egoe-plus
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Pokračování dálnice D3 od Budějovic na jih má povolení, stavba začne na jaře

Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
U Budějovic vznikne největší dálniční staveniště v českých zemích, stavět se bude 30 kilometrů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se může na jaře pustit do pokračování dálnice D3 dále na jih od Českých Budějovic. Ministerstvo dopravy v roli stavebního úřadu vydalo stavební povolení pro 8,6 kilometru dlouhý úsek Třebonín – Kaplice nádraží.

„Prakticky je již dokončena majetkoprávní příprava a probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby. Předpoklad zahájení stavby je březen či duben,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Předpokládaná hodnota stavební zakázky je 2,388 miliardy korun, hotovo má být v roce 2024.

U Budějovic tak vznikne zřejmě největší dálniční staveniště v českých zemích. Úsek Třebonín – Kaplice nádraží navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km). Staveniště se tak příští rok protáhne na téměř 30 kilometrů. A protože se otevření obchvatu krajského města kvůli potížím s tunelem Pohůrka zpozdí zhruba o dva roky, budou zřejmě všechny tři úseky otevřeny v roce 2024 zároveň.

K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Stavba je naplánována na léta 2022 až 2025.

Současně by se měly stavět i poslední čtyři kilometry od Nažidel k hranicím. Motoristé by se pak po jihočeské dálnici měli dostat do Rakouska v roce 2025.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic. Celkem má dálnice měřit 170 kilometrů, její dostavba ve středních Čechách je ale v nedohlednu.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

D3 bude potřeba dotáhnout až do Prahy. Staví se to snad na dlohodobé užívání. Jezdit po upravené silnici na D1 je cesta do pekel. Bezpečnost provozu bídná..
Proste je nutné diskutovat a hledat takové trasování, aby se to mohlo postavit.

Paja

Vidíte a podle chatařů od Sázavy je I/3 super (a vůbec nevadí že vede zástavbou)

CarlosEV

tak když je problém s tím tunelem tak to mohli udělat a otevřít ze spoda aspoň do Roudné s tím přivaděčem, už v 2022 … každý nový úsek dobrý

franzJosej

ale to byrokrat nepochopi… d5 nastesti otevreli tak jak pises. ale to byla jina doba a jiny lidi. skoda jak cesi padli.. best in covid

Kalanis

Ono to k tomu i podle některých vyjádření směřuje. To byl jeden z důvodů stavby Zanádražní komunikace v ČB. V tu chvíli se uleví ulici u výstaviště.

looking4bucho

Zaroven by tedy v r. 2024 mela byt komplet hotova D4, tudiz z Prahy do Rakouska to asi bude davat vetsi smysl pres Pisek a to do r. 2030 kdy bude podle nejvetsich snilku hotova D3 ve stredoceskem kraji. Realnejc to vidim na 2035.

mirek

Dvě půlky dálnice do jižních Čech… Možná kdyby se před lety rozhodlo místo nepostavitelné D3 dodělat celou D4 do Budějic, tak už se dnes jezdí.

Paja

těžko, trasa mezi Pískem a ČB by se musela celá nově vytyčit a to by trvalo minimálně těch standardích 15 let

Jirka

Lidi dojíždějí do Prahy a jedna dálnice by stejně nestačila.

franzJosej

realne nikdy. to se musi zmenit mentalita a pohled na svet.

Jiří

To už budu mrtvej!!!

FDv

Dobrý den,
je to normální cena?
8,6km za 2,4miliardy? To je skoro 250mil za km???

svojsin

Je to spíš nižší cena.

FDv

Já to chápu, nový BMW taky nejsou zadarmo, ale že by byly až tak přestřelený …

Paja

Kolik stojí 1 km BMW?

Jiří Kocurek

O něco víc než 1 km Fabií.

