Cestovní ruch Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Baťův kanál dostane po 80 letech novou komoru, stát vypsal tendr v hodnotě 190 mil.

Budoucí podoba jezu Rohatec s novým zdymadlem na Radějovce. Pramen: ŘVC ČR
Budoucí podoba jezu Rohatec s novým zdymadlem na Radějovce. Pramen: ŘVC ČR
Stát začíná naplňovat plány na prodloužení Baťova kanálu na jih.

Ředitelství vodních cest naplňuje plány na prodloužení Baťova kanálu na jih do Hodonína, když dnes vypsalo tendr na stavební práce v předpokládané hodnotě 190 milionů korun.

Jejich součástí bude i výstavba nové plavební komory na jezu Rohatec u přístaviště Skalica. Půjde o první novou plavební komoru na Baťově kanálu (či řece Moravě) od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let. Zakázka zahrnuje i splavnění zhruba 700 metrů hraniční říčky Radějovky od jezu Rohatec k soutoku s Moravou. Tím se celá cesta prodlouží o několik kilometrů až do Hodonína.

Stavba má začít v prosinci, hotovo má být v roce 2023. Uzávěrka pro podání nabídek do tendru je 13. října.

Úprava koryta Radějovky bude spočívat v jeho prohloubení na jednotnou hloubku 1,5 metru. Koryto bude dále upraveno na lichoběžníkový tvar s šířkou ve dně 6 metrů. Rozšíření bude provedeno symetricky podél stávající osy toku.

Baťovým kanálem se zjednodušeně nazývá vodní cesta z přístavu Skalica do Otrokovic (jez Bělov). Cesta měří necelých 54 kilometrů, její delší část vede po řece Moravě, 25 kilometrů připadá na uměle vybudovaný kanál. Stát si od prodloužení vodní cesty slibuje zvýšení turistické přitažlivosti celé oblasti.

Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alda

Tak s toho obrázku se mi zdá, že někdo předem předpokládá budoucí rozšíření z 6ti na 12m. Žeby příprava na D-O?

K.S.

Přes Radějovku? To je komora a vedle stavidla.

Marcel Pánek

Je to drahá hračka. Tohle má investovat soukromý investor. Je tam nulová přidaná hodnota. Turisté na tohle neletí. Spíše byly zajímavé zbytky toho kanálu, z historického pohledu, kdy měl kanál význam ekonomický. Připadá mi to, že stát je ožralý milionář.

jva

Proč se nám mnoho politiků stále snaží namluvit, že největším snem turisty je strávení spousty hodin na lodičce koukajíce do zeleného roští na břehu a pak si to stejně loudavou cestou zpět zopakovat? A že zakrníme, jestliže nnám to samé neumožní na dalších kilometrech (plány na prodloužení až k Olomouci)?

Martin V.

A já mám třeba Baťův kanál rád. Kombinace lodičky a kola z toho dělá zajímavou dovolenou. Kdo chce více aktivního pohybu, tak si může místo motorové pramice půjčit ve Strážnici kanoi, dojet do Vnorov, tam ji přenést z kanálu na Moravu pod jez, sjet si poslední nedotčené meandry naší takto velké řeky a po dobudování zmíněné plavební komory se bude moct z Rohatce vrátit po kanálu až do Strážnice.

K.S.

Tak si loďku pořiďte/pronajměte a nespoléhejte na službu primárně určenou pro rodiny s dětmi a důchodce, kde se projedou někde ve Veselí zdymadlem, zatočí se na Moravě a jedou zpátky. V zemích kde je kanálů více se na nich celkem běžně provozuje rekreace, bohužel tu je jenom velmi krátký úsek na to aby se tak dělo, pokud se bude ale dále prodlužovat, tak potenciál pro takové využití poroste, otázka jestli lineárně, exponenciálně, nebo nahodile. Napojení Kroměříže, pokud se udělá kapacitní přístav s napojením na vše potřebné, eventuálně i pro Hausbóty, může mít celkem velký efekt, stejně jako napojení Hodonína. Zajímavé… Číst vice »

Martin V.

Podle mě rozměry komor Baťáku inspiroval více https://cs.wikipedia.org/wiki/Freycinet%C5%AFv_gabarit než Groß-Finowmaß, ale hloubky jsou stejně pro nákladní plavbu nedostatečné. A navíc pro jaké komodity? Lignit do Otrokovic těžko, snad jedině štěrkopísky, ale to místo jedné lodě dnes odveze šest kamionů.

K.S.

Právě proto jsem psal západně od Labe. Zvednout ponor o těch pár desítek centimetrů by neměl být takový problém, kanálové úseky by problém mít nemusely a na Moravě jsou pohyblivé jezy, takže asi také bez větších problémů. Ta klasifikace je myslím navíc vcelku novodobá záležitost, takže původní z Baťovy doby mohla být jiná a ČSR byla orientovaná na Francii, takže by smysl dávalo že si to udělal podle Freycinetova garabitu. Pravda, otázka co takto vozit, Možná pokud by byl kanál až do Olomouce, eventuálně dále, tak by se nějaké materiály mimo šterkopísek našly, měla by tam být cementárna, mohlo by… Číst vice »

Martin V.

Z dnešního pohledu nedává smysl ani Baťův lignit z Ratíškovic do Otrokovic. Když uvážím, že to nejprve naložil do železničních vagónů a úvratí přes Rohatec dovezl na výklopník, kde ho přeložil do člunů a ty vlekl do Otrokovic… Asi chtěl mít vlastní dopravu, když už měl důl i elektrárnu. Pokud by tehdy měl svobodný přístup na dopravní cestu jaký dnes má RegioJet nebo Metrans, tak by možná ani žádný kanál nestavěl, koupil by si parní mašinu a za hodinu by byl s uhlím z Rohatce v Otrokovicích. Ferdinandka už tehdy byla dávno dvojkolejná, takže vysoce kapacitní, navíc rovná a rychlá.

K.S.

Přesně, někde jsou prý štosy dopisů ve kterých se hádá s tehdejším vedením ČSD pro Moravu, nesnášeli se prý. Navíc to Baťové řešili stylem „Udělej si sám“, takže než čekat na elektřinu z Přerova, tak si postavili vlastní elektrárny ve Zlíně a Otrokovicích. Co jsem o kanálu četl tak to prý vzniklo tak že se tehdy začal plánovat závlahový kanál a Baťa se s plavbou jen přifařil. Kdoví jestli by si pokud by se nestavěl kanál nepostavil vlastní trucželeznici až do Zlína, nebo velkoelektrárnu u Kyjova jak ji plánovali a pak táhl vedení do Zlína (Ale on vlastně potřeboval i… Číst vice »

koleyy

K čemu to je a kdo to platí?
Odpověď:
K opileckým lodičkám a daňový poplatník.

David

Opilců potkávám řadově víc na horní Vltavě

Jaroslav Večeřa

A u nás na Bělově bude nová EIA.🥴 Prodloužení na sever do Kroměříže je v nedohlednu.