Stavba obchvatu Českých Budějovic na D3 se prodraží až o miliardu

Stavba D3 kolem Českých Budějovic. Foto: Ministerstvo dopravyStavba D3 kolem Českých Budějovic. Foto: Ministerstvo dopravy

Obchvat bude hotový do konce roku 2024, fungovat by měl od ledna 2025. Původní termín otevření byl září 2022.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
James

Škoda, že toto zdražení přeruší další akce v kraji. Stavba obchvatu Dasného(na I/20)a Češnovice se zastaví, protože stát šetří.

Pepa

Takže x let zpoždění a místo toho aby stát ušetřil za nedodržení termínu zatím o miliardu jeste víc…..

Lysimachia

Pragoprojekt+Metroprojekt, zaručená jistota kvality projektu.

Vladimír

Jestli byl chybný projekt, tak by měla rozdíl doplatit firma, která tunel projektovala.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

2030 Praha – Tábor? Takový optimista snad nikdo není. 2030 budeme rádi za začátek stavby.

Georg

to by snad nevyslo ani kdyby tam stavebnici nabehli zitra. navic jsou tam geologicky dost riskantni stavby.
asi dobre vi, ze roku 2030 uz tam sedet nebude…

Jiří Kocurek

Vyšlo, ale museli by fakt nabehnout už zítra a začít tím nesložitějším. A postupně rozjíždět méně náročné úseky stylem všecko sém!

Pepa

Dostavet D4 z Písku do Budějovic a vylepšit silnici 1/19 mezi Táborem a Lety

Patrik

Dálnice někde u hranic s Rakouskem je jistě ok, ale nejdůležitější úsek D3 od D0 okolo Jílového směrem na Maršovice a k Táboru se stále nestaví, což devastuje Posázaví u Ctyrkol, Čerčan, Poříčí nad Sázavou a Mrače a vytváří špunt přes Benešov. Nejdůležitější je začít stavět a postavit konečně D3 z Prahy do Tábora !!!

Dalnice

Alternativa D3 a posazavsky chatari pilne sypou pisek do soukoli. Nejakej jouda z Jiloveho, který každý den dojizdi do Prahy do práce a prazskej chatar, který každý vikend jezdi na chatu k Sazave samozrejme chce dalnici ale ne kolem jeho chaloupky…

Vojtech

Nikdy, vypěstoval jsme si sami 400000 NIMBYstu z jižní části Prahy a okolí a postaráme se o to, any toto obludáriu tu nikdy nebylo. Když se všechny dálnice staví podle Hitlerovým plánu, proč nemůže D3 uhnout k D4 a někde u toho Jiloveho se sejít.

Ivan_pha

Nemají inflační doložku? Jejich problém, aneb riziko podnikání.

Vícepráce kvůli špatnému projektu? Tam ať to projektant zaplatí!

Na druhou stranu, kdyby stavbaři na stavbě skončili a hledal se jiný dodavatel, ve výsledku by to vyšlo jistě na více než 1mld v součtu. Proto se snaží dohodnout…

Georg

ivane nemel by ses poustet do uvah presahujicich tvoje zkusenosti a mentalni horizont. pusobi to pak komicky.

Démon

Všichni ví, že za to může projektant, ale nikdo o tom nemluví. Záhada 🙂

noerf

Tak podle původního plánu tam měl být násyp, pak zářez a nakonec tunel. Takže předpokládám, že problém bude v nedostatečném geologickem průzkumu, který s tunelem nepočítal a projektanti navrhly obecně rakouskou metodu, která je pro toto podloží nevhodná.

Pako

Jak vypadá rakouská metoda pro hloubený tunel?

Ondra K.

Tohle bez znalosti podrobností těžko soudit. Klidně tam mohl být i nějaký zásah ze strany investora třeba v podobě odmítnutí dodatečného geologického průzkumu nebo tlaku na použití konkrétní technologie. Fakt těžko říct.

Michael

Jestli bude středočeská část do r. 30, tak posílám na ŘSD litr domácího kalvadosu!

Otakar

V klidu si jej vypijte, nebude.

mgr.pavel

„ŘSD a ministerstvo dopravy přitom opakovaně odmítly říci, kdo za něj nese odpovědnost.“

A to je ten problém. Takovýmto přístupem si tu stejnou chybu příště zopakujeme.

