Stavby dálnic a železnic bude od ledna řešit nový superúřad s více než stovkou lidí
Stavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jako druhá instance pak bude nový úřad odvolacím orgánem proti rozhodnutím krajských stavebních úřadů.
Nějak se zde zapomnělo, že tento úřad bude povolovat nejen železnice, dálnice a atomové zdroje, ale také výměnu každé tramvajové vyhybky na ulici ve městech a stožáry pro trolejbusové tratě atd.
Místo 16 nových úřadů byl po novelizaci nakonec zřízený jenom jeden, to je docela úspěch. I když myšlenka, aby se státní působnost nepřenášela na obce a kraje a těm aby zůstala pouze samostatná působnost, má taky něco do sebe, ale to by se muselo provést důsledně, ne pouze pro stavební řízení.
Sir Humprey by zaplesal…
To už začíná připomínat paper, please… Občane vláda ví, co je pro tebe nejlepší a pokud stim nesouhlasíš, tak ti to úřadem připomeneme…
Tak tohle vzniká kvůli novým liniovým stavbám ,že ?
Ne jenom liniovým, spadají pod to i například elektrárny, velké průmyslové a skladové areály, jaderná zařízení a podobně.
Tak povolování D11 kolem Dvora Králové nad Labem a D0 mezi D1 a D11 by mělo být dostatečným mementem.
Poslední roky to vypadalo,že v naší zemi nejde nic většího postavit . Ale je potřeba oddělit práva vlastníků od profesionálních prudičů.
Jen doufám, že když naberou 100 kvalitních lidí, tak 300 lidí někde jinde vyhodí. Je moje úvaha správná, že?
tak spíš bych to viděl na škrtnutí jiných tabulkových míst na úřadech, která stejně nejsou obsazená. ale tak na rovinu, lidi co umí vést řádně stavební řízení na takovéto stavby nerostou na stromech, v soukromém sektoru se jich taky moc nepoflakuje, takže prostě profíky z různě roztahaných úřadů „posadí spolu do jednoho kanclu“, aby si nemuseli skrz každou kravinu volat, nebo psát mail. teda jako životní optimista v toto doufám. a pokud tam bude dalších 30% nováčků, co budou mít možnost se něco takového naučit, tak jenom dobře.
Ne že je posadí spolu do jednoho kanclu, ale že na spoustě kanceláří v různých budovách vymění tabulky na dveřích. I když zatím je těch pracovišť jen asi šest.
Dobrý den, tak to je konecne spravny krok, alespon uz za rok nezprovoznime 25km dalnic, ale 29!!haha a snizi se nezamestnanost mezi urednicky!! To jsou hlavicky!! Další komentář je zbytečný 🤕🤕🤕👀👀😜😜
Sic nevím, která bije, ale vyjádřit se musím, že?
Njn. I takoví mezi námi jsou. Jaroušek Adamků zapomněl připsat nakonec svého výplodu už jen své oblíbené: „Fyjalo, octup!“
Máme málo úřadů a úředníků, tak musíme přijímat další. Pochopil bych, kdyby došlo k přesunu potřebného počtu osob z jiných úřadů. Principiálně těch, kteří tuto činnost vykonávali až do letoška. Ale přijímání nových úředníků je jen ukázka všehoschopnosti současné vlády.,
On to v reálu bude nějaký mix lidí ze státní správy a „z venku“.
Za mě je dobře, že se tvoří tato nová struktura, jelikož dosavadní přístup zjevně nefunguje. A rovněž by bylo fajn ty lidi slušně zaplatit. Představa, zaznívající i zde, že by tu – složitou a kvalifikovanou – agendu měl řešit někdo s podprůměrným platem, ovšem ve špičkové kvalitě, je lichá, mírně řečeno.
Není to tak dlouho co zde krajský úřad plzeňského kraje schytal spoustu hejtů za to, že nekonal v územním řízení na trať Plzeň – Stod. Oficiálním důvodem byl nedostatek úředníků.
Jak víte, že k takovému přesunu úředníků nedošlo?
A jak reaguje Ondra K., v některých případech máme takových úředníků naopak MÁLO. Ani tam nechcete přijmout další..?
Jinak tato vláda je snad první, co se po dlouhé době fakt snaží nějaké úředníky (resp. i jejich agendu) rušit. Dělá to míň než bych já chtěl, ale dělá to.
To si děláte srandu?