Jiří Kocurek

Příčemž kilometr Fábií je 250,501 kusů, což dělá 70 115 230,46 Kč, na halíř přesně.
Lze tedy říci, že kilometr Fabií je od 70 miliónů Kč nahoru.

mirek

To je velmi dobrá cena, není to tak dávno, co se stavělo za miliardu za km… Na druhou stranu jde o poměrně jednoduchý úsek po polích, bez velkých mostů či tunelů a s jednou křižovatkou.

Jarda Š.

Cena kolem čtvrt miliardy za kilometr v nepříliš náročném terénu je obvyklá, úseky s estakádami nebo tunely jsou podstatně dražší.

franzJosej

jo Tok Kroupa Matl zlevnili vystavbu.. hehehe

franzJosej

bohuzel i delnici makaj extremne pomalu. vetsina techniky furt stoji. chaos v managementu. proste horsi nez balkan. viz D3 tunel okolo Budweis

jakub (easydrink)

o důvodech, proč bude stavba zdržena kvůli tunelu se psalo, a nemají nic společného s tím, že by dělníci makali pomalu

Spicer

Mě vždy mrzí ten pohled lidí mimo obor, tedy stavebnictví. Ono se to všechno vidí mnohem snadněji než se to dá udělat … netvrdím, že nejsou prostory na zlepšení, například kdyby se přeložky sítí dělaly v předstihu … A tunel Pohůrka je případ toho, že se některé konstrukce neosvědčily a než aby se to veřejně přiznalo, že je MOŽNÉ riziko vzniku poškození chybou projektu, tak se to předělá na jistotu. Bohužel se to mělo změnit před výstavbou a ne při ní. Ty okolností s podzemní vodou jsou sice zmiňovány správně, nicméně se nezjistily teď, ale už dříve a hlavně nejsou… Číst vice »

Jiří Kocurek

Povětšinou jsou to bývalí kádrováci, kteří … by dokázali šéfovat leda tak nuceně nasazeným, kdokoliv jiný by jim utekl.

franzJosej

jel jsem parkrat kolem a bylo to fakt zoufaly

Paja

Zajímavý franzi, na dálničním fóru naopak lidi píšou že jižní úsek se staví víkend nevíkend svátek nesvátek.
Možná jim jen chybí ten úderník co jim udá tempo, přihlaste se.

Kodl

Diky bohu za kazdy zapocaty kilometr stavby nove, moderni dalnice v Ceske republice. Nutno ale podotknout, ze to proste strasne trva a timto tempem nebude sit dalnic skutecne ani do roku 2050. Dale mam neustale se zvetsujici spatny pocit, ze stavby narocnejsich a absolutne narocnych useku se proste odkladaji, vzdavaji a nepovedou se. Useku, ktere by skutecne udelaly rozdil a pomohly vyresit tragickou dopravni situaci v zemi, D35, D49, D52, D11. Tady ty v „poli“ zacinajici a koncici, nekoncepcni a nehotove fragmenty dalnic kratkodobe nevyresi celkovy problem ceske infrastruktury. Tady je treba dostavit co nejdrive kompletni useky dalnic a dokoncit… Číst vice »

David

Zrovna obchvat Budějovic, Jaroměře či prodloužení D35 přes Labe myslím, že rozdíl opravdu udělá. Zároveň si troufám tvrdit, že třeba chybějící úseky D0, D1, či kdejaký obchvat na silnici I. třídy jsou mnohdy důležitější než některé dálniční úseky D52 či tento úsek D3.

Jarda

D55 z vesnice do vesnice k čemu?

Vlastimil Kocurek

DO je problém starostů daných obcí, vůbec nesouvisí s prioritou. Za deset let to tady můžete napsat znovu a garantují vám, že se stavět nebude. Němci mají tyto aglomerační problémy vyřešeny legislativně a direktivně, my máme 100% liberalizaci, tzn. že D0 se prostě bez zněny legislativy nepostaví. Bez podpisů starostů to není možné.

Vlastimil Kocurek

Natrasovat multidisciplinárním nezávislým týmem, přiznat nadstandardní odškodnění a místo podpisů, jen jen pro tento jediný případ – ad hoc, nechat schválit parlamentem. je to transparentnější než chodit za těmi starosty s kufříky s penězi, což se dá očekávat. Ale asi i můj návrh je aso scestný. :):)

Kalanis

To se zkusilo v Plzni s D5 a Ústavní soud to shodil.

