Stavaři posouvají železniční most přes Labe v Čelákovicích, aby mohli postavit nový

Rekonstrukce železničního mostu v Čelákovicích. Foto: Správa železnicRekonstrukce železničního mostu v Čelákovicích. Foto: Správa železnic

Mezi Čelákovicemi a Lysou nad Labem budou jezdit vlaky rychlostí až 140 km/h. Pod mostem budou moci plout vyšší lodě.

Sdružení firem Eurovia CS, GJW Praha a Elektrizace železnic začalo s netradiční stavební operací na trati z Prahy do Lysé nad Labem. V Čelákovicích začala přesouvat část mostu přes Labe kvůli výstavbě nového.

Přesun do provizorní polohy potrvá podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše do 18. prosince, pak na něj bude převedena doprava. „Most má čtyři nosné konstrukce pro každou kolej, přesouvají se ty pod druhou traťovou kolejí. Provizorní stav umožní zachování dopravy i v průběhu stavby nových nosných konstrukcí,“ vysvětlil Illiaš.

Díky přesunu mostu do provizorní polohy zůstane v provozu trať i během stavby nového mostu. Ta je součástí modernizace úseku Čelákovice – Lysá nad Labem. Modernizace úseku začala loni v květnu, zakázku získaly společnosti Eurovia, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha, cena činí 1,47 miliardy korun bez DPH. Odhadovaná cena při vypisování zakázky byla 1,284 miliardy bez DPH.

Výměna mostu je jednou z hlavních částí celé akce. Most již nevyhovuje současným potřebám železniční dopravy zejména kvůli svému šířkovému uspořádání. Při modernizaci tratě dochází také k úpravě nástupišť v zastávce Čelákovice-Jiřina. Součástí je rekonstrukce železničního svršku a spodku a úpravě železničních přejezdů, mostů, pozemních objektů pro technologii, přístřešků pro cestující, trakčního vedení či sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.

Rychleji a plynuleji

Hlavním cílem je podle SŽDC odstranit nedostatečnou kapacitu dráhy pro narůstající počet přepravených cestujících a zvýšit traťovou rychlost až na 140 kilometrů za hodinu (dnes 100 km/h).

Starý most u Čelákovic bude nahrazen novou nosnou konstrukcí, úprav dozná i spodní stavba. Po přestavbě bude mít most podjezdnou výšku pro lodě minimálně 5,25 metru (dnes 4,7 metru), stavebně bude připraven na podjezdnou výšku sedm metrů. Jinými slovy bude připraven jako zdvihací most, zatím ale nebude osazen zdvihací technologií. Bude tak sdílet osud železničního mostu v Kolíně, který je na tom už několik let stejně. Labe má být podle plánů splavné pro velké (i kontejnerové) lodě až do Pardubic, nedaří se ale prosadit zdymadlo u Přelouče.

Kvůli vysokému rozsahu osobní dopravy ve špičce je součástí stavby zřízení definitivní odbočky Káraný, která rozdělí dnešní úsek mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi na dva. Konec stavby se pak plánuje na listopad 2021, do konce května 2022 budou probíhat dokončovací práce.

Modernizace tohoto úseku má vlastní webové stránky s rozsáhlou fotogalerií o průběhu celé akce. Pravidelně aktuality ze stavby zveřejňuje Eurovia CS také na svém facebookovém profilu.

Budoucí železniční most v Čelákovicích. Foto: Správa železnicželezničního mostu v Čelákovicích. Foto: Správa železnicRekonstrukce železničního mostu v Čelákovicích. Foto: Správa železnicRekonstrukce železničního mostu v Čelákovicích. Foto: Správa železnic
Tagy Elektrizace železnic (EŽ) Eurovia CS GJW Praha Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) - Čelákovice (mimo) Správa železnic Top Trať 231 Praha -Lysá nad Labem - Kolín
35 komentářů