Stavba úpatního tunelu Semmering je po osmi letech v polovině
Stavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/Ebner
Společnost ÖBB-Infrastruktur se pochlubila pokrokem při stavbě nového úpatního tunelu Semmering. Práce pokračují, i když v důsledku koronavirové krize váznou
Rakušáci a Švýcaři mají jednu výhodu – žijou tam Rakušáci a Švýcaři… U nás se celý vládní aparát a půlka obyvatel ve stavu jeho zaměstnanců stará hlavně o blaho jednoho estébáka, aby mu bylo líp :- (
Česká realita. Ústí nad Orlicí – Choceň snad v roce 2032. Tunel směr Beroun neznámo, úpatní tunel pod Jablunkovským průsmykem neznámo. O výstavbě dálnic směrem k rakouským hranicím radši pomlčet. Jsme jiná liga.
O tunelu v Jablunkove ani nevim, ale vyborne by se tam hodil a to by pak Slovaci mohli postavit tunel, ktery by vyustil kousek pred Cadcou. Koridor do Karvine ma byt letos hotovy. Spise by me zajimalo, zda se zacne stavet tunel v Hranicich smerem na Valasske Mezirici a pak za Vsetinem. Tahle trat se mela stat koridorovou smerem na Slovensko, protoze se za Ostravou smerem na Karvinou diky vyraznemu poddolovani nepodari trat zrychlit na vice jak 100kmh.
Ten tunel u Hranic nevyšel ekonomicky, takže se s vysokou pravděpodobností stavět nebude.
Myslim, ze kdybychom delali posudky pro rakusany, tak jim nic ekonomicky nevyjde a jezdi po starych mozna nekterych opravenych tratich,… a to maji mene obyvatel nez my,…
Vzhledem k současné ceně uhlí, která je na jedné pětině až třetině ceny z doby před pěti lety a zavírání dalších dolů (Darkov) se dá předpokládat brzký konec těžby i na zbývajících dolech (ČSA, ČSM). Doznívání poklesů se zpravidla uvažuje 10 let. Nedá se tedy vyloučit, že například v roce 2030 bude možno část poddolovaného úseku zrychlit a do roku 2035 zrušit omezení zcela minimálně na rychlosti, které neomezují nákladní vlaky.
Už před deseti lety se čekala brzká stabilizace Sakmarova údolí (netěží se tam už dávno). Realita je poněkud jiná.
Jablunkov basic tunel? Kde, kdy? Máte alespoň křídové papíry?
Mě by jen zajímalo, jak jen to v tom Rakousku dělají, že dokážou eliminovat ty svoje zelené iniciativce, a to i přesto, že Rakousko myslí hodně zeleně a jistě při svých stavbách, ať už je to výstavba tratí nebo dálnic, přijde o domeček nejeden křeček či žabka. U nás pokládám výstavbu infrastruktury za národní ostudu, zejména tempo a někdy jak tempo, tak hlavně kvalitu.
Myslím, že úlohu „zelených iniciativců“ při zdržování železničních staveb silně přeceňujete.
Důvody, proč u nás probíhá příprava železničních staveb pomalu, jsou zcela jiné. Nebo vás napadá nějaké klíčová stavba, kterou někdo takový zdržuje?
Jaké jsou tedy u nás důvody? Proč nějaká rodina, nebo spolek má co mluvit do důležitých staveb na železnici? Viz hospoda na trati do Střelic, majitel ji má na drážním pozemku, tak jak může mít právo podat odvolání? Nemá tam co dělat.
Politická nevůle a neschopnost a neochota úředníků překonávat své vlastní byrokratické překážky.
Ostatně pokud by byla pravda, to, co říkáte, tak to máme spousty sporů okolo připrav staveb VRT – ale ono není nic. Protože se žádná příprava ani nerozjela, politici jen žvaní.
A „hospoda na trati do Střelic“? O NIMBYstech jsme nemluvili. Mluvili jsme o „zelených iniciativcích“. NIMBYsty tu samzoejmě máme, např. podél tratě Praha-Kladno nebo v údolí Berounky.