Vlastimil Kocurek

Pak je to jasné.

Tomáš Gottschalk

D52 není stavebně náročná – většinou vede v stopě stávající I/52 a je na ni připravena většina již stávajících objektů. Technickou výzvu představuje maximálně průchod přes Nové Mlýny. Připravit tuto dálnici však je zjevně nad síly a mentální kapacitu současného vedení brněnského závodu ŘSD.

Nekdo

neprojdou! do Krna neprojde nikdo! proti cajzlům jsme si pořídili D1, proti šniclům nové mlýnu. a kdo se přiblíži, toho dodělaj bojové šaliny strategicky rozestavené v polích kolem Štatlu!

Tomáš Gottschalk

Vy nezobete šnicle? A byl jste někdy u Heurigen? Opevnění proti cajzlům je namístě, s jižními bratry jsme vždycky až nějaké výjimky (bitva na Moravském Poli) vycházeli po dobrém. Tisíckrát lepší, než cajzlovláda.

Paja

Že se tam nepřestěhujete, když vám ty cajzlové furt tak ubližujou (i jméno na to máte).
Jenže v reichu by se hůř plakalo jak je na mě někdo na západě zlej co? 🙂

mirek

D52 je od začátku jeden velký omyl. Spojení na Vídeň se mělo udělat od D2 dálničním obchvatem Břeclavi.

franzJosej

no ale… kolem toho ruskyho tanku???

2084

Nebyla by pak D2 přetížená?

Vlastimil Kocurek

byla, je to jasný kapacitní problém. Nestaví se to na pár let.

mirek

Že se nestaví to nejpodstatnější je pravda. Akorát jste se teda sekl s úseky – D49 a D52 jsou druhořadé dálnice, navíc nevhodně trasované přes chráněná území. Podstatnější je dokončit D0, D1 u Přerova, D3, D35…

Kodl

Pane Patriku bezte prosim diskutovat nekam jinam, tady jste mezi slusnymi lidmi, kterym neni pokrok lhostejny. Dekuji Vam.

mirek

Nejsem Patrik, jestli neumíte číst.

franzJosej

mas plus.. ale slusny lidi neexistuji

Kalanis

To nebude Patrik. Ten by nadával na Přerov i D35.

Jarda

víte, co to bude znamenat pro Prahu bez D0 ? D52 stojí na mínění třech katastrů

Jarda

…obcí

boris

Ježíši marjá! V roce 2050 bude po převratu, EU and EURO po smrti, klimatická změna udělá z Prahy Tbilisi a tady se frká, že fakt strašně nutně potřebujeme jezdit po dálnici do Budějc a prý ušetřit 30 minut jízdy! Kde pan Kodl žije? Asi ne někde u dálničního skladiště s rachotícími kamióny. Jen udělejte dálnice, aspoň se po nich ty milióny klimatických migrantů budou snáze přesouvat do Čech a Němci a Poláci budou mít kratší cestu přes Čechy. Takže vězte, že neušetříte času ani ň a navíc budete mít zničenou zemi. Pro milovníky industrializace si dovoluji doporučit třeba atomové silo… Číst vice »

boris

Za socialismu nás v Občanské výchově učili, že cílovou funkcí socialistického hospodářství je uspokojovat stále rostoucí potřeby lidu, je vidět, že o smyslu toho pachtění za další dálnici, mostem a činžákem se dnes už ani neuvažuje. Jinak kolik bude panu Kodlovi v roce 2050 let? To asi myslí, že tu bude navěky, že řeší dálnice, když by se měl starat, aby kdo mu vymění pleny a ošetří dekubity až bude podvyživený někde pomalu scházet, protože jsem hlavně potřebovali přece ty dálnice a další blbosti, které se mezi tím už z poloviny rozpadly.

