Stav Libeňského mostu není žádným tajemstvím. Rekonstrukci nikdo 100 let neřešil, říká Hřib

Libeňský most, část na holešovické straně. Foto: Jan SůraLibeňský most, část na holešovické straně. Foto: Jan Sůra

Dlouhodobě trvající spory o jeho opravu, či nahrazení novostavbou nyní rázně vyřešil mráz.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil Maršálek

Buď jim padají lávky, nebo mají mosty těsně před spadnutím a do metra a tunelů pro změnu teče. Vždyť to do Benátek, tedy aspoň do těch nad Jizerou, nemají tak daleko. Tak proč si je vytváří v Cajzlově?

Ladislav

Myslím, že loni se pod Hřibem most záhadně opravil sám a zvedla se na něm rychlost. Kde je ted najednou vzala chyba?

Martin

Tak ono se hlavně spousty let kaslalo na jakoukoliv údržbu a to se týká naprosté většiny mostu v CR

SYN

Kdyby se údržba nekonala vůbec žádná, nevydržel by ten most sto let… evidentní závady se určitě řešily průběžně. Blbé je že „dovnitř“ nikdo nevidí a ne všechny metody diagnostiky jsou nedestruktivní, takže třeba sondy nechcete vrtat „preventivně“ každý rok…

Y.K.

Ach jo, zvýšila se rychlost na mostě přes Vltavu. Nejrůznější zkoušky prokázaly, že most má ještě dobrou únosnost.

V háji je inundační most, který není přes Vltavu (není přes nic, kdysi byl přes rameno Vltavy, dávno zasypané) a na tom se trvale nic nemění.

SYN

Zase se nedělejte úplně hloupým, jsem si celkem jistý že i vy tušíte čím to je – samozřejmě se sám od sebe „nespravil“ most, ale změnili se vědomosti které o něm máme… nejspíš došly výsledky nějakých dalších testů, případně výsledky přepočítání od statika, takže na tom základě se stanovila nějaká (vyšší) rychlost…
Teď naopak na jiné části toho soumostí našli poškození od mrazu (možná dokonce i „čerstvé“ vzniklé letos) takže tu rychlost naopak shodili na „nula“…

Osamělý Vlk

Holt takhle to dopadá, když se staví zbytečnosti typu tunel Blanka.

Martin

Blanka rozhodně zbytečnost není

SYN

Ne, není to zbytečnost, bohužel se vyvinul v nečekaně drahou noční můru 🙁

Osamělý Vlk

Jo, jen v podstatě zhoršila dopravu v celém městě, protože natáhla další auta. Děkuji.

Osamělý Vlk

Jo, a vysála rozpočet na roky dopředu.

Michal Bartoníček

Upřímně řečeno mi dost vadí, jak za všechno můžou ti poslední. Co takový Kasl nebo Němec? Případně radní pro dopravu Nosek, Dolínek, Březina? Proč problémy s Libeňským mostem neřešili oni? Ano, neřešili, protože se na mostě neudělalo absolutně nic k jeho uspokojivému stavu.

Karl vB.

Myslím, že pan Dolínek chtěl bourat a stavět nový most.

Alibaba

Trochu mě mate nadpis článku. Pan Hřib to už pak tvrdí lépe, že nikdo po (skoro) sto letech od postavení neřešil rekonstrukci.
Jen se divím, že nikdo při pravidelných revizích mostu nikdo nezjistil, že se stav mostu zhoršuje. Ale tipuji, že on to vlastně asi někdo zjistil, ale politická podpora na nějakou rekonstrukci nebyla a nastala (z hrůzou ve tváři a staženýma půlkama) až po pádu mostu v Janově a Trojské lávky.
Takže přeju mostu včasnou záchranu, než se stačí dostat do stavu neopravitelného.

Filip Jirsák

Jste úplně mimo. O tomhle konkrétním mostě přes Voctářovu ulici se dávno ví, že je v tak špatném stavu, že se bude muset zbourat. Teď se jeho stav zhoršil vlivem mrazu, na což se přišlo při pravidelných revizích.

Alibaba

Asi ano. Já totiž už ani nevím, jaká je ve hře varianta, jestli rekonstrukce, nebo novostavba nebo oprava nebo kombinace? Nějak se to poslední dobou mění, u tohodle mostu, hodně často.

Lukas

Důsledky působení aktivistických a populistických rádoby-politiků v praxi. Roky se žvaní a nedělá se nic. V případě Hřiba chybí i sebereflexe, on sám má na dnešním stavu svůj nezanedbatelný podíl – ale to on sám ve své nabubřelosti nepřizná.

