Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Stavba dálnice D3 od Budějovic na jih začne v létě, ministerstvo zamítlo rozklad ekologů

Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Ekologové požadovali vedení dálnice v tunelu, podle ministerstva ale s námitkou přišli pozdě

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se otevřela cesta k zahájení další stavby na jihočeské dálnici D3. Ministr dopravy Karel Havlíček zamítl rozklad Hnutí Duha, a potvrdil tak stavební povolení z loňského listopadu pro devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice.

„Stavba je majetkově připravena a probíhá výběrové řízení na zhotovitele. Zahájení stavby se předpokládá ve třetím čtvrtletí,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Předpokládaná hodnota stavební zakázky je 2,388 miliardy korun, hotovo má být v roce 2024.

Podle ekologů stavba neúnosně znehodnotí místní krajinu. Místo dálnice proto doporučili modernizaci dnešní silnice I/3, která by se doplnila o stoupací pruhy a obchvaty. „V případě, že by se toto nerealizovalo, považujeme za vhodné, aby dálnice byla vedena v tunelu. V případě tunelové verze by místní krajina byla poškozena výstavbou a provozem daleko méně než pozemní varianta,“ napsalo Hnutí Duha v rozkladu.

Ministerská rozkladová komise to ale odmítla. Podle ní je na změny pozdě, neboť v rámci stavebního řízení se již neposuzuje variantní řešení stavby. O vedení dálnice na povrchu se rozhodlo v územním řízení. „Odvolatel měl tedy takovou námitku uplatnit nejpozději v územním řízení,“ píše se v rozhodnutí.

Úsek Třebonín – Kaplice nádraží navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km).

K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba, která mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru, je naplánována na léta 2022 až 2025.

Na dění na české straně vyčkávají Rakušané, jejichž nečinnost dlouho sloužila českému ministerstvu dopravy jako výmluva pro liknavost v přípravě D3. Rakouský ASFINAG nicméně už v roce 2015 dovedl svou rychlostní silnici S10 složitým terénem s řadou tunelů až do Freistadtu. Dálnice na rakouské straně vede podobným terénem, jaký čeká stavbaře i na české straně hranice. Rakouské tunely nemají přitom vždy jen stavebně-dopravní funkci, některé se budovaly kvůli zachování lesních a zemědělských pozemků a průchodnosti a rázu krajiny.

Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bidlo

Proč jsou Ekoteroristé ve sdělovacích prostředcích neustále nazýváni „EKOLOGY“???????

Jarda

nevím, co je na tom ekoteroristického, když chtějí, aby se využívala lépe stávající infrastruktura pro budování kapacitních silnic? to jako, když chtějí ušetřit peníze daňovým poplatníkům je terorismus?

mts

Jaka je sance, ze to justicni chatra jeste zvrta? Vetsinou staci jeden aktivista plus jeden soudce, ktery vylosuje nejakou podjatost nebo chybejici carku ve vete a dalsi zdrzeni…

Herold

Takže soudy mají tolerovat porušování zákonů ze strany státu?

mts

Staci kdyz budou fungovat rychle, transparentne a neuplatne. Poslednich 30 let se jim to nedari. (Ne ze by se jim to predtim darilo…)

Herold

Rychlost moc nefunguje, to je fakt. Pokud jde o transparentnost, jak konkrétně si ji představujete? Soudní jednání je veřejné a veřejné jsou i všechny rozsudky. A ty úplatky…máte nějakou konkrétní informaci o úplatku ve věci soudního přezkumu správních rozhodnutí v dopravě? Já tedy o ničem nevím, a to tuto oblast docela sleduju.

666

Transparentnost v 21. stolení je zveřejňování rozsudků online…..

Martin

Rozsudky správních soudů on-line jsou, a to jak krajských, tak Nejvyššího správního soudu, viz nssoud.cz.

Michael Kadeřávek

Doufám že žádná a konečně se to postaví. Všechny neziskovky které tady podávají rozklady jsou pouze pozéři.

