Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Stavba části brněnského okruhu začíná, zakázku vyhrálo sdružení vedené Strabagem

VMO. Autor: Harold – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12458413
VMO Brna, ilustrační foto. Autor: Harold – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12458413

/TEXT AKTUALIZOVÁN/ Ředitelství silnic a dálnic začne ve středu stavět další část Velkého městského okruhu v Brně.  Společná investice ŘSD a Brna přijde na 503 milionů korun s DPH. Stavba má začít, i když ŘSD stále nemá pro hlavní trasu stavební povolení.

Zakázku získalo nakonec sdružení firem Strabag, Imos Brno a Chládek a Tintěra Pardubice. Podle údajů v registru smluv  nabídlo druhou nejnižší cenu, levnější Eurovii porazilo díky delší záruce. Ve hře bylo celkem devět nabídek. Vítězné sdružení nabídlo záruku 84 měsíců na celou stavbu, Eurovia 66 měsíců. Podle dnes rozeslané pozvánky má stavba začít ve středu slavnostním poklepáním na základní kámen.

Jde o jednu z prvních zakázek v poslední době, které dokazují konec hladovění firem v dopravním stavitelství. S výjimkou Eurovie nabídli všechny firmy vyšší cenu než byla podle projektu.

VMO Brno, Žabovřeská. Pramen: ŘSD
VMO Brno, Žabovřeská. Pramen: ŘSD

Stavba 1,8 kilometru silnice má vést k odstranění úzkého hrdla mezi dvěma již vybudovanými úseky Velkého městského okruhu: stavbou MÚK Hlinky a Žabovřeská 2, kde je trasa omezena řekou Svratkou a příkrým skalním svahem Wilsonova lesa. V první etapě stavby budou přeloženy inženýrské sítě, vybudují se valy a postaví nový jízdní pruh ve směru na Pisárky. Dále bude zrekonstruována silnice ve směru na Královo Pole, vybuduje se lávka u zastávky Bráfova a opraví se most na Bystrc. Podle původního harmonogramu  mělo být hotovo do konce příštího roku, kdy měla začít druhá etapa. V jejím rámci bude proražen tunel pro tramvaj, přeloží se tramvajová trať a rozšíří se stávající silnice. Celkové náklady mají být zhruba 2,4 miliardy.

Stavební povolení napadl v létě spolek Voda z Tetčic, známý především letitým odporem proti elektrizace tratě z Brna do Zastávky u Brna. Právě na této trati Tetčice leží. Předsedou spolku je podle veřejného rejstříku Josef Dvořák z Tetčic. Podle vyjádření ŘSD ale stále není rozklad vyřešen. Má ale povolení pro některé části stavby, proto může dojít k zahájení. 

(v původní verzi jsme chybně uvedli, že ministerstvo už vypořádalo rozklad spolku, to se zatím nestalo. ŘSD tak chce zahájit stavbu, na kterou nemá stavební povolení).

Spole

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nevíte, kde se bude stavět ten nový jízdní pruh? Na jedné straně řeka, na druhé straně koleje. Nezdá se mi, že by tam bylo místo…

  • „ŘSD tak chce zahájit stavbu, na kterou nemá stavební povolení.“ – Neznám přesně detail projektu, ale obecně jsou některé činnosti na stavbě infrastruktury, které lze realizovat už na základě územního rozhodnutí – to ŘSD už má (jinak by nemohlo žádat o stavební povolení).

    • Dnes jsem v rádiu na toto téma slyšel zprávu; situace se (dle této zprávy) má tak, že na celou stavbu jsou potřeba 4 stavební povolení, z toho 3 povolení nabyla právní moci; jen k tomu „čtvrtému“ byla podána námitka, která dosud nebyla vypořádána.

      Zahájení stavby je nyní možné poté, co investor podepsal se zhotovitelem dodatek smlouvy, který vymezuje, že stavba se zatím bude týkat těch míst, na která jsou získána (ta tři) stavební povolení.

  • Nějak nerozumím tomu, proč se nejprve začíná s víceméně rekonstrukcí části která není tím nejužším hrdlem? Takto se situace zlepší až po dokončení 2.etapy..

    Z 1.etapy reálně pomůže dopravě asi jen vybudování lávky, pokud se tím zároveň zruší i oba přechody pro chodce – ty i dnes výrazněji snižují propustnost komunikace (ale rozhodně je jich tam nyní potřeba).

    • Protože pro reálný rubání tunelu, který musí být pro rozšíření úzkého hrdla hotový, jsou potřeba úpravy za úzkým hrdlem.

