Stavba obchvatu Českých Budějovic na D3 se prodraží až o miliardu

Stavba D3 kolem Českých Budějovic. Foto: Ministerstvo dopravyStavba D3 kolem Českých Budějovic. Foto: Ministerstvo dopravy

Obchvat bude hotový do konce roku 2024, fungovat by měl od ledna 2025. Původní termín otevření byl září 2022.

Obchvat Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, by se mohl prodražit až o miliardu korun. Novinářům to dnes při návštěvě premiéra Petra Fialy (ODS) řekli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Jihočeského kraje.

Obchvat bude hotový do konce roku 2024, fungovat by měl od ledna 2025. Obchvat bude mít dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde byly původní náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Stát zprovozní oba úseky najednou.

„Nabídka na stavbu byla podaná v roce 2018 a dnes je rok 2023. V roce 2018 ta firma nějak nacenila kovové konstrukce, které dnes dává do betonu v tunelu (Pohůrka). A každému musí být jasné, že ty kovové konstrukce stály v roce 2018 něco úplně jiného. Takže je legitimní debata o tom, jak má tahle věc být vyrovnána. Smlouva v sobě nemá inflační doložku, takže je na ŘSD a stavbařích, domluvit se na korektním modelu, jak by to mělo dopadnout. Je legitimní stavbařům něco dát,“ řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).

Celý obchvat se měl přitom podle původních plánů z doby zahájení stavby otevřít řidičům v září 2022. Problémový je zejména úsek Úsilné – Staré Hodějovice, jehož součástí je i kilometrový tunel Pohůrka. Krátce po zahájení stavby se ale ukázalo, že podle původně schváleného projektu nelze kvůli spodní vodě stavět. Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem. Původně se měl stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Projekt ale bylo třeba přepracovat; podle nového se položí do jámy těleso, do nějž se voda nedostane.

D3, stavba tunelu Pohůrka (únor 2023). Pramen: ŘSDStavba D3, severní portál tunelu Pohůrka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Šéf zhotovitelské firmy Hochtief Tomáš Koranda už loni v srpnu deníku Zdopravy.cz řekl, že firma státu vyčíslila vícenáklady přesahující 800 milionů korun. Jde zřejmě o největší dálniční průšvih od dob sesuvu na D8 před deseti lety. ŘSD a ministerstvo dopravy přitom opakovaně odmítly říci, kdo za něj nese odpovědnost.

Ministr dopravy Martin Kupka řekl, že stát teď jedná se stavbaři. Musí projít všechny položky v rozpočtu obou staveb. „Je pravda, že ty smlouvy nemají inflační doložku, což logicky znamená hledat řešení v rámci platného zákona o zadávání veřejných zakázek. Není to jednoduchá věc, ale tady je jasné, že stavba si zaslouží víc finančních prostředků, aby ji bylo možné dotáhnout do konce. Je zřejmé, že to bude částka významně přesahující půl miliardy korun. K té jedné miliardě to, pevně doufám, nedosáhne,“ řekl ministr.

ŘSD pracuje i na jiných úsecích D3 ve směru z Českých Budějovic k hranici s Rakouskem. Loni v únoru začalo stavět část mezi Třebonínem a Kaplicí za 1,87 miliardy Kč bez DPH, úsek dlouhý 8,6 kilometru chce zprovoznit koncem roku 2024. Stavba navazuje na budovaný dálniční obchvat Českých Budějovic.

ŘSD má také stavební povolení na 12 kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 od Kaplice k Nažidlům na Českokrumlovsku. Začít stavět ho chce v letošním čtvrtém čtvrtletí. Předpokládané náklady na stavbu jsou 6,1 miliardy Kč bez DPH. Část mezi Kaplicí a Nažidly bude podle Mátlových dřívějších informací hotová v roce 2026. O rok dříve by mohlo ŘSD dokončit úsek od Nažidel k hranicím s Rakouskem, který chce začít stavět koncem letošního roku.

V provozu je nyní 70 kilometrů D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím včetně středočeských částí by měla být podle ministerstva dopravy hotová do roku 2030, jihočeská část do roku 2026.

Tagy D3 obchvat Českých Budějovic ŘSD
75 komentářů