Ad „nějaká rodina, nebo spolek má co mluvit do důležitých staveb na železnici“ – jednak jsem přesvědčen, že veřejnost má co mluvit do plánů státu někde něco stavět. A stát si musí svůj plán obhájit. A tak to dělá v zahraničí: OBHAJUJE a DISKUTUJE s lidmi a spolky, a na základě zpětné vazby pak třeba pozmění plán. Pak je o dost méně kverulantů. Zato u nás úřad narýsuje čáru na mapu a přes to nejede vlak. Proto se někdy lidé brání tak jak se brání..
A pak ten vlak právě nejede 😀
No, je to přesně tak… Kromě toho, ukažte mi ekologického aktivistu, který je proti železnici…
Sám jste si odpověděl, myslí trasují a projektují rozumně a zeleně a hledají kompromisy , čímž předem eliminují zbytečné střety s ochranou přírody a místními obyvateli.
Kvuli zelenym se nikdy zadna stavba vylozene nezastavila. Vyjimkou jsou prodlouzena Rudna ( to byla objedmavka byvaleho starosty), ci dalnice na Slovensko pres Frystak. Zeleni maji dost vecne pripominky a to je podle me naprosto v poradku. Pokud jste nepochopili jak se dela politika, tak vzdy je potreba oznacit a najit zloduchy. Pak byt konzistentni v nalapekovani a tvrzeni, proc to nejde kdyz my se tak snazime a my to pro vas chceme vsechno udelat, ale ono to nejde, protohe to prave oni ( at to jsou zelezeni, nebo rudi, ci fialovi) nam v tom brani. Misto toho aby rekli,… Číst vice »
Prodloužená Rudná byli NIMBYsti, ne zelení.
Ja jsem zaslechl, ze tam byl umele vysazeny krtek. Ale treba to byly pouze blaboly.
Mezitím, co se v ČR budou malovat VRT tratě a dalnice a plánovat zahájení na +2030….
Česká infrastruktura,ať už železniční či dopravní komunikace je prostě tragická.
Tak za posledních 30 let se ty dálnice pohly. Už máme 3 do zahraničí, když nebudu počítat tu do Bratislavy. A když chce soukromík vyjet s vlakem do zahraničí, tak už na strojvedoucího pohraničníci nestřílejí ostrýma. Už to není protistátní činnost trestaná smrtí.
Pohlo se to, to ano, ale neni to za 30 let malo? Ted bedujete a kvitujete, ale ze jsme staveli nejdrazsi dalnice v Evrope, tu uz nikdo nerekne. Evropske dotace jsem si nechali rozkrast minulou garniturou a ta nova neni lepsi i kdyz se stavi levneji a tvrdi jak je nejlepsi. Mam interni informace, ze se stavi s 20-30% cistym ziskem pro firmu. To znamana z celeho fondu SFDI, aktualne cca 110mld nekdo vydela 25mld a to neni malo. U takto velkych zakazek a hlavne po vyhrani souteze (maji jistou praci na 2-4 roky) by se melo podle me kalkulovat… Číst vice »
To je spíš o schopnosti státu plynule připravovat a soutěžit. Když v krizi nebyly zakázky, soutěžilo se téměř s nulovou marží, jen aby byla práce pro lidi a když je teď zakázek tolik, že nestíhají, kompenzují si to a započítají si i případné pokuty za nestíhání.
Pak už zanikne to současné kouzlo Semmeringu, kdy lze z jedné vyhlídky sledovat hned několik vlaků najednou v různých nadmořských výškách trati… Ta sice zůstane zachována, ale jen pro regionální provoz, tedy vlak projede jednou za hodinu a k tomu ten stejný. I když už nyní je to taové jednotvárné – samý Railjet… Pár střípků z provozu o jednom loňském víkendu…
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Semmering/
Koleje a viadukty atd. tam zůstanou. Provoz také, takže udělat si fotku vlaku na viaduktu půjde.
