, že když čekám na zastávce na znamení na linku Xy, a zrovna tam zastaví spoj jiné linky, tak bus přijíždějící linky Xy tu zastávku projede? To mi fakt vadí. Že kvůli jinému busu nemusím být jednak vidět a jednak mě řidič pnou požadované linky vyignoruje, i když mě vidí.
Toť moje mnohačetná zkušenost.
A to nemluvím o tom, jak asi mají pobíhat invalidní, kočárkáři a menší děti.
Malá Chuchle – zastávka na výpadovce směr z centra – docela běžné. Snad postačí opětovné poučení nebo zdůraznění pravidla.
No to doufám. Protože s přestupy bus-bus jezdím já i mé děti denně.
Letňany na terminálu úplně běžně. Nebo na Mladoboleslavské také zastávky U vodojemu, Důstojnické domy, Letecké muzeum, Huntířovská dělají to hlavně řidiči ČSAD střední Čechy na linkách do Jenštejna, Přezletic, Brandýsa nad Labem.
Proto je tam to pravidlo, které platí minimálně od doby, kdy není potřeba na autobusy mávat, že když v zastávce stojí autobus, musí tam zastavit i další.
Nestačilo se na to zeptat jednou?
Ono se to ale v praxi neděje, řídící to ignorují, zvláště když dohání zpoždění….
Od samého začátku to řidiči druhých spojů ignorují a nezastavují velmi velmi často
Což ovšem neznamená, že by se takové pravidlo mělo zavádět, když už existuje. Jenom je potřeba dbát na jeho dodržování.
Bože, už asi po sedmnácté se tu píše, že když v zastávce už něco stojí (či tam zastavuje), tak za ním jedoucí bus tam MUSÍ zastavit také.
A pokud jezdíte příměstskou dopravou více, tak víte, že se tak běžně neděje.
Jsem pro, ale chtělo by to ve všech vozech cedule s popisem (svítí = navoleno. Nebo jako v metru svítí = poptávka funguje, bliká = navoleno). Z každého sedadla dostupné tlačítko.
Hlavně to chce, aby nikdy žádný řidič neprojel zastávku, když tam na ten spoj čekají lidí a překáží tam zrovna jiné autobusy. Je to bohužel dodnes běžná praxe v Praze.
Ano, dodržovat současné predpisy beru jako samozřejmost.
Prastaré vraky, které nemají viditelnou signalizaci, by snad měly s nástupem nových smluv definitivně zmizet.
Jo ale je hodně způsobů seřízení.
Elefanti a další vlaky – tlačítko zastávky na znamení je zvlášť, poptávka otevření dveří se nesignalizuje fírovi.
Tram + busy – má se mačkat otevření dveří, ne signalizace řidiči. Defautlně nesvítí, potvrzuje svícením.
Metro – má se mačkat otevření dveří, ale jenom když svítí. Navolení potvrzuje blikáním. Když fíra chce použít centrál, tak to zhasne.
Šukafony, retrojízdy včetně pravidel kžc – štíplístek se ptá kam kdo jede.
V moderních autobusech (= všechny, které mají tlačítko na dveřích) je jedno, zda mačkáte tlačítko signalizace nebo tlačítko na dveřích – obojí dá znamení řidiči a obojí předvolí otevření nejbližších dveří. A tak je to správně.
Ten systém v metru je takový šotoušský – sice to precizně signalizuje všechny stavy do posledního detailu, ale je to složité na odpozorování. Přitom z pohledu cestujícího mají ty dveře jenom dva stavy – buď se nebudou otvírat a je potřeba zmáčknout tlačítko, nebo se otvírat budou.
Nemůžu souhlasit. Vždy z toho mám akorát stres a nervy, abych to tlačítko stiskl včas, ale zase ne pozdě. A když už ho chci zmáčknout, tak se modlím, aby fungovalo tlačítko/aby se to řidiči správně zobrazilo.
