Stevardky a káva zdarma jako zjevení. Žluté autobusy před 20 lety překopaly trh, pak přišly pokuty a strach

Radim Jančura před novým autobusem Setra. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRadim Jančura před novým autobusem Setra. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Flotila RegioJetu měla i 200 autobusů. Souboj o přežití nakonec prostořeký Jančura ustál.

177 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leoš Konečný

Za mě úžasný frajer co dokázal. Děkuji za to že nastavil neuvěřitelnou a dostupnou kvalitu cestování. Radime přeji i nadále mnoho úspěchů

bydleni_fanousci.0t

Za mě borec co makal a zadařilo se!

Gajda

Pořád jsou tu trasy, kde autobus dominuje a ještě dlouho bude – Praha-Karlovy Vary, Praha-Liberec a kde je slušnou alternativou vlaku, kde může vyhrát cenou a jistotou místa a trošky osobního prostoru Praha/Drážďany-Berlín.

Marek

Když jsem začal jezdit s autobusy RegioJet (tehdy Student Agency) z Prahy do Karlových Varů, překvapilo mě, že se v jejich autobusech neplatí za zavazadla v kufru. S dopravci, co jezdí z Prahy do Sušice, mám tu zkušenost, že chtěli zaplatit za zavazadlo v kufru a bylo mně to nepříjemné. Nedozvěděl jsem se o tom při nákupu místenky, ale dozvěděl jsem to až u řidiče, když kontroloval mou místenku, takže jsem ještě musel vyndavat peněženku. Taky jsem si říkal, proč to rovnou nešlo koupit společně s místenkou. Jaké máte zkušenosti s platbou zavazadel v kufru? Platí se to ještě dneska?… Číst vice »

Fandík

Platí, ale spíš na zahraničních linkách, když máte více než jedno zavazadlo a nebo to jedno zavazadlo má více než 25kg

král j

Nemám. K nám gato firma nejezdí. Což je samozřejmě špatně.

Os.ka.rek

BusLine Praha-Jablonec se platí asi 10 nebo 15 korun u řidiče.

Gajda

Flixbus má v podmínkách, že jedno velké a jedno malé jsou v ceně. Rovnou při rezervaci lze dokoupit další. Ovšem i když cestující z různých východních zemí měli na osobu megakrabici, tu tašku, ve který vietnamci táhají zboží a dva kufry, nikdy nikdo nic nechtěl.

O.K.

Já toho s Flixbusem moc nenajezdil, ale naopak jsem viděl, že za zavazadla navíc se platilo (pokud to lidi neměli už zaplacený).

Leoš Konečný

Tak Flixhnus může být rád, že s ním někdo jede

Granja

Dokázal bych si představit udržitelnost autobusů tam, kde by navazovaly ve vhodných stanicích na vlakové spoje. Kdysi i ČSD měly autobusy pro tento účel. Svoz a rozvoz k/od vlaků/m by mohl zvýšit i zájem o cestování po železnici a tyto dva dopravní systémy by se tak vhodně doplňovaly.

PeDazOl

Tak si ty autobusy kupte a přesně tam je udržujte… Easy Byznys…

Kafeman

Velice přesně řečeno… 👍🏻

Leoš Konečný

👍😂

Mufiklo

Však přesně to už dneska funguje. Říká se tomu IDS. Proč vymýšlet vymyšlelené? 🤷‍♂️

PvvS

Spíš je zaváděly tam, kde se nevyplatila trať . Navíc tím ČSD vyblokovávaly konkurenci.

Petr

A to si představujete na základě čeho? Nějaký průzkum/anketa/studie kde lidí říkali že se nemaj jak dostat na nádraží? Nebo zase křišťálová koule?

Jméno.m

Děkujeme gaučovému dopravnímu expertu za rozbor a posíláme písničku.

Důša

Studen Agency dokázalo, jak funguje volný trh. Dobrá práce 👍

mgr.pavel

Jo, SA ukázalo pozitiva volného trhu, díky za to.

Regiojet zase na železnici svou mizernou kvalitou ukazuje negativa „volného“ trhu, za to palec dolů.

(ta negativa: když stát soutěží jen na cenu, dostane mizernou kvalitu. A když ani dostatečně nevymáhá rozsah či kvalitu služeb ze smlouvy, může si provozovatel dělat co mizerného chce – např. na R8 či R23(?)).

Low cost

Svého času ukázal pozitiva volného trhu i na železnici, když na lince do Ostravy ukázal, že se dá cestovat levně a na úrovni. Konečně ČD ukázal cestu, když zjistili, že se dají koupit levně Bmz v Rakousku, WC nemusí smrdět přes tři kupé a ještě tam může být minibar.

A dneska je to přesně naopak, ČD většinou na úrovni a RJ tvrdý low-cost. Asi jenom v Ústeckým kraji mají takové smlouvy, že se to snaží dodržovat.

Leinad

Jakmile ČD něco nemusí, taky to nedělají. Elefanti jsou počmáraní víc než motor jezdící na S49, protože modrogumy nabízí zadarmo reklamní plochy taggerům.