Tato vláda???
Ta, která umožnila na státní úřady nabirat neomezené množství politických náměstků?!
Ano, možná pár řadových úředníčků škrtla, ale zaměstnala mnohem více kamarádičků a příbuzných, kteří aniž by museli cokoliv dělat stojí stát mnohem více než oni „ušetření“ úředníci…
Nějaká jména takových příbuzných a kamarádů, co nic nedělají? Jsou to veřejné osoby, ostych stranou.
Správa železnic: Roman Štěrba (ANO)
ČD Martin Hurajčík (ANO), Ivo Toman (ODS)
Co mě tak napadlo
Nebo Saša Vrecion Vondra, přímo pro něj bylo vymyšlený místo na ministerstvu, o kamarádíčcích v dozorčích radách nemluvě
Kde?
Pětikoalice instaluje do teplých křesílek lidi z ANO ? Nedostávají se tam spíše díky struktuře vytvořené za předchozí vlády a nemožnosti té nové přesekat chapadla léta živené chobotničky ?
Na MD došlo v rámci systemizace ke zrušení příslušného oddělení a úředníci byli do nového úřadu přesunuti.
Na papíře to vypadá dost dobře. Jsem zvědav na reálný efekt, jestli si těch 100+ lidí (jistě velmi slušně zaplacených) na sebe „vydělá“…
Tak určitě, bylo by lepší tam najmout pár nezaměstnatelných z pracáku za minimální mzdu, ti by tu agendu rozjeli. Bože bože.
Ale pozor, na DESÚ nejsou nová pracovní místa, všechna sem byla převedena z jiných úřadů…
a klíčenku za pitomost týdne vyhrává……..
… JGR!
Gratulujeme.
Pořád se tady řeší fakt, že paní Nováková z Horní Střediskové řeší větší insfrastrukturní stavbu poprvé v životě a nemá vůbec žádné zkušensoti, takže to paní Novákové trvá a dělá chyby. A že takových Novákových jsou desítky, či stovky, že by to měl dělat někdo zkušený, kdo takovou agendu dělá běžně.
A zase ten zkušený nemusí být zatěžován papírováním údajné černé stavby, což je maringotka sloužící jako včelín.
Když bude poznat, že to nově dělají experti a ne Nováková a spol., tak žádný problém 😀 Ale na oslavy si počkám, až to uvidíme v praxi.
Pokud se tam přesunou kvalitní lidé, tak to může jen prospět. U silniční dopravy se už to podařilo poměrně dobře rozjet a neopakují se zásadní chyby. Teď v tom jen pokračovat a zároveň to rovnou využít i u drážních staveb.
další úřad, ahá, to je ten úsporný balíček, další koryta pro kámoše
Ukažte mi prosím na konkrétního politika a na konkrétního jeho „kámoše“, který tam získal „koryto“.
Jinak se za svou pomluvu omluvte.
Já třeba politiky za korupci a kamarádčofty kritizuji často, ale tady jaksi nevidím moc za co..? Tak mne prosím poučte. Dík.
Na 13. platové třídě můžete nastoupit bez praxe již za 27 250 kč měsíčně!
https://www.pracomat.cz/poradna/pro-pracujici/228-platy-statnich-zamestnancu.html
Jakobyste nevěděl, že nízké tabulkové platy a vůbec tabulkové platy státních zaměstnanců jsou kompenzovány odměnami.
…. na které nemáte žádný právní nárok a jsou mnohdy podmíněny „loajalitou“ k vedoucímu. Takže i výkonný pracovník nemusí dostat nic.
😀 😀 😀 tak to je dobrej fór. Možná sem tam nějakej manažer někde, ale státní zaměstnanci a konpenzace platu odměnami. Lidi jsou fakt už úplně máklí. Já bych fakt chtěl vidět, jak by se za ty tabulkový platy lidi s vysokoškolskejma diplomama odborníci na stavby nebo cokoliv složitýho přetehli.
V souvislosti s DESÚ ale nevznikají nová prac. místa, jen jsou do něj soustředěna už existující místa z jiných úřadů (třeba z DÚ tam přechází tuším 9 lidí).
