Státní audit výroby 737 MAX potvrdil problémy Boeingu s dodržováním předpisů
Záběry z vyšetřování incidentu Boeingu 737 MAX 9 Alaska Airlines. Zdroj: NTSB
Úřad zjistil neshody v oblasti kontroly výrobního procesu, manipulace s díly a jejich skladování a kontroly výrobků společnosti Boeing
…tam je problém hlavně v FAA…
Taky si myslím, že jo. provětrat. Boeing toho akorát, jako firma využil.
Doporučuji shlédnout dokumentární film Pád: Kauza Boeing (Downfall: The Case Against Boeing), který je k dispozici na netlfixu. Je to pěkný náhled na změny ve fungování firmy za posledních 15 let. Vypadá to, že Boeing se nepoučil a stále se stará víc o finanční zisk než o bezpečnost svých cestujících.
Technická: jeho cestující to nejsou. Úkolem firmy je tvořit zisk svým vlastníkům, nikoli bezpečně přepravovat pasažéry. Bezpečnost mají na starosti především regulační a kontrolní státní orgány.
Pletete se – bezpečnost má na starost provozovatel. Regulační a kontrolní orgány na to z principu mohou jen dohlížet – ostatně i to jejich označení to napovídá.
Tak to rozhodně není. Orgány jsou granty a verifikátory standardů, výrobce nese pořád plnou odpovědnost (jeho zákazníkem jsou aerolinky a leasingovky). A není to ani tak, že by se Boeing o bezpečnost nezajímal, ale díky soustředění se na jiné cíle mu poněkud zvětraly procesy a evidetně tam má skulinky, které tu a tam vedou k průseru.
Takže hlavně musí upravit procesy tak, aby tam ty skulinky nebyly.
Kdyz spatne naprojektuju barak a ten spadne, veskera prvotni vina jde za mnou, jakozto za zodpovednym projektantem.
Je to z vyroby letadel jinak? Zde omluvte moji neznalost, jen se na to ptam.
Až teď jsem si všiml, že jsem omylem reagoval na příspěvek autora Honza R., ač jsem chtěl reagovat na příspěvek autora Jaromír. Moje chyba a psaní z mobilu…
Já nejsem odborník na tuto problematiku, čekal bych, ale nějaké razantnejsi řešení (samozřejmě nevím jaké). Myslím si, že je to velký reputacni problém a určitě se zvětší slevy.
Nezvětší, protože v tomto segmentu existuje faktický duopol a konkurence (Airbus) má u nejžádanějších modelů vyprodáno na deset let dopředu, bez možnosti razantního navýšení produkce.
Tohle se musí vyřešit systémově, tlakem regulátorů a zákazníků, ale u Boeingu je toho tolik špatně, že to nebude blesková změna. Reputační problém to rozhodně je, ale Boeing to nepoloží.
Myslím že ten tlak zákazníků to tak nějak moc nejde, protože když půjdu do B737 MAX, tak logicky přepokládám, že to letadlo ani nemůže být bezpečné, protože mu chybí spousta moderních systémů, které jsou už dávno standardem.
Ten duopol má i jisté výhody. Je téměř jisté, že Boeing to nepoloží a její akcie se vrátí na původní hodnoty. Takže je potřeba této situace využit a nějakou tu akcii koupit.
Udělal jsem si menší analýzu, podle mě je aktuální cena ještě nadhodnocená, takže bych do toho spíše nešel.
tak povídejte, co ta vaše analýza sledovala a jaké dala výsledky…
Já jsem přesvědčený, že u takového molochu jako je Boeing je změna firemní kultury bez kompletní výměny všech lidí a procesů nemožná. Můžou se snažit o drobné nápravy a úpravy na pár místech, aby se neděly ty nejhorší průsery, ale to bude asi tak všechno. Odskáčou to spíš řadoví zaměstnanci se striktnějšími pravidly a pokutami místo aby se řešil problém systémově.
Překvapuje to ještě někoho?
Boeing v zájmu snižování nákladů osekal snad úplně vše, co je možné a teď se diví. Nebo možná ani nediví.
Spíš nechápu, že tam je stále CEO.
Tak protože CEO rychle našel někoho pod ním, koho šlo vyhodit. To je v korporátu klasika. A nejen v něm. 🙂
CEO v tak velké firmě obvykle nepoloží problém jedné z mnoha divizí. Šéfa VW Group taky nejspíš nevyhodí za problémy s výrobou a bezpečností některé z řady vozů Audi.
Jenže pro Boeing jsou 737 MAX spíše jako pro VW Group oddělení Volkswagen osobní vozy.