Luboš Beneš

Plný souhlas.Žlutými busy jsem jezdil Plzeň Praha, po dobudování Ejpovického tunelu a tím zkrácení jizdní doby a nasazení slzšných vlaků s hodinovým taktem už jezdím s ČD. Do Ostravy v prvních letech se žlutým, teď sedím v reiljetu a zítra zkusím tu “vychvalovanou” linku Brno – Ostrava.

xyz

V obou případech šlo o „poptávkové řízení“, nikoliv „soutěž“ (poptávkové řízení).

I soutěžení „na cenu“ může znamenat vysokou kvalitu, jsou-li stanoveny dostatečné kvalitativní požadavky.

P. S. Co řeknete na takovou R11 s ČD, a.s. (bez soutěže)?

(Zejména ve srovnání např. s přítomností klimatizace, dalšími kvalitativními parametry vč. včastnosti jízdy atd.)

xyz

** Pardon, mělo být: nikoliv „soutěž“ (NABÍDKOVÉ řízení).

Michal Bartoníček

Na začátku byl SA, dnes RJ, zjevením. Nové služby, nový přístup, to prostě bylo něco, co s tehdejšími ČSAD a dalšími odrůdami nikdo nezažil a soukromníků tehdy bylo ještě málo. Probírali jsme se z divokých devadesátých. Ovšem teď se dostal do těžkého podprůměru, kdy ze svých kdysi obvyklých standardů slevuje. Ale myslet si, že bychom dodnes bez něj jezdili rezavými Karosami a vlaky s koženkami, je logika zcestná a naprosto absurdní. Každý dopravce má zájem na tom, aby s ním lidé byli spokojení i bez konkurenčního prostředí a uvědomuje si, že je třeba držet krok s dobou, co do pohodlí… Číst vice »

***** Petr

Příkladů mnoho není a výsledků ještě míň. Že posunul cestování dopředu je nepochybné. Rezavé Karosy, šukafony a koženky by tu byli dodnes ještě ve větší míře a k tomu tomu tři kýble keců proč to nejde. A Jančura bravurně dokázal opak a rozhýbal i lemply. A až někdy v budoucnosti postaví v Brně to nádraží tak tam může mít i sochu 🙂

Michal Bartoníček

Tomu snad věříte jen vy.

Leoš Konečný

Ne, věřím tomu i já, je to prostě díky jemu a tu sochu by tam mít měl

Tomáš

Sochu? Prosimvás to ne. Je to v první řadě podnikatel (mimochodem bývalý spolužák Babiše) a jde mu v první řadě o (vlastní) zisk. Krom toho ten nic pro veřejnost stavět nebude (nevím, jestli jste tím nádražím myslel to Nové nádraží, které bude financovat SŽ v kooperaci s městem a krajem).

Marcel

On jen Jančura byl kdysi podporovatel Babiše

Ondra

Technická: Jak může být Radim Jančura (*1972, absolvent VUT v Brně) a Andrej Babiš (*1954, Ekonomická univerzita Bratislava) spolužáci? 🙂

Leoš Konečný

Vy jste přesně ten ukázkový typ dezinformátora a trolla – Jančura spolužák Babiše. Bože to je blábol měsíce

Vlado

Nemáte oravdu. Bez konkurenčního prostředí by jakýkoli pokrok byl mnohem pomalejší. Proč by někdo ze sebe ždímal maximum, když nemusí? Viz všechny státní monopoly typu SŽDC a Česká pošta.

Michal Bartoníček

Ovšem, že mám pravdu. Vaše třetí věta popisuje jen vaše mentální nastavení. Proč by MDPO, který v Opavě nemá konkurenci, potažmo město, vlastně pořizoval nová vozidla? Na trati 149 působí od roku 2006 dopravce GW Train Regio. Od té doby prakticky bez konkurence na této trati. A taky má moderní vozy.

***** Petr

DPMO nechce zůstat pozadu za okolními městy jako je třeba Ostrava, ta zase za Brnem a to za Prahou atd atd. Může se tomu říkat soutěž, závist nebo komplex, jak chceš. A pak jsou státní nebo na státu přisáté firmy a ty jsou většinou celkově mimo mísu, kde i most zhnije dřív než ho natřou. SŽ a ŘSD jsou spíše správci, ČD a ČP jsou trh křivící firmy nabízející oproti komerčním subjektům nulovou přidanou hodnotu a v běžné soutěži téměř nekonkurenceschopné. Co nejde reformovat tak zrušit nebo prodat.

liposh

„Ale myslet si, že bychom dodnes bez něj jezdili rezavými Karosami a vlaky s koženkami, je logika zcestná a naprosto absurdní“…tak s tímhle nesouhlasím. Moc dobře si pamatuju, co před 20 měsíci nasazovaly České dráhy v jihomoravském kraji, před vypršením zasmluvnění. 51 let stará Tornáda. Bylo by bláhové si myslet, že v autobusové dopravě by byla situace nějak rapidně jiná. Možná trochu.

