Stejná tramvaj, ale o šest milionů dražší. Pragoimex dodá do Mostu další dvě EVO2

Tramvaj EVO 1 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML - Petr NovákTramvaj EVO 1 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML - Petr Novák

Společnost Pragoimex se stala vítězem soutěže na dodávku dalších dvou nových tramvají pro trať z Mostu do Litvínova. Do soutěže

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel

Nedovedu si představit, že by tyto pavýrobky zařadili do provozu kdekoliv v civilizované Evropě. Tato země není tak chudá, aby se zde musel neustále kupovat předražený lowcost. Článková 30m a do 21. století hodící se tramvaj (chápu, že tady design ani urbanistické pojetí spousta lidí neřeší, což je vidět ve veřejném prostoru na každém rohu) stojí mezi 50 a 60 mil. Kč a tady se skoro za 40 mil. Kč kupuje toto?

Pražák

Já moc nerozumím co Vám vadí. Most není žádná metropole, takže 30 metrovou tramvaj zřejmě nepotřebují a že by Evička byla ošklivá se také říct nedá. Uznávám, že v markingu DPMML nevypadá zrovna skvěle, ale to je spíš problém DP a ne tramvaje. Např. v plzeňských barvách jí to vysloveně sluší.

https://www.facebook.com/Tram.vcr/photos/a.10151524025420819/10156550862675819/?type=3&theater

TPal.

Pragoimex z čistě designového pohledu za jinými výrobci (Alstom, Bombardier, Stadler, Siemens, Škoda, CAF, ale i Turci) skutečně zaostává. Vše může zachránit povedený interiér, což prototyp Evičky vážně má. Tady musím smeknout klobouk dolů. Ale otázka, co si objedná Most…¨

Jinak souhlasím s Danielem. A hlavně, železniční (tramvaje včetně) mají být výrazně kapacitnější než autobusy, což tyto krátké Evičky nesplňují. To není problém jenom Mostu, ale i tak. Třeba i Mnichovu se divím, že objednal 18-metrové tramvaje.

Pražák

Mají být kapacitnější tam kde je to potřeba, Most zase tak velký není, Olomouc to samé. V Plzni a Brně budou doplňovat větší tramvaje. To samé v Ostravě, jen místo Eviček tam mají low cost Stadlery.
Já neříkám, že je to nejkrásnější tramvaj na světě, ale že by si u ní člověk odplivl, to se také říct nedá. Takže to Danielovo hodnocení považuji za přinejmenším přehnané. Ostatně v tom poněkud „divokém“ zbarvení DPMML by vypadaly divně i ty ultra moderní tramvaje třeba od Alstomu.

Radim Cenek

Brno pořizuje stejné tramvaje a náklady vyčísluje na 31,7 mil. za kus. Z toho 24,4 mil. platí dodavateli za „stavebnici“ a 7,3 mil. stojí zkompletování ve vlastních dílnách. Rozdíl je skoro 8 mil. na kus, Most bude mít stejné tramvaje o čtvrtinu (24,6 %) dražší, než Brno.

Pražák

Brno jich kupuje podstatně více (obecně větší série = nižší cena) a zároveň si je montuje samo. To, že např. fixní náklady v dílnách DPMB jsou jiné (nižší) než ve fabrice, není myslím nic nepochopitelného. Tohle je obecně problém malých DP, když nakupujete po jednom, dvou nebo třech kusech, tak se na slušnou cenu prostě nedostanete.

Jiří Kocurek

V článku při porovnání cen chybí jedna podstatná informace – Ostrava objednala 40 ks tramvají. Při takovém množství už bývá cena jiná, než když si někdo objedná kusy dva.

Y.K.

Na druhou stranu, Ostrava má od Stadleru Tango upravené přímo na míru pro ně, nutnost dělat projekt, schvalovat, dělat zkoušky atp. Most bude „normální sériová“ EVO. Člověk by myslel, že to první bude dražší a ne.

liposh

Ten Stadler je až podezřele levnej. Myslím si také, že Ostravské Stadlery jsou o znatelný kousek kapacitně menší, ale každopádně to v OVĚ byl megakauf, to se musí nechat. …Vždyť v Brně Evo2 stojí 27 nebo 29 milionů (teď nevím přesně) a to si ji brňáci montují z dílů sami

Jiří

Ostravská tango je slátanina na míru. Při rozjíždění vrže, při brzdění vrže, houpe se jako loď na rozbouřeném moři, uličky a sedačky jsou koncipovány pro lidi do max. 150 cm a 50 kg a když si sednete na úplně zadní sedačku, tak to s vámi háže tak, že už jsem si tam jednou málem rozbil hlavu, když to řidička rozjela ze svinova na vodárnu. Kdo tohle vymyslel na základě zadání je jedna věc, ale kdo tohle schválil, vyrobil, testoval, certifikoval, převzal a uvedl do provozu, ten by zasloužil hezkých pár za uši a raději bych tuhle tramvaj nikde nezmiňoval, ani… Číst vice »

MildaIV

To mi připomíná Anitru.

Pražák

No vzhledem k tomu, že je to bělorusko-polská produkce, tak např. náklady na pracovní sílu budou poněkud jiné. V Bělorusku vydělá dělník za měsíc co jeho český kolega za týden a v Polsku (speciálně v tom východním) jsou též nižší náklady na práci než u nás. Nicméně jako všechno to má své „ale“, jak píše Jiří, zrovna top tramvaje to nejsou. Ostatně od počátku byl tento model projektován jako „low cost“ pro bývalé SSSR, Balkán, chudší polská města atp.

Panoramix

Tak ve mně sílí pocit, že na podivných kritériích do výběrového řízení trval DPmML kvůli tomu, že tam někdo dostal velmi zajímavé všimné.
Když je nabídnutá cena o několik milionů přemrštěná oproti konkurenčním produktům s obdobnou přidanou hodnotou, z toho se pak může celkem dobře odklánět, že? A když jako výrobce vím, že stačí jedno podivné kritérium, které vyřadí veškerou konkurenci ze hry, asi není zase takový problém zatlačit na pár správných lidí, aby na takovém kritériu trvali ve výběrovém řízení.

Jiří Kocurek

Tvrzení „mám pocit“ před soudem neobstojí. Naopak se něco takového může člověku vymsít a skončit s trestem za pomluvu.

Y.K.

Na druhou stranu by bylo prima, kdyby dopravní podniky dělaly výběrka opravdu otevřená, tedy s veřejně přístupnou veškerou dokumentací (citlivé věci stačí po rozhodnutí). Pak by se hned vidělo, jaké byly jiné nabídky, jaké bylo přesně zadání (tím se dá ovlivnit hodně) a jestli se chovají jako řádný hospodář nebo jsou loutkami v něčí vyšší hře (což je bohužel až příliš často).

Tady na Moravě

A co bychom z toho jako měli? Že se výběrka dělají na míru určitým producentům a s cenama se opravdu nešetří je známá věc. Jenže kdejakej Franta z DýPý ti vysvětlí, že „takhle je to nutný, takhle to potřebujeme, jinak to bejt napsaný nemůže“.

MildaIV

Po právní stránce právě to „mám pocit“ téměř dokonale zbavuje odpovědnosti.

Tady na Moravě

Pragoimex jede. EVO2 za 39 míčů, v Olomouci dodávka jedné klasické wany za 20 míčů + 2,5 míčů za servis. Jojo, být dvorní dodavatel není zadarmo.

Jussi

Na Moravě asi nevidíte, že wana je papírově rekonstrukce, kde majitel například podvozky výrobci dodá. Další věc je, že když se jukneš na zakázku pro Holomóc z roku 2017, tak za dodávku typu EVO1 chtěli 22 mil. Od té doby cena určitě narostla inflací, tramvaj pro ML je větší a dodaná série bude menší. Jinak ale souhlas, že skoro 40 mega je zatraceně dost…

Tady na Moravě

Asi nepochopils.
To není porovnání že wana jakože „jo, levná“. To je konstatování, že jak v Mostě tak v Olmiku se Pragoimex pěkně napakoval.

Jiří Kocurek

Národní dodavatel Škodovka chtěla za 13T nějakých 60 mil. Kč, což bylo před 10 léty. V tomto ohledu je 40 mega za EVO 2 dobrá cena. Podotýkám, že EVO 2 má daleko blíž k Poršeti než k Waně.

liposh

60 milionů v Brně po slevě. Před slevou (tj. prvních 25 ks z 50ks celkem bylo za 72 milionů)

czhunter

13T má 30 metrů, EVO2 má 21 metrů.
To je poněkud jiná kategorie.