Stát zvažuje rozšíření kontrol strojvedoucích. Řešily by vlečky i režijní jízdy
Stanoviště strojvedoucího v jednotce Regiofox pro České dráhy. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Celý systém monitoringu má být více automatizovaný.
Já bych prosil osobní „hlídačku“.
Děkuji 🙂
https://www.extra.cz/pamatujete-si-na-pichacky-tenhle-zamestnavatel-to-pojal-razne-a-po-svem
Myslíte digitální kartu strojvůdce… Nebojte, zavedou….
Proč Drážní úřad neosloví podobné úřady v sousedních zemích, aby se náklady na vývoj SW systému rozpočítaly na víc uživatelů a tedy zlevnily?
Copak v zahraničí nemají řidiče vlaků?
V zahraničí mají asi jiné problémy…
Mají PZB, které projetí stůj dokonce dovede zabránit.
Ne, v zahraničí mají strojvedoucí 😀
Proč Drážní úřad namísto MLS (současně s MLS) ve spolupráci s MD neřeší například takové „banality“, kterými je např. omezení práce přesčas?
Ono je sice pěkné mít v nařízení upravenou délku směny, pokud ale současně neřeším u vnitrostátní dopravy dobu řízení, příliš mi to nepomůže (práce přesčas NENÍ součástí směny, tedy v rámci přesčasu mohu jet nad rámec 13 h; to samozřejmě nemění nic na limitu rozvrhu práce do směn).
„práce přesčas NENÍ součástí směny, tedy v rámci přesčasu mohu jet nad rámec 13 h“
Kde jste slyšel takovou blbost?
Možná bychom mohli začít tím, jestli jsi někdy četl s pochopením zákoník práce.
Kde? Na MPSV.
Blbost, přesčas udělat mohu, ale na 11 hodinové směně, pouze 2 hodiny, všechno nad už bude tak maximálně jen Rg jízda.
Zkuste ještě jednou pochopit rozdíl mezi směnou a přesčasem.
Pro názornost: https://www.epravo.cz/top/clanky/vecne-tema-prace-prescas-106354.html
Nařízení vlády č. 589/2006 Sb. u vnitra samozřejmě reguluje délku směny.
Pokud ani toto nestačí, pak se zkuste poradit s ošetřujícím veterinářem.
A proč stát chce rozšiřovat MLS, když neexistují tiskové zprávy o tom, kolik již MLS zachytil strojvedoucích překračujících svou pracovní dobu jak ve službě pro jediného dopravce, tak ve službě pro více dopravců?
Přece kdyby to byl zásadní problém, tak budeme každý týden číst, kolik strojvedoucích MLS zachytil.
Ale nic takového se neděje…
Proč vlastně pro každou pozici něco jiného? Pro řídiče aut existuje AETR. Pokud mašina neumí psát na kartu/na kolečka, tak to holt na stejnej papír napíšu ručně (makal jsem od do) nebo v zašivárně/v kanclu může bejt bedna, která to napíše na digikartu.
Tak když jede strojvedoucí RG (jako cestující), tak mu mašina nebude na žádnou kartu nic psát.
Protože strojvedoucí za směnu vystřídá běžně několik lokomotiv.
Dostatečný odpočinek vnímám v první řadě jako věc osobní odpovědnosti každého strojvedoucího. Protože můžu mít MLSů kolik chci, ale ty stejně ohlídají jen to, že dotyčný strojvedoucí nepracoval během odpočinku někde jinde JAKO STROJVEDOUCÍ.
Ale stejně tak mohl pracovat jako skladník, prodavač, asfaltér nebo cokoliv jiného.
Také mohl před směnou makat na zahradě, sportovat nebo vykonávat jakoukoliv jinou činnost, která ho unaví.
A tomu nikdo kromě dotyčného člověka samotného nezabrání.
Souhlas. A pokud strojvedoucí v ČR musí být v práci 12h, aby zaplatil řemeslníka za 6h, tak je často o „volném“ čase rozhodnuto…
Podotýkám, že vím velmi dobře, kolik má řemeslník náklady a odvody.
Ale rizika a odpovědnost při práci jsou většinou naprosto nesrovnatelná…
Ještě pořád dost lidí provozuje vlečky…:)
To se musí změnit.
A na vlečkách je nějaký zásadní bezpečnostní problém vznikající přetížením strojvedoucích?
Nikdy nebyl, právě proto se to dá jednoduše začít řešit .:) ( nikdo nepozná neúspěch )
Představte si, že mimo vlečku Metrans ano. Stane se, že: vytáhnu si posunové díly z vlečky, poskládat na odjezd a diesela dát do vlaku na přepravu, přípřež elektrickou mašinu, dojet do bodu X, tam pak posunovat ve stanici/vlečce připojené do stanice a kupodivu v MLS je jen doba jízdy na trati. A to se stane tvrdou realitou s nedostatkem loko pro ECTS. Ovšem hlavně u soukromníka (tím nemám na mysli ten ucelenkový Metrans), kde se ještě dnes ohejbá na cizí licence tentýž strojvedoucí přes 13 hodin výkonu. Typický český jaktoochcatismus
Jak pánové zjistí kdy kdo jel rg někam na výkon a kdy začal posunovat na vlečce někde ve fabrice?