Michal Bartoníček

Je bláhové si myslet, co píšete.

liposh

Dobrá, tak já vám tu podstatnou větu ještě vyhláskuji:
P A D E S Á T J E D N A let stará Tornáda. 😉

*h8*

prosím o informaci – na které trati v Jihomoravském kraji jezdilo někdy Tornádo (ř. 460) ?

vladki

A jaka je ta spravna prazdivka pro 560 ?

Olda_údržbář

Poznámka možná správná, k podstatě textu však zcela irelevantní.

Leinad

Tak dobře, udělalo by se pár šaškáren, jako z koncepčně starého krámu udělat nadvlak (Premiér 680, tak dokonalý že ani Němci nemaj na vyrovnávku a proto ho nepustí do Berlína).

Petr

Státní podnik nikdy nebude fungovat jako soukromá firma z jednoho prostého důvodu. Protože peníze se tam nasypou od státu a nejsou to peníze ředitele českých drah. Všichni jsou zajištěni tabulkovýma platama, ať se děje, co se děje. Vůbec nic je nenutí k tomu, aby něco zlepšovali, nebo se starali o to, co na to cestující. Soukromník co nevydělá, to nemá. A aby vydělal, tak se musí hodně snažit.

Petr S.

Od toho je zadavatel dopravy, tj. města, kraje, aby specifikoval, co musí dopravce splnit. Je potom i jeho chybou, že nereaguje na své obyvatele (voliče) a pustí na cesty stroje, které by měly být v muzeu nebo na vrakovišti

Petr S.

A proto jsou dnes desítky dopravců, kteří mají vozidla nejen v hrozném stavu, ale často i bez STK.

Luboš Beneš

A proto jsou kozmenky, B a šukafony všude tam kde není konkurence.Brrr.

noerf

Rozdíl mezi Student agency a nyní Regiojetem a ostatními dopravci byl, je a pravděpodobně do budoucna bude jednotnost flotily. Zatímco někteří dopravci měli i luxusnější autobusy v jednotkách kusů, ostatní flotila byla průměrná až podprůměrná, Student agency mělo nadprůměrné autobusy Ayts Atlas, pak Beulasy Aura, Glory a následně Irizary PB, i8 a nyní Setra 531DT fakticky bez průměrného nebo podprůměrného autobusu. Navíc poměrně dobré ceny nákupu, efektivní provoz. To nyní přenáší do i do Regiojetu (lokomotivy Traxx MS3, elektrické jednotky Pesa Elf). Tedy nadprůměrný standard za dobrou cen (Vectron je lepší lokomotiva, ale traxx je levnější a má nižší provozní… Číst vice »

Leinad

V dobách kdy bylo za hodinu 6 busů Praha – Brno (interval půl hodiny, jede kmenový bus a dvě posily) bylo častější, že posily byly papírově busy s nižším standardem, fakticky subdodávka od strejce s Karosou.
Ale je fakt, že sem vždy věděl do čeho du („třídy“ označené fun+relax/žlutý standard/posila).

panpan21

Ohledně vagonů si počkáte a možná se jednou dočkáte i nemusíte. Do té doby, kdy to budou cestující akceptovat tu špínu, nefunkčnost a spokojí se s prosezenou byť koženou sedačkou, nefunkčním WC či klimatizací Jsme v Česku, takže to bude trvat dlouho, protože business model je postaven na „přepravě studentů, školáků a mládeže“ z bodu A do bodu B a zpět. A většina omladiny to zkousne, protože jedou za slušnou cenu, část ceny jízdenty dotuje stát tj. my všichni ostatní. Dokud budou ojeté vagony „provozní“, tak je bude RegioJet jen udržovat, proč by investoval, když nemusí. Možná až budeme staříci… Číst vice »

Okoloiduci

RJ treba nechať to, že posunulo žel. dopravu dopredu. V Česku extrémne (ČD sa zobudili a začali modernizovať, momentálne aj tak dostávajú pomerne na frak v súťažiach), pomerne dosť dvihol kvalitu aj na SK na linke BA-KE, ale tam ten efekt postupne vyprcháva a linka sa pomaly vracia do čias komunizmu.

Michal Bartoníček

Neposunul. Ani náhodou.

***** Petr

Máš pravdu, neposunul. Byl to SKOK 🙂

Michal Bartoníček

No to už vůbec ne. 😀

Mufiklo

Ale áno. A víš co je nejlepší? Že s tím neuděláš absolutně vůbec nic. Můžeš jen brečet a nesouhlasit. Ale fakt tím stejně nezměníš. Čaukoo

Leoš Konečný

To teda byl

noerf

Za společnost Student agency a Regiojet mluví čísla. Například na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno stoupl počet cestujících z 800 000 ročně na tuším 3,5 milionu. Po té, co se vrátili ZSSK, tak počet cestujících klesl. Ono rozdíl mezi 810 a Desirem s WiFi, klimatizací a pohodlnějšími sedačkami je zásadní rozdíl.

Kamil Novotný

Na Slovensku byly na RJ neskutečné stížnosti s přeplněným vlakem a lidmi na zastávkách. Bez klima WC. Stačí si najít starší příspěvky i s fotkama na diskuzích a facebooku. Tam ta kvalita byla tedy žalostná.