Chápu, že spoustu lidí je stresuvzdorná, ale já z toho mám akorát vředy a nevidím důvod mačkat tlačítko v úplném centru Prahy. A možná ještě jeden dotaz. Když se přepočítávají úspory, počítal někdo právě se stresem, který to přinese navíc, protože to se vlastně přenese do zdravotnictví?
Jestli mate stres z toho, ze prejedete jednu zastavku v centru Prahy, tak byste mel toho psychiatra navstivit radsi drive nezli pozdeji tak jako tak.
Tak to zmáčkněte ihned po předchozí zastávce – můžete prakticky okamžitě po odjetí nebo po projetí. Navzdory tomu, co říká nadpis, se opravdu nemusíte trefit do nějakého úzkého časového okna.
Jo, to je fakt. 🙂
Přesto
Přesto (chtěl jsem zavřít reklamu, ale namísto toho jsem omylem odeslal komentář xD) mi šlo v tom příspěvku i o tom jaké další náklady to nese. Od těch vstupních (hlášení, změny jízdních řádů), přes ty zdravotní, ušlé náklady když někdo přijede pozdě do práce a nakonec těch pár jednotek lidí co se budou s řidčem hádat, že oni to tlačítko zmáčkli a řidič je ***** a pak i to, ze si to každý desátý z těch hádajících lidí si tu zlost bude chtít vybít i fyzicky.
Pokud řidič je *****, tak bude i nadále. Na tom se nic nemění.
Tak to dělám, abych na to pak nemusela myslet nebo abych na to nezapomněla.
Já to dělám když se posouvá zastávka na infopanelu, to i začne (pak už nebude) Vondráček říkat že příští zastávka, je ba znamení.
Dýchavičný Vondráček, který krátkou jednoduchou větu o pěti slovech musel v půlce nepřirozeně a nesmyslně přeseknout.
Není to mixování vět?
Tak tlačítko mačkejte chvíli po odjezdu z předchozí zastávky. Mačkat tlačítko vždy je méně stresující, než přemýšlet, jestli jste v centru a nemusíte ho mačkat, nebo jste mimo centrum. Navíc zrovna v samém centru Prahy jezdí hlavně minibusy od špitálu ke špitálu, a vůbec bych se nedivil, kdyby množství zastávek, které lze projet, bylo vysoké.
Ještě by to chtělo, aby v nových autobusech a tramvajích řidič nemohl otevírat přímo dveře (možná s vyjímkou předních), ale pouze odblokovat poptávku. Mnoho řidičů má totiž zlozvyk otevírat vždy všechny dveře i když je na zastávce jeden člověk, a pokud se topí/chladí tak se tímk zbytečně snižuje efektivita.
Toto otevření všech dveří je výborný prostředek na krácení zpoždění, a ten krátký tepelný diskomfort je vydržitelný.
Také to je/bylo protipandemické opatření.
Jo protipandemická opatření byla vtipná.
Zakázat sedět na prvních čtyrech sedačkách, aby se cestující mačkali vzadu. Zakázat klimatizaci s filtrem, aby se případný vir neměl kde zachytit.
A také je to dobré dočasné opatření, když řidič ví, že nějaké tlačítko nefunguje.
Naopak by měl dveře zavřít i když se na zastávce čeká na přestup. U 15T to funguje automaticky, jenom se to nevyužívá. Nějací řidiči jsou z toho akorát na nervy, že údajně to dispečink vyhodnocuje jako pozdní odjezd když zavřou dveře a čekají.. .
Je fakt, že třeba Citibusy DPP skutečně jako „čas odjezdu“ hlásily „první zavření všech dveří“.
A šikovný řidič si poradil, třeba nechat otevřené první dveře.
No sláva. Pražáci zase dělají z komára velblouda a hledají výmluvy, proč to nejde.
Na co se vlastně čekalo tak dlouho?
Např. až vyšumí pandemie. Lidé neradi mačkají tlačítko, na které šáhlo před chvílí x lidí před nimi a jak známo, umělá hmota viry přímo hýčká. S kovovými tlačítky by byly menší potíže.
Sahám na kde co a nemocný nejsem. Ani ten covid do mě nechtěl. Asi máš moc silnou imunitu.