S tím rg mám takovou myšlenku.
Zrušit možnost mít v pracovní smlouvě místo nástupu celá ČR ale pouze místo nejblíže k místu trvalého pobytu.
Kdyz vypravci jede dve a pul hodiny z Decina do prace na Balabenku, je to rg nebo ne? A pak jede 3 hodiny domu nez mu jede nejaky vlak. Dle logiky u strojvedoucich by mu meli take zkratit pracovni dobu.
A co kdyz reditel z Ostravy ma kancelar na centrale v Praze? Je uz v praci na dalnici nebo ne?
Rozdíl je v tom, že ten barák na Balabence je furt na stejném místě. Pokud se výpravčí nebo strojvedoucí rozhodne, že chce někam dojíždět, je to na něm. Ale co takhle říct výpravčímu, že zítra ve 3:00 nastoupí o 300km dál? Časy nástupů je další rozdíl. 6:00 je mezi strojvedoucími považováno za naprostý luxus… No a o tom, jaké jsou technické možnosti zabránit chybě strojvedoucího už toho bylo napsáno víc než dost (uvidíme co nové ETCS). A co se týká dojíždějících menežerů, tak jsou tu opět rozdíly. Jeden je finanční, a druhý (docela podstatný) je v odpovědnosti. Když strojvedoucí na… Číst vice »
Ano, to vypadá naprosto geniálně 🙂
Nehoruji za pracovní místo typu EU nebo ČR.
Nicméně mohou a taky nastávají případy, kdy je potřebné zaměstnance přesunout do jiné jednotky. Podle vašeho výkladu bychom ho mohli v té jeho nejbližší jednotce od místa pravidelného bydliště pouze vyhodit…
To co navrhuje „Péťa“ má svoji logiku. Uvedu vám příklad, měl jsem v pracovní smlouvě uvedeno nástupní místo ve městě „A“, kde jsem obvykle pracoval, když mne zaměstnavatel poslal pracovat do města „B“ vzdáleného osmdesát kilometrů tak doba jízdy tam i zpět byla součástí pracovní doby a byla tak taky zaplacena. Podobný systém by mohl být uplatněn i u strojvedoucích dojíždějících na výkon mimo obvyklé nástupní místo. Nástupní místo ČR je nesmysl, mělo by být uvedeno konkrétní město, například Česká Třebová, a pokud ho pošlou pro vlak do Brna měla by být cesta z Třebové do Brna započtena jako pracovní… Číst vice »
Máme nástupní místa Děčín a Praha a spousta strojvedoucích bydlí v Karlovarském kraji.
Je jim v principu jedno, ve kterém středisku budou…
Ale vy byste chtěl, abych je z Prahy musel vyhodit, pokud bych potřeboval člověka v Děčíně.
Platit ve směně 2 hodiny rg 2 x nejde, takový člověk je nezaplatitelný…
Dobrý den Petře, přeji. On je trochu rozdil jet 2 hodiny do nastupního mista a dovézt vlak z Děčína do Prahy případně vlaky mezi Prahou a Děčínem nebo Třebovou na obrat, nebo posílat personál v rámci pracovní cesty třeba z Humeného, Popradu, Štůrova, Ostravy, Hodonína, Znojma na nástup do Děčína, Chebu, Českých Budějovic atd. a následně je poslat s vlakem napříč republikou zpět. A takto činit pravidelně a považovat to za normální. Samozřejmě to funguje i v obráceném směru…
Jak dlouho bude stát zvažovat?
Současný systém dozoru výkonů strojvedoucích je fraška. Žádný „kotouč“ nebo časové oznámení kdy seděl za knyplem. Jen informace o tom, který vlak na síti SŽ vezl.
Takže zahraniční výkony, vlečky a jiné posuny (to, co nemá jízdní řád), jsou stále mimo dohled. Přitom to jsou obrovské podíly výkonů fírů.
Mno, státní úředník… 🤦🏻 Před dvěma lety dostali úředníci Drážního úřadu a Ministerstva dopravy na stůl poměrně detailní studii toho, co strojvedoucí vnímají jako největší negativa a bezpečnost ohrožující problémy. Tento průzkum shrnul pět základních bodů. Žel do dnešního dne se úředníci těchto dvou státních institucí těmito problémy vůbec nijak nezabývali, v těchto pěti bodech není patrný vůbec žádný posun jakýmkoliv směrem. Takže chápu, že je potřeba vydat zase nějaký papír a obhájit své teplé místo v kanclu. Protože pokud by úředníci chtěli opravdu reálně problémy řešit, mají je jmenovány přímo před sebou na stole, na zlatém podnose přímo pod… Číst vice »
Máme odkaz na dokument?
https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Ministerstvo-dopravy-a-Drazni-urad-vyuziji-pruzkum
Dík.