RARA

Omyl. Jsou to lidé, kteří moc dobře věcí do dělaní. Nejen nastavují celému systému zrcadlo a hlavně z toho mají velice dobrou živnost. Jak jak známo o peníze jde až v první řadě.

Greta

mts: doufám, že chátra jako vy nebude nikdy usilovat o soudní ochranu.

mts

V teto zemi by mne to ani nenapadlo…

Greta

To je dobře.

mts

Neduveryhodna justice je dobre?! Snad jednou dospejete a dojte vam to…

Člověk

Stavba dálnice je fajn. Nicméně to, že o odvolání rozhoduje ministr dopravy, jehož formální či neformální KPI je právě stavba dálnice, někdo dříve či později určitě napadne jako střet zájmů.

Tom Matoo

Jednalo se o poslední opravný proces státní správy, pořád jim zbývá možnost odvolat se k soudu. Ale vzhledem k námitkám, které vznášely bych odhadl, že u soudu toto nebude mít šanci.

J.K.

No super, konečně se po dopravní stránce dostaneme mezi vyspělé země a dálniční síť si pomalu, ale jistě, to slovo „síť“ zaslouží…:)

jarda V.

Ano dálnice ktera bude spojovat sedmitisícovku Kaplice a vesničku Mezno je světový unikát. Stavět ji z prostředka jako na sebe navazující obchvaty větších měst má co do sebe. Jsem zvedav zda až si můj 7mi lety syn bude mít řidičák se po ní dostane až do Prahy, (předpokládám rok 2032-2033). Mě už tu železnici budují statečně a ta hodina a půl od nás na hlavák už je v dohledu.

J.K.

Tak nedává smysl nestavět nic proto, že se u Prahy někdo šprajcnul.

David

Díky za tu poslední větu. Doteď nerozumím tomu proč se na západ od nás staví tunely a galerie jako ochrana před hlukem a pro lepší průchodnost území a u nás zatím nestojí takový tunel ani jeden.

bkv

A ty stávající tunely na dálnicích v ČR tedy slouží k čemu?

mirek

Jmenujte aspoň jeden takový tunel.

Pavel

Co? Jaké máte kritérium? Tunel Panenská, Libouchec, Lochkovský tunel, Valík, Klimkovice… Bez všech těchto tunelů se šlo obejít a bylo to tak plánováno.

mirek

Všechny tunely byly kvůli terénu. Takže nic nemáte, ok.

Luboš Beneš

Podjezd Valík….ten je kvůli hluku a průchodu krajiny, měl být zářez

Cestující, teď ale doma

Např. tunel v Jihlavě, nebo aktuálně ve výstavbě tunel u ČB

jura

Myslite v Alpach?

Jan

Stačí se podívat na způsob stavby a charakter nových dálnic v ČR a Rakousku. Například zmiňovaná S10 (držme se toho, že je to dálnice, protože ta silnice má charakter dálnice) nebo třeba A5 (dálnice od Mikulova do Vídně). Stačí se na obou dálnicích projet, aby jste zjistili, že jsou postaveny značně v „zákopech“ (aby dálnice nebyla vidět), více kopírují krajinu, jsou na nich častější tunely, (všechny tunely z Lince tam nejsou jen kvůli terénu, ale kvůli zachování krajiny a půdy), i mosty mají jiný charakter. Pěkně je to vidět na novém lineckém úseku (kde začíná S10) oproti „staré dálnici“ A7.… Číst vice »

Diesel

No alespoň k něčemu tam ten Havlíček je. Ono jet směr jih nic moc. Buď to člověk absolvuje po staré císařské silnici lemovanou smrtkami a až za čárou se dostane na kulturní silnice, nebo nezbývá než si udělat výlet přes Rozvadov a Mnichov.

Vladimíra Šlamborová

Ano máme rádi již. čechy ale jede se tam opravdu špatně.

jarda V.