Doplnění: v Lysé nad Labem a v Milovicích jsou všechny zastávky taky na znamení
I na nádraží?
Například v Třebíči jsou všechny zastávky včetně nádraží na znamení- jedinou výjimkou je hlavní náměstí.
A je to úplně zbytečná výjimka.
Proč ne, absurdní je ovšem udělat zastávkou na znamení zastávku konečnou 🙂 viz. např. přestupní uzel Benešov, Terminál, který je už nyní na znamení. Když tam znamení nedám, tak co? Pojedu do vozovny? 🙂
Cestující nereagoval na hlášení „Konečná zastávka, prosím vystupte“.
Můžete zkusit libovolné pokračování vč. kovbojky s jízdní hlídkou PČR, jejihž oba koně zvědavě nakukují dveřmi do autobusu, jestli tam někdo nemá mrkev, zatímco policie vyzývá k legitimaci… krejčovskou figurínu.
Vzpomněl jsem si, že se mi to jednou na tom terminálu taky stalo. Řidič ohlásil terminál někde u pivovaru, tím skončil a poptávkové tlačítko nefungovalo. Když už bylo jasné, že na terminálu nezastaví (čekal bych, že mě vidí), tak jdu až k němu, že bych rád vystoupil a on na to: „kde Vy jste se tu vzal“ a pustil mě ven u sokolovny. Asi myslel, že všichni vystoupili už u pivovaru. Když řidič pustí „Terminál, konečná zastávka, prosíme vystupte“ několik zastávek před konečnou (a já chci až na konečnou), tak proč bych na tohle očividně vadné hlášení měl reagovat. Blbé… Číst vice »
Jednou jsem skutečně na konečné zapomněl vystoupit. Asi po kilometru jsem za ním došel ať mě pustí. xD
Tak a ještě v příměstské dopravě nástup všemi dveřmi a bude to dokonalé. Samozřejmě častý výskyt revizorů proti různým individuím.
A naučit řidiče v městských autobusech, že přední dveře jsou nejen pro ně, ale i pro cestující.
Revizoři individua stejně většinou neřeší nebo dokonce obchází, když z nich nekoukají peníze nebo se jich bojí. Proč by to zavedení nástupu všemi mělo nějak změnit?
To máte bohužel pravdu.
Zase tak černě bych to neviděl, revizoři je obejdou, ale o dvě zastávky dál nastoupí policie a ta už je neobejde. Viděl jsem to vícekrát, že jsem si říkal, proč je neskásnou, ale pak jsem viděl, že je neignorovali, jenom jim bylo jasné, že s nima nic nezmůžou. Ale na to, aby tahle indiviua neobtěžovala svým zápachem cestující je těch revizorů fakt málo (nevím proč to samé nemůže udělat řidič, dyť ten smrad určitě jde až k němu).
Když už někdo přišel s argumentem, jak se ušetří nezastavením, zdalipak do toho započetl ošoupání tlačítek?
Super, už aby to bylo!
To jsem zvědavý, jak to bude fungovat v metru…
Stejně jako poptávkové otvírání dveří. Na IP plnej peron lidí a stejně se čeká na to, až lidem docvakne, že maji zmačnkout čudlík. Ono s tím koronou se to dost lidi odnaučili a nutno říct, že většina spojů otevírá všechny dveře, takže to ani člověk nečeká.
V metru to bude mít smysl možná někdy úplně mimo špičku, ale že by v nějaké stanici nikdo nenastupoval ani nevystupoval, to se snad nestává.
To se taky vypočítávalo, kolik stojí jedno otevření dveří.
Panebože to byl vtip. Ale jo moje chyba nedal jsem tam smajlík. Omlouvám se 😁
Jako vtip jsem to taky bral, ale znáte to, vtipy dneška – skutečnost zítřka. A opravdu se nikde nepíše, že by se to metra týkat nemělo a možná to tak jedno dvě zastavení někde na Radlické nebo Kolbenově ušetří. Zrovna metro opravdu nemá zastávky, kde by se dalo mluvit o jejich nevytíženosti, takže by to podle mě byly opravdu jednotky případů denně.