MMXA

Neznám podmínky provozu RJ, ale pokud si někdo nasmlouvá dopravu na určitý počet cestujících, tak tu taky dostane. Pokud jich tam bude 2x tolik, tak provozovatel nemá jak přidat další místa, když má flotilu optimalizovanou na poloviční počet lidí. Nebo ano – musíš držet kapacity na 2x tolik, ale to není zadarmo.

Leoš Konečný

Kdyby byla kvalita tak žalostná, nebyly by ty čísla a to že díky RJ na této lince stoupl rekordně počet cestujících je fakt. A myslím, že i RJ si pro tuto linku přivezl dvoupatrové vagony než jim neprodloužili smlouvu

Jeníček

Během největších lockdownů jezdil v nesmyslných časech. V pracovní dny 3 až 4 spoje denně, v sobotu 1 spoj denně, v neděli 2 spoje denně. Takže bych netvrdil, že během tohoto období nějak výrazně jezdil. Já například byl 2 měsíce doma, protože jsem se nedostal do práce a z práce. Takže mě pak tenkrát zachraňoval Busline s linkou do Jablonce a poté vlakem do Liberce a zpět.

Ondra

Vaše „výrazně“ a článkové „omezeně“ beru jako dva dost rozdílné pojmy 🙂 . Ale nevím, jestli to bylo do článku doplněné – v tom případě omluva z mé strany 🙂

Leoš Konečný

Jezdil a aspoň nějak zajišťoval obslužnost narozdíl třeba od Flixhnusu, kterej zbaběle přestal

Michal Rundstuk

Ja mu fandim, je to schopny chlap.

kan

je schopen tak akorát poskytovat příšerné služby…

Leoš Konečný

A co jste dokázal vy krom hloupé kritiky?

kan

tehdy to bylo, dnes jej zbodí bordel, špína a ANTIzakaznicky přístup…. chtělo by to na sobě zamakat opět

Michal M

Jojo. Taky má dost šílený web, na to že na začátku byla ta digitalizace jízdenek obrovská konkurenční výhoda.

Jirka

Přesně, trochu Jančura usnul na vavřínech. Dnes konkurenční ČD většinou mnohem lepší, čistota, nový vozový park, kvalita.
Regiojet se bohužel postupně zhoršil, dnes už spíše podprůměr.
Chtělo by to nový impulz a fakt zase máknout m

V.N.

K panu Jančurovi můžeme mít miliony připomínek. Nelze mu však upřít to, že totálně změnil a posunul českou veřejnou dopravu.

Petr

Ano, dříve to platilo, dnes bída a utrpení

panpan21

U vlaků bída, busy palec nahoru.

Peeetr

Bejvávalo. Dnes má vlaky podprůměrné, a i s autobusy postupně klesl až k běžnému průměru.

PvvS

spíš ho zbytek dohnal a někteří i předehnali. Al eten rozdíl ze začátku, kdy tam stály funglovky od SA a vedle shnilý Vrakosy na stejný trase.

Granja

I když byl dohnán nebo i předehnán, pro cestujícího je to sakra dobře!

Granja

Každopádně řádně provětral zatuchlé kanceláře konkurentů (vlak i BUS), kteří museli začít nejprve přemýšlet v pudu sebezáchovy co dál a následně v tomto duchu se snažit i konat. A tuhle zásluhu, kterou posunul VHD o kus dál, mu nikdo neodpáře, ať má názor na jeho osobu kdokoliv jakoukoliv.

DavidS

Jak v čem. Na trase, kterou jezdím nejčastěji, České Budějovice – Český Krumlov má náskok tak o parník či dva.

Leoš Konečný

A uvědomujete si třeba, že musel bojovat s predátorem Flixhnus a s Covidem?

Nokkonen

Je bezesporu jasné a neoddiskutovatelné, že SA udělalo mílový krok ve kvalitě doprav v ČR a řekněme i za jejími hranicemi. Co panu majiteli neodpustím, a proto s ním nikdy nepojedu, jsou jeho praktiky, například při předávání linky Brno Vídeň panu Fikáčkovi a jeho podpora korupčnímu hnutí ANO. Osobně tuto postavu vnímám jako takového „malého“ Babiše.

Jeho hraní si na stínového ministra dopravy to už je jen takovou úsměvnou tečkou v jeho životopisu.

L.

On mu Babiš svým masivním dotováním studentského a důchodcovského jízdného přihrál pěkné peníze ze státního. No a koho chleba jíš…

jal

Prostě se jen přizpůsobuje tomu, kdo je u moci.
Normální u většiny velkých podnikatelů.

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/schuzka-radima-jancura-s-ministrem-dopravy-stanjurou.A130111_143715_eko-doprava_fih

On je nebo byl politicky ale i dost naivní
…“jsem věřil, že by tou stranou mohly být Věci veřejné. Ačkoliv jsem o nich slyšel spoustu zla, myslel jsem si, že by mohly mít potenciál stát se alternativou velkých stran, které si mezi sebou rozdělují peníze a moc.“

Jan

Tak na těch u veřejných penězích se daleko nejvíce napakovaly ČD…

Petr S.

