Statistiky drážní bezpečnosti: Meziročně ubylo chyb strojvedoucích, přibylo nehod na přejezdech
Na trati z Písku do Tábora proti sobě jely dva vlaky (březen 2023). Foto: Drážní inspekce
Počet usmrcených lidí na přejezdech je meziročně dvakrát vyšší.
Kašlu na statistiku, tu dělaj nemehla, aby se zviditelnila jejich práce. Mě děsí, kolik „jakobyřidičů“ si dovolí vjet na přejezd – když nemá ! Vjedeš na červenou na přejezd – když jsem na úrovni přejezdu (stává se mi to) – pardon, když ale je 20 metrů před přejezdem a stejně tam najede – 1/2 roku bez řidičáku !
za 2. čtvrtletí tam musí být nová kolonka: sraženi – nenalezeni
Když došlo k nárůstu počtu projetí o 6 %, podle autora “ke zlepšení hrozbou sankce nedošlo”.
Když došlo k poklesu počtu projetí o 23 %, autor o možném vztahu k hrozbě sankce mlčí.
Ovšem obratem mají exemplární sankce zabránit tomu, aby strojvedoucí za volantem automobilu chybu neudělal.
Docela by mě zajímali ti mrtví mimo přejezdy. Je to dost velké číslo.
Je. Většina připadá na vrub přecházení trati na tzv. každodenních zkratkách. Tj. místech, kde je poptávka po přecházení, ale chybí oficiální možnost (přejezd, podchod). Část jsou též suicidní případy.
předpokládám, že v tom budou vést sebevrazi, ale i na ně je to číslo dost vysoké.
Ti nevedou, jsou v menšině, ale přesné číslo je obtížné prezentovat.
Jestli je ten podíl pravidelně přecházejících tak vysoký, asi by nebylo od věci se tím začít zabývat. Ale na druhou stranu, na silnicích taky umírá mnoho lidí, ale nijak se to neřeší, tak proč řešit tohle. Přijde mi, že není zájem řešit úmrtí tam, kde jich je nejvíce, ale tam, kde to řešení bude znamenat omezení železnice. To jsou pak ochotni na takové řešení vydat jakékoli částky.
Samozřejmě! Je celá řada míst, kde jsme dali konkrétní podněty, neb poptávka po přecházení je vysoká, vcelku oprávněná a její legalizace žádoucí. Něco se povede řešit třeba v rámci prodloužení podchodu (např. Praha hl.n, Kuřim, v přípravě Královo Pole…) nebo nové zastávky, které zároveň nabídnou i legální přecházení na druhou stranu trati. Dáváme podnět i na severní podchod v Břeclavi, aby člověk do autobusu stojícího od něj 30 metrů nemusel chodit půlkilometrovou oklikou jediným podchodem jižním. Někde by byl rozumným řešením pěších vztahů nový železniční přejezd, byť se to v praxi moc nechce (např. chybějící legální pěší propojení Holásky-Tuřany).
Všechno to určitě jenom díky monitoringu licence a trenažeru. Problém vyřešen.
Kdo ze zaměstnanců Drážní inspekce má zkoušku ze statistiky? Poslední dobou se jim fakt nedaří…
Co je v textu špatně?
Pojďme si modelově navrhnout jak, pak by mohl a případně i měl vypadat trest za vjetí řidiče na příjezd.
Řidič z povolání (bez ohledu na to, zde je nebo není v práci) by to mohl mít za 100.000 a všechny body dolů.
Řidič, za 100.000 a všechny body dolů.
Prostě je nutné pochopit, že na přejezd se prostě nevyjíždí.
Kdo to vidíte jinak?
Kromě blbů asi všichni 🙂
Navíc – body se načítají.
Takže kdo volá po tom, aby strest odpovídal míře zavinění je blb.
Kdyby tam totiž řidič z povolání vjel na kole nebo osobákem, tak rozhodně neohrozí vlak stejně, jako by vezl oplen se dřevem nebo autbus plný lidí. Což ale vypatlané lebky odmítají pochopit.
Nejde o to, jestli ohrozí vlak nebo ne, jde o to, že řidič z povolání by měl být natolik navýši, aby měl ty správné reflexy a návyky a takový řidič na přejezd nevjede nikdy ani na tom kole.
Ony ty sazby pokut/bodů za přestupky musejí být nějak vyvážené; není možné vybrat jeden přestupek a za ten napálit zcela mimořádný trest.
To je jedna věc. A kdyby exemplárně likvidační pokuty fungovaly, tak by přece zabránily odejzdu vlaku proti stůj.