V metru vidíte, jestli tlačítko zeleně svítí nebo ne, a podle toho víte jestli se dveře otevřou samy nebo ne.
Že nikdo nenastupoval ani nevystupoval, jsem zažil překvapivě na Malostranské.
Já na Staroměstské…
Skutečně 0 jsem nezažil nebo jsem při tom nedával bacha. Ale výstup dvou lidí z celého vlaku (včetně mě) třeba na Kolbenově.
V Bratislave to máme už vyše roka, zásadný rozdiel po zmene som nezaznamenal. Občas sa mi teda stane že kvôli meškaniu to je na tesno na prestup ale JR ráta s tým, že v centre auto(trolej)busy stoja vždy na každej zastávke a na radiálach už je bežné že niektoré sú prechodené bez zastavenia.
Jediný rozdiel je dlhšie hlásenie, keďže pri každej nasledujúcej zastávke sa stále opakuje slovensky i anglicky, že je na znamenie.
Na Kanárskylch ostrovech běžné a funguje to.
No jestli si brát příklad zrovna z „fungování“ MHD ve Španělsku… (Ano, nějakou dobu jsem tam žil a kromě kolejové dopravy to není moc použitelné.)
Žil jsem ve Španělsku rok a minimálně v Madridu a Barceloně je MHD fenomenální, byť má svá specifika. U městských autobusů byl v JŘ často jen interval a nikoliv odjezdy, ale zase měli mezi prvními GTFS Realtime, takže v telefonu člověk přesně vidí.
V Madridu? Nikdy člověk nevěděl kdy to přijede, busy hrozný couráky, protože se nastupuje jen u řidiče a každý si musí pípnout / zaplatit. A linkové vedení taky žádná sláva, no.
Metro a příměstská železnice jinak super, to nerozporuji.
V ústeckém kraji zcela běžné a je to v pohodě.
Jen by to chtělo, aby tlačítka na znamení byla snadno dostupná ze všech sedadel. Stejně jako to je v zahraničí.
v zahraničí je to úplně stejné jako u nás
To zdaleka ne. V Helsinkách byla tlačítka u každého sedadla (či dvojsedadla). U nás je to také dostačující, ale u nich je to dobřejší😁
Jak jde. Někde je třeba lanko na oknech po celé délce autobusu.
Toto je běžné po celém světě, výstup z autobusu nezvládne maximálně někdo nevyhoštěný 🙃
Na celém světě rozhodně ne. A když stojíte v narvaném autobusu a tlačítko nemáte po ruce?
v takhle narvaném autobuse jsem jel naposledy v osmdesátých letech. to ale zas nebyla tlačítka
Ale byla!
V každém autobusu několik tlačítek na stropu, po celé délce vozidla, i v ŠM i později v Karosách.
ŠM byly taky Karosy
Tak to obvykle zmáčkne někdo jiný. A nebo holt někomu řeknete.
Hlavně podle toho jak někteří vjíždí do těch zastávek by bylo lepší mít možnost tlačítko zmáčknout v sedě.
Mačkat tlačítko zastávky na znamení v okamžiku, kdy autobus vjíždí do zastávky, je dost pozdě a dost zbytečné.
Já bych z toho pro seniory, děti či cestující se zavazadly nedělal takovou vědu. Jestli jsou už teď více než 2/3 zastávek na znamení, tak ta změna nebude tak velká.
Na lince 180 jede za týden přes 700 spojů. Skoro všechny zastávky mezi Nemocnicí Motol a Zličínem jsou na znamení (7 ano, 2 ne) a žádné komplikace to nezpůsobuje. A za těch asi 7 let, co tím autobusem jezdím, se mi jednou stalo, že jsem tlačítko nezmáčknul nebo zmáčknul špatně a jednou, že řidič nezastavil, ale to už je obojí tak 4 roky zpátky.
No nevím, pokud chceme cestující dostat z aut do MHD, tak bychom jim to měli usnadňovat a ne jim házet klacky pod nohy a nechat je se stresovat, že to tlačítko stisknou ve špatnou chvíli / zapomenou stisknout / stisknou špatné a přejedou.
