Stevardky a káva zdarma jako zjevení. Žluté autobusy před 20 lety překopaly trh, pak přišly pokuty a strach

Radim Jančura před novým autobusem Setra. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRadim Jančura před novým autobusem Setra. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Flotila RegioJetu měla i 200 autobusů. Souboj o přežití nakonec prostořeký Jančura ustál.

Společnost Student Agency dnes slaví dvacet let od chvíle, kdy na české silnice poprvé vyjel její autobus. Firma Radima Jančury, která dnes jezdí pod značkou RegioJet, zásadně proměnila byznys české autobusové dálkové dopravy.

První linkou bylo spojení mezi Brnem a Prahou, na niž firma nasadila autobusy Ayats Atlantis. Tehdejší konkurence rychle odpadla a stačilo k tomu málo. Dopravce nabídl na palubě do té doby nevídané služby: stevardky, kávu zdarma, denní tisk či sluchátka. Na tehdejší dobu převratný byl i rezervační systém, který umožňoval jednoduché pořízení a rušení jízdenek přes internet či SMS. Firma rychle rostla a postupně ovládla většinu dálkových tras mezi krajskými městy a Prahou i další dálkové linky. Záhy přibyly mezinárodní trasy.

„Naše vize byla vždy jasná: posunout autobusovou dopravu na novou úroveň a změnit vnímání autobusů jako druhé volby. Dnes, po 20 letech, můžeme s hrdostí říci, že jsme tento cíl splnili,“ říká Jančura.

Jízdenky za korunu

Nový koncept služeb v kombinaci s nízkými cenami, zájmem cestujících i prostořekostí Radima Jančury zajistily firmě dostatečnou publicitu, někdy se o ni nepřímo postarala i konkurence. Jedním z nejznámějších případů byly jízdenky za korunu mezi Prahou a Libercem za to, že cestující nemohli nastoupit na autobusovém nádraží. Vjezd žlutým autobusům zakázal jeho tehdejší majitel, společnost ČSAD Liberec. I ta z linky rychle zmizela. Tato trasa ale může sloužit i jako zajímavý doklad vývoje cen. V době vstupu Student Agency v roce 2005 se na této trase jezdilo s ČSAD Liberec za 78 Kč + 10 Kč místenka + 10 Kč zavazadlo. Dnes, po 19 letech, je u RegioJetu běžná cena na trase 109 Kč.

S nástupem do vlaků omezování autobusů

Se vstupem Radima Jančury na železnici přišel konec expanze, jeho holding se dále více zaměřoval na vlaky. Začala první velká redukce linek. „Autobusy dokázaly krásně konkurovat železnici, ale každým rokem je železnice lepší a autobusy už nestíhají,“ řekl loni v červnu Jančura v podcastu Cesty Zdopravy.cz

Dvacetiletý příběh nepřináší jen úspěchy. Dopravce musel například zaplatit pokutu a odškodnění za predátorské ceny, kterými vytlačil z trhu autobusové dopravy společnost Asiana. Jančuru tehdy usvědčily maily, ve kterých nařizoval, jak musí zlevnit spoje, které jezdily v podobných časech jako jeho hlavního konkurenta v prodejích letenek.

Student Agency musí uhradit Asianě škodu téměř 12 milionů, rozhodl soud

Síť žlutých autobusů dnes čítá 30 měst v České republice a celkem 13 evropských zemí. Firma ustála velký tlak německého FlixBusu, který původně plánoval, že RegioJet v Česku převezme. To se nakonec nestalo. Oba dopravci zůstali konkurenty, ale FlixBus podle vývoje v poslední době pochopil, že RegioJet nezničí. Výhodu to mělo i pro české cestující, a to nejen díky větší konkurenci. Zatímco FlixBus během covidu na několik měsíců zcela zastavil provoz, RegioJet v omezeném rozsahu v době největších lockdownů dál jezdil.

„Upřímně ho obdivuji za to, co vybudoval. To je v autobusové dopravě opravdu něco neskutečného. Ve své době šlo o unikátní produkt. My ale máme něco jiného, čemu věřím více. Moc ale nerozumím jeho reakcím teď po vstupu FlixBusu na český trh. Chová se jak malé dítě na veřejném pískovišti, když si tam chce hrát i jiné dítě a chce logicky používat hračky, které na tom pískovišti k dispozici jsou,řekl v roce 2018 v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz Pavel Steiner, šéf Umbrelly, jednoho z hlavních partnerů FlixBusu.

Chtěli, abych zezelenal, říká Jančura. Z autobusů odstraní kvůli konkurenci 4 sedačky

Od roku 2016 jezdí autobusy pod značkou RegioJet, zmizely také stevardky. I když se Jančura v minulosti nechal slyšet, že by nejraději s autobusy skončil, v posledních letech do nich znovu investuje. Zatím posledním příkladem jsou nové autobusy Setra s uspořádáním sedaček 2 + 1.

RegioJet se vrátil k patrovým busům. Před fotografy se pochlubil novými sedačkami, kávou i pípou

 „Autobusová doprava má budoucnost a pořád svoje místo tam, kde bude doplňovat vlaky. Naše nová kvalita v autobusové dopravě má potenciál přilákat nové cestující,“ řekl Jančura.

Radim Jančura před novým autobusem Setra. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegioJet objednal u Daimler Buses až 150 autobusů Setra, aktuálně jich má 20. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegioJet chce novým autobusem nalákat cestující, kteří se takové dopravě dosud vyhýbají. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegioJet má aktuálně kolem 150 autobusů, nové setry na rozdíl od většiny vozů již  nemají brněnské značky. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czAutobus RegioJetu Irizar i8. Pramen: RegioJetAutobus Irizar i8 v barvách RegioJetu (Student agency). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový autobus Irizar i8 pro Regiojet. Foto: RegioJetScania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu?
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAutobus Volvo Irizar PB, foto: Student AgencyScania Irizar i8, foto: RegioJetScania Irizar i8 RegioJet, foto: Student Agency
Tagy Radim Jančura RegioJet student agency
177 komentářů