Bude sice „škoda“, že pár vychytaných fotek s více vlaky zaráz už vyfotit nepůjde, ale to velké zrychlení a zkapacitnění trati je přece jen násobně větší přínos 😉
No tak to je jasné, myslím to samozřejmě skutečně jen a pouze z toho „šotoušského“ pohledu. Ten další pohled je jednoznačně souhlasný, protože jak Semmering tunnel, tak Koralmbahn je přesně to, kudy by se měla železnice ubírat… Naopak je chvályhodné, že stará trať zůstane zachována, a to nejen pro regionální provoz, ale i pro případ mimořádností a výluk provozu v tunelu…. Srovnání s Ejpovicemi se přímo nabízí…
… a Semmeringbahn je zapsaná na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Takové věci se nebourají nikde na světě (až na Drážďany), kromě toho, Rakušáci ze svého historického dědictví žít umí :). Přesunutí dálkového provozu povede jenom k tomu, že tam bude jezdit víc vyhlídkových vlaků…
Na podzim jsem v rámci šmejdějí po zajívavostech trati na Semmeringu (podívat se na současný provoz, než ho svedou do tunelu) navštívil i infobox ke stavbě basisitunelu u východního portálu poblíž Gloggnitz. Velice precizní presentace a propagace stavby…
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Infobox_Semmering_Basis_tunnel_u_vychodniho_portalu_tunelu_u_Glognitz/
V létě jsem se na té stavbě Koralmbahn byl při přííležitosti cesty na dovolenou podívat. V přiložené fotogalerii je úsek poblíž jezera Klopeiner see poblíž Klagenfurtu. Stačí jim tam jen položit koleje. Nespěchají ale, protože stejně musí počkat na Koralmtunel. Jinak se trať zprovoznit nedá…
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Koralmbahn_Graz_-_Klagenfurt_v_okoli_Kuhnsdorfu_2019/
Veď my to robíme najlepše, svet se může od nás učiť a sme skvělí. Je ale pravda, že za posledních 30 let se toho na naši železnici neudálo bohužel nic zásadního,ať tomu velel Vašek nebo Bureš. Chtělo by to koncepci na mnoho let dopředu a ať se jí řídí ti u moci.
Aha. Tak jestli jste nepostřehl rozdíl železnice mezi rokem 1989 a dneškem, tak nevím, co vám poradit…
Pozor, ironie. To ano, jenom rekonstrukce. Nové spojení, taková oprava Hrabovky. Stejně jako ta oprava u Plzně, nic to nepřineslo. No a 160 km/h se tady běžně jezdilo už předtím. Stejně jako se v roce 1989 jezdilo elektricky z Brna do Ostravy. No a dvě kole do Budějovic vlastně byly taky skoro v celé délce, nejen po Benešov. Jízdní doba z Ostravy do Prahy je stále stejná. A už se nedá dojet vlakem do Koryčan ani do Baťovky v Ratíškovicích.
Konec ironie.
No…, a teď bychom se mohli ironicky podívat co za 30 let zmákli ti na jih od Drassenhofenu?
Každá věc se musí u nás soutěžit a to bere strašně moc času….Rakousko staví a staví…u nás se musí soutěžit kdo dodá odpadkový koš….jak smutné
Máte pocit, že v Rakousku se nesoutěží?
A proč ono „soutěžení o veřejnou zakázku“ způsobuje, že u nás jsme ani se soutěžemi na výstavbu VRT nezačali?
Kdyby se nesoutěžilo, tak se všechny zakázky rozkradou. Ono bohatě stačí, jak se manipuluje dneska, natož když by byla cesta úplně volná.
A ještě ten odpadkový koš stojí 10x víc než normální cena
V roce 1990 říkali soudruh Klaus a ta jeho „privatizační“ klika, že Rakousko doženeme ekonomicky do deseti let.
O třicet roků později jsou ale Rakušáci o nějakých dvacet let před námi a přesto stále to bratrstvo z Prognostického ústavu podporuje a volí více než polovina Česka!
Jsem opravdu rád, že naprostou většinu daní platím v zahraničí….