Před časem předělali na znamení zastávku poblíž a je to výrazný diskofort pokaždé, když na ni jedu.
Já osobně teda s tím problémy nemám. Spíš si vždycky řikám, abych to nezmáčknul moc brzo a řidič si nemyslel, že jsem zapomněl zmáčknout. U nás nemáme takové hajzly jako v Praze a tak by to bylo klidně možné. Ono je docela zajímavé hlášení „Terminál, zastávka na znamení, konečná stanice, prosíme vystupte, terminus, plíz lív d bas“. Problém to neni pro místní, ale pro ty, co do nějakých končin zabloudí a teď si řidič hlásí zastávky po svém, třeba v dávkách po pěti (po cca 5 zastávkách nahlásí i dvě předchozí a dvě následující). No ale zase v takové situaci… Číst vice »
Člověk se za jízdy nemůže řidiče zeptat na nic. Za jízdy totiž není povoleno mluvit s řidičem.
Zmacknu tlačítko ať zastaví, a na zastávce mluvím.
PID busy hlásí zastávky podle GPS, není to na řidičovi. Takže si myslím že v pohodě.
A když je někde v krajině výpadek signálu, tak… Jsme tam, kde jsme byli. 🙂 No, asi to aspoň není tak často.
Právě. Řidič by to mohl dělat inteligentně, systém to dělá systematicky hloupě.
To jsem právě myslel pod tím „zmáčknout ve špatnou chvíli“. Normálně jsem si prostě sednul do busu a v klidu jel, nežaž autobus zastavil na mojí zastávce, tak vystoupil. Teď musím pozorně sledovat, kdy bude zastávka předtím, pak nějakou vhodnou dobu počkat, abych to nestiskl moc brzy, následně stisknout, pak tedy počkat do mé zastávky. A to ještě je teď předchozí zastávka normální, takže se tam staví vždy, ale až bude i ona na znamení, může se stát, že si nevšimnu, že už je čas a přejedu :-/ Kdyby si alespoň cestující mohl dopředu zvolit, na které zastávce chce vystupovat,… Číst vice »
Některé linky (např. 111) jsou už dlouho skoro kompletně na znamení a problémy s tím nejsou.
Co to přesně znamená „problémy s tím nejsou“? U nás je zastávka na znamení už nějakou dobu a problémy jsou. Bohužel je nikdo neřeší.
„Problémy s tím nejsou“ znamená, že se nesetkávám s tím, že by cestující nevěděl, kdy stisknout tlačítko. U některých mimopražských linek jsou problémy s tím, že řidič znamení (dané včas) ignoruje a zastávku projede.
A to se těch cestujících ptáte? Nebo jak poznáte, že prostě v panice nezmáčkne „nějaké“ tlačítko a neříká si „Dost, příště radši pojedu autem.“?
Člověk takových schopností by nemohl mít řidičák.
Já mačkám po ohlášení Příští zastávka je na znamení,.
představte si ten stres! když chcete vystoupit, musíte zmáčknout tlačítko!
zatímco kdy jedete autem, tak jen poklidně sledujete značky, semafory, dopravu kolem, vše, co se hýbe, aby vám to nevběhlo do cesty, občas i vše, co se nehýbe, aby to nespadlo….prostě pohodička
Jel jste někdy někam do neznáma, kde neznáte jména zastávek (typicky debilní názvy typu „Svídnice, odbočka“) a prostě vystoupil někde, kde vám to vyhovovalo?
No, pravda, naposledy to bylo v době před-smartfounové….