Jiří Kocurek

Doomsaying byl vždycky dobrý džob, vždycky nesl hromadu peněz. Vemte si takovou katolickou církev. Ta si ze strašení lidí udělala 2000 let trvající byznys. A když nebudete věřit, že Noe odvezl klokany do Autrálie, tak nastane peklo na zemi.

Josef

Ja bych s tema prohlasenima, ze se zacne v breznu/dubnu byl opatrnej, on ten vyber zhotovitele se treba protahne. I kdyz je otazka jestli jsou tam tak sikovny jako na severu, kde se obchvat Loun sliboval loni a teprve letos v lete se tam koplo a nebo Chlumcany, ktery se meli zacit letos a je jasny, ze se letos ani zhotovitel nevybere. Takze jestli se zacne na jare, tak to bude zazrak.

yxc

Tak největší dálniční staveniště je momentálně u HK, kde se staví 27,5 km D35 a 22,5 km D11. a 50 km je o něco víc než 30.
Jinak super,že už je stavebko. Teď jsem jen zvědav, jestli to dotáhnou na hranice v r. 2025 jak slibují.

jakub (easydrink)

Možná je to myšleno jako největší stavba na jedné dálnici.

Jan Novak

Možná Hradecko a Pardubicko nespadá do českých zemí 😀

Jarda

no tak to zkuste jinak….je to nejdelší úsek kde se staví na jedné dálnici ne na souhrnu dálnic v okolí 30 km

2084

Navíc stavby D35 a D11 a na sebe přímo nenavazují (Jsou odděleny již dostavěnými úseky)

PetrN

tak hlavně tady to bude v kuse, mezi stavbou D11 a D35 je přecejen 10km hotové dálnice 🙂

Jarda

za 25 let se nepostavilo v podstatě nic….

Vít

Takže už nyní je jisté, že od hranic s Rakouskem k Miličínu se projedem po dálnici, zatímco ve středních Čechách se ještě nekopne do země. Proč to někde jde a někde ne?

mikiqex

Otázka dobrá, nicméně mě zajímá hlavně úsek přes Šumavu 🙂 Nechce se mi věřit, že se blíží doba, kdy nebudu muset do rakouských Alp jezdit přes Německo.

jakub (easydrink)

A odkud jezdíte? Moc se mi nezdá, že pokud teď vám do Rakouska vyjde cesta lépe přes Německo, že by s dostavbou D3 k hranicím to mělo být lepší přes Rakousko?

Někdo

Pokud jedete treba do Innsbrucku tak ano

Jarda

je na výběr buď přes Salcburg nebo přes Mnichov

PetrN

hlavně záleží kam do Rakouska… Do Tyrolska (Zilloš a vše dále na západ) to bude z Prahy stále výhodnější jet přes Mnichov

...

Přesně. Naopak třeba do Zell am See to smysl dávat bude. Do Kitzbühlu už ne.

Jirka

Proč? Protože u úseku k hranicím nikdo neprotestuje. Úsek neprochází žádným chráněným územím a v okolí je nízká zastavěnost.
Zato úsek ve středních Čechách je blokován místními sdruženími a vzhledem k našim zákonům je téměř nemožné stavbu prosadit.
Ale stavět je co a navíc problematické úseky bývají nejdražší na km. Takže se nyní bude postupně stavět tam, kde nikdo moc neprotestuje. – D3 k hranicím, D4, D6, D7, D55 bez ptačí oblasti. Časem i D11 k hranicím a D35 směrem na Moravu.
Můj tip je, že stredočeská D3 bude až jednou z posledních postavených dálnic u nás.

MLB

Tak tak, jde se cestou nejmenšího odporu. A vlastně proč ne, není důvod zdržovat rozvoj tam kde to jde, jenom proto že důležitější úseky někdo dlouhodobě blokuje.

Co se týče problematických úseků, já bych šel ve vyjádření ještě dál, D3 spolu s D0 nebudou v současně naplánované podobě dokončeny vůbec. D0 povede (za pár desítek let) širokým obloukem daleko od Prahy a na D3 si odpůrci vydupou nějaký hybrid typu rozšíření současné I/3.

