Stavba dálnice D3 od Budějovic na jih začne v létě, ministerstvo zamítlo rozklad ekologů

Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSDVizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD

Ekologové požadovali vedení dálnice v tunelu, podle ministerstva ale s námitkou přišli pozdě

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se otevřela cesta k zahájení další stavby na jihočeské dálnici D3. Ministr dopravy Karel Havlíček zamítl rozklad Hnutí Duha, a potvrdil tak stavební povolení z loňského listopadu pro devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice.

„Stavba je majetkově připravena a probíhá výběrové řízení na zhotovitele. Zahájení stavby se předpokládá ve třetím čtvrtletí,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Předpokládaná hodnota stavební zakázky je 2,388 miliardy korun, hotovo má být v roce 2024.

Podle ekologů stavba neúnosně znehodnotí místní krajinu. Místo dálnice proto doporučili modernizaci dnešní silnice I/3, která by se doplnila o stoupací pruhy a obchvaty. „V případě, že by se toto nerealizovalo, považujeme za vhodné, aby dálnice byla vedena v tunelu. V případě tunelové verze by místní krajina byla poškozena výstavbou a provozem daleko méně než pozemní varianta,“ napsalo Hnutí Duha v rozkladu.

Ministerská rozkladová komise to ale odmítla. Podle ní je na změny pozdě, neboť v rámci stavebního řízení se již neposuzuje variantní řešení stavby. O vedení dálnice na povrchu se rozhodlo v územním řízení. „Odvolatel měl tedy takovou námitku uplatnit nejpozději v územním řízení,“ píše se v rozhodnutí.

Úsek Třebonín – Kaplice nádraží navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km).

K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba, která mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru, je naplánována na léta 2022 až 2025.

Na dění na české straně vyčkávají Rakušané, jejichž nečinnost dlouho sloužila českému ministerstvu dopravy jako výmluva pro liknavost v přípravě D3. Rakouský ASFINAG nicméně už v roce 2015 dovedl svou rychlostní silnici S10 složitým terénem s řadou tunelů až do Freistadtu. Dálnice na rakouské straně vede podobným terénem, jaký čeká stavbaře i na české straně hranice. Rakouské tunely nemají přitom vždy jen stavebně-dopravní funkci, některé se budovaly kvůli zachování lesních a zemědělských pozemků a průchodnosti a rázu krajiny.

Tagy dálnice D3 Ministerstvo dopravy ŘSD Třebonín - Kaplice nádraží
68 komentářů