Nevadí, že se chyba stala.Vadí, když se z ní nepoučíme.

Hajnej

Problémem naopak je, když někdo chce určit viníka za každou cenu. Vzniká tím totiž riziko, že jakákoliv změna oproti dřívějšku bude chápána jako přiznání viny, takže se každý zakope na původních pozicích a konečným důsledkem nebude žádné poučení, ale … to zopakování.

Kebab

Pardon, ale u miliardové škody je zjištění a potrestání viníka jednoznačně na místě.

Spicer

Ono je to právě naopak, Hochtief se poučil a proto prokázal nevhodnost daného původního projektu. Otázkou je, zda to měl dělat Hochtief, což samozřejmě neměl. Na druhou stranu je diskutabilní, zda neměl být vyloučen, neboť odmítl stavět dle schváleného projektu. Šel s kůží na trh a prosadil něco bezpečnějšího, snazšího na stavbu, byť asi dražšího.

Jan

2,5 roku zpoždění a miliardička příplateček? Ten kdo za ŘSD dojednal tu smlouvu musí být hodně pružný člověk…

noerf

Špatné podklady, projekt přepracovával dodavatel během stavby.
Druhá věc je, zda-li smlouva, která neobsahuje inflační doložku není problém dodavatele, který odběratele nemusí zajímat.

bkv

> není problém dodavatele
Ne není to problém dodavatele. Stavba měla být dokončena v roce 2022. Pokud by změna projektu investorem měla být problém dodavatele, určitě by buď stavěl dle původního projektu anebo by na stavbě už nebyl.

Pako

V případě prudkého zdražení stavebního materiálu a energií jsou jen 2 možnosti:
1) Dodavatel okamžitě odstoupí od smlouvy a bude se konzervovat a měsíce a roky soutěžit nový dodavatel za opravdu hodně větší peníze.
2) Dodavatel se s objednatelem dohodnou na oboustranně snesitelné kompenzaci a stavba jede dál.
Za mne jednoznačně volba 2) je lepší.

Nemanic

Tak pokud dodavatel odstoupí od smlouvy, tak by měl zaplatit penále. K čemu pak taková smlouva je? Nebo když by ty konstrukce naopak zlevnily, tak by tu úsporu dodavatel vrátil státu? To asi těžko.

Jiná věc samozřejmě je, že ke zdržení nedošlo vinou dodavatele, ale kvůli nepoužitelnému projektu tunelu. Proto v tomto konkrétním případě je nějaké vyjití vstříc s kompenzací zvýšených nákladů namístě. Ale obecně by se tak dít automaticky nemělo.

Elvis

Tak odhadovaná cena stavby D3 0310/II a D3 0310/I byla 5,95 + 6,87 mld = 12,82 mld. Vysoutěženo za 5,80 + 5,28 mld = 11,12 mld. Což je rozdíl 1,74 mld. Po odečtení vícenákladů 1 mld, je to stále + 0,74 mld pro stát. Na to, že se kvůli geologii měnila technologie výstavby, my to jako takový průšvih nepřipadá.

Filias

Největší průšvih je akceptace stavby samotného tunelu.

Hajnej

…kterýžto průšvih je ovšem odvracením ještě většího průšvihu, že se nepostaví vůbec nic, protože to přes okolní obce neprojde.

Pako

Samozřejmě. Tady je každý hned projektant a trasér jedna radost. Přitom VŠŽ maximálně.

Ondra K.

Ne nadarmo se říká, že silnicím rozumí každý kdo má řidičák a železnici každý kdo jel někdy vlakem.

Kebab

Právu každý, kdo si dohledal paragraf, medicíně každý, kdo použil Google a takovému školství dokonce úplně každý, protože povinná školní docházka 😀

Dantex

Nevěřím tomu, že Hochtief utratil navíc 800 mil kvůli změnám v projektu aniž by měl smluvně zajištěno, že dostane zaplaceno. To by žádný svéprávný ředitel firmy neudělal.

Tunel Pohůrka = Všechno špatně

Je velká chyba že tam místo nesmyslného tunelu není zářez. Tunel stavbu prodlužuje a prodražuje a ještě tam předpokládám bude nižší rychlost než 130 km/h takže bude i zdržovat provoz 🙁

Za to, že se v českých tunelech jezdí krokem, ty tunely nemůžou. Jak jinak chcete protáhnout dálnici územím určeným k obytné zástavbě?

