Cestovní ruch Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

ŘVC pustí lodě z Moravy do centra Hodonína, na kraji města vznikne přístav

Hodonín, přístaviště centrum. Viizualizace: ŘVC
Hodonín, přístaviště centrum. Viizualizace: ŘVC

Ředitelství vodních cest plánuje v příštích letech výrazněji napojit město Hodonín na vodní cestu na řece Moravě a Baťově kanálu. V přípravě je projekt za více než 420 milionů korun, díky kterému se lodě dostanou z Moravy až do těsné blízkosti centra. Využijí přitom takzvané městské rameno řeky neboli Starou Moravu.

„Cílem je zvýšit atraktivitu města Hodonín pro rekreační plavbu a podpořit tak rozvoj turistického potenciálu nejen ve městě, ale na celém Baťově kanálu,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský. Podle něj se začne stavět v roce 2020, první lodě by mohly do Hodonína vplout v květnu 2024.

Celý projekt má tři dominantní prvky. Zhruba metrový rozdíl hladin mezi Moravou a Starou Moravou bude vyrovnávat nová plavební komora, nedaleko centra města vznikne krátkodobé přístaviště a obratiště lodí, mezi ním a komorou pak bude zbudován velký rekreační přístav.

„Současné přístaviště přímo na řece u jezu nebude po propojení vodní cesty na Baťův kanál dostačovat kapacitně a vůči městu je značně vzdálené,“ doplnil Bukovský. Velikost přístavu se zatím řeší. Pokud dojde na variantu, která počítá až s 80 plavidly, předčí Hodonín dosavadní největší rekreační přístav v tuzemsku, kterým je Hluboká nad Vltavou. Ta nabízí 73 lodních stání.

Hodonín je zatím lodní destinací odříznutou od Baťova kanálu. Ten končí v přístavišti Skalica, kde lodě od řeky Moravy dělí zhruba 700 metrů nesplavné říčky Radějovky. ŘVC chce ještě letos získat stavební povolení k výstavbě nové plavební komory u přístavu a splavnění Radějovky. Celkem za více než 230 milionů korun. Tím se cesta prodlouží o šest kilometrů na celých 60 kilometrů a Hodonín se na ní stane konečnou i výchozí stanicí. Pro rekreační plavbu tím značně nabude na významu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
olda
Host
olda

Město Hodonín by nemělo zapomínat na jezírko Lavor, které bylo kdysi ramenem Moravy. Vhodným řešením by se mohlo opět stát malebnou součástí zamýšleného projektu. Snad i velká marina by zde mohla najít své místo a tim by na pravém břehu staré Moravy nemuselo dojít k zbytečnému zásahu do krajiny.

petr.r
Host
petr.r

nemám podrobný mapy hladin, ale nebylo by výhodné to zdymadlo postavit až za ten jez, vlastně zdymadlo na tym jezu aby se mohlo pokračovat směr dunaj?

Karel
Host
Karel

Na Dunaj by jste se stejně nedostal, muselo by se toho postavit víc. Krom toho loni bylo v Moravě tak málo vody, že byla splavná tak maximálně na nafukovacím člunu pro dva lidi…

olda
Host
olda

Zdymadlo na stávajícím jezu by neřešilo přístup na starou Moravu do Hodonína. Zdymadlo již kdysi na hodonínském jezu bylo. Nějaká firma ho tam ještě za RH postavila kvůli plavení dřeva. Myslím, že to bylo v místě, kde dnes stojí malá elektrárna. Hodoníská tepelná elektrárna spotřebuje tolik vody, že pod jezem na Moravě a za malým jezem na staré Moravě u mostu, již skoro žádná voda není. K pokračování na Dunaj bude potřeba vybudovat řadu dalších jezů včetně zdymadel. Ale tato věc patří v dnešní době do říše snů.

Martin
Host
Martin

Super, ještě na druhé straně v Otrokovicích realizovat – obnovit přístav Baťov v současném areálu Tomy a atraktivita této vodní cesty rapidně vzroste.

Tomáš
Host
Tomáš

Baťov to moc nevytrhne, ale nová plavební komora na jezu v Bělově, která by splavnila celý úsek Moravy až do Kroměříže, to by byla jiná písnička…

petr.r
Host
petr.r

O té komoře na bělově se jedná, měla se už stavět a v kroměříži ten přístav- náplavka se má uskutečnit ve stejným roce jak ten hodonín, ale tu na moravě skutek utek a možná na tym bělově našli ekoteroristé kapra, že o tym se přestalo mluvit.

petr.r
Host
petr.r

jsme chudáci, nemáme dálnici na přerov ani na fryšták, napajedla taky né a ještě nám brání jezdit po moravě. Ale zase jsme rádi, že nebydlíme v Praze, tam zakážou i cyklistům jezdit.

olda
Host
olda

Z turistického pohledu přístav Baťov nedává smysl. Jedině varianta, kde by kanál pokračoval z přístaviště Baťov po bývalém továrním kanále a napojil se na štěrkovní jezero, které je dnes využíváno k rekreaci. Z něj by kanál pak mohl pokračovat pres lužní les až do Moravy nad jezem Bělov. Tím by odpadl problém s tímto jezem a vznikl by další atraktivní úsek pro turistickou plavbu. Ale to opět něco z říše snů.

Partneři



CSCARGO