Filip Jirsák

Nevím, zda bych politiky ODS, ČSSD a ANO nazýval zrovna aktivistickými.

Aileeen

Myslíte, že tihle křiklouni dovedou uvažovat tak daleko do minulosti?

Jan Tichavský

Jaký nezanedbatelný podíl by měl mít? Během jeho volebního období se opravoval Nuselák, postavila se náhrada spadlé Trojské lávky, teď se dostavěla lávka do Holešovic, staví se Dvorecký most, opravuje se Barranďák a i na ten Libeňák se vysoutěžila rekonstrukce, zadala se diagnóza dalších mostů aby se mohly dát opravit jako další. Pokud byste tam měl politika, kterému nejde o to zlepšovat stav infrastruktury ve městě, tak budete mít asi tak čtvrtinu výsledků.

Juraj

No, pokud pod aktivistickými populisty chápete to, že minulé vedení města konečně objednalo diagnostiky všech mostů, zahájilo stavbu dvou nových a rekonstrukci dalších, tak budiž.

Bifidus

Tak dlouho se meditovalo a chránilo, až je most na spadnutí a může se konečně postavit nový. Stejně jako s železničním mostem na Výtoni.

Chainy

No právě. Před 100 lety most stačil na spojení přístavů a továren na okraji staré Prahy, tehdy nově uvnitř Velké Prahy. Po 100 letech se ukázalo, že ze 3 principů designu, mu zbyla už jen zanedbaná estetika, ale utilitae už dávno nestačí (co teprve po plánované dostavbě okolí do výšky 10-15 podlaží), a firmitae už chybí vůbec a konstrukce je v rozkladu. Stavět repliku oblouků Karlova mostu po povodni má smysl, protože jeho dopravní funkce není už dávno náplní tohoto mostu. Ale stavět repliku něčeho takového, co už dávno nestačí plnit svou základní funkci a nedá se nijak navýšit, je… Číst vice »

Chainy

… a než se tak stane, hned postavit i všechny plánované mosty v okolí.

Bifidus

Tento most se údajně stavěl před válkou narychlo jako strategická záloha. Asi proto ho tak odflakli.

Karl vB.

Ano, asi odflákli, ale ten most se stavěl v letech 1924 – 28, tedy více, než 10 před okupací a začátkem 2. sv. války (1939), takže důvody mohly být úplně jiné, ryze ziskuchtivé.
Tenkrát sez důvodu snížení nákladů (nebo podvodů?) často se používal nekvalitní stavební materiál, spěchalo se a nedodržovaly se technologické postupy.
Proto se v tomto období i zřítilo několik novostaveb.
Nejznámějším případem je pád rozestavěného obchodního domu na rohu ulic Na Poříčí a Biskupská, kde dne 9. října 1928 zahynulo 46 osob.
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/na-porici-obchodni-dum-pad-stavba-katastrofa-historie-hotel.A231130_103619_praha-zpravy_vich

Juraj

V čem prosím Libeňský most nestačí, když si vezmeme, že ze západu se stejně napojuje do kapacitně limitovaných Holešovic? Ty plány z posledních 40 let právě počítaly s výstavbou východozápadní magistrály, což se naštěstí nestalo a snad ani nikdy nestane.

Potřebujeme tedy reálně dva jízdní pruhy, dvě tramvajové koleje a ideálně dva stavebně oddělené cyklopruhy, plus chodníky. Autobusy tudy nejezdí. Na to tvarová replikace bohatě stačí.

Karl vB.

Pokud se chcete pobavit, stačí kliknout na tag „LIBEŇSKÝ MOST“ na konci článku a začíst se do série suverénních prohlášení o definitivních rozhodnutích tehdejších mocných /2018), včetně vyjádření jednoho milovníka starých mostů z Lausanne. No a pak už jen stačí dosadit si: 1. Jeden malý mrazík Kolik pak těch stupňů pod nulou v Praze bylo, že to mělo vliv na pohyb kovových desek v konstrukci, které se nějak nepohodly se svým betonovým okolím a most se kvůli tomu ze dne na den uzavřel? 2. Překvapivou změnu stavebních norem, jako zohlednění příčin pádu dálničního mostu v Janově 3.Přísnější požadavky na konstrukci… Číst vice »

Hafan

Skvely popis, diky. 🙂

Šalina na Špilas

Jen si dovolím podotknout, že silnější mráz nemá takový velký vliv. Stačí mínus jedna a led se tvoří. Jiná věc je to, že při -20 se stavba ochladí rychleji než při -1, pokud byla předtím vyhřátá na dejme tomu 5.
(Pardon za fyzikální pedantství.)