Vcelku logicky, když zde provozují zdaleka největší objem dopravy…

panpan21

Jj. pamatujeme reklamu ANO na busech RegioJetu….ruka ručku myje 🙂

Jakub

Treba povedat, ze Regiojet ma stale najlepsi rezervacny system zo vsetkych dopravcov a to by som povedal, ze je jeho velka vyhoda. Ci uz na domacich alebo medzinarodnych trasach je to jednoduche a rychle, nechyta sa na to ziadny dopravca.

Erik

Vy asi vubec nemate predstavy, jak funguji ostatni weby, ze? RJ je opravdu strasny podprumer.

Tomáš

Souhlas. Jejich nákup přes web je děs… To omezení na 5 cestujících při nákupu je pěkný opruz… teda pokud mi tam náhodou něco neuniklo a jde to i jinak… (přes web myslím)?

Jaroslav

Zajímalo by mě výše zadlužení této společnost

Oldřich

Náš problém je zadlužení státu, nikoliv prosperující soukromé firmy.

Peeetr

Obří množství západních firem je běžně tak zadlužených, že kdyby chtěli banky všechny peníze hned zpět, tak drtivá většina firmy připadne těm bankám, a akcionářům nezůstane skoro nic.

Dado I

Hm… ale od toho jsou pujčky abych si pujčil a splácel v budoucnu až budu mít z toho cash…Jak by asi dopali občané kdyby jim banky zesplatnily naráz hypotéky…raději se prosím bevyjařujte k věcem kterým evidentně nerozumíte

Leoš Konečný

A kdyby chtěli všichni vkladatelé své vklady hned po těch bankách, tak připadnou ty banky těm vkladatelům. To je prostě normální koloběh, od toho koneckonců ty banky jsou aby půjčovali firmám.

Kandelábr

Stejně tak kdyby všichni klienti šli vybrat vklady z banky, tak ta banka může zavřít.

DavidS

Přečtěte si Výroční zprávu na or.justice.cz. To platí pro všechny firmy nejen pro RJ.

Leoš Konečný

Po tom vám asi může být h…o vaše firma to není ne?

Tomáš

Zavedení žlutých mezi Prahou a Brnem také pamatuju. Žluté autobusy byly uvnitř hnusné černé, tmavá skla, zbytečné spamování kávou zdarma a průvodčími (čeština mi nesmrdí, takže žádné „stevardky“), ledový průvan na čelní dutiny.
Dříve byl luxusní Čebus a Český národní expres, krásné prostorné autobusy, nikdo neotravovat, bylo vidět kolem sebe.
Naštěstí v době jejich likvidace Jančurou už byly pohodlné vlaky na prvním koridoru, takže žádná ztráta.

Průvodce původní Aleš

Karosy a dovezené šroty považujete za luxus?

Michal

doufam,ze to nemyslite vazne

FrantaM

Tak tohle je neuvěřiteljně trapnej hejt :-D. Protože to tak oprvadu nebylo, ta změna, kterou přinest byla obrovská, a akorát je škoda, že si tehdejší SA pokazilo pověst způsoby, jakým odtad vyštípalo toho rusáka.

Nose Peak

Jó, tři hodiny ve vymrzlé rezavé Karose…nástup mezi kalužema vítečeho u Grandu, výstup mezi kalužema téhož na Florenci. A vlakem to byly 4 hodiny v koženkovým Bčku přes Vysočinu…to byly časy…

Oldřich

Česky se ta profese jmenuje palubní průvodčí. A spamování také není ryze české slovo.

Fsp

ohledně Čebusu a jeho presidenta, teď jsem zrovna viděl krásný článek :))) snad to nebude spam 🙂

https://www.cs-dopravak.cz/divoke-devadesatky-pokusy-o-vstup-soukromniku-do-ostravske-mhd/

Mufiklo

Ale oni to jsou stevardky. Průvodčí nikoliv. Jazyk bych do toho teď netahal.

PvvS

Jojo ČNE a jeho shnilý vraky ze všech koutů republiky.. To opravdu není nic moc.

Leoš Konečný

A výhercem soutěže totálního magora se stává Tomáš, jelikož větší blábol jsem zde ještě nečetl

Michal

Za zkvalitneni dalkove dopravy vdecime hlavne Jancurovi,ktery prisel s uplne jinou kvalitou cestovani a konkurence musela reagovat

Peeetr

Konkurence nemusela reagovat a zlepšovat, většinou to naopak na těch linkách rychle zabalila, a kvalita Jančurovy dopravy postupně extrémně klesla.

Petr S.

Ono stačilo, že už v relativních začátcích nabízeli ve spoustě časových relací „posilové autobusy“ za stejnou cenu, ale o dost menší kvalitu a bez služeb

TVS1210

Já v tom jako platící zákazník vidím problém – není možné, aby redaktor/redakce byla zaujatá – někoho nadměrně podporovala a jinou organizaci zase nadměrně hanila. Osobní názory by měly zůstat doma.