Viděl jsem titulek a hned jsem uhodl autora 🙂 Nemyslím to nijak zle, jen Honza N. má prostě smysl pro drama a nacházení řekněme senzací tam, kde žádné nejsou. Loni do režimu na znamení přešla celá Bratislava. Co se stalo? Vůbec nic. Normálně se jezdí, stejně jako jinde v zahraničí. V Praze se před lety, při prvním pokusu o zavedení dalo objektivně namítat, že v karosách je to s tlačítky dost slabé. To už ale dávno není problém. Že Crossway nemá tlačítko u každého sedadla? No přímo v Praze jich jezdí minimum a v rámci PIDu to očividně problém není,… Číst vice »
Já si pamatuji když jsme k konci 80 let typovali na některých linkách, že by to mohlo být častěji a vypočítávaly ekonomické úspory a to tehdy nafta z SSSR stála DP tuším nějakých 5 Kč max. dávalo se to jako svazácký zlepšovací návrh v garáži Libeň jo to je dávno.
Ovšem dát do režimu zastávky na znamení i uzly jako Benešov, terminál mi teda přijde jako trochu hardcore. 🙂
Někde jsou na znamení i výstupní zastávky. Nezmáčkneš, jedeš do smyčky nebo do vozovny 🙂
To se myslím nestává. Spíš si člověk dá další kolo, před smyčkou to snad řidiči kontrolujou, nebo bych aspoň chtěl doufat, že jo.
Ale aby konečná byla na znamení je vrchol blbosti, stejně jakože je na znamení Benešov Terminál (tj. nádraží), tam to opravdu nemá smysl stejně jako u několika dalších zastávek.
Běžně to chodí spíš tak, že když na předposlední zastávce ve voze nikdo není, tak řidič do terminálu ani nezajíždí.
Jde o to, aby to bylo všude jednotné a nemuselo se řešit, která zastávka na znamení je a která není. Samozřejmě, v Benešově na terminálu to vždy zastaví tak jako tak.
V Turnově na terminálu u žel.st. (není na znamení) se mi stalo, že mi šofér neotvíral (ač stanici před tím jsem nastupoval hláše , že jedu k nádraží), a když jsem na něj zavolal, ještě mi dotčeně vynadal, že na něj řvu, a že si mám mačkat tlačítko. Budiž mu ke cti řečeno, že mě nakonec otevřel ….
A co na to říká „Odborová organizace v autobusové dopravě“? Neměl by naopak součástí každého autobusu být průvodčí/busvedoucí apod.? 😀
Třeba v Amsterdamu taková osoba v tramvajích jezdí.
Hlavně tam mají v tramvajích za dveřmi ještě ty přepážky („turnikety“).
Vždycky to tak bylo, a bylo to lepší!
Asi je to spíš správně (nač zastavovat když nikdo nenastupuje/nevystupuje), a lépe si nadjet a čekat než zastavit zbytečně i když mám zpoždění, provoz ukáže, jako dobíhače mne to zamrzí ale co se dá dělat
Nadjet se samozřejmě nesmí. Ale dá se dohnat.
Já jen doufám, že nebude neustále celým vozidlem znít: Tato zastávka je na znamení.
Bude. V Jihlavě to zpočátku nehlásili, ale museli začít s poukazem na přespolní, kteří nemusí vědět, že všechny zastávky jsou na znamení. Co na tom, že dříve se zastávky nehlásily vůbec.
V době, kdy bylo hlášení jediným dynamickým prvkem informací pro cestující to bylo možné, dnes už anachronismus.
Co na tom, že dřív se chodilo pěšky atp. Co je tohle za argument?
Myslím, že zezačátku to určitě bude hlásit, aby si to všichni uvědomili.
No to asi ano, ale doufám, že to tak nezůstane.
Tak prý to bude cca půl roku ne každou stanici a pak to vymizí, protože to štve i řidiče…
Ještě proškolit všechny řidiče. Občas nezastaví řidič, když míjí zastávku, ve které stojí jiný autobus. Týká se to příměstských linek 3xx,.. tedy ne DPP.
To se „u nás“ na stává na souběhu 371/374 v ranní špičce, kdy 99 % cestujících nastupuje směr Praha. Když budou všechny zastávky na znamení, tak by se právě tenhle „nešvar“ (ve skutečnosti to cestující kvitují) měl omezit a tomu 1 % vystupujících už před Prahou riziko, že nevystoupí, snížit.