Karl vB.

Nemusíte se omlouvat, mně fyzika, na rozdíl od zeměpisu, nijak zvlášť nebavila. 🙂
Já jsem se jen nechal poučit naším veřejnoprávním médiem, které v článku s poněkud mimoběžným nadpisem, píše, že:
„Poškození pravděpodobně způsobily SILNÉ MRAZY.“
Proto jsem se zajímal o to, kolik že těch stupňů reálně bylo.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/libensky-most-uzaverka-nova-konstrukce-oprava-libenskeho-mostu-zpravy_2401121839_kth

Frantík

Kalamita jak na Sibiři, no.
I když tam jim to potruí opravdu prasklo.

Granja

Média zřejmě více znají Traťmistra Mráze, kterého milovali vždy všichni traťováci, kteří se naopak děsili se jeho nástupce Traťmistra Oblevy.

Michal M

Možná je to i kombinace počasí tento podzim a zimu. V listopadu a vlastně i prosinci byly extrémní srážky, most bude nasáklý jako houba. V okamžiku, kdy začne mrznout, se začnou dít věci, jejichž výsledek vidíme…

Petr

Lol. „S Libeňským mostem jsme v časové tísni. Oprava by vše zpozdila, říká šéf TSK“ (26.04 2018)

„Je to neuvěřitelný příběh, k zemi měl jít most, na který se 92 let nesáhlo, a přitom zvládl zkoušky s extrémní zátěží 547 tun. Jasně se tedy ukázalo, že správnou cestou je rekonstrukce, zatěžovací zkoušky nám navíc daly do ruky velmi podrobná data, díky kterým se vyhneme slepým cestám,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (25.09 2020)

Filip Jirsák

Víte o tom, že ty dvě citace se vzájemně nijak nevylučují? Víte o tom, že Libeňský most je soustava různých mostů přičemž stav různých mostů se zásadně liší? Ten, který je uzavřen teď, je ve velmi špatném stavu a nikdo nepochybuje o tom, že je potřeba ho zbourat.

Petr

Vite o tom, ze nikde netvrdim, ze se ty citace vylucuji? V roce 2018 sef TSK spravne rekl, ze „jsme v časové tísni“ a kdyby se k tomu podle toho pristupovalo, tak uz ted jezdime po novym moste. Jenze pak se do toho zacal montovat Scheinherr (protoze jako strojni inzenyr tomu samozrejme rozumi ze vsech nejvic) a od ty doby jsme se neposunuli vubec nikam (to neni slepa cesta?).

Filip Jirsák

Od té doby jsme se posunuli. Bylo posouzeno a podloženo argumenty co by znamenalo most opravit, co by znamenalo nějak jej upravovat, co by znamenalo zbourat ho a postavit nový. Byl vysoutěžen dodavatel. To je zdaleka nejvíc, co se pro ten most od jeho postavení udělalo.

dan Žatecký

100 let nikdo neřešil rekonstrukci libeňského mostu. Pirátům stačily 4 roky, aby jen prožvanili celé volební období, a rozkrádali vše, co se ještě opravit dalo.

Pan Hřib rozhodně není kompetentní osobou pro dopravu.

Aileeen

Hodně vás baví lhát? Zajímalo by mě, proč?

Jméno.m

Takže tedy řešil, jo? Nedělejte ze sebe hňupa.

Filip Jirsák

Ta první věta byla to jediné, co bylo na tom komentáři pravdivé.

Karl vB.

Pokud se Libeňký most stavěl v letech 1924 -28, tak je zcela logické, že STO LET nikdo rekonstrukci mostu neřešil. Smysl by to dávalo tak po prvních padesáti letech existence dál, tedy zhruba od roku 1978. V té době se ale v Praze řešil ZáKoS (základní komunikační systém), tedy magistrála mezi Nuselským mostem a mostem Barikádníků a metro. Nějaký Libeňský most s lokálním využitím byl na pokraji zájmu. Po změně systému trvalo dost dlouho, než mocným došlo, že je třeba nejen se zviditelňovat budováním nového, ale že je třeba i udržovat to, co už stojí a slouží, aby mohlo sloužit… Číst vice »

Jaaa

Jakože v ČR dělat něco dlouhodobě, systematicky a podle smysluplné koncepce?

Neblbněte!

Karl vB.