Tj. dívat se na něj jako na soubor nových úředníků není úplně správné…
Jasně, kámoši nastoupí na kvalifikované místo, kde je zapotřebí zkouška odborné způsobilosti nejen ze stavebního zákona, ale i jiných, souvisejících zákonů. Ta zkouška je velmi náročná. I tak není zaručeno, že absolvent bude dobrým úředníkem, protože takový člověk k tomu potřebuje cca skoro 10 let. Navíc zahálka na stavebních úřadech (kde si ředitel úřadu hlídá vytíženost) rozhodně nehrozí. V tomto případě jste s těmi koryty, či lépe řečeno trafikami, totálně mimo.
Že by se blýskalo na lepší časy a rychlost řízení jako v Polsku, když se k tomu bude ještě slučovat EIA, UR a SP?
S dovolením bych se radši díval na Rakousko než na Polsko.
Tak hlavně co nejvíce dálnic, že. Strategií je zaplavit zemi auty, jak nám již zjevuje stávající hospodářská politika. Železnice se tam přidají slovně, aby to jako vypadalo. A pár reálně na ozdobu, možná. Kdepak širší součinnost…
Stavba dálnic získala absolutní přednost před rozvojem železniční infrastruktury. Tento přístup nejenže ignoruje rostoucí potřebu udržitelnějších a ekologičtějších dopravních řešení, ale také zanedbává obrovský potenciál, který železnice pro moderní společnost představují. Dálnice mohou být rychlým řešením pro automobilovou dopravu, ale co se týče kapacity, efektivity a ekologické udržitelnosti, nemohou se měřit s železnicemi. Navíc, nadměrná výstavba dálnic vede k zvýšené zátěži pro životní prostředí, ke zvyšování emisí a k urbanistickému rozptylu. Je na čase, abychom přehodnotili naše priority a dali větší důraz na rozvoj železnic, které jsou klíčem k efektivnější, rychlejší a šetrnější dopravě pro naši budoucnost. Ignorování tohoto aspektu… Číst vice »
A kde že v ČR probíhá ta nadměrná výstavba dálnic?
Oprava D1 přece 😀
To nevím, ale je evidentní, že ČR rozvíjí silnice a dálnice nesrovnatelně více, než železnici. Bohužel..
Jak se to vezme. Pokud se opravdu rozjedou stavby na VRT, tak to bude mít dost pozitivní příspěvek pro železnici. A jak ji chcete rozšiřovat ? Většina tratí prochází zástavbou a tam už se moc rozšiřovat nedá. Takový úsek mezi Prahou a Kolínem není moc kam rozšířit. A u místních tarí ty náklady na reko ztrácejí smysl.
Ono je to ve skutečnosti NEvezme. Nepostavilo se z nových tratí NIC – a pokud zůstane zase jen pokud. Počítají se výsledky, nikoli chiméry.
To je pravda. Ovšem jaké to má příčiny? Napadají mě následující; a netroufám si říct, která má jakou váhu a píšu je bez promyšleného pořadí a nechci soudit jejich legitimitu. a) silnice jsou politicky vděčnější; využívá je téměř každý, na rozdíl od železnice. b) pro výrobní sféru, přepravu zboží, je kvalitní silnice důležitější, než – taky kvalitní – železnice. Tu ocení bezprostředně pár velkých firem, silnice opět ocení všichni. c) sféra železnice – provoz, výstavba – je uzavřený a konzervativní svět, svazující sám sebe hromadou předpisů a omezení, omezenou konkurencí mezi dodavateli. Samozřejmě politici by se nad tyto přízemní „pravdy“… Číst vice »
A pak je tady ještě doprava potrubní, především vodovody a kanalizace, hned za tím plynovody. Docela důležité k přežití ve zdraví a bez nemocí.
Tahle infrastruktura se dá uložit do silnice, ale samotné potrubí lze silničním vozidlem nahradit jen velmi omezeně. Pro její servis je ale silniční doprava nezbytná a železnicí prakticky nenahraditelná.
A pokud jde o stavbu železnice, tak jídlo pro pracovníky a vyvezení stavební TOI TOI vlakem… tak si může František hrát na modelovém kolejišti.
Kdy vy z těch hovadin vyrostete…
Pokusím se jinak. Využívání železniceje do jisté míry v rukou všech. Pokud vlaky šetří životní prostředí, tak bych tady viděl docela velkou mezeru, a sice to, že naprosto chybí osvěta. Jak mají lidi vidět, že jde o dobrou věc, když nikde nedostanou vysvětlení, informaci? Vidím ale, že vůle od politiků nepřichází, ale proč by vlastnš ě byla, když jsme totálně závislí na výrobě aut. Začarovaný kruh.
