Stav Libeňského mostu není žádným tajemstvím. Rekonstrukci nikdo 100 let neřešil, říká Hřib
Dlouhodobě trvající spory o jeho opravu, či nahrazení novostavbou nyní rázně vyřešil mráz.
Čtvrteční náhlé uzavření tramvajového provozu na Libeňském soumostí překopalo trasy řady linek a znepokojilo obyvatele města, pro které je spojnice Holešovic a Libně důležitou dopravní tepnou.
„To, že je stav v havarijním stavu, není žádným tajemstvím. Právě proto jsme v minulém volebním období rozhodli o rekonstrukci Libeňského mostu, kterou nikdo neřešil celých těch téměř sto let po jeho postavení,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Další postup rekonstrukce podle něj nyní závisí na získání všech potřebných povolení od státu a souhlasů vlastníků okolních pozemků.
Z rekonstrukce chátrajícího mostu se v uplynulých letech stalo politické téma. Právě dlouhodobě trvající spory o jeho opravu či nahrazení novostavbou mohou za to, že se s nezbytnými opravami otálelo.
Libeňský most nahradí „tvarová replika“. Praha překvapivě mění zadání oprav, zbudou jen pilíře
Nyní situaci rázně vyřešil mráz. „Závada byla zjištěna díky kontrole nařízené dle výstupů z unikátního modelu připraveného pro plánovanou rekonstrukci Libeňského mostu,“ vysvětluje Hřib.
Tento model identifikoval mrazy jako zásadní problém. Diagnostika však podle Hřiba závadu vzniklou z důvodu nepříznivého počasí odhalila včas.
Nyní město čeká na závěry projektantů, kteří navrhnou další postup pro podepření části soumostí. „Sejde se také Rada monitoringu, která se skládá z projektantů, odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT a Vysokého učení technického v Brně a zástupců TSK a zhotovitele,“ uvádí náměstek.
Rada pak bude pravidelně vyhodnocovat aktuální informace o stavu všech obloukových mostů tvořících Libeňské soumostí.
V příštím týdnu TSK předloží podrobný harmonogram prací na podepření. Téma Libeňského mostu budou také opět řešit pražští zastupitelé. Hřib je chce seznámit s plány, které před Vánocemi schválili radní.
„Citlivá rekonstrukce“ je passé
Celá rekonstrukce Libeňského mostu má vysoutěženého zhotovovitele, přípravné práce na Rohanském ostrově v okolí mostu už probíhají. Dokončuje se aktualizace dokumentace pro získání stavebního povolení. Stavební práce s uzavírkami by se naplno měly rozjet v roce 2025.
Rekonstrukce byla předloni schválena v režimu Design&Build. O projektování a stavbu se tedy stará vítěz tendru, dostává jen architektonické a urbanistické zadání. A právě to se na konci roku změnilo.
Prahu ke kroku podle schváleného rozhodnutí vedl nově zjištěný stav obou obloukových mostů „v souvislosti se statickými přepočty konstrukcí vzhledem k normovým požadavkům, dodatečnými průzkumy a ve vztahu k proveditelnosti rekonstrukce“.
V testech provedených před rekonstrukcí přitom vyšlo, že požadovanou zátěž původní konstrukce unese. Od té doby se však podle projektantů změnily normy.
Libeňský most zůstane uzavřen několik týdnů, TSK vyrobí konstrukci na podepření
Ze schváleného materiálu vyplývá, že místo opravy se soumostí nahradí „tvarovou replikou“. Vznikne nový tvar nosné konstrukce na stávajících pilířích. Minulým vedením Prahy požadovaná „citlivá rekonstrukce“ se tak mění ve faktickou novostavbu.
Týká se to nejen hlavního mostu přes Vltavu, ale i navazujícího mostu X-656 přes zaniklé slepé rameno řeky, na kterém nyní závada vznikla. I ten čeká volná tvarová replika „vycházející z původního Janákova řešení“.
Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty a byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Na závadu přišli silničáři při geodetických měřeních obloukové konstrukce a monitoringu kloubů ve vrcholu oblouku inundačního mostu.