Ale jo, jak jsem starej, tak jsem blbej….
V mém věku se tomu říká stařecká senilita. 🙂

Erik

vasi uvahou, tedy predchozi cinitele, prozvanili 96 let. gratuluju. vite, kdyz uz nic, tak alespon tu debatu nekam posunuli a dobrali se vysledku, za 4 roky.. jestli vam to prijde malo, je mi vas lito.

Jan Tichavský

Pod vedením Pirátů se postavila náhrada spadlé Trojské lávky, teď se dostavěla lávka do Holešovic, staví se Dvorecký most, opravuje se Barranďák a i na ten Libeňák se vysoutěžila rekonstrukce, zadala se diagnóza dalších mostů aby se mohly dát opravit jako další. Piráti Taktéž nemají za dobu funkce svých zastupitelů žádnou korupční kauzu. Nejhorší co na ně bulvár našel byl nákup kávovaru pro celé patro magistrátu za 100 tisíc.

Roman Svačina

Asi nejspolehlivější most v Praze bude asi ten Karlův most.

Jiří Kocurek

Tak schválně, kolikrát ho rozvalila povodeň? Naposled 1890 a v roce 2002 měl na mále, potřeboval opravu, ikdyž „to nebylo vidět“.

Karel IV.

A právě ty průběžné opravy (někdy menší, někdy větší) z něj dělají „asi nejspolehlivější most v Praze“. Ale chápu to samozřejmě s jistou nadsázkou.

Jiří Kocurek

Nejen opravy, ale také vylepšení. Ztužující železobetonová deska v něm je vcelku nová a jeho provozní zatížení je naprosto minimální. Chodec nebo tramvaj, to je fakt rozdíl.

Aileeen

Ten, který je z 90 % nový?

Aileeen

„V testech provedených před rekonstrukcí přitom vyšlo, že požadovanou zátěž původní konstrukce unese. Od té doby se však podle projektantů změnily normy.“
Jen si tu tak něco odložím pro ty, kdo zase budou chtít kopat do minulého či současného vedení Prahy…

Martas

Ale kdyby se to něchtělo opravovat a rovnou postavil most nový, tak to na žádnou případnou změnu norem přeci nedojelo. A z laického pohledu mi přijde divné, aby změna norem nastala ze dne na den a projektanti zabývající se mostními konstrukcemi o tom nevěděli.

Jiří Kocurek

jóo kdyby ty normy byly veřejným dokumentem, ale nejsou, přístup k nim je placený. Pochybuju, že si vydavatel nechá jen tak nakukovat do přípravy.

flinta19

Norma je obecně závazný předpis vydávaný nadřízenou autoritou. Ze své podstaty tedy nemůže být tajná.

Petr

Technické normy nejsou samy o sobě právně závazné, jejich závaznost může být stanovena nebo vyplynout z jiného právního předpisu.

M19

Což o to tajná není, ale přístup k nim je placený. Světě div se, podléhají autorským právům.

Aileeen

V době přípravy ta norma není veřejně přístupná. S tím bojuju každou chvíli.

Elvis

Je ale za poplatek. Co se týká norem, jsem za, aby byly zdarma. Na druhou stranu, třeba v tom to případě co lajkovi řekne? Pokud nemáte odborné vzdělání stejně nestanovite, jaký zatěžovaci model z dané normy použít pro ověření lokálního a globálního maxima. Jaké zatížení je rozhodující. Jaké redukční součinitele se v dané kombinaci používají, či jak zhotovit dynamickou analýzu.

Aileeen

K návrhům nových jsem se nikdy nedostal, bohužel. Po schválení už ano, ale do té doby ne.

Jan Tichavský

Laikovi moc ne, ale je možné snáze analzyovat stavby, zakázky, investigativu v mediích, poukazovat na nedostatky v projektech atd. Řikejte jim třeba poučení laici. Normy nejsou jen o výpočtech ale taky o konkrétním způsobu provedení, značení, postupech, bezpečnosti při práci i pro civilisty a tak dále.

Jiřik

Který tvůrce normy vás „za poplatek“ nechá koukat pod pokličku? Můj bývalý zaměstnavatel s tím bojoval dost často, že existoval nějaký standard a najednou zákazník řekl, že minulý měsíc ta norma vyšla v novém znění a že chce výrobky podle ní…

Jiřik

Norma není obecně závazným předpisem, je jen doporučeným technickým standardem. Závazným se stává až ve chvíli, kdy se na tom strany dohodnou.