Martin

Bohužel máte asi pravdu

JR25

Presne, tam se proste pripravi neco na tema silnice I. tridy v Nemecku. Budou tam casteji predjizdeci pruhy v polich a obchvaty vesnicek, aby se tam dalo jet 90 vetsinu doby. D1 bude praskat ve svech, ale treba se soucasne uvolni diky D35.

V Evrope budeme za trotly, ze neumjme udelat 50 km dalnice u hlavniho mesta, ale to uz jsme stejne.

No Cesi budou dekovat Bohu, ze se aspon neco udelalo.

Za 20 let nekdo konecne napise poradny stavebni a liniovy zakon, takze se k 2060 i ten usek D3 postavi.

Paja

No otázka je jestli takhle nějak už I/3 nevypadá teď.
Popravdě myslím že se to zkusí uhrát na to, že po zprovoznění jihočeské D3 stoupne na I/3 tranzit a lidi z Miličína, Benešova a okolí prostě přeřvou ty lufťáky od Sázavy.

ZdendaP

Já si tedy naopak myslím, že D0 bude buď v současné navržené trase, nebo nebude vůbec. Protože jestliže mají lidé bydlící v aktuální trase tu moc zablokovat stavbu, tak ji logicky budou mít i lidé bydlící 5 – 10 km dál od Prahy.

Proč si myslíte, že si to tito lidé nechají líbit a nezablokují to taky? To už mi přijde reálnější rozšíření středočeské I/3 na dálniční parametry, než D0 hluboko ve Středočeském kraji.

On.

D0 v jiné než současné trase se nedostane do územních plánů, na to není a nebude páka. Proti současné trase je a odpor bude stále, takže bude boj kdo vyhraje, jestli potřeba okruhu a nebo pár lidí kteří na odporu mají své politické ambice. Je třeba si všimnout že největší odpor je od lidí co koupily/postavili v blízkosti okruhu v době kdy bylo jasné kudy povede plus lidé kteří by rádi zhodnotily v současné době bezcenné pozemky (typicky Suchdol).

Vlastimil Kocurek

legislativa je na straně těch obcí.

M H

Čím dále bude D0 od Prahy, tím méně po ní bude jezdit aut a tím méně uleví vnitřnímu městskému okruhu v Praze. Širokým obloukem kolem Prahy by se ale mohla vést silnice typu I/16 mezi budoucí D7 a D8…to by smysl dávalo.

Je-li obchvat příliš dlouhý, stane se snadno nekonkurenceschopným pro část dopravy, která bude jezdit kratší trasou skrz…

To je stejné jako s D43 u Brna…pokud by vedla až kolem Veverské Bítyšky, tak po ní bude jezdit výrazně méně aut než ve variantě přes Bystrc.

Jakub P

To je minimálně dvojsečný. Čím blíž je okruh městu, tím větší vliv má na provoz ve městě, to je pravda. Ten vliv ale rozhodně nemusí být jenom pozitivní (odlehčení převzetím části stávající zátěže). Proti tomu stojí generování nový zátěže díky lidem, pro který najednou díky blízkému okruhu bude rychlejší jet autem než jinak. A ty jejich auta budou muset pojmout ulice a křižovatky mezi okruhem a místem jejich startu/cíle, bude to další tlak na parkovací kapacity (ať už přímo u cíle nebo na nějakým P+R a podobně)… Jednoznačný plus okruhu je fakt jen odvedení části (u dobrýho okruhu převážné většiny)… Číst vice »

Jakub P

Jo a na ten problém s délkou obchvatu a ježděním skrz existuje snadný řešení. Nemít průjezd skrz. Minimálně ne kapacitní a rychlej. Do centra města se nemá vyplatit zajíždět nikomu, kdo nemíří přímo tam. Jinak to v dnešní době, kdy řada lidí věří navigacím, který je klidně pošlou klikatejma pidiuličkama starýho města jen proto, že jim to vyjde o metr kratší nebo o sekundu rychlejší než po kapacitním okruhu, prostě nejde. Pokud se někdo potřebuje dostat autem do centra, má mít tu možnost (některé věci bez auta moc zařídit nejde). Ale systém ulic (jednosměrky, rozdělování ulic na strategickejch místech tak,… Číst vice »

ZdendaP

Jenomže Praha ten kapacitní průjezd přes město, tedy městský okruh a radiály, rozhodně potřebuje. Čili minimálně tahle „zkratka“ přes město tu vždy bude.