Tak si přece to 1% zmáčkne tlačítko a autobus zastaví. Jinak může zastávku projet. Horší je, když ten autobus nezastaví na cestě z Prahy, kdy tam stojí bus jiné linky (např. 370).
A když chci přestoupit do toho druhého, a to třeba i zcela v souladu s jízdním řádem?
Počkáte si a zaplatíte další jízdné, protože vyprší nedávno zkrácený časový limit. 😉
To je přesně to, na co jsem chtěl upozornit. A co teprve, když jsou takové autobusy za sebou třeba 3.
Právě u příměstských linek je to zcela běžné a člověk se musí hodně snažit a hodně natahovat zrak, jestli náhodou nejede jeho linka zatímco tam stojí něco jiného.
A týká se to všech příměstských, nejen 3xx ale i 4xx, 7xx, 8xx a jaké číselné řady se ještě používají.
Tak třeba teď znova řidiče proškolí a nějakou dobu to bude fungovat správně.
Třetí vozidlo musí znovu zastavit u označníku – viz SPP PID: Pokud vozidlo zastaví v zastávce jako třetí nebo další v pořadí, je řidič povinen zastavit znovu u označníku zastávky a umožnit odbavení cestujících.
Týká se to úplně všech linek busů v Praze. Kdybych to nepozoroval mnohokrát a párkrát i nezažil na vlastní kůži, tak to tvrdit nebudu.
Na jednu stranu to chápu, nicméně na druhou stranu toto plošné zavedení přispěje k větším nepravidelnostem. Buď je jízdní řád dělaný tak, že řidič stihne zastavit na každé zastávce, při projíždění to ale znamená že bude muset často stejně čekat do času alespoň ve větších stanicích. Anebo se jízdní řád zrychlí a bude se tvořit zpoždění, když se vystkytne více cestujích, kteří budou chtít nastoupit nebo vystoupit na zastávkách určených pro rychlý průjezd. Pak může docházet až k přetrháním přestupních návazností. Na lince, která jede každých 5 minut to vadit nebude, na těch méně častých ano. Druhá věc je funčnost… Číst vice »
Pouze za předpokladu, že by každý den bylo složení cestujících a trasy významně odlišné, což se neděje. Prostě se to časem utřese podle obvyklých jízdních dob a anomálie sem-tam se zvládne.
Daleko větší dopad na zpoždění už dnes má odbavení v regionálních linkách, když pár lidí po sobě zrovna loví drobné, nebo jim nejde načíst Lítačka v telefonu, nebo se snaží dohadovat o tarifu.
Ano, to je pravda, na odjezdy třístovek z první pražské stanice klidně 5 minut pozdě kvůli pomalému odbavení jsem poukazoval už mnohokrát. Nakonec i bezhotovostní odbavení ale pouze předními dveřmi může trvat taky dlouho. Nedávno jsem to pozoroval v Ústí nad Labem, kdy skupinka mlaďochů vytáhla karty a jala se kupovat jízdenku po jednom při vstupu do trolejbusu a moc jim to nešlo (vybrat správnou, platit, nebere kartu, tak zkusí někdo jiný atd.). Já za nimi čekal s už aktivovanou jízdenkou v aplikaci a pár minut nás to zdrželo. A mě právě přijde že s kombinací zastávek na znamení to… Číst vice »
Proč vlastně k objednávkám ještě není pozitivní tarifní motivace (skupinová sleva k místence zakoupené dopředu).
Když se vám to stane, nejlepší asi bude vyfotit číslo busu a nahlásit, který zhruba čudlík je v něm rozbitý.
Tak to sorry, ale proč bych to měl nahlašovat já? A ztrácet tím čas? Oni si to vymysleli, tak ať makají a pravidelně tom kontrolují.
číslo busu je možná jednodušší opsat
No, mohly by být současně řešeny i návaznosti, přestupní body a tak. V počátečních/koncových zastávkách též prodlouženy časy na přestup, aby to třeba každé dvě hodiny při dvou minutách zpoždění pravidelně neujíždělo.
Konečně, to to trvalo
V této fázi slibů a plánů už jsme jednou byli.
No snad do toho zase nehodí združení invalidů vidle