Není v tom článku chyba v té rychlosti ? Na webu se vždycky píše o dvou – jedna je maximální (návrhová) a druhá pak provozní – a zatímco ta návrhová bývá jednotně V = 250 km/h, tak ta provozní tak V = 230/220 km/h – viz níže
https://en.wikipedia.org/wiki/Semmering_Base_Tunnel
https://www.railway-technology.com/projects/semmering-base-tunnel/
Ja proste nevim ale mam obavy ze cena za tuhle stavbu je tak obrovska ze se to nemuze nikdy vratit
Ta stavba má životnost přes století. Tímhle stylem bychom dneska jezdili koňmo. Rozhodně lepší tohle, než koblihové úplatky.
Tam staví v náročném terénu na 250 km/h a u nás se v o mnoho jednoduším buduje na 160 km/h.
Jo protože u nás se už x let nedělala žádná pořádná novostavba.
Tak si představte vlak plný lidí a každému z nich to ušetří půl hodiny. Nebo ty tunely v Norsku, co se staví skrz fjordy pro pár tisíc lidí, se taky nikdy finančně nevrátí.
Ne, nezaplatí… Někde si matně z minula vybavuji, že švýcarská vláda dělala referendum o výstavbě nového Gotthardu a Lotschbergu, s tím, že bude muset navýšit na nějakou složku v daňové soustavě vyšší daň, a že cena za tunelovou soustavu bude tak vysoká, že není šance aby se rozumně vyplatila. Z pohledu pozitivních externalit však hodila na druhou stranu vah zachování životního prostředí, obecné ulehčení území Švýcarské konfederace a zvýšení mobility. A švýcaři na to kývli. No ale…, stejně by mohla SŽDC brnknout do Ženevy, jestli by nám nedali adresy firem, kteří jim to kutali… (mírný postesk).
Kutal to nadnárodní koncern Hochtief a asi desítka lokálních firem.
Akorát bez švýcarských obyvatel nám tu referendum neprojde…
Ani jim nedelaji problem dlouhe tunely na 230km/h a viadukty… jen my mame vsude samy problem,…
Problem je Skoda ma technologie na to aby vlaky jezdil 200km/h, mozna max 230 km/h. Ale nad tuto rychlost uz aerodynamika funguje jinak. Viz problemy s podtalkovymi dvermi pro DB. Zajimalo by me proc tento problem nevyresi plzenaci v kooperaci se Transtechem, ktery ma zkusenosti s rychlosti 200kmh.
Pane, ale my se tu bavíme o infrastruktuře…Budíček!
Jenze kdyz vystavbu rychle infrastruktury brzdi lokalni strojirenska firma, ktera nema na tuhle rychlost co nabidnout, tak se bavime o tom, proc vse stavime na vmax 160, potazno 200kmh.
Vysvětlete, jak a čím to brzdí!
Jinak nás tu jen krmíte bludama.
Kde je dané, že by tam měli jezdit vozy (jednotky) jen z této továrny? Třeba pro začátek by tam mohlo jezdit i Pendolino a Railjet, a ty jsou z jiné továrny, nebo chcete říci, že Alstom (Bombardier) a Siemens taky lobují za pomalou trať?
Ach jo… Je to parada no, kez by i u nas uz vzikalo neco podobneho,…
Mohlo, jenže dokud nebyl ŽESNAD a neignorovala se tak nákladka, nemohlo to vyjít. Tunel Praha-Beroun je 2045 reálný. Mohl být o 10-15 let dřív, kdyby se bylo chtělo…
Děkujeme za důvěru. Je fakt, že jsme přispěli k ekonomice tunelu Praha-Beroun asi podstatnou měrou. Obecně platí, že bez započtení přínosu nákladní dopravy nemohou žádné tunely vyjít ani omylem.
I tak je to dost zarazejici, s touhle bychom nikdy nemohli postavit VRT trat s tunely, protoze to nevyjde, ale v zahranici to vychazi… Je jasne, ze tunely v desitkach km, nema smysl stavet ciste na osobku,… ale u nas nevychazeji i tunely do 10km…
V květnu 2016 jsme úplně náhodou narazili na den otevřených dveří v Gloggnitzu. Dalo se jít do tunelu podívat.