No nakonec vlastně ani nic objevného. Tím více je to ostuda MD.
S tím obhájit teplé místo v kanceláři nesouhlasím. Z mého pohledu se zde naopak úředníci docela často střídají. Ano jsou takoví co jsou na jednom místě 15 let. Ale častější je trend rotace, tedy kdy někdo nastoupí a vydrží v průměru 3-5 let pak odejde k SŽ, ČD, jiné železniční firmě. Jeho nástupce pak musí napřed zjistit co mu jeho předchůdce zanechal, případně musí jeden dělat krom svoji práce za další 2 co odejdou. Tím je ale nechci nějak omlouvat, je to problém dnešní doby který mají všechny firmy/úřady.
Ok, beru. To nic nemění na faktu, že za dva roky úředník – oproti zuřivým deklaracím (např. ministra) – na věc vůbec nijak nesáhl.
I když je tam na 2-3 roky, potřebuje něco napsat do výkazu.
A čímpak ta fluktuace nižších kádrů asi bude? Sosna je tam 14 let.
„Dopravce by získal informace o svých strojvedoucích, u kterých by měl přehled o naplňování (či překračování) délky směn…”
A to teď jako nemá?
To teď někdo přišel na to, že MLS je vlastně úplně k ničemu, když to pracuje s časem odjezdu vlaku, ne s časem nástupu strojvedoucího na směnu?!
Nemá, pokud strojvedoucí místo odpočinku pracuje třeba na brigádu u jiného dopravce.
V případě, že fíra jezdí pro více dopravců nebo na vlečkách tak úplně ne.
Dopravce momentálně přehled opravdu mít nemusí. Příklad: Budu bydlet v Brně, a pojedu Rg pro vlak do Děčína, s ním do Břeclavi a Rg do Pardubic před dalším výkonem. Vlak má být ve 20h v Děčíně. Vyjedu z Brna, Rg do Děčína, budu tam na 20h a vlak přijede ve 23:30. Mezitím mi 3x volá dispečer, že na tom bude jiná mašina, a že to přijede později atd atd. Vyrazím o půlnoci a do Břeclavi dorazím třeba v 6 ráno, ale klidně i v 9. V práci jsem (co se týče Rg jízdy) už třeba od 15:30 předchozího dne. S… Číst vice »
S tímhle nemůžu souhlasit. Dopravce jako váš zaměstnavatel, pokud máte standartně placenou RG jízdu, musí přeci evidovat začátek pracovní doby, což ve vašem modelovém příkladu který popisujete, skutečně vychází již na 15:30. V Děčíně EC v 20:00, odjezd s vlakem o půlnoci. Pokud jako strojvedoucí znáte platné zákony a vyhlášky, víte, že můžete řídit maximálně do 4:30. To je tak max do České Třebové. A mezitím má dispečink shánět někoho, kdo to do té Břeclavi doveze místo vás. Z Třebové pak RG do Pardubic, odpočinek a pak zase nástup. Druhá varianta je, dát si v Děčíně odpočinek 7 hod. (20-3)… Číst vice »
No a proto hafo dopravců nenazývá RG jízdu RG jízdou, ale pracovní cestou, neboť místo výkonu prace je celá ČR, případně EU. Za tichého souhlasu všech zainteresovaných státních institucí, které na tento stav jen dlouhodobě zírají…. Takže začněme zde a pak se můžeme bavit dál. A interpretovat skutečný význam ustanovení ZP, zákona a příslušných nařízení vlády vlastně může jen soud a k němu se nikdo příliš nežene. Mimo nejmenovaného strojvedoucího pracujícího pro jistou firmu z České Třebové. Z rozsudku si ponaučení také nikdo nevzal a kola se točí dál…
Tak takovou smlouvu ale přece nikdo podepisovat nemusí .. až ten dopravce nebude moc sehnat strojvedoucí, tak třeba svojí politiku přehodnotí
Jenže ono je na dráze pořád dost lidí, kteří tu smlouvu i s nástupem v celé Čr podepsat chtějí. Bo se budou mit lépe než se mají nyní. A když nepodepíše pět lidí, pořád se najdou minimálně 4 jiní, kteří podepíší. A dopravce si personál sežene vždycky, nebo si jej pronajme…. Takže k žádnému přehodnocení politiky dopravcem nedojde.
No, kdyby si ty fíry pronajímal, tak už by k té změně politiky přece došlo 🙃. Ale chápu a bohužel vám musím dát za pravdu. Bohužel pro ty strojvedoucí, co takhle jezdí ..