To se tématicky posouváme někam jinam (původně se řešila vyšší politická priorita silnice vs. železnice), ale budiž. Vlak jistě může být environmentálně ohleduplnější (pokud to není vzduchovozič nebo kocour s jedním uhlákem). Ovšem o volbě dopravního prostředku rozhoduje celý soubor parametrů: kvalita služby (rychlost, pohodlí, nabídka spojů v čase), cena, přidaná hodnota (např. nemusím řešit parkování auta), vliv na životní prostředí. Každý pak jednotlivým parametrům dává svou individuální váhu, okořeněnou iracionálními touhami a pocity. Parametr životní prostředí může pro někoho být významný, jiného naopak vůbec nenapadne. Poukazováním na environmentální ohleduplnost železnice nenahradíme investice do kvality nabízené služby.
Jednoznačně platí za a). Protože silniční doprava generuje zaměstnanost v podobě návazných služeb a firem pracujících v uzavřené bublině motorismu od komponentů aut až po ty doplňkové služby. Je to tedy způsob řešení zaměstnanosti obyvatel – a tedy navýsost otázka politická.
Je zvláštní, že popisované vysvětlovali renomovaní ekonomové (s nimiž plně souhlasím) a tady za to dostali mým prostřednictvím tolik mínusů.
Porovnal, jak z kontextu vyplynulo, stavbu dálnic (např. za 50 let) se srovnatelnou výstavbou ekvivalentu nových dvoukolejných až čtyřkolejných (když vezmeme jízdní pruhy) železničních tratí.
Musíte vzít v potaz také ekonomické aspekty, kdy kdybychom neuvažovali daně z paliv je dnes silniční doprava (vztaženo k osobní dopravě, tak jsem byl schopný jednoduše dohledat data) pro stát levnější, cca 30-50 % ceny osobokilometru na železnici. Pokud budeme uvažovat výběr daně z PHM, dostáváme se někam k 15-20%.
Spočítat přesně by to bylo rozhodně zajímavé, ale množství dat je takové, že rozhodně nemám možnosti to ve volném čase dělat.
Železniční síť máme vybudovanou už skoro od monarchie. Dálniční síť nemáme dobudovanou ani 105 let po vzniku republiky. Železniční síť se nerozvíjí, protože je příliš rozsáhlá a stojí moc peněz a to přitom existují tratě, kde železniční doprava není ani ekologická, ani ekonomická, ani udrźitelná. Jenže se musí udržovat a lijí se do nich finance. Dokud nedojde k optimalizaci drážní infrastruktury, budeme to stále flikovat a na důležitá kapacitní spojení nebudou peníze.
K dálniční síti lze přirovnat spíše VRT, kde se ani nekoplo. Klasická silniční síť se přesto rozvíjí (obchvaty, přeložky, kruhové objezdy,…), kdežto železnice mají zastávky v polích a obcházejí sedlákovo pole na stejném místě jako před sto lety.
Silniční dopravu máme také vybudovanou hodně dávno. A modernizuje se, na rozdíl od železnice. Silnic je také hodně a porovnávat externality znamená, že silnice vyjde hůře. Zrušení lokálek a převedení dopravy na silnici nic nevyřeší, protože do lokálek ve srovnání s „důležitými kapacitními“ spojeními jde zcela marginální množství peněz, které často dosud končily na hlavní trati, ale byly vykázány na údržbu lokálky.
A kolik by se do lokálek muselo narvat, aby zvládly převzít byť jen 1/3 nákladů ? Tak aby to cílový zákazník nepoznal ani na čase, ani na penězích. A nemusel si pro to jezdit někam na nádraží.
Zkuste si projít výkony železniční dopravy. Různě dávno nebo jinde ve světě. Ta lokálka klidně může vygenerovat i ucelené vlaky, pokud tam je nakládka (myšleno v současné době kontejnery, které si vozidlo z vozu samo naloží a odveze až na tovární dvůr). Jenže ta tam už buď byla zrušena, nebo je na kamionu. A narvat by se muselo tolik, kolik třeba do souběžné silnice. A to se nerado slyší.