A navíc bylo občerstvení pro návštěvníky zdarma. 🙂
Já jsem tam byl předloni na podzim s delegací tenkrát SŽDC, prošli jsme všechny tři úpatní tunely – Semmering, Koralm a Brenner, fakt zážitek. A díky těm dvěma tunelům na Südbahn potrvá cesta z Vídně do Benátek 4.5 hod.
Sorry, neberte to osobně, ale občerstvení zdarma je dost často to jediný, co Čechy zajímá. Pak se divíme, proč to tady tak vypadá.
Někde vesele staví koridory pod Alpami, někde se vede polemika o trati na letiště.
Achjo.
Přesně, stačí se podívat jak je přípojené letiště ve Vídni, Curychu atd.
A tam vedou na obě letiště VRT, o čemž se vede polemika?
O trati z Masaryčky na Kladno je snad rozhodnuto, a o zakruhování tratě na letišti by bylo taky vhodné rozhodnout kladně.
CDG nebno Frankfurt to je jedno.
žádný přestup – přímý spoj. A ještě na jiné nádraží.
Koukám, že jsem si nevšiml toho atd.
Jinak u těhlech nádraží bych řekl, že jsou po cestě – ten Frankfurt, a CDG je na spojce VRT.
To samé Amsterdam, Brusel.
Vzhledem k Alpám jim toho moc nezbývá, než kopat dlouhé tunely.
Vzhledem k tomu ze na koridorovych tratich vic nez par promile stoupani stejne mit nemuzete, pokud chcete vyuzivat plne delky nakladnich vlaku, tak pak zjistitite, ze je uplne jedno jestli jste v Alpach nebo u nas na Vrchovine, pokud ma byt trat soucasne i rychla. Druha varianta, ktere se bohuzel u nas drzime jak ho… kosile je, ze kazdy kopec omotate trati 2x dokola, takze ve vysledku je trat rychlostne pomala a jeste dlouha a proto take v zadnem smeru u nas neni co se tyce jizdni doby zeleznice konkurenceschopna. POkud nezacneme na koridorech masivne stavet tunely a trate rovnat… Číst vice »
Tak dlouhý tunely (okolo 25km) budou pod Krušnými horami a pak na výjezdu z Prahy do Berouna. Dál nic nevidím. Možná tak NS2, ale to bude takové maskované metro s železniční technologií.
Masivně stavět tunely ano, ale nemyslím si, že budou muset být tak dlouhé jako je Koralm, Semmering a Brenner.
Tak samozrejme ze neni nutne stavet nutne tak dlouhe tunely, ale stavejme je tam a o takove delce aby neklesla maximalni rychlost a nejlepe trasovani bylo provedeno v nejakem budoucim vyhledu a kontextu, protoze ten tunel bude slouzit klidne dalsich 100 let.
Někde se dělá a někde se tlachá. 😀
oni ty polemiky vedli taky. dlouha desetileti. fakt to neni tak, ze v roce 2011 se piorve objevila myslenka “postavime tunel” a v 2012 zacali kutat.
procesy techto staveb (diskuse, pindani, polemiky) tam zhusta zacinaly v dobe, kdy u nas se jeste chodivalo na prvniho maje povinne s mavatky .
nam toto obdobi chybi a tak jen dohanime, co se da
Já z toho prostě brečím když to tak hezky jde jen o pár km za našimi hranicemi.
Halt jsme neměli to Rakousko bourat 😉
Anebo chtít, ať nás osvobodí Američané, a ne SSSR. Protože do 2.světové války jsme byli hospodářsky před Rakouskem.
Poděkujme komunistům a našim ruským bratrům..
(není to tak černobílé, určitě těch faktorů je více, ale tento beru za největší)
Hospodářsky jsme před Rakouskem nebyli, viz např. https://byznys.ihned.cz/c1-65880470-cesi-nebyli-vzdy-chudaky-evropy-podivejte-se-do-dob-kdy-se-ekonomicky-vyrovnali-norum-rakusanum-a-valcovali-finy
Ale byli jsme blízko…
Jinak souhlas.
Jako ze brecis protoze tam maji Alpy nebo co?