Filip Jirsák

Jenže on se nedá nový most „rovnou postavit“. Musí se vysoutěžit, naprojektovat, pak případně vysoutěžit stavitel, pak se může začít stavět. A ani ta stavba není hned. Tady se navíc nestaví most na zelené louce, ale jeden starší most už tu je. Takže se musí posoudit, jestli je lepší starý most opravit, upravit nebo zbourat a postavit nový. Což je naprosto v pořádku, i kdyby most neměl žádnou historickou hodnotu – nedává smysl jen tak bourat něco, co by klidně mohlo dál sloužit. A jestli to tak je se musí nejprve zjistit. To, že debata o tom, zda zbourat nebo rekonstruovat,… Číst vice »

L.

Debata se točí v kruhu, protože na jedné straně jsou odborníci, kteří mají už hodně let jasno, že rekonstruovat není (realisticky) možné. Ale na druhé straně jsou populističtí politici, kteří tvrdí, že rekonstruovat lze, protože to (někteří) voliči chtějí slyšet a lze na tom nahnat politické body. Bohužel, i teď, když konečně kapitulovali před fakty a odmávli zboření mostu, tak tvrdošíjně mluví o „rekonstrukci“, ačkoli se o žádnou rekonstrukci nejedná, most se zbourá a postaví nový. Smutné je, že kvůli tomu nám nejspíš uteče možnost most rozšířit, aby se na něj vešla i oddělená cyklostezka – ačkoli se ti samí… Číst vice »

Filip Jirsák

Bohužel odborníci jsou na obou stranách, i když jich může být různé množství a různé kvality. Ale o tom, který názor odborníků vezme v úvahu, opět nakonec rozhoduje laická veřejnost a politici. Myslím, že největší problém je v tom, že v ČR pořád většina lidí nechápe, co je demokracie. Že demokracie neznamená, že bude vždy po jejich. Právě naopak, demokracie znamená, že přesně po jejich nebude skoro nikdy – ale výsledek bude nejlépe vyhovovat všem. Další problém je v tom, že památková péče je vlastně jediná ochrana veřejného zájmu, která v ČR ve veřejném prostoru funguje. Takže když někdo nechce… Číst vice »

Jiřik

Pěkně napsáno, děkuji!

Aileeen

Kupodivu to tak je, ty normy se prostě mění k nějakému dni vydání. Projektant třeba ví, že se chystá změna normy, ale jelikož netuší, od kdy bude platit, musí se řídit tou aktuálně platnou. I kompletní rozsah změn zná až ve chvíli, kdy ta norma vyjde, protože teprve tehdy je přístupná všem.
A pokud platná norma tvrdila, že s opravou je to možné, proč tlačit na stavbu nového za každou cenu?

Elvis

K té změně viz výše.
Norma nic netvrdí, jestli konstrukce splní normové požadavky rozhoduje projektant na základě stavu konstrukce a odborného posouzení.
Spíš tady před lety X odborníků tvrdilo, že rekonstrukce je neekonomická s nejistými výsledky do budoucna. A že pro takto vytížený most by byla lepší nová konstrukce. Je možné, že přepočet mostu před X lety vyhověl normově – pro tehdejší známý stav. Nyní po X letech je konstrukce v horším stavu, zasáhl zub času, projevili se skryté vady a nyní už nevyhovuje.

Martin

Ten most je vytizeny? Je to lokalni most od nikud nikam, jedine zatizeni zpusobuji tramvaje. A obcas nakladni auta co porusuji zakaz vjezdu, ktery tam pro ne je… zvlaste pri stavbe komplexu DOCK… A stavby se posuzuji podle platnych norem v dobe jejich stavby, a tady to most splnil a to i pri soucasnem zatizeni. Druha vec, ktera se posuzuje je technicky stav, a tam se uz tehdy ukazalo po te prvni uzavirce, ze prave tato cast mostu je ve stavu, ktery rekonstrukci ani neumoznuje, proto v projektu byla urcena k demolici. Rekonstrukce v takovem rozsahu je vzdy drazsi, o… Číst vice »

Elvis

Už jsem to tu psal kdysi. Pro navrhování silničních betonových mostů platí přes 10 let eurokód 1991-2 a 1992-2. Pro zatížitelnost je ČSN 73 6222 z roku 2013. Most v Janově spadl 2018, zásadnější změna v těchto normách za posledních letech nebyla.

Aileeen

Proč tedy projektanti tvrdí, že ano?

Elvis

On to tvrdil nějaký politik a přebrali to média: „EU například přijala po pádu mostu v Janově novou zátěžovou normu.“ Opravdu zátěžová norma neexistuje.