Jakub P

Jestli jsou potřeba ty radiály všechny, co se kdy plánovaly je otázka. Každopádně i s nima by to nemuselo být tak hrozný, pokud by zmizela zkratka nejhorší – magistrála. A pokud bychom dokázali být dost odolný k nářkům, že na městským okruhu jsou zácpy a je potřeba ho rozšířit na aspoň pět pruhů každým směrem v celý dýlce. Nebo na něm adekvátně snížit rychlost. Aby to po vnějším vyšlo i při delší cestě o poznání rychleji. Plus minimálně těžkej tranzit se dá odklonit na vnější okruh i zákazem vjezdu nad x tun na ten městskej… Pak je tu taky možnost… Číst vice »

Milan

Kdo si myslíte, že vám stojí o vaše levičácký moudra.

Kalanis

Praha NENÍ rostlá centricky. Vemte si mapu a koukněte se na data, kdy se jednotlivé části staly městy či byly připojeny. Nebo rovnou Císařské otisky a kde je v nich magistrála.

Jakub P

A to je důležitější než současná situace? Kdy magistrála přetíná Prahu skoro přesně na poloviny, štrejchne i okraj historickýho jádra (který je, pravda, naštěstí kousek bokem od geometrickýho středu města, takže jím magistrála nejde rovnou taky napříč) včetně jednoho ze dvou nejvýznamnějších náměstí ve městě, vícepruhový, směrově rozdělený přivaděče k ní dost degradujou třetí nejvýznamnější náměstí ve městě a dělaj místo, kde skoro nikdo nechce bydlet, z lokality kousek od Vyšehradu… To fakt není místo, kde by příčetný město chtělo mít „skorodálnici“ která kolem sebe generuje spoustu nepřívětivejch prostor, kterejm se člověk chce radši vyhnout, maximálně jima co nejrychleji projet… Číst vice »

ZdendaP

Podle mě je vaše představa hodně naivní. 1) Určitě nejsou potřeba všechny radiály co se kdy plánovali, ale kromě těch které už stojí, je potřeba dostavět minimálně radlickou, vysočanskou (až bude kam) a podle mě i postavit břevnovskou. 2) Třebaže jsem pro to, aby se po dostavbě MO magistrála výrazně zklidnila, je myslím zřejmé, že nezmizí úplně. Stejně bude v nějaké podobě potřeba pro místní obslužnost. 3) Stejně tak jsou potřeba i další sběrné komunikace mimo systém okruhů a radiál. A to opět především kvůli místní obslužnosti, ale například i pro případ uzavření MO nebo radiál. Těmi to město taky… Číst vice »

Jakub P

Podle mě zapomínáte na to, že ten MO bude o dost náchylnější na ucpání než ten vnější (pokud by byl dál od města) a tím pro tranzit riskantnější, i když nominálně by třeba rychlejší byl (jasně, tady počítám s tím, že řidič uvažuje a promýšlí si cestu dopředu a nejede slepě podle navigace, což je silný předpoklad). S potřebou sběrných komunikací (včetně jedné zhruba v trase dnešní magistrály) souhlasím, ale nemyslím si, že by měly mít víc než jeden pruh pro auta každým směrem. Nic jako 3 průběžné plus odbočovací na dnešní magistrále nebo dva průběžné na velké části nábřeží.… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

+ D0, a je možné, že v rámci stávající legislativ se to nepostaví vůbec

Jarda

proč? protože lidi se zajímají o průser, až když jim jezdí pod oknem