Po 13 hodině od nástupu na směnu je bezpodmínečně nutné slézt z lokomotivy,s rg jízdou by směna neměla přesáhnout 15 hodin,jinak ten nový návrh MD je přesně v souladu s politikou současné ODS-více státu,více kontrol,dotace a dávky,takže překvapený nejsem ani vteřinu Fiala se zhlédnul v Merkelové,ta však Německo dovedla k naprostému rozvalu
No, jestli chyby strojvedoucích také nesouvisí se skladbou směn ( ranní nástupy a konce), dělení a přerušení směn a samozřejmě i tím že jich je málo. Nemusím být analytik abych věděl že strojvůdců ubývá a vlaků přibývá,tak o co se asi jedná…. musí dělat víc a déle.
Tak to soukromníci zapláčou
MLS je celkově k smíchu.
Zejména ty Rg jízdy. Někteří dopravci totiž Rg jízdy vůbec neuznávají. Strojvedoucí jede pro vlak na druhý konec republiky 5 hodin, zaplaceno má jen za kilometry, ale do odpracovaných hodin se to nepočítá. Pak sedne na mašinu a klidně jede 13 hodin někam do …. a zase třeba domu 3 hodiny gratis, jen za kilometrové. To mu ovšem už běží odpočinek před další směnou.
Upřímně, za těchto podmínek pracuje pouze idiot. Chodit do práce zadarmo.
Takových lidí znám ve svém pracovním okolí vysoké desítky. Ježdění na druhou stranu republiky pouze za cesťák bez započtení pracovní doby je naprosto běžné.
Vidíš, a já neznám ani jednoho.
Takových je, zvlášť u dopravce začínajícího L a končící na train. Ale mohli by s tím něco udělat, protože my co dodržujeme délku směny i s rg jízdou jsme potom za blbce.
Za blbce jsou ti co to nedodržují. Zdraví máme jenom jedno
Stačí si přečíst zprávy Drážní inspekce o šetření příčin mimořádných událostí a hned jich pár poznáte.
Nemusíte 🙂
To však neznamená, že když Vy o něčem nevíte, že to neexistuje. 🙂
Já znám jednoho a už toho začíná litovat.. a říká zlaté cargo.
No ono se to týká i všeobecně jiných profesí. I když jedete od zaměstnavatele na cesťák někam x hodin, tak do výkonu práce (třeba co se týče nároku na stravné) vám započtou jen běžný den, ale v zákoníku práce je to odstupňováno, 12h a více….
Navíc pojede parta 5 pracantů, z toho jeden musí řídit auto. Komu započítat plný výkon, kdo se musí soustředit a zodpovídá za celý průběh služební cesty ?
U jednoho z našich největších nakladních dopravců je to běžná praxe. Začátek směny je až s nástupem na vlak. Můžete potom řídit dalších 13 hodin a máte vysokou efektivitu, což se firmě líbí. Co na tom, že jste předtím seděli přes noc šest hodin na kabeli a čekali až ten vlak přijede. Když něco projedete je to vaše chyba.
Tohle by si měl drážní úřad pohlídat, stejně jako to že vlak fyzicky řídí úplně někdo jiný, než ten co je napsaný v systému.
Znám takových kolegů hodně a někteří se tím ještě chlubí na sítích. Divím se, že Drážní inspekce, když jak se zde píše má takovou snahu, ještě nezasáhla. Důkazy má jasně předložené, jak na zlatém táce. Stáčí si na You Tube videa pana Pejana, který patří mezi ty o kterých jsem se zmiňoval na začátku. Je jich tam dost.
Jenže pro některé kolegy je přednější částka na výplatnici a ne počet hodin strávených v práci. Dokuď tento nešvar v podobě nezapočtených hodin do pracovní doby nebude řešit zákon, málokterý zaměstnavatel to bude řešit sám ze své vůle. Prakticky by se sám okradal o zisk.
To je mi jasný, ale v tom případě proč netrvají na proplácení i Rg jízd, vydělají ještě víc. Pak to firma bude muset řešit, když to nikdo nebude ochotný dělat.
Jenomže oni mají reálně v práci o 50-100h zadarmo víc než my co máme proplacené Rg.
Rozdíl je v tom že oni jsou reálně za kontrolerem 160 h měsíčně a my s rg 90 h +70h rg.
U ČD běžná praxe. Nástupní místo ČR a když byl člověk letmo tak dostával v klidu směnu za 5:09 dvě hodiny jízdy od svého domova. Těch projetých hodin jsou za ty léta co jsem tam dělal tisíce a co jsem z toho měl? Větší stravný, jinak nic víc. Naštěstí dneska už jsem jinde, ale když už dojíždět z domovského depa, tak jedině zaplaceně.