Jen bych podotknul že ten střet zájmů má ještě další rozměr v podobě chaty v Černé v Pošumaví

fous55

Do Černé v Pošumaví zcela jistě nikdo nepojede po úseku Třebonín-Kaplice nádraží, ale při cestě od Prahy v Třeboníně sjede z dálnice, která už se staví, a bude pokračovat na Český Krumlov a dále po I/39.

RARA

No výborně. Doufám. že se tak tak stát pochlapí i u Přerova a začne se co nevidět stavět.

dejf

Tohle trvalo od listopadu? To má dát dokupy jeden úředník mezi svačinou a obědem.

Ministerská rozkladová komise to ale odmítla. Podle ní je na změny pozdě, neboť v rámci stavebního řízení se již neposuzuje variantní řešení stavby. O vedení dálnice na povrchu se rozhodlo v územním řízení. „Odvolatel měl tedy takovou námitku uplatnit nejpozději v územním řízení,“ píše se v rozhodnutí.

RARA

Tomu rozhodnutí samozřejmě tleskám a doufám, že se bude aplikovat i na druhé případy. Každopádně souhlasím, že něco takového zpracovávat od listopadu je strašně dlouhá doba. Takové věci by se měli řešit do měsíce, když už ne do týdne.

lakes

Tunely – vedle morfologických důvodů, ochrany přírody či sídel bych zohledňoval aspekt bezpečnosti. Trasování v krajině je z hlediska úniku před nebezpečím a pro příjezd záchranářů podstatně bezpečnější, než prostředí tunelu. Z tohoto hlediska čím méně tunelů, tím lépe. Reálně pak je rozumná kombinace pokud možno krátkých tunelů, přesypaných tunelů apod. (třeba úsek D11 Poděbrady – HK), aby zejména pro zvěř netvořila dálnice bariéru. Dlouhý tunel je technologicky složitý (nutnost výkonné VZT) a současně potenciálně nebezpečný. Duha chrání leccos, ale lidé to nejsou.

pilotWeb

A hlavně je tunel extrémně neekologcký – s ohledem na obrvskou spotřebu energií.

Willy

Neekologické je když doprava musí překonávat kopce a právě to tunel odbourá.

fous55

Ano, přesně do kopců tunely patří. Ale mezi Třebonínem a Kaplicí žádné kopce nejsou. Je to velice mírně nakloněná placka.

Jarda Š.

Nejprudší stoupání bude mezi Zubčickou Lhotou a Zvíkovem – cca 50 m na necelém 1 km, což by byl problém pro železnici, ale na dálnici je to ještě v pohodě.

mirek

Krátké tunely bez ventilace, jako stavějí v Rakousku, opravdu nespotřebují skoro nic.

Epo

No, ale to neni zrovna pripad S10, ze?

mirek

Extrémně neekologická je hlavně doprava 60 kg lidské váhy ve 2000 kg železa…

PAnDa

ještě že mám 85 kilo 🙂

mirek

To je u pandy ještě podprůměrná váha 🙂

looking4bucho

Dalsim argumentem je nutnost pravidelne udrzby tunelu ktera nejde udelat jinak nez docasnym uzavrenim – a v takovem pripade musite jet po objizdnych trasach. To same pri nehodach. U normalni dalnice se doprava svede do jednoho pruhu, pripadne do protismeru – to u tunelu nejde. Myslim ze pri prosazovani tunelovych variant si spousta lidi tyto „drobnosti“ vubec neuvedomuje.

2084

A když jsou 2 tunelové trouby, tak snad údržba lze dělat jen v jedné z nich a nehoda se obvykle stává též v jedné troubě.

mirek

Proč by to nešlo? Když má tunel dvě trouby a jedna je v údržbě, běžně se jezdí obousměrně v té druhé při snížené rychlost. Na Pražském okruhu to je skoro každý měsíc.

M H

Nejde to tak ale všude…tunel musí mít technologie, které to umožní (osvětlení posílené na obou koncích, světelné značení, možnost přejet z pásu do pásu u konce tunelu). Některé tunely to skutečně neumí…(např. Pisárecký tunel v Brně).