Václav

Správně… může nám autor objasnit, proč není článek označen jako komerční sdělení? Zcela nepochybně totiž naplňuje jeho znaky…

Blzx

To mě pobavilo. Jako ano, možná částečně dálkovou dopravu proměnil (spíš to jen o pár let urychlil), ale pak zařadil zpátečku rychle. Místo nějakého posunu se ve výsledku přizpůsobil, aby nějak držel cenu. To stejné u vlaků, taky ČD dokopal k něčemu (díky), ale ten úpadek, který přišel v poslední době, tak je děs.

A asi ani nemusím psát o praktikách, které používal a jsou z dobrého důvodu zakázané. Hlavně, že pak brečel, když mu flixbus dělal podobné věci

Blzx

Skoro bych zapomněl, už ten revoluční pán s vizí má nějakou normální aplikaci pro mobily s možností normálního zákaznického účtu? Nebo je rok 2024 příliš brzy ještě?

Granja

Ono to vyhoření je holt problém. Buď to prodat, nebo zaplatit kvalitní manažery a nechat to zhusta na nich.

Leinad

Za jízdné Liberec – Praha q Kč nedostal pokutu, holt jezdil z polí za Libercem, protože mu monopolita zakázal zastavivat ve městě.
Jízdné Praha – Brno 50 Kč, za to flastr padl, ale je legrační že ČD nedostaly za jizdné 35.

Jan

Po roce 2000 když jsem ještě neměl vlastní auto mi pan Jančura Linkou Černý Most – Liberec výrazně zpřístupnil běžkování v Jizerkách. Oproti železnici třetinová jízdní doba, kafe a noviny v ceně, připadal jsem si jako v kapitalistickém snu…

Air Traveller

Joj, v době, která vstupu jančury na Praha – Brno předcházela (cca od roku 1998 -2002) jsem do Brna a zpátky jezdil dvakrát týdně. Vlakem (to bylo docela dobrý), a nebo autobusem (standardem byla Karosa)… Bohužel akorát, když nastoupil jančura, tohle trajdání skončilo ..

Jo, to byly časy.

Fliczek

A v čem je tohle inzerce? Jančura, RegioJet, StudentAgency: to jsou pojmy, které v dopravě mají svůj historický význam a místo a je fajn si připomínat jakákoliv výročí a historii. 🙂

Leinad

Ale furt to je název aktuálně existující společnosti

Igor Mauricio

Vyhledejte si tady i jiné články na téma RJ a pak posuďte sám, zda Váš názor má smysl či nikoliv.

A klidně si vyhledejte i články o ČD nebo DPP.

Igor Mauricio

Zde bych rád upozornil na skutečnost, že se jednalo o reakci na komentář jednoho pána, který byl smazán (komentář a dost možná i pán).

Air Traveller

Hele, a i kdyby to byla inzerce… Tak co? Pokud ti to vadí, tak to nečti. Jednoduché řešení.

Igor Mauricio

Já osobně jsem jako cestující neocenil ani tak noviny nebo kávu zdarma (při čtení novin v jedoucím dopravním prostředku se mi dělá nevolno a kávu nepiji), ale jistotu, že spoj, který má jet, tak dojede, a dojede autobus na úrovni. To nebylo zvykem. Doteď si pamatuji cesty s dopravci jako AN-Car, Fedos, Eurobus (JUDr. GMBH), ČAS Znojmo, Capital Express, BusMat, ČEBUS další a další dopravci, kteří na dálkových linkách operovali stylem „počkej na zastávce a třeba někdy přijedeme.“ Bavíme se teda o době, kdy RJ byznys v autobusové dopravě rozjížděl s patrovými Neoplany, což byla vlastně úplně moje první cesta… Číst vice »

BeHe

Zrovna Čebus Capital Express jezdili dobře.

Igor Mauricio

Omlouvám se, evidentně jsem zaměnil ČEBUS za ČNE – žlutobíločerné Karosy C735 s kladenskými SPZ.

V.N.

Opravdu jezdil RJ s patrovými neoplany ? Já mám pocit, že s patrovými neoplany to jednu dobu zkoušel Tourbus.

Igor Mauricio

Tourbus měl patrové MANy (a myslím, že převážně na mezinárodní linky, ačkoliv jeden zde diskutující s tím jel i lunku Brno – České Budějovice), Neoplany SA. Přesný typ Vám neřeknu, v zahraničních autobusech se nevyznám, ale lze to dohledat na seznamu autobusů.

Dohledal jsem i předmětnou fotografii, kterou jsem výše zmiňoval – https://www.igormauricio.cz/4994.jpg – akorát už nedokážu říci dataci, blahé paměti únor 2005, ale fakt nevím.

X 1

S patrovým MANem Tourbus Brno, jsem jel v roce 1993 na lince Praha – Brno. MAN byl podvozek a motor. Nástavba byla Caetano. Tehdy to bylo jako zjevení.
Patrové Neoplany v hojném počtu mělo ČSAD Tišnov. Jel jsem s nim na lince Brno – Zurich.
Ještě vzpomínám na ČSAD/FTL Prostějov a jejich Volva. Mezinárodní linky do Monte Carla, Barcelony a Paříže.