Ja spis brecim, kdyz slysim nase nektere politiky a lobbisty a sotouse a lidove nazory, ze novostavba pod 300km/h je pry trapas.
V Rakousku stavi „jen“ na 230-250 a nikomu to jako trapas nepřijde.
Kezby se u mas stavelo na rychlosti 230 -250 kmh. Ale pro Rakousko to je pochopitelna rychlost, vzdyt je to hornata zeme. My mame tech kopcu taky dost, ale nejsou dlouhe, takze bychom meli stavet tunely a mosty pres udoli. Konstrukcne trati na 200, nebo 250 kmh nemuze stat v zasadne 2x ci 3x vice. Je to jako hlava 22 a jeden se vymlouva na druheho. Za me je duvod jasny, Skoda je regionalni vyrobce a snazi se udrzet co nejvetsi podil na trhu. Krasne to slo vydet jak byli vztekli kdyz i 2. soutezi novych tramvaji v Ostrave vyhral… Číst vice »
A jakou si představujete systémovou jízdní dobu mezi Prahou a Brnem při přibližné vzdálenosti 220km (konveční trať + VRT)? Myslíte si, že by se to dalo s maximální rychlostí 250 stihnout za hodinu?
Ja se nebavim o rychlosti 250kmh pro nove trate, vzdyt Rakusaci je stavi na tuhle rychlost v upravene stope te stavajicii, nebo velkou upravou stavajici.
VRT Praha – Brno ma byt uplne v podstate na zelene louce a tam nevidim duvod proc by se nepostavili koleje na 400kmh – takhle to delaji Nemci a tvdi aktualne pozadavek na takovou rychlost nemame, ale kdyz se stavi je levnejsi ji postavit rovnou na vyssi, nez koleje nasledne upravovat.
Tak se probuďte. Žádná VRT Praha-Brno nebude, netěšte se zbytečně.
Co víte? Proč by neměla být?
Chápu, když odpovíte, že do toho politici hodí vidle…
Je to presne proto, VRT proste neni politicke tema, ktere by prineslo nejake body. Vetsiny obyvatel se domniva, ze se jich stejne netyka, protoze stanice u nich nebude a jeste vetsi cast v tom vidi nebezpeci, ze jim za vsi vyroste nejake betonove monstrum, ze ktereho oni sami nebudou, krome hluku a narusene krajiny, zhola nic.
Taky jsem se ptal „Tady na Moravě“ na rychlost 250…
Důvod proč to stavět směrově Praha – Brno 400 možná chápu, ale chtěl bych k tomu i vidět nějakou dynamickou křivku typu rozjezd, jízda rychlostí 400 a brzda. K tomu nějaké energetické výpočty, zda na těch cca 220km se vůbec vyplatí pálit elektriku pro několik minut úspory. Proto se ptám i na systémovou jízdní dobu? Jaký bude rozdíl, když bud maximum „jen“ 360?
Ta mantra maximalni rychlosti je jeden velky omyl. Usek Praha-Brno nebude delsi nez 200 km, takze rozdil jizdni doby mezi rekneme 320-360- ale i tech 400 neni nijak zasadni a pritom rostou dramaticky energeticke naroky a naroky na revize trati a vozidel. Tohle pochopili snad jedini Japonci u shinkansenu, ktery vice nez 320 take nejezdi. Vtim spociva v tom, ze ale jezdi kazdych par minut ! Co je vam platne, ze pojedete do Brna 400 km/h kdyz byste na ten vlak musel v Praze treba i jenim 15-20 minut cekat. Mnohem mnohem efektivnejsi je drzet se ekonomicky osvedcene rychlosti 300-320… Číst vice »
Souhlasim tohle dava smysl jezdit konstantne ve vyssi frekvenci a rychlosti 300-320kmh. ICE4 maji max 250kmh pry kvuli tomu, ze se bourili masinfirove, protoze jich bylo potreba vyrazne mene kdyby vlaky zacaly jezdit rychleji. I Svycasrke drahy zaznamenaly vyrazny narust cestijicich, kdyz zvysili takt na 15 min.