Za cenu silnice nepostavíte překladiště na každé zastávce. Zpevněný plochy vhodný pro opěrný nohy, koleje s dostatečnou délkou pro vagony, zaměstnance dráhy pro organizaci překládky. A dost vagonů a kontejnerů pro to, aby se s nima pozakrývaly všechny ty koleje navíc. A i stojící vagon generuje náklady. Navíc to stále neřeší ani cenu ani čas. Navíc se tím každej podnik zatěžuje vozidly a řidiči, kteří tam budou mimo rozvozu zbytečně stát. Nebo to bude vozit dráha v rámci služeb ? A mohl bych poprosit o odkaz na vozidlo/návěs, který si samo nabere kontejner z vagonu a legálně ho odveze po… Číst vice »
Zastávka nemá kolejové rozvětvení – nemožnost manipulace.
I stojící kamion generuje náklady.
Vozidla co umí naložit kontejner z vozu na sebe a také ho zpět vrátit byla už v době zlých komunistů – asi proto to nejde dnes.
Rozptyl na seřadišti sice vezme určitý čas, ovšem je levnější než úhrada externalit silniční dopravy.
Plně chápu váš lobbing za silnici, jen nechápu, proč se tolik bráníte odlehčení zátěže silnic, když i toto požaduje EU – a mají v tomto pravdu, protože do každého sídla železnice stejně nevede.
Letecká doprava roste, autobusová doprava funguje. Železnice bude mít význam, pokud vstupní náklady a čas bude přiměřený. Tedy pokud autobus stojí 15 milionů Kč a vagon 30 – 40 milionů Kč tak se při delší životnosti a většímu kilometrickemu oběhu vyplatí vagon. Pokud vagon stojí přes 60 milionů Kč viz. Comfortjet, tak už autobusy budou nákladově výhodnější.
K tomu si porovnejte čas tras Praha – Berlín/Mnichov/Vídeň a zjistíte, že i když autobusy jedou maximální rychlostí 100 km/hod, vlaky 160 km/hod tak časy jsou podobné. A s čekáním dvě hodiny na letišti je letadlo nejrychlejší.
To je ale jen takové házení s čísly, do těch nákladů vstupují dost i personální náklady (10 řidičů busu aby nahradili 1 comfortjet) a hlavně to, jestli chce tu linku někdo objednávat.
Zrovna využití železnice z Prahy do Berlína a Vídně v posledních letech dost roste, i přestože se jezdilo o hodinu déle přes Vysočinu. (Mnichov je smutný případ ale roste taky.) Samozřejmě je to na rozdíl od letadel a většiny busů vždy smíchané s vnitrostátní a úsekovou frekvencí.
Takže ty státy co vystavěli VRT, průkopníci Francouzi, byli a jsou naprostí idioti. Měli to nechat tak jak je a třepat se autobusy a létat na vnitru letadly.
Železnice prohrála u místní nákladní dopravy už dávno. Tam je bez šance. Osobní doprava se vyplatí jen u opravdu vytížených směrů, což většina lokálek nesplní. Kde má šanci a je to směr rozvoje, tak je dálková doprava. A to jak osobní, tak nákladní. Ty silnice okolo lokálek stejně musí být kvůli osobní /nákladní dopravě a IZS.
No jo, když oni vedou svatou válku proti čemukoliv nekolejovému a i tramvaj je považovaná za méněcennou rasu.
„oni“ je prosím kdo?
A komu prosím vadí i tramvaj? Tedy kromě NIMBYstům, těm vadí vše.
Nevim jestli mu vadí i tramvaj, ale diskutující František zde opakovaně píše řekl bych až hysterické texty o tom, jak je silniční doprava špatná a jediná správná je po železnici. Absolutně není schopný žádné diskuze nad ekonomikou a technickými aspekty provozu. Pro něj je označení šotouš ještě velmi slabé
Ale houby, vadí mu, že silnice má ve všem prioritu a nové koleje se nestavějí, včetně zásadních zvýšení rychlostí na těch stávajících.
Frantisek vede svatou válku proti všemu, co není na kolejích. A bez ohledu na to, jak nevýhodný by to bylo.
To vadí spoustě lidí, i mě i když využívám daleko více silnice než vlaky, tak vidím tu agónii na železnici. Ale daný diskutér je něco, co bych označil za extremistu. Bojuje zde proti silnicím kdykoliv, i když se článek železnice nijak netýká
A vy zas vedete svatou válku za silnici. To fakt nejste schopen přijmout tezi, že by se ty dva systémy dopravy měly vzájemně doplňovat?
Slučovat se bude pouze umístění a povolení stavby, což je možné už dneska.