Vašek bus

Nedělám si iluze o tom že všechny procesy v RegioJetu jsou košer. Koneckonců párkrát jsem měl tu čest jet jeho vozem jako brigádník. Na druhou stranu se musí nechat že dokázal vybudovat silnou firmu která má široký záběr a asi i díky tomu dokázala v asi celkem obstojné kondici přežít poslední speciálně v dopravě turbulentní roky.

PeDazOl

Je to huba plechová, ale nebýt Jančury, tak jsme tady doteď jezdily koženkovou parádou a proprděnýma Karosama. Ať se mu daří…!

Dascher

Přesně tak, naprosto souhlasím ! Ať je jaký je, on tady položil ten základní kámen kvality a zavčasu si rozebral náš trh ! Ostatní měli zanedlouho ten samý nápad, ale pro většinu dalších doprav to byl spíš výstřel do tmy a povětšinou to nedopadlo dobře. Jančua využil situace a díru na trhu jak hrom a zakontraktoval si celou naši republiku. Díky němu se kvalita cestování razantně posunula ! Jančurovi fandím !

PeDazOl

Na to co si vzal před 20 lety do hlavy musíte být trochu cvok a trochu megaloman. Úplně Všichni v Česku vám dokážou vysvětlit, že to nejde, že je to strašně složitý, a že to nebude fungovat, a že takhle se to nedělá…. A on je ten co to prostě udělal, přeji víc takových “bláznů” této zemi…

Jan T.

Doteď určitě ne, přišla by jiná konkurence. Mám zkušenosti s dálkovými autobusy na Ukrajinu, před 10 lety tam jezdily kromě pár Seter i hrozné střepy od domácích, českých dopravců (ty ukrajinské nepočítám, těch je plno a kvalita je různá), které měly občas problém vůbec dojet za hranice státu. Pak přišel Leo Express a později Flixbus, kteří přinesli podobnou kvalitu jako u nás Jančura.

PeDazOl

Sám jste si odpověděl, před deseti lety přišli jiní, protože on před dvaceti lety začal jiným investorům ukazovat, že doprava v Česku plném ČSAD a ČD je byznys jako každý jiný.

jal

Jo, když vy jste jezdily…
Když jsem se začala o sebe starat, malovat se a mýt, začaly to dělat i jiné.
Kdyby mě nebylo, všechny ženské by byly pro chlapy nepoužitelné.
Teď už to nedělám.

Doufám, že mě taky napodobí.

MHD

Tohle možná platilo před 20 lety.
Dnes už je jasné, že nebýt jeho, jezdili bychom Flixbusem. Což už není takový rozdíl.

PeDazOl

Jasně klasické české opovrhování úspěšnými lidmi z vlastní země. Blahopřeji vám. .-)

MHD

Reagoval jsem na ty nesmysly ohledně dodnes ježdění Karosama a koženkou. Časová platnost této kauzality už expirovala.
Neboj, na Jančuru ti nesahám.

PeDazOl

Spíše expirovaly vaše myšlenkové pochody, to tykání bych si vyprosil.

***** Petr

Díval jsem se do věštecké koule zezadu a Flix tam není jenom nějaké Eurolines. Prostě to parádně nastartoval a ikdyby tu dnes už vůbec nebyl tak mu to nikdo neodpáře. Díky mu 👍 cestujeme jako lidi

MHD

A jo vlastně. Na Eurolines jsem zapomněl.

krystof.bohm1

Jak to bude s elektrikou a vodíkem?

Dascher

Radši nijak, obojí je nesmysl !

Jan T.

Nesmysl je jen vodík. Bateriový bus se řešit dá, zvlášť po Evropě, kde se málokde jezdí 1000 kilometrů na jeden zátah. Nicméně očekávám, že pravý boom přijde až po elektrifikaci krátkých linek, město a příměsto, na kterých se zaplatí rozjetí velkovýroby elektroniky a nových baterií.

Aileeen

U dálkové dopravy a těžkých vozidel naopak vodík smysl dává. Baterie v autobusu, který má ujet zájezdovou vzdálenost, bude nesmyslně obří a těžká, její dobíjení bude neskutečně dlouhé. Tohle vodík řeší snáze.
Naopak vodík nemá smysl jako jediné řešení veškeré dopravy, zejména ne osobních aut.

Jenda První

Tak v dálkové autobusové dopravě se dává 1000 km na jeden zátah celkem běžně, stejně tak tomu bude u mezinárodních linek RJ.

FrantaM

No uvidíme, problémem je, že když zahoří bateriový bus, tak to otráví zplodinami půlku menšího města. Ale zase, když zahoří vodíkový bus, tak to srovná se zemí pár bloků.

PvvS

A ty baterie co sebou vozí ten vodíkáč nevadí ?

noerf

U nedotovanych autobusů, kde není dotován nákup autobusů ani jeho provoz možná nikdy.
V městské dopravě, kde lze získat dotace 85 % z pořizovací ceny se nákup díky dotaci vyplatí. Otázka zní, jak dlouho vydrží baterie a tedy jaká bude životnost autobusu.