Ještě že to nevědí Holanďané.

Dalnice

Zarez tam mel byt ale mistni zastupitel Frantisek Jelen tam vyrval tunel. Cili tunel pod udolim je dusledek jednani mistniho dobrosera. Bohuzel se toho pruseru nedozil.

Jiří Schenk

No dobře a to ten Jelen prosadil úplně sám, ostatním zastupitelům ta hloupost byla fuk?

pavonel

Kdyby jenom zastupitel. On byl i developer a toto bylo takové jako jeho území, takže i proto tunel. Samozřejmě, že se tam podcenily hydrogelogické poměry. Otázkou ovšem je, jak by vzhledem právě k těmto poměrům dopadl zářez. Řešení by bývalo bylo vedení po povrchu, jenže jsou tam obydlené oblasti (ano, i domy, co stavěl pan Jelen) a pouze protihlukové stěny jaksi neprošly. Na druhou stranu se tam děje to, co je trend. U obydlených oblastí dostávat dálnice pod zem. Nicméně takhle v ČB díky zdržení zažíváme pořád stále ještě denodenně dopravní peklo.

Pako

Dopravní peklo v ČB je odvar pekla v Praze. Ta vaše hodinka dopoledne a hodinka odpoledne zácpy je směšná. A to se vám ještě nelepí na průtah aktívisti.

Frantisek

A dálnice to vyřeší jak? Přidá další cílovou zátěž. To chcete. 🙂 Tak hlavně, že se ‚vyžehlil‘ železniční koridor od Benešova na jih, zatímco rychlá trasa z Brna přes Benešov do Prahy (paralelní k dálnici) byla přeložena do směru od Kolína. Nu, asi aby ‚vyšla‘ ta D3 Posázavím, pokud by to tedy někdy někdo posuzoval.

pavonel

Já tady nechci řešit, kde jsou větší kolony. Samozřejmě v Praze to bude horší úměrně velikosti města, ale v ČB je veškerý tranzit vedený městem, cca 1 km od centra. Určitě nejde o 2 hodiny denně. Největší brzdou je kruhový objezd u Litvínovic, to se projevuje až na Dlouhou louku, nový kruháč u Boršova, odbočka z Nádražní do Generály Píky, kde z celého 2 pruhu v jednom směru tranzitu přes ČB je na pár desítek metrů 1 pruh. A tohle vše už počítalo s postavenou dálnicí jako tranzitním obchvatem S-J. K tomu dlouhodobé uzavírky kvůli stavbě dálnice….takže s tou Prahou… Číst vice »

Lord Pitzbudka

strasne zdrzeni, ze ze 130 zpomalite na 80.

to budou doslova hodiny.

Leos

Příšerné zdržení: 45 sekund místo 27! (délka 1 km)

Luboš Beneš

a teď krát počet aut….a litry benzinu na znovurozjetí.. prostě bio

Hajnej

Litry na znovurozjetí jsou potřeba jen v případě, kdy se snížení rychlosti na 100 (u nového tunelu už 80 neočekávám) dosahuje brzděním. A tomu se (s výjimkou snížení pod spádem) dá předejít tím, že se při řízení myslí trochu dopředu…

Pavel B.

Jde hlavně o zbytečné narušení plynulosti. A zdržení bude i několik hodin, když někdo, kdo si reguluje klimatizaci nebo cokoli jiného na debilním displeji přehlédne, že auto před ním zpomalilo a napálí to do něj.

Georg

jiste, hovado nevenujici se rizeni je univerzalni argument proti jakemukoliv omezeni rychlosti.
mozna by se mela zrusit i padesatka na vjezdu do obce. co kdyby se nekdo zrovna skrabal na koulich a zpusobil by nehodu…

Otakar

Aby to nedopadlo jako v Klimkovicích, radar a občas omezení na 60.

Hasler

A že tam ten provoz je úplně enormní, takže kolona bude až do Miličína… Tyhle stesky. Obecně beru rychlost 100 km/h v tunelu, jako naprosto dostačující. Cestou na dovolenou do Itálie když člověk projíždí tunely na A23 mezi Tarvisiem a Udine tak mají povoleno 130 km/h a už mi to nepřijde jako bezpečná rychlost a rád se „seru“ stovkou.

megouš

V Itálii smíte v tunelu max. 110.

Hajnej

Mám za to, že v úpatním tunelu mezi Florencií a Boloňou těch 130 na proměnných značkách je (nebo přinejmenším v roce 2020 bylo).

Swariner

V tunelech pod Brennerem je 130. Tedy ještě v únoru bylo. Lehce se tam rosím několikrát ročně už mnoho let.

Ivan_pha

Tam určitě 130 není, ale 110.

cikcak

Stavět tunely v urbanizovaném území není nic nesmyslného.
https://youtu.be/6GMEwbOdtiI?t=98 – na projektovaném prodloužení S10 severně od Freistadtu směrem k Dvořišti je tunel dokonce nadzemní. O tom, co je a není levnější polemizovat nechci, ale tunel v Budějovicích smysl má.

Frantisek

Na rozdíl od celé té dálnice, dvojitě v nejslabším směru, kde by k dobré silnici stačila pořádná železnice.

Georg

plus vylidnit venkov a lidi sestehovat k draze.

coolio

Při cestě do Lince si stovku užijete asi 40km od Freistadtu až do Unterweitersdorfu, pak chvíli 130, a skrz Linec zase 80. Takže 1km nic nevytrhne.

Georg

rakousky fasisticky stat bere svobodnym lidem pravo na jizdu 130 po dalnici. d-fens by o tom mel napsat clanek. nebo radsi rovnou dva.

bakiy

Zrovna dneska jsem tudy jel a je tam 60 km/h. Na stavbě mostu přes Dunaj a opravě přilehlých úseků – cca 4km. A taky jsem to v pohodě projel a nijak mě to život nezkomplikovalo…

Georg

mate stesti, ze do vas nenarazil nekdo zezadu a nesmetl vas do dunaje. uf!

Haw

„Je legitimní stavbařům něco dát,“

Já si nemůžu pomoct, ale kdyby se zlevnilo, stavbaři by něco vraceli? Není toto riziko podnikání a z jejich strany špatně postavená smlouva?

Leštění

V tom případě by stavbaři stavbu ukončili, protože i pokuta za nedokonceni stavby by pro ně vyšla levněji.

dizgrafyq

V tom případě stavbaře vyloučit na pět let ze všech státních zakázek. 🙂

dantex

až budete mít své království, můžete to tak udělat

Otto

§ 48 odst. 5 písm. d) lze vyloučit účastníka zadavacího řízeni, pokud se dopustil v posledních 3 letech od zahájení zadávacího řízení závažných nebo dlouhodobých pochybení při plnění dřívějšího smluvního vztahu se zadavatelem zadávané veřejné zakázky, nebo s jiným veřejným zadavatelem, která vedla k vzniku škody, předčasnému ukončení smluvního vztahu nebo jiným srovnatelným sankcím

Takže to co napsal není úplně mimo…

Pako

Jednostranné vypovězení smlouvy není závažné ani dlouhodobé pochybení.

AlfM

„z jejich strany špatně postavená smlouva“ – už jste se někdy setkal s tím, aby si dodavatel ve veřejné zakázce (s výjimkou jednacího řízení s uveřejněním) sám určoval smluvní podmínky?

jan H

Ano, správně nastavená inflační doložka funguje pružně, tedy i do minusu…tj pokud by index za minulý rok (např vydaný ČSÚ) byl záporný, resp. například 0,95, pak se tímto indexem hodnota provedených/fakturovaných prací upraví, tedy sníží….jenže kdy se to děje….

Pavel B.

Inflační doložka nic neřeší. Pokud se cena stavby upravuje o inflaci, kterou vyvolalo zdražení potravin, nedává to smysl. U stavby musel být rozpočet a lze dokladovat, který materiál (ocel) konkrétně o kolik zdražil.

Georg

existuji na to ruzne odvetvove indexy, ktere meri inflaci ve spotrebnich kosich specifickych pro danou oblast.

Georg

nepublikuje se zavazne a nemenne zneni smlouvy v okamziku vyhlaseni verejne zakazky?

AlfM

Samozřejmě že ano. Aby dodavatel mohl znění smlouvy ovlivnit je výjimkou, týká se to např. zakázek zadávaných metodou Best Value Approach/Best Value Procurement, kterou používá zejména SŽ na zakázkách na VRT.
V běžném zadávání (otevřené/užší řízení) dodavatel nemůže do smluvních podmínek nijak zasahovat.