Igor

No, ten závěr článku asi nebude úplně pravda. Poslední dva úseky k hranicím s Rakouskem se podle info na ŘSD začnou stavět až v roce 2023…

fous55

Ano, úseky Kaplice nádraží – Nažidla a Nažidla – hranice CZ/A.

Jarda

to je vidět, jak se chováme ke krajině…a jaký je přístup v Rakousku a u nás….my si pořád myslíme, že jediné peníze které stojí za to je jsou nalité do betonu a to je tragédie všeho stejně jako to je u trapné D52, kde by vše odblokoval tunel….ale protože máme na ministerstvu dutohlavy, tak se nic nestaví

2084

A kde by měl být na D52 tunel?

Otakar

Také mě zajímá, doufám, že nám to Jarda řekne.

M H

Čekal bych začátek za Pohořelicemi a konec před Drassenhofen 😀

Tuzemák

Jo jako že by se stavbaři museli na rovince provrtat někde pod Novomlýnskými nádržemi? My se do toho Rakouska prostě ne a ne trefit s normální dálnicí. No co, „agresivní spodní voda“ to kdyžtak jistí. A vůbec není nad pořádnej tunel, u nás asi ty „tunely“ opravdu umíme i na rovnice. 😀

Swariner

Tunel přes Nové Mlýny. Vrchem.

Dizgrafyq

Výstavba tunelu není lití peněz do betonu?

looking4bucho

„V případě, že by se toto nerealizovalo, považujeme za vhodné, aby dálnice byla vedena v tunelu. V případě tunelové verze by místní krajina byla poškozena výstavbou a provozem daleko méně než pozemní varianta“ – nezlob se na me duho, ale pokud by uspel tento agrument, tak muzeme do tunelu dat veskere dalnice v CR 🙂

mirek

Tak málokde prochází dálnice tak nedotčenou krajinou jako tady, v tom má Duha pravdu. Jestli tunel při výstavbě škodí míň ale pochybuju, spousta betonu navíc a riziko ztráty vody nad ním (viz uschlé lesy po stavbě Komořanského tunelu v Praze)

M H

Asi tak. Hlavně je velmi dobrý precedens „Odvolatel měl tedy takovou námitku uplatnit nejpozději v územním řízení“…snad se podaří podobně zamítat námitky i jinde 🙂

prof2

Co to je za nesmysl o podobném terénu na české a na rakouské straně? Když to tam neznáte, tak se nevyjadřujte! Každý, kdo projel E55 od ČB do Dolního Dvořiště a pak do Freistadtu a dál po staré B126 až na křižovatku s B125, ví…

noerf

Stávající trasa je zoufalá a s hodně častými propady rychlosti viz. netřebický most (mimoúrovňové křížení s želkezniční tratí).
Tato část jižních Čech není navíc na rozdíl od jicných oblastí jižních Čech významněji hodnotná, navíc by se tím vyřeší tranzitní doprava z poměrně nebezečných úseků. Ještě by naoak bylo vhodné začít dělat úsek Kaplice nádraží – Nažidla, aby se tyto úseky tevřely i s úsekem Nažidla – státní hranice sučasně.

mikiqex

Naprostý souhlas. Ať si Duha spočítá vliv na životní prostředí, že se při cestě do Salzburgu vyplatí jet přes Mnichov.

ZdendaP

Tak hnutí duha Vám především řekne, že to toho Salzburgu nemáte jezdit a už vůbec ne automobilem. Že je to naprosto mimo realitu jim vůbec nevadí.

pilotWeb

Ekologové? Ne, Hnutí Duha.

Jarda

u nás se staví citlivě dálnice ke krajině, jako tanec v minovém poli nebo taky jako komunikace blbej s hluchým

FrenkyUL

chlapče, jestli je ti pod dvacet, tak to chápu, jsi romantik