Stavby dálnic a železnic bude od ledna řešit nový superúřad s více než stovkou lidí

Stavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jako druhá instance pak bude nový úřad odvolacím orgánem proti rozhodnutím krajských stavebních úřadů.

Česká republika bude mít od 1. ledna (reálně začne pracovat 2. ledna) nový úřad. Na základě nového stavební zákona vzniká pod ministerstvem dopravy Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), který bude řešit územní řízení a povolování staveb u nejdůležitější dopravní a energetické infrastruktury.

Do jeho působnosti budou v první instanci spadat takzvané vyhrazené stavby, což jsou dle zákona dálnice, železnice (kromě průmyslových a vleků), civilní letiště, energetické zdroje a sítě nad určitou kapacitu (všechny jaderné zdroje), produktovody nebo také stavby pro nakládání s výbušninami.

Jako druhá instance pak bude nový úřad odvolacím orgánem proti rozhodnutím krajských stavebních úřadů pro ostatní stavby dopravní a energetické infrastruktury. Od samospráv převezme také vyvlastňovací řízení a od krajských hygienických stanic posuzování ochrany veřejného zdraví u dopravních staveb.

„Vyřeší se tím mimo jiné problémy, které vznikaly, když klíčové stavby spadly do působnosti malého úřadu, který s nimi neměl žádné zkušenosti, ani neměl na takto náročnou agendu kapacitu,“ řekl deníku Zdopravy.cz ministr dopravy Martin Kupka. Výsledkem tak má být rychlejší a kvalitnější příprava nejdůležitějších staveb.

Nový centrální úřad má disponovat odborníky, kteří se na velké stavby specializují. Podle Kupky je personálně zajištěn, i když další lidi stále shání. Na svých stránkách nabízí aktuálně 15 služebních míst, například specialisty vyvlastňovacích a stavebních řízení. Dle zveřejněné organizační struktury dá práci 108 lidem, z toho 96 ve služebním poměru a 12 v pracovním poměru.

Tagy dálnice Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) Ministerstvo dopravy
78 komentářů