MMXA

A není lepší ve městech vybudovat troleje a pustit tam nějaký hybrid trolejbusu s menší baterií, pro případ obsloužení cípu bez trolejí?

Pan Pravda

Autobus je nezbytnej v mestsky a primestsky doprave, ale dalkova doprava autobusem je za trest a to rikam presto, nebo prave proto, ze jsem zamlada dojel busem do Parize, Glasgow, Osla nebo Barcelony – to za strizliva nejde.

Zbyněk

To víte že to jde, jen na to člověk musí být mladý. Věřím že v pokročilém věku je to za trest, ale to je jakákoliv dlouhá cesta. A vidíte, vzpomínáte na to dodnes, máte z cesty větší zážitky než z hodiny v letadle 🙂

Kubrt

Dokud bude mít své low-cost zákazníky, bude žít. A samozřejmě to záleží na kvalitě a rozložení železniční sítě v té které oblasti.

Stráťa

Železnice jako low-cost vypadá ale podle cen jízdenek to low-cost opravdu není.

Kubrt

Předřečník píše o dálkových autobusech.

Stráťa

Ale vy že taky záleží na kvalitě a rozložení železniční sítě. A já na to reaguji tím že tvrdím že low-cost bude vždy autobus protože jízdenky na vlak jsou drahé.

libor

taktak, hlavně přes hranice několika států, to je za trest…. I do Rumunska bylo často lepší jet busem… a v tuzemsku to na některé směry není žádná sláva jet vlakem ( pomalé, mnoho přestupu a ještě drahé – pač se často jezdí na počet ujetých km – jeden z příkladů může být Praha – Sušice, kde vlak je za 2xtolik)

Karl vB.

A jak byste okomentoval mezistátní železniční spojení Praha – Mnichov?

Air Traveller

Lidí citlivejch na cenu a ochotnejch jet , pokud to nebude drahý, klidně na druhej konec světa v dobytčáku, je spooooooousta.

Aileeen

Kdyby jen jet, ale i letět…

Petr

Dokud budou rychlíky běžně jezdit po tratích s Vmax 65 – 80 (severní Čechy, jihozápadní Čechy, Vysočina, severní Morava) tak budou autobusy na dálkových trasách nezastupitelné.

Twix

To je pravda, ale v těch relacích kde rychlík jede Vmax 80 kolikrát ani žádná autobusová linka vedena není. Třeba z Plzně do Klatov nebo z Ostravy do Bruntálu jezdí busů dost, ale nulová nabídka autobusového spojení je z Plzně do ČB, Chebu i Mostu, z Liberce do Ústí (Děčín jednou denně) nebo Pardubic (HK po 2 hod.) apod.

noerf

Plzeň – České Budějovice jede vlak posílit dvě hodiny, autobus by jel reálně 2,5 hodiny. U trati České Budějovice – Brno jede autobus cca 3,5 – 4 hodiny, vlak přes čtyři hodiny.

Granja

Ony by ty vlaky i rychleji uměly, ale nemají tu možnost, jakou mají ty nové nebo vylepšené silnice a dálnice.

Tomáš Záruba

Hlavní problém je spíš kilometrická oklika a nedostatek míst na křižování.

Samo

Pre mňa je v tomto deal-breaker zavedenie „prvej triedy“ v nových RJ busoch. Ak mám sólo sedadlo a nebúcham lakťami do človeka vedľa mňa, dá sa to zniesť aj na dlhšie trasy. Napr. vďaka tomu konečne môžem znovu cestovať Praha – Bratislava večer kedy žiaden vlak nejde. V „bežnom“ buse to bolo utrpenie a radšej som minul stovku na hotel. Navyše ten bus stojí okolo 30, kým vlak sa v jednotke často šplhá na pajdu, takže dokopy ušetrím aj 120 eur.

Je to frajer

Pan Jančura není svatý ale je opravdu schopný a zaslouží díky i obdiv. Je to přesný opak Babiše který nebudoval ale skupoval konkurenci a likvidoval ji a ničil a tím se stal velkým a jeho cesta tak byla tak trochu přes mrtoly.

Véčko

A koho by Jančura v Česku vykupoval? Flixbus a Arrivu za kterou stojí Němci a Jančura by se jim nedoplatil? Srovnáváte dvě zcela odlišné věci.

L.

O kus výš je výčet firem, které jezdily Praha – Brno v době, kdy Jančura začínal. Já si pamatuju hlavně na ten Čebus. Jančura je porazil kvalitou, ne mafiánskými praktikami.

PvvS

On ten souboj s Asianou nejspíš nebyl úplně OK, když za to padaly i pokuty.

Petr S.

Tak tehdy měly máslo na hlavě i ČD s jejich jízdenkami Brno -Praha za 35 Kč…

RHh

Sice si korunovýma dluhopisama vyvedl víc peněz jak babiš, ale jinak máte určitě pravdu!

MMXA

Když to stát umožňoval tak proč ne? Nebylo to nelegální.