Dokonce by zabránily i tomu, že vlak vjede na otevřený přejezd… https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-resi-poruchu-prejezdu-zavory-byly-nahore-vlak-projel-zrejme-slo-o-lidskou-chybu-60124/
Já bych viděl jiná řešení: 1) Nesmí existovat bezpečné vjetí/vejití na zavřený přejezd. A) Viz kauza Řeporyje, červená protože stojí vlak v zastávce před přejezdem. A jiných případů, kdy je červená třeba už když vlak brzdí do zastávky před přejezdem. B) Pro závodníky, kteří skutečně projíždí těsně před čelem vlaku – na každý přejezd kamera. Ne pokutu 100 000 jednomu vylosovanému, ale třeba jeden tisíc *každému* kdo se pokusí projet nebo projede. 2) Zabezpečovačka má škodě zabránit nebo ji zmenšit. A) Žádné zavírání někoho na přejezdu. Závory sklápět sekvenčně, zevnitř cedule(piktogram) typu „proraž mě.“ B) Protože v 1b chci kamery… Číst vice »
1) Keby aj pred každé takéto priecestie narvete nejaké návestidlo, tak musíte vymyslieť kedy ho spustiť. Nástup cestujúcich je pomerne nedeterministická záležitosť. A snaha to nejako determinizovať povedie k zdržovaniu vlaku (= za nedisciplinovanosť vodičov budete trestať železnicu). A ak prijmeme logiku, že za to tí vodiči „nemôžu“ a „sú to len ľudia“, tak by jeden povedal, že čím viac takých prípadov bude, a čím viac natesno, tým možno začne vyskakovať, že aj „fírovia sú len ľudia“ a situácie, kedy na to priecestie na červenú vletí prezmenu vlak… 2) Asi prečo nie, len pripomínam, že každá taká úprava ide na… Číst vice »
1) Přejezdník nebo volnoznak se rozsvítí v čase pravidelného odjezdu. Před zastavkou Os projede zhaslý přejezdník, pak se rozsvítí opakovací přejezdník. Zdržení proti jízdnímu řádu není žádné. Nákladu a rychlíku se rovnou přejezd zavře jako dneska.
2) Možnost škod ve vlaku, z finančního hlediska na úkor řidiče. Z hlediska bezpečnosti, no třeba ne každé vyfocené auto, ale až auto které tam stojí nebo vjede x sekund po výstraze. GSM-R stop nebo padáček na přejezdníku fakticky zastaví až za přejezdem, nicméně auto má víc času vypadnout a k nárazu dojde v menší rychlosti.
„Přejezdník nebo volnoznak se rozsvítí v čase pravidelného odjezdu.“ Tak to ve spoustě případů nenastane žádná změna.
V hodně stanicích i zastávkách se to tak nedělá.
1) To je práve ono. To čo navrhujete je samozrejme riešiteľné, to nie vždy by sa hodil zrovna priecestník ale skôr krycie návestidlo je implementačný detail, to že v súčasnosti JOP netuší o tom, či ten vlak niekde (ne)zastavuje sa tiež dá naprogramovať. Celé to „len“ stojí peniaze. A ak sa to pojme takto, tak sa bojím, že ten prínos nebude zďaleká taký, aby tie peniaze čo nato padnú vyvážil. Keby Správa železnic vyčíslila náklady na namontovanie takýchto zariadení na všetky relevantné priecestia a vyhlásilo sa, že sa tento projekt bude kryť formou dane, ktorá sa vyberie po prevádzkovateľoch motorových… Číst vice »
Není důvod aby to nebylo jinak než křižovatka na červenou… Nicméně třeba místo dohledových kamer bych byl rád, kdyby neexistovaly třeba přejezdy na koridorech.
Vjet do křižovatky na červenou a vjet na přejezd při blikání červených světel je hodně velký rozdíl. Srážka s vlakem je mnohonásobě větší nehoda, než srážka dvou aut, ke které beztak často ani při projetí na červenou nemusí dojít, jelikož auta mají krátkou brzdnou dráhu, narozdíl od vlaku.
Tak k nehodě nemusí nutně dojít ani na tom přejezdu. A i když dojde, tak pokud to není zrovna kamion na koridoru, tak nebezpečí většinou zůstává na straně viníka. To v křižovatce neplatí.
Za nedovolených vjezd na přejezd hrozí řidiči i celé posádce auta v podstatě trest smrti. Kdo se nebojí ani tak, tomu může hrozit klidně milion pokuty a bude mu to úplně jedno, o nějakých bodech ani nemluvě.
Očividně pro některé není ani možná smrt varováním. Bohužel tito řidiči neohrožují pouze sebe, ale i další nevinné lidi. Tedy v případě, že to dopadne dobře, je pouze ohrozí.
A v případě, že vlak srazí chodce na přejezdu bude řidič nalezen v nejbližším domě?
Protože Vám nejde o bezpečnost ale pomstu na nenáviděné skupině obyvatel.
A propós není to tak dávno, kdy pod vlak skočila mírně opilá cyklistka s „papíry na hlavu“. Datum a místo uvádět nebudu.
V takovém případě ty vaše vysněné všeléčící pokuty fungovat nebudou, nebude fungovat ani trest smrti. Policajti to pak uzavřeli jako sebevraždu…
No tak to je snad trochu rozdíl, ne?