  • Spolek Voda z Tetčic je znám především letitým odporem proti elektrizace tratě z Brna do Zastávky u Brna. Právě na této trati Tetčice leží. = ve skutečnosti „příslušný městský úřad je znám letitou neschopností se vypořádat s nesmyslnými (pokud tedy jsou nesmyslné) námitkami tohoto spolku“ (jak vidno, v Brně to u této stavby učinil stavební úřad vcelku rychle).

    „Ředitelství silnic a dálnic začne ve středu stavět další část Velkého městského okruhu v Brně. Spolek Voda z Tetčic, který stavbu blokoval, neuspěl s rozkladem proti stavebnímu povolení.“ = tento spolek stavbu „blokoval“ cca 2 měsíce (poté se příslušný úřad v souladu s právem s jeho námitkami vypořádal. Nutno dodat, že tato stavba byla již předtím po mnoho let odkládána, a to z jiných důvodů (mj. finančních) než námitky jakéhosi spolku.

    • Malé upřesnění: ten rozklad ještě nevypořádali, začali stavět 3 objekty ze čtyř, které napadeny nebyly…

  • Nebylo by levnější vést jízdní pruhy směrem na Žabovřesky na mostní konstrukci nad tramvajovou tratí , než prorážet tunel pro tramvaj?

    • Bylo posouzeno 10 variantnich reseni. Duvodem teto varianty je ze cast hluku bude v tunelu a hlavne se nebude silnice rozsirovat smerem do reky. Dnes je nad rekou veden chodnik na konzolach a na techto konzolach je tusim zavesena kanalizace .

      • Otázka je, jestli víc hluku způsobí tramvaj, nebo neustále projíždějící auta včetně nákladních. Ale to jistě posuzovatelé variant zohlednili 😉

      • taky muze byt jeden smer na estakade nad druhym – zcela bezne v USA. jenze v Cechistanu je potreba nalezt nejdrazsi reseni a pak jeste pres viceprace odklonit dalsi penize. ANO, budou se mit lepe!

        • Ano, je vybráno nejdražší (a imho zbytečně) řešení. Nicméně to bylo rozhodnuto již před nevím kolika lety (prý i sjezd z MÚK Hlinky směrem na sever byl k tomu optimalizován), kdy ANO ještě nemělo na nic vliv.

          ANO nemám rád, dost i kvůli (z)řízení dopravy, ale za toto afaik nemůže.

  • „Spolek Voda z Tetčic je znám především letitým odporem proti elektrizace tratě z Brna do Zastávky u Brna. “

    A uvádí, z jakého důvodu? Připadá mi ten spolek tak trochu vyšinutý.

    • On to navíc asi je „spolek“ jen formálně (a má jen jednoho člena) …

    • ten jednoclenny spolek tvrdi, ze lide nemaji za praci dochazet do Brna (potazmo kamkoliv jinam) ale ma byt pro ne dost prace v miste bydliste, v tomto priprade, tedy v Tetcicich.

      • Jo a ještě prý prohlásil, že se má místo modernizace současná trať zrušit a postavit namísto ní cyklostezka 😀

      • Tuto věc tento spolek „údajně“ řekl – tvrdila to nějaká úřednice (či mluvčí?) veřejné správy, že představitel tohoto spolku toto údajně řekl (tzn. nejde o citaci, přesto to média bez ověření zveřejnila).

        Je snad jasné, že argumenty typu „lidé nemají jezdit do Brna“ a „nechci trať, chci cyklostezku“ by okamžitě byly shozeny se stolu a nepřinesly by mnohaleté „zdržení“, tzn. argumenty jsou zjevně pádnější (nebo že by neschopnost příslušných úředníků byla tak velká?).

        Tak či tak: Jmenovaná stavba (jejíž letitý odklad NEMÁ žádný vliv na počet vlaků, které předmětným vlakem reálně mohou projet; limitujícím úsekem co do kapacity je brněnský uzel; dále platí, že realizace této stavby = přestupy v Zastávce z „EOs“ na „MOs“, tzn. svérázný „spolek“ z Tetčic paradoxně zachoval občanům bezpřestupovou jízdu Os vlakem z Brna kamkoliv dál za Zastávku) již má územní rozhodnutí; námitky zmiňovaného spolku byly zamítnuty.

        Je také zajímavé sledovat, jak se po mnoho let odkládá výstavba tzv. Terminálu Starý Lískovec, bez kterého nebude mít zastávka Brno-Starý Lískovec (coby jeden z prvků vzniklých modernizací/elektrizací tratě mezi Brnem a Zastávkou) valného smyslu. A za tyto odklady žádný tetčický spolek nemůže.

      • Jak víte, že je jednočlenný? U lajdáckého spolku nezveřejňujícího výroční zprávy nedokážu ověřit … .

Newsletter

Partneři


Výběr editora