egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Státní firmu na výcvik pilotů koupí nejspíše její malajský zákazník

Nové simulátory na A320 a B737 MAX. Foto: CATC
Nové simulátory na A320 a B737 MAX. Foto: CATC
Finální rozhodnutí o prodeji firmy je na ministrovi dopravy.

Řízení letového provozu finalizuje s prodejem společnosti Czech Aviation Training Centre (CATC). Státní podnik jedná o prodeji již jen s malajskou společností Skyvax.

Malajský investor se sám v tiskové zprávě na svých stránkách označil za vítěze výběrového řízení. „Z naší strany je možné potvrdit, že vedeme exkluzivně jednání s firmou Skyvax, jelikož jsme nabídku ohodnotili jako ekonomicky nejvýhodnější,“ potvrdil mluvčí ŘLP Richard Klíma. Podle něj musí o prodeji ještě jednat dozorčí rada a finálně rozhodne ministr dopravy Karel Havlíček.

Skyvax patří mezi dlouhodobé zákazníky CATC. V Česku již založil českou společnost s ručením omezeným. „Osm let jsme jedním z největších zákazníků CATC. Nákupem firmy posílíme naši pozici na trhu výcviku pilotů,“ řekl šéf Skyvax Rusilawati Mohd Noor. Investici firma považuje za dlouhodobou, očekává obnovení poptávky po létání, a tím pádem i po výcviku pilotů.

Řízení letového provozu koupilo CATC v roce 2012 od zachraňujících se Českých aerolinií. Za působení ŘLP firma rozšířila působení například o simulátory L-410 či Boeingu 737 MAX.  O prodeji se začalo mluvit ještě před pandemií koronaviru.

CATC patří mezi středně velká nezávislá výcviková centra pro obor civilní letecké dopravy. Sídlí na Letišti Praha v Hangáru B, který má pronajatý na 30 let od Letiště Praha, zaměstnává 62 lidí.

Aktuálně CATC provozuje šest plně pohyblivých simulátorů: jeden na Boeing 737 NG, jeden na 737 Classic, jeden na 737 MAX, jeden na A320, jeden na A320ceo/neo a jeden na L-410.  Simulátor na 737 NG má firma pronajatý od společnosti CAE, trenažér na L410 pak přímo od ŘLP, který si ho od CATC koupil.

Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Nevíte někdo proč stát prodává něco co funguje? To bude zase nějaký šméčko a malá domu.

Savik

Rovněž já nesouhlasím s prodejem Českého tréninkového centra. Věc, která z podstaty musí slušně vydělávat. Ach jo. Dokonce se na tom tady shodneme…

Petr

Vůbec se mi nelíbí ten přístup, že stát nemá vlastnit to či ono. Proč nevlastnit něco, co vydělává? Přece stát nemusí mít příjmy jen z daní. Čím více výdělečných firem bude vlastnit stát, tím nižší mohou být daně. Jen pro ilustraci, za tu část ČEZu, kterou si stát ponechal (tuším cca 2/3 firmy) inkasuje každý rok na dividendách něco mezi 12-13 miliardami (letos to výjimečně bude dokonce téměř 20 miliard). Chápu, že při „COVIDových“ schodcích rozpočtu z posledních let to nevypadá tak závratně, ale zkuste si to porovnat s deficity rozpočtu před COVIDem, příp. s rozpočtem nějakého menšího ministerstva či… Číst vice »

poletucha15

Tak snad budou ty experti co nadavaj na to ze letectvi stoji penize spokojeny.

Za 5 let uz tu vidim ty jejich komentare jak vlada nechala rozkrast vydelecny casti letiste, mezitim co kdyz se melo do litani neco malo nacpat tak tu meli plno reci jak si ma letectvi pomoct samo a lidi maj radsi jezdit vlackem.

Asd

Tak to opravdu nevymyslíš. Opravdu skvělý obchod pro malajce. Horší pro nás. Z krátkodobého hlediska na tom trošku vyděláme, ale dlouhodobě na tom budeme tratit.

Gwann

docela by mne zajímala ta nájemní smlouva má hangar, zda ta nemá reálné větší cenu než firma…

medvěd

Opravdu je normální, že někdo napíše, my jsme vyhráli jejich výběrové řízení ?

Viki

Proč píšete o B737 jako o simulátoru a o L410 jako o trenažéru? Lidi tady neví, že je to jedno a to samé a zbytečně je to plete.

Ivo Smolek

To snad nemůžou myslet vážně, zbavit se takové cennosti a ještě v době, kdy by si na sebe určitě vydělala.

Vilém Baczko

Chtěj to prodat CIZÁKŮM. Co na to Andy?

Raddie

Tomu se říká výprodej… 😠😠😠

SaulGoodman

Proč by měl mít stát firmu na letecký výcvik, když ani nemáme státní aerolinky? Stát tu není od toho, aby podnikal.

Jiří Kocurek

Na letecký výcvik má armádu a policajty. Oběma složkám je ale B 737 k ničemu.

Jakno

To jako vážne?

Jiří Kocurek

A nemá snad? Zajišťují také výcvik na provozovanou techniku.
https://www.policie.cz/clanek/policie-ceske-republiky-letecka-sluzba-824129.aspx
A opravdu netuším, k čemu by policajti potřebovali B737, vy ano?

Obdobně si armáda sama zajišťuje výcvik na stíhačky. Obojí je kritická infrastrukta státu, tam to dává smysl. Ale civilní dopraváky? Stát je bez peněz, po krizi. Ano, mohl by lidem sebrat majetky, protože dotace pro Agrofert proudí dál, ikdyž už se soudí a bude vracet.

Jan

Proč by nemohl stát podnikat, když se mu to podaří? Podnikat nemá v základních službách občanům typu zdravitnictví nebo školství, ale výcvikové středisko pro piloty, které uživí zájem z mnoha států do toho nepatří.

TC82

Protože ted výdělek firmy šel do kapes nás všem, pak půjde majitelům do Malajsie?