Státní dopravci na kolejích dál oslabují, ukázala data o české železnici za loňský rok
Vlaky po české železnici ujely loni více kilometrů než o rok dříve, z rostoucího trhu si loni však více ukousli
Vlaky po české železnici ujely loni více kilometrů než o rok dříve, z rostoucího trhu si loni však více ukousli soukromí dopravci. Ukazují to data zveřejněná ve výroční zprávě Správy železnic za loňský rok. Zatímco celkový počet ujetých vlakokilometrů v osobní i nákladní dopravě loni vzrostl, dva největší státní dopravci v zemi mírně ztratili svůj podíl.
Objem výkonů na české železnici stoupl loni pouze v jednom z ukazatelů: počtu ujetých vlakokilometrů. Loni osobní i náklady vlaky ujely na české železnici 174,985 milionů kilometrů, meziročně o 1,1 % více. Rychleji loni rostla osobní doprava, která zaznamenala nárůst u vlakových kilometrů (+ 1,5 %) i u takzvaných hrubých tunových kilometrů, tedy násobku hmotnosti vlaku a ujetých kilometrů (+ 2,5 %). Hrubé tunové kilometry celkově mírně klesly.
I loňský rok byl ve znamení mírného oslabování pozic Českých drah, v celkovém objemu ujetých kilometrů si ale státní dopravce i dále udržel podíl na trhu lehce přes 90 %. Alternativní dopravci loni ve většině případů mírně posílili. Podstatně zajímavější ale bude sledovat žebříček za letošní rok: k velké výměně dopravců na některých trasách došlo až loni v závěru roku a pokles podílu Českých drah pod 90 % nastane až letos. Skokanem loňského roku byla Arriva, u které lze očekávat nárůst hlavně v žebříčku letošního roku a posun až na třetí místo.
Česko loni u osobní dopravy zažilo rekordní rok, poprvé každý občan ujel za rok vlakem v průměru přes tisíc kilometrů.
K zajímavému posunu došlo také u nákladní dopravy. ČD Cargo loni oslabilo svoji pozici na trhu k hranici kolem 60 %. K posunu došlo i na druhém místě v žebříčku podle hrubých tunových kilometrů. Místo PKP Cargo se v této kategorii stal druhým největším dopravcem Metrans Rail. Před Unipetrol Doprava se loni dostalo také IDS Cargo, mezi prvních sedm dopravců pronikl i CER Slovakia.
Data o ujetých kilometrech a celkové tonáži vlaků jsou pro Správu železnic klíčové, počítá se z nich poplatek za dopravní cestu. Loni správci kolejí vybrali na svém „mýtu“ 3,679 miliardy korun, o 26 milionů korun více než rok před tím.
Žebříček největších dopravců na železnici v ČR a jejich podíl na celkovém výkonu
dopravce | % vlkm 2019 | %hrtkm 2019 | % vlkm 2018 | % hrtkm 2018 |
České dráhy | 90,77 | 88,26 | 91,76 | 88,8 |
RegioJet | 4,07 | 9,08 | 3,9 | 9,06 |
GWTR | 1,88 | 0,58 | 1,83 | 0,55 |
Leo Express | 1,74 | 1,46 | 1,44 | 1,22 |
Arriva vlaky | 0,77 | 0,33 | N/A | N/A |
DLB | 0,36 | 0,13 | 0,28 | 0,11 |
nákladní doprava | ||||
ČD Cargo | 61,13 | 60,16 | 67,11 | 64,96 |
Metrans Rail | 5,44 | 8,43 | 5,14 | 7,51 |
PKP Cargo | 6 | 7,2 | 6,76 | 7,62 |
IDS Cargo | 3,84 | 3,88 | 3,31 | 3,07 |
Unipetrol Doprava | 3,38 | 3,29 | 3,28 | 3,63 |
Rail Cargo Carrier | 2,36 | 3